Protokół Nr XX/12

Numer XX/12
Data wydania 2012-03-28
Protokół Nr XX/12

 

z obrad XX sesji Rady Miasta Siemiatycze  która odbyła się  w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 28 marca 2012 roku

 

Obrady XX sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:45.

 

W obradach XX sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 15, według załączonej do protokołu listy obecności.

 

Radni obecni na XX sesji:
  1.  Witold Berski
  2.  Jan Boguszewski
  3.  Rafał Burakowski
  4.  Jan Hyndza
  5.  Katarzyna Jarocka
  6.  Jerzy Korowicki
  7.  Antoni Kosieradzki
  8.  Walentyna Kożuchowska
  9.  Teresa Milewska
  10.  Eugeniusz Mudel
  11.  Paweł Oniszczuk
  12.  Agnieszka Anna Sitarska
  13.  Krzysztof Szyszko
  14.  Agnieszka Monika Zalewska
  15.  Roman Zdrojewski

 W obradach XX sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1.  Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2.  Henryk Czmut – Z-ca Burmistrza Miasta
  3.  Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4.   Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta
  5.  Maciej Łapuć – Radca Prawny Urzędu Miasta
  6.  Jolanta Sidorowicz – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
  7.  Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
  8.  Barbara Dłuska – Dyrektor Przedszkola Nr 5
  9.  Barbara Terpiłowska– Dyrektor Przedszkola Nr 3
  10.  Wiesław Kiełpiński – Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
  11.  Teresa Nazarewicz – Prezes ZMK
  12.  Mariusz Pyzowski– Dyrektor MOSiR
  13.  Eugeniusz Sołomacha – Przewodniczący ZO Nr 3
  14.  Radosław Kondraciuk – Dyrektor SP Nr 1
  15.  Cezary Klimaszewski– Redaktor Głosu Siemiatycz
  16.  Agnieszka Bolewska –Iwaniuk – Katolickie Radio Podlasia
  17.  Jan Snycerski – Prezes TPS

Do punktu 1otwarcie obrad

 

            Obrady XX sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 28 marca 2012 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XX sesję Rady Miasta.

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XX sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają propozycje zmian do tego porządku.

 

Radni  propozycji uzupełnienia porządku obrad XX sesji  nie wnieśli.

 

             Przewodnicząca Rady poddała więc pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XX sesji - na 15 radnych biorących udział w obradach XX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 15 radnych.

 

            Przyjęty porządek obrad XX sesji przedstawia się następująco:
  1.  Otwarcie obrad.
  2.  Przyjęcie porządku obrad.
  3.  Przyjęcie protokołu z obrad XIX sesji Rady Miasta.
  4.  Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
  5.  Interpelacje i zapytania radnych.
  6.  Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie miasta Siemiatycze.
  7.  Podjęcie uchwały w sprawie przejęcia pojazdu na własność Gminy Miasto Siemiatycze.
  8.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemiatycze. (dot. ul. Kościuszki)
  9.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemiatycze. (dot. ul. Żeromskiego)
  10.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  11.  Wolne wnioski.
  12.   Zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XVI i XVII sesji Rady Miasta

 

Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XIX sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

 

Do punktu 4 – Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

 

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radni uwag i pytań do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.

 

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

 

Radni zgłosili podczas XX sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

            -Radny Antoni Kosieradzki zabierając głos stwierdził, że w formie interpelacji chciałby zgłosić prośbę mieszkańców ul. Franciszka Miłkowskiego, którzy proszą o wykonanie oświetlenia na ich ulicy. Radny podkreślił, że domy na tej ulicy są zasiedlone, dzieci chodzą do szkoły i powstaje tam też hurtownia, a więc ruch na tym odcinku na pewno się zwiększy, dlatego też chce wesprzeć swoich wyborców z tej ulicy i prosi o wykonanie oświetlenia ulicznego na tej ulicy.

 

            -Radna Katarzyna Jarocka skierowała do Burmistrza Miasta pytanie dot. docieplania miejskich budynków. Radna Jarocka stwierdziła, że na jednym z wcześniejszych posiedzeń Pan Burmistrz wspominał o możliwości pozyskania środków z Funduszu Norweskiego na docieplanie miejskich  budynków m.in. Przedszkola nr 1. Radna Jarocka zwróciła się z pytaniem, czy już wiadomo w tej sprawie i czy są szanse na te pieniądze.

