Protokół Nr XLII/13
Numer | XLII/13 |
---|---|
Data wydania | 2013-12-04 |
Protokół Nr XLII/13
z obrad XLII sesji Rady Miasta Siemiatycze,
która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
w dniu 4 grudnia 2013 roku
która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
w dniu 4 grudnia 2013 roku
Obrady XLII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 15:15.
W obradach XLII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 12, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).
Radni obecni na XLII sesji:
1. Witold Berski
2. Jan Boguszewski
3. Jan Hyndza
4. Antoni Kosieradzki
5. Walentyna Kożuchowska
6. Teresa Milewska
7. Eugeniusz Mudel
8. Paweł Onieszczuk
9. Agnieszka Anna Sitarska
10. Krzysztof Andrzej Szyszko
11. Agnieszka Monika Zalewska
12. Roman Zdrojewski
W obradach XLII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 12, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).
Radni obecni na XLII sesji:
1. Witold Berski
2. Jan Boguszewski
3. Jan Hyndza
4. Antoni Kosieradzki
5. Walentyna Kożuchowska
6. Teresa Milewska
7. Eugeniusz Mudel
8. Paweł Onieszczuk
9. Agnieszka Anna Sitarska
10. Krzysztof Andrzej Szyszko
11. Agnieszka Monika Zalewska
12. Roman Zdrojewski
Radni nieobecni na XLII sesji:
1. Rafał Burakowski
2. Katarzyna Jarocka
3. Jerzy Korowicki
W obradach XLII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
1. Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
2. Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta
3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
4. Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta
oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).
Przewodnicząca Rady poprosiła obecnych o powstanie i odsłuchanie hejnału Miasta Siemiatycze.
Przewodnicząca poinformowała zebranych, iż 25 listopada zmarł Burmistrz Miasta sąsiadującego z nami Pan Eugeniusz Berezowiec, Przewodnicząca poprosiła zebranych o uczczenie jego pamięci chwilą ciszy.
W związku z tym, iż 4 grudnia obchodzi imieniny Pani dyrektor Przedszkola Nr 3, Przewodnicząca w imieniu Rady Miasta i Burmistrza złożyła życzenia Pani Dyrektor.
Do punktu 1 – otwarcie obrad
W związku z tym, iż 4 grudnia obchodzi imieniny Pani dyrektor Przedszkola Nr 3, Przewodnicząca w imieniu Rady Miasta i Burmistrza złożyła życzenia Pani Dyrektor.
Do punktu 1 – otwarcie obrad
Obrady XLII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 4 grudnia 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XLII sesję Rady Miasta.
Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad (projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 3) wprowadzić punkt 13 o treści „Zapoznanie z protokołem Komisji Rewizyjnej z kontroli MOPS.”
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad (projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 3) wprowadzić punkt 13 o treści „Zapoznanie z protokołem Komisji Rewizyjnej z kontroli MOPS.”
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad wprowadzić punkt 14 o treści „Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.”
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad wprowadzić punkt 15 o treści „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.”
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad wprowadzić punkt 16 o treści „Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.”
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XLII sesji - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych. Zmiana w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XLII sesji wraz z przegłosowanymi poprawkami - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem porządku obrad po zmianach głosowało 12 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przyjęty porządek obrad XLII sesji przedstawia się następująco:
1) otwarcie obrad.
2) przyjęcie porządku obrad.
3) przyjęcie protokołu z obrad XLI sesji Rady Miasta.
4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
5) interpelacje i zapytania radnych.
6) podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Siemiatycze.
7) podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2014 na obszarze Miasta Siemiatycze.
8) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru.
9) podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze.
10) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów.
11) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miasto Siemiatycze.
12) podjęcie uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli.
13) zapoznanie z protokołem Komisji Rewizyjnej z kontroli MOPS
14) podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej
15) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
16) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r
17) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
18) wolne wnioski.
19) zakończenie obrad.
1) otwarcie obrad.
2) przyjęcie porządku obrad.
3) przyjęcie protokołu z obrad XLI sesji Rady Miasta.
4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
5) interpelacje i zapytania radnych.
6) podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Siemiatycze.
7) podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2014 na obszarze Miasta Siemiatycze.
8) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru.
9) podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze.
10) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów.
11) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miasto Siemiatycze.
12) podjęcie uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli.
13) zapoznanie z protokołem Komisji Rewizyjnej z kontroli MOPS
14) podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej
15) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
16) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r
17) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
18) wolne wnioski.
19) zakończenie obrad.
Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z obrad XLI sesji Rady Miasta
Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XLI sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.
Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych
Radni podczas XLII sesji zgłosili następujące interpelacje:
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że w październiku zostało odłowionych 5 psów, które zostały od razu skierowane do schroniska w Radysach. Miasto z tego tytułu poniosło koszty, a te psy miały właścicieli. Dlaczego psy od razu zostały skierowane do schroniska? Wróciły stamtąd w bardzo kiepskim stanie, stanie agonalnym. Czy to nie jest rozrzutność z naszej strony? Stowarzyszenie działające w Siemiatyczach oddało 600 psów do adopcji, czy w jakikolwiek sposób Stowarzyszenie otrzymuje wsparcie ze strony Miasta?
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że Burmistrz napisał w prasie, że zakup telebimu został sfinansowany ze środków SOK. Dlaczego wystąpił Pan o dotację celowa dla Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w takiej wysokości? Telebim o wartości prawie 60 tys. zł to nie jest środek trwały, natomiast obieraczka kupiona do szkoły za 7 tys zł to jest środek trwały, tak Panie Burmistrzu? Czy może Pan powiedzieć ile kosztowało oprogramowanie telebimu, i ile wynoszą miesięczne koszty utrzymania?
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że „na koniec półrocza zadłużenie miasta wynosiło 7.100.000 zł (tak wynika z dokumentów). Czy jest Pan w stanie powiedzieć jakie zadłużenie jest na dzień dzisiejszy i jakie z tego tytułu poniesiemy koszty zadłużenia?”
- Radny Eugeniusz Mudel zapytał, „co z dokumentacja techniczną pływalni? To był jeden z warunków w którym część radnych, zapewne tak jak ja startowaliśmy w Pańskim komitecie. Ten basen miał być w tej kadencji wybudowany. Co z projektem?”
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że „poruszał ten temat już wcześniej, cofnięto nam dotację oświatową w wysokości 360 tys. zł, były głosy, że te dotacje zostaną odwieszone i wpłyną na nasze konto. Czy te pieniądze wpłynęły na nasze konto?”
- Radny Mudel poruszył temat przedstawionego sprawozdania. „Szkoda, że Pan przeprowadził rozmowę tylko z przedsiębiorcami, którzy mają środki transportowe tj. ciągniki siodłowe, a nie rozmawiał Pan ze wszystkimi transportowcami, którzy działają na naszym terenie. Uważam, że takie postępowanie jest dyskryminacja dla pozostałych transportowców, którzy nie zostali zaproszeni na to spotkanie. Na Komisji dowiedzieliśmy się, że Pan zamierzał pokryć koszty obniżenia podatku od środków transportowych, obniżając koszty skupu żyta. Skąd ma Pan weźmie 78 tys. zł (tak zostało obliczone zmniejszenie podatku), jeśli cena skupu żyta została cofnięta (nie została podniesiona)”.
- Radna Walentyna Kożuchowska korzystając z obecności Pana Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej, chciała zadać kilka pytań. Radna poruszyła temat termoizolacji budynków wielorodzinnych. Powiedział Pan, że „na fundusz remontowy przeznaczana jest kwota 70 gr/m mieszkania. Takie wyliczenie daje niemałą kwotę od każdego mieszkania, w moim przypadku jest to 50 zł miesięcznie, w przeliczeniu na rok 610 zł, w przeliczeniu na lata w których mieszkam daje kwotę 14 tys. zł. Przeliczając wpływ z całego bloku to ok. 50 tys zł. Mieszkańcy bulwersują się że muszą ponosić dodatkowe koszty. Przedłożono mi dokumenty ze spółdzielni w Białymstoku, gdzie fundusz remontowy wynosi 90 gr/m i z tego funduszu zostały wyremontowane bloki”. Radna poprosiła o odpowiedź na sesji lub w późniejszym terminie. Powiedziała, że ten temat krąży od jakiegoś czasu wśród mieszkańców, nie tylko tego osiedla. Wszyscy są poruszeni dodatkowymi kosztami, które dotykają mieszkańców”.
Radna powiedziała, że dodatkowym obciążeniem jest również to, że z własnych czynszów musza pokrywać utrzymanie dróg dojazdowych. Mieszkańcy bloków są również podatnikami i miasto powinno pokrywać te koszty. Zgłoszono mi również potrzebę budowy parkingu przy ulicy Wysokiej 74. Prezes obiecywał wcześniej, że coś w tym temacie będzie się działo. Mieszkańcy wykorzystują każdy skrawek parkingu, trawników. Samochód w chwili obecnej jest narzędziem pracy, nie jest żadnym luksusem. Wydaje mi się, że trzeba podjąć jakieś rozmowy w tym temacie.
- Radny Witold Berski powiedział, że wspólnota mieszkaniowa Jedność z Armii Krajowej zgłosiła się do niego z zapytaniem, kiedy zostanie wylany u nich asfalt. Miało to być zrobione do końca listopada, mają na ten cel zebrane pieniądze i chcą wiedzieć, kiedy będzie najbliższy termin wykonania tej drogi.
