Protokół Nr XII/07

Numer XII/07
Data wydania 2007-11-29

Protokół Nr XII/07
Z obrad XII sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miasta w dniu 29 listopada 2007 roku

Obrady XII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:40.

W obradach XII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności.

Radni obecni na XII sesji:

1. Witold Berski
2. Rafał Burakowski
3. Franciszek Drewulski
4. Mariusz Gocał
5. Jerzy Górski
6. Aleksander Jakowiuk
7. Antoni Kosieradzki
8. Andrzej Miazio
9. Eugeniusz Mudel
10. Krzysztof Osmólski
11. Bogdan Raczyński
12. Agnieszka Sitarska
13. Krzysztof Szyszko
14. Andrzej Miazio

Radni nieobecni na XII sesji:

1. Mirosław Kobus

W obradach XII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także goście zaproszeni w osobach:
1. Zbigniew Jan Radomski -Burmistrz Miasta Siemiatycze
2. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
3. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
4. Anna Nazarewicz - Radca Prawny Urzędu Miasta
5. Janusz Majer - Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o.
6. Romuald Wilgat - Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
7. Teresa Nazarewicz - Prezes Zarządu Mienia Komunalnego
8 . Maciej Wołkowicz- korespondent Kuriera Siemiatyckiego
9. Zdzisław Warpechowski Redaktor Naczelny Kuriera Siemiatyckiego
10. Marek Malinowski - redaktor Głosu Siemiatycz
11. Andrzej Ryński - Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
12.Katarzyna Poniatowska - Przewodnicząca ZO Nr 7 w Siemiatyczach
13. Michał Kruglicz - przedstawiciel OPZZ

Przed oficjalnym rozpoczęciem obrad XII sesji Przewodnicząca Rady Miasta poinformowała zebranych, że na sesję przybyli goście - przedstawiciele Wojskowej Komendy Uzupełnień w Bielsku Podlaskim, którzy przybyli by na mocy Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej wręczyć Pani Aleksandrze Szeweluk - mieszkance naszego miasta Srebrny Medal, który przyznawany jest rodzicom, których troje, lub czworo dzieci pełniło nienagannie czynną służbę wojskową. Medal ten w imieniu Pani Szeweluk odebrał jeden z synów - Pan Jan Szeweluk, który w imieniu mamy bardzo serdecznie dziękował za jego przyznanie. Burmistrz Miasta - Pan Zbigniew Radomski przekazał Pani Szeweluk wiązankę kwiatów i życzenia zdrowia.

Do punktu 1 - otwarcie obrad

Obrady XII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 29 listopada 2007 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta - Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XII sesję Rady Miasta. Przewodnicząca Rady stwierdziła, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co stanowi wymagane kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Do punktu 2 - przyjęcie porządku obrad

Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XII sesji radni otrzymali wcześniej.

W tym punkcie glos zabrali:

- Radny Franciszek Drewulski - zgłosił wniosek, a by do porządku obrad XII sesji wprowadzić pkt. 8a tj. protokół Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w Siemiatyckim Ośrodku Kultury.

- Radny Aleksander Jakowiuk zabierając głos w tym punkcie stwierdził, że nie należy wprowadzać tego punktu do porządku obrad XII sesji, a wprowadzić go pod obrady kolejnej sesji, by do tego czasu wszystkie komisje mogły go przedyskutować, bo z tego co, wie, do tej pory jedynie Komisja Zdrowia, Oświaty i Kultury to zrobiła, a inne komisje nie, stąd tez jego wniosek, by punkt ten był realizowany na kolejnej sesji.

- Radny Franciszek Drewulski odnosząc się do wypowiedzi radnego Jakowiuka stwierdził, że na dzisiejszej sesji odczytane zostaną wnioski pokontrolne Komisji Rewizyjnej, a osoby zainteresowane tym tematem spotkają się jeszcze w tej sprawie przed przyjęciem budżetu na 2008 r.

- Radny Krzysztof Wieczorek zwrócił się z pytaniem do radnego Drewuskiego, czy jego wniosek ma na celu odczytanie i zapoznanie radnych z tym wnioskami, czy też ma być w tej sprawie podejmowana uchwała.

- Radny Drewulski odpowiedział, że jego intencją jest tylko zapoznanie radnych z wnioskami Komisji Rewizyjnej, bez podejmowania uchwały.

- Radny Bogdan Raczyński zaproponował zmianę w treści projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 r, a mianowicie wykreślenie punktu z tego projektu, mówiącego o przyznaniu dotacji dla Siemiatyckiego Ośrodka Kultury.

- Przewodnicząca Rady odnosząc się do wypowiedzi radnego Raczyńskiego stwierdziła, że jego wniosek dotyczy treści uchwały w sprawie zmian w budżecie, a nie porządku obrad.