 

Do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie miasta Siemiatycze.

 

Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad XX sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został radnym przedłożony przed obradami sesji i udzielono szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tego projektu. Przewodnicząca dodała także, że zostały w tym projekcie uwzględnione poprawki radnych, które zgłoszone zostały na posiedzeniu komisji dot. m.in. nazwy tej uchwały.

 

W dyskusji w tej tym punkcie głos zabrali:

 

- Radna Walentyna Kożuchowska zabierając głos stwierdziła, że jej pytanie dot. załącznika do tej uchwały i treści pkt. 6 dot. finansowania programu. Radna Kożuchowska stwierdziła, że na posiedzeniu Komisji podano konkretny paragraf uchwały budżetowej, gdzie jest to ujęte, jednak tam znajduje się inna kwota. Radna Kożuchowska dodała, że w uchwale budżetowej na utrzymanie psów znalazła kwotę 80.000 zł, w tej uchwale wpisana jest kwota 90.000 zł i nie przypomina sobie, aby było wspomniane o zwiększeniu o te 10.000 zł. Radna Kożuchowska zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie, czy jest to kwota 80.000 zł, czy 90.000 zł.

 

-Skarbnik Miasta odpowiadając na pytanie radnej Kożuchowskiej stwierdziła, że w każdym paragrafie w budżecie mieszczą się wszystkie wydatki. Skarbnik podkreśliła, że to paragraf najbardziej szczegółowe dane zawiera. Skarbnik dodała, że w paragrafie zawarte jest wszystko razem, nie może tu być wyszczególnionych kwot na poszczególne rodzaje zadań. Pani Jaszczołt w swojej wypowiedzi stwierdziła, że jeśli chodzi o psy to koszt odłowu i utrzymania psów w 2011 r. wyniósł prawie 89 000 zł dlatego też przyjęli tu kwotę 90 000 zł. Skarbnik podkreśliła, że jeśli kwota ta nie zostanie wykorzystana na ten cel, to środki przeznaczone zostaną na inne wydatki w tym dziale. Skarbnik dodała, że na dziś trudno jest tą kwotę co do 1 zł wyliczyć, dodała, że może być również sytuacja, że i tych 90.000 zł będzie mało i trzeba będzie jeszcze dołożyć. Skarbnik raz jeszcze podkreśliła, że w budżecie miasta na 2012 r. zapisano kwotę 80.000 zł, bo nie znano wykonania za rok 2011, które wyniosło 89.000 zł. Skarbnik Miasta zwróciła również uwagę, że w tym samym paragrafie mieści się też np. sprzątanie miasta, na które idą dużo większe środki.

 

-Radna Kożuchowska zabierając głos ponownie stwierdziła, że obawia się, żeby nie doszło do paradoksu, że zabraknie nam na inne rzeczy. Zdaniem radnej projekt budżetu i właściwa uchwała niczym nie powinny się różnić.

 

-Skarbnik Miasta raz jeszcze podkreśliła, że nie da ustalić się budżetu , w którym kwoty zapisane na początku roku pozostaną bez zmian do końca, bo nie da się wszystkiego zaplanować i w ciągu roku to się zmienia.

 

-Burmistrz Siniakowicz zabierając głos stwierdził, że opieka nad bezdomnymi zwierzętami jest obowiązkiem gminy i nawet jak będzie to kosztować 120 000 zł to i tak jako miasto musimy interweniować, kiedy mieszkańcy zgłaszają , że pies gdzieś biega. Burmistrz dodał, że zdarza się nawet, że mieszkańcy przynoszą psa do urzędu. Burmistrz Siniakowicz podkreślił, że wcale się z tego powodu nie cieszy, ale skoro jest to zadanie własne gminy to i tak, czy chcemy, czy nie chcemy musimy za to zapłacić, tym bardziej, że psów przybywa. Burmistrz raz jeszcze podkreślił, że kwota 90 000 zł zapisana w tym programie wynika z realnych wydatków, które miasto poniosło w roku 2011, dodał, że wydatki te mieszczą się w budżecie w dziale gospodarka komunalna – zakup usług pozostałych i zaplanowana tam kwota to 203 000 zł, a więc poziom wydatków w tym programie nie jest sprzeczny z aktualnymi zapisami uchwały budżetowej, a te 80 000 zł zawarte było w części opisowej projektu budżetu tworzonej w październiku i listopadzie ubiegłego roku, kiedy nie był jeszcze znany ostateczny poziom wydatków i stanowiło to materiał wyjściowy do konstrukcji budżetu miasta na 2012 r.

