Protokół Nr XXIII/04

Numer XXIII/04
Data wydania 2004-12-30

Protokół Nr XXIII/04

Z obrad XXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w auli Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
w dniu 30 grudnia 2004 roku

Obrady XXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 12:00 zakończyły zaś o godzinie 13:45.
W obradach XXIII sesji na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 15 według załączonej do protokołu listy obecności.

Radni obecni na XXIII sesji:
1. Zbigniew Chrołowski
2. Zdzisław Chodakowski
3. Mariusz Gocał
4. Aleksander Jakowiuk
5. Halina Drabisk
6. Mirosław Kobus
7. Andrzej Kochański
8. Tadeusz Nazarewicz
9. Franciszek Sak
10. Agnieszka Sitarska
11. Jan Szeweluk
12. Krzysztof Szyszko
13. Zenon Sielewonowski
14. Krzysztof Wieczorek
15. Zdzisław Warpechowski

W obradach XXIII sesji uczestniczyli również:

1. Zbigniew Radomski – Burmistrz Miasta
2. Stanisław W. Fleks – Zastępca Burmistrza
3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
4. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
5. Elwira Sadowska– korespondent Siemiatyckiego Kuriera Samorządowego
6. Anna Kondraciuk – redaktor „Głosu Siemiatycz”
7. Bogusław Toczko – Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
8. Stefan Roszczenko – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 4
9. Regina Sawczyńska – Przewodnicząca Zarządu Osiedla Nr 7
10. Krzysztof Osmólski – Przewodniczący zarządu Osiedla Nr 6
11. Michał Kruglicz Przewodniczący OPZZ – Rady Powiatu Siemiatyckiego
13. Janusz Majer – Prezes PK Spółka z o.o
14. Sergiusz Szczygoł – Dyrektor Gimnazjum Nr 1
15. Alfred Bajena – Dyrektor Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi
16. Aleksander Rękawek – Dyrektor SP Nr 1
17. Teresa Fronc – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
18. Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
19. Roman Umiastowski – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
20. Jerzy Wawrentowicz – Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej
21. Bogusław Toczko – Komendant Powiatowy Policji
22. Edward Krakowski – Komendant Powiatowy Straży Pożarnej

Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XXIII sesji Rady Miasta radni otrzymali wcześniej. Przewodniczący zaproponował, by ten porządek uzupełniony został o pkt. 3a – informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady.
Innych poprawek dot. zaproponowano porządku obrad XXIII sesji Rady Miasta radni nie wnieśli. W zarządzonym przez Przewodniczącego Rady głosowaniu nad przyjęciem porządku obrad XXIII sesji wraz z zaproponowaną poprawką udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem porządku głosowało 15 radnych. Porządek obrad XXIII sesji przedstawia się następująco:

1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Miasta.
3a. Informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady Miasta.
4. Sprawozdanie Burmistrza z pracy między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2004 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu miasta na 2005 r.
8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego dla Miasta Siemiatycze na lata 2004-2008.
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad.

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXII sesji

Przewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół z XXII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 3a – informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady Miasta

Przewodniczący Rady Miasta odczytał radnym w tym punkcie treści petycji , jakie wpłynęły do Biura Rady Miasta wobec ewentualnej lokalizacji w naszym mieście sklepu wielko- powierzchniowego przy ul. Ciechanowieckiej na gruntach Parafii Prawosławnej. Przewodniczący zapoznał również radnych z prośbami Komendy Powiatowej Policji o dofinansowanie zakupu samochodu, Dyrektora Szkoły Muzycznej o wsparcie tej placówki kwota 4.000 na wykonanie remontu sal lekcyjnych. Przewodniczący Rady zapoznał także radnych z odpowiedzią, jaka nadesłana została z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych odnosząca się do wystąpienia w sprawie zmian legislacyjnych, dot. wyłapywania bezdomnych psów.

Do punktu 4 - sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

Sprawozdanie z pracy w okresie między sesjami złożył Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Z pytaniami do Burmistrza Miasta w sprawie przedstawionego sprawozdania zwrócili się:

- Radny Andrzej Kochański zwrócił się z pytaniem, czy miało miejsce spotkanie Burmistrza z przedstawicielem firmy KAUFLAND i czy na tym spotkaniu proponowane jakieś pieniądze za wskazanie lokalizacji tego sklepu.

-Burmistrz Radomski odpowiedział, że do takiego spotkania w Urzędzie Miasta nie doszło. Burmistrz Radomski dodał, że w roku ubiegłym był w Urzędzie przedstawiciel firmy Kerfur, który szukał lokalizacji dla tego sklepu w Siemiatyczach i oferował kwotę 3 milionów zł, za wskazanie działki. Burmistrz powiedział, że kolejnych kontaktów jednak w tej sprawie nie było, gdyż chodziło o działkę o pow. 1 ha, a takiej działki miasto nie posiada.

