Protokół Nr XIX/12

Numer XIX/12
Data wydania 2012-02-15
Protokół Nr XIX/12

 

z obrad XIX sesji Rady Miasta Siemiatycze  która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 15 lutego 2012 roku

 

Obrady XIX sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 12:00 zakończyły zaś o godzinie 14:40.

 

W obradach XIX sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 15, według załączonej do protokołu listy obecności.

 

Radni obecni na XIX sesji:
  1.  Witold Berski
  2.  Jan Boguszewski
  3.  Rafał Burakowski
  4.  Jan Hyndza
  5.  Katarzyna Jarocka
  6.  Jerzy Korowicki
  7.  Antoni Kosieradzki
  8.  Walentyna Kożuchowska
  9.  Teresa Milewska
  10.  Eugeniusz Mudel
  11.  Paweł Oniszczuk
  12.  Agnieszka Anna Sitarska
  13.  Krzysztof Szyszko
  14.  Agnieszka Monika Zalewska
  15.  Roman Zdrojewski

 W obradach XIX sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1.  Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2.  Henryk Czmut – Z-ca Burmistrza Miasta
  3.  Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4.  Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta
  5.  Michał Wierzbicki– Radca Prawny Urzędu Miasta
  6.  Jolanta Sidorowicz – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
  7.  Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
  8.  Cezary Klimaszewski– Redaktor Głosu Siemiatycz
  9.  Barbara Dłuska – Dyrektor Przedszkola Nr 5
  10.  Barbara Terpiłowska– Dyrektor Przedszkola Nr 3
  11.  Mariusz Pyzowski– Dyrektor MOSiR
  12.  Małgorzata Komuda – Dyrektor Przedszkola Nr 1
  13.  Radosław Kondraciuk – Dyrektor SP Nr 1
  14.  Gabriela Krzanowska – Dyrektor Szkoły Muzycznej
  15.  Teresa Fronc – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
  16.  Janusz Żoch – Prezes PK Spółka z o.o.
  17.  Teresa Nazarewicz – Prezes ZMK Spółka z o.o.
  18.  Alfred Bajena –  Dyrektor Zespółu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi
  19.  Eugeniusz Sołomacha – Przewodniczący ZO Nr 3
  20.  Tadeusz Soroczyński – Przewodniczący ZO Nr 8
  21.  Jan Snycerski - Prezes TPS
  22.  Agnieszka Bolewska –Iwaniuk – Katolickie Radio Podlasia
  23.  Cezary Nowosielski – Dyrektor szpitala w Siemiatyczach

 

Do punktu 1otwarcie obrad

 

Obrady XIX sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 15 lutego 2012 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XIX sesję Rady Miasta.

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XIX sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca stwierdziła, że jest propozycja ujęcia w porządku obrad dzisiejszej sesji kolejnych punktów tj.

 

- podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie między jednostkami organizacyjnymi Gminy Miasto Siemiatycze Przedszkolem Nr 3 i Żłobkiem Miejskim w Siemiatyczach trwałego zarządu nieruchomości - Przewodnicząca zaproponowała ujęcie tego punktu jako 12 w porządku obrad - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 15 radnych;

 

- podjęcia uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej- Przewodnicząca zaproponowała ujęcie tego punktu jako 13 w porządku obrad - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 15 radnych;

 

- wprowadzenia punktu dot. zapoznania z protokołem Komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 1 w Siemiatyczach - Przewodnicząca zaproponowała ujęcie tego punktu jako 14 w porządku obrad - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 15 radnych;

 

- wprowadzenia punktu dot. zapoznania z planami pracy na 2012 r. stałych Komisji Rady Miasta - Przewodnicząca zaproponowała ujęcie tego punktu jako 15 w porządku obrad - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 15 radnych

 

Innych propozycji uzupełnienia porządku obrad XIX sesji radni nie wnieśli.

 

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XIX sesji wraz z przegłosowanymi poprawkami- na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 15 radnych.

 

Przyjęty porządek obrad XIX sesji przedstawia się następująco:
  1.  Otwarcie obrad.
  2.  Przyjęcie porządku obrad.
  3.  Przyjęcie protokołu z obrad XVIII sesji Rady Miasta.
  4.  Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
  5.  Interpelacje i zapytania radnych.
  6.  Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
  7.  Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia.
  8.  Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 r.
  9.  Podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia roku 2012 – Rokiem Obchodów Jubileuszu 470-lecia Nadania Praw Miejskich Miastu Siemiatycze.
  10.  Podjęcie uchwaływ sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok.
  11.  Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na  2012 rok.
  12.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie między jednostkami organizacyjnymi Gminy Miasto Siemiatycze Przedszkolem Nr 3 i Żłobkiem Miejskim w Siemiatyczach trwałego zarządu nieruchomości.
  13.  Podjecie uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej.
  14.  Zapoznanie z protokołem Komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 1 w Siemiatyczach.
  15.  Zapoznanie z planami pracy na 2012 r. stałych Komisji Rady Miasta.
  16.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  17.  Wolne wnioski.
  18.  Zakończenie obrad.

 

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XVIII sesji Rady Miasta

 

Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XVIII sesji Rady Miasta wyłożone są na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się je za przyjęte.

 

Do punktu 4 – Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

 

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radni uwag i pytań do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.

 

Po zapoznaniu radnych ze sprawozdaniem z pracy między sesjami Burmistrz Siniakowicz przedstawił radnym prezentację multimedialną dot. programu obchodów naszym mieście 470 rocznicy nadania Siemiatyczom praw miejskich.

 

W tym punkcie obrad Z-ca Burmistrza Miasta – Pan Henryk Czmut przedstawił radnym wizualizację dotyczącą powstania w naszym mieście Systemu Informacji Miejskiej. Pan Czmut prezentując główne założenia tego systemu podkreślił, że wiele wniosków w tej sprawie wpłynęło ze strony radnych, jak również mieszkańców naszego miasta, aby w mieście pojawiło się więcej znaków i tablic informujących przyjezdnych o obiektach w naszym mieście oraz informujących jak do tych obiektów trafić. Pan Czmut stwierdził, że systemy takie funkcjonują w dużych miastach i nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki system działał również u nas. Przedstawiając główne założenia tego systemu Pan Czmut podkreślił, że nowy SIM podniesie ocenę i wizerunek miasta w oczach gości i mieszkańców, dodał, że projekt ten przewiduje  wykonanie tablic informacyjnych w językach: polskim, angielskim, niemieckim i hebrajskim, a także ustawienie w kilku miejscach szczegółowych map miasta w podświetlonych gablotach, a także przygotowanie nowych tablic powitalnych miasta tzw. witaczy przy wjeździe i wyjeździe do miasta. Pan Czmut zaznaczył, że do końca lutego Urząd zbiera wszelkie wątpliwości i propozycje odnośnie tych planów.

 

Na zakończenie realizacji tego punktu porządku obrad Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że nie wie, czy radni zauważyli, ale  od początku roku pozyskali już 800.000 zł i myśli, że jest to spory sukces.

