Protokół Nr XXIII/12
Numer | XXIII/12 |
---|---|
Data wydania | 2012-05-30 |
Protokół Nr XXIII/12
z obrad XXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 30 maja 2012 roku
Obrady XXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:15.
W obradach XXIII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 13, według załączonej do protokołu listy obecności.
Radni obecni na XXIII sesji:
- Witold Berski
- Jan Boguszewski
- Rafał Burakowski
- Katarzyna Jarocka
- Jerzy Korowicki
- Jan Hyndza
- Walentyna Kożuchowska
- Teresa Milewska
- Eugeniusz Mudel
- Paweł Oniszczuk
- Agnieszka Anna Sitarska
- Krzysztof Szyszko
- Roman Zdrojewski
Radni nieobecni na XXIII sesji:
- Antoni Kosieradzki
- Agnieszka Monika Zalewska
W obradach XXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
- Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
- Henryk Czmut – Z-ca Burmistrza Miasta
- Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
- Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta
- Jolanta Sidorowicz – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
- Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Barbara Terpiłowska– Dyrektor Przedszkola Nr 3
- Grażyna Komuda – Dyrektor Przedszkola Nr 1
- Teresa Nazarewicz – Prezes ZMK
- Mariusz Pyzowski– Dyrektor MOSiR
- Eugeniusz Sołomacha – Przewodniczący ZO Nr 3
- Radosław Kondraciuk – Dyrektor SP Nr 1
- Jan Snycerski – Prezes TPS
- Teresa Fronc – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
- Janusz Łopuski – Dyrektor Gimnazjum Nr 1
- Jerzy Wawrentowicz – Prezes SMLW
- Wiesław Kietliński – Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
- Jacek Piotrowski – Głos Siemiatycz
Do punktu 1 – otwarcie obrad
Obrady XXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 30 maja 2012 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXIII sesję Rady Miasta.
Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad
Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXIII sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają propozycje zmian do tego porządku.
Radni propozycji uzupełnienia porządku obrad XXIII sesji radni nie wnieśli.
Przewodnicząca Rady poinformowała radnych w tym punkcie, że do porządek obrad sesji miał być uzupełniony o projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu, ale uznano, że projekt ten jest niedoprecyzowany, brak jest konkretnej kwory, wskazania skąd dokąd miałby przebiegać remont ul. Armii Krajowej i żeby nie było problemów jak poprzednio z ul. Wysoką nie wprowadzono tej uchwały do porządku obrad dzisiejszej sesji i pozostawiono na kolejną sesje, aby dokładnie okreslić zapisy tej uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała więc pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXIII sesji - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 13 radnych.
Przyjęty porządek obrad XXIII sesji przedstawia się następująco:
- Otwarcie obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z obrad XXII sesji Rady Miasta.
- Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 r.
- Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Związku Miast Polskich.
- Podjęcie uchwały w sprawie zasad sprawienia pogrzebu na koszt miasta.
- Podjęcie uchwały w sprawie wykazu kąpielisk na terenie miasta Siemiatycze.
- Podjęcie uchwały zmieniającej Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Siemiatycze.
- Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad.
Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Miasta
Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XXII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłynął do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 – Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami
Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radni uwag i pytań do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.
Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych
Radni zgłosili podczas XXIII sesji zgłosili następujące interpelacje:
-Radny Jerzy Korowicki poruszył w swojej wypowiedzi następujące problemy:
1/ spalania przez mieszkańców miasta odpadów po remontach docieplania domów ( folii i styropianu). Radny dodał, że mieszkańcy nie mają gdzie zbyć tych odpadów, wysypisko tego nie przyjmuje i mieszkańcy wieczorami i nocami palą te śmieci i czuć jest to na całym mieście,
2/ odbiór eternitu – mieszkańcy zmieniający swoje pokrycia dachowe nie mają gdzie zbyć eternitu, muszą go wywozić, bo wykorzystuje się go do niby utwardzania drogi. Radny zwrócił się z pytaniem, czy miasto ma pomysł na rozwiązanie tego problemu,
3/ osoby zajmujące się recyklingiem pojazdów na terenie naszego miasta spalają plastikowe części samochodowe i opony na swoich podwórkach i jest prośba aby tym problemem ktoś się zajął, bo ten zapach z palonych części roznosi się po ulicach.