 

-Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos stwierdził, że radna Kożuchowska słusznie zauważyła, bo rzeczywiście o 10.000 zł jest więcej, niż było zapisane w budżecie miasta, rada zmian w budżecie miasta nie dokonywała. Zdaniem radnego Mudla rozbieżność w tej kwestii jest oczywista i nie wiadomo z czego ona wynika.

 

-Burmistrz Siniakowicz ponownie zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że w 2011 r. koszt odłowu i utrzymania psów wyniósł 89.000 zł i stąd w tej uchwale pojawiła się kwota 90.000 zł i to zadanie jest obowiązkiem gminy i tu nikt nie będzie szukał środków z innych źródeł.

 

-Prezes PK – Pan Janusz Żoch zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że do tej pory myśliwi mogli odstrzeliwać agresywne i dzikie psy, ale  od 1 stycznia br. weszła w życie ustawa i w tej chwili jeśli dzikie zwierzęta np. sarny i  jelenie są atakowane przez watahy wałęsających się psów to Wójtowie, Burmistrzowie mają za zadanie ten problem rozwiązać i tymi psami się zająć. Pan Żoch podkreślił, że w tej sytuacji może się okazać, że te 90.000 zł wobec tej ustawy może być za mało bo tych czynności na zlecenie Urzędu Miasta na pewno będzie więcej.

 

-Skarbnik Miasta raz jeszcze wyjaśniając radnej Kożuchowskiej nurtujące są pytanie podkreśliła, że może być również i taka sytuacja, że i 110.000 zł trzeba będzie na ten cel przeznaczyć , bo jak te koszty można przewidzieć, sokor 5 zł za psa płaci się dla PK.

 

-Radny Jerzy Korowicki zwrócił się z  pytaniem, czy wprowadzenie podatku od psów w jakiś znaczący sposób miałoby wpływ na zwiększenie środków potrzebnych na realizację programu zawartego w tym projekcie uchwały.

 

-Skarbnik Miasta odnosząc się do wypowiedzi radnego Korowickiego stwierdziła, że już od kilku lat podatek od posiadania psów w naszym mieście nie jest uchwalany. Skarbnik podkreśliła, że nie ma możliwości wprowadzenia takiego podatku, gdyż nie posiadamy ewidencji psów. Skarbnik Miasta w swojej wypowiedzi przypomniała, że w poprzednich latach, kiedy podatek taki obowiązywał wykaz psów dostarczała Państwowa Lecznica Weterynaryjna, w tej chwili przepisy się zmieniły i taka ewidencja nie jest prowadzona. Skarbnik Miasta podkreśliła także w swojej wypowiedzi, że jeśli podatek jest ustalony to należy prowadzić jego egzekucję i sytuacja wyglądała tak, że po kilku latach prowadzenia takiej egzekucji przez Urząd Skarbowy było 0 dochodu dla gminy, a koszty komornicze wynosiły 7.000 zł. Skarbnik podkreśliła, że w tej chwili na wprowadzenie tego podatku jest dobrowolność, ale większość gmin z wymierzania tego podatku zeszła.  Skarbnik dodała, że można się na to zdecydować, ale należy się zastanowić, w jaki sposób to zrobić, by to korzystanie funkcjonowało.

 

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie miasta Siemiatycze zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny był przeciwko, od głosu wstrzymało się 3 radnych.

 

/Uchwała Nr XX/105/12 w załączeniu/

 

Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie przejęcia pojazdu na własność Gminy Miasto Siemiatycze.

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został również radnym przedłożony przed obradami sesji, wyjaśnień w tej sprawie radnym udzielono i uwzględniono również w tej uchwale poprawki zgłoszone przez radnych na tym posiedzeniu Komisji. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania i poprawki do tego projektu.

 

-Radny Eugeniusz Mudel zapytał, czy jest to zgodne z prawem, żeby miasto przejmowało taki pojazd.

 

-Pan Maciej Łapuć – Radca Prawny UM stwierdził, że ustawa daje gminom taką możliwość i pojazd przechodzi na własność gminy z mocy prawa, a uchwała jest tylko potwierdzeniem tego stanu prawnego.