 

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

 

Radni zgłosili podczas XIX   sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

-Radny Jerzy Korowicki zabierając głos zwrócił się do Burmistrza Czmuta z pytaniem, czy mógłby przybliżyć, jakie koszty będą wprowadzenia w mieście Sytemu Informacji Miejskiej. Radny Korowicki zapytał także, czy jest coś wiadomo na temat strefy zakazu pochówku przy okrągłej kaplicy na cmentarzu parafialnym. W swojej wypowiedzi radny Korowicki podziękował  Panu Burmistrzowi i Dyrektorowi MOSiR za wykonane prace na cmentarzu żydowskim, podkreślił, że został ten teren odkrzaczony, posprzątany i w tej chwili wszystko jest zrobione i nie wstyd jest tam wejść. Radny podkreślił, że w tej chwili nie będziemy się jako miasto za to miejsce wstydzić.

 

-Radna Agnieszka Zalewska zabierając głos stwierdziła, że miasto podpisało umowę na realizację projektu wodno - kanalizacyjnego w naszym mieście i chciałaby wiedzieć, czy w ramach tego projektu będą nowe ulice i chodniki w mieście tam gdzie ma być wykonywana kanalizacja. Radna Zalewska zwróciła się również z pytaniem dot. solarów słonecznych, stwierdziła, że mieszkańcy pytają, czy można dostać dofinansowanie na zakup solarów z miasta.

 

-Radna Katarzyna Jarocka zawróciła się z pytaniem, czy w ramach realizacji projektu wodno-kanalizacyjnego w naszym mieście przewidziane jest rozwiązanie problemu mieszkańców ul. Ciechanowieckiej, którzy nie mają wody. Radna zwróciła się z pytaniem, kiedy to zostanie zrealizowane.

 

-Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos stwierdził, że  z tego co wie, to jest chętny, który chce wydzierżawić pomieszczenia w Gimnazjum Nr 1. Radny Mudel powiedział, że jego zdaniem warto się pochylić nad tę propozycją, bo to znacznie obniżyłoby koszty utrzymania tego obiektu. Radny Mudel w swojej wypowiedzi poruszył też problem sprzedaży domu wolnostojącego wraz z działką o pow. 6 arów przy ul. Grodzieńskiej za kwotę 50.000 zł. Radny dodał, że o tej sprawie poinformowali go mieszkańcy. Zdaniem radnego Mudla ta sprzedaż jest niepokojąca o tyle, że te działki były przeznaczone na poszerzenie ul. Grodzieńskiej , bo w tym miejscu jest zawsze problem i powstaje korek. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem na jakiej podstawie sprzedano ten budynek za tak niską cenę.

 

-Radny Krzysztof Szyszko zwrócił się z pytaniem, czy na obchody Jubileuszu nadania praw miejskich Siemiatyczom zostaną zaproszeni przedstawiciele naszych miast partnerskich, których Siemiatycze ma 3.

 

Do punktu 6 – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach

 

Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad XIX sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został radnym przedłożony przed obradami sesji i przedstawione zostały wyjaśnienia w tej sprawie. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tego projektu.

 

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwałyzmieniającej uchwałę w sprawie statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XIX/97/12 w załączeniu/

 

Do punktu 7 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został również radnym przedłożony przed obradami sesji i przedstawione zostały wyjaśnienia w tej sprawie Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tego projektu.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

 

/Uchwała Nr XIX/98/12 w załączeniu/

 

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 r.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni także zapoznali się przed sesją, a wyjaśnień w tej sprawie udzieliła Skarbnik Miasta – Pani Danuta Jaszczołt. Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy radni w tej chwili mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawiezmian w budżecie miasta na 2012 r. zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XIX/99/12 w załączeniu/

 

Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia roku 2012 – Rokiem Obchodów Jubileuszu 470-lecia Nadania Praw Miejskich Miastu Siemiatycze

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni także zapoznali się przed sesją. Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy radni w tej chwili mają jeszcze pytania w tej sprawie

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwaływ sprawie ogłoszenia roku 2012 – Rokiem Obchodów Jubileuszu 470-lecia Nadania Praw Miejskich Miastu Siemiatycze - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XIX/100/12 w załączeniu/

 

Do punktu 10 – podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni zapoznali się dokładnie przed sesją. Przewodnicząca dodała, że przed sesją radni otrzymali poprawioną wersję tego programu, do którego dodane zostały koszty. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XIX/101/12 w załączeniu/

 

Do punktu 11 – podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2012 rok

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni także zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2012 rok,zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XIX/102/12 w załączeniu/

 

Do punktu 12 – podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie między jednostkami organizacyjnymi Gminy Miasto Siemiatycze Przedszkolem Nr 3 i Żłobkiem Miejskim w Siemiatyczach trwałego zarządu nieruchomości.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni także zapoznali się na posiedzeniu komisji przed sesją. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni   uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawiewyrażenia zgody na przekazanie między jednostkami organizacyjnymi Gminy Miasto Siemiatycze Przedszkolem Nr 3 i Żłobkiem Miejskim w Siemiatyczach trwałego zarządu nieruchomości., zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XIX/103/12 w załączeniu/

 

Do punktu 13 – podjęcie uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej

 

Proponowany plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2012 r. przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Paweł Onieszczuk.

 

Radni   uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieplanu pracy Komisji Rewizyjnej, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XIX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

 

/Uchwała Nr XIX/104/12 w załączeniu/

 

Do punktu 14 - zapoznanie z protokołem Komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 1 w Siemiatyczach

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Paweł Onieszczuk zapoznał radnych z treścią protokołu Komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 1 w Siemiatyczach. Protokół Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radni   uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli.

 

Do punktu 15 - zapoznanie z planami pracy na 2012 r. stałych Komisji Rady Miasta

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że komisje rady plany pracy na rok 2012 opracowały i na swoich posiedzeniach te plany przyjmowały. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy w tej chwili zachodzi potrzeba odczytywania tych planów. Radni uznali, że nie ma takiej potrzeby.

 

Do punktu 16 -   odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz, który stwierdził między innymi:

 

-odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego odnośnie porządku na cmentarzu żydowskim Burmistrz stwierdził, że cieszy się, że radny zauważył, ze zostało to wykonane. Burmistrz Siniakowicz podkreślił w swojej wypowiedzi, że wszystkie interpelacje i wnioski radnych są praktycznie od ręki realizowane. Odnosząc się do kwestii pochówku na cmentarzu parafialnym obok kaplicy, to Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że był wniosek o pochówek na działce wzdłuż chodnika i odmownie został załatwiony. Jeśli chodzi o zapytanie radnego Korowickiego w kwestii kosztów wdrożenia Systemu Informacji Miejskiej w naszym mieście, to Z-ca Burmistrza Miasta – Pan Henryk Czmut odpowiedział, że w tej chwili posiada jedynie wstępne informacje na ten temat, podkreślił, że lepiej będzie jak kompleksowe dane na temat kosztów przedstawi radnym na kolejnym posiedzeniu.

 

- odnosząc się do interpelacji radnej Agnieszki Zalewskiej Burmistrz stwierdził, że dotacji w Urzędzie mIasta na solary nie ma, jednak można indywidualne wnioski w tej sprawie składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i tam można otrzymać do 45% dofinansowania.

 

- odnosząc się do wypowiedzi radnych Agnieszki Zalewskiej i Katarzyny Jarockiej Prezes PK. Spółka z o.o – Pan Janusz Żoch stwierdził, że w dniu 29 lutego br. w ramach projektu pn. Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno - ściekowej na terenie   miasta Siemiatycze rozstrzygnięty zostanie przetarg na wykonanie kanalizacji sanitarnej z przyłączami w ulicach: Górnej, Brzozowej., Wierzbowej, Sosnowej, Leśnej , Świerkowej, Akacjowej, Lipowej, Krzywej i Klonowej.  Prezes Żoch dodał, że w większości ulic przewidziana jest odbudowa nawierzchni i budowa nowych chodników, w miejscach gdzie kanalizacja będzie kładziona. Odnosząc się do kwestii ul. Ciechanowieckiej, to Prezes Żoch podkreślił, że w harmonogramie prac PK na 2014 r. jest ujęta ul. Ciechanowiecka. Prezes Żoch podkreślił w swojej wypowiedzi, że cały ten projekt  na terenie naszego miasta musi zostać zrealizowany do 30 czerwca 2015 r.

 

-odpowiadając na interpelację  radnego Mudla odnośnie dzierżawy pomieszczeń w Gimnazjum Nr 1, Burmistrz Siniakowicz powiedział, że trzeba sprawdzić tu każdą ewentualność, która wpłynęłaby na zminimalizowanie kosztów jednostki, podkreślił, że najpierw jednak trzeba sprawdzić jakie są możliwości. Odpowiadając radnemu Mudlowi w kwestii sprzedaży budynku z działką przy ul. Grodzieńskiej Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że sprzedaż ta miała miejsce za poprzedniej kadencji. Burmistrz dodał, że odpowie na to pytanie pisemnie, gdyż sytuacja jest skomplikowana i musi sięgnąć do informacji  źródłowych. Burmistrz Siniakowicz w swojej wypowiedzi stwierdził również, że żeby u niknąć tego typu pytań to dobrze byłoby sporządzić katalog miejskich nieruchomości , których nie będziemy sprzedawać.

 

-odnosząc się do wypowiedzi radnego Krzysztofa Szyszko Burmistrz Siniakowicz powiedział, że świetnym pomysłem jest zaproszenie na obchody 470 –lecia nadania praw miejskich Siemiatyczom miast partnerskich.

 

-Radny Witold Berski odnosząc się do wypowiedzi radnego Mudla w kwestii sprzedaży budynku i działki przy ul. Grodzieńskiej stwierdził, że zna sprawę i chodzi o budynek, w którym mieszkają rodziny Smorczewskich i Wasążników to nigdy wcześniej nie słyszał, aby padały słowa o poszerzeniu ul. Grodzieńskiej, a jest już w Radzie 3 kadencje. Zdaniem radnego dobrze się stało, że ten budynek został sprzedany tym, którzy tam mieszkają od lat. Radny dodał, że Pana Mudla ktoś źle poinformował.

 

-Radny Mudel odnosząc się doi wypowiedzi radnego Berskiego stwierdził, że skoro jest kilka kadencji radnym, to wie, że uchwałami Rady były nieruchomości sprzedawane, a ten budynek, co jest dziwne został sprzedany bez uchwały Rady Miasta. Radny wyraził opinię, że porządny namiot kosztuje 50.000 zł a nie wolnostojący budynek w centrum miasta.

 

-Burmistrz Siniakowicz zabierając głos stwierdził, że na ul. Grodzieńskiej faktycznie jest problem i Pan Czmut przygotowuje taką wstępną koncepcję jak w tym rejonie rozwiązać ruch, ale to dopiero w przyszłym roku.

 

Do punktu 17 – wolne wnioski

 

W wolnych wnioskach głos zabierali:

 

-Z-ca Burmistrza Miasta – Pan Henryk Czmut  zabierając głos stwierdził, że temat wypracowania systemu gospodarowania odpadami w naszym mieście zajmie wszystkim najbliższe miesiące bo od 1 lipca 2013 r. obowiązki związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na mocy znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przejmie Miasto Siemiatycze. Pan Czmut stwierdził, że w związku z tym, że to gmina przejmie odpowiedzialność za odpady planuje uruchomić miejski system gospodarki tymi odpadami i ustalić stawki opłaty dla mieszkańców za odbiór i zagospodarowanie odpadów tzw. parapodatek. Pan Czmut stwierdził, że radni mają przed sobą ankietę w tej sprawie i ulotkę informującą o podstawowych elementach zmian, dodał, że ankieta skierowana do mieszkańców ma określić jak wygląda sytuacja w chwili obecnej. Pan Czmut w swojej wypowiedzi stwierdził, że do końca bieżącego roku Rada Miasta musi podjąć uchwałę w zakresie wysokości opłat za odbiór odpadów, a do 30 czerwca 2013 mieszkańcy mają czas na podpisanie umów.

 

-Radny Jan Hyndza zwrócił się z pytaniem, czy po tej zmianie cena za odbiór odpadów będzie dla mieszkańców miasta znacznie niższa.

 

Pan Czmut odpowiedział, że założenia są takie, że będzie o połowę niższa. Pan Czmut podkreślił, że nowe systemy wchodzą w całym kraju, podkreślił, że ten, na którym my się opieramy funkcjonuje w Legionowie, gdzie opłaty są niższe o połowę. Pan Czmut dodał, że opłaty tam wynoszą 8 zł od osoby za śmieci segregowane i 15 zł od osoby za odpady bez segregacji. Pan Czmut podkreślił w swojej wypowiedzi, , że stawka opłaty, która ustali gmina może zależeć od np. liczby mieszkańców lub od powierzchni nieruchomości lub od ilości zużytej wody, albo też może być stawką ryczałtową dla gospodarstwa domowego zużytej wody. Pan Czmut podkreślił, że wyniki ogłoszonego przez gminę przetargu pozwolą określić wysokość stawki.

 

-Pan Jerzy Wawrentowicz – Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko – Własnościowej w Siemiatyczach zabierając głos zwrócił się z pytaniem, w jaki sposób Urząd Miasta będzie obciążał użytkowników budynków wielorodzinnych. Pan Wawrentowicz zapytał, co będzie brane pod uwagę w ich przypadku.

 

-Pan Czmut odnosząc się do wypowiedzi Pana Wawrentowicza stwierdził, że będą przeprowadzane spotkania w tej sprawie z przedstawicielami Spółdzielni, jednak punktem wyjścia jest fakt, że będzie to system powszechny obowiązujący na terenie całego miasta i czynnikiem decydującym musi być 1 parametr, przy czym, większość samorządów przyjmuje, że stawka opłaty zależy od osoby i tu do dyskusji pozostaje problem czy osoby zamieszkałej, czy zameldowanej.

