Protokół Nr XLV/14

Numer XLV/14
Data wydania 2014-04-30
Protokół Nr XLV/14

 

z obrad XLV sesji Rady Miasta Siemiatycze,

która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miasta

w dniu 30 kwietnia 2014 roku

 

Obrady XLV sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 15:20.

W obradach XLV sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

Radni obecni na XLV sesji:

1. Witold Berski

2. Jan Boguszewski

3. Rafał Burakowski

4. Jan Hyndza

5. Katarzyna Jarocka

6. Jerzy Korowicki

7. Antoni Kosieradzki

8. Teresa Milewska

9. Eugeniusz Mudel

10. Paweł Onieszczuk

11. Agnieszka Anna Sitarska

12. Krzysztof Andrzej Szyszko

13. Agnieszka Monika Zalewska

14. Roman Zdrojewski

 



Radni nieobecni na XLV sesji:

1. Walentyna Kożuchowska

 

 

 

W obradach XLV sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

1) Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze

2) Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta

3) Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta

4) Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

 

Do punktu 1 – otwarcie obrad

 

Obrady XLV sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 30 kwietnia 2014 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych, na XLV sesję Rady Miasta.

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XLV sesji  (projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 3)- na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przyjęty porządek obrad XLV sesji przedstawia się następująco:

1) otwarcie obrad,

2) przyjęcie porządku obrad,

3) przyjęcie protokołu z obrad XLIV sesji Rady Miasta,

4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) podjęcie uchwały zmieniającej Ordynacje Wyborczą do Młodzieżowej Rady Miasta Siemiatycze,

7) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Miasto Siemiatycze, ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli, pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane,

8) podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie cen biletów za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej na terenie Miasta Siemiatycze,

9) podjęcie uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Siemiatycze,

10) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2014 r.,

11) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2014-2017 wraz z prognozą długu i spłat zobowiązań na lata 2014-2025,

12) podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

13) podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi (ul. Plażowa),

14) podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi (SP ZOZ),

15) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

16) wolne wnioski,

15) zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z obrad  XLIV sesji Rady Miasta

Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XLIV sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

 

Radni podczas XLV sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

- Radny Antoni Kosieradzki zapytał w imieniu mieszkańców osiedla Annopol jaki jest termin realizacji inwestycji i jakie są plany na ten rok? Radny powiedział, że wie o tym że odbyło się spotkanie Burmistrza z mieszkańcami osiedla, ale nie wszyscy mogli być na tym spotkaniu.

- Radny Antoni Kosieradzki zapytał czy jest możliwość ustawienia dwóch betonowych koszy na odcinku od Żwirki i Wigury do Topazu ponieważ jest tam spore natężenie ruchu pieszych i często niedopałki lądują w plastikowych koszach, a to grozi pożarem.

- Radny Rafał Burakowski zapytał o to czy programy „Umiem pływać” i „Multisport” są długofalowe, czy jest to akcja krótkotrwała na ten rok?

- Radna Teresa Milewska poruszyła temat chodnika przy Przedszkola Nr 3, powiedziała że poruszała już ten temat na komisji i chciała się dowiedzieć od Pani Dyrektor czy pas zieleni między płotem a parkingiem można by było wykorzystać na chodnik dla dzieci, dzięki temu byłoby bezpieczniej. Radna zapytała czy Pani Dyrektor popiera ten wniosek? Radna dodała, że Pan Burmistrz wstępnie zdeklarował możliwość pozyskania kostki.

Dyrektor Przedszkola Nr 3 poparła wniosek radnej.

- Radna Teresa Milewska poruszyła również temat koszy na ulicy Żwirki i Wigury, powiedziała, że tą ulicą chodzi bardzo dużo młodzieży do szkoły, niema tam żadnych koszy, a mieszkańcy skarżą się na to że śmieci lądują na ich posesjach.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że „oglądając zadania inwestycyjne na 2014 rok widzimy że na projekt krytej pływalni zostało przeznaczone 100 tys. zł. Nie tak dawno w Głosie Siemiatycz ukazał się artykuł, w którym Pan zapewniał, że do końca 2014 roku powstanie basen. Czy coś Pan robi w tym kierunku? Czy ma Pan zgromadzone środki na realizację tej inwestycji? Co z terenami pod budownictwo przemysłowe? Gdzie znajdziemy jakąkolwiek informację, że mammy takie tereny pod budownictwo przemysłowe? Również obiecał Pan że w 2014 roku zostaną te tereny uzbrojone, co w tym temacie? Kolejny raz pytam co z rurami zakupionymi do odwodnienia płyty boiska bocznego Cresovii, gdzie one się znajdują, dlaczego nic nie robi się z tym boiskiem? Chciałbym wiedzieć ile metrów nowej kostki brukowej ułożono na ulicy Świętojańskiej, ile położono kostki z demobilu przy bibliotece miejskiej i ile dokupiono nowej kostki do ułożenia przy bibliotece? Mamy dwie zapory wodne na naszych zalewach które mogłyby być wykorzystane do produkcji prądu, o tej sprawie Panie Burmistrzu już kiedyś rozmawialiśmy. Czy myślał Pan w jaki sposób to zagospodarować i jak produkować prąd na tych obiektach. Są naciski na produkcję energii odnawialnej, podejrzewam że środki na uruchomienie tej produkcji by się znalazły. Co z gruzowiskiem w Turnie Dużej, kto i dlaczego je kontrolował, jakie są wyniki tej kontroli? Jakie środki pozabudżetowe pozyskał Pan w tej kadencji? Jaki to procent w stosunku do 8,5 mln zł wzrostu zadłużenia w tej kadencji? W Strategii rozwoju Miasta napisał Pan, że ze swego budżetu na inwestycje jesteśmy w stanie przekazywać ok. 4 mln zł, tymczasem wg moich wyliczeń na inwestycje przekazaliśmy ok. 7 mln zł, co średnio daje 1,8 mln zł, skąd taka rozbieżność?

W pewnym okresie były wycinane drzewa w naszym mieście, dawniej sposób wycinania tych drzew był mocno krytykowany przez mieszkańców naszego Miasta i nie tylko, w dalszym ciągu te drzewa w taki sposób są podcięte i do podcinania drzew doszło wtedy kiedy jeszcze na drzewach wisiały bombki i ozdoby Bożonarodzeniowe. Dlaczego tak się stało, że przystąpiono do podcinania drzew kiedy nie została zdjęta dekoracja?

Były informacje od naszych mieszkańców, że nasze obiekty (szkoły i przedszkola) były oświetlane w okresie świątecznym na okrągło i w nocy i dzień?

Ile mieszkań komunalnych albo socjalnych powstało za tej kadencji? Dwa dni temu spotkaliśmy się z Panią Dyrektor MOPS, która powiedział, że są bardzo duże potrzeby takich mieszkań.

Powstała filia biblioteki miejskiej i chciałbym dowiedzieć się czy została zatrudniona tam nowa kadra, czy zostały skierowane Panie z obecnej biblioteki?”