 

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie przejęcia pojazdu na własność Gminy Miasto Siemiatycze, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XX/106/12 w załączeniu/

 

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemiatycze

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni dokładnie zapoznali się   na posiedzeniu Komisji. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem do radnych, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawiezmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemiatyczezwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XX/107/12 w załączeniu/

 

Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemiatycze

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z  projektem tej uchwały   radni również  zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawiezmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemiatycze, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XX sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

 

/Uchwała Nr XX/108/12 w załączeniu/

 

Do punktu 10 -   odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

 

            Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz, który stwierdził między innymi:

 

-odnosząc się do interpelacji radnego Kosieradzkiego w sprawie wykonania oświetlenia na ul. Miłkowskiego stwierdził, że niedawno do Urzędu płynął również w tej sprawie wniosek od mieszkańców i zostanie on rozważony. Burmistrz dodał, że jeśli wygospodarujemy na ten cel środki, to nie widzi przeszkód by zostało to zrealizowane.

 

            - odnosząc się do interpelacji radnej Jarockiej odnośnie pozyskania środków z Funduszu Norweskiego na docieplanie miejskich budynków Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że nabór wniosków do tego programu będzie dopiero jesienią , a jego rozstrzygnięcie dopiero w przyszłym roku. Burmistrz dodał, że na efekty tego miasto czekałoby około półtora roku i jeśli chodzi o elewację Przedszkola Nr 1 to za długo. Burmistrz podkreślił, że miasto zleciło dokonanie audytu energetycznego i sporządzenie oceny czy inne miejskie obiekty użyteczności publicznej kwalifikują się do dofinansowania i czy to nam się będzie opłacać, czy nie, jeśli tak to na pewno będziemy aplikować do tego projektu. Burmistrz dodał również, że nie czekając na wyniki tego audytu postanowił zlecić wykonanie elewacji na Przedszkolu Nr 1.

 

Do punktu 11 – wolne wnioski

 

W wolnych wnioskach głos zabierali:

 

- Radna Walentyna Kożuchowska zabierając głos stwierdziła, że Pan Burmistrz w swoim sprawozdaniu mówił o zaoszczędzonych 200.000 zł  na remoncie ul. Wysokiej. Radna dodała, że wcześniej były też rozmowy radnych o ul. Gilewskiego. Radna Kożuchowska stwierdziła następnie, że chciałaby oficjalnie zgłosić wniosek o wykonanie w ramach tych zaoszczędzonych środków chodnika na przedłużeniu ul. Gilewskiego. Radna Kożuchowska stwierdziła również, że w ul. Cerkiewnej wykonane zostało już oświetlenie i brakuje jeszcze chodnika i w imieniu mieszkańców z tego terenu zgłasza wniosek w tej sprawie.

 

-Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do wniosku zgłoszonego przez radną Kożuchowską stwierdził, że miasto planuje tam chodnik, ale w przyszłym roku, bo trzeba będzie wykupić tam część pasa leśnego, przeprowadzić uzgodnienia i całą procedurę i to wszystko potrwa. Odnosząc się do kwoty 200.000 zł pozostałych z remontu ul. Wysokiej  Burmistrz podkreślił, że tymi środkami będzie można gospodarować  jak starostwo podpisze umowę na remont ul. Wysokiej.

 

-Radny Jan Boguszewski zabierając głos w wolnych wnioskach zwrócił uwagę na przekrzywiony krzyż znajdujący się przy wjeździe do miasta od strony południowej , radny dodał, że chodzi oczywiście o skrzydła wiatraka. Zdaniem radnego Boguszewskiego może udałoby się inaczej ten wiatrak oświetlić, bo my wiemy, że to jest wiatrak, a przejezdni już nie.

 

-Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do wypowiedzi radnego Boguszewskiego stwierdził, że miasto chce wiatrak przeznaczyć na działalność komercyjną w ręce prywatne. Burmistrz dodał, że miasto miało już takie propozycje, ale wiąże się to z odrestaurowaniem tego obiektu, dodał, że trzeba poczekać, jak ta sprawa się rozwinie.