Następnie Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają inne propozycje do porządku obrad XII sesji. Innych propozycji zmian porządku obrad XII sesji nie zgłoszono. Przewodnicząca Rady zaproponowała więc przegłosowanie wniosku radnego Franciszka Drewulskiego o prowadzenie do porządku obrad XII sesji pkt. 8a tj. przedstawienie wniosków Komisji Rewizyjnej z kontroli Siemiatyckiego Ośrodka Kultury. Za tym wnioskiem głosowało 9 radnych, przeciwko 4, 1 radny wstrzymał się od głosu. Pani Sitarska stwierdziła po przeprowadzeniu tego głosowania, że w związku z jego wynikami, przeprowadzenie głosowania kolejnego wniosku w tej sprawie jest bezcelowe.

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XII sesji Rady w dniu 29 listopada 2007 r. z przyjętą poprawką- na 14 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 11 radnych, przeciwko było 3 radnych.

Przyjęty porządek obrad XII sesji przedstawia się następująco:

1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miasta.
4. Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
7. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości na 2008 r.
8a. Przedstawienie wniosków Komisji Rewizyjnej z kontroli Siemiatyckiego Ośrodka Kultury.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 r.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad.

Do punktu 3 - przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miasta

Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XI sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 - sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

Sprawozdanie z pracy za okres od czasu ostatniej sesji tj. od dnia 30 października br. złożył Burmistrz Miasta - Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radni pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

W punkcie interpelacje i zapytania radnych głos zabrali:

- Radny Bogdan Raczyński zabierając głos w tym punkcie stwierdził, że było spotkanie Rady Nadzorczej EkoFunduszu, na którym miała zapaść decyzja o przyznaniu środków na budowę elektrociepłowni w Siemiatyczach. Radny Raczyński zwrócił się z pytaniem, czy środki te zostały przyznane, czy też nie, jeśli nie to jakie będą dalsze kroki związane z tą inwestycją.

- Radny Eugeniusz Mudel zwrócił się z pytaniem do Burmistrza Radomskiego, czy jest zainteresowany tym, by ścieki z gminy Siemiatycze były kierowane do miejskiej oczyszczalni ścieków. Radny Mudel stwierdził, że jeśli Burmistrz jest tym zainteresowany, to dlaczego stawia gminie warunki nie spełnienia, które wpływają na wzrost kosztów tej inwestycji.

Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały był omawiany na posiedzeniach Komisji i w tej chwili radni mają go przed sobą. Przewodnicząca Rady zwróciła się następnie do Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii Komisji odnośnie projektu uchwały w tej sprawie.

- Radny Krzysztof Wieczorek - Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu stwierdził, że większością głosów członkowie Komisji zaproponowali podniesienie stawek podatku od nieruchomości na 2008 r. o 3%.

- Radny Jerzy Górski - Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego stwierdził, że komisja ta większością głosów przegłosowała 3% wzrost stawek podatku od nieruchomości na 2008 r.

- Radny Krzysztof Szyszko - Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury stwierdził, że opinia tej komisji o 3% wzrost tych stawek była jednogłośna.

Radni uwag i pytań w tej sprawie podczas sesji nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciwko 2 radnych, od głosu wstrzymał się 1 radny.

/Uchwała Nr XII/63/07 w załączeniu/

Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały również był omawiany na posiedzeniach Komisji i w tej chwili radni mają go także przed sobą. Przewodnicząca Rady zwróciła się następnie do Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii Komisji odnośnie projektu uchwały w tej sprawie.

- Radny Krzysztof Wieczorek - Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu stwierdził, że większością głosów członkowie Komisji zaproponowali podniesienie stawek podatku od środków transportowych o 3%.

- Radny Jerzy Górski - Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego stwierdził, że komisja ta również większością głosów przegłosowała 3% wzrost stawek podatku transportowego na 2008 r.

- Radny Krzysztof Szyszko - Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury stwierdził, że opinia tej komisji o 3% wzrost tych stawek przegłosowana została większością głosów.

Radni innych uwag i pytań odnośnie tego projektu uchwały nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciwko 2 radnych, od głosu wstrzymał się 1 radny.

/Uchwała Nr XII/64/07 w załączeniu/

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości na 2008 r.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały również był omawiany na posiedzeniach Komisji i z tego co wie nie było odnośnie tego projektu dyskusji i konfliktów, zwróciła się do radnych, czy w chwili obecnej zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tego projektu.

Radni uwag i pytań odnośnie tego projektu uchwały nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały zwolnień z podatku od nieruchomości na 2008 r. - na 14 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XII/65/07 w załączeniu/

Do punktu 8a - Przedstawienie wniosków Komisji Rewizyjnej z kontroli Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