- Radny Jerzy Korowicki powiedział, że starsi mieszkańcy naszego Miasta proszą o ustawienie kolejnych ławeczek, m.in. na ulicy 11 Listopada naprzeciwko PZU.

Mieszkańcy zwracają się również z prośba o przedłużenie linii autobusów miejskich do sklepu MarcPol.

Mieszkańcu ulicy Słowackiego proszą o wymianę nawierzchni chodników, z jednej strony jest tam bardzo stary chodnik, a z drugiej nie ma żadnego.

Mieszkańcy ulicy Słowiczej proszą o dożwirowanie drogi leśnej w kierunku Bacik.

Radny podziękował Kierownik MOPS za serce jakie wkłada w swoją pracę oraz za zmianę menu dla podopiecznych MOPS (o którą prosili).

- Kierownik MOPS powiedziała, że cieszy się że może komuś pomóc.

 

Do punktu 6 - podjęcie uchwały zmieniającej Ordynacje Wyborczą do Młodzieżowej Rady Miasta Siemiatycze.

Przewodnicząca Rady powiedział, że na wniosek radnych Ordynacja Wyborcza która była głosowana na poprzedniej sesji Rady Miasta została zmieniona, Przewodnicząca zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej Ordynacje Wyborczą do Młodzieżowej Rady Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 osoba „wstrzymała się” od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLV/252/14 stanowi Załącznik Nr 5/

 

Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Miasto Siemiatycze, ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli, pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane.

 

Przewodnicząca powiedziała, że związek zawodowy NSZZ Solidarność nie wnosi żadnych specjalnych uwag do podejmowanych uchwał.

Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Miasto Siemiatycze, ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli, pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 osoba głosowała „przeciw”. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLV/253/14 stanowi Załącznik Nr 6/

 

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie cen biletów za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej na terenie Miasta Siemiatycze

 

Przewodnicząca Rady powiedział, że nie wprowadza się żadnych zmian do tej uchwały. Rada Miasta jest zobligowana do tworzenia tekstów jednolitych uchwał i stąd ta uchwała. Przewodnicząca zapytała czy radni zgłaszają jakieś pytania?

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie cen biletów za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XLV/254/14 stanowi Załącznik Nr 7/

 

Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Siemiatycze.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła Kierownik MOPS o krótkie wyjaśnienie potrzeby podjęcia uchwały.

- Kierownik MOPS powiedziała, że „każda gmina ma obowiązek podjąć taką uchwałę. Załącznik do uchwały zawiera analizę sytuacji Miasta: demograficzną, zasobów mieszkaniowych, zasobów oświaty (przedszkoli, żłobków, szkół i innych instytucji pomocy społecznych), stanu bezrobocia. Po analizie sytuacji można zauważyć że jest potrzeba rozwoju mieszkalnictwa komunalnego i socjalnego, aktywizacja osób bezrobotnych, szczególnie długotrwale bezrobotnych. Trzeba też zabezpieczyć usługi opiekuńcze i miejsca w domach pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych. Jest potrzeba zatrudnienia asystenta rodzinnego dla rodzin niewydolnych”.

 

Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XLV/255/14 stanowi Załącznik Nr 8/

 

Do punktu 10 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2014 rok

 

Przewodnicząca Rady powiedział, że o jednej ze zmian Burmistrz już powiedział w swoim sprawozdaniu. Przewodnicząca zapytała czy radni zgłaszają jakieś pytania?

- Radny Jan Boguszewski poprosił aby Pani Skarbnik omówiła zmiany wprowadzone do budżetu, ponieważ zaproszeni goście nie wiedzą jakie są zmiany.

- Skarbnik powiedział, że zmiany w budżecie Miasta dotyczą wprowadzenia nowych zadań inwestycyjnych, jak już wspomniał Burmistrz w sprawozdaniu zostaliśmy wprowadzeni na listę zakwalifikowanych projektów budowy dróg tzw. „schetynówki”, na które przewidziane jest w budżecie Miasta 6.196.000 zł (z czego 4 mln to dofinansowanie zewnętrzne, 2 mln zł emisja dodatkowych obligacji i 196 tys. zł udział Miasta).

Doszły nowe zadania tj. poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej na kwotę 7 tys zł, remont nawierzchni drogowej w ulicy Żeromskiego 246 tys. zł, kanalizacja deszczowa w ulicy Żeromskiego 50 tys. zł, wykonanie projektu krytej pływalni miejskiej 100 tys zł, zakup skutera na potrzeby naszego gońca 5 tys. zł. Środki przewidziane na te zadania pochodzą z wolnych środków niewykorzystanych w roku 2013 (kwota 711.742 zł). Zmianie uległa również wysokość subwencji oświatowych, została ona zmniejszona o 565 tys. zł i zostało to podzielone odpowiednio na szkoły (SP Nr 1 –zmniejszenie o 174.282 zł, GP Nr 1 – 113.907 zł, Zespół Szkół – 204.469 zł, Szkoła Muzyczna – 61.189 zł, Przedszkole Nr 1 – 7200, Przedszkole Nr 3 - 2.400 zł, Przedszkole Nr 5 – 2.400 zł). Pozostałe kwoty dotyczą przesunięć.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 osoba glosowała „przeciw”, 1 osoba wstrzymała się od głosowania.. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLV/256/14 stanowi Załącznik Nr 9/

 

Do punktu 11 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2014-2017 wraz z prognozą długu i spłat zobowiązań na lata 2014-2025.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła panią Skarbnik o przedstawienie w kilku słowach zmian w tej uchwale.

- Skarbnik powiedziała, że Wieloletnia Prognoza Finansowa jest odzwierciedleniem budżetu miasta i jeśli zmienia się wysokość dochodów i wydatków w budżecie Miasta musi to mieć odzwierciedlenie w Wieloletniej Prognozie Finansowej, jest to przeniesienie budżetu na pozycje wskaźnikowe.

Przewodnicząca zapytała czy radni zgłaszają jakieś pytania?

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2014-2017 wraz z prognozą długu i spłat zobowiązań na lata 2014-2025, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 osoba głosowała „przeciw”. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLV/257/14 stanowi Załącznik Nr 10/

 

Do punktu 12 - podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

 

- Skarbnik powiedziała, że „planujemy emitować obligacje na zadania inwestycyjne w kwocie 5 mln zł, w pięciu transzach po 1 mln zł. Emitowane będą w momencie kiedy będą one niezbędne. Termin wykupu tych obligacji przypada na lata 2021 – 2025. Po podjęciu uchwały wystąpimy do Regionalnej Izby Obrachunkowej o zaopiniowanie tej uchwały, jeśli będzie opinia pozytywna to przygotujemy ofertowanie dla banków składających oferty. Zastanie wybrany bank który złoży najkorzystniejsi ofertę, następnie nastąpi podpisanie umowy i emisja obligacji.”