 

- Radny Jan Hyndza w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na ul. 11 Listopada i odcinek chodnika przy skrzyżowaniu ulic 11 Listopada i Armii Krajowej. Radny Chyndza zwrócił uwagę, że samochody jadące do centrum miasta i skręcające w ul. Armii Krajowej czekają przepuszczając jadące z naprzeciwka samochody, a inni kierowcy omijają czekających wjeżdżając na chodnik. Radny Chyndza zwrócił się z pytaniem czy ktoś z dyrekcji dróg krajowych przyjedzie wreszcie obejrzeć ten chodnik.

 

-Burmistrz Henryk Czmut odnosząc się do wypowiedzi radnego Hyndzy stwierdził, że sprawa ta zgłaszana była Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad już w roku ubiegłym i obiecano, że ten odcinek chodnika ujęty zostanie w planie remontów na ten rok.

 

- Radny Witold Berski zabierając głos stwierdził, że jeśli z remontu ul. Wysokiej zaoszczędziliśmy 200.000 zł to może warto byłoby te pieniądze przeznaczyć na remont ul. Armii Krajowej, bo ludzie na tej ulicy łamią samochody. Radny w swojej wypowiedzi zaproponował również, żeby prasa lokalna mogłaby raz jeszcze przedstawić informacje na temat radnych miejskich i powiatowych, którzy radni są z miasta, a którzy z Powiatu jak również podać informacje na temat wysokości diet jednych i drugich.

 

-Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do wypowiedzi radnego Berskiego stwierdził, że takie informacje można będzie przedstawić w naszym miejskim informatorze. Burmistrz dodał, że będzie można zaprezentować radnego z jego zdjęciem i informacją z jakiego jest okręgu.

 

-  Radny Antoni Kosieradzki zabierając głos stwierdził, że Siemiatycze mają taki sam poziom hałasu jak Augustów czy Suwałki i identyczne jest natężenie ruchu, ale w kwestii obwodnicy Siemiatycze są niezauważalne.

 

-Radna Teresa Milewska stwierdziła, że na posiedzeniu Komisji był zgłaszany problem wieczornego kursu komunikacji miejskiej na ul. Wysoką. Radna zwróciła się z propozycją, aby osoby zainteresowane tym kursem zgłosiły się do Urzędu, żeby dla 2 osób tego kursu nie uruchamiać.

 

- Radny Jerzy Korowicki zabierając głos stwierdził, że  swego czasu rozmawiał z Panem Burmistrzem na temat estetyki miasta i upiększenia naszego rynku. Radny Korowicki dodał, że jego propozycja sięga wizją do Wrocławia, gdzie w różnych punktach miasta można spotkać słynne krasnale. Radny dodał, że jego propozycja dotyczy upiększenia parku i nie tylko parku takimi krasnalami, a przy ławeczkach, które często stoją samotne i puste proponuje ułożyć głazy a na nich jakieś zwierzęta np. żaby, itp., aby było to jakieś uatrakcyjnienie. Radny zaproponował, aby w tej sprawie rozpisać konkurs.

 

-Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do wypowiedzi radnego Korowickiego stwierdził, że jeśli już to robić to profesjonalnie. Burmistrz Siniakowicz dodał, że rozpoczął już działania w tym kierunku, a mianowicie zlecił planowanie takich spraw firmie, która zajmuje się zagospodarowywaniem zieleni i ona opracuje koncepcję w tym zakresie. Burmistrz Siniakowicz podkreślił w swojej wypowiedzi, że ważne aby to było mało pracochłonne i estetyczne, dodał, że chodzi tu głównie o centrum i rondo Solidarności.

 

-Radny Jerzy Korowicki zabierając głos poruszył kwestię dożwirowania dróg polnych, dodał, że w roku ubiegłym nie zostało to zrobione i chciałby, aby to w roku bieżącym wykonać. Radny Korowicki dodał, że chodzi o drogi od strony zachodniej miasta.

 

-Przewodnicząca Rady Miasta odczytała pismo przesłane przez Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie informujące o realizacji zadań przez PODR na rzecz rolnictwa w naszym województwie, ja również przedstawiające kalendarz imprez organizowanych przez PODR w 2012 r.

 

- Prezes PK – Pan Janusz Żoch przedstawił następnie radnym prezentację multimedialną dot. zmian jakie nastąpiły w ostatnim okresie w Przedsiębiorstwie Komunalnym w Siemiatyczach. Prezes przedstawił stan jaki zastał w PK, kiedy obejmował swoje stanowisko i stan obecny.