- Radny Franciszek Drewulski - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zabierając głos w tym punkcie stwierdził, że zgodnie z przyjętym przez Radę Miasta w kwietniu br. planem pracy Komisji Rewizyjnej, członkowie tej komisji dokonali w miesiącach lipcu, sierpniu i wrześniu kontroli w Siemiatyckim Ośrodku Kultury. Radny Drewulski powiedział, że praca komisji była długa, a ocena pracy SOK jest surowa, ale zrobiona prawidłowo, a członkowie komisji dotarli do dokumentów, przeprowadzali także rozmowy z Dyrektorem SOK. Pan Drewulski stwierdził, że wie, iż Dyrektor SOK ma wiele pretensji i dla tego tez raz jeszcze się spotkali, ale wyniki kontroli pozostają i nic nie będą zmieniać. Następnie radny Drewulski odczytał wnioski z kontroli SOK, które są następujące:
1/ jak najszybsza likwidacja Samorządowego Kuriera Siemiatyckiego,
2/ uruchomienie strony internetowej SOK i właściwe jej prowadzenie,
3/ dostosowanie godzin pracy instruktorów do terminów zajęć pozalekcyjnych organizowanych dzieciom i młodzieży,
4/ poszerzenie oferty programowej oraz ilości zajęć dla dzieci i młodzieży, ewentualnie zatrudnienie w tym celu dodatkowych instruktorów,
5/ zwiększenie działań promocyjnych (m.in. przez uruchomienie strony internetowej) w celu popularyzacji prowadzonych zajęć i organizowanych imprez,
6/ zorganizowanie pracownikom SOK szkoleń z zakresu pozyskiwania środków z zewnątrz,
7/ w przypadku braku realizacji pkt. 4 przez SOK Komisja proponuje przeprowadzenie przez Urząd Miasta otwartych konkursów w celu organizowania czasu wolnego dzieciom i młodzieży.

Następnie radny Drewulski zwrócił się do radnych z prośbą o ustalenie dogodnego terminu spotkania członków Komisji Rewizyjnej i zainteresowanych tym tematem radnych.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że w wolnych wnioskach radni zdecydują i wspólnie uzgodnią termin takiego spotkania, w którym uczestniczyć będzie Komisja Oświaty, zainteresowani radni oraz Pan Burmistrz i Dyrektor SOK, na którym to spotkaniu omówiony zostanie protokół z kontroli SOK.

Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 r.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały również był omawiany na posiedzeniach Komisji. W dyskusji na temat projektu uchwały w tej sprawie głos zabrali:

- Radny Bogdan Raczyński zabierając głos zaproponował wykreślenie z projektu uchwały w tej sprawie pkt. dot. zwiększenia dodatkowej dotacji dla Siemiatyckiego Ośrodka Kultury.

- Radny Aleksander Jakowiuk był przeciwnego zdania, stwierdził, że proponuje pozostawienie tego punktu, gdyż te pieniądze, które radny Raczyński proponuje wykreślić z uchwały są niezbędne do prowadzenia prawidłowej pracy SOK. Radny Jakowiuk dodał, że z tego co wie, to część tej kwoty potrzebna jest na pobory dla pracowników SOK. Radny Jakowiuk poprosił Dyrektora SOK o przedstawienie tej sprawy, podkreślił również, że jest za tym, by zgłoszonej przez radnego Raczyńskiego zmiany tej uchwały nie wprowadzać.

Następnie Przewodnicząca Rady zwróciła się z prośbą do Przewodniczących Komisji Rady o przedstawienie opinii komisji odnośnie projektu tej uchwały:

- Radny Krzysztof Wieczorek - Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu stwierdził, że większością głosów członkowie Komisji bardzo mocno dyskutowali na temat wszystkich zmian w budżecie, jakie zostały zaproponowane, ale główny pkt. zmian, tj. dotacja dla SOK podzieliła członków Komisji równo tj. 3 członków komisji było za tym by dotację dać, a potem przeanalizować pracę SOK, a 3 członków komisji odwrotnie.

- Radny Jerzy Górski - Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego stwierdził, że członkowie tej komisji niewielka ilością głosów opowiedzieli się za wstrzymaniem dotacji dla SOK.

- Radny Krzysztof Szyszko - Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury stwierdził, że decyzja komisji była taka jak poprzednio.

Następnie o zabranie głosu w tym punkcie poproszony został Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury - Pan Romuald Wilgat stwierdził, że ta kwota, o którą się zwrócił z prośbą dotyczy nieprzewidzianych wydatków, związanych z tym, że swoją siedzibę zmieniła Wyższa szkoła i tym samym SOK pozbawiony został wpływów z najmu pomieszczeń, która szkoła zajmowała. Dyrektor Wilgat dodał, że było zapotrzebowanie na występ w naszym mieście zespołu Wielanka. Pan Wilgat w swojej wypowiedzi podkreślił także, ze spory fundusz SOK pochłonęły także II Targi Pogranicza. Pan Wilgat stwierdził, że wymieniona w uchwale kwota jest niezbędna dla SOK, by wypłacić pobory i rachunki. Pan Wilgat dodał, że podczas spotkania z radnymi szczegółowo wyjaśnił, dlaczego zwraca się o dotację.

- Radny Aleksander Jakowiuk zabierając głos w dyskusji na ten temat ponownie stwierdził, że nie wie co będzie, jeśli pracownicy SOK nie dostaną poborów i przyjdą do Rady Miasta, co wtedy będzie, dodał, że lepiej teraz się nad tym zastanowić, czy udzielić tej dotacji, czy nie. Radny Jakowiuk podkreślił także, że jest za tym, by jednoczyć ludzi, a nie dzielić i nie widzi nieracjonalnej polityki w przyznaniu dotacji dla SOK.