Radny powiedział, że ma przyzwolenie od mieszkańców ulicy Świętojańskiej i nie tylko na podziękowanie w ich imieniu za wykonanie remontu drogi.
- Radny Antoni Kosieradzki zapytał w imieniu mieszkańców ulicy Annopolskiej jakie są plany inwestycyjne na tej ulicy. Radny powiedział, że mieszkańcy zwrócili się na piśmie (Pan Aleksander Jakowiuk, ale podpisali się również inni mieszkańcy tej ulicy) z takim zapytaniem.
Prośba o interwencję na drodze powiatowej, ulica Armii Krajowej przed mostem zrobiono fajną nawierzchnie, dalej są dziury. Dobrze by było, żeby ta nawierzchnia została uzupełniona przed zimą.
- Radny Jan Boguszewski poruszył sprawę drogi nad zalewem. Radny powiedział, że ta droga służy również odciążeniu ulicy Grodzieńskiej. Radny zwrócił się z prośbą, aby na tej drodze ustawić zakaz postoju. W okolicy są parkingi na których można się zatrzymać.
- Radna Agnieszka Zalewska poruszyła temat prac remontowych przy Przedszkolu Nr 1. Radna zapytała, czy te prace mają związek z parkingiem.
Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Siemiatycze
Przewodnicząca Rady – Agnieszka Anna Sitarska powiedziała, że jak wszystkim wiadomo Radny Eugeniusz Mudel złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Przewodnicząca powiedziała, że w związku z tym trzeba wybrać nowego Wiceprzewodniczącego Rady Miasta. Związane są z tym pewne procedury. Pierwszą z nich jest zgłaszanie kandydatów na Wiceprzewodniczącego Rady. Przewodnicząca poprosiła o zgłaszanie kandydatur.
- Radny Roman Zdrojewski zaproponował na stanowisko Wiceprzewodniczącego radnego Jana Hyndza, który ma najwięcej czasu do poświęcenie się na rzecz naszego Miasta. „Jest na emeryturze i interesuje go los Miasta”.
Przewodnicząca zapytała, czy są jeszcze jakieś kandydatury? Radni nie zgłosili innych kandydatur.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy radny Jan Hyndza wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Jan Hyndza wyraził zgodę.
Przewodnicząca poinformowała zebranych, że należy wybrać Komisje Skrutacyjną do policzenia głosów, poprosiła o zgłoszenie kandydatów (3 osoby).
Do Komisji Skrutacyjnej zostały zgłoszone następujące osoby:
- Radna Agnieszka Zalewska
- Radna Teresa Milewska
- Radny Witold Berski.
Wszyscy radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.
Przewodnicząca Rady zarządziła przerwę, aby Komisja Skrutacyjna mogła przygotować się do pracy.
Przerwa od godziny 13:35 do godziny 13:50.
Przewodnicząca Rady wznowiła obrady i udzieliła głosu Przewodniczącej Komisji Skrutacyjnej - radnej Agnieszce Zalewskiej. Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej przedstawiła zasady głosowania, poinformowała, kiedy głos będzie ważny.
Następnie przeprowadzono tajne głosowanie w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miasta. Po przeprowadzonym głosowaniu Przewodnicząca Rady zarządziła ponowną przerwę w obradach sesji, aby Komisja Skrutacyjna podliczyła głosy i przygotowała protokół.
Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XLI sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.
Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych
Radni podczas XLII sesji zgłosili następujące interpelacje:
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że w październiku zostało odłowionych 5 psów, które zostały od razu skierowane do schroniska w Radysach. Miasto z tego tytułu poniosło koszty, a te psy miały właścicieli. Dlaczego psy od razu zostały skierowane do schroniska? Wróciły stamtąd w bardzo kiepskim stanie, stanie agonalnym. Czy to nie jest rozrzutność z naszej strony? Stowarzyszenie działające w Siemiatyczach oddało 600 psów do adopcji, czy w jakikolwiek sposób Stowarzyszenie otrzymuje wsparcie ze strony Miasta?
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że Burmistrz napisał w prasie, że zakup telebimu został sfinansowany ze środków SOK. Dlaczego wystąpił Pan o dotację celowa dla Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w takiej wysokości? Telebim o wartości prawie 60 tys. zł to nie jest środek trwały, natomiast obieraczka kupiona do szkoły za 7 tys zł to jest środek trwały, tak Panie Burmistrzu? Czy może Pan powiedzieć ile kosztowało oprogramowanie telebimu, i ile wynoszą miesięczne koszty utrzymania?
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że „na koniec półrocza zadłużenie miasta wynosiło 7.100.000 zł (tak wynika z dokumentów). Czy jest Pan w stanie powiedzieć jakie zadłużenie jest na dzień dzisiejszy i jakie z tego tytułu poniesiemy koszty zadłużenia?”
- Radny Eugeniusz Mudel zapytał, „co z dokumentacja techniczną pływalni? To był jeden z warunków w którym część radnych, zapewne tak jak ja startowaliśmy w Pańskim komitecie. Ten basen miał być w tej kadencji wybudowany. Co z projektem?”
- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że „poruszał ten temat już wcześniej, cofnięto nam dotację oświatową w wysokości 360 tys. zł, były głosy, że te dotacje zostaną odwieszone i wpłyną na nasze konto. Czy te pieniądze wpłynęły na nasze konto?”
- Radny Mudel poruszył temat przedstawionego sprawozdania. „Szkoda, że Pan przeprowadził rozmowę tylko z przedsiębiorcami, którzy mają środki transportowe tj. ciągniki siodłowe, a nie rozmawiał Pan ze wszystkimi transportowcami, którzy działają na naszym terenie. Uważam, że takie postępowanie jest dyskryminacja dla pozostałych transportowców, którzy nie zostali zaproszeni na to spotkanie. Na Komisji dowiedzieliśmy się, że Pan zamierzał pokryć koszty obniżenia podatku od środków transportowych, obniżając koszty skupu żyta. Skąd ma Pan weźmie 78 tys. zł (tak zostało obliczone zmniejszenie podatku), jeśli cena skupu żyta została cofnięta (nie została podniesiona)”.
- Radna Walentyna Kożuchowska korzystając z obecności Pana Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej, chciała zadać kilka pytań. Radna poruszyła temat termoizolacji budynków wielorodzinnych. Powiedział Pan, że „na fundusz remontowy przeznaczana jest kwota 70 gr/m mieszkania. Takie wyliczenie daje niemałą kwotę od każdego mieszkania, w moim przypadku jest to 50 zł miesięcznie, w przeliczeniu na rok 610 zł, w przeliczeniu na lata w których mieszkam daje kwotę 14 tys. zł. Przeliczając wpływ z całego bloku to ok. 50 tys zł. Mieszkańcy bulwersują się że muszą ponosić dodatkowe koszty. Przedłożono mi dokumenty ze spółdzielni w Białymstoku, gdzie fundusz remontowy wynosi 90 gr/m i z tego funduszu zostały wyremontowane bloki”. Radna poprosiła o odpowiedź na sesji lub w późniejszym terminie. Powiedziała, że ten temat krąży od jakiegoś czasu wśród mieszkańców, nie tylko tego osiedla. Wszyscy są poruszeni dodatkowymi kosztami, które dotykają mieszkańców”.
Radna powiedziała, że dodatkowym obciążeniem jest również to, że z własnych czynszów musza pokrywać utrzymanie dróg dojazdowych. Mieszkańcy bloków są również podatnikami i miasto powinno pokrywać te koszty. Zgłoszono mi również potrzebę budowy parkingu przy ulicy Wysokiej 74. Prezes obiecywał wcześniej, że coś w tym temacie będzie się działo. Mieszkańcy wykorzystują każdy skrawek parkingu, trawników. Samochód w chwili obecnej jest narzędziem pracy, nie jest żadnym luksusem. Wydaje mi się, że trzeba podjąć jakieś rozmowy w tym temacie.
- Radny Witold Berski powiedział, że wspólnota mieszkaniowa Jedność z Armii Krajowej zgłosiła się do niego z zapytaniem, kiedy zostanie wylany u nich asfalt. Miało to być zrobione do końca listopada, mają na ten cel zebrane pieniądze i chcą wiedzieć, kiedy będzie najbliższy termin wykonania tej drogi.
Radny powiedział, że ma przyzwolenie od mieszkańców ulicy Świętojańskiej i nie tylko na podziękowanie w ich imieniu za wykonanie remontu drogi.
- Radny Antoni Kosieradzki zapytał w imieniu mieszkańców ulicy Annopolskiej jakie są plany inwestycyjne na tej ulicy. Radny powiedział, że mieszkańcy zwrócili się na piśmie (Pan Aleksander Jakowiuk, ale podpisali się również inni mieszkańcy tej ulicy) z takim zapytaniem.
Prośba o interwencję na drodze powiatowej, ulica Armii Krajowej przed mostem zrobiono fajną nawierzchnie, dalej są dziury. Dobrze by było, żeby ta nawierzchnia została uzupełniona przed zimą.
- Radny Jan Boguszewski poruszył sprawę drogi nad zalewem. Radny powiedział, że ta droga służy również odciążeniu ulicy Grodzieńskiej. Radny zwrócił się z prośbą, aby na tej drodze ustawić zakaz postoju. W okolicy są parkingi na których można się zatrzymać.