 

Do punktu 12 - zakończenie obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XX sesji Rady Miasta w dniu 28 marca 2012 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:45.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:                                                        Przewodniczący Rady Miasta

 

K.Andruszkiewicz                                                       Agnieszka Anna Sitarska

 

 

 

                                                                                              Załącznik

 

                                                                                              do Protokołu Nr XX/12

 

                                                                                              z dnia 28 marca 2012 r.

 

Pani Przewodnicząca! Wysoka Rado!          

 

            Po okresie zimowym, który przyniósł oszczędności na utrzymaniu ulic w wysokości ok. 13 tys. Miasto przystąpiło do sprzątania dróg. Prace te wykonuje Przedsiębiorstwo Komunalne, które zostało wyłonione w drodze przetargu. Oferta złożona przez Przedsiębiorstwo opiewa na kwotę 98 776 zł. Ulice miejskie wymagają również ciągłej uwagi ze względu na pojawiające się ubytki nawierzchni. Uzupełnianie ich masą na zimno oraz równanie dróg gruntowych zlecono pracownikom Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji którzy w okresie jesienno-zimowym są mniej obciążeni pracą związaną z utrzymaniem terenów rekreacyjnych. W okresie wiosny i lata prace związane z remontami cząstkowymi zostaną powierzone, wyłonionej w drodze przetargu, firmie zewnętrznej – Przedsiębiorstwu Robót Drogowych Biała Podlaska SA. Oferta przedsiębiorstwa była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych i opiewa na łączną kwotę brutto 272 242 zł.

 

            W najbliższym czasie planuję również zmianę zieleni miejskiej na Placu Jana Pawła II w taki sposób by była efektowna i jednocześnie by utrzymanie jej nie wymagało znacznych nakładów pracy.

 

            Jednym z zadań inwestycyjnych bieżącego roku jest budowa drugiego już kompleksu sportowego w ramach programu „Moje Boisko Orlik 2012”, tym razem przy Szkole Podstawowej Nr 1. Do złożenia ofert na opracowanie dokumentacji projektowej zaproszono 3 firmy. Wpłynęła 1 oferta Autorskiej Pracowni Projektowej – Architekt Marek Wojtecki z Białegostoku. Oferta ta spełnia kryteria określone w zaproszeniu ofertowym. Koszt opracowania dokumentacji wyniesie 18 450 zł brutto.     

 

Przy realizacji tej inwestycji wystąpiłem do Ministerstwa Sportu o akceptację planowanej adaptacji istniejących pomieszczeń w budynku szkoły na zaplecze sanitarno-szatniowe w miejsce kontenerów przewidzianych w programie budowy Orlików.

 

            Podjęto pierwsze kroki związane z planowaną budową drogi łączącej ulice Bartosza Głowackiego i Powstania Styczniowego. Miasto uzyskało pozwolenie na rozbiórkę budynków znajdujących się na kupionej przez samorząd działce znajdującej się w planowanym pasie drogowym.

 

            Na początku marca miała miejsce kontrola realizacji budowy placów zabaw w ramach projektu „Radosna szkoła”. Inspektorzy Urzędu Wojewódzkiego pomyślnie ocenili realizacje tego zadania.

 

            Wraz z końcem zimy ożywił się nieco rynek nieruchomości. Udało się zbyć w trzecim już przetargu nieruchomość położoną przy ul. Ciechanowieckiej o pow. 7 907 m2. Cena którą uzyskano to 313 100 zł + podatek VAT. Akt notarialny zostanie zawarty do końca miesiąca.

 

            Przy ul. Ciechanowieckiej zbyta została, także w drodze przetargu, nieruchomość zabudowana budynkiem byłej kotłowni o pow. 502 m2. Nabywca zaoferował 40 400 zł + podatek VAT. Zawarcie aktu notarialnego planowane jest na kwiecień.

 

            Z kolei w trybie bezprzetargowym, na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych, kontynuowano sprzedaż działek w rejonie ulicy Górnej i Kasztanowej. W ostatnim okresie sprzedano 8 działek o łącznej powierzchni 585 m2   za kwotę 42 939 zł + podatek VAT. W tym rejonie prowadzone jest postępowanie w sprawie sprzedaży kolejnych 4 działek.