- Radny Krzysztof Wieczorek zabierając głos w tej sprawie ponownie stwierdził, że wniosek jego Komisji nie brzmiał, by zabrać dotację dla SOK, ale wstrzymać ją do czasu przeanalizowania pracy SOK. Radny Wieczorek stwierdził, że nikt nie powiedział, że tego dofinansowania nie będzie, jednak wnioski Komisji Rewizyjnej należy przeanalizować i odpowiedzieć sobie na te pytania, czy te wydatki były słuszne czy nie. Radny Wieczorek podkreślił raz jeszcze, że jest za tym, aby przeanalizować protokół Komisji Rewizyjnej dot. pracy SOK, a potem podjąć uchwałę.

- Radny Krzysztof Osmólski - Wiceprzewodniczący Rady Miasta zabierając głos w tym punkcie zwrócił się z prośbą, aby przekazany został protokół z ustaleń ze spotkania, które odbyło się w sierpniu a dot. organizacji II Targów Pogranicza. Radny Osmólski stwierdził, że tam było jasno powiedziane, kto za co miał zapłacić po jednej i po drugiej stronie. Pan Osmólski dodał, że chce to jasno wiedzieć i wyjaśnić, czy akurat ta pozycja wiąże się z tym, że należy dać większą dotację dla SOK. Zdaniem radnego Osmólskiego w tej sprawie jest pewna niejasność, a protokół ze spotkania pokaże, kto ile miał zapłacić, dodał, że jeśli nawet prawda ta jest nie przyjemna, to też ją trzeba pokazać i nawet z ramienia SKiG chce się dowiedzieć jak to było na koniec rozliczone.

Radni innych uwag i pytań odnośnie tego projektu uchwały nie wnieśli. Przewodnicząca Rady stwierdziła, że w pierwszej kolejności należy przegłosować 2 wnioski, jakie padły, a mianowicie wniosek radnego Raczyńskiego o wykreślenie z projektu uchwały wprawie zmian w budżecie zwiększenia działu 921 - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o 40 000 zł i zdjęcie tego z treści uchwały. Na 14 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu nad tym wnioskiem udział wzięło 14 radnych, za wnioskiem radnego Raczyńskiego głosowało 9 radnych, przeciwko 3 radnych, od głosu wstrzymał się 2 radnych.

Pani Sitarska stwierdziła następnie, że z uwagi na wynik głosowania nad wnioskiem radnego Raczyńskiego, wniosku radnego Jakowiuka nie ma potrzeby głosowania i zaproponowała przegłosowanie całości uchwały w sprawie zmian w budżecie, ale wcześniej o zabranie głosu poprosiła Skarbnik Miasta - Pani Danuta Jaszczołt, która stwierdziła, że chciałaby poinformować radnych, jak będzie wyglądać projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie w związku z wykreśleniem tych 40.000 zł dla SOK. Pani Jaszczołt stwierdziła, że proponuje w związku z tym wykreślenie § 2 z projektu uchwały tj. zmniejszenia planu wydatków budżetowych o kwotę 40.000 zł i zmianę § 3 tejże uchwały polegającą na wykreśleniu pkt. 13 z tego paragrafu tj. dział 921 rozdział 92109 § 2480 o kwotę 40.000 zł

Następnie Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 r. z przyjętą poprawką, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, przeciwko 3 radnych, od głosu wstrzymało się 2 radnych.

/Uchwała Nr XII/66/07 w załączeniu/

Do punktu 10 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta, który stwierdził, m.in.:

- odnosząc się do interpelacji zgłoszonej przez radnego Bogdana Raczyńskiego Burmistrz Radomski stwierdził, że właśnie w dniu dzisiejszym odbywa się posiedzenie Rady Nadzorczej EkoFunduszu, na którym zapadnie decyzja finansowa dot. siemiatyckiej elektrociepłowni. Burmistrz Radomski dodał, że bliżej radnych o tej sprawie może poinformować Prezes Majer. Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził, że myśli, iż decyzja EkoFunduszu dla naszego miasta będzie pozytywna. Powiedział, że z tego co wie, to bardzo zainteresowani są tą sprawą ambasadorzy krajów, z których środki do EkoFunduszą trafiają i finansowane są z nich inwestycje ekologiczne.

- odpowiadając radnemu Eugeniuszowi Mudel na pytanie, czy jest za tym, aby kanalizacja z gminy Siemiatycze np. z Czartajewa była podłączona do oczyszczalni miejskiej Burmistrz Radomski odpowiedział, że tak, jest za tym, dodał, że bez sensu byłoby aby gmina Siemiatycze budowała oczyszczalnię ścieków w Czartajewie, mając w granicach 65-70% wykorzystaną naszą, miejską oczyszczalnię. Burmistrz w swojej wypowiedzi podkreślił również, iż te dokumentacje, które obecnie miasto przygotowuje zakładają, że nasza oczyszczalnia do 2013 r. będzie miała pełną moc produkcyjną. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi podkreślił także, iż warunki podłączenia ustala Przedsiębiorstwo Komunalne, dodał, że z tego co wie, to Przedsiębiorstwo Komunalne postawiło pewne warunki techniczne dla gminy, o których Prezes Majer powie dokładniej. Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził także, że ta sprawa musi zostać załatwiona dla obopólnej zgody, bo wszystkim zależy, by zalewy nie były zanieczyszczane.