 

-Radna Katarzyna Jarocka zabierając głos przekazała w imieniu swoim oraz mieszkańców miasta podziękowania Panu Burmistrzowi oraz Dyrektorowi MOSiR za zorganizowanie w naszym mieście lodowiska. Radna dodała, że wszyscy są z tego bardzo zadowoleni.

 

-Radna Teresa Milewska zabierając głos  stwierdziła, że chciałaby zapytać o drogę od ul. Żwirki i Wigury od osiedla, która jest w tej chwili żużlowa i czy przy okazji budowy oświetlenia na tym odcinku brana jest pod uwagę zmiana nawierzchni. Radna Milewska wróciła też do sprawy przejścia dla pieszych przy Szkole Muzycznej na ul. Leg Piłsudskiego i wykonania przejazdu od Biedronki na ul. 11 Listopada wzdłuż garaży w kierunku do ul. Żwirki i Wigury.

 

-Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do wypowiedzi radnej Milewskiej stwierdził, że przejście jest już prawie zrobione , bo jest już projekt i będzie to wykonywane. Jeśli chodzi o drogę żużlową to nie przewiduje się na razie remontu tej drogi, tym bardziej, że droga ta ma kilku właścicieli. Burmistrz w swojej wypowiedzi poinformował również radnych o problemach związanych z realizacja drogi za przedszkolem nr 3, stwierdził, że są osoby, które to blokują i z którymi trwają rozmowy.

 

- Radny Jerzy Korowski zabierając głos zwrócił się z pytaniem, czy w ramach obchodów Jubileuszu 470 –lecia nadania praw miejskim Siemiatyczom nie można byłoby zadbać o pomnik Józefa Charytona na cmentarzu parafialnym. Radny stwierdził, że wie, że jest rodzina, ale może jednak udałoby się dogadać i zrobić tam porządek.

 

-Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdził, że był ostatnio na spotkaniu Towarzystwa Przyjaciół Siemiatycz i rozmawiano też na ten temat, w jaki sposób można byłoby uczcić Pana Józefa Charytona i zrodził się pomysł, aby nazwać im. Józefa Charytona skwer przy jednym z bloków w naszym mieście. Burmistrz Siniakowicz dodał, że byłaby w tym miejscu zieleń, ławeczka, miejsce wyłożone byłoby kostką i byłaby tam tablica pamiątkowa. Zdaniem Burmistrza jest to dobry pomysł, tym bardziej, że jak mówił już Urząd nie może finansować remontu pomnika na cmentarzu.

 

Następnie Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Dyrektorowi Szpitala w Siemiatyczach - Panu Cezaremu Nowosielskiemu, który na wstępie swojej wypowiedzi podziękował miastu za umorzenie szpitalowi podatku od nieruchomości, co jak stwierdził jest niewątpliwym wkładem w rozwój szpitala. W dalszej części swojej wypowiedzi Pan Nowosielski przedstawił radnym informacje na temat złożonych przez szpital projektów z których jedne dot. rozbudowy bloku operacyjnego, a drugi dot. budowy lądowiska. Dyrektor szpitala podkreślił, że realizacja tych wniosków jest niezbędnym elementem aby móc reaktywować SOR, jak również pozwoli na to, że szpital będzie pełnowymiarowym szpitalem. W swojej wypowiedzi Pan Nowosielski zwrócił również uwagę radnych na potrzebę pozyskania przez szpital środków na zakup tomografa komputerowego. Odnosząc się do kwestii kontraktów z NFZ dla naszego szpitala Pan Nowosielski podkreślił, że są one większe dla siemiatyckiego ZOZ o 1 200 000 zł. W swojej wypowiedzi Pan Nowosielski w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na fakt, że publiczne jednostki przy kontraktowaniu w NFZ nie są preferowane i licząc koszty są od razu na straconych pozycjach i dlatego też jeśli chodzi o poradnię onkologiczną i poradnię medycyny pracy, to musielibyśmy rocznie dokładać do funkcjonowania tych poradni około 150 000 zł. Pan Nowosielski podkreślił, że jeśli poradnię onkologiczną uruchomi sam szpital to ten koszt wyniesie 30.000 zł, gdyby zaś kontraktować to w NFZ to  ten koszt jest już ponad 100.000 zł i dlatego też prowadzi rozmowy ze Starostą, Burmistrzem i Wójtami Gmin Powiatu Siemiatyckiego, aby na ten cel przekazały dotację celową i aby poprzez promocję zdrowia tę poradnię onkologiczną utrzymać. Zdaniem Dyrektora Nowosielskiego dla tych podmiotów nie będą to duże pieniądze, a poradnia istniałaby dalej.

 

Z pytaniami do Dyrektora Nowosielskiego zwrócili się:

 

-Radny Rafał Burakowski stwierdził, że w Siemiatyczach trenuje ponad 150 sportowców więc zapotrzebowanie na lekarza medycyny sportowej jest ogromne i czy jest szansa na to, aby taka poradnia znowu funkcjonowała.

 

-Radny Eugeniusz Mudel w swojej wypowiedzi stwierdził, że większa część mieszkańców miasta nie orientuje się w sprawie szpitala i myślą, ze szpital podlega Burmistrzowi, a nie Staroście. Radny Mudel stwierdził w swojej wypowiedzi, że zdrowia nie można przeliczać na pieniądze i dlatego też jest zbulwersowany tym, że tak dużo poradni w naszym szpitalu w tak krótkim czasie zostało zlikwidowanych np. urologiczna, onkologiczna. Radny Mudel zwrócił się do Dyrektora Szpitala, co przez czas udało mu się stworzyć w naszym szpitalu, co przez te pół roku wybudował. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem, dlaczego nie został podpisany kontrakt z Panem Kirylukiem, stwierdził, że jak tak dalej Dyrektor będzie postępował, to nasz szpital będzie służył nie dla chorych, a dla osób, które tam pracują. Radny Mudel zapytał, dlaczego szpital nie płaci dostawcom, dodał, że skoro jest tak dobrze, to dlaczego pracownikom płaci się na raty pensje. Radny Mudel zwracając się do Dyrektora Nowosielskiego stwierdził, że mieszkańcy miasta pytają, dlaczego Pan Dyrektor poczynił takie roszady kadrowe, które nie są potrzebne i pytają też o środki, które zostały poniesione na zatrudnienie tego personelu.

 

- Radny Jerzy Korowicki zwrócił się z pytaniem do Dyrektora Szpitala czy istnieje szansa powrotu pogotowia na stare lokum.