Radni innych pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.

Do punktu 5 – interpelacje i zapytania radnych

W tym punkcie porządku obrad interpelacje i zapytania zgłosili następujący radni:
- Radny Tadeusz Nazarewicz odniósł się w swojej wypowiedzi do Firmy Pronar, stwierdził, że z tego co się mówi, to firma ta potrzebuje wysokiej klasy fachowców, więc może dobrze byłoby się zorientować, jacy fachowcy są poszukiwani, bo szkoda byłoby, gdy zakład powstanie, zatrudnić osoby spoza Siemiatycz. Radny Nazarewicz dodał, że chodzi przecież o to, żeby ludzie z Siemiatycz mieli pracę, więc może należałoby zastanowić się już teraz nad zmianą profilu szkół siemiatyckich. Radny Nazarewicz zwrócił się także z pytaniem, czy zgłoszono się już o warunki zabudowy w związku z budową tego sklepu wielko-powierzcniowego. Pan Nazarewicz zapytał równie, czy w tym roku będzie organizowany sylwester na Placu Jana Pawła II, bo tak podawały media.

Innych interpelacji nie zgłoszono.

Do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta

O przedstawianie radnym projektu uchwały w tej sprawie poproszona została Pani Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta, która zabierajac głos stwierdziła, że proponuje się zwiększyć się plan dochodów budżetowych o kwotę 50 250 zł z czego:
- w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – kwota 1 700 zł, są to wpłaty na współfinansowanie monitoringu (PSS – 1 000zł, Wielogórski Zenon – 500 zł, ARHELAN – 200 zł),
- w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem – kwota 12 824 zł, jest to wpłata rekompensaty utraconych dochodów z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- w działe 758 – Różne rozliczenia – kwota 31 226 zł, są to środki rezerwy przeznaczone na uzupełnienie dochodów wg pisma Ministra Finansów ST3 – 4822 -6 (z dnia 18.11.2004 r.).
- w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – kwota 4 500zł, jest to dotacja dla biblioteki – zadanie z porozumienia z Ministerstwem Kultury.

Pani Skarbnik przedstawiając radnym dalszą częśc projektu uchwały powiedziała, że proponuje się równocześnie zmniejszenie planu wydatków o kwotę 63 950 zł:
- w dziale 710 – Działalność usługowa o kwotę 5 450 zł z planowanych wydatków na opracowanie planów miejscowych. Do dnia dzisiejszego nie przedłożono planu i faktur.
- w dziale 851 – Ochrona zdrowia – o kwotę 8 500 zł, z wydatków rzeczowych z przeznaczeniem na zwiększenie dotacji celowych.
- w dziale 852 – Pomoc społeczna o kwotę 50 000 zł, zmniejsza się plan wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych. Wypłacone dodatki są niższe niż planowano.

Oraz zwiększenie planu wydatków budżetowych o kwotę 114 200 zł, w tym:
- w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – kwota 12 000 zł na wydatki związane z wyceną nieruchomości , wyrysami działek i ich podziałem.
- w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 1 700 zł na wydatki związane z budową monitoringu.
- w dziale 851 – Ochrona zdrowia – kwota 8 500 zł z przeznaczeniem na dotacje dla stowarzyszeń i organizacji pozarządowych na realizację zadań związanych z działaniem przeciwalkoholwym wyłonionych w drodze konkursu i z zastosowaniem ustawy o zamówieniach publicznych.
- w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – kwota 76 500 zł z przeznaczeniem na:oczyszczanie miasta - 15 000 zł, utrzymanie zieleni - 2 000 zł, oświetlenie ulic - 54 500 zł, wydatki związane z pozostałą działalnością 5 000 zł,
- w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowwego 4 500 zł z przeznaczeniem na zakup książek dla Miejskiej Bibloteki Publicznej zgodnie z porozumieniem
- w dziale 926 – Kultura fizyczna i sport – kwota 11 000 zł z przeznaczeniem na utrzymanie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w związku z zatrudnieniem dodatkowego pracownika w 2004 r. na którego nie planowano środków w budżecie w momencie uchwalania budżetu.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały sprawie zmian w budżecie miasta, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta głosowało 15 radnych.

/Uchwała Nr XXIII/144/04 w załączeniu/

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie budżetu miasta na 2005 r.

O zabranie głosu w tym punkcie poproszony został Burmistrz Miasta Siemiatycze – Zbigniew Radomski, który stwierdził w swojej wypowiedzi, że projekt budżetu miasta na 2005 r. został przyjęty Zarządzeniem Nr 106/04 w dniu 15 listopada 2004 r. zachowując ustawowy termin, a projekt opracowano zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi i w oparciu o:
- informację Ministra Finansów o wysokości kwot subwencji, oraz wysokości udziałów naszej gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych.
- informacji Wojewody o wysokości dotacji celowych na zadania zlecone, powierzone i własne.
- przyjęte stawki podatkowe na 2005 r. przez Wysoką Radę.
- plany finansowe jednostek organizacyjnych gminy i zakładów budżetowych.
- dochody z zmienia komunalnego.
Burmistrz w swojej wypowiedzi podkreślił, że po raz pierwszy od 12 lat budżet przyjmowany jest jeszcze w starym roku.
budżetowych dalszej części swojej wypowiedzi Burmistrz odniósł się do planu dochodów i wydatków. Stwierdził, że plan dochodów budżetowych na 2005 r. wynosi 22.076.110,00 zł. a plan wydatków 21.822.110,00 zł, a nadwyżka dochodów nad wydatkami w kwocie 254.000,00 zł przeznaczona będzie na spłatę rat pożyczek w 2005 r.
Burmistrz stwierdził, że w projekcie budżetu zaplanowane są też wolne środki w wysokości 322.000,00 zł. z przeznaczenie na spłatę pożyczek.
Dochody budżetowe składają się:
1) z dochodów własnych gminy - 12.582.300,00 zł.
2) dotacji celowych na zadania zlecone i powierzone - 2.553.918,00 zł.
3) z subwencji - 6.939.892,00 zł.
Dochody budżetowe wzrosły realnie o 3 %, ale ten wzrost dotyczy jedynie dochodów własnych i dotacji celowych. Mniejszy jest zatem plan subwencji na przyszły rok.
Wydatki budżetowe na 2005 r. planowane są w kwocie 21.822.110,00 zł. i przeznaczone są na:
1) oświatę i wychowanie -10.420.000,00 zł. tj. 48 %
2) opiekę społeczną i ochronę zdrowia - 4.305.000,00 zł. tj. 20 %
3) administrację - 2.813.000,00 zł. tj. 12 %
4)gospodarkę mieszkaniową, komunalną, transport i drogownictwo - 2.305.692,00 zł. tj. 11%
w tym inwestycje - 1.210.000,00 zł.
5) kulturę, sztukę, sport i turystykę - 1.602.000,00 zł. tj. 7 %
6) pozostałe wydatki i rezerwy - 376.418,00 zł. tj. 2 %

Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi podkreślił, że w budżecie na 2005 r. przeznacza się 1.460.000,00 zł. środków własnych na inwestycje. Wykaz planowanych inwestycji na rok przyszły stanowi załącznik nr 5 do budżetu. Zadania przyjęte do realizacji w planie budżetowym jak też i w wieloletnim planie inwestycyjnym naszej gminy na rok 2005 zamykają się kwotą 4.150.000,00 zł. Wymagają zatem od nas ogromnych starań o pozyskanie tych środków pozabudżetowych. Dotyczy to szczególnie budowy kanalizacji sanitarnej na ul. Bartosza Głowackiego i Powstania Styczniowego. Zadanie to oszacowane jest na kwotę ponad 4 milionów zł. Składam zatem wnioski o dotację zarówno krajową jak i unijną . Dodał, że w 2005 r. planowane jest rozpoczęcie budowy hali widowiskowo- sportowej. Ta inwestycja zamyka się również kwotą ponad 5 milionów zł. Chcąc ją realizować musimy ubiegać się o jak największe dofinansowanie z zewnątrz. Przewiduję do wykonania szereg zadań w zakresie budowy i przebudowy sieci energetycznych oraz wiele zadań drogowych.
Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził także, że chciałby w przyszłym roku utrzymać powołaną brygadę do prac publicznych i skorzystać z niej przy wykonywaniu robót drogowych, remontowych, porządkowych. Pozwala ona na wykonanie wielu dodatkowych prac nie zwiększając na ten cel środków z budżetu miasta.
Kończąc swoją wypowiedź Burmistrz powiedział, że analizują budżet na rok bieżący śmie stwierdzić, że nie jest to budżet stagnacji, ale dalszego rozwoju, Pomimo tego, że Państwo ciągle zmniejsza nam środki na zadania zlecone, pozbawia nas dotacji na zadania własne, pomniejsza subwencję oświatową to i tak realizujemy przyjęte przez nas zadania, wykorzystując środki własne. W przypadku subwencji oświatowej miasto musi dołożyć do bieżącego funkcjonowania szkół kwotę 1.810.000,00 zł. Powyższe środki zapewniają jedynie bieżące funkcjonowanie jednostek oświatowych. Zwracając się na zakończenie do Wysokiej Rady, powiedział, że z ogromną satysfakcją pragnie stwierdzić, że pomimo trudności finansowych przedłożony projekt budżetowy jest projektem proinwestycyjnym. Chcemy realizować szereg zadań inwestycyjnych poszukując różnych źródeł finansowych, a także korzystać z preferencyjnych niskooprocentowanych pożyczek długoterminowych. Dodał, że przedstawiony radnym budżet zawiera uchwałę budżetową oraz 11 załączników wraz z prognozą spłaty długu, a projekt budżetu był szczegółowo omawiany na komisjach Rady. Komisje pozytywnie zaopiniowały przedstawiony budżet i nie wniosły poprawek, które wpłynęłyby na zmianę kwot dochodów i wydatków budżetowych. Na zakończenie wypowiedzi Burmistrz Radomski zwrócił się z uprzejmą prośbą do Wysokiej Rady o przyjęcie w całości budżetu na rok 2005.

W dalszej części realizacji tego punktu porządku obrad XXIII sesji Przewodniczący Rady zapoznał radnych z pozytywną opinią dot. budżetu na 2005 r, którą dostarczyła Rada Powiatowa OPZZ w Siemiatyczach oraz odczytał radnym uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowe w Białymstoku opiniującą pozytywnie projekt uchwały budżetowej na 2005 r. Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się do Przewodniczących Komisji o zapoznanie ze stanowiskami komisji odnośnie budżetu na 2005 r.

-Radny Krzysztof Szyszko – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury przedstawiając opinię w tej sprawie powiedział, że członkowie Komisji wnikliwie zajęli się projektem budżetu na 2005 r. i zgłosili do niego szereg postulatów o charakterze kosmetycznym, które nie spowodowały przesunięć między rozdziałami i paragrafami, a Pan Burmistrz zapewnił, że zostaną one zrealizowane.

-Radny Jan Szeweluk – Zastępca Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego stwierdził, że skoro projekt budżetu na 2005 r. jest pro inwestycyjny, to członkowie tej komisji zaopiniowali go pozytywnie, choć komisja była w niepełnym zespole.

-Radny Zdzisław Chodakowski – Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu przedstawił pozytywną opinię Komisji Finansowo-Budżetowej o projekcie budżetu miasta Siemiatycze na 2005 r. Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Innych uwag i pytań w tej sprawie radni nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały sprawie budżetu miasta na 2005 r. zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem budżetu miasta Siemiatycze na 2005 r. - na 15 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie budżetu miasta na 2005 r. głosowało 15 radnych.

/Uchwała Nr XXIII/145/04 w załączeniu/

Do punktu 8 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego dla Miasta Siemiatycze na lata 2004-2008

Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był omawiany na posiedzeniach Komisji wraz z projektem budżetu miasta na 2005 r. Z tego, co wie, radni uwag i poprawek do projektu uchwały w tej sprawie nie wnieśli.

W dyskusji na ten temat głos zabrali:

- Radny Tadeusz Nazarewicz zabierając głos powiedział, że między budynkiem banku PKO przy ul. Ściegiennego, a budynkiem SOK przy ul. Zaszklonej jest uliczka o długości ok. 50 m, na której brak jest chodnika po obu stronach i czy Burmistrz może pamiętać o tym w 2005 r.

Innych uwag i pytań w tej sprawie radni nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego dla Miasta Siemiatycze na lata 2004-2008, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego dla Miasta Siemiatycze na lata 2004-2008 głosowało 15 radnych.

/Uchwała Nr XXIII/146/04 w załączeniu/

Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był omawiany na posiedzeniach Komisji wraz z innymi projektami uchwał na XXIII sesję. Z tego, co wie, radni uwag i poprawek do projektu uchwały w tej sprawie nie wnieśli. Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem do radnych, czy w tej chwili radni zgłaszają jakieś poprawki i uwagi do projektu uchwały w tej sprawie.

Uag i pytań w tej sprawie radni nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych głosowało 15 radnych.

/Uchwała Nr XXIII/147/04 w załączeniu/

Do punktu 10 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Burmistrz Miasta podziękował na wstępie w imieniu pracowników Urzędu Miasta wszystkim radnym za jednogłośne przyjęcie budżetu miasta na 2005 r. Powiedział, że wykonanie tego budżetu będzie zmuszało do wielu wyjazdów , starań, gdyż chodzi o głównie o pozyskiwanie środków unijnych.