Prezes Majer zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że Wójt Gminy Siemiatycze wystąpił o wydanie warunków do przyłączenia 5 aglomeracji wiejskich położonych wokół Siemiatycz m.in. Bacik Średnich i Dalszych, Kułygi, Czartajewa i Grzybów do naszej miejskiej kanalizacji. Prezes Majer stwierdził, że wyraził zgodę na przyjęcie ścieków do kanalizacji sanitarnej z terenu Gminy Siemiatycze, jednak zwrócił uwagę na fakt, iż te ścieki muszą posiadać odpowiednie parametry chemiczne i dlatego tez PK postawiło warunek, aby przy Czartajewie powstał dodatkowy zbiornik, który zabezpieczy miasto przed wpuszczaniem do miejskiej sieci kanalizacyjnej agresywnych ścieków. Prezes podkreślił w swojej wypowiedzi, że przecież nikt nie jest w stanie go zapewnić, że nie będzie prób wpuszczania do tej kanalizacji np. gnojowicy, a taki zbiornik pozwoliłby ustrzec przed takimi sytuacjami. Prezes Majer bardzo mocno podkreślił w swojej wypowiedzi, że jego obowiązkiem jest dbanie o prawidłowe funkcjonowanie miejskiej kanalizacji i oczyszczalni ścieków, stąd też takie, a nie inne warunki postawił dla gminy Siemiatycze.

- Radny Eugeniusz Mudel wyraził opinie, że komunalne ścieki z Czartajewa, czy Bacik nie pogorszą jakości ścieków w naszym mieści, a wręcz przeciwnie. Zdaniem radnego Mudla ścieki, które źle wpływają na naszą oczyszczalnię pochodzą z zakładów Polser i Oerlemans i jakość tych ścieków powinna być zmieniona. - Prezes Majer stwierdził, że Przedsiębiorstwo Komunalne nieustannie bada i kontroluje jakość ścieków na oczyszczalni, każdego miesiąca jest tez kontrola z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i w tej chwili PK nie może pozwolić sobie, by do oczyszczalni trafiły takie ścieki, których nie są w stanie zredukować, bo są duże restrykcje, jeśli te normy są przekraczane.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że skoro radnych ta sprawa interesuje, to proponuje, aby członkowie Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego spotkali się z Prezesem PK i Wójtem Gminy, aby przedyskutować ten temat.

Do punktu 11 - wolne wnioski

Przewodnicząca Rady poinformowała radnych o pismach, które w ostatnim czasie wpłynęły do Biura Rady Miasta:

-pismem Pana Czesława Żero dot. propozycji inwestycyjnych i innych potrzeb mieszkańców do budżetu miasta na 2008 r.
- pismem Związków Zawodowych Pracowników Przedsiębiorstwa Komunalnego,
- pismem Przedsiębiorstwa Komunalnego, w którym zwraca się do Rady Miasta o dokonanie zmiany wysokości obowiązujących stawek na wywóz i unieszkodliwianie nieczystości stałych.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

- Radny Bogdan Raczyński odniósł się do przyjętych przez radę stawkach podatku od środków transportowych, stwierdził, że to co mówili radni to prawda, że zawsze jest jakaś granica tych podwyżek. Radny Raczyński zwracając się do radnych stwierdził, że podatek od środków transportowych w naszym mieście jest o 60% droższy niż w Białymstoku.

- Radny Antoni Kosieradzki podziękował Burmistrzowi Miasta za realizację jego interpelacji z jednej z poprzednich sesji dot. usunięcia starego słupa telefonicznego z ul. Sobieskiego.

- Radny Franciszek Drewulski - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej stwierdził, że na jednej z poprzednich sesji tematem był protokół Komisji Rewizyjnej z umorzeń podatków, w tym Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. Radny Drewulski stwierdził, że Prezes Majer miał rację, gdyż chodziło o przesunięcie podatku, a nie o umorzenie i dotyczyło to roku 2005.

- Radny Krzysztof Osmólski zwrócił uwagę na potrzebę uprzątnięcia złamanego słupa kablowego-telefonicznego przy ul. Głowackiego, który znajduje w pobliżu posesji, na której kiedyś była usytuowana budka z piwem.

Pani Katarzyna Poniatowska - Przewodnicząca Zarządu osiedla Nr 7 w swojej wypowiedzi poruszyła problemy ul. Plażowej i Słowiczej. Stwierdziła, min. że chce uświadomić wszystkim, że stan tych ulic to XVIII wiek. Pani Poniatowska zwróciła uwagę, że mieszkańcy mają odstąpić na budowę tych ulic grunt, jednak do tej pory nikt nie powiedział mieszkańcom, ile będzie tego gruntu i za ile. Pani Poniatowska zwróciła się z pytaniem, kto poinformuje mieszkańców w tej kwestii. Pani Poniatowska zgłosiła również potrzebę ustawienia na ul. Słowiczyńskiej w kierunku Słowiczyna znaku ograniczającego prędkość do 40 km/h, zakazu wyprzedzania oraz namalowania pasów ograniczających prędkość.