- Radna Agnieszka Zalewska poruszyła temat prac remontowych przy Przedszkolu Nr 1. Radna zapytała, czy te prace mają związek z parkingiem.
Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Siemiatycze
Przewodnicząca Rady – Agnieszka Anna Sitarska powiedziała, że jak wszystkim wiadomo Radny Eugeniusz Mudel złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Przewodnicząca powiedziała, że w związku z tym trzeba wybrać nowego Wiceprzewodniczącego Rady Miasta. Związane są z tym pewne procedury. Pierwszą z nich jest zgłaszanie kandydatów na Wiceprzewodniczącego Rady. Przewodnicząca poprosiła o zgłaszanie kandydatur.
- Radny Roman Zdrojewski zaproponował na stanowisko Wiceprzewodniczącego radnego Jana Hyndza, który ma najwięcej czasu do poświęcenie się na rzecz naszego Miasta. „Jest na emeryturze i interesuje go los Miasta”.
Przewodnicząca zapytała, czy są jeszcze jakieś kandydatury? Radni nie zgłosili innych kandydatur.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy radny Jan Hyndza wyraża zgodę na kandydowanie.
Radny Jan Hyndza wyraził zgodę.
Przewodnicząca poinformowała zebranych, że należy wybrać Komisje Skrutacyjną do policzenia głosów, poprosiła o zgłoszenie kandydatów (3 osoby).
Do Komisji Skrutacyjnej zostały zgłoszone następujące osoby:
- Radna Agnieszka Zalewska
- Radna Teresa Milewska
- Radny Witold Berski.
Wszyscy radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.
Przewodnicząca Rady zarządziła przerwę, aby Komisja Skrutacyjna mogła przygotować się do pracy.
Przerwa od godziny 13:35 do godziny 13:50.
Przewodnicząca Rady wznowiła obrady i udzieliła głosu Przewodniczącej Komisji Skrutacyjnej - radnej Agnieszce Zalewskiej. Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej przedstawiła zasady głosowania, poinformowała, kiedy głos będzie ważny.
Następnie przeprowadzono tajne głosowanie w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miasta. Po przeprowadzonym głosowaniu Przewodnicząca Rady zarządziła ponowną przerwę w obradach sesji, aby Komisja Skrutacyjna podliczyła głosy i przygotowała protokół.
Po wznowieniu obrad Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej – radna Agnieszka Zalewska zapoznał radnych z wynikiem głosowania i przeczytała sporządzony protokół. (Protokół stanowi Załącznik Nr 5), Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że próg bezwzględnej większości głosów został przekroczony i w wyniku tajnego głosowania radny Jan Hyndza został wybrany na Wiceprzewodniczącego Rady Miasta.
Przewodnicząca Rady Miasta stwierdziła, że 4 grudnia 2013 roku nowym Wiceprzewodniczącym Rady Miasta został Radny Jan Hyndza.
/Uchwała Nr XLII/218/13 stanowi Załącznik Nr 6/
- Wiceprzewodniczący Rady - Jan Hyndza podziękował wszystkim za zaufanie.
- Radny Roman Zdrojewski podziękował wszystkim za oddanie głosu na kandydata zgłoszonego przez niego. Powiedział, że „ten wybór świadczy o nas, o tym, że w naszym gronie nie ma żadnej koalicji i opozycji. Ten wybór podkreślił nasze trzyletnie działanie. Zawsze ważne były dla nas nasze działania na rzecz naszego Miasta i obywateli. Wszystkie sprawy załatwialiśmy wspólnie bez opozycji i koalicji”. Radny pożyczył nowemu Wiceprzewodniczącemu wszystkiego dobrego i żeby wspierał wszystkich radnych w działaniach.
- Radny Berski powiedział, że „bardzo dobrze, że radny Jan Hyndza został wybrany na Wiceprzewodniczącego, ponieważ jest osobą związaną z Siemiatyczami, tu się urodził i żyje zagadnieniami tego Miasta”. Radny pożyczył nowemu Wiceprzewodniczącemu wszystkiego najlepszego.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że wpłynęło pismo od NSZZ Solidarność. Związek nie ma żadnych zastrzeżeń do projektów uchwał i opiniuje je pozytywnie.
Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2014 na obszarze Miasta Siemiatycze
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
- głos zabrał Burmistrz Miasta informując, iż decyzją Rady Miasta po ostatniej komisji cena żyta nie ulega zwiększeniu, czyli podatek pozostaje na takim samym poziomie jak w ubiegłym roku.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2014 na obszarze Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/219/13 stanowi Załącznik Nr 7/
- głos zabrał Burmistrz Miasta informując, iż decyzją Rady Miasta po ostatniej komisji cena żyta nie ulega zwiększeniu, czyli podatek pozostaje na takim samym poziomie jak w ubiegłym roku.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2014 na obszarze Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/219/13 stanowi Załącznik Nr 7/
Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/220/13 stanowi Załącznik Nr 8/
Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/221/13 stanowi Załącznik Nr 9/
Do punktu 11 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miasto Siemiatycze
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miasto Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miasto Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/222/13 stanowi Załącznik Nr 10/
Do punktu 12 - podjęcie uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Do Biura Rady wpłynęła skarga Pani G.K. na nieprawidłowości w działaniach Burmistrza Miasta, w związku z tym Rada może zlecić przeprowadzenie kontroli. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/223/13 stanowi Załącznik Nr 11/
Do punktu 13 – przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z kontroli Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie protokołu z przeprowadzonej kontroli – protokół stanowi Załącznik Nr 12.
Przewodnicząca Rady podziękowała Komisji Rewizyjnej.
Przewodnicząca Rady podziękowała Komisji Rewizyjnej.
Do punktu 14 - podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu Komisji przed sesją.
Przewodnicząca wyjaśniła, że od stycznia 2014 r. wprowadzona zostaje nowa forma wsparcia dla osób o niskich dochodach, które mają prawo do dodatku mieszkaniowego. Tzw. dodatek energetyczny będą wypłacały gminy. Dodatek będzie przyznawany w formie decyzji na wniosek odbiorcy. Zgodnie z przepisami prawo energetyczne decyzje w sprawie dodatków energetycznych będzie wydawał Burmistrz. Biorąc pod uwagę, że uprawnionymi do ww. dodatków są osoby uprawnione do dodatków mieszkaniowych zaś przyznawanie dodatków mieszkaniowych przekazane zostało do MOPS celowym jest przekazanie spraw związanych z dodatkami energetycznymi do MOPS i upoważnienie kierownika MOPS do załatwiania tych spraw. Co prawda ustawa Prawo energetyczne nie przewiduje możliwości upoważnienia jednostki organizacyjnej gminy do wydawania takich decyzji jednak wyjściem z sytuacji wydaje się skorzystanie z ogólnych przepisów ustawy o samorządzie gminnym.
Przewodnicząca wyjaśniła, że od stycznia 2014 r. wprowadzona zostaje nowa forma wsparcia dla osób o niskich dochodach, które mają prawo do dodatku mieszkaniowego. Tzw. dodatek energetyczny będą wypłacały gminy. Dodatek będzie przyznawany w formie decyzji na wniosek odbiorcy. Zgodnie z przepisami prawo energetyczne decyzje w sprawie dodatków energetycznych będzie wydawał Burmistrz. Biorąc pod uwagę, że uprawnionymi do ww. dodatków są osoby uprawnione do dodatków mieszkaniowych zaś przyznawanie dodatków mieszkaniowych przekazane zostało do MOPS celowym jest przekazanie spraw związanych z dodatkami energetycznymi do MOPS i upoważnienie kierownika MOPS do załatwiania tych spraw. Co prawda ustawa Prawo energetyczne nie przewiduje możliwości upoważnienia jednostki organizacyjnej gminy do wydawania takich decyzji jednak wyjściem z sytuacji wydaje się skorzystanie z ogólnych przepisów ustawy o samorządzie gminnym.
Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/224/13 stanowi Załącznik Nr 13/
Do punktu 15 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. W sprawozdaniu Burmistrza była poruszona ta sprawa. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, jeden radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, jeden radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XLII/225/13 stanowi Załącznik Nr 14/
Do punktu 16 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Siemiatycze
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją.
Przewodnicząca rady powiedziała, że Pani Skarbnik chciałaby zabrać głos w sprawie tej uchwały.
- Skarbnik powiedziała, że zmiany zostały przedstawione na komisji w poniedziałek, jednak wpłynęło jeszcze pismo od Kierownik MOPS z prośbą o uwzględnienie w zmianach jeszcze jednego przesunięcia. W dziale 853 rozdziale 85395 - realizacja programu „Lepsze jutro, od bierności do aktywności” Pani kierownik z wkładu własnego zaoszczędziła 2.825 zł, które planuje przeznaczyć na wypłatę zasiłków podopiecznym w dziale 852 rozdziale 85214 w tej samej kwocie.
- Radna Kożuchowska poprosiła o przedstawienie całych zmian w budżecie. Radna stwierdziła, że zasadnym byłoby przedstawienie całych zmian wszystkim obecnym.