W swojej wypowiedzi radny Korowicki na ręce Prezesa PK – Pana Janusza Żocha złożył podziękowania za pracę pracowników CPN, która prowadzona jest przez PK. Zdaniem radnego stacja bardzo dobrze się prezentuje a obsługa jest miła i jest dobrym wizerunkiem przedsiębiorstwa.
-Radna Walentyna Kożuchowska zwróciła się z pytaniem, na jakim etapie jest postępowanie przygotowawcze do remontu Przedszkola Nr 5 . Radna zwróciła uwagę, że to przedszkole akurat w tym roku w okresie wakacyjnym nie pełni dyżuru i dobrze byłoby ten czas wykorzystać.
- Radna Katarzyna Jarocka w swojej wypowiedzi zwróciła uwagę na bezpieczeństwo dzieci dochodzących do szkoły i przedszkola na ul. Ogrodowej, stwierdziła, że wzdłuż bloków jest jeden chodnik, ale może warto byłoby wykonać drugi chodnik od strony nowych osiedli, bo tu chodzi o bezpieczeństwo dzieci dochodzących do szkoły. Radna w swojej wypowiedzi zwróciła również uwagę na parking przy SP Nr 1.
-Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos zwrócił się z pytaniem, czy miasto posiada środki techniczne i prawne , aby wyeliminować zrzuty fekalii z ul. Głowackiego od strony Czartajewa. Radny podkreślił, że miał informacje, że wieczorami czuć te nieczystości. Zdaniem radnego miasto musi coś z tym zrobić, bo inaczej będzie problem z zalewem.
Do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 r.
Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad XXIII sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został radnym przedłożony przed obradami sesji i Skarbnik Miasta udzieliła szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawiezmian w budżecie miasta na 2012 r. zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIII/112/12 w załączeniu/
Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Związku Miast Polskich.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został również radnym przedłożony przed obradami sesji. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają jeszcze jakieś uwagi i pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawiew sprawie przystąpienia do Związku Miast Polskich,zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, od głosu wstrzymało się 4 radnych.
/Uchwała Nr XXIII/113/12 w załączeniu/
Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie zasad sprawienia pogrzebu na koszt miasta.
Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad XXIII sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały również został radnym przedłożony przed obradami sesji. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają jeszcze jakieś uwagi i pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zasad sprawienia pogrzebu na koszt miasta,zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIII/114/12 w załączeniu/
Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie wykazu kąpielisk na terenie miasta Siemiatycze
Realizując ten punkt porządku obrad XXIII sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały radni również analizowali przed obradami sesji. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają jeszcze jakieś uwagi i pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wykazu kąpielisk na terenie miasta Siemiatycze,zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIII/115/12 w załączeniu/
Do punktu 10 – podjęcie uchwały zmieniającej Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Siemiatycze.
Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad XXIII sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały był radnym przedstawiany przed obradami sesji. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają jeszcze jakieś uwagi i pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Siemiatycze,zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
Uchwała Nr XXIII/116/12 w załączeniu/
Do punktu 11 - podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi
Przewodnicząca Rady Miasta poprosiła radnego Pawła Onieszczuka – Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, aby zapoznał radnych ze sprawozdaniem Komisji z kontroli jaką komisja przeprowadziła w tej sprawie.
Radny Onieszczuk odczytał radnym treść protokołu Komisji Rewizyjnej z kontroli, jaką Komisja Rewizyjna przeprowadziła w sprawie skargi , której rozpatrzenie Uchwałą Nr XXII/111/12 Rady Miasta z dnia 27 kwietnia zostało zlecone Komisji Rewizyjnej. Treść protokołu Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radny Onieszczuk stwierdził, że Komisja Rewizyjna skargę uznała za bezzasadną.
Radni pytań w tej sprawie nie wnieśli.
Następnie Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi i uznanie jej za bezzasadną - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIII/117/12 w załączeniu/
Następnie Przewodnicząca Rady zarządziła 15 min. przerwę w obradach XXIII sesji.