- Radna Agnieszka Sitarska poruszyła kwestię nieuporządkowanych posesji położonych przy ul. Głowackiego, których stan zagraża innym mieszkańcom, oraz takich na których powstają wysypiska śmieci. Szczególną uwagę Pani Sitarska zwróciła na posesję usytuowaną obok posesji Pani H. Kamieńskiej. Pani Sitarska zwróciła się z prośbą, aby na te sytuacje zwrócił uwagę pan Marian Wojciechowski.

- Radny Rafał Burakowski zwrócił się z pytaniem, dot. budowy hali sportowej w Siemiatyczach, zapytał, czy poczynione zostały kroki w kierunku pozyskania środków na ten cel i czy w ogóle jest nadzieja, że budowa tej hali ruszy.

Burmistrz Radomski odnosząc się do zgłoszonych wniosków stwierdził, że odpowiedzi na te wnioski zostaną udzielone zainteresowanym na piśmie.

Do punktu 12 - zamknięcie obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XII sesji rady Miasta w dniu 29 listopada 2007 r. r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:40.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Przewodnicząca Rady Miasta
K. Andruszkiewicz Agnieszka Anna Sitarska

Załącznik
do Protokołu nr XII/07
z XII sesji w dniu 29 listopada 2007 r.

Pani Przewodnicząca! Wysoka Rado!


Dzisiejsza sesja Rady jest niezwykle ważna, gdyż zapadną na niej decyzje mające wpływ na funkcjonowanie samorządu oraz na jakość życia mieszkańców w następnym roku. Chodzi oczywiście o ustalenie wysokości podatków. Jak wiadomo, podatków nikt nie lubi i najlepiej by ich w ogóle nie było. Ale, trzeba pamiętać, że podatki są koniecznością i stanowią poważne źródło dochodów Miasta, bo ok.27 %. Trzeba również mieć na uwadze, że aktualne stawki pozostają na poziomie roku 2006 . Ale również należy pamiętać o zadaniach jakie chcemy realizować w następnym roku i kolejnych latach.

Podczas posiedzeń komisji zaproponowałem Wysokiej Radzie wzrost podatków średnio o ok. 5 % lub 7% spowodowałoby to wzrost wpływów do budżetu o ok. 318 tys. zł. lub odpowiednio 435 tys. zł. Jednak przegłosowane na komisjach zostały stawki ze wzrostem 3 %.

Zanim rozpocznie się debata w sprawie podatków chciałbym przedstawić krótkie sprawozdanie z minionego okresu.

Zakończone zostały, prowadzone przez miasto, prace na drogach. Ułożono nawierzchnię bitumiczną na ulicach Bohaterów Monte Cassino i Obrońców Westerplatte. Wartość robót wyniosła 47 433 zł. Wykonawcą było Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe z Siemiatycz.

Pracownicy interwencyjni zakończyli przebudowę 200 m chodnika ulicy Sportowej na odcinku od Mickiewicza do parkingu przy barze Wodnik. Przez tą samą grupę został wykonany także przepust fi 60 o długości 7 m na drodze gruntowej przyległej do ulicy Wysokiej.

Wykonana została, z kostki brukowej, nawierzchnia drogi wewnętrznej i zatoki parkingowe na terenie osiedla komunalnego od ulicy Małopolskiej wzdłuż bloków. Przedsięwzięcie to realizowane było we współpracy z Bankiem Spółdzielczym z Brańska który pokrył koszty robocizny. Miasto przeznaczyło na ten cel 539 m2 kostki oraz 146 mb krawężników.

Trwa jeszcze przebudowa chodnika na ulicy 11 Listopada w której partycypuje miasto. Prace , realizowane przez Firmę Dimex, zaawansowane są w 90%. Termin zakończenia przebudowy zaplanowany jest do 7 grudnia.