- Skarbnik powiedziała, że Zmiany dotyczą:
Zwiększenia w planie dochodów o kwotę 105 363 zł, w tym:
1) dział 800 rozdział 80104 o kwotę 105 363 zł z tytułu zwiększenia dochodów z tytułu otrzymanej dotacji w zakresie wychowania przedszkolnego zgodnie z pismem Wojewody Podlaskiego
Zmniejszenia planu dochodów o kwotę 38 000 zł, w tym:
- dział 801 rozdział 80101 o kwotę 38 000 zł sprostowanie błędu dotyczącego dochodów gromadzonych na wyodrębnionym rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych - dotyczy Zarządzenia Burmistrza Miasta Siemiatycze z dnia 31 października 2013 r.
Zwiększenia w planie wydatków o kwotę 194 763 zł, w tym:
- dział 600 rozdział 60016 o kwotę 20 000 zł zwiększenie zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa chodników - os. „Podleśne„ i „Nad zalewem” .
- dział 630 rozdział 63095 o kwotę 15 000 zł wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Zakup źródła wody pitnej przy zalewach miejskich”. Planujemy zakup w roku bieżącym, natomiast montaż będzie w przyszłym roku.
- dział 750 rozdział 75023 o kwotę 3 000 zł zwiększenie wydatków na zadanie inwestycyjne już funkcjonujące „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej”,
- dział 754 rozdział 75412 o kwotę 6 200 zł wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Zakup pompy szlamowej na potrzeby OSP” środki są pozyskane z oszczędności w budowie ścianki wspinaczkowej,
- dział 801 rozdział 80104 o kwotę 48 363 zł zwiększenie wydatków na funkcjonowanie przedszkoli miejskich zgodnie z przyznana dotacją Wojewody Podlaskiego. Uwolnione zostały środki własne zaplanowane pierwotnie na ten cel.
- dział 801 rozdział 80110 o kwotę 25 200 zł zwiększenie wydatków na funkcjonowanie gimnazjum ( w tym: przesunięcie 20 200 zł na wydatki bieżące i 5 000 zł na wydatki inwestycyjne „Zakup obieraczki„ w ramach przesunięć Dyrektorów szkół pomiędzy rozdziałami - bez udziału środków Miasta ) - zgodnie z pismem Dyrektora Gimnazjum Nr 1.
- dział 852 rozdział 85202 o kwotę 21 000 zł zwiększenie wydatków na finansowanie Domów Pomocy Społecznej - zadanie MOPS..
- dział 852 rozdział 85215 o kwotę 5 000 zł zwiększenie wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych - zadanie MOPS.
- dział 900 rozdział 90004 o kwotę 20 000 zł wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Zakup kosiarki bijakowej”,
- dział 921 rozdział 92109 o kwotę 31 000 zł zwiększenie dotacji podmiotowej dla SOK.
Zmniejszenie planu wydatków o kwotę 127 400 zł, w tym:
- dział 600 rozdział 60016 o kwotę 58 000 zł zmniejszenie wydatków na zadanie inwestycyjne „Wykup gruntów pod budowę drogi przy ul. Górnej, Miłkowskiego, Gilewskiego„ na rzecz zadań: „Budowa chodników - os. „Podleśne„ i „Nad zalewem„; „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej„; „Zakup źródła wody pitnej przy zalewach miejskich„ oraz Zakup kosiarki bijakowej„.
- dział 754 rozdział 75412 o kwotę 6 200 zł zmniejszenie wydatków na zadanie „Wykonanie dokumentacji na budowę ścianki wspinaczkowej przy MOSiR„ na rzecz nowego zadania „Zakup pompy szlamowej na potrzeby OSP„.
- dział 801 rozdział 80101 o kwotę 38 000 zł - sprostowanie błędu.
- dział 801 rozdział 80110 o kwotę 5 000 zł - zmniejszenie wydatków bieżących gimnazjum na rzecz zakupu inwestycyjnego - zgodnie z pismem Dyrektora Gimnazjum Publicznego Nr 1
- dział 854 rozdział 85401 o kwotę 20 200 zł zmniejszenie wydatków bieżących na funkcjonowanie świetlic szkolnych na rzecz wydatków bieżących gimnazjum - zgodnie z pismem Dyrektora Gimnazjum Publicznego Nr 1.
Przewodnicząca rady powiedziała, że Pani Skarbnik chciałaby zabrać głos w sprawie tej uchwały.
- Skarbnik powiedziała, że zmiany zostały przedstawione na komisji w poniedziałek, jednak wpłynęło jeszcze pismo od Kierownik MOPS z prośbą o uwzględnienie w zmianach jeszcze jednego przesunięcia. W dziale 853 rozdziale 85395 - realizacja programu „Lepsze jutro, od bierności do aktywności” Pani kierownik z wkładu własnego zaoszczędziła 2.825 zł, które planuje przeznaczyć na wypłatę zasiłków podopiecznym w dziale 852 rozdziale 85214 w tej samej kwocie.
- Radna Kożuchowska poprosiła o przedstawienie całych zmian w budżecie. Radna stwierdziła, że zasadnym byłoby przedstawienie całych zmian wszystkim obecnym.
- Skarbnik powiedziała, że Zmiany dotyczą:
Zwiększenia w planie dochodów o kwotę 105 363 zł, w tym:
1) dział 800 rozdział 80104 o kwotę 105 363 zł z tytułu zwiększenia dochodów z tytułu otrzymanej dotacji w zakresie wychowania przedszkolnego zgodnie z pismem Wojewody Podlaskiego
Zmniejszenia planu dochodów o kwotę 38 000 zł, w tym:
- dział 801 rozdział 80101 o kwotę 38 000 zł sprostowanie błędu dotyczącego dochodów gromadzonych na wyodrębnionym rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych - dotyczy Zarządzenia Burmistrza Miasta Siemiatycze z dnia 31 października 2013 r.
Zwiększenia w planie wydatków o kwotę 194 763 zł, w tym:
- dział 600 rozdział 60016 o kwotę 20 000 zł zwiększenie zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa chodników - os. „Podleśne„ i „Nad zalewem” .
- dział 630 rozdział 63095 o kwotę 15 000 zł wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Zakup źródła wody pitnej przy zalewach miejskich”. Planujemy zakup w roku bieżącym, natomiast montaż będzie w przyszłym roku.
- dział 750 rozdział 75023 o kwotę 3 000 zł zwiększenie wydatków na zadanie inwestycyjne już funkcjonujące „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej”,
- dział 754 rozdział 75412 o kwotę 6 200 zł wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Zakup pompy szlamowej na potrzeby OSP” środki są pozyskane z oszczędności w budowie ścianki wspinaczkowej,
- dział 801 rozdział 80104 o kwotę 48 363 zł zwiększenie wydatków na funkcjonowanie przedszkoli miejskich zgodnie z przyznana dotacją Wojewody Podlaskiego. Uwolnione zostały środki własne zaplanowane pierwotnie na ten cel.
- dział 801 rozdział 80110 o kwotę 25 200 zł zwiększenie wydatków na funkcjonowanie gimnazjum ( w tym: przesunięcie 20 200 zł na wydatki bieżące i 5 000 zł na wydatki inwestycyjne „Zakup obieraczki„ w ramach przesunięć Dyrektorów szkół pomiędzy rozdziałami - bez udziału środków Miasta ) - zgodnie z pismem Dyrektora Gimnazjum Nr 1.
- dział 852 rozdział 85202 o kwotę 21 000 zł zwiększenie wydatków na finansowanie Domów Pomocy Społecznej - zadanie MOPS..
- dział 852 rozdział 85215 o kwotę 5 000 zł zwiększenie wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych - zadanie MOPS.
- dział 900 rozdział 90004 o kwotę 20 000 zł wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Zakup kosiarki bijakowej”,
- dział 921 rozdział 92109 o kwotę 31 000 zł zwiększenie dotacji podmiotowej dla SOK.
Zmniejszenie planu wydatków o kwotę 127 400 zł, w tym:
- dział 600 rozdział 60016 o kwotę 58 000 zł zmniejszenie wydatków na zadanie inwestycyjne „Wykup gruntów pod budowę drogi przy ul. Górnej, Miłkowskiego, Gilewskiego„ na rzecz zadań: „Budowa chodników - os. „Podleśne„ i „Nad zalewem„; „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej„; „Zakup źródła wody pitnej przy zalewach miejskich„ oraz Zakup kosiarki bijakowej„.
- dział 754 rozdział 75412 o kwotę 6 200 zł zmniejszenie wydatków na zadanie „Wykonanie dokumentacji na budowę ścianki wspinaczkowej przy MOSiR„ na rzecz nowego zadania „Zakup pompy szlamowej na potrzeby OSP„.
- dział 801 rozdział 80101 o kwotę 38 000 zł - sprostowanie błędu.
- dział 801 rozdział 80110 o kwotę 5 000 zł - zmniejszenie wydatków bieżących gimnazjum na rzecz zakupu inwestycyjnego - zgodnie z pismem Dyrektora Gimnazjum Publicznego Nr 1
- dział 854 rozdział 85401 o kwotę 20 200 zł zmniejszenie wydatków bieżących na funkcjonowanie świetlic szkolnych na rzecz wydatków bieżących gimnazjum - zgodnie z pismem Dyrektora Gimnazjum Publicznego Nr 1.
Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
- Radny Jan Boguszewski poprosił o wyjaśnienie pozycji „zwiększenie dotacji celowej o 31 tys. zł dla SOK”.