Skarbnik powiedział, że na komisji padły pytania odnośnie naszego zadłużenia, po ujęciu w Wieloletniej Prognozie Finansowej emisji obligacji na 5 mln zł będzie wynosiło 24,66 % w stosunku do wszystkich wydatków budżetowych Miasta. Dla porównania Hajnówka ma zadłużenie 20.169.000 zł to jest 34,22%, Bielsk Podlaski 22. 395.000 zł to jest 32,19 %, Sokołów Podlaski 33.469.000 zł to jest 47,24%, Drohiczyn 10.059.000 zł to jest 46,15 %. Wszystkie miasta posiłkują się zewnętrznymi środkami (kredyty bądź obligacje) w celu przeprowadzenia swoich zadań inwestycyjnych.

- Radny Paweł Onieszczuk zapytał o to jaki jest limit maksymalnego zadłużenia Miasta?

- Skarbnik odpowiedziała, że 60 %.

- Radny Jan Boguszewski stwierdził, że „Pani Skarbnik wymieniła ościenne miejscowości ale nie wymieniła np. Wysokiego Mazowiecka które na dzień dzisiejszy praktycznie zadłużenia nie ma, a robi inwestycje takie jak u nas. Na komisji tłumaczyłem jaki jest koszt obsługi naszego zadłużenia, można by było robić inwestycje z odsetek jakie płacimy od kredytów i obligacji. Robiona była ulica Żeromskiego, czy przy takiej ilości zabudowy potrzebna jest dwustronna budowa chodników? Na ulicy Kasztanowej jest dużo większa ilość zabudowy i wystarcza chodnik z jednej strony. Na osiedlu Podleśna niektóre chodniki pozarastały ponieważ nikt z nich nie korzysta. Teraz ulica Gilewskiego, asfalt był zrobiony jako jedna cześć inwestycji, a teraz robi się ścieżkę pieszo-rowerowa, może tak samo można robić inne ulice - etapami.

- Burmistrz odpowiedział, że ulica Gilewskiego była prezentem od firmy Maksbud.

- Radny Jan Boguszewski powiedział, że czasami wieloetapowość jest korzystniejsza.

- Burmistrz powiedział, że czasami dostaje się większą ilość punktów za bezpieczeństwo (zrobienie chodników po obu stronach ulicy czy zatoczek dla autobusów).

Mieszkańcy ulicy Annopolskiej pytali o to „dlaczego ulicę Ogrodowa podciągnięto w „schetynówce” do osiedla Annopol. Tak się stało między innymi dlatego, że na tamtych ulicach nie ma gdzie umieścić zatoczek autobusowych, a na ulicy Ogrodowej jest taka możliwość. Dzięki zatoczkom znaleźliśmy się na 7 miejscu w rankingu na 70 gmin”.

- Z-ca Burmistrza dodał, że w różnych programach różne elementy są punktowane.

- Radny Jan Boguszewski powiedział, że to wszystko rozumie i dodał, że jak robi się coś ze swoich pieniędzy to robi się tak jak się uważa i „z tołkiem”.

- Z-ca Burmistrza powiedział, że „nie sądzę że Pan uważa, iż na ulicy Ogrodowej nie będzie chodników po obu stronach ulicy i że jest to „bez tołku”. Jeśli się posiłkujemy zewnętrznymi środkami to warto je wykorzystać żeby zrobić docelowe i po pięciu latach nic nie doklejać. Te drogi i ulice o których Pan mówi były robione w dawnych latach z własnych środków i dlatego też były robione z nieco mniejszym wyposażeniem, przez co i jakość chodników jest gorsza. Teraz zwracają się do nas mieszkańcy tych ulic o poprawienie tych chodników. Ulica Słowackiego, gdyby teraz była ujęta w programie to trzeba by było ja wyposażyć we wszystkie elementy związane ze stanem docelowym.

- Skarbnik powiedział, że „w horyzoncie czasowym spłacamy odsetki w wysokości 1,5 mln zł, ale jeśli odnosimy się do obligacji wyemitowanych w poprzednim roku w kwocie 3 mln i będzie tendencja taka jak jest teraz 3,17 % to od tych 3 mln w skali roku 2014 zapłacimy 78 tys. zł. Z takich środków nie jesteśmy w stanie zrobić żadnej poważnej inwestycji a mamy „schetynówkę” zrobioną”.

- Radny Krzysztof Szyszko powiedział, że nie mógł dotrzeć na komisję i niektóre poruszane sprawy są dla niego nowe. Dodał, że przepisy różnego rodzaju nasze i unijne są „żywe” i zmieniają się. Radny powiedział, że chociażby sprawa parkingu i kawałka zieleni zgłoszona dzisiaj przez radną Milewską. „Jakiś czas temu jak parking był robiony krzyczeliśmy, że ten pas zieleni jest bez sensu ale nam wyjaśniono, że takie są przepisy i tak musi być zbudowany parking. W tej chwili te przepisy uległy zmianie i parking można budować zupełnie inaczej. Tak samo jest ze wszystkimi przepisami. Z jednej strony rozumiem obiekcje radnych ale z drugiej strony tłumaczenie Panów Burmistrzów jest rozsądne.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że nie chce oceniać czy coś jest robione „z tołkiem” czy „bez tołku” natomiast były sygnały mieszkańców ulicy Żeromskiego, że była ona dwa razy rozkopywana, więc te roboty ziemne były bardzo drogie. Radny zapytał Panią Skarbnik o to jakie zadłużenie było na początku kadencji, a jakie jest w tej chwili?

- Skarbnik powiedziała, że musi to sprawdzić, ponieważ było to prawie 4 lata temu i nie pamięta jaka to była kwota.

- Przewodnicząca Rady powiedział, że Pani Skarbnik sprawdzi i po przerwie odpowie na to pytanie.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że „nie tak dawno na tej sali zadałem to pytanie i Pani na to pytanie odpowiedziała i pamiętam te cyfry, myślałem że może Pani też pamięta”.

- Burmistrz dodał, że „jeśli Pan pamięta kwoty to dlaczego Pan znowu o to pyta? Burmistrz dodał, że chciałby się odnieść do zadłużenia Wysokiego Mazowiecka, w 2011 r. w WPF miało zadłużenie 45 mln zł, natomiast w 2013 r zadłużenie wynosiło 12 mln zł – zostało to sprawdzone na szybko”.

- Radny Paweł Onieszczuk powiedział, że wskaźnik jaki aktualnie mamy pozwala jeszcze kolejnej radzie i Burmistrzowi inwestować. Radny dodał, że rozumie intencje radnego Boguszewskiego i uważa że każdy chciałby inwestować tylko własne środki z budżetu jednak gdybyśmy nie inwestowali środków z kredytów to bylibyśmy co najmniej 5 czy 10 lat do tyłu. Duże zadłużanie się jest niebezpieczne, natomiast nasze wskaźniki są na tyle bezpieczne, że nie ma tego zagrożenia.