Burmistrz Radomski odpowiadając na interpelacje radnych stwierdził m.in.:
- odnośnie Pronaru- stwierdził, że faktycznie potrzebna będzie wykwalifikowana kadra, 50 inżynierów, których w naszych warunkach trudno będzie znaleźć, jednak część tych ludzi, którzy kończyli studia, są inżynierami, wróci do Siemiatycze, Pronar ma zamiar pozyskiwać do pracy osoby , które mieszkają w promieniu 60 km od Siemiatycze. Burmistrz Radomski podkreślił w swojej wypowiedzi, że zależy wszystkim na tym, aby to mieszkańcy naszego miasta mieli pracę, z ta myślą ten zakład się buduje, dodał, że na pewno trzeba będzie również zmodyfikować szkolnictwo. Burmistrz Miasta powiedział, że w I kwartale 2005 r. odbędzie się spotkanie z Panem Martyniukiem, na którym określi on profil produkcji tego zakładu;

-odnosząc się do organizacji sylwestra na Placu Jana Pawła II, to Burmistrz powiedział, że oficjalna zabawa w tym roku nie będzie organizowana, gdyż to przekracza nasze możliwości, pod względem przepisów porządkowych, jakie są nakładane na organizatorów tego typu imprez, miasto po porostu nie jest w stanie spełnić tych warunków;

- udzielając odpowiedzi w kwestii budowy sklepu wielko – powierzchniowego Burmistrz Radomski powiedział, że jak do tej pory nie zgłosiła się żadna firma, a wniosek o warunki zabudowy złożyła parafia prawosławna, więc wynika z tego, że to ks. Proboszcz tej parafii będzie budował ten sklep;

- w kwestii ułożenia chodników na ul. Przybyszewskiego Burmistrz Miasta odpowiedział, że tego zadania nie wpisano do realizacji w budżecie, podobnie jak innych podobnych, ale w 2005 r. chodniki będą nadal układane i chodnik na ul. Przybyszewskiego na pewno też się zrealizuje.

W tym punkcie Burmistrz Radomski złożył również wszystkim życzenia noworoczne, i życzenia świąteczne Braciom Prawosławnym.

Do punktu 11 – wolne wnioski

W wolnych wnioskach głos zabrali:

-Radny Tadeusz Nazarewicz zwrócił się z prośbą, aby podczas sesji na Sali obrad była mapa Siemiatycz, aby było wiadomo, o których rejonach miasta chodzi w dyskusji.

Przewodniczący Rady w tym punkcie porządku obrad XXIII sesji Rady Miasta podziękował radnym za aktywność w 2004 r., za wrażliwość na sprawy sąsiadów, mieszkańców. Podziękował Burmistrzowi Miasta, Zastępcy oraz Kierownictwu Urzędu Miasta za sympatyczną współpracę. Słowa podziękowania skierował również w stronę gości, którzy uczestniczą w obradach sesji oraz mediów.

Do punktu 12 – zakończenie obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XIX sesji Rady Miasta w dniu 30 czerwca 2004 r. Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 14:15.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Zdzisław Warpechowski

Załącznik
do Protokołu Nr XXIII/04
z sesji w dniu 30 grudnia 2004 r.

 

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!

Z zakresu gospodarki nieruchomościami
W dniu 3 grudnia zostały zawarte ugody w formie aktu notarialnego kończące postępowanie regulacyjne z wniosku Gminy Wyznaniowej Żydowskiej o przeniesienie własności nieruchomości należących do gminy żydowskiej w dniu 1 września 1939 r. W wyniku zawartych ugód dawną synagogę oraz budynek kotłowni o wartości 445 405 zł Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego ostatecznie przekazała w formie darowizny na rzecz Miasta. Miasto zaś, za zrzeknięcie się przez fundację, roszczeń w stosunku do 10 nieruchomości przekazało nieodpłatnie na rzecz Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich 3 nieruchomości przy ul. 11 Listopada o wartości 63 950 zł.
Realizując uchwałę rady NR XX/130/04 z dnia 17 września br zmieniającą uchwałę sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych zbyto na rzecz użytkownika wieczystego Spółdzielni Mieszkaniowej w Siemiatyczach prawo własności gruntu zabudowanego budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi o łącznej powierzchni 16,9 ha za kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy prawem własności i prawem użytkowania wieczystego po zastosowaniu 99% bonifikaty. Skalkulowana w ten sposób cena wyniosła ostatecznie 31 887 zł plus podatek VAT.
Przeznaczono do sprzedaży w trybie bezprzetargowym, na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, działki położone przy ul. A. Krajowej o łącznej powierzchni 658 m2 na wartość 4 182 zł.
Przygotowano do sprzedaży w trybie przetargu 2 nieruchomości położone przy ul. Armii Krajowej o powierzchni 5558 m2 wartość ustalona przez rzeczoznawcę łącznie z kosztami wyceny wynosi 28 224 zł.
Do sprzedaży przygotowano również nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym przy ul. Kilińskiego 9 o pow. 122m2 wartość ustalona przez rzeczoznawęć wraz z kosztami wyceny wynosi 37 110 zł.
Przygotowano do sprzedaży na rzecz najemcy lokal mieszkalny wraz z gruntem przy ul. Słowiczyńskiej. Łączna cena nabycia została ustalona na 26 358 łącznie z kosztami wyceny. Najemca ubiega się o zastosowanie bonifikaty.
Dokonano aktualizacji opłaty rocznej na użytkowanie wieczyste dla 6 użytkowników wieczystych którym skończył się 25 letni okres uiszczenia opłaty rocznej.