 

            W trybie bezprzetargowym sprzedano także działkę o pow. 48 m 2  położoną przy ul. 11 Listopada za 7 638 zł + podatek VAT.

 

            Na rzecz najemców zbyto 6 lokali mieszkalnych: przy Pałacowej 7 - 1 lokal, przy Wysokiej 62 – 3 lokale i przy Wysokiej 64 – 2 lokale. Dochód ze sprzedaży lokali wyniósł126 827 złz czego kwotę 23 312 rozłożono na raty płatne do 2014 r. Przy sprzedaży zastosowano bonifikatę w wysokości 80 % co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę 494 099 zł.          

 

            W związku ze zmianami w zakresie gospodarki odpadami i koniecznością wprowadzenia nowych rozwiązań od 1 lipca 2013 r. została opracowana ankieta skierowana do mieszkańców, zawierająca pytania dotyczące ilości odpadów powstających na poszczególnych nieruchomościach w rozbiciu na ich rodzaje. Analiza odpowiedzi pozwoli na bardziej precyzyjne oszacowanie masy odpadów które będzie musiała zagospodarować gmina.

 

            Wykonując uchwały Rady w sprawie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz budżetu miasta rozstrzygnięte zostały konkursy na:

 

- na wsparcie realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej związanych z prowadzeniem świetlicy środowiskowej,

 

- podtrzymywaniem polskiej tradycji narodowej,

 

- organizację wypoczynku,

 

- oraz zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem profilaktyki uzależnień.

 

Na te 4 konkursy wpłynęło łącznie 18 ofert Wszystkie złożone oferty uzyskały dofinansowanie. Najwięcej ofert – 9, zostało złożonych na wypoczynek letni w którym przyznane dofinansowanie waha się od 5 400 do 11 000 zł.

 

            W ramach zagospodarowania czasu wolnego uczniów, w trybie zamówienia zlecono przeprowadzenie zajęć rekreacyjno-sportowych – kursu samoobrony dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Osoby zakwalifikowane na zajęcia zostały wytypowane przez pedagogów szkolnych i MOPS. Na chwilę obecną mamy ok. 50 kandydatów czyli 2 grupy. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu do końca czerwca. Prowadzone będą przez Pana Andrzeja Nowaczyka. Koszt zajęć wyniesie 1800 zł za grupę.

 

            W ramach realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2 marca odbyło się spotkanie z pedagogami miejskich szkół w celu wspólnego ustalenia działań profilaktycznych realizowanych na terenie tych placówek oraz wyboru spektakli profilaktycznych. Do zaprezentowania młodzieży wybrane zostały trzy spektakle: „Dobre rady ciotki Tekli”, „Debata” oraz NOE.

 

            16 marca odbyło się pierwsze spotkanie grupy wsparcia rodziców. Szesnastu zadeklarowanych uczestników będzie spotykać się cyklicznie, w celu podnoszenia kompetencji wychowawczych oraz rozwiązywania problemów z dziećmi. Spotkania będą się odbywać się w sali SOK przy ul. Leg. Piłsudskiego . Dokładne terminy i harmonogram spotkań jest na etapie ustalania. Rodzice odbędą też 40 godzinny kurs „Szkoły dla Rodziców” prowadzony przez psycholog: Ewę Sulimowicz i pedagog: Elżbietę Jakubiuk.

 

            Od miesiąca została uruchomiona nowa forma współpracy Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Komendą Powiatową Policji w Siemiatyczach Polega ona na automatycznym przekazywaniu przez Policję do Komisji Alkoholowej formularzy wypełnionych w związku ze zgłoszeniami występującego problemu alkoholowego i zawierającymi opinię dzielnicowych o sytuacji w rodzinie. Dzięki przekazywanym informacjom znacznie poprawiła się skuteczność działań Komisji a tym samym poprawiono sytuację wielu rodzin borykających się z alkoholizmem.