- Radny Jan Boguszewski powiedział, że „została obcięta subwencja oświatowa o 0,5 mln zł. Może się zdarzyć, że w kolejnych latach zostanie obcięta o kolejne 0,5 mln zł. Być może dojdzie do takiej sytuacji, że będziemy mięć bardzo dobrą unijną drogę, a dzieci nie będą miały się gdzie uczyć bo komornik zajmie budynek szkoły”.

- Burmistrz powiedział, że z subwencją oświatową sprawa jest bardzo prosta. Przychodzi metryczka z której wynika ile jest uczniów i subwencja zależy od ilości dzieci.

- Radny Jan Boguszewski powiedział, że nie chce żeby ktoś myślał, że jest on przeciwny inwestycjom ale jest przeciwny „rozdmuchanym” inwestycjom.

- Z-ca Burmistrza powiedział, że „jezdnia i obustronne chodniki w obszarze miejskim to nie jest „rozdmuchana inwestycja”. To jest standard oczekiwany w czasach współczesnych. Wyobraźmy sobie sytuację że zmieniamy ten projekt i proszę mi powiedzieć po której stronie taki chodnik zrobić, czy po prawej czy po lewej. Zaraz byłyby komentarze, że jedni są lepsi a drudzy są gorsi, sprawdzanie kto tam mieszka. Proszę mnie na takie dylematy nie narażać”.

- Radna Teresa Milewska zapytała o to kto dba o pas zieleni który pozostał?

- Burmistrz powiedział, że miasto.

- Radny Paweł Onieszczuk odniósł się do „rozdmuchanych inwestycji” powiedział, że jeśli mielibyśmy do wyboru, że dostajemy pieniądze i robimy według projekt albo dostajemy pieniądze i robimy co chcemy to oczywiście wybralibyśmy robimy co chcemy i możemy się zastanowić z czego można zrezygnować. Jeśli jest sytuacja, że dostajemy kilka milionów dofinansowania i robimy coś bardzo dobrze, to trzeba z tego korzystać, gdybyśmy sami chcieli to zrobić to na pewno zrobilibyśmy to gorzej i wcale nie wiadomo czy zapłacilibyśmy mniej.

- Radny Jan Boguszewski powiedział, że wróci do tego co powiedział na komisji, że jeśli mamy coś zrobić to robimy, ale z mniejszych inwestycji które nie zostały jeszcze zaczęte może warto by było zrezygnować, np. molo na zalewie nie jest inwestycja prestiżową.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że również jest przeciwny braniu kredytów. Dodał, że „próbował wybrać nasze nakłady na inwestycje do stycznia bieżącego roku, z tego wynika że z własnych środków na inwestycje przekazaliśmy 6,5 mln zł, z kredytów 6,6 mln zł a z pozostałych środki 3,2 mln. Obserwując jak są realizowane inwestycje w mieście to „szlag mnie trafia”. To co mówiłem o ulicy Żeromskiego, która dwa razy była rozkopywana, o synagodze, gdzie po pomalowaniu ktoś poszedł po rozum do głowy i wymienił jeszcze komin i stolarkę. Tych rzeczy jest bardzo dużo, wyrzucamy pieniądze bez głowy nie myśląc o tym. Panie Burmistrzu trzeba się zastanowić co mamy robić, jak mamy robić i poczynić jakieś oszczędności, bo kredyty mają to do siebie, że trzeba je kiedyś spłacić i to z odsetkami. Jakie to będą odsetki to nie wiadomo, za rok czy dwa mogą być 10 % i co wtedy zrobimy? Jakie robimy działania w mieście żeby zatrzymać młodzież. Przychodzą rodzice i pytają, co mają robić ich dzieci po skończeniu szkoły, tylko pakować walizki i uciekać”.

- Przewodnicząca Rady powiedział, że liczymy na młodzież z pomysłami.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że trzeba tworzyć warunki.

Przewodnicząca powiedział, żeby nie odbiegać od tematu ponieważ zostało już dużo spraw poruszonych w tym punkcie.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że popiera wypowiedź radnego Boguszewskiego.

- Burmistrz powiedział, że „rozumie że zbliżają się wybory i że trzeba zabłysnąć i chce Pan „przygwiazdorzyć” więc przygotowałem dla Pan prezent, baton Sinickers, ponieważ Pan zaczyna nie być sobą. Muszę powiedzieć, że to wszystko co Pan powiedział, to są bzdury absolutne. Jeśli chodzi o wymianę okien, to firma, która robiła remont i wymieniała okna, wzięła za to pieniądze i miała to zrobić dobrze, a kolejność wykonanych prac nie zależała od nas. Nie ponosimy odpowiedzialności za to, że pękła studzienka (bo są różne sytuacje) i naprawa była robiona w ramach gwarancji, a my za to nie płaciliśmy”.

- Przewodnicząca Rady dodała, że te sprawy były już wyjaśniane.

- Burmistrz powiedział, że uważa że „jest to niepotrzebne bicie piany i podsycanie nastrojów społecznych, to nie jest tak że ktoś chce coś ugrać czy schować pod dywan. Jeżeli coś się nie uda to wykonawca poprawia to w ramach gwarancji”.

- Z-a Burmistrza powiedział, że „radny wspominał o powtórnym kopaniu ulicy Żeromskiego, najpierw była kopana kanalizacja sanitarna ze środków zupełnie innych (z Funduszu Ochrony Środowiska). Drugie kopanie kanalizacji deszczowej było w ubiegłym roku. Taka sama niegospodarność będzie również w tym roku, ponieważ kanalizacja sanitarna była zakładana w ulicach w ubiegłym roku, a w tym roku będzie robiona kanalizacja burzowa i nawierzchnia. Niestety nie da się tego powiązać ponieważ są to zupełnie różne programy i nie można skoordynować tych dwóch prac. Są one z natury rzeczy rozdzielne z uwagi na uwarunkowania zewnętrzne i nie są one finansowane w ramach jednego funduszu. Takie są uwarunkowania prawne. Jeśli pan zarzuca, że jest to kpina władz, to jest to oczywista nieprawda i proszę takich rzeczy nie mówić. Wyjaśniamy wszystkie zarzuty jakie Pan stawia”.

- Radny Mudel stwierdził, że „te rzeczy o których my tutaj mówimy pochodzą od naszych wyborców, naszych mieszkańców, ja na tej ulicy nie byłem”.

- Z-ca Burmistrza powiedział, że dlatego wszystko jest wyjaśniane.

- Wiceprzewodniczący Rady zapytał „dlaczego akurat mieszkańcy zwracają się do Pana z takimi sprawami jeśli Pan nie bywa w tych okolicach. Ja codziennie tamtędy chodzę i nikt nie porusza takich tematów, wszyscy są zadowoleni. Co Pan zrobił przez 8 lat dla Miasta. Mówi Pan, że oczyszczalnia została zrobiona nie za pieniądze Burmistrza tylko Przedsiębiorstwo Komunalne, mogę się z tym zgodzić, ale Przedsiębiorstwo Komunalne podlega pod Burmistrza. Dla Pana przez 3 lata wszystko było dobrze, a teraz raptem się nie podoba”.