Z zakresu realizacji robót drogowych i utrzymania bieżącego dróg
Dodatnie temperatury powietrza w miesiącu grudniu umożliwiały prowadzenie prac drogowych w mieście. Dzięki temu zakończono prawie w 100% prace przy remoncie kapitalnym odcinka ul. Ciechanowieckiej realizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Białymstoku. Przy tej inwestycji pozostało jedynie dokończyć oznakowanie poziome drogi.
Przy okazji remontu ul. Ciechanowieckiej wykonano nawierzchnię bitumiczną na ul. Lewandowskiego- odcinek 137 m to jest 726 m2 i odcinek 60m2 na ulicy bez nazwy. Prace wykonało Przedsiębiorstwo „Maksbud”. Ogólna wartość robót bitumicznych wyniosła 32 283 zł. W tym wkład Miasta to 9 997 zł. 500 m2 nawierzchni Przedsiębiorstwo Maksbud wykonało nieodpłatnie.
Przeprowadzono roboty cząstkowe ulic na wartość 5 000 zł oraz wykonano chodnik przy Przedszkolu Nr 3 o pow. 130 m2 z kostki zakupionej przez przedszkole. Wartość kosztorysowa robót wynosi 5 800 zł. Prace wykonali pracownicy interwencyjni.
Rozstrzygnięto przetarg na zakup prefabrykatów drogowych w ilości 1200m2 kostki brukowej, 500m obrzeży i 200m krawężnika ulicznego. Najkorzystniejsza oferta zastała złożona przez Pater Firmę na kwotę 33 635 zł.