 

-Dyrektor szpitala odnosząc się do pytań radnych udzielił szczegółowych wyjaśnień jeśli chodzi o medycynę sportową, podkreślił, że pomimo tego, że jest ona niedochodowa dla szpitala chciał ją zakontraktować i przystąpił do konkursu, jednak NFZ ogłosił konkurs na 3 powiaty i nasz szpital nie wygrał tego konkursu, bo Hajnówka ma lekarzy na miejscu. Odnosząc się do kwestii likwidacji poradni Pan Nowosielski stwierdził, że poradni urologicznej w szpitalu w Siemiatyczach nie było, tylko przyjeżdżał lekarz. Odnosząc się do kwestii kontraktu doktora Kiryluka, Pan Nowosielski stwierdził, że w czasie kiedy jest dyrektorem szpitala pozyskał dotację z gminy Mielnik i na nowym urządzeniu jest wykonywana przez doktora Kiryluka artroskopia. Odnosząc się do sytuacji finansowej szpitala Pan Nowosielski podkreślił, że kiedy został dyrektorem tej placówki zastał 4 mil. długu i na dzień dzisiejszy szpital nie ma płynności finansowej, bo jest dług, są zaległości i wszedł komornik, w pewnym momencie zajęte było nawet konto i zdarzyła się sytuacja, że pracownicy na raty otrzymali wynagrodzenie, ale byli o tym poinformowani. Pan Nowosielski zwrócił uwagę, że NFZ nie płaci awansem szpitalowi, płaci za rozliczenie konkretnych procedur. Odnosząc się do kwestii zatrudniania personelu w szpitalu Pan Nowosielski podkreślił, że to on jest osobą zarządzającą szpitalem i to on ocenia jak te osoby pracują, co robią, dodał, że są to jego decyzje i to on będzie się z nich tłumaczył. Odpowiadając na pytanie dot. pogotowia ratunkowego to Pan Nowosielski stwierdził, że pogotowie posiada niezależną strukturę i jest samodzielną publiczną jednostką. Pan Nowosielski podkreślił, że niestety nie ma możliwości, aby pogotowie powróciło w poprzednie miejsce.

 

-Radny Mudel stwierdził, że to o czym mówi, to są informacje pochodzące od mieszkańców miasta. Radny dodał, że skoro Pan Kiryluk operuje to bardzo dobrze, jeśli zaś chodzi o ruchy kadrowe Pana Dyrektora to one go nie obchodzą, a chodzi o to, że ogólnie tu się zwalnia, atu się zatrudnia.

 

-Pan Nowosielski stwierdził, że osoby zatrudnione w szpitalu zostały zatrudnione w drodze konkursów i to nie jest nadużycie. Dyrektor szpitala podkreślił, że osoby te bardzo dobrze wypełniają swoje role.

 

-Pan Henryk Czmut – Z-ca Burmistrza Miasta zwrócił się z pytaniem do Dyrektora Nowosielskiego jak ogólna sytuacja szpitala wygląda i co czeka szpital w najbliższej przyszłości, biorą pod uwagę prognozy finansowe i nowe uwarunkowania prawne.

 

-Dyrektor Szpitala odpowiadając na to pytanie stwierdził, że ustawa nakazuje pokryć straty do końca tego roku i robią wszystko, aby tej straty nie było. Pan Dyrektor podkreślił, że lepiej byłoby, gdyby jednak szpital nie musiał się przekształcić w spółkę i raz jeszcze dodał, że robi wszystko, aby dalej szpital funkcjonował jako SP ZOZ, a jego organem w dalszym ciągu było Starostwo Powiatowe. Pan Nowosielski stwierdził również, że pieniądze idą do szpitala za pacjentem, podkreślił, że na dziś tną koszty i starają się o wyższe kontrakty i myśli, że jest szansa, aby na koniec wyjść na 0, albo z niewielką stratą. Dyrektor Szpitala podkreślił w swojej wypowiedzi, że trzeba zrobić wszystko aby ten wynik finansowy był jak najlepszy, by móc dalej pozostać publiczną jednostką, dodał, że nie chce dopuścić do zmiany organizacyjnej formy funkcjonowania szpitala. Pan Nowosielski stwierdził, że dobrze byłoby też znaleźć te 30 000 zł, aby te 2 poradnie własnym sumptem szpital mógł uruchomić, bo jak dodał, jest dyscyplina finansów publicznych i o tym musi przede wszytki pamiętać

 

-Radna Teresa Milewska zwróciła się z pytaniem o poradnię endokrynologiczną, zapytała, czy jest szansa, aby taka poradnia była w naszym szpitalu, bo prywatne gabinety, które są w naszym mieście mają mnóstwo pacjentów.

 

-Dyrektor Szpitala odpowiedział, że poradni tego typu na dzień dzisiejszy nie ma w szpitalu, ale pomyśli o tego typu poradni przy następnym kontraktowaniu usług.

 

Do punktu 18 - zakończenie obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XIX sesji Rady Miasta w dniu 15 lutego 2012 r. r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:40.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:                Przewodniczący Rady Miasta

 

K.Andruszkiewicz           Agnieszka Anna Sitarska

 

Załącznik

 

do Protokołu Nr XIX/12

 

z XIX sesji z dnia 15 lutego 2012 r.

 

Początek roku jest okresem kiedy samorządy z jednej strony przygotowują, dla różnych instytucji i urzędów, sprawozdania ze swej działalności za rok poprzedni z drugiej zaś jest czasem poświęconym przygotowaniu się do zadań, które będą realizowane w bieżącym roku. Tak też jest i w naszym mieście. Niezależnie od tego realizowane są bieżące sprawy które pokrótce przedstawię.

 

W bieżącym roku zima, chociaż zaczęła się późno daje się wszystkim we znaki. W związku z niskimi temperaturami z jakimi mieliśmy do czynienia w bieżącym miesiącu Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zakupił 44 tony opału które przekazał 55 rodzinom. Kontynuowane było wydawanie gorących posiłków z których korzysta ok. 60 osób. Największym problemem są osoby bezdomne których w naszym mieście w ostatnim okresie było 4. Mimo prób skierowania tych osób do schroniska nie została przyjęta ta forma pomocy. Trzy osoby spośród bezdomnych znalazły schronienie u znajomych jedna osoba kategorycznie odmówiła jakiegokolwiek schronienia.

 

W miarę potrzeb prowadzone były prace przy zimowym utrzymaniu dróg. Wartość usług przy odśnieżaniu i posypywaniu ulic miejskich za m-c styczeń wyniosła 32 562 zł. Łączne koszty zimowego utrzymania od początku okresu zimowego (grudzień i styczeń) wyniosły 36 666 zł. Prace wykonywane są w ramach trzyletniej umowy z Firmą Maxi- Koparki Marcin Sawicki.

 

Systematycznie też wykonywane są remonty cząstkowe ulic miejskich masą na zimno, prace wykonują pracownicy MOSiR.

 

Ostatni okres to również czas ferii zimowych. Przygotowana została ciekawa oferta dla przebywającej w mieście młodzieży. Przy Ośrodku Sporu i Rekreacji zorganizowane zostało lodowisko wraz z bezpłatną wypożyczalnią łyżew. Z informacji które otrzymałem od Dyrekcji MOSIRU wynika, że dziennie z lodowiska korzystało nawet do 130 osób. Przy współpracy ze szkołami i uczniowskimi klubami sportowymi zorganizowano turnieje sportowe i zajęcia pod hasłem Ferie na sportowo. Również Siemiatycki Ośrodek Kultury prowadził zajęcia dla wszystkich chętnych. wyświetlano filmy, zorganizowano dyskotekę. Ponadto w pierwszym tygodniu zorganizowano warsztaty z robotyki a w drugim tygodniu 3 dniowe warsztaty teatralne – pod nazwą Zimowa akademia teatralna.