- Radny Eugeniusz Mudel zwrócił się do Wiceprzewodniczącego, że rozumie jego bulwersację, ale „Pan nawet nie wie skąd bierze się budżet”.

- Wiceprzewodniczący stwierdził, że cieszy się że radny Mudel jest takim ekonomistą. Dodał też, że „nie musi się na tym znać bo od tego jest Pani Skarbnik”.

Przewodnicząca Rady powiedział, że dyskusja jaka się wywiązała zupełnie nie dotyczy uchwały która będzie głosowana.

Przewodnicząca zapytała czy radni zgłaszają jakieś pytania?

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 2 osoba głosowała „przeciw”. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLV/258/14 stanowi Załącznik Nr 11/

 

O godzinie 14:00 Przewodnicząca Rady ogłosiła przerwę w obradach. Obrady wznowiona o godzinie 14:15.

 

Do punktu 13 – podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi (ul. Plażowa).

Przewodnicząca Rady powiedziała, że do Rady Miasta wpłynęła skarga na bezczynność Burmistrza Miasta Siemiatycze w postępowaniu administracyjnym. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Paweł Onieszczuk przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli, który stanowi Załącznik Nr 12 do protokołu.

Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uznania skargi na bezzasadną, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 osoby wstrzymały się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLV/259/14 stanowi Załącznik Nr 13/

 

Do punktu 14 – podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi (SP ZOZ).

Przewodnicząca Rady powiedziała, że do Rady Miasta wpłynęła skarga na procedurę dokonywania kontroli przez pracowników Urzędu Miasta Siemiatycze. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Paweł Onieszczuk przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli, który stanowi Załącznik Nr 14 do protokołu.

Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uznania skargi na bezzasadną, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XLV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 osoby wstrzymały się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XLV/260/14 stanowi Załącznik Nr 15/

 

Do punktu 15 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz i Z-ca Burmistrza – Henryk Czmut:

- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie „Schetynówki” Z-ca Burmistrza odpowiedział, że prawdopodobnie na początku przyszłego tygodnia zostanie ogłoszony przetarg, rozstrzygnięcie przetargu będzie w czerwcu, a termin realizacji inwestycji do 15 listopada (cały zakres, kanalizacja burzowa, drogi, chodniki, zatoki, oznakowanie poziome).

- Radny Antoni Kosieradzki powiedział, że mieszkańcy ulicy Annopolskij pytają też czy ich ulica zostanie „zrobiona”?

- Burmistrz powiedział, że będziemy się starali zgłosić tą ulicę do schetynówki na przyszły rok.

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie koszy na ul 11 Listopada od Żwirki i Wigury Burmistrz odpowiedział, że koszt zamontowania koszy nie powinien być duży, a zważając na to że ruch na tej ulicy jest dość duży i te niedopałki są wyrzucane gdzie popadnie, postaramy się porozmawiać z GDDiA i coś zrobić w tym temacie.

- Radny Witold Berski zapytał o to ile kosztuje taki kosz?

- Burmistrz powiedział, że nie chodzi o koszt kosza, ale o odbieranie śmieci. Podczas przetargu na sprzątanie ulic w umowie zapisana jest ilość koszy do odebrania i jeśli zostaną one dostawione to nie będzie się to zgadzało z umową.

- Odnosząc się do interpelacji radnego Rafała Burakowskiego w sprawie projektów „Umiem pływać” i „Multisport” Burmistrz odpowiedział, że te projekty były ogłoszone przez Urząd Marszałkowski w porozumieniu z Ministerstwem Sportu i w tym momencie są one ogłoszone na ten rok, być może projekt będzie kontynuowany przez kolejne lata.

- Odnosząc się do interpelacji radnej Teresy Milewskiej w sprawie pasu zieleni przy parkingu Przedszkola Nr 3 Burmistrz powiedział, że zostanie sprawdzone czy jest możliwość zrobienia chodnika w tym miejscu.

- Odnosząc się do interpelacji radnej Teresy Milewskiej w sprawie koszy na ulicy Żwirki i Wigury Burmistrz odpowiedział, że wcześniej była też prośba o ustawienie koszy na ulicy Bartosza Głowackiego i w tym temacie jest problem o którym już było mówione.

- Odpowiadając na interpelacje radnego Eugeniusza Mudla w sprawie pływalni Burmistrz odpowiedział, że sprawa ta była już poruszana na komisji ale po raz kolejny powtórzy odpowiedź. Burmistrz powiedział, że „w tym roku było przewidziane na basen ok. 400 tys. zł, projekt jednak może być tańszy. Na razie w budżecie jest przewidziane 100 tys. zł na rozpoczęcie procedury przygotowania projektu. Jeśli powstaną oszczędności z przetargów to będziemy się zwracać do Państwa o przesunięcie środków na ten cel”.

Odnosząc się do promowania terenów inwestycyjnych Burmistrz powiedział, że zacznie od tego, że na stronie Urzędu Miasta w zakładce (po prawej stronie) tereny inwestycyjne, jest szeroki opis terenów i dokładna mapka ze zdjęciami. Na dzień dzisiejszy jest około 300 wejść na tą stronę. Tereny są też mocno reklamowane w fachowej prasie, w biuletynach dla inwestorów zagranicznych i lokalnych. Promocja jest rozwinięta na szeroką skalę.

Burmistrz dodał, że na temat uzbrojenia i pozyskania środków zewnętrznych na ten cel wypowiadał się już kilka razy i poinformował radnego Mudla, że odpowiedzi na te pytania znajdzie w poprzednich protokołach.

Odnosząc się do zapytania o rury na boisku Cresovii Burmistrz odpowiedział, że rury zostały kupione u Pana Sapieżki i nadal tam są. „Największym problem jest odwodnienie boiska, ponieważ nie ma gdzie tej wody spuścić. Gdyby ją spuścić do rzeki, to w momencie kiedy rzeka przybiera, działało by to w odwrotną stronę. Trzeba by było wodę spuścić za Orlikiem, ale ta kanalizacja nie jest do końca drożna. Na boisko zostało w tym roku przeznaczone 50 tys. zł i te pieniądze zostaną wykorzystane na rozpoczęcie budowy boiska bocznego”.

Odnosząc się do zapytania o kostkę chodnikową przy bibliotece Burmistrz odpowiedział, że starej kostki było około 700 m² i dokupiono 50 m². Zostały wstawione nowe bramy i teren został bardzo ładnie zagospodarowany.

- Radny Eugeniusz Mudel zapytał o to ile nowej kostki położono na ulicy Świętojańskiej?

- Burmistrz odpowiedział, że musi to sprawdzić. Burmistrz dodał, że nie każdą kostkę odzyskaną z chodnika da się wykorzystać (uszkodzona, cięta).

