Protokół Nr XLI/13

Numer XLI/13
Data wydania 2013-10-30
Protokół Nr XLI/13

 

z obrad XLI sesji Rady Miasta Siemiatycze,

która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

w dniu 30 października 2013 roku

 

 

 

Obrady XLI sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 14:10.

W obradach XLI sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

Radni obecni na XLI sesji:

1. Witold Berski

2. Rafał Burakowski

3. Jan Hyndza

4. Katarzyna Jarocka

5. Jerzy Korowicki

6. Antoni Kosieradzki

7. Walentyna Kożuchowska

8. Teresa Milewska

9. Eugeniusz Mudel

10. Paweł Onieszczuk

11. Agnieszka Anna Sitarska

12. Krzysztof Andrzej Szyszko

13. Agnieszka Monika Zalewska

14. Roman Zdrojewski

 



Radni nieobecni na XLI sesji:

1. Jan Boguszewski

 



W obradach XLI sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

1. Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze

2. Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta

3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta

4. Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

Do punktu 1 – otwarcie obrad

 

Obrady XLI sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 30 października 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XLI sesję Rady Miasta.

Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad (projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 3) wprowadzić punkt o treści „podjęcie uchwały w sprawie zmiana w budżecie na 2013 r.”

Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XL sesji - na 14 radnych biorących udział w obradach XLI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 14 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Burmistrz zaproponował usunięcie z porządku obrad punktu 7 o treści „podjęcie uchwały w sprawie sprostowania błędu”. Uchwała ta dotyczy opłaty targowej i wszystkich spraw z tym związanych. Opiera się ona na ustawie z 2003 r., jednak przepisy od tego czasu się zmieniły i RIO narzuca nam wprowadzenie zmian. Trzeba będzie zmienić treść całej uchwały. Proponuję żeby usunąć ten punkt z porządku obrad a na kolejnej sesji przegłosować uchwałę o treści prawidłowej.

 

Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji usunięcia punktu 7 z porządku obrad XL sesji - na 14 radnych biorących udział w obradach XLI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 14 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przewodnicząca Rady zaproponowała aby w miejsce usuniętego punkt 7 wprowadzić punkt o treści „zmiany w budżecie na 2013 r.”

 

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XLI sesji wraz z przegłosowanymi poprawkami - na 14 radnych biorących udział w obradach XLI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem porządku obrad po zmianach głosowało 14 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przyjęty porządek obrad XLI sesji przedstawia się następująco:

1) otwarcie obrad,

2) przyjęcie porządku obrad,

3) przyjęcie protokołu z obrad XL sesji Rady Miasta,

4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) przedstawienie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych,

7) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2013 r.,

8) podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Siemiatycze.

9) podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości,

10) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

11) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

12) wolne wnioski,

13) zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z obrad  XL sesji Rady Miasta

Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XL sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

Radni podczas XLI sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

- Radny Antoni Kosieradzki zapytał w imieniu mieszkańców ulicy Franciszka Miłkowskiego jakie są plany inwestycyjne na tej ulicy. Radny dodał, że mieszkańcy niepokoją się, że ulica zostanie pominięta.

 

- Radny Jerzy Korowicki poruszył temat cmentarza żydowskiego, który nie został uprzątnięty. Są tam połamane i uschnięte drzewa, a na jednym ze znaków drogowych, zaraz za bramą na skrzyżowaniu jest narysowana swastyka.

Kolejną sprawą poruszona przez radnego jest zniszczony fragment chodnika na skrzyżowaniu ulicy Andersa z Cerkiewną.

Radny poruszył również sprawę zaniedbanych chodników na ulicy Kilińskiego i nie tylko, gdzie właściciele powinni się tym zająć, najprawdopodobniej są to niezamieszkałe posesje. Radny zapytał czy można by skierować tam nasze służby porządkowe.

 

Do punktu 6 – przedstawienie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych – informacja stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.

 

Przewodnicząca Rady poinformowała, że radni z informacją o stanie realizacji zadań oświatowych zapoznali się na komisji. Zwróciła się z pytaniem, czy radni zgłaszają jeszcze jakieś zapytania?

 

Radni pytań i uwag nie wnieśli.

 

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta na 2013 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLI/214/13 stanowi Załącznik Nr 6/

 

Do punktu 8 – podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Siemiatycze.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XLI/215/13 stanowi Załącznik Nr 7/

 

Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

- Radny Korowicki zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie mieszkańcom w jakim celu podejmowana jest uchwała.