- Skarbnik odpowiedziała, że powstały nowe zadanie, które prowadzi dyrektor SOK, m.in. zatrudnienie osób z funduszu interwencyjnego. Wcześniejsza dotacja dla SOK (zgodnie z projektem budżetu na 2013 r) została zmniejszona, natomiast funkcjonowanie Siemiatyckiego Ośrodka Kultury generuje wyższe wydatki, stąd Pani Dyrektor zwróciła się do nas o przyznanie zwiększenia.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że wcześniej już była mowa o tym że będzie trzeba zwiększyć środki dla SOK.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 3 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
- Radny Jan Boguszewski poprosił o wyjaśnienie pozycji „zwiększenie dotacji celowej o 31 tys. zł dla SOK”.
- Skarbnik odpowiedziała, że powstały nowe zadanie, które prowadzi dyrektor SOK, m.in. zatrudnienie osób z funduszu interwencyjnego. Wcześniejsza dotacja dla SOK (zgodnie z projektem budżetu na 2013 r) została zmniejszona, natomiast funkcjonowanie Siemiatyckiego Ośrodka Kultury generuje wyższe wydatki, stąd Pani Dyrektor zwróciła się do nas o przyznanie zwiększenia.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że wcześniej już była mowa o tym że będzie trzeba zwiększyć środki dla SOK.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 3 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XLII/226/13 stanowi Załącznik Nr 15/
Do punktu 17 – Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz:
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie psów, Burmistrz odpowiedział, że „ten temat był już omawiany. Naszym obowiązkiem jest dbać o bezpieczeństwo mieszkańców i zwierzęta bezpańskie. Mamy podpisana umowę ze schroniskiem. Na opiekę nad bezpańskimi zwierzętami wydajemy ponad 90 tys. zł. Nieraz było mówione, że koszt oddania psa do schroniska to 1.200 zł, a koszt utrzymania psa to 1.800 zł, czyli nie jest to zbędny wydatek. Te psy pogryzły dziecko, wpłynęła do nas skarga i wniosek z policji o ustalenie właścicieli. Myśleliśmy, że ten pies jest bezpański, natomiast ma Pan obowiązek poinformować czyj to jest pies, ponieważ ten pies pogryzł dziecko.
Do schroniska oddajemy psy agresywne. Pięć psów, które udało się złapać dla konserwatora Zespołu Szkół były agresywne.
Jeśli chodzi o współpracę ze Stowarzyszeniem, to uważam że współpraca układa się bardzo dobrze. W tej chwili wspólnie stawiamy kontener, w którym być może będą mogły być wykonywane drobne zabiegi i przebywać będzie tam zatrudniony przez nas człowiek zajmujący się odławianiem psów. Prowadzimy też sterylizację psów.”
Burmistrz powiedział, że bardzo chętnie wysłucha propozycji w jaki sposób walczyć z problemem bezdomnych zwierząt.
„Jeśli chodzi o telebim, to sprawa ta była już tłumaczona kilka razy. Radni zwracali się kiedyś z prośba aby taki sprzęt zakupić, dzięki temu będzie lepszy kontakt z mieszkańcami. SOK może pobierać opłaty za reklamy, a Urząd Miasta nie, wiec telebim został zakupiony dla SOK-u. Obiecaliśmy Pani Dyrektor, że jeśli jej zabraknie, to pieniądze z budżetu Miasta zostaną przesunięte dla SOK (stąd też ta dotacja dla SOK). Telebim jest środkiem trwałym, tylko że jest na posiadaniu Siemiatyckiego Ośrodka Kultury, a nie Urzędu Miasta”.
Poruszając sprawę zadłużenia i inwestycji Burmistrz stwierdził, że fundusz inwestycyjny w tym wyniesie 9 mln zł i poprosił Panią Skarbnik o odpowiedź w sprawie zadłużenia.
- Skarbnik powiedziała, że zakończenie roku 2013 zamkniemy zadłużeniem 7.100.000 zł. Jest to o 2,1 mln więcej niż w 2012 r., ale zgodnie z naszym projektem. Jeśli chodzi o odsetki kredytowe jakie płacimy, to w 2012 r. płaciliśmy na poziomie 301.386 zł w tym roku kwota nie powinna przekroczyć 270 tys. zł. Mimo, że nasze zadłużenie wzrasta o zaplanowany deficyt, odsetki będą o 30 tys. zł niższe.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie projektu basenu, Burmistrz powiedział, że „jesteśmy w trakcie przygotowania specyfikacji i analizy. W tym budżecie mamy przygotowane 400 tys. na projekt i 30 tys. na dokumentację. Ten projekt zostanie zrealizowany”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie subwencji oświatowych z ministerstwa Burmistrz odpowiedział, że subwencje nie wpłynęły „ale nie jest to nasza wina. Nie mamy wpływu na ministra, subwencje zostały ucięte dla większości gmin”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie spotkania z transportowcami Burmistrz odpowiedział, że wszyscy zostali poinformowani o spotkaniu. Transportowców jest w Siemiatyczach 105, na spotkanie przyszło 30 osób (czyli 30%). Zmniejszenie podatku od ciągników siodłowych było takim dobrym krokiem w ich stronę. Nawet osoby, które nie posiadają takich ciągników wyraziły zgodę i aprobatę do tej zmiany.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie wpływu obniżenia ceny skupu żyta na obniżenie podatku od środków transportowych, to nie ma on nic wspólnego. Obniżenie podatku o 50 zł dla transportowców wpływa na obniżenie budżetu o 8 tys. zł. Jest to jest kwota dwóch nowych ciągników siodłowych, które co roku razem z naczepą przybywają i ten budżet jest zrekompensowany.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Walentyny Kożuchowskiej Burmistrz powiedział, że pytania radnej skierowane były do prezesa spółdzielni.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Witolda Berskiego w sprawie drogi do Horteksu, to nie jest nasza droga „ale z tego co się orientuję to dzisiaj albo jutro ma być zrywana stary asfalt i ma być wylana nowa nawierzchnia”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie kolein na Armii Krajowej, Burmistrz odpowiedział, że ta droga nie należy do nas, mamy radnych powiatowych do których należałoby zwracać się z pytaniami, ale przekażemy to do powiatu.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie ulicy Annopolskiej Burmistrz odpowiedział, że „w ciągu trzech lat została zrobiona na tym odcinku ulica Żeromskiego, kanalizacja, wodociąg. Nadrobiliśmy zaległości bardzo szybko i bardzo dużo. Ulica Annopolska powinna być kolejną, która jako pierwsza powinna być remontowana. Wydawało nam się że zrobimy ją z oszczędności ze schetynówki, jeśli nawet nie będzie tej schetynówki, to zapewniam, że ulica będzie jako jedna z pierwszych do wykonania”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Jana Boguszewskiego w sprawie zakazu parkowania na ulicy Spacerowej Burmistrz odpowiedział, że jest to sprawa dość kontrowersyjna, bo tyle samo osób jest za ile jest przeciw. Jeśli chodzi o postawienie znaku zakazu to nie ma problemu, ale trzeba poznać opinię publiczną.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Agnieszki Zalewskiej zgłaszanej kilkakrotnie potrzeby powstania parkingu przy Przedszkolu Nr 1 Burmistrz odpowiedział, że „udało znaleźć się rozwiązanie tego problemu, w tej chwili jest robiona kanalizacja i niedługo będzie kładziona kostka”.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Walentyny Kożuchowskiej Prezes Spółdzielni powiedział, że radna Kożuchowska przedstawiła swoje wyliczenia, ale radna nie wie w jaki sposób do tej pory ten fundusz był wykorzystywany. Nie jestem wstanie dzisiaj odpowiedzieć co i na której nieruchomości było wykonywane. Zapraszam radną Kożuchowską do biura spółdzielni, gdzie na każdą nieruchomość złożona jest książka obiektu budowlanego i wszelkie remonty wykonywane na nieruchomościach są tam zapisywane. Chciałbym jeszcze podkreślić, ze odpis w wysokości 70 gr/m to już jest od trzech lat, jest w granicach 850 tys zł. Gdybyśmy chcieli z tego odpisu robić termoizolację budynków to nie moglibyśmy zrobić ani jednego parkingu czy remontu klatek. Dodam, że w bieżącym roku na osiedlu Wysokim została wyremontowana ulica wewnątrz osiedlowa, łącznie z parkingami, powstało tez 6 nowych miejsc parkingowych. Zamknęło się to kwotą ok. 90 tys zł. Z tego osiedla nie wystarczyło by nam tego odpisu. Oprócz drogi został wykonany remont dachu Wysoka 66C, co pociąga dodatkowo 80-90 tys. zł. Zapraszam do spółdzielni to wtedy wyjaśnimy. Ustawa o spółdzielniach z 2007 r. zobowiązała spółdzielnie do prowadzenia ewidencji odpisu na fundusz remontowy na poszczególne nieruchomości.
- Radna Walentyna Kożuchowska powiedziała, że skorzysta z zaproszenia.
- Prezes Spółdzielni powiedział, że jeśli chodzi o podatki płacone przez członków spółdzielni, to jak najbardziej płacone one są do Urzędu Miasta. Tych podatków jest ok 200 tys. w skali roku. Na pewno droga została sfinansowana z odpisu na fundusz remontowy, ponieważ ta droga jest w wieczystym użytkowaniu spółdzielni. Spółdzielnia kilkakrotnie robiła podejście żeby ta drogę przekazać na rzecz miasta, ale nie jesteśmy w stanie dojść do porozumienia.