 

            21 marca w Dniu Wagarowicza wspólnie z Policją zostały przeprowadzone kontrole 7 punktów sprzedaży alkoholu pod kątem sprzedaży alkoholu nieletnim a także ważności pozwolenia sprzedaży alkoholu, rodzaju sprzedawanego alkoholu. Sprawdzano, czy widoczne i wywieszone są tablice informujące o zakazie sprzedaży alkoholu i tytoniu nieletnim, szkodliwości zażywania tych substancji oraz o zakazie palenia na terenie obiektów. Skontrolowano:

 

1. Bar Pit Stop oraz Stację benzynową Shell

2. Sklep spożywczo-przemysłowy PSS Społem nr 14, ul. 11 Listopada 42

3. Sklep spożywczo-przemysłowy PSS Społem nr 24, ul. Kościuszki 46

4. Bar Leśny, ul. Polna 26

5. Bar Bożena, ul. Grodzieńska 37

6. Sklep spożywczo-przemysłowy PSS Społem nr 4, ul. Nadrzeczna 1

 

Jedyne wykryte nieprawidłowość to brak tabliczek w punktach PSS Społem: „Zakaz palenia” umieszczony na terenie sklepu (w większości punktów znajdowały się na zapleczach). Ponadto podczas kontroli w jednym z punktów ukarano mandatem karnym mężczyznę spożywającego alkohol na terenie sklepu, sprzedawca został upomniany.

 

            20 marca odbył się pierwszy wykład w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku. W wykładzie uczestniczyli rektor Wyższej Szkoły Administracji Publicznej prof. Jerzy Kopania, prof. Halina Święczkowska, prof. Barbara Ślusarczyk oraz siemiatyccy seniorzy. Wykład dotyczył zagadnienia rodziny wielopokoleniowej w teorii i praktyce. Po wykładzie ustalono harmonogram spotkań na kolejne 2 miesiące.

 

            Na etapie negocjacji jest kolejny projekt skierowany do osób starszych "Akademia Superbabci i Superdziadka". Projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i w całości finansowany ze środków zewnętrznych. Jego główny cel to wzrost aktywności społecznej i fizycznej seniorów. Podpisanie umowy planowane jest w kwietniu br.

 

            Dobiegają końca prace związane z opracowaniem strategii współpracy miasta Siemiatycze z organizacjami pozarządowymi. Z początkiem kwietnia projekt zostanie poddany konsultacjom a w następnej kolejności strategia zostanie przedstawiona Radzie Miasta.

 

            Opracowana została koncepcja kolejnej edycji projektu systemowego – „Lepsze Jutro”, w ramach Priorytetu VII POKL na 2012 r.   Projekt skierowany jest do 30 osób, w tym 6 osób niepełnosprawnych, korzystających z opieki społecznej, zagrożonych wykluczeniem społecznym, którzy nie pracują i są w wieku aktywności zawodowej, o niskich i zdezaktualizowanych kwalifikacjach zawodowych. W ramach projektu przewiduje się szkolenia,  indywidualne konsultacje z psychologiem, indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym i edukacyjne szkolenia zawodowe, m.in. opiekun osoby starszej, niepełnosprawnej i dziecka, technolog robót wykończeniowych, kasy fiskalne i profesjonalna obsługa klienta. Dodatkowo przewiduje się możliwość ukończenia kursu na prawo jazdy kat B. Realizacja projektu rozpocznie się od 1 kwietnia. Będzie to już 5 projekt systemowy MOPS   na terenie miasta Siemiatycze.

 

            W marcu br. ukazało się pierwsze wydanie Siemiatyckiego Informatora Miejskiego. Na podstawie umowy zawartej z Głosem Siemiatycz raz w miesiącu miasto opracuje materiał do czterostronicowej wkładki w gazecie, natomiast za skład i częściową dystrybucję odpowiada gazeta. W informatorze miejskim zawarte są informacje dotyczące bieżących spraw miasta, a także wiadomości z pracy jednostek podległych, ogłoszenia i komunikaty.

 

            W związku z jubileuszem 470 lecia nadania praw miejskich ogłoszony został konkurs plastyczny dla przedszkolaków Moje miasto Siemiatycze. Prace dzieci zostaną przedstawione w przedszkolach a w dalszej kolejności po 12 prac z każdej placówki zostanie zaprezentowane w ośrodku kultury.

 

            Już w tym momencie chciałbym zapowiedzieć zaplanowane na 21 kwietnia uroczystości związane z jubileuszem 470 lecia nadania praw miejskich. Wspólnie z Panią Przewodniczącą zaplanowaliśmy na ten dzień uroczystą sesję Rady a po jej zakończeniu paradę lokacyjną ulicami Miasta.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2012-05-14

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06