- Burmistrz wyjaśnił, że w celu poprawy bezpieczeństwa i płynności jazdy na ulicy Grodzieńskiej, która stanowi drogę wojewódzką Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich przystąpi do budowy lewoskrętu w ulicę Świętojańską. Realizacja inwestycji wiąże się z poszerzeniem pasa drogowego ww. drogi wojewódzkiej o działki stanowiące własność Miasta Siemiatycze. Wobec powyższego, Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku zwrócił się z wnioskiem o nieodpłatne przekazanie na własność Województwa Podlaskiego w trwały zarząd Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku ww. działek.

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają jeszcze jakieś pytania. Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XLI/216/13 stanowi Załącznik Nr 8/

 

Do punktu 10 – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o wyjaśnienie dla osób zgromadzonych w jakim celu podejmowana jest uchwała.

- Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że zmiana uchwały związana jest z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dokonanej. Ustawa wprowadziła możliwość składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jest to dostosowanie naszej uchwały do zmieniających się przepisów w tym zakresie.

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają jeszcze jakieś pytania. Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XLI/217/13 stanowi Załącznik Nr 9/

 

Przewodnicząca Rady o godz. 13.25 zarządziła przerwę w obradach. Obrady wznowiono o godz. 13.35.

 

Do punktu 11 – Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz:

- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie ulicy Franciszka Miłkowskiego Burmistrz odpowiedział, że w tym roku zostanie sfinalizowany wykup działek, które są niezbędne do poszerzenia drogi i wykonania oświetlenia.

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie cmentarza żydowskiego Burmistrz odpowiedział, że otrzymał informacje od pracowników, że cmentarz jest uprzątnięty. Burmistrz dodał, że jeśli są jakieś uschnięte drzewa, to zostaną usunięte już po święcie. Jeśli chodzi o swastykę, to na pewno zostanie ona usunięta.

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie zaniedbanych chodników na ulicy Kilińskiego, Burmistrz odpowiedział, że jest to ulica powiatowa i „zwrócimy się do Starostwa w tej sprawie”.

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie uszkodzonego chodnika na ulicy Andersa, Burmistrz odpowiedział, że zostanie on zaprawiony.

 

Do punktu 11 – Wolne wnioski.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

- Radna Teresa Milewska poruszyła temat sprzątania hali widowiskowo – sportowej po odbywających się tam imprezach. Radna zwróciła się z pytaniem, czy nie ma możliwości sprzątania po imprezie z samego rana? Radna zapytała, czy przygotowanie hali do imprezy np. sobotniej nie mogłoby odbywać się w godzinach wieczornych w piątek lub rannych w sobotę. W tej chwili hala jest niedostępna co najmniej jeden dzień przed i jeden dzień po imprezie. Utrudnia to m.in. pracę trenerom, jak i nauczycielom wychowania fizycznego w Gimnazjum Nr 1.

- Radna Walentyna Kożuchowska poruszyła temat opłat za przedszkola. Radna powiedziała, że od września tego roku zmieniły się zapisy i nie ma możliwości wnoszenia mniejszych opłat za przedszkole jeśli dziecko nie uczęszcza cały miesiąc. Uważam, że zasadne byłoby wprowadzenie takiej uchwały umożliwiającej dokonywania zwrotów za dni nieobecności dziecka w przedszkolu.

- Burmistrz odpowiedział, że w tej sprawie spotkał się z Paniami Dyrektorkami i zostały ustalone zasady dotyczące zwrotów. W tej chwili za przedszkole płaci się 190 zł miesięcznie za jedno dziecko, w ubiegłym roku płaciło się 250 zł. Przedszkole finansowane są przez miasto. Oprócz tego są bezpłatne zajęcia dodatkowe, które do tej pory były płatne. W innych miastach przedszkola kosztują 300-350 zł. Ustaliliśmy z Paniami Dyrektorkami, że jeżeli przyjdzie rodzic i zgłosi, że dziecko będzie nieobecne przez tydzień to takie zwroty będą.

- Dyrektor MOSiR – Pan Mariusz Pyzowski odnosząc się do pytania radnej Teresy Milewskiej powiedział, że imprezy często kończą się późno i zanim ekipa sprzątnie swój sprzęt nagłaśniający i oświetleniowy to często są już późne godziny nocne. Pracownicy MOSiR zaczynają sprzątanie następnego dnia we wczesnych godzinach rannych. Jeśli chodzi o ostatni zajęty weekend to na hali nie było żadnych rezerwacji, ani też żadnych planowanych zajęć dlatego też uznaliśmy że nie ma potrzeby angażowania 4 osób, które musiałyby potem odebrać sobie dzień wolny. Zajęcia wychowania fizycznego w gimnazjum rozpoczynają się w poniedziałek o godzinie 10.00. Staramy się posprzątać jak najszybciej. Gimnazjum ma też mniejszą salę gimnastyczną, z której może korzystać. Dyrektor dodał, że dzisiaj miał spotkanie z Panią Dyrektor SOK w sprawie imprezy, która odbędzie się na hali 22 listopada, wiadomo już że hala będzie wyłączona z zajęć już od środy. Poza ustawieniem sceny i krzeseł, są też próby. Nas obowiązują umowy z agencją artystyczną.

- Radny Onieszczuk poruszył kwestię pojemników na przeterminowane leki, które znajdują się w aptekach. Te pojemniki bardzo łatwo się otwierają i jest zagrożenie, że ktoś może je wziąć a są one niebezpieczne dla zdrowia. Czy da się lepiej zabezpieczyć te pojemniki.

- Radny Jan Hyndza poruszył temat dróg żwirowych. Radny dodał, że ostatnio przejechał się taką drogą i jakaś koparka tam jeździła, ale operatorem koparki był ktoś, kto zupełnie nie potrafi tego robić. Radny poprosił. żeby zwrócić na to uwagę, bo idzie jesień i będzie tragedia. Wcześniej drogami zajmowała się Pani Timofiejuk i było wszystko dopilnowane, kto zajmuje się teraz tym tematem?

- Radny Jerzy Korowicki poruszył temat śmierci Pana Krzysztofa Czesały. Zapytał czy coś więcej wiadomo na ten temat?

- Burmistrz powiedział, że nie ma żadnych informacji.

- Kierownik MOPS – Pani Ewa Romaniuk powiedziała, że nie została jeszcze ustalona przyczyna śmierci. Nie ma też wyników sekcji zwłok.

- Radny Jerzy Korowicki zwrócił się z prośbą aby upublicznić informację w tej sprawie.

- Wiceprzewodniczący Rady podziękował za współpracę i złożył na ręce Przewodniczącej Rady złożył rezygnację z pełnionej funkcji.

- Przewodnicząca stwierdziła, że jest zaskoczona decyzją Pana Wiceprzewodniczącego i pozostawi to bez komentarza.

Przewodnicząca udzieliła głosu Panu Wiśniewskiemu, który chce poruszyć sprawę ulicy Franciszka Miłkowskiego.

- Pan Wiśniewski powiedział, że jest mieszkańcem ulicy Wiśniewskiego i chciał zapytać dlaczego wykup gruntów trwa tak długo. Zapytał dlaczego ulica została pominięta? Na pozostałych ulicach coś zrobiona, np. na Wiśniowej na której Pan mieszka i jeździ naszą ulicą. Chcemy żeby coś zostało zrobione.

- Z-ca Burmistrza powiedział, że jeśli chodzi o ulicę Wiśniową to nawierzchnia nie została tam zrobiona. Jeśli chodzi o ulicę Miłkowskiego, tak jak wspomniał Pan Burmistrz jest to bardzo wąska ulica i trzeba mieć pełną szerokość żeby coś na niej robić. Dopiero po dokonaniu wykupu, zostanie zlecona dokumentacja, która dokładnie porozmieszcza wszelką infrastrukturę w zakresie jej lokalizacji. Burmistrz zadeklarował, że prace związane z wykupem są już praktycznie na wykończeniu. W przyszłym roku, najprawdopodobniej na wiosnę będzie wykonany ten projekt. Tu mogą być problemy z kanalizacją deszczową, ponieważ droga styka się z ulicą 11 listopada. W przyszłym roku na pewno w zakresie pozwolenia na budowę tej drogi będziemy mogli zakończyć pozwoleniem na budowę. Ulica Wiśniowa różni się od ulicy Miłkowskiego tym, że jest na niej oświetlenie.