 

W listopadzie ubiegłego roku Rada Miasta podjęła uchwałę w której zwiększyła do 80 % bonifikatę przy sprzedaży na rzecz najemców lokali mieszkalnych w blokach przy ul. Wysokiej 62, 64 i 64A. Jedynym warunkiem skorzystania z bonifikaty jest złożenie wniosku o wykup do 30 czerwca br. Na chwilę obecną wpłynęło 9 takich wniosków z osiedla przy ul. Wysokiej oraz jeden z ul. Pałacowej. Świadczy to o pozytywnym wpływie decyzji Rady na wzrost zainteresowania wykupem mieszkań. Aktualnie trwają prace związane z przygotowaniami do sprzedaży lokali.

 

W trybie bezprzetargowym, na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej zbyto cztery działki :

 

- jedną o pow. 48 m2 przy ul. 11 Listopada za 7 638 zł + VAT,

 

- oraz trzy w rejonie ulic Kasztanowej i Górnej za łączną kwotę 16 662 zł + VAT. Trwają prace zmierzające do sprzedaży pozostałych 9 działek o łącznej powierzchni 762 m2 .

 

Na 27 lutego zaplanowano przeprowadzenie pierwszego przetargu na sprzedaż nieruchomości położonej przy ul. Ciechanowieckiej o pow. 502 m2  zabudowanej budynkiem kotłowni, wydzielonej z hali przemysłowej. Cena wywoławcza wynosi 40 000 zł + VAT.

 

W związku z uchwaleniem przez Radę Miasta budżetu na 2012 r. oraz programu współpracy z organizacjami pozarządowymi ogłoszone zostały konkursy na:

 

- wsparcie realizacji programów związanych z zagospodarowaniem czasu dzieci i młodzieży,

 

- związanych z organizacją wypoczynku letniego,

 

- programów związanych z podtrzymaniem polskiej tradycji narodowej,

 

- prowadzenie świetlicy środowiskowej

 

oraz wsparcie finansowe przedsięwzięć z zakresu rozwoju sportu. Termin składania ofert we wszystkich konkursach mija w dniu dzisiejszym.

 

Wraz z nowym rokiem rozpoczął w naszym mieście funkcjonowanie Żłobek miejski. Zainteresowanie Żłobkiem było bardzo duże. Do dwóch grup przyjęto 51 dzieci. Niestety nie były to wszystkie dzieci których rodzice ubiegali się o miejsce w żłobku. Część wniosków została rozpatrzona negatywnie. Na chwilę obecną w żłobku zatrudnionych jest 12 osób na 8 i ¾ etatach. Uroczyste otwarcie odbyło się 9 lutego.

 

W końcu stycznia Zarząd Województwa Podlaskiego pod przewodnictwem marszałka Jarosława Dworzańskiego podjął uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej jednostkom samorządu terytorialnego Województwa Podlaskiego na budowę kompleksów sportowych w ramach Programu "Moje boisko - Orlik 2012" w 2012r. w tym Siemiatyczom. Dotacja w wysokości 200 000 zł uwzględniona została w projekcie uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego. W przypadku przystąpienia do realizacji projektu, miasto może liczyć na dofinansowanie ze strony Ministerstwa Sportu i Turystyki w wysokości 333 000 zł. Zatem środki zewnętrzne łącznie wyniosą 533 000 zł. Biorąc pod uwagę ceny rynkowe koszt inwestycji szacuje się na ok. 1 mln. zł. Pozostałe środki należy zapewnić z budżetu miasta.

 

Do starosty siemiatyckiego złożyłem wniosek o zorganizowanie w naszym mieście prac społecznie użytecznych. Prace te organizowane są dla osób bezrobotnych, korzystających z pomocy społecznej i nie posiadających prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Osoba skierowana może pracować maksymalnie 10 godzin w tygodniu. Prace zostały zaplanowane na 6 miesięcy od kwietnia do września. Są to prace porządkowe przy sprzątaniu terenów miejskich oraz przy zieleni. Osoba skierowana otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 6 zł za efektywnie przepracowana godzinę. 60% kosztów wynagrodzenia pokrywa Urząd Pracy 40 % będzie stanowił koszt Miasta. Złożono zapotrzebowanie na ogółem 2080 godzin co jest odpowiednikiem 2 etatów.

 

Zakończył się I etap projektu Dom Kultury + w którym uczestniczył Siemiatycki Ośrodek Kultury. Podczas konferencji podsumowującej, SOK jako jednostka wyróżniona został zaproszony do przedstawienia, jako przykładu dobrej praktyki, realizowanego przez siebie projektu – rozwój szkolenia wolontariuszy. W ramach projektu przeprowadzono warsztaty dla 20 osób z gimnazjów i szkół średnich. Efektem końcowym jest utworzenie przy SOK klubu lidera młodzieżowego. Członkowie klubu będą angażowali się jako wolontariusze w działalność ośrodka. Drugim efektem projektu było powstania koła fotograficznego.

 

W czasie konferencji uzyskano informację, że Siemiatycki Ośrodek Kultury otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 124 000 zł na zakup sprzętu nagłośnieniowego który nie był wymieniany od 23 lat, zakup kotar i kulis do sali widowiskowo teatralnej.

 

Dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymała również Szkoła Muzyczna Dotacja w wysokości 33 tys. zł przeznaczona jest na zakup instrumentów perkusyjnych.

 

30 stycznia podpisałem porozumienie z Wyższą Szkołą Administracji Publicznej w Białymstoku w sprawie utworzenia w naszym mieście uniwersytetu III wieku działającego przy Siemiatyckim Ośrodku Kultury. Uczelnia zobowiązała się do zaangażowania swojej kadry naukowo-dydaktycznej, sprawowania nadzoru naukowo-merytorycznego i wyznaczenia kierownika Uniwersytetu. Koszty wynagrodzenia kadry naukowo-dydaktycznej z tytułu prowadzonych zajęć oraz nadzoru obciążą uczelnię. SOK nieodpłatnie udostępniani pomieszczenia na działalność biurową, wykłady, laboratoria i lektoraty w budynku przy ul. Zaszkolnej 1.

 

Inicjatywa utworzenia uniwersytetu spotkała się z dużym zainteresowaniem w środowisku. Zgłosiło się ponad 60 chętnych. Spośród słuchaczy została powołana Rada Programowa. Ustalono, iż wykłady dotyczyć będą psychologii społecznej, zdrowia, bioetyki, przepisów prawa i ich stosowania w praktyce, filozofii, przyszłości języków na świecie oraz przyszłości języka polskiego. Wykłady odbywać się będą 1 raz w miesiącu (1,5 godz.) i uzupełnią je warsztaty organizowane przez Siemiatycki Ośrodek Kultury. Wstępne propozycje warsztatów to warsztaty komputerowe, rękodzieło ludowe, kulinarne, literackie, historyczne i krajoznawcze (ścieżka edukacyjno-przyrodnicza).

 

Na początku marca zostanie zaktualizowana lista słuchaczy i zostanie ogłoszona data inauguracyjnego wykładu.