Odnosząc się do interpelacji w sprawie prądu i turbiny ekologicznej na tamie Burmistrz odpowiedział, że „nie została jeszcze podpisana ustawa o zielonej energii, czyli dofinansowaniu. Przedsiębiorstwo Komunalne ma przygotowany projekt turbiny, jednak z tamy byłby pozyskany minimalny prąd na drobne potrzeby, Prezes Żoch ma to dokładnie wyliczone i czekamy na ustawę, ale „kokosów” z tego nie będzie”.

Odnosząc się do gruzowiska w Turnie Dużej Burmistrz powiedział, że „miasto miało bardzo dobrze rozwiązany temat gruzowiska, nie było ono miejskie, ale przedsiębiorca prowadził w tym miejscu działalność gospodarczą i mieszkańcy mogli tam przewieźć gruz. Wszystko dobrze funkcjonowało do momentu, aż nie został zgłoszony donos (podpisany przez dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach) w związku z czym gruzowisko zostało zamknięte. Gruz w tej chwili można zawozić do PSZOK. Zostały przeprowadzone też badania (ponieważ jest to działka miejska) w tamtym terenie inwestycyjnym. Mamy zamiar ten teren przekazać pod inwestycje i robimy przegląd ekologiczny, badanie wody (na 20 m głębokości jest tam woda o stanie czystości I, nadająca się od razu do picia) badanie rzeki (ma stan II jakości). Pan Dyrektor SP ZOZ napisał, że miasto przeprowadziło zagrożenie życia i zdrowia dla mieszkańców, co mija się z prawdą”.

Odnosząc się do interpelacji w sprawie środków pozabudżetowych jakie miasto pozyskało na inwestycje, Burmistrz powiedział, że odpowiedź na interpelację radny otrzyma na piśmie.

Odnosząc się do strategii Burmistrz powiedział, że plany w strategii były ambitne i miasto stara się je realizować. Burmistrz dodał, że Strategia jest do 2020 roku i jest jeszcze czas (6 lat) na realizację założeń. Dodał, że ma nadzieję, iż w dużym procencie strategia zostanie zrealizować.

Odnosząc się do interpelacji w sprawie przycinania drzew Burmistrz odpowiedział, że jak został Burmistrzem w 2010 r. to na początku 2011 roku pojawił się problem przycinania drzew (nagłaśniany przez gazetę) „dlatego poprosiliśmy o ekspertyzę najlepszego fachowca w kraju. Poprosiłem też Pana Marka Malinowskiego żeby razem z nami przeszedł ulicę Pałacową i Plac Jana Pawła II, gdzie sprawdziliśmy stan drzew. Mamy ekspertyzą najlepszego fachowca (na 15 stron), który wyraźnie powiedział, jak trzeba drzewa przycinać i nasze drzewa są przycinane najlepiej jak można”.

Odnosząc się do interpelacji w sprawie włączonego oświetlenia świątecznego w naszych jednostkach (szkoły i przedszkola) Burmistrz powiedział, że nie chciałby się wypowiadać w imieniu dyrektorów.

- Dyrektor Przedszkola Nr 1 powiedział, że światełka świeciły się tylko w nocy w okresie świątecznym ponieważ po to zostały powieszone. Jeśli Państwo życzycie sobie żeby się nie świeciły dekoracje świąteczne w nocy to nie będziemy dekorować budynków.

- Burmistrz powiedział, że „życzymy sobie żeby budynki były dekorowane w okresie świątecznym”.

Odnosząc się do ilości mieszkań komunalnych Burmistrz odpowiedział, że „ostatni blok komunalny został wybudowany w latach 2001-2002, w 2006 r. budynek za „Horteksem”. Została wykonana natomiast masa remontów, m.in. remont dla Romów (pozyskane 100 tys. zł), dachy i kominy zostały pozmieniane, zmieniliśmy elewację i okna na ulicy 11 Listopada przy wiatraku, planujemy w tym roku zmienić dach w budynku obok kościoła. Przygotowujemy też projekt na pozyskanie środków (ok. 50 % dofinansowania )z banku BGK na budownictwo socjalne, mamy już decyzje o warunkach zabudowy i jest przygotowany projekt żeby złożyć i na przyszły rok otrzymać środki na wybudowanie podobnego budynku jaki był wcześniej”.

Odnosząc się do interpelacji w sprawie filii biblioteki Burmistrz zapytał radnego Mudla o to jaką książkę ostatnio przeczytał?

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że „chyba Pan nie wie gdzie jesteśmy. Niech Pan mnie nie traktuje jak gówniarza tylko odpowiada rzeczowo na pytania”.

- Burmistrz powiedział, że takie pytanie zadał ponieważ przypuszcza, że może radny nie ma potrzeby czytania książek i według niego biblioteki nie powinny istnieć. Burmistrz dodał, że był dzisiaj w filii biblioteki i widział ile osób korzysta z tego miejsca. Burmistrz zapytał Panią Dyrektor o to ile dziennie osób korzysta z biblioteki?

- Dyrektor Biblioteki odpowiedział, że średnio korzysta około 100 osób.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że pytanie brzmiało „powstała filia biblioteki i skąd są kadry, kto będzie tam pracował, czy zostanie przeniesiony ktoś z miejskiej biblioteki, czy tych 4 kierowników z filii?”

- Burmistrz powiedział, że odpowiadając na pytanie radnego zmierza do tego, że te pytanie było już poruszane kilkakrotnie i informacje na ten temat na pewno są w poprzednich protokołach. Została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim (na 7 lat) i otrzymujemy od nich 45 tys. zł (na pokrycie wynagrodzenia i czynszu). Jeśli chodzi o kadrę to został pozostawiony pracownik, który wcześniej tu pracował, zostały też zbiory książek z byłej biblioteki pedagogicznej.

- Dyrektor Biblioteki dodała, że filia ma duży księgozbiór pedagogiczny.

- Burmistrz przy okazji podziękował Dyrektorowi MOSiR za prace jaką wykonali pracownicy przy remoncie fili.

- Odpowiadając na interpelację radnego Jerzego Korowickiego w sprawie ławeczek Burmistrz odpowiedział, że te ławeczki będą na pewno postawione.

- Odpowiadając na interpelację radnego Jerzego Korowickiego w sprawie kursowania autobusu komunikacji miejskiej do sklepu MarcPol Burmistrz odpowiedział, że znalazło się rozwiązanie i ta sprawa jest już zamknięta. Znaleźliśmy lukę w komunikacji i bez przesuwania całego planu można było „wcisnąć” autobus, który będzie tam podjeżdżał. Została też zawarta umowa, w której zaznaczono gdzie autobus będzie się zatrzymywał.

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie ulicy Słowackiego Burmistrz podpowiedział, że pojawia się w tej chwili problem po której stronie ulicy zrobić chodnik. Najprościej chyba będzie jak zostanie po tej stronie po której był, ale należałoby go odnowić. Burmistrz dodał, że „zależy nam na tym żeby okolice plaży wyglądały dobrze i jak tylko znajdą się środki to postaramy się zrobić to jeszcze w tym roku”.

Burmistrz dodał, że na następnej sesji zwrócimy się o przesunięcie środków z remontów cząstkowych na inwestycje, ponieważ są tam spore pieniądze i chcielibyśmy z tych środków zrobić ulicę (od Wodnika do mostka na ulicy Plażowej) jako inwestycję.

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie dożwirowania drogi do Bacik Burmistrz powiedział, że będzie materiał z rozbiórki „schetynówki”(żwir i asfalt ) i postaramy się z tego dożwirować wszystkie ulice żwirowe, m.in. tą drogę do Bacik.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że Burmistrz nie odpowiedział na jego pytanie dotyczące uzbrojenia w 2014 roku terenów inwestycyjnych na ulicy Kościuszki. Jakie są wyniki kontroli gruzowiska i jakie są zalecenia pokontrolne?

- Burmistrz odpowiedział, że nie ma żadnych zaleceń.

- Radny Mudel powiedział, że Burmistrz stwierdził, że nie było to gruzowisko miejskie i zapytał Burmistrza o to ile miasto płaciło za zarząd gruzowiskiem?

- Burmistrz odpowiedział, że płaciliśmy około 3 tys. zł za niwelację terenu.

- Radny Mudel po raz kolejny zapytał o to kto płacił za zarząd gruzowiskiem?

- Burmistrz odpowiedział, że przed chwilą powiedział, że płaciło miasto.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że pytał też o to dlaczego przed przycinką drzew nie zostały z nich zdjęte lampki? Radny powiedział, że ma taką informację od mieszkańców Miasta.

- Burmistrz odpowiedział, że lampki na ulicy Pałacowej są zawieszone na specjalnie przygotowanych słupach, a nie na drzewach.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że słupy stoją między drzewami i przy okazji można zniszczyć lampki.

Radny powiedział też, że „nie tak dawno Pan mówił, że są jakieś fundusze gdzie można pozyskać 60 % środków na mieszkania komunalne, więc ja Pana pytam co Pan zrobił żeby pozyskać te środki żeby ci ludzie nie mieszkali w takich warunkach. Budynek socjalny położony jest przy głównej ulicy i przejeżdża tamtędy mnóstwo osób.”

- Burmistrz powiedział, że z wielką przyjemnością po raz kolejny powtórzy odpowiedź, ponieważ radnych chyba nie słuchał. Powiedziałem wyraźnie, że „na dzień dzisiejszy mamy decyzję o warunkach zabudowy i przygotowujemy projekt żeby na jesień złożyć do BGK, gdzie można otrzymać 50 czy 60% dofinansowania”.

- Radny Eugeniusz Mudel powiedział, że odnośnie tego batona to myślał, że jest to banan „a mnie Pan traktuje jako kolorowego, nie wiem czy Państwo oglądaliście mecz, gdzie rzucony był banan na boisko”. Radny podziękował za snickersa i powiedział, że był smaczny.

 

Do punktu 15 – wolne wnioski.

Przewodnicząca Rady powiedziała, że na listę osób które chciały by zabrać głos wpisała się Przewodnicząca Osiedla Nr 5- Pani Grażyna Komuda.

- Przewodnicząca Osiedla powiedziała, że radnym wybranym z jej osiedla jest radny Mudel, zapytała radnego kiedy ostatnio na sesji poruszył sprawy osiedla. Dodała, że mieszkańcy są ogromnie zadowoleni z pracy Burmistrza, a radny czasami mógłby się przejść i zapytać czy kosz na ulicy nie jest potrzebny, bo jak młodzież idzie to śmieci wrzuca na posesje. Przewodnicząca Osiedla powiedziała, że radny Korowicki w imieniu osiedla wystąpił kilka razy, inni radni też się ujmowali w naszej sprawie. Powiedziała, że chciała by, żeby radny Mudel powiedział (może być na piśmie) ile razy zabrał głos w sprawie osiedla. Kiedy po raz ostatni był na innej ulicy naszego osiedla niż Kasztanowa. „Nikt pana nie widuje. Wiemy że nam Pan Burmistrz zrobił wielką przysługę, wszyscy są zadowoleni. I my (moja rodzina) i młodzież dostrzegamy pracę Pana Burmistrza i radnych w mieście. Jest mi bardzo przykro jak przychodzi Pan na polowanie, nie na sesję Rady. Pan poluje na Burmistrza i teraz jestem przygotowana, że będzie Pan na mnie polował. Już tak kiedyś było. Dziękuję bardzo i przepraszam jeśli kogoś uraziła, ale już dłużej tego słuchać nie można”.

- Radny Jerzy Korowicki poruszył temat „witaczy”, zapytał czy będą one zrobione na rogatkach Miasta?

- Burmistrz powiedział, że „witacze” będą, aktualnie wybierany jest projekt z kilku propozycji.

- Radny Jerzy Korowicki poruszył temat łącznika ulicy Słowiczyńskiej z Nadrzeczną, zapytał czy Burmistrzowie mogą coś na ten temat powiedzieć.

- Burmistrz odpowiedział, w tym „łączniku” miał powstać obelisk i przy okazji miał być ułożony chodnik. Kapliczka która wcześniej znajdowała się na ulicy Górnej została zniszczona i trzeba było znaleźć nowe miejsce jej odbudowy. W tej chwili trwają rozmowy z człowiekiem, który ma się zająć się odbudową zniszczonego obelisku (na szczęście mamy dokumentację techniczną). Odzyskany krzyż został już wyprostowany i odmalowany w PKS-ie. Przyszli do nas mieszkańcy sąsiadujących domów i poprosili żeby tam go nie przenosić. Ich argumenty są konkretne, bo jeśli tam odbudujemy ten obelisk to 4 czy 5 rodzin nie będzie miało dojazdu dla ciężkiego sprzętu, typu dowiezienia węgla, drzewa czy wywiezienia szamba. My nie jesteśmy od tego żeby ludziom komplikować życie. W związku z tym, że zmieniła się koncepcja z odbudową kapliczki w tym miejscu nie ma też środków w tym momencie na budowę chodnika.

Chcielibyśmy jeszcze na wniosek radnych z osiedla Wysokiego wybudować boisko wielofunkcyjne przy szkole na Andersa. Dostaniemy dofinansowanie z ministerstwa na budowę boiska, a pozostałą część pokryjemy ze środków jakie zostaną ze schetynówki i latarni.

- Z-ca Burmistrza dodał, że jeśli chodzi o chodnik między ulicą Słowiczyńską a Nadrzeczną to część mieszkańców jest przeciwna inwestowaniu w uliczki argumentując to tym, że zbierają się tam różni ludzie w godzinach nocnych, sprawa jest wielowątkowa.

- Radny Jerzy Korowicki stwierdził, że być może gdyby był ten chodniczek było by tam ładniej.

- Z-ca Burmistrza stwierdził, że może tak być że ktoś zgłosi postulat żeby tego nie robić.