- Burmistrz dodał, że jeśli chodzi o to ze sprawa wykupu gruntów dość długo trwa to wykup gruntów musi być poprzedzony wyceną rzeczoznawcy, a Panie właścicielki tych gruntów mieszkają we Wrocławiu i nie codziennie są w Siemiatyczach. Burmistrz dodał, że rozumie desperacje mieszkańców tej ulicy, ale droga biegnie pod górkę i może tak być problem z kanalizacją, być może trzeba będzie zrobić przepompownię. Tam cały czas coś się dzieje i nie zapominamy o tej ulicy.

- Radny Hyndza powiedział, że uważa że nie będzie trzeba robić przepompowni, ponieważ kanalizacje można podłączyć do ulicy Armii Krajowej.

- Burmistrz powiedział, że może być problem z GDDiA.

- Radny Krzysztof Szyszko poruszył temat budowania rozjazdów i wysepek. W prasie pojawił się artykuł na temat uciążliwości bądź nie takich rozwiązań na „19”. Zapytał, czy jest jakaś polityka GDDiA odnośnie takich rozwiązań. W mieście jest kilka miejsc, w których aż się prosi o zrobienie rozjazdów. Nie ma żadnego planowanego działania w tej kwestii. Radny zapytał czy trzeba jakieś specjalne pisma w tej sprawie pisać do GDDiA. Czy tego nie można załatwić kompleksowo, podać do wiadomości, że planowane są budowy rozjazdów w konkretnych miejscach.

- Z-ca Burmistrza powiedział, że przy Przedszkolu Nr 3 zostały zrobione azyle dla pieszych porządkujące ruch pieszych. Jeśli chodzi o rozjazd przy MarcPolu, to była to inwestycja prywatna za zgodą GDDiA. Inwestor musiał to wykonać chcąc uzyskać akceptację odnośnie uruchomienia tego sklepu. Jeśli chodzi o planową politykę w zakresie inwestycji na drodze krajowej nr „19” to są to działania GDDiA. W najbliższym czasie oddział nie planuje żadnych inwestycje na naszym terenie. Wszystkie inwestycje tego typu są realizowane poprzez centralę. Jeśli chodzi o oddział północno-wschodni nie ma w tym zakresie żadnej mocy sprawczej. GDDiA ma dużo tego typy przebudów już wcześniej zaprojektowanych, a środki finansowe są ograniczone. Większość środków jest przekazywana na budowę autostrad i dróg szybkiego ruchu, które się mieszczą w planach rządowych. Azyle, które zostały wykonane w ostatnim okresie, są elementem projektu organizacji ruchu, który został przyjęty przez oddział w 2010 roku. Z-ca Burmistrza dodał, że postulat radnego zostanie zgłoszony do GDDiA, poprosimy o wcześniejsze informowanie nas o harmonogramie planowanych prac. Kilka wniosków które kierowaliśmy do tego oddziału nie znalazły zrozumienia.

- Radna Teresa Milewska poruszyła temat remontu ulicy Świętojańskiej, radna zapytała czy byłaby taka możliwość żeby firma zajmująca się remontem tej ulicy w godzinach szczytu udostępniła przejazd ulicą.

- Radny Jan Hyndza poruszył temat drogi krajowej nr „19”, zaproponował, żeby zaprosić kierownika z Białegostoku czy Bielska Podlaskiego z prośbą o wyjaśnienie dlaczego u nas nic się nie robi.

- Radny Witold Berski poruszył temat remontu ulicy Świętojańskiej. Radny powiedział, że mimo stojącego zakazu wjazdu na ulice wjeżdżają samochody i często kierowcy przestawiają znaki.

- Radna Teresa Milewska powiedziała, że jak był remont przy Szkole Podstawowej Nr 1, to Kamazy stał od godziny 8.00 rano kiedy ludzie podjeżdżają z dziećmi na parking i wtedy akurat tarasowały przejazd. Można było przesunąć te prace o 20 minut.

- Burmistrz zapytał o to jaka jest skala, dzieci do podstawówki się dowozi ale młodzież do gimnazjum raczej już chodzi sama.

- Radny Jerzy Korowicki dodał, że teraz wszyscy już wiedzą że ulica Świętojańska jest remontowana, zostało to ogłoszone w prasie. Jednak na początku tworzyły się tam straszne korki.

Do punktu 22 – zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XLI sesji Rady Miasta w dniu 25 września 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:10.

 



Na tym protokół zakończono.

 



Protokołowała Przewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur Agnieszka Anna Sitarska

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2013-12-05

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06