 

W styczniu zakończyły się spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Skuteczne NGO – Strategia współpracy Miasta Siemiatycze z Organizacjami Pozarządowymi". W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele 14 organizacji.

 

Podczas spotkań omówiona została sytuacja organizacji oraz ich współpraca z miastem. Ukonstytuowała się także Rada Pozarządowa Miasta Siemiatycze, w skład której weszli przedstawiciele organizacji uczestniczących w projekcie. Rada będzie organem opiniodawczo-doradczym miasta, w sprawach dotyczących nie tylko samych organizacji, ale i lokalnych problemów. Jedną z bolączek organizacji działających w naszym mieście jest brak miejsca gdzie przedstawiciele tych organizacji mogą się spotykać. Zdecydowałem więc o udostępnieniu na ten cel pomieszczenia dawnego punktu konsultacyjnego w budynku SOK przy ul. Leg. Piłsudskiego 1. W dalszej kolejności w ramach projektu opracowany zostanie dokument – strategia współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi. Informacje o konsultacjach strategii będą podane do wiadomości publicznej.

 

Rozstrzygnięty został konkurs na najładniejszą dekorację świąteczną. Nagrodę główną przyznano Pani Walentynie Arciszewskiej – za dekorację posesji przy ul. Fryderyka Chopina w Siemiatyczach. Wyróżnienie otrzymał Pan Radosław Raczyński - za dekorację witryny Kwiaciarni KAKTUS przy ul. Grodzieńskiej 10a.

 

Pani Walentyna Arciszewska odebrała zaproszenie na weekendowy pobyt w Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach zaś Pan Radosław Raczyński otrzymał zaproszenie na walentynkową kolację w jednej z siemiatyckich restauracji.

 

W związku ze zmiana ustawy o ochronie zwierząt został przygotowany projekt programu opieki nad zwierzętami oraz zapobiegania ich bezdomności. Projekt został przekazany do zaopiniowania, zgodnie z wymogami ustawy do Powiatowego Lekarza Weterynarii, Stowarzyszenia Miłośników Zwierząt „Psiemiatycze” oraz Koła Łowieckiego Kuna. Po pozytywnym zaopiniowaniu zostanie przedłożony Radzie Miasta do uchwalenia .

 

Od stycznia w naszym mieście rozpoczęli pracę terapeuci uzależnień z poradni „Etap” z Białegostoku. Dyżury odbywają się dwa razy w miesiącu. Do szkół została wysłana informacja o możliwości skorzystania z usług. Podczas dwóch wizyt z porad skorzystały 4 osoby osobiście i jedna telefonicznie. Dotychczasowi pacjenci dojeżdżający do Białegostoku na terapię zostali poinformowani przez terapeutę telefonicznie o możliwości uczestnictwa w terapii w Siemiatyczach.

 

W związku z zainteresowaniem mieszkańców bezpłatnymi poradami prawnymi udzielanie ich zostało przedłużone na miesiąc luty. Od grudnia do końca stycznia, w trakcie 4 spotkań, z bezpłatnych porad skorzystało blisko 30 osób z terenu miasta.

 

7 luty obchodzony był w naszym kraju jako Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji przez Pełnomocnika ds. uzależnień przeprowadzone zostały dla dzieci ze szkoły podstawowej zajęcia z zakresu przeciwdziałania uzależnieniu od internetu oraz bezpiecznego korzystania z niego. Poruszone zostały tematy cyberprzemocy, szczególną uwagę zwrócono na bezpieczne korzystanie z sieci. Dzieci zostały przeszkolone z zakresu:

 

- potencjalnych ofiar cyberprzemocy w tym gdzie można szukać pomocy i jak przeciwdziałać zjawisku,

 

- zwrócono szczególną uwagę na zachowanie ostrożności w stosunku do zawieranych znajomości oraz nie udzielania informacji „poufnych” na swój temat,

 

- oraz zwrócono uwagę na kopiowanie informacji i udzielanie jako własnych, kradzieży postaci itp.- hackowania a także konsekwencji za tym idących.

 

Zajęcia zostały przeprowadzone przy użyciu filmu-kreskówki, dzieci brały aktywny udział w zajęciach, za pomocą głosowania wybierały warianty zakończenia scen i wspólnie analizowano słuszność wyboru oraz prezentowano konsekwencje złych decyzji.

 

Z końcem roku została zakończona budowa kanalizacji sanitarnej w ulicy Żeromskiego oraz część ulicy Anny Jabłonowskiej w kierunku Annopolskiej. Wspomniany etap budowy został wykonany bez odbudowy nawierzchni bitumicznej, z tego względu mogą powstać utrudnienia w ruchu, szczególnie w trakcie roztopów.

 

W ramach realizacji projektu „Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno – ściekowej na terenie miasta Siemiatycze” Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w Siemiatyczach ogłosiło przetarg na budowę kanalizacji sanitarnej na osiedlu „Podleśne”- rejon ulic: Sosnowej, Świerkowej, Akacjowej, Lipowej, Leśnej, Krzywej, Klonowej, Brzozowej, Wierzbowej i Górnej. Wspomniana budowa został przewidziana na trzy etapy. Po rozstrzygnięciu przetargu planowane jest przystąpienie do następnego etapu inwestycji zgodnie z przyjętym harmonogramem.

 

W związku z przyznaniem dotacji w wysokości 55 000 zł na wymianę pokryć dachowych w ramach projektu „Poprawa sytuacji mieszkaniowej rodzin romskich na terenie miasta Siemiatycze” został przygotowany harmonogram przekazania środków i wykonania robót. Przewidziano w nim, że środki zostaną przekazane do końca maja br. Mamy ustne zapewnienie, że do końca lutego zostanie podpisana umowa, która pozwoli na ogłoszenie przetargu.

 

Przygotowany w Urzędzie Miasta projekt „Akademia Super Babci i Super Dziadka” – skierowany jest osób w wieku emerytalnym znalazł się pośród 54 projektów z województwa które przeszły pozytywnie ocenę merytoryczną w ramach konkursu na który wpłynęło 197 wniosków. Wnioskowane przez nas dofinansowanie to 42 080 zł. Kwota ta będzie podlegała negocjacjom których termin nie jest jeszcze znany.

 

19 lutego o godz. 19.00 w siemiatyckiej dawnej synagodze odbędzie się niecodzienne wydarzenie rozpoczynające cykl imprez i uroczystości z okazji 470 lecia nadania praw miejskich - koncert Marcina Nowakowskiego z gościnnym występem Adama Sztaby i kwartetu smyczkowego. Marcin Nowakowski oraz Adam Sztaba to jedni z najzdolniejszych muzyków młodego pokolenia. Współpracowali z takimi artystami jak m.in. Jose Carreras, Natalia Kukulska, Edyta Górniak czy Maryla Rodowicz. Koncert wsparli finansowo sponsorzy: Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o. o.; PKS Siemiatycze SP. z o.o.; Lactalis Polska Sp. z o.o.; Bank BGŻ; Limuzyny dla Biznesu oraz patroni medialni - Głos Siemiatycz, Radio Białystok i Katolickie Radio Podlasie.