Intensywnie prowadzone są prace przygotowujące miasto do realizacji zadań inwestycyjnych zaplanowanych w dokumentach strategicznych Miasta.
W związku z przygotowanym materiałem do projektu drogowego, obejmującego lokalizację drogi wraz z infrastrukturą techniczną w ulicy Spacerowej, który uzyskał wymagane opinie, zleciłem geodecie opracowanie projektu podziału terenu podlegającego wywłaszczeniu pod lokalizację drogi.
W dniu 19.11.2007r. został złożony do Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach projekt podziału terenu na lokalizację drogi wraz z infrastrukturą techniczną w ulicach: Legionów Piłsudskiego, Ogrodowej, Sadowej, Jabłoniowej, Anny Jabłonowskiej Szpitalnej oraz Żeromskiego i Annopolskiej. Projekt podziału terenu przeznaczonego do wywłaszczenia został przeprowadzony na podstawie wcześniej opracowanej dokumentacji technicznej, która uzyskała pozytywne opinie: Urzędu Marszałkowskiego, Zarządu Powiatu, Dyrekcji Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku oraz Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Białymstoku.
20 listopada, po dwukrotnym ogłaszaniu, rozstrzygnięty został przetarg nieograniczony na opracowanie dokumentacji technicznej na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z projektem drogowym odbudowy nawierzchni w ulicach Świerkowej, Sosnowej, Akacjowej, Leśnej, Lipowej, Wierzbowej, Brzozowej, Klonowej, Krzywej i Górnej oraz na wykonanie dokumentacji technicznej na przebudowę kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w ulicy Wysokiej. Po ogłoszeniu drugiego przetargu złożone zostały dwie oferty. Najkorzystniejszą ofertę przedłożyła firma GRONTMIJ Sp. z o.o. z Poznania. na kwotę 183.000zł.
Tego samego dnia został rozstrzygnięty również przetarg na "Opracowanie wielobranżowego projektu budowlanego i wykonawczego, przebudowy i rozbudowy budynku byłej synagogi przy ul. Zaszkolnej 1 w Siemiatyczach wraz z iluminacją obiektu". Pomimo kolejnego ogłoszenia przetargu nieograniczonego, zainteresowanie biur projektowych było niewielkie. Ostatecznie złożono dwie oferty z czego, korzystniejsze warunki przedstawiła Autorska Pracownia Architektury K2 z Siedlec wyceniając przedmiotową usługę na 118.340zł.
W listopadzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opublikował przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z Wnioskiem o dofinansowanie z Funduszu Spójności dla przedsięwzięcia o nazwie Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Siemiatycze. Obecnie nasze przedsięwzięcie jest ulokowane na 45 pozycji opublikowanej listy indykatywnej wnioskowanych projektów z całego kraju. Potwierdzeniem powyższego faktu jest zamieszczony w Rzeczpospolitej z dnia 20.11.2007r. wywiad z dr inż. Kazimierzem Kujdą, prezesem Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i mapa projektów ekologicznych. Dodatkowo, warto podkreślić w tym miejscu, że istnieje duża liczba beneficjentów, których projekty są umieszczone na liście rezerwowej. Ta lista w swoisty sposób jest zabezpieczeniem dla instytucji wdrażającej projekty. Każde poważniejsze potknięcie ze strony beneficjenta może być pretekstem do przesunięcia na koniec kolejki oczekujących a nawet na listę rezerwową.


Z zakresu gospodarki nieruchomościami

Umową notarialną z dnia 30 października dokonałem sprzedaży na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego z jednoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu, położonego przy ulicy 11 Listopada 35. Lokal został sprzedany po zastosowaniu 70% bonifikaty za kwotę 9.326,05 zł.
Z kolei 15 listopada zawarłem trzy umowy notarialne sprzedaży na rzecz najemców lokali mieszkalnych wraz z ułamkową częścią gruntu, położonych przy ulicy Wysokiej 64A. Również w tym przypadku wysokość bonifikaty wyniosła 70%. łączne wpływy do budżetu z tego tytułu wyniosły 49.057,50 zł.
W najbliższym czasie planowane jest podpisanie 2 aktów notarialnych sprzedaży lokali wraz z oddaniem w wieczyste użytkowaniem gruntu, przy ulicy: Świętojańskiej 27 za cenę 14.117,85 zł po zastosowaniu 70% bonifikaty i 11 Listopada 35 za cenę 6.072,28 po zastosowaniu 80 % bonifikaty.
Aktualnie rozpatruję 3 kolejne wnioski z bieżącego miesiąca , o wykup lokali mieszkalnych przy ulicy Grodzieńskiej 24, Świętojańskiej 29 i Wysokiej 64A.
9 listopada zawarłem umowę notarialną na sprzedaż nieruchomości zabudowanej kanałem sanitarnym i wodociągiem, oraz pozostałością po budynku kotłowni , przy ulicy Armii Krajowej o powierzchni 1,5072 ha. Przypomnę, że została ona zbyta w drodze przetargu ustnego, nieograniczonego, za kwotę 290.761,40 zł + 22 % podatek VAT.
Do sprzedaży w trybie bezprzetargowym przeznaczyłem nieruchomości położone przy ulicy Dąbrowskiego o łącznej powierzchni 16 m2 składające się z działek nr 1293/4 i 1293/6, za cenę 593,00 zł + 22 % podatek VAT. Celem sprzedaży jest poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej.
Zleciłem wycenę kolejnej nieruchomości gruntowej przy ulicy Dąbrowskiego, opisaną w rejestrze gruntów jako działka nr 1319 o powierzchni 98 m2 ,w związku z planowaną sprzedażą w/w gruntu w drodze bezprzetargowej, na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej.
Podsumowując, wpływy do budżetu za miniony okres wyniosły z tytułu sprzedaży lokali - 58.383,55 zł a z tytułu sprzedaży nieruchomości gruntowych - 290.761,40 zł.