- Radny Eugeniusz Mudel wrócił do odpowiedzi Burmistrza na jego interpelacje, powiedział, że „nie rozumie dlaczego bulwersują Pana moje pytania. Ciekawej rzeczy się dowiedziałem się, że to konserwator złapał te psy, a nie człowiek, któremu się za to się płaci. Jakoś konserwatora nie pogryzły te psy, a przecież były takie groźne, kogoś atakowały. Pan nie rozumie o co Pana pytam. Chciałem powiedzieć, że zostały zmarnowane pieniądze za schwytanie dwóch psów, które wróciły do właścicieli. Jeżeli Pan chce wiedzieć czyje są to psy to proszę się zwrócić do schroniska w Radysach, powinni powiedzieć komu wydali psy.
Jeśli chodzi o telebim, też nie mówi Pan prawdy do końca. Mieszkańcy i ja chcemy wiedzieć ile kosztowało oprogramowanie i ile kosztuje miesięcznie utrzymanie. Fakt że w prasie Pan napisał, że telebim będzie sfinansowany ze środków SOK-u (mam ten wycinek z gazety) to nieprawda, bo wystąpił Pan o dotację celową dla SOK na zakup telebimu. Niech się Pan nie bulwersuje tylko odpowiada na moje pytania i słucha o co pytam”.
- Burmistrz powiedział, że „nie bulwersuje się tylko trudno jest do Pana dotrzeć. Jak Pan wie to SOK nie ma własnych pieniędzy, my przekazujemy pieniądze dla SOK-u i SOK robi zakupy. Najpierw musi być dotacja dla SOK-u”.
- Burmistrz powiedział, że „jeśli chodzi o te psy, to nie ma o czym dyskutować. Dobrze, że udało się konserwatorowi złapać je. Nie można tego bagatelizować, ponieważ pies pogryzł dziecko. Gdzie byli właściciele, że psy biegały bezpańskie. Przez tych mieszkańców ponieśliśmy koszty - 1200 zł od jednego psa”.
Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o telebim to „oprogramowanie kosztowało 1200 zł jednorazowo. Jest to profesjonalne oprogramowanie, które upoważnia do zamieszczania reklam w dowolnych cyklach. Z tego co wiem SOK puścił już kilka komercyjnych reklam, na których zarobił. Jeśli chodzi o miesięczne utrzymanie (to jest tylko prąd) to musiałbym zapytać Panią Dyrektor SOK, ale są dochody z reklam które pokrywają koszty. Reklamy są tylko po to, żeby nie dokładać do telebimu. Reklamy finansują konserwacje i utrzymanie”.
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że przez pomyłkę pominęła punkt 10.
Do punktu 10 – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
- Radna Agnieszka Zalewska powiedziała, że do tej uchwały prezes Spółdzielni zgłaszał uwagi. Radna poprosiła aby Burmistrz wyjaśnił punkt w którym się mówi o odpadach zielonych, a szczególnie o gałęziach.
- Z-ca Burmistrza - Henryk Czmut powiedział, że rozmawiał już z Prezesem na ten temat, ale jeszcze raz powtórzy, że te wymogi dotyczą przygotowania tych odpadów bezpośrednio z posesji. Natomiast jeśli odpady nie będą odpowiadały tym specyfikacjo, będzie je można odwieźć własnym transportem na miejsca wskazane (będą one podane do publicznej wiadomości).
- Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów , Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie psów, Burmistrz odpowiedział, że „ten temat był już omawiany. Naszym obowiązkiem jest dbać o bezpieczeństwo mieszkańców i zwierzęta bezpańskie. Mamy podpisana umowę ze schroniskiem. Na opiekę nad bezpańskimi zwierzętami wydajemy ponad 90 tys. zł. Nieraz było mówione, że koszt oddania psa do schroniska to 1.200 zł, a koszt utrzymania psa to 1.800 zł, czyli nie jest to zbędny wydatek. Te psy pogryzły dziecko, wpłynęła do nas skarga i wniosek z policji o ustalenie właścicieli. Myśleliśmy, że ten pies jest bezpański, natomiast ma Pan obowiązek poinformować czyj to jest pies, ponieważ ten pies pogryzł dziecko.
Do schroniska oddajemy psy agresywne. Pięć psów, które udało się złapać dla konserwatora Zespołu Szkół były agresywne.
Jeśli chodzi o współpracę ze Stowarzyszeniem, to uważam że współpraca układa się bardzo dobrze. W tej chwili wspólnie stawiamy kontener, w którym być może będą mogły być wykonywane drobne zabiegi i przebywać będzie tam zatrudniony przez nas człowiek zajmujący się odławianiem psów. Prowadzimy też sterylizację psów.”
Burmistrz powiedział, że bardzo chętnie wysłucha propozycji w jaki sposób walczyć z problemem bezdomnych zwierząt.
„Jeśli chodzi o telebim, to sprawa ta była już tłumaczona kilka razy. Radni zwracali się kiedyś z prośba aby taki sprzęt zakupić, dzięki temu będzie lepszy kontakt z mieszkańcami. SOK może pobierać opłaty za reklamy, a Urząd Miasta nie, wiec telebim został zakupiony dla SOK-u. Obiecaliśmy Pani Dyrektor, że jeśli jej zabraknie, to pieniądze z budżetu Miasta zostaną przesunięte dla SOK (stąd też ta dotacja dla SOK). Telebim jest środkiem trwałym, tylko że jest na posiadaniu Siemiatyckiego Ośrodka Kultury, a nie Urzędu Miasta”.
Poruszając sprawę zadłużenia i inwestycji Burmistrz stwierdził, że fundusz inwestycyjny w tym wyniesie 9 mln zł i poprosił Panią Skarbnik o odpowiedź w sprawie zadłużenia.
- Skarbnik powiedziała, że zakończenie roku 2013 zamkniemy zadłużeniem 7.100.000 zł. Jest to o 2,1 mln więcej niż w 2012 r., ale zgodnie z naszym projektem. Jeśli chodzi o odsetki kredytowe jakie płacimy, to w 2012 r. płaciliśmy na poziomie 301.386 zł w tym roku kwota nie powinna przekroczyć 270 tys. zł. Mimo, że nasze zadłużenie wzrasta o zaplanowany deficyt, odsetki będą o 30 tys. zł niższe.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie projektu basenu, Burmistrz powiedział, że „jesteśmy w trakcie przygotowania specyfikacji i analizy. W tym budżecie mamy przygotowane 400 tys. na projekt i 30 tys. na dokumentację. Ten projekt zostanie zrealizowany”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie subwencji oświatowych z ministerstwa Burmistrz odpowiedział, że subwencje nie wpłynęły „ale nie jest to nasza wina. Nie mamy wpływu na ministra, subwencje zostały ucięte dla większości gmin”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie spotkania z transportowcami Burmistrz odpowiedział, że wszyscy zostali poinformowani o spotkaniu. Transportowców jest w Siemiatyczach 105, na spotkanie przyszło 30 osób (czyli 30%). Zmniejszenie podatku od ciągników siodłowych było takim dobrym krokiem w ich stronę. Nawet osoby, które nie posiadają takich ciągników wyraziły zgodę i aprobatę do tej zmiany.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Eugeniusza Mudla w sprawie wpływu obniżenia ceny skupu żyta na obniżenie podatku od środków transportowych, to nie ma on nic wspólnego. Obniżenie podatku o 50 zł dla transportowców wpływa na obniżenie budżetu o 8 tys. zł. Jest to jest kwota dwóch nowych ciągników siodłowych, które co roku razem z naczepą przybywają i ten budżet jest zrekompensowany.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Walentyny Kożuchowskiej Burmistrz powiedział, że pytania radnej skierowane były do prezesa spółdzielni.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Witolda Berskiego w sprawie drogi do Horteksu, to nie jest nasza droga „ale z tego co się orientuję to dzisiaj albo jutro ma być zrywana stary asfalt i ma być wylana nowa nawierzchnia”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie kolein na Armii Krajowej, Burmistrz odpowiedział, że ta droga nie należy do nas, mamy radnych powiatowych do których należałoby zwracać się z pytaniami, ale przekażemy to do powiatu.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie ulicy Annopolskiej Burmistrz odpowiedział, że „w ciągu trzech lat została zrobiona na tym odcinku ulica Żeromskiego, kanalizacja, wodociąg. Nadrobiliśmy zaległości bardzo szybko i bardzo dużo. Ulica Annopolska powinna być kolejną, która jako pierwsza powinna być remontowana. Wydawało nam się że zrobimy ją z oszczędności ze schetynówki, jeśli nawet nie będzie tej schetynówki, to zapewniam, że ulica będzie jako jedna z pierwszych do wykonania”.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Jana Boguszewskiego w sprawie zakazu parkowania na ulicy Spacerowej Burmistrz odpowiedział, że jest to sprawa dość kontrowersyjna, bo tyle samo osób jest za ile jest przeciw. Jeśli chodzi o postawienie znaku zakazu to nie ma problemu, ale trzeba poznać opinię publiczną.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Agnieszki Zalewskiej zgłaszanej kilkakrotnie potrzeby powstania parkingu przy Przedszkolu Nr 1 Burmistrz odpowiedział, że „udało znaleźć się rozwiązanie tego problemu, w tej chwili jest robiona kanalizacja i niedługo będzie kładziona kostka”.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Walentyny Kożuchowskiej Prezes Spółdzielni powiedział, że radna Kożuchowska przedstawiła swoje wyliczenia, ale radna nie wie w jaki sposób do tej pory ten fundusz był wykorzystywany. Nie jestem wstanie dzisiaj odpowiedzieć co i na której nieruchomości było wykonywane. Zapraszam radną Kożuchowską do biura spółdzielni, gdzie na każdą nieruchomość złożona jest książka obiektu budowlanego i wszelkie remonty wykonywane na nieruchomościach są tam zapisywane. Chciałbym jeszcze podkreślić, ze odpis w wysokości 70 gr/m to już jest od trzech lat, jest w granicach 850 tys zł. Gdybyśmy chcieli z tego odpisu robić termoizolację budynków to nie moglibyśmy zrobić ani jednego parkingu czy remontu klatek. Dodam, że w bieżącym roku na osiedlu Wysokim została wyremontowana ulica wewnątrz osiedlowa, łącznie z parkingami, powstało tez 6 nowych miejsc parkingowych. Zamknęło się to kwotą ok. 90 tys zł. Z tego osiedla nie wystarczyło by nam tego odpisu. Oprócz drogi został wykonany remont dachu Wysoka 66C, co pociąga dodatkowo 80-90 tys. zł. Zapraszam do spółdzielni to wtedy wyjaśnimy. Ustawa o spółdzielniach z 2007 r. zobowiązała spółdzielnie do prowadzenia ewidencji odpisu na fundusz remontowy na poszczególne nieruchomości.