 

Koncert jest jedną z wielu imprez planowanych w roku bieżącym w związku z obchodami 470 lecia nadania praw miejskich Siemiatyczom. Kalendarz imprez uroczystych obchodów został dzisiaj Państwu przedstawiony, i podany do wiadomości publicznej. Już w tej chwili zapraszam wszystkich z państwa do jak najliczniejszego udziału w obchodach jubileuszu.

 

Załącznik

 

do Protokołu Nr XIX/12

 

z XIX sesji z dnia 15 lutego 2012 r.

 

PROTOKÓŁ Nr

 

Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Siemiatycze

 

z kontroli Przedszkola nr 1 w Siemiatyczach

 

Przeprowadzonej w Przedszkolu nr 1 w Siemiatyczach, którego dyrektorem jest Pani Grażyna Małgorzata Komuda, w miesiącach październik-listopad 2011 roku w dniach 13,17 i 25 października 2011r, 23 i 30 listopada 2011r. oraz 15 grudnia 2011 r. przez Komisję Rewizyjną w składzie: Paweł Onieszczuk, Teresa Milewska, Walentyna Kożuchowska, Jan Boguszewski na podstawie Uchwały Rady Miasta Siemiatycze V/30/11 z dnia 18 lutego 2011r. w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Siemiatycze.

 

Kontrolą objęto kwestie organizacyjne oraz gospodarkę finansową Przedszkola nr 1 w Siemiatyczach

 

Kontrolujący dokonał następujących czynności kontrolnych:

 

· przeanalizował dokumenty oraz pisemne wyjaśnienia złożone przez dyrektora Przedszkola nr 1 w Siemiatyczach, które były następstwem pisemnych zapytań skierowanych do Burmistrza Miasta Siemiatycze przez Komisję Rewizyjną;

 

· wysłuchał ustnych wyjaśnień składanych przez dyrektora kontrolowanej jednostki oraz Pana Krzysztofa Leszczyńskiego – inspektora ds. infrastruktury komunalnej;

 

· zapoznał się z warunkami funkcjonowania jednostki  na miejscu.

 

W wyniku powyższych czynności kontrolujący dokonał następujących ustaleń:

 

1. W 2005r. Przedszkole nr 1 liczyło 5 oddziałów, do których uczęszczało 125 dzieci. W roku 2011 było 6 oddziałów, do których uczęszczało 160 dzieci. W latach 2005-2011 liczba dzieci zwiększyła się o 28%, a liczba oddziałów o 20%.

 

2W 2005 roku w Przedszkolu nr 1 zatrudnionych było 10 nauczycieli oraz 7 osób obsługi, w tym 4 etaty pomocy nauczyciela, 1 etat szefa kuchni, 1 etat pomocy kuchennej oraz 1 etat intendenta. W roku 2011 liczba zatrudnionych nauczycieli jak i obsługi wyniosła po 12 etatów. W latach 2005-2011 liczba nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu nr 1 zwiększyła się o 20%, natomiast liczba obsługi o 71,4%. Największy wzrost wśród pracowników obsługi zaobserwowano na stanowisku pomocy kuchennej (z 1 etatu wzrost na 2,5 etatu) oraz pomocy nauczyciela (wzrost z 4 do 5 etatów). Od 2009 roku w Przedszkolu nr 1 pojawiło się stanowisko Głównego księgowego oraz konserwatora.

 

3W celu obsługi ekonomiczno - administracyjnej przedszkoli w roku 1991 został powołany

Zespół ds. Przedszkoli. Początkowo jako zakład budżetowy, później jako jednostka budżetowa Zespół ds. Przedszkoli istniał do 30 czerwca 2009 r. Zgodnie ze statutem do zadań Zespołu ds. Przedszkoli należało w szczególności: prowadzenie obsługi finansowo-księgowej; zapewnienie odpowiednich warunków pracy przedszkoli, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków wychowania i opieki; zajmowanie się sprawami administracyjno-gospodarczymi przedszkoli, obsługą inwestycyjną, remontami i ubezpieczeniem budynków przedszkolnych.

 

4. Z kontroli przeprowadzonej przez UM w Siemiatyczach w zakresie organizacji i gospodarki finansowej w Zespole ds. Przedszkoli oraz w Przedszkolach nr 1, 3 i 5 wynikało, że Przedszkole nr 1 otrzymywało najniższą dotację z budżetu miasta w przeliczeniu na jedno dziecko. Różnice między największą a najmniejszą dotacją wynosiły nawet 20%.
5. Zauważalne jest zróżnicowanie w wysokości przyznawanego dodatku motywacyjnego dla Dyrektora Przedszkola oraz nauczycieli. Zróżnicowanie to polega zarówno na procentowej wielkości tego dodatku (dla dyrektora dodatek ten jest maksymalny i wynosi 20%) jak i długości przyznawania go (dla dyrektora jest to 12 miesięcy, dla nauczycieli 6 m-cy).

6. Kontrola Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przeprowadzona w 2010 roku wskazywała na zły stan elewacji przedszkola, konieczność malowania ścian i sufitów oraz pojawiające się zacieki. Remont Przedszkola powinien w znacznej mierze te problemy w przyszłości rozwiązać.

7. Istnienie szamba w Przedszkolu stwarza zagrożenie zalania pomieszczeń piwnicy, w szczególności kotłowni oraz pieca. Planowana budowa kanalizacji na ulicy Ogrodowej powinna być rozwiązaniem tego problemu.

8. W latach 2010-2011 zgodnie z Uchwałą VIII/39/07 RM Siemiatycze z dnia 15 czerwca 2007 r. w Przedszkolu nr 1 dokonywano obniżenia opłaty stałej w wysokości 30-40% jej wartości. W roku 2010 umorzenia te wyniosły 4039,20zł natomiast do czerwca 2011 roku 1795,20zł.

9. Z wyjaśnień Pani Dyrektor wynika, że w 2011 roku dokonała zwolnienia z opłaty stałej dwójki dzieci, pomimo iż nie przysługiwało im takie zwolnienie.

Wnioski:

1. Należy przeanalizować wielkość zatrudnienia wśród pracowników obsługi, w szczególności wśród pracowników pomocy kuchennej. W latach 2005-2011 nastąpił 75% wzrost osób pracujących w kuchni (łącznie z szefem kuchni i w przeliczeniu na etaty).

2. Duża dysproporcja dodatku motywacyjnego między Dyrektorem a kadrą pedagogiczną budzi zastrzeżenia Komisji Rewizyjnej. Kwestia ta powinna zostać przeanalizowana.

3. Komisja Rewizyjna uważa, że Dyrektor powinien wykazać się większą dbałością o tereny znajdujące się wokół Przedszkola.

4. Zdaniem Komisji Rewizyjnej umorzenia w opłatach stałych za Przedszkole powinny być dokonywane tylko i wyłącznie osobom, którym takie umorzenia przysługują.

Protokół kontroli sporządzono w 4 jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.

Paweł Onieszczuk - .......................

Teresa Milewska - .........................

Jan Boguszewski - ........................

Walentyna Kożuchowska - ..........

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2012-03-30

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06