Do punktu 12 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz, który stwierdził między innymi:
-odnosząc się do interpelacji zgłoszonych przez radnego Korowickiego Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że jeśli chodzi o problem spalania odpadów z ociepleń domów i z recyklingu pojazdów to głupio stwierdzić, ale miasto jest bezradne, chyba, że zaangażuje się jakiś sąsiad i zadzwoni, bo tak naprawdę to trudno jest określić, kto i kiedy to robi. Burmistrz w swojej wypowiedzi podkreślił, że mieszkańcy mogą przecież do Przedsiębiorstwa Komunalnego zgłosić wywiezienie tego typu odpadów. Burmistrz dodał, że PK wywiezie oczywiście te odpady, ale nie za darmo i tu myśli jest największy kłopot i mieszkańcy muszą się przyzwyczaić, że za to trzeba płacić.
-Radny Korowicki odnosząc się do wypowiedzi pana Burmistrza stwierdził, że chodzi o to, aby mieszkańcy do PK płacili po bożemu.
- Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że PK również wnosi opłaty do Urzędu Marszałkowskiego od tych śmieci i nie są to opłaty płacone po bożemu.
-Radny Korowicki stwierdził, że dobrze byłoby w prasie lokalnej ogłosić w jaki sposób tego typu śmieci można z posesji wywieźć.
- Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że można podać w prasie lokalnej informację, że jeżeli ktoś chciałby większą ilość tego typu śmieci wywieźć to należy zgłosić to telefonicznie do PK. Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do kwestii wywozu eternitu stwierdził, że należy to traktować jako odpad niebezpieczny. Burmistrz dodał, że co 2 lata taka akcja jest dofinansowywana z WFOŚiG i można ubiegać się o środki na zdjęcie i na utylizację wyrobów zawierających azbest. Burmistrz Siniakowicz dodał, że kolejna taka akcja będzie przeprowadzona w 2013 r.
-odpowiadając na interpelację radnej Kożuchowskiej odnośnie remontu Przedszkola Nr 5 Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że kwota 200 000 zł zaplanowana w budżecie miasta na 2012 r. na remont tego przedszkola jest kwotą niewystarczającą. Burmistrz Siniakowicz w swojej wypowiedzi podkreślił, że kończy się już remont Przedszkola Nr 1 i przygotowany zostanie porządny projekt na remont Przedszkola Nr 5. Burmistrz zapewnił, że dach w Przedszkolu Nr 5 zostanie zabezpieczony i kapać na głowę na pewno nie będzie.
-odpowiedzi na interpelację radnej Jarockiej odnośnie parkingu i chodników na ul. Ogrodowej udzielił Z-ca Burmistrza - Pan Henryk Czmut, który stwierdził, że planują ostateczną decyzję w tej sprawie podjąć przy rozstrzygnięciu na budowę Orlika przy SP Nr 1. Burmistrz Czmut dodał, że jest już koncepcja i przygotowywana jest dokumentacja. Burmistrz Czmut w swojej wypowiedzi podkreślił, że przy pozytywnym rozstrzygnięciu finansowym jesienią będzie możliwa realizacja tego przedsięwzięcia. Odnosząc się do kwestii wykonania chodników od ul. Leg. Piłsudskiego do ul. Drohiczyńskiej. Pan Czmut stwierdził, że możliwość ich wykonania będzie możliwa przy wykonaniu kanalizacji sanitarnej, która jest przewidywana na 2013 r i wtedy też zostanie wykonana cała infrastruktura drogowa. Pan Czmut w swojej wypowiedzi odniósł się także do kwestii zanieczyszczenia naszego zalewu, przyznał, że jest to duży problem. Pan Czmut dodał, że urząd jest w posiadaniu analizy, która prowadzona była na ul. Głowackiego pod kątem wywozu nieczystości z posesji w latach poprzednich. Pan czmut podkreślił, że finalizowana jest również taka analiza za ostatni kwartał roku 2011 i okazuje się, że analiza ta jest niezbyt korzystna dla wielu mieszkańców ul. Głowackiego. Burmistrz Czmut zapewnił, że podjęte zostaną działania, aby ograniczyć to zjawisko, jednak mieszkańcy często nocą wypompowują ścieki, kiedy nie ma możliwości dostrzeżenia tego. Pan Czmut w swojej wypowiedzi podkreślił, że w tych sprawach podejmowane mogą być działania w trybie postępowania administracyjnego, a w tym przypadku, żeby to było skuteczne trzeba byłoby zastosować tryb postępowania karnego. Pan Czmut w swojej wypowiedzi odniósł się również do ul. Wysokiej, stwierdził, że wysłane zostały pisma do mieszkańców ul. Wysokiej z propozycją podłączenia się do kanalizacji sanitarnej, Pan Czmut podkreślił, że koszty takiego podłączenia są w tej chwili dużo niższe, gdyż nie ma w tym kosztu odbudowy nawierzchni.
Do punktu 13 – wolne wnioski
W wolnych wnioskach głos zabierali:
-Radny Witold Berski zabierając głos skierował prośbę do Komendanta Powiatowego Policji o zwiększenie częstotliwości patroli po godzinie 18 na drodze dojazdowej do hali sportowej. Radny podkreślił, że na tym odcinku często dochodzi do tzw. palenia opon. Radny dodał, że drugim miejsce, gdzie dochodzi do podobnych sytuacji jest zjazd z 11 Listopada do weterynarii.
-Radna Agnieszka Sitarska zabierając głos stwierdziła, że za pośrednictwem Pana Burmistrza chciałaby skierować do Pana Komendanta Policji prośbę w sprawie problemu bezdomnych psów. Radna Sitarska stwierdziła, że jej zdaniem Policja ma obowiązek, żeby się tym zająć, a często zdarza się, że gdy mieszkańcy zadzwonią na Policję z takim problemem, słyszą, że to nie jest sprawa Policji. Radna Sitarska stwierdziła, że nie może się z tym zgodzić, bo wydaje jej się, że Policja powinna zareagować. Radna dodała też, że są też takie sytuacje, że jeżeli patrol Policji widzi biegającego psa, to przecież może zareagować, tym bardziej, że często jest tak, że właściciel takiego psa jest gdzieś obok. Radna podkreśliła, że często w naszym mieście biegają wolno psy, które mają swojego właściciela.
-Komendant Policji odnosząc się do wypowiedzi radnej Sitarskiej stwierdził, że kwestie, które poruszyła nie są takie proste, tym bardziej, że są różne przypadki, w najbardziej niebepiecznych Policja może odstrzelić psa. Komendant Policji podkreślił, że Policja generalnie stara się reagować. Komendant podkreślił, że jeden z art. kodeksu wykroczeń mówi o tym, że pies powinien być na smyczy i mieć kaganiec. Jeśli jest inaczej mieszkańcy mogą składać zawiadomienie i za takie wykroczenie może być przyznany mandat w wysokości 250 zł. Pan Komendant podkreślił również, że w naszym Powiecie nie zdarzyło się, aby ktoś został pogryziony w sposób drastyczny, jednak w razie jakichkolwiek niepokojących sytuacji bardzo prosi o reakcje i powiadomienie Policji. Komendant Policji stwierdził także, że uczuli swoich funkcjonariuszy na ten problem.
-Radna Milewska odnosząc się do wypowiedzi Komendanta Policji stwierdziła, że mówił o odstrzeleniu.
-Komendant Policji stwierdził, że tak, w sytuacji, kiedy dochodzi do zagrożenia życia lub zdrowia obywatela.
-Radna Milewska zabierając głos ponownie przypomniała sytuację, kiedy na jednej z posesji na terenie naszego miasta pojawił się niedawno lis i kiedy zadzwoniono na Policję, okazało się, że nic nie mogą zrobić i dziwi ją, że nie można odstrzelić lisa, a można psa, bo lis uciekł i może w dalszym ciągu komuś zagrażać.
-Komendant Policji pokreślił raz jeszcze, że do odstrzelenia może dojść jedynie w sytuacji, gdy jest zagrożenie życia.
Radna Milewska zabierając głos podziękowała za wykonanie przejścia dla pieszych przy Szkole Muzycznej i światełka na wysepkach przy hali.
-Radny Jerzy Korowicki zabierając głos poruszył problem braku ścieżek rowerowych wokół Siemiatycz. Zdaniem radnego takie ścieżki należałoby stworzyć od strony Słowiczyna i od strony lasów na Łojkach. Radny zwrócił się z pytaniem, czy nie udałoby się w tym zakresie wykonać jakiegoś projektu, z kimś porozmawiać. Radny zapytał, czy miasto podejmie jakieś czynności na ten temat.
-Z-ca Burmistrza Miasta – Pan Henryk Czmut odnosząc się do wypowiedzi radnego Korowickiego stwierdził, że przy procesie projektowania drogi Siemiatycze-Ciechanowiec chcą prosić o zaprojektowanie takiej ścieżki od skrzyżowania z drogą Nr 19 w kierunku na Rogawkę. Pan Czmut dodał, że być może udałoby się wtedy zrobić ciąg: Rogawka, Krupice, Drohiczyn i połączyć to dodatkowo z naszymi zlewami . Pan Czmut w swojej wypowiedzi wspomniał, że jest w planach opracowanie zintegrowanego systemu ścieżek, który będzie mógł być uzupełniany. Pan Czmut dodał, że będą próbować tym tematem zająć się na terenie całego miasta.
Do punktu 14 - zakończenie obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXIII sesji Rady Miasta w dniu 30 maja 2012 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:15.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Agnieszka Anna Sitarska
Załącznik do Protokołu Nr XXIII/12
Z XXIII sesji w dniu 30 maja 2012 r.
Z XXIII sesji w dniu 30 maja 2012 r.
Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado!
Proszę Państwa o wysłuchanie krótkiego sprawozdania z bieżącej działalności Miasta oraz z realizacji uchwał Rady.
Kontynuowana jest budowa kanalizacji sanitarnej na osiedlu „Podleśne”. Mieszkańcy zgłaszają potrzeby udrożnienia kanalizacji deszczowej. Kontrola w terenie potwierdziła, że kanalizacja jest niedrożna. W kilku przypadkach woda nie odpływa ze studzienek kanalizacyjnych. Przystąpienie do kompleksowego udrożnienia kanału deszczowego wymaga przeznaczenia znacznych nakładów dlatego też, obecnie ograniczono się tylko do zlecenia udrożnienia najbardziej newralgicznych punktów. Jak było wcześniej zapowiadane, Przedsiębiorstwo Komunalne zrezygnowało z dofinansowania budowy sieci kanalizacyjnej ze środków unijnych nie stanowi to jednak zagrożenia wykonania inwestycji.
Rozpoczęła się realizacja II etapu remontu Przedszkola Nr 1. Przypomnę, że zakres prac obejmuje termomodernizację ścian i pozostałej części fundamentów.
Ogłoszony został przetarg na wymianę pokrycia dachowego na budynkach mieszkalnych przy ul. Zaszkolnej 8 i Krótkiej 6. Zadanie to będzie realizowane w ramach projektu „Poprawa sytuacji mieszkaniowej rodzin Romskich na terenie miasta Siemiatycze”. Zostało ono dofinansowane kwotą 55 000 zł ze środków rządowych.
Mimo upływu terminu na wykonanie kompletnej dokumentacji na budowę kompleksu sportowego „Moje boisko Orlik 2012” przy Szkole Podstawowej Nr 1 przez Autorską Pracownię Projektową – Architekt Marek Wojtecki z Białegostoku do dnia dzisiejszego nie wpłynęła ona do Urzędu. Zgodnie z umową zawartą z wykonawcą za każdy dzień zwłoki miasto naliczy kary w wysokości 0,2% wartości wynagrodzenia brutto. Po otrzymaniu dokumentacji możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie obiektu.
W przypadku projektu związanego z zagospodarowaniem terenów nad zalewami jesteśmy na etapie oczekiwania na pozwolenie wodnoprawne z Urzędu Marszałkowskiego oraz pozwolenie na wycinkę drzew od Podlaskiego Konserwatora Zabytków. Po uzyskaniu tych dokumentów miasto będzie mogło złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. W przypadku tej inwestycji wniosek będzie składany do dwóch organów do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w zakresie lustra wody i do Starosty Siemiatyckiego w zakresie gruntu.
Decyzja, którą podjęła Rada w sprawie zwiększenia bonifikat do końca czerwca przy sprzedaży mieszkań na osiedlu Wysokie spowodowała wzrost zainteresowania mieszkańców wykupem mieszkań. Od końca listopada, kiedy to podjęta została uchwała, złożonych zostało 13 wniosków z tego osiedla. W 8 przypadkach dokonano już sprzedaży a w 5 przypadkach sprawy są w toku. Na dzień obecny tylko w budynku Wysoka 62 miasto posiada większość udziałów we wspólnocie mieszkaniowej. W pozostałych dwóch budynkach udział miejskich lokali we wspólnocie wynosi 20 i 31 %.
Aktualnie prowadzone jest jeszcze postępowanie w sprawie sprzedaży 4 lokali mieszkalnych położonych przy ul. Pałacowej, 11 Listopada i Świętojańskiej.
W trybie bezprzetargowym, na poprawienie zagospodarowania nieruchomości przyległej została sprzedana 1 działka położona w rejonie ul. Górnej i Kasztanowej o pow. 104 m2 za kwotę 7 634 zł + podatek VAT.
W obu spółkach miejskich odbyły się zgromadzenia wspólników poświęcone ocenie działalności spółek w 2011 roku. Po analizie przedstawionych sprawozdań, zgodnie z wnioskami Rad Nadzorczych Prezesi spółek otrzymali absolutorium. Absolutorium otrzymały również Rady Nadzorcze. W związku z upływem kadencji Rady Nadzorczej Przedsiębiorstwa Komunalnego została powołana Rada na kolejną trzyletnią kadencję w dotychczasowym składzie tj. Michał Prutis – przewodniczący, Małgorzata Łapińska – zastępca przewodniczącego i Grażyna Walendziuk.
21 maja po dwukrotnym ogłaszaniu przetargu została podpisana umowa na świadczenie usług przewozowych komunikacji miejskiej. Wykonawcą usługi został PKS Siemiatycze. Umowa została zawarta do maja 2015 r. Dopłata Miasta do wozokilometra została ustalona na poziomie poprzednio obowiązującej tj w wysokości 3,67 zł. Niewielkiej korekcie uległ rozkład jazdy. Jedynie w przypadku linii nr 1 pętla została przesunięta z końca ul . Bartosza Głowackiego w okolice cmentarza komunalnego. Miasto zastrzegło sobie w umowie możliwość wydłużenia lub skrócenia linii do 15 % w stosunku do obecnie obowiązujących długości.
Od 7 maja w mieście realizowane są prace społecznie użyteczne. W ramach tych prac 8 osób pracuje przy pracach porządkowych między innymi przy oczyszczaniu ulic oraz przy zieleni miejskiej.
Planowana jest zmiana zagospodarowania terenów zielonych przy Placu Jana Pawła II oraz Ronda Solidarności. Koncepcja została opracowana przez architekta krajobrazu dr inż. Halinę Jaroszewską. W założeniach zmiana ma powodować nie tylko wzrost atrakcyjności i estetyki terenu lecz również zmniejszyć pracochłonność prac pielęgnacyjnych. Realizacja tego projektu zostanie powierzona firmie Garden Designers Mirosław Derkacz z Lublina, która została wyłoniona po przeprowadzonym przetargu.
Przygotowana została już organizacja nowego roku szkolnego. W przedszkolach liczba dzieci wzrosła z 508 do 524. Oprócz tego należy jeszcze uwzględnić dodatkowo dwa oddziały żłobkowe. W sumie liczba oddziałów przedszkoli i żłobka pozostaje na dotychczasowym poziomie i wynosi 20. Nieco inaczej wygląda sytuacja w szkołach. W sumie we wszystkich ogólnokształcących szkołach prowadzonych przez miasto zmniejszy się liczba uczniów o 82. Najwięcej uczniów - 42 - ubędzie w zespole szkół. Zmniejszenie ilości uczniów oraz zmiany ramowego planu nauczania spowodowały zmniejszenie o 2 liczby oddziałów w szkołach ogółem, spadek zatrudnienia nauczycieli o 3 etaty oraz wzrost liczby nauczycieli niepełnozatrudnionych z 13 do 18. W szkole muzycznej zostanie zachowane status quo i uczyć będzie się 150 uczniów.
W bieżącym roku upływa kadencja dyrektorów dwóch przedszkoli i dwóch szkół ( w Przedszkolu Nr 3 , Nr 5 w Gimnazjum Nr 1 i Zespole Szkół ). W związku z tym ogłoszone zostały konkursy na stanowiska dyrektorów w tych jednostkach. Termin składania dokumentów upływa 15 czerwca a konkursy odbędą się 25 czerwca ( na stanowiska dyrektorów przedszkoli ) i 3 lipca ( na stanowiska dyrektorów szkół)
Sukcesywnie rozbudowywana jest baza noclegowa w Gimnazjum Nr 1. W ostatnim czasie zostało zakupionych 60 łóżek za 19 200 zł. Wkrótce zakupiona zostanie do nich jeszcze pościel. Obecnie gimnazjum będzie dysponowało 110 miejscami noclegowymi.
27 kwietnia o godzinie 12.00 w Komendzie Powiatowej Policji w Siemiatyczach odbyła się powiatowa konferencja pod hasłem „Narkotyki i inne substancje odurzające i ich działanie” w którym wzięło udział około 40 przedstawicieli oświaty, poradni pedagogiczno-psychologicznej oraz policji. Organizatorami byli: Komenda Powiatowa Policji i Miasto Siemiatycze. Dwugodzinne spotkanie poprowadził terapeuta Młodzieżowego Ośrodka Terapii i Readaptacji „ETAP”- Wojciech Powichrowski. Było to pierwsze spotkanie zapoczątkowujące cykl szkoleń dla różnych osób współpracujących z dziećmi i młodzieżą, mających na celu pogłębianie wiedzy, wspólną wymianę doświadczeń oraz poszukiwanie efektywnych rozwiązań pod okiem eksperta.
Kolejna wspólna akcja Policji i Miasta to „Trzeźwy poranek” 30 kwietnia , który przebiegł pod hasłem „Jedziesz w drogę pij wodę”. Akcja miała na celu promocję bezpieczeństwa i trzeźwości wśród kierowców wyruszających na długi weekend. Wspierana była przez producenta wody mineralnej Żywiec Zdrój. Zatrzymani kierowcy po sprawdzeniu trzeźwości otrzymywali 0,5 litrową butelkę wody mineralnej oraz profilaktyczne ulotki. Podczas przeprowadzonych działań zatrzymano 2 kierowców będących w stanie nietrzeźwości oraz nałożono 2 mandaty karne za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa.
W naszym mieście ruszyła kampania społeczna: "Słowa ranią na całe życie", której celem jest wzrost świadomości społeczeństwa - w szczególności rodziców - że przemoc werbalna (krzyk, wyzwiska, obraźliwe etykiety), niesie za sobą długotrwałe negatywne konsekwencje, wpływające zarówno na obecne, jak i przyszłe funkcjonowanie dziecka. W ramach podjętych działań zostały przeprowadzone w przedszkolach edukacyjne spotkania dla rodziców w których wzięło udział ok. 50 osób.
W kwietniu zakończyła się realizacja projektu „Skuteczne NGO Strategia Współpracy Miasta Siemiatycze z Organizacjami Pozarządowymi”. Projekt jest na etapie końcowego rozliczania.
Od maja miasto rozpoczęło realizację kolejnego projektu pt. „Akademia Superbabci i Superdziadka w Siemiatyczach". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa. Skierowany jest do osób nieaktywnych zawPodowo i będzie realizowany do października br. W ramach projektu przewidziane zostały m.in. warsztaty i zajęcia edukacyjne, wyjazd do Akademii Superbabci w Białymstoku, zajęcia relaksacyjne, staże seniorów w charakterze wolontariuszy oraz wyjazd integracyjny poza Siemiatycze.
W ostatnią sobotę 26 maja Siemiatycze gościły młodych ludzi z różnych zakątków Polski. Młodzież wzięła udział w akcji pt. Przystanek "PaT" (Profilaktyka a TY). