Protokół Nr XVII/04

Numer XVII/04
Data wydania 2004-05-26

     Obrady XVII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 12:00 zakończyły zaś o godzinie 14:30.
     W obradach XVII sesji na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 12 według załączonej do protokołu listy obecności.

Radni obecni na XVII sesji:
1. Zdzisław Chodakowski
2. Zbigniew Chrołowski
3. Aleksander Jakowiuk
4. Halina Drabiuk
5. Mirosław Kobus
6. Tadeusz Nazarewicz
7. Franciszek Sak
8. Agnieszka Sitarska
9. Jan Szeweluk
10. Krzysztof Szyszko
11. Zdzisław Warpechowski
12. Krzysztof Wieczorek


Radni nieobecni na XVII sesji:

1. Mariusz Gorał
2. Andrzej Kochański

W obradach XVII sesji uczestniczyli również:

1. Zbigniew Radomski – Burmistrz Miasta
2. Stanisław W. Fleks – Zastępca Burmistrza
3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
4. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
5. Jolanta Horba – Radca Prawny Urzędu Miasta
6. Marcin Kundzicz– korespondent Siemiatyckiego Kuriera Samorządowego
7. Marek Malinowski – redaktor „Głosu Siemiatycz”
8. Bogusław Toczko – Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
9. Edward Krakowski – Komendant Powiatowy państwowej Straży Pożarnej
10. Stefan Roszczenko – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 4
11. Regina Sawczyńska – Przewodnicząca Zarządu Osiedla Nr 7
12. Michał Kruglicz Przewodniczący OPZZ – Rady Powiatu Siemiatyckiego
13.Jerzy Kazimierczak – Prezes PK Spółka z o.o.
14 Mieczysław Matosiuk – Prezes Towarzystwa Przyjaciół Siemiatycze
15. Jerzy Wawrentowicz – Prezes SMLW

     Przed przystąpieniem do obrad XVII sesji radni wraz z Burmistrzem Miasta wizytowali nową oczyszczalnię ścieków

Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad

     Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XVII sesji Rady Miasta radni otrzymali wcześniej. Przewodniczący poinformował radnych, że w związku z wnioskiem Burmistrza Miasta proponuje wykreślić z porządku obrad punktu – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata. Przewodniczący zaproponował także wykreślenie z porządku obrad pkt. 10 tj. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Siemiatycze obejmującego system rurociągów naftowych z uwagi na fakt, iż nie została w tej sprawie przygotowana pełna dokumentacja. Przewodniczący Rady poinformował również radnych, iż uchwała ta zostanie podjęta podczas sesji nadzwyczajnej, którą zwołuje na dzień 3 czerwca br. na godz. 14:00. Przewodniczący zaproponował także radnym ujęcie w porządku obrad XVII sesji pkt. Dot. wysłuchania informacji Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego na temat złożonego wniosku w sprawie nowych taryf za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Innych propozycji do porządku obrad XVII nie wniesiono.

     Przed przystąpieniem do głosowania nad przyjęciem porządku obrad XVII sesji głos zabrał Prezes SALW – Pan Jerzy Wawrentowicz, który stwierdził, że jest zaskoczony wykreśleniem z porządku obrad pkt. dot. zmiany uchwałę w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata. Pan Wawrentowicz powiedział, że szkoda, iż na posiedzenie komisji Rady nie zaprosił przedstawicieli Spółdzielni. Pan Wawrentowicz stwierdził, że wniosek Pana Burmistrza nie ma uzasadnienia.

     Innych poprawek dot. zaproponowano porządku obrad XVII sesji Rady Miasta radni nie wnieśli. W zarządzonym przez Przewodniczącego Rady głosowaniu nad przyjęciem porządku obrad XVII sesji udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem porządku głosowało 12 radnych. Porządek obrad XVII sesji z zaproponowanymi poprawkami, przedstawia się następująco:

1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Miasta.
4. Informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady.
5. Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta.
8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie cen biletów za przejazdy komunikacją miejską.
9. Wysłuchanie informacji Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o w sprawie wniosku dot. nowych taryf za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.
10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Miasta Siemiatycze.
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XVI sesji

     Przewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół z XVI sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 - informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady

     Przewodniczący Rady przedstawiając radnych informacje w tym punkcie stwierdził, że w trakcie jego dyżurów najwięcej osób zgłaszało problem braku pracy, szukało wsparcia finansowego dla swoich zamierzeń. Przewodniczący Rady odniósł się również w swojej wypowiedzi do obchodów Święta 3 Maja, stwierdził, ze jest to ważna uroczystość, w której jednak uczestniczy coraz mniejsza ilość mieszkańców miasta i ilość delegacji, składających kwiaty.

Do punktu 5 - sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

     Sprawozdanie z pracy za ostatni okres tj. od 31 marca br. złożył Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

     Radni pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.

Do punktu 6 – interpelacje i zapytania radnych

     W tym punkcie porządku obrad interpelacje i zapytania zgłosili następujący radni:

     - Radny Tadeusz Nazarewicz zwrócił się z pytaniem do Burmistrza Miasta na jakim etapie są działania związane z możliwością budowy kotłowni na biomasę. Radny Nazarewicz zapytał także, czy prawdziwe są do niesienia prasy lokalnej, że nasze zalewy w tym roku także nie będą się nadawały do kąpieli i czy wobec tego społeczeństwo naszego miasta w tym roku będzie miało się gdzie kąpać. Radny Nazarewicz zapytał także o wypłatę dodatków motywacyjnych dla nauczycieli, jak to przebiega.

     Innych interpelacji nie zgłoszono.

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta

     Przewodniczący Rady stwierdził, że ta sprawa była dokładnie omawiana na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy istnieje jeszcze konieczność omawiania tego projektu uchwały na sesji. Radni uznali, ze potrzeby takiej nie ma. Przewodniczący zwrócił się przed przystąpieniem do głosowania do Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu – radnego Chodakowskiego z prośbą o przedstawienie opinii Komisji w tej sprawie.
     Radny Zdzisław Chodakowski stwierdził, ze członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli przedstawione propozycje zmian w budżecie.
     Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały sprawie zmian w budżecie miasta, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XVII/119/04 w załączeniu/

Do punktu 8 – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie cen biletów za przejazdy komunikacją miejską

     Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był dokładnie przedstawiany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby.

     Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie cen biletów za przejazdy komunikacją miejską. Zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie cen biletów za przejazdy komunikacją miejską głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XVII/120/04 w załączeniu/

Do punktu 9 - wysłuchanie informacji Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o w sprawie wniosku dot. nowych taryf za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

     - Prezes Kazimierczak zwrócił się do radnych z prośbą o zadawanie pytań w tym temacie.

     Przed przystąpieniem do zadawania pytań o zabranie głosu poproszony został radny Zdzisław Chodakowski – Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu, który w swojej wypowiedzi stwierdził, że Komisja Finansów wraz z Komisją Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego zajmowały się tą kwestią, jednak debata w tej sprawie była chaotyczna, gdyż materiałów jest bardzo dużo. Radny Chodakowski stwierdził, że po długich rozważaniach członkowie Komisji poddali pod uwagę Prezesa możliwość ponownego przeanalizowania kosztów przedsiębiorstwa i zmianę podwyżki cen ścieków w taki sposób, aby większa część podwyżki przypadła na zakłady przemysłowe, aby w jak najmniejszy sposób dotknęła gospodarstwa domowe. Odnośnie cen wody członkowie Komisji nie wnieśli zastrzeżeń.

     - Radny Tadeusz Nazrewicz stwierdził, że dotychczas związki zawodowe opiniowały uchwały w tych sprawach, a tych stawek nie muszą opiniować, tylko wysłuchać informacji.

     - Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego – Pan Jerzy Kazimierczak stwierdził, ze taka nowa forma przyjmowania stawek za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków to zmiana wynikająca ze zmiany ustawy. Pan Kaimierczak dodał, że wcześniej cała ta procedura była prostsza, obecnie nowa ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków nakłada na przedsiębiorstwo obowiązek przedstawiania wniosku z cała masą mało czytelnych tabel, załączników, które dla zwykłych ludzi są niezrozumiałe, ale przedsiębiorstwo ma obowiązek takiego właśnie przedstawienia tego wniosku. Pan Prezes stwierdził, że wniosek w sprawie podwyżki trafił do Rady, która ma 45 dni na zajęcie stanowiska, jeśli stanowiska takiego nie zajmie, to po 75 dniach nowe stawki automatycznie wchodzą w życie.

     - Przewodniczący Rady wyraził opinię, że gdyby radni pozytywnie zaopiniowali wniosek Przedsiębiorstwa to naraziliby się na negatywną reakcje mieszkańców miasta. Przewodniczący Rady podkreślił również, iż do wniosku o podwyżkę cen dołączyło Przedsiębiorstwo plan inwestycji budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na lata 2005-2010 i realizacja tego planu warunkuje wzrost opłat i tak to należy potraktować. Następnie Przewodniczący odczytał radnym treść tego planu inwestycyjnego ( stanowi ona załącznik do niniejszego protokołu), dodał, ze zadania wymienione w tym planie należy zapamiętać, gdyż ten plan łagodzi podwyżkę.

Do punktu 10- podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Miasta Siemiatycze

     Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był dokładnie przedstawiany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby.

     Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Miasta Siemiatycze.. Zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem tej uchwały głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XVII/121/04 w załączeniu/

Do punktu 11 - Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

     Burmistrz Radomski odpowiadając na interpelacje radnych stwierdził m.in.:

     - jeżeli chodzi o działania związane z możliwością budowy kotłowni na biomasę, Burmistrz Radomski powiedział, że w tej kwestii jest już po rozmowach i należy się bardzo śpieszyć, aby w 2004 r. takie zadanie zostało dofinansowane z Ekofunduszu w 45%, gdyż tylko do 15 czerwca takie wnioski na ten cel będą przyjmowane. Burmistrz dodał, że jeżeli Przedsiębiorstwo Komunalne do tego czasu nie złoży wniosku, to ta sprawa przesunie się na kolejny rok. Odnosząc się do kosztów takiej inwestycji Burmistrz Radomski stwierdził, że jest to kwota 12,13 milionów złotych w zależności od tego w jakiej wersji będzie ta kotłownia budowana, dodał, że chciałby, aby realizacja tego zadania była podzielona na etapy, gdyż Przedsiębiorstwo Komunalne mogłoby nie podołać finansowo realizacji tej inwestycji . Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi podkreślił, że bardzo ważna dla miasta jest kwestia wyeliminowania kotłowni węglowych w centrum miasta i planuje się, że do 2005 r. już tego typu kotłowni w centrum Siemiatycze nie będzie. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi powiedział również, iż niektórzy mają obawy, czy zawsze to biopaliwo będzie, ale z tego nie można zrezygnować, bo tego typu kotłownie są jak system naczyń połączonych, wiele osób z tego będzie mogło się utrzymać.

     - odnosząc się do kwestii zalewów Burmistrz Radomski powiedział, że jest po spotkaniu z Dyrektorem Ekoisbudu z Bielska Podlaskiego, która to forma będzie wykonawcą ściany na małym zalewie która odgrodzi od zalewu ten basen. Burmistrz powiedział, że podczas spotkania uściślono wejście tej firmy na plac budowy oraz ustalono, ze w dniu 30 czerwca basen zostanie oddany do eksploatacji. Burmistrz podkreślił, ze przed zalaniem wodą zbiornik ten zostanie wywapnowany, dodał, że woda w basenie będzie albo z zalewu, jeśli się będzie nadawała, jeśli nie to z wodociągu. Burmistrz Radomski złożył także podziękowanie na ręce Komendanta Powiatowego Straży Pożarnej – Pana Edwarda Krasowkiego za to, ze 2 razy w tygodniu strażacy pływając motorówkami natleniają wody zalewu. Burmistrz podkreślił, że z jego obserwacji wynika, że z zalewów robi się bajorko, a w dużej części zalewu jest muł. Burmistrz Radomski poinformował również radnych o prowadzonych rozmowach z rybakami, aby nie nęcili ryb na np. ziemniaki, zboże, bo to także ma wpływ na stan wód zalewu. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi podkreślił, że 2 razy w tygodniu badana jest woda z zalewu, a Dyr. Umiastowski jest w stałym kontakcie z profesorem ze Słupska, który ocenia wyniki badań tej wody i w tym zakresie ma wydać opinię. Burmistrz powiedział także, że można byłoby chemicznie odkazić zalew, jednak na taki zabieg należy przeznaczyć 600 tys. zł, a na taki wydatek miasta nie stać;

     -odnosząc się do zapytania dot. wypłaty dodatków motywacyjnych Burmistrz Radomski powiedział, że są one wypłacane bez żadnych zatrzymań.

     Pozostając przy głosie Burmistrz Radomski odniósł się do kwestii wzrostu cen opłat za wodę i ścieki. Burmistrz podkreślił, że w tej sprawie przekazywana jest dla radnych informacja, gdyż nowa ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zmieniła dotychczasowe zasady i w tej chwili nawet negatywna opinia Rady dot. stawek nie wstrzyma tej podwyżki. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi stwierdził, że miasta bardzo dużo środków włożyło w modernizację oczyszczalni ścieków i w tej chwili takie zakłady jak Polser, dawny Portek zrzucają bardzo agresywne ścieki do oczyszczalni, które źle wpływają na jej funkcjonowanie, a miasta przecież nie stać znowu na modernizacje, stąd tez ceny ścieków musza być podzielone i za ścieki przemysłowe te przedsiębiorstwa muszą płacić więcej i taka jest propozycja Przedsiębiorstwa.