- Radny Korowicki powiedział, że korzystając z obecności Dyrektora MOSiR - Pana Mariusza Pyzowskiego, który jest radnym powiatowym chciałby zapytać czy radny wie co dzieje się z odzyskaną kostką z ulicy Kilińskiego, czy będzie gdzieś wykorzystana czy miasto też otrzyma trochę tej kostki.

- Pan Pyzowski powiedział, że na dzień dzisiejszy nie może odpowiedzieć nic na ten temat.

- Burmistrz powiedział, że dostaliśmy odpowiedź, iż nie zostanie nam przekazana ta kostka. Najprawdopodobniej będzie z niej ułożony parking za starostwem.

- Radny Jerzy Korowicki powiedział, że poruszał już temat zapadnięcia chodnika na ulicy Wysokiej i nadal nic się nie zmieniło.

- Z-ca Burmistrza powiedział, że rozmawiał w tej sprawie.

- Radny Jerzy Korowicki powiedział, że po raz kolejny zwraca uwagę iż na ulicy Świętojańskiej nadal pomazana jest tablica informująca przy pomniku przyrody.

Radny powiedział też, że zgłasza też prośbę od strażaków ochotników o zakup czapek reprezentacyjnych orkiestrze.

- Burmistrz powiedział, że budżet ochotniczej straży wynosi około 70 tys. zł z czego część środków jest przeznaczona na obsługę orkiestry, a część na sprawy techniczny. W ostatnim czasie został nowy kapelmistrz i orkiestra fajnie funkcjonuje. Burmistrz powiedział, że rozmawiał z kapelmistrzem i ma informację, iż potrzebują nowych instrumentów oraz potrzebne są trzymaki do strun.

- Przewodnicząca Rady powiedział, że jakiś czas temu poruszana była sprawa zapadniętego chodnika przy poczcie, powiedziała że nadal nie został on naprawiony. Stoi tam też plan Miasta zardzewiały i nic na nim nie widać, może należałoby to usunąć.

- Z-ca Burmistrza powiedział, że chodnik miał być naprawiony, sprawa ta była zgłaszana.

- Radny Witold Berski poruszył temat bezpieczeństwa na ulicy 11 Listopada, powiedział, że trzeba wystąpić do GDDiA z jakimś pismem i zaprosić żeby pokazali się u nas. Ulica jest bardzo niebezpieczna. Może jednak trzeba zablokować drogę żeby coś „wskórać”.

- Radna Teresa Milewska zapytała o to kto odpowiada za linie brzegową naszego zalewu, coraz więcej osób chodzi tamtędy i zostawia po sobie masę śmieci. Czy można otrzymać informację kto tam sprząta i jak często?

- Burmistrz powiedział, że ile by nie było koszy to te butelki i inne śmieci są pozostawiane. Burmistrz dodał, że w tym roku zostały dostawione kolejne kosze. MOSiR rano po każdym weekendzie sprząta plażę i brzeg zalewu(jest zawsze całą duża przyczepa śmieci).

- Radna Teresa Milewska powiedziała, ze nie mówi o plaży ale o dzikiej ścieżce wokół zalewu gdzie ludzie chodzą i spacerują sobie. Jest tam mnóstwo butelek i nikt tego nie sprząta.

- Dyrektor MOSiR powiedział, że tym terenem opiekuje się MOSiR, dodał, że są miejsca nad zalewem które są sprzątane codziennie, a są miejsca które są sprzątane raz w tygodniu czy raz w miesiącu. Teren ma około 60 ha.

- Radna Teresa Milewska powiedziała, że linia brzegowa jest coraz częściej odwiedzana. Ale jeśli jest sprzątany teren to dobrze.

Radna zapytała też czy ścieżka do liceum przez Osiedle Tarasy jest obstawiona koszami?

- Z-ca Burmistrza odpowiedział, że są tam kosze.

- Radna Teresa Milewska zapytała, czy droga z Tarasów na Żwirki i Wigury też będzie obstawiona koszami?

- Burmistrz odpowiedział, że będą kosze i ławeczki.

-Radna Teresa Milewska poruszyła temat lodowiska, miał być przygotowany teren pod płytę lodowiska i może warto się tym zająć przed zimą. Co zima jest pretensja, że nie ma lodowiska.

- Dyrektor MOSiR powiedział, że to jest dość duży koszt.

- Przewodnicząca Rady powiedział, że dyrektor ma sygnał żeby się nad tym zastanowić.

- Radny Jerzy Korowicki powiedział, że obserwuje pracę brygady sprzątającej, stwierdził, że pracują bardzo dobrze (MOSiR i Urzędu Miasta). Zastanawia się nad tym czy nie należałoby ich jakoś finansowo zauważyć.

- Burmistrz powiedział, że stara się jak tylko może wynagrodzić odpowiednio tych ludzi. Burmistrz powiedział, że udało się skompletować fajną brygadę do pracy, nawet ostatnio Pani która przyjechała zająć się naszą zielenią powiedział że takiej brygady do pracy to ona jeszcze nie widziała. Chcielibyśmy tych ludzi zostawić, bo utrzymanie zieleni to są nieocenione koszty. W tej naszej brygadzie jest dwóch pracowników miejskich, a pozostałe osoby są z interwencji i płacimy za nich tylko połowę. Na dzień dzisiejszy mamy bardzo dobrą i pracowitą brygadę.

- Dyrektor MOSiR zwrócił się do radnego Korowickiego, że może należało by zapytać pracowników czy są docenieni czy nie. Dyrektor powiedział, że stara się doceniać pracowników w miarę dostępnych środków.

- Radny Korowicki poprosił o przekazanie informacji pracownikom, że są docenieni przez Radę i mieszkańców Miasta.

- Burmistrz powiedział, że ostatnio był w mieście Naczelny Rabin Polski, który po obejrzeniu synagogi stwierdził, że jest w znakomitym stanie. Był też na cmentarzu żydowskim i stwierdził, że cmentarz żydowski jest utrzymany bardzo dobrze.

- Radny Boguszewski stwierdził, że można wykorzystać pod lodowisko każde boisko płytowe wyścielone odpowiednią folią.

- Dyrektor MOSiR stwierdził, że ciężko jest wylać wodę na folię, ponieważ ona się podnosi. Zima w tym roku była łagodna i ciężko było coś zrobić. Miejsce jest bardzo dobre, są zakupione łyżwy i też ubolewamy nad tym, że nie udało się w tym roku.

- Radna Milewska zapytała o to czy będą boiska przy basenie?

- Dyrektor MOSiR powiedział, że są planowane dwa boiska do piłki siatkowej.

- Radna Milewska powiedziała, że przy szkole podstawowej na boisku do siatkówki z piasku wyrastają różne roślinki (nie pomogła folia pod spodem).

- Przewodnicząca Rady stwierdziła, że jak dzieci zaczną wychodzić na boisko to na pewno w naturalny sposób zostanie ono pozbawione roślinek.

 

Do punktu 16 - zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XLV sesji Rady Miasta w dniu 30 kwietnia 2014 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 15:20.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała                 Przewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur                   Agnieszka Anna Sitarska

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2014-05-29

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06