- Radna Walentyna Kożuchowska powiedziała, że skorzysta z zaproszenia.
- Prezes Spółdzielni powiedział, że jeśli chodzi o podatki płacone przez członków spółdzielni, to jak najbardziej płacone one są do Urzędu Miasta. Tych podatków jest ok 200 tys. w skali roku. Na pewno droga została sfinansowana z odpisu na fundusz remontowy, ponieważ ta droga jest w wieczystym użytkowaniu spółdzielni. Spółdzielnia kilkakrotnie robiła podejście żeby ta drogę przekazać na rzecz miasta, ale nie jesteśmy w stanie dojść do porozumienia.
- Radny Eugeniusz Mudel wrócił do odpowiedzi Burmistrza na jego interpelacje, powiedział, że „nie rozumie dlaczego bulwersują Pana moje pytania. Ciekawej rzeczy się dowiedziałem się, że to konserwator złapał te psy, a nie człowiek, któremu się za to się płaci. Jakoś konserwatora nie pogryzły te psy, a przecież były takie groźne, kogoś atakowały. Pan nie rozumie o co Pana pytam. Chciałem powiedzieć, że zostały zmarnowane pieniądze za schwytanie dwóch psów, które wróciły do właścicieli. Jeżeli Pan chce wiedzieć czyje są to psy to proszę się zwrócić do schroniska w Radysach, powinni powiedzieć komu wydali psy.
Jeśli chodzi o telebim, też nie mówi Pan prawdy do końca. Mieszkańcy i ja chcemy wiedzieć ile kosztowało oprogramowanie i ile kosztuje miesięcznie utrzymanie. Fakt że w prasie Pan napisał, że telebim będzie sfinansowany ze środków SOK-u (mam ten wycinek z gazety) to nieprawda, bo wystąpił Pan o dotację celową dla SOK na zakup telebimu. Niech się Pan nie bulwersuje tylko odpowiada na moje pytania i słucha o co pytam”.
- Burmistrz powiedział, że „nie bulwersuje się tylko trudno jest do Pana dotrzeć. Jak Pan wie to SOK nie ma własnych pieniędzy, my przekazujemy pieniądze dla SOK-u i SOK robi zakupy. Najpierw musi być dotacja dla SOK-u”.
- Burmistrz powiedział, że „jeśli chodzi o te psy, to nie ma o czym dyskutować. Dobrze, że udało się konserwatorowi złapać je. Nie można tego bagatelizować, ponieważ pies pogryzł dziecko. Gdzie byli właściciele, że psy biegały bezpańskie. Przez tych mieszkańców ponieśliśmy koszty - 1200 zł od jednego psa”.
Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o telebim to „oprogramowanie kosztowało 1200 zł jednorazowo. Jest to profesjonalne oprogramowanie, które upoważnia do zamieszczania reklam w dowolnych cyklach. Z tego co wiem SOK puścił już kilka komercyjnych reklam, na których zarobił. Jeśli chodzi o miesięczne utrzymanie (to jest tylko prąd) to musiałbym zapytać Panią Dyrektor SOK, ale są dochody z reklam które pokrywają koszty. Reklamy są tylko po to, żeby nie dokładać do telebimu. Reklamy finansują konserwacje i utrzymanie”.
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że przez pomyłkę pominęła punkt 10.
Do punktu 10 – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
- Radna Agnieszka Zalewska powiedziała, że do tej uchwały prezes Spółdzielni zgłaszał uwagi. Radna poprosiła aby Burmistrz wyjaśnił punkt w którym się mówi o odpadach zielonych, a szczególnie o gałęziach.
- Z-ca Burmistrza - Henryk Czmut powiedział, że rozmawiał już z Prezesem na ten temat, ale jeszcze raz powtórzy, że te wymogi dotyczą przygotowania tych odpadów bezpośrednio z posesji. Natomiast jeśli odpady nie będą odpowiadały tym specyfikacjo, będzie je można odwieźć własnym transportem na miejsca wskazane (będą one podane do publicznej wiadomości).
- Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów , Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XLII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XLII/227/13 stanowi Załącznik Nr 16/
Do punktu 18 - wolne wnioski
Przewodnicząca poinformowała zebranych, iż ma informację iż Przedsiębiorstwo Komunalne, Zarząd Mienia Komunalnego oraz SOK otrzymają skazanych do prac na terenie miasta Siemiatycze.
- Radny Jan Boguszewski powiedział, że może warto zrobić jeden dzień w miesiącu odławiać psy. Jeżeli właściciele są zainteresowani odebraniem psa z przytuliska to muszą ponieść koszty.
- Burmistrz powiedział, że jeśli ktoś zadzwoni, że pies biega i zostanie odłowiony to odbiór kosztuje bodajże 250 zł.
- Prezes powiedział, że odbiór kosztuje 50 zł.
- Burmistrz stwierdził, że należałoby zmienić tą kwotę.
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że trzeba nanieść poprawki w tym regulaminie. Jeśli jest pies, który ma właściciela, to właściciel powinien ponieść koszty odłowu. Pies ma właściciela i biega po ulicy, a właściciel ma pretensje, że pies został odłowiony to już przesada.
- Prezes Spółdzielni powiedział, że uważa że to jest zły pomysł, ponieważ pieski biegające po osiedlach będą chowane tego dnia.
- Burmistrz powiedział, jeśli chodzi o te odłowione psy, to szczególnie dużo problemu z nimi miał Pan Prezes Spółdzielni. Bez głębszych działań te psy zawsze będą. Te psy trzeba sterylizować. W tej chwili dopłacamy do sterylizacji, a Stowarzyszenie w własnym zakresie tym się zajmuje. Efekt nie będzie widoczny po roku, ale po kilku latach.
- Komendant powiedział, że „Burmistrz musi odławiać psy, o każdej porze dnia i nocy. Jeśli jest sytuacja niebezpieczna to my zgłaszamy sytuację i Pan Burmistrz musi stanąć na wysokości zadania. W skrajnie niebezpiecznych sytuacjach możemy odstrzelić psa, ale proszę na to nie liczyć. Ustalanie konkretnego dnia odłowu jest zupełnie bez sensu”.
Następna sprawa, jeśli psy odławiane, a potem odbierane to proszę nas informować. To jest wykroczenie, każdy pies powinien być prowadzony na smyczy. Jeśli pies jest odebrany to znaczy że jest właściciel. Trzeba właścicieli doprowadzić do porządku, żeby wiedzieli, że takie sytuacje są karane. Prosiłbym o informację na piśmie, że pies został odłowiony i następnie odebrany przez właściciela, a my zajmiemy się w odpowiedni sposób (mandat lub sprawa do sądu).
- Radny Jan Boguszewski zapytał, po ilu takich ostrzeżeniach sprawa powinna trafić do sądu?
- Komendant Policji powiedział, że jest to indywidualna sprawa organu.
- Mieszkaniec miasta Pan Jarocki zapytał o „możliwość usprawnienia ruchu przy zjeździe z ronda na ulicę 11 listopada. Były tam już straszne korki. W momencie kiedy samochody jadące z ulicy 11 Listopada na rondo a na przejściach jest światło czerwone, to przy zjeździe z ronda pali się strzałka zielona, a mogłoby być światło główne zielone ze strzałka w prawo. Według przepisów ruchu drogowego przed strzałką trzeba się zatrzymać, a nie ma takiej potrzeby ponieważ na przejściach jest czerwone światło. Za chwilę strzałka gaśnie i zapala się zielone światło. Czy można zrobić coś w tej sprawie?
Kolejna sprawa, to przejście dla pieszych zjeżdżając z ronda na Białystok. Tam jest sposób na zarobienie na mandatach.
Wjazd na rondo gdzie stoją policjanci. Czy nie można by wprowadzić sygnalizacji świetlnej czasowej”.