Pozostałe sprawy

Powoli zbliżamy się do okresu zimowego. Miasto ma już podpisaną umowę na utrzymanie zimowe ulic od 15 listopada do 15 kwietnia. Wykonawcą tego zadania będzie Pan Adam Toczko z Żurobic. Umowa określa kwotę wynagrodzenia na 64 000 zł brutto. Wykonawca jest zobowiązany pełnić dyżury. Zgodnie ze specyfikacją ulice będą odśnieżane wg następującej kolejności. W pierwszej kolejności dojazd do szpitala, placówek oświatowych, ulice na których odbywa się ruch miejskiej komunikacji samochodowej, dojazd do ujęcia wody oraz innych obiektów użyteczności publicznej znajdujących się przy drogach miejskich. W dalszej kolejności odśnieżane będą drogi na osiedlach mieszkaniowych.
Zakupiono również 10 t masy bitumicznej na zimno za 6 222 zł do wykonania remontów cząstkowych ulic miejskich w okresie jesienno zimowym.
Przed zimą oczyszczone zostało ok. 223 mb kanalizacji deszczowej w ul. Andersa. Ich koszt wyniósł 8 404 zł. Z kolei utrzymanie bieżące ulic w minionym okresie kosztowało miasto 18 726 zł.
Dnia 18 października 2007r. weszła w życie ustawa z dnia 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, która nałożyła na jednostki samorządowe w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy obowiązek złożenia w sądach wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego, wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa.
Ustawa nałożyła również obowiązek składania wojewodom w terminie do 15 każdego miesiąca, począwszy od grudnia br sprawozdań z wykonywania nałożonych ustawą obowiązków tj. podawania wykazu nieruchomości, co do których złożone zostały wnioski o wpis do ksiąg wieczystych.
O ile brak jest dokumentów stwierdzających własność nieruchomości starostowie złożą wnioski do właściwych sądów o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez Skarb Państwa , co umożliwi gminom stwierdzenia przez wojewodów nabycia własności nieruchomości. Odnośnie nieruchomości stanowiących własność Miasta Siemiatycze o ujawnienie wpisu do ksiąg wieczystych należy złożyć wnioski do części nieruchomości stanowiących ulice i drogi polne, na które gmina posiada decyzję o nabyciu prawa własności a na część nieruchomości- drogi gminne i wewnętrzne, na które brak jest decyzji o nabyciu prawa własności zostaną skierowane wnioski do starostwa o wystąpienie do sądu o stwierdzenie zasiedzenia przez Skarb Państwa, a w dalszej realizacji ustawy uzyskanie tytułu własności i dokonanie wpisu w księgach wieczystych.

Pani Przewodnicząca , Wysoka Rado !

W dniu 15 listopada przekazałem Państwu projekt budżetu Miasta Siemiatycze na 2008 r. Podczas obrad sesji Rady Miasta w dniu 30 października uzależniliście Państwo określenie wzrostu podatków na 2008 r. od wersji projektu budżetu.
Podczas posiedzeń komisji Rady Miasta przed dzisiejszą sesją w dniach 23 oraz 26 listopada dyskusja skupiała się na różnych zagadnieniach a w zakresie podatków nastawienie było jednoznaczne. A mianowicie minimalizacja wzrostu w stosunku do 2006 r., gdyż w 2007 r. nie było żadnych podwyżek.
Niemniej chcę uświadomić Wysokiej Radzie jaką odpowiedzialność bierzecie Państwo na siebie w dniu dzisiejszym, gdyż załącznik Nr 3a do budżetu Miasta to wykaz zadań inwestycyjnych obejmujący 19 punktów z zabezpieczeniem finansowym. 15 zadań pozostało bez pokrycia środków finansowych. Część tych zadań, bez pokrycia środków, musimy zrealizować, gdyż jesteśmy zobligowani wcześniejszymi uchwałami i umowami. Część musimy przyjąć chcąc ubiegać się o wsparcie finansowe z funduszy unijnych, czy wojewódzkich. Natomiast nieznaczną część wydatków możemy przesunąć na lata następne.
W dniu 27 listopada otrzymałem pismo potwierdzające iż dysponentem środków Funduszu Spójności na lata 2007 - 2013 do naszego zadania "Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno- ściekowej na terenie Miasta Siemiatycze" będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a nie wojewódzki. Potwierdza to jednoznacznie, że jesteśmy ujęci na liście rankingowej szczególnego znaczenia przyznającej nam znaczne środki unijne. Nie możemy zmarnować tej szansy i w 2008 r. musimy wykonać minimum 90% dokumentacji technicznych, gdyż inaczej wyprzedzą nas inne miasta. Rzeczywiste koszty inwestycji zostaną określone po wykonaniu raportu oddziaływania na środowisko oraz studium wykonania inwestycji. Żeby sporządzić te dokumenty musimy posiadać kompletne dokumentacje techniczne na które musimy mieć własne pieniądze.
Dlatego też jeszcze raz apeluję do Wysokiej Rady by przy podejmowaniu w dniu dzisiejszym decyzji w sprawie wysokości stawek podatkowych Rada kierowała się dobrem naszego Miasta oraz by emocje nie wzięły góry nad rozsądkiem.

Dziękuję za uwagę.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2008-02-15

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06