     W dalszej części swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski zapoznał radnych z opinią prawną dot. udzielania bonifikaty spółdzielniom mieszkaniowym przy nabywaniu nieruchomości od gminy z przeznaczeniem ich na ustanowienie na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności lokali.
„ Przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przewidują możliwość żądania przez spółdzielnie mieszkaniowe, które spełniają warunki określone w art. 35 ust. 1 ustawy, aby właściciel tej działki przeniósł na nią jej własność za wynagrodzeniem.
Zgodnie z ust. 3 art. 35 tej ustawy - Wynagrodzenie z tytułu nabycia praw do działek gruntu, o których mowa w ust. 1-12, ustala się w wysokości równej wartości rynkowej tych działek, przy czym nie uwzględnia się wartości budynków i innych urządzeń, o ile zostały wybudowane lub nabyte przez spółdzielnię lub jej poprzedników prawnych. Jeżeli właścicielem zbywanych działek jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, właściwy organ może udzielić bonifikaty na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
Treść art. 68 ust. 1 pkt 9 ustawy z 1997r. o gospodarce nieruchomościami umożliwia udzielenie spółdzielniom mieszkaniowym bonifikaty w razie sprzedaży własności nieruchomości w związku z ustanowieniem na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności lokali.
     Przedmiot odrębnej własności lokalu obejmuje także udział we współwłasności nieruchomości wspólnej. Z przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie wynika jaka wartość gruntu ( z bonifikatą czy bez) będzie brana pod uwagę przy ustanawianiu na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności lokali wraz z udziałem we współwłasności nieruchomości.
Wspomniany przepis art. 68 ust. 1 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami umożliwia zastosowanie przez gminę bonifikaty od wartości sprzedawanej nieruchomości jedynie w przypadku gdy spółdzielnia mieszkaniowa nabywa ten grunt w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności lokali. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że w razie nabycia przez spółdzielnię nieruchomości na inne cele taka bonifikata nie zostanie jej udzielona. Można zatem przypuszczać, że intencją ustawodawcy, który przewidział stosowanie bonifikat dla spółdzielni w sytuacji określonej w art. 68 ust. 1 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami, było niejako umożliwienie członkom spółdzielni nabywanie odrębnej własności lokali w sposób jak najmniej dla nich uciążliwy a więc przy zastosowaniu cen gruntów za jakie spółdzielnie je nabyły, np. z bonifikatą. Inne rozumienie tego przepisu – nabycie przez spółdzielnię gruntu z bonifikatą a następnie sprzedaż ułamkowej części gruntu po cenie bez zastosowania bonifikaty pozwalałoby spółdzielniom mieszkaniowym na uzyskiwanie nienależnych korzyści kosztem gminy bądź Skarbu Państwa, tym bardziej, że część kosztów związanych z podziałami nieruchomości jest refundowana spółdzielniom mieszkaniowym przez budżet państwa.

     Po zapoznaniu radnych z opinią prawną o głos poprosił Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko Własnościowej, który stwierdził, że jeśli spółdzielnia zapłaci miastu 1% wartości, to tyle samo zapłacą dla spółdzielni członkowie spółdzielni.

     Burmistrz Radomski ustosunkowując się do wypowiedzi Prezesa Wawrentowicza stwierdził, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Prezes taki wniosek złożył i zaznaczył w tym wniosku, że taką samą bonifikatę zastosuje wobec spółdzielców, jak miasto w stosunku do spółdzielni.

Do punktu 12 – wolne wnioski

     W wolnych wnioskach głos zabrali:

     Przewodniczący Rady poinformował radnych, że do 3 czerwca ma być już do Urzędu dostarczona kompletna dokumentacja dot. uchwały w sprawie planu miejscowego części miasta Siemiatycze – uchwała zdjęta z obrad dzisiejszej sesji i dlatego też dla podjęcia uchwały w tej sprawie zapowiada kolejną sesję na dzień 3 czerwca na godz. 14:00.

     Wiceprzewodniczący Rady Miasta – Krzysztof Wieczorek poinformował radnych o swoim uczestnictwie w imieniu Rady Miasta Siemiatycze w obchodach 450 – lecia Sokołowa Podlaskiego i przekazał radnym pozdrowienia od radnych tamtejszej Rady Miasta.

Do punktu 13 – zakończenie obrad

     W związku z wyczerpaniem porządku obrad XVII sesji Rady Miasta w dniu 26 maja 2004 r. Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 14:30.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Zdzisław Warpechowski

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2005-07-29

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-07

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-07