- Komendant Policji odpowiedział, że jeśli chodzi o drogę krajową „19” to GDDiA. Temat strzałki był już poruszany. Po wypadku GDDiA zupełnie zabrała strzałkę, co zupełnie zakorkowało rondo. Na nasz wniosek, strzałka została uruchomiona. Uważamy, że sygnalizacja jest właściwa. Jest dużo lepsza niż była.
- Radny Krzysztof Szyszko powiedział, że sugestia Pana Jarockiego jest bardzo logiczna i należałoby to wziąć pod uwagę.
- Komendant powiedział, że zajmie się tym tematem. Policja ma prawo wnioskować z tym, że o tym jak będzie ustawione światło decyduje GDDiA.
Jeśli chodzi o ulicę Ciechanowiecką, to trzeba nas od razu powiadomić. Zwrócę uwagę funkcjonariuszom, żeby sprawdzali ten zjazd (czy kierowcy jeżdżą zgodnie z przepisami).
- Pan Jarocki powiedział też, że czasami trzeba czekać nawet 5 minut żeby wejść na to przejście.
- Komendant powiedział, że nie należy czekać do Sesji Rady Miasta żeby poruszać takie tematy. Trzeba przyjść na komendę, ulica Zielona 3, Naczelnik Ruchu Drogowego, Komendant czy Zastępca jest do dyspozycji. Jeżeli są sytuacje niebezpieczne to trzeba to do nas zgłaszać.
Jeśli chodzi o ten sygnalizator czasu jest to kwestia finansów i GDDiA. W wielu miastach to działa.
- Radny Eugeniusz Mudel zgłosił wniosek, aby psy odławiane trafiały do przytuliska, a nie bezpośrednio do schroniska w Radysach. Być może gdyby ta 5 trafiła do przytuliska, do dwa psy na drugi dzień zostałyby już odebrane przez właścicieli, pozostałe może zostałyby oddane do adopcji. Nie ponieślibyśmy tak wysokich kosztów. Wnioskuję żeby najpierw psy trafiały do przytuliska.
- Burmistrz odpowiedział, że te psy trafiły do schroniska ponieważ były agresywne. Poza tym po raz pierwszy zawiadomiliśmy Panie ze schroniska. Przez dwie godziny dyrektor trzymał psy zamknięte w śmietniku. Nikt ze Stowarzyszenia nie przyjechał. To była szybka decyzja. Te psy pogryzły dziecko. Było zgłoszenie na policję i do nas. Nie możemy takich psów przekazywać do przytuliska i czekać aż się stanie tragedia. Wszystkie psy trafiają do przytuliska i czekają na nowych właścicieli, natomiast psy niebezpieczne są od nas wywożone.
Do punktu 18 - wolne wnioski
Przewodnicząca poinformowała zebranych, iż ma informację iż Przedsiębiorstwo Komunalne, Zarząd Mienia Komunalnego oraz SOK otrzymają skazanych do prac na terenie miasta Siemiatycze.
- Radny Jan Boguszewski powiedział, że może warto zrobić jeden dzień w miesiącu odławiać psy. Jeżeli właściciele są zainteresowani odebraniem psa z przytuliska to muszą ponieść koszty.
- Burmistrz powiedział, że jeśli ktoś zadzwoni, że pies biega i zostanie odłowiony to odbiór kosztuje bodajże 250 zł.
- Prezes powiedział, że odbiór kosztuje 50 zł.
- Burmistrz stwierdził, że należałoby zmienić tą kwotę.
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że trzeba nanieść poprawki w tym regulaminie. Jeśli jest pies, który ma właściciela, to właściciel powinien ponieść koszty odłowu. Pies ma właściciela i biega po ulicy, a właściciel ma pretensje, że pies został odłowiony to już przesada.
- Prezes Spółdzielni powiedział, że uważa że to jest zły pomysł, ponieważ pieski biegające po osiedlach będą chowane tego dnia.
- Burmistrz powiedział, jeśli chodzi o te odłowione psy, to szczególnie dużo problemu z nimi miał Pan Prezes Spółdzielni. Bez głębszych działań te psy zawsze będą. Te psy trzeba sterylizować. W tej chwili dopłacamy do sterylizacji, a Stowarzyszenie w własnym zakresie tym się zajmuje. Efekt nie będzie widoczny po roku, ale po kilku latach.
- Komendant powiedział, że „Burmistrz musi odławiać psy, o każdej porze dnia i nocy. Jeśli jest sytuacja niebezpieczna to my zgłaszamy sytuację i Pan Burmistrz musi stanąć na wysokości zadania. W skrajnie niebezpiecznych sytuacjach możemy odstrzelić psa, ale proszę na to nie liczyć. Ustalanie konkretnego dnia odłowu jest zupełnie bez sensu”.
Następna sprawa, jeśli psy odławiane, a potem odbierane to proszę nas informować. To jest wykroczenie, każdy pies powinien być prowadzony na smyczy. Jeśli pies jest odebrany to znaczy że jest właściciel. Trzeba właścicieli doprowadzić do porządku, żeby wiedzieli, że takie sytuacje są karane. Prosiłbym o informację na piśmie, że pies został odłowiony i następnie odebrany przez właściciela, a my zajmiemy się w odpowiedni sposób (mandat lub sprawa do sądu).
- Radny Jan Boguszewski zapytał, po ilu takich ostrzeżeniach sprawa powinna trafić do sądu?
- Komendant Policji powiedział, że jest to indywidualna sprawa organu.
- Mieszkaniec miasta Pan Jarocki zapytał o „możliwość usprawnienia ruchu przy zjeździe z ronda na ulicę 11 listopada. Były tam już straszne korki. W momencie kiedy samochody jadące z ulicy 11 Listopada na rondo a na przejściach jest światło czerwone, to przy zjeździe z ronda pali się strzałka zielona, a mogłoby być światło główne zielone ze strzałka w prawo. Według przepisów ruchu drogowego przed strzałką trzeba się zatrzymać, a nie ma takiej potrzeby ponieważ na przejściach jest czerwone światło. Za chwilę strzałka gaśnie i zapala się zielone światło. Czy można zrobić coś w tej sprawie?
Kolejna sprawa, to przejście dla pieszych zjeżdżając z ronda na Białystok. Tam jest sposób na zarobienie na mandatach.
Wjazd na rondo gdzie stoją policjanci. Czy nie można by wprowadzić sygnalizacji świetlnej czasowej”.
- Komendant Policji odpowiedział, że jeśli chodzi o drogę krajową „19” to GDDiA. Temat strzałki był już poruszany. Po wypadku GDDiA zupełnie zabrała strzałkę, co zupełnie zakorkowało rondo. Na nasz wniosek, strzałka została uruchomiona. Uważamy, że sygnalizacja jest właściwa. Jest dużo lepsza niż była.
- Radny Krzysztof Szyszko powiedział, że sugestia Pana Jarockiego jest bardzo logiczna i należałoby to wziąć pod uwagę.
- Komendant powiedział, że zajmie się tym tematem. Policja ma prawo wnioskować z tym, że o tym jak będzie ustawione światło decyduje GDDiA.
Jeśli chodzi o ulicę Ciechanowiecką, to trzeba nas od razu powiadomić. Zwrócę uwagę funkcjonariuszom, żeby sprawdzali ten zjazd (czy kierowcy jeżdżą zgodnie z przepisami).
- Pan Jarocki powiedział też, że czasami trzeba czekać nawet 5 minut żeby wejść na to przejście.
- Komendant powiedział, że nie należy czekać do Sesji Rady Miasta żeby poruszać takie tematy. Trzeba przyjść na komendę, ulica Zielona 3, Naczelnik Ruchu Drogowego, Komendant czy Zastępca jest do dyspozycji. Jeżeli są sytuacje niebezpieczne to trzeba to do nas zgłaszać.
Jeśli chodzi o ten sygnalizator czasu jest to kwestia finansów i GDDiA. W wielu miastach to działa.
- Radny Eugeniusz Mudel zgłosił wniosek, aby psy odławiane trafiały do przytuliska, a nie bezpośrednio do schroniska w Radysach. Być może gdyby ta 5 trafiła do przytuliska, do dwa psy na drugi dzień zostałyby już odebrane przez właścicieli, pozostałe może zostałyby oddane do adopcji. Nie ponieślibyśmy tak wysokich kosztów. Wnioskuję żeby najpierw psy trafiały do przytuliska.
- Burmistrz odpowiedział, że te psy trafiły do schroniska ponieważ były agresywne. Poza tym po raz pierwszy zawiadomiliśmy Panie ze schroniska. Przez dwie godziny dyrektor trzymał psy zamknięte w śmietniku. Nikt ze Stowarzyszenia nie przyjechał. To była szybka decyzja. Te psy pogryzły dziecko. Było zgłoszenie na policję i do nas. Nie możemy takich psów przekazywać do przytuliska i czekać aż się stanie tragedia. Wszystkie psy trafiają do przytuliska i czekają na nowych właścicieli, natomiast psy niebezpieczne są od nas wywożone.
Do punktu 19 – zakończenie obrad.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XLII sesji Rady Miasta w dniu 4 grudnia 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 15:15.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodnicząca Rady Miasta
Monika Mazur Agnieszka Anna Sitarska
Protokołowała Przewodnicząca Rady Miasta
Monika Mazur Agnieszka Anna Sitarska
Metryka strony