Z zakresu inwestycji
Został złożony wniosek do Funduszu Projektów Infrastruktury Okołobiznesowej na dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięcia inwestycyjnego – budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągu w ulicy Armii Krajowej do działek zakupionych przez firmę PRONAR. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli również na doprowadzenie wody i odbiór ścieków z realizowanego budynku socjalnego oraz doprowadzenie wody z sieci miejskiej do Przedsiębiorstwa Komunalnego korzystającego aktualnie z wodociągu firmy OERLEMANS.
Ogłoszono przetarg nieograniczony na opracowanie projektu wykonawczego wymiany instalacji centralnego ogrzewania w budynku Urzędu Miasta. Po opracowaniu dokumentacji zostanie przeprowadzone postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia na wymianę instalacji c.o.
W związku z planowaną na 2005 r. modernizacją oświetlenia ulicznego ulicy Pałacowej złożony został do Rejonu Energetycznego wniosek w sprawie określenia warunków przyłączenia nowych opraw oraz kablowej instalacji oświetleniowej do sieci elektroenergetycznej.
Uzyskano pozwolenie na budowę instalacji oświetlenia ulicznego ul. 11 Listopada na odcinku od ul. Małopolskiej do pawilonu handlowego Bart. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest na rok 2005.
Został złożony wniosek na renowację cmentarza wojennego z okresu I wojny światowej na Wesce. Zakres planowanych prac obejmuje : oczyszczenie i odmalowanie ogrodzenia, oczyszczenie cokołów pomników i płyt pamiątkowych, wyłożenie ścieżek kostką granitową. Kosztorys opiewa na kwotę 10 065 zł. Z uwagi na konieczność udziału własnego zadeklarowałem pokrycie kosztów w wysokości 1 000 zł. Pozostałą część miałby pokryć Ludowy Niemiecki Związek Opieki nad Grobami Wojennymi w Kassel za pośrednictwem Rady Ochrony Walk i Męczeństwa w Warszawie i Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Pozostałe sprawy
Okres zimowy jest okresem szczególnie trudnym dla osób i rodzin pozostających w niedostatku. Opiekę nad tymi osobami stara się roztoczyć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. W naszym mieście nie ma osób bezdomnych są jednak 3 osoby zagrożone bezdomnością. Mieszkają one we własnych domach, które praktycznie nie nadają się do zamieszkania. Dla dwóch z tych osób zaproponowano lokale w zasobach komunalnych jednak odmówiły. Jedna zaś została skierowana do Domu Pomocy Społecznej.
Jedną z form pomocy rodzinom jest zakup opału. Aktualnie taką pomoc skierowano do 112 rodzin i wydatkowano na nią środki w wysokości 28 500 zł.
Przed Świętami Bożego Narodzenia przygotowano 160 paczek żywnościowych które trafiły do najbardziej potrzebujących.
W ramach realizacji uchwały w sprawie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w następnym roku zostały ogłoszone dwa konkursy na obsługę stołówki dla osób ubogich oraz prowadzenie świetlicy dla dzieci i młodzieży. Rozstrzygniecie konkursów nastąpi do 10 stycznia.
Pragnę Państwa poinformować, że na moje ręce zostały skierowane podziękowania za pomoc jaką miasto Siemiatycze przekazało gminie Dubicze Cerkiewne po przejściu przez gminę huraganu w lipcu br.
W dniu 9 grudnia miała miejsce wizyta Marszałka Województwa Janusz Krzyżewskiego i Posła Aleksandra Czuża. Głównym tematem spotkania była realizacja inwestycji ul. Ciechanowieckiej oraz remont drogi nr 19 w przyszłym roku. Goście ocenili, że wizerunek Miasta zmienił się bardzo na korzyść i warto jest inwestować w nasze miasto w okresie najbliższych lat.
W okresie przedświątecznym odbyłem spotkanie z dyrektorami dróg krajowych i wojewódzkich i mam zapewnienia że zadania ujęte w planie inwestycyjnym na rok 2005 będą realizowane w pełnym zakresie.
Miło mi poinformować Wysoką Radę, że kolejni pracownicy samorządowi zostali uhonorowani przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej odznaczeniami: są to Romuald Wilgat – odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi oraz Józefa Stankiewicz – odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi. Na kolejnej sesji Rady nastąpi prawdopodobnie uroczysta dekoracja odznaczonych.
Chciałbym, by stało się tradycją w naszym mieście, że ludzie nieprzeciętni, angażujący się w sprawy Miasta i jego mieszkańców, wrażliwi na potrzeby innych byli wyróżniani za swoją pracę i swoją działalność. Na dzisiejszą sesję Rady został zaproszony Pan Antoni Timofiejuk – człowiek na którego pomoc można było liczyć niejednokrotnie. W dniu dzisiejszym chciałbym podziękować Panu Timofiejukowi za nieodpłatne ułożenie kostki brukowej ( podarowanej przez Pater Firmę) na cmentarzu parafialnym przy kaplicy św. Anny oraz fragmentu chodnika na ul Rogińskiego. Dzięki tej darowiźnie i wkładowi firmy DIMEX podczas ostatnich obchodów Święta Niepodległości mogliśmy oddać należny hołd bohaterom z 1918 roku.

Załącznik
do Protokołu Nr XXIII/04
z sesji w dniu 30 grudnia 2004 r.

Opinia Komisji Finansów i Budżetu
Rady Miasta Siemiatycze
o projekcie budżetu miasta na 2005 rok

Komisja na posiedzeniach w dniach 15 i 21 grudnia 2004 r. rozpatrzyła szczegółowo projekt budżetu analizując:

- planowane dochody,
- planowane wydatki,
- dotacje celowe na zadania zlecone,
- wykaz zadań inwestycyjnych na 2005 rok,
- przychody i wydatki zakładów budżetowych,
- przychody i wydatki środków specjalnych,
- dotacje podmiotowe instytucjom kultury,
- dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych,
- dotacje celowe podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych,
- zestawienie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska, informację o dochodach z mienia komunalnego,
- prognozę długu na 2005 rok.

Projekt budżetu opracowany przez Burmistrza Miasta został przyjęty zarządzeniem Nr 106/04 w dniu 15 listopada 2004 roku.

Komisja Finansów i Budżetu na swoich posiedzeniach ustaliła, co następuje:
1/ projekt budżetu miasta na 2005 rok opracowano zgodnie z ustawami:
o finansach publicznych, o samorządzie gminnym i o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
2/ przy opracowywaniu budżetu Burmistrz wykorzystał dostępne informacje i uchwały Rady Miasta, które mają wpływ na wielkość dochodów i wydatków budżetowych, są to:
- uchwały Rady o wysokości podatków lokalnych w 2005 roku,
- informacje Ministra Finansów o wysokości subwencji ogólnej, oświatowej i wyrównawczej oraz równoważącej dla naszego miasta,
- informacje Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o wysokości dotacji celowych na zadania zlecone,
- informacje z poszczególnych referatów Urzędu o wysokości planowanych dochodów z mienia komunalnego w roku 2005,
- planach finansowych jednostek i zakładów budżetowych na rok 2005.

Komisja porównała strukturę budżetu miasta na 2005 rok do wykonania za rok 2004.

W zakresie dochodów:

  Plan 2005 r. Przewidywane wyk. za 2004 r.
1/ dochody własne 8.582.300 zł 8.473.877 zł
2/ dotacje celowe na zadania zlecone 2.553.918 zł 1.802.022 zł
3/ udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych 4.000.000 zł 3.880.000 zł
4/ subwencje 6.939.892 zł 7.272.669 zł

Razem

22.076.110 zł 21.428.568 zł

Z powyższej analizy wynika, iż wskaźnik udziału dochodów własnych w budżecie miasta na rok 2005 jest nieco wyższy od wykonania za rok ubiegły.

Dotacje celowe na zadania zlecone i powierzone są również wyższe niż wykonanie za rok 2004. Z wyjaśnień przedstawionych przez Skarbnika Miasta wynika, iż wzrost tych dotacji nastąpił na skutek przeniesienia do samorządów z dniem 1 maja 2004 r. wypłaty zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, wychowawczych i itp., które dotychczas wypłacane były przez ZUS, KRUS i Powiatowe Biura Pracy.

Komisja przeanalizowała także wysokość subwencji, szczególnie subwencji oświatowej na 2005 rok i zauważyła, iż w przyszłym roku miasto planuje przeznaczyć w budżecie 1 mln. 800.000 zł środków własnych. Zmniejszenie subwencji nastąpiło ze względu na mniejszą liczbę uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjach, jednak koszt utrzymania obiektów. W tym obsługi nie zmniejsza się. Dlatego też miasto musi dołożyć na ten cel środki własne. Płacone są również nauczycielom dodatki motywacyjne, na które gmina nie otrzymuje subwencji oświatowej. Są to w całości środki własne.

Zgodnie z nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego na rok 2005 gmina nie otrzyma dotacji na zadnia własne.

Ogółem dochody budżetowe w roku 2005 wzrastają o 3 % do przewidywanego wykonania roku 2004.

 

W zakresie wydatków:

Plan 2005 r Przewidywane wyk. za 2004r.
1/ oświata 10.420.000zł 10.356.000 zł
2/ gospodarka komunalna 2.163.692 zł 2.346.000 zł
  w tym inwestycje i remonty 1.210.000 zł 1.116.000 zł
3/ gospodarka mieszkaniowa 100.000 zł 100.000 zł
4/ kultura i sztuka 1.060.000 zł 1.000.000 zł
5/ opieka społeczna 4.045.00 zł 3.013.504 zł
6/ kultura fizyczna i sport 520.000 zł 517.000 zł
7/ administracja 2.813.000 zł 2.970.000zł
8/ pozostałe wydatki 700.000 zł 630.000 zł
Razem 21.822.110 zł 20.933.233 zł

Analizując szczegółowo plan wydatków budżetowych na 2005 rok, komisja nie wnosi uwag co do wysokości planowanych wydatków w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej.

Komisja Finansów i Budżetu, podobnie jak inne komisje nie wypracowała własnych wniosków do budżetu miasta na 2005 rok, które zmieniałyby kwotowo dochody i wydatki budżetowe. Członkowie Komisji zgłosili jednak kilka wniosków dot. m.in. oświetlenia ul. Polnej, poczynienia starań o wykup gruntów od wspólnoty gruntowej’Dębitka” i przeznaczenie tych gruntów pod drogę łączącą osiedle Wysokie z ul. Kościuszki oraz położenie nawierzchni asfaltowej na ul. Sikorskiego.

Komisja Finansów i Budżetu uważa, że planowane dochody są realne, natomiast wydatki zabezpieczają podstawowe potrzeby gospodarcze i społeczne naszego miasta. Członkowie Komisji zwracają jednak uwagę na fakt, iż realizacja niektórych zadań inwestycyjnych przyjętych do planu roku 2005 będzie zależała od pozyskanych dotacji z zewnątrz. Komisja stwierdza, ze przedstawiony przez Burmistrza Miasta plan zadań inwestycyjnych jest dość ambitny, ponieważ określona w nich kwota do zrealizowania wynosi ok. 4 mln. 500 tys. zł Dlatego też pozytywnie opiniuje przedłożony przez Burmistrza Miasta projekt budżetu na 2005 rok.

 

Siemiatycze 2004.12.21

Przewodniczący Komisji FiB
Zdzisław Chodakowski

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2007-06-28

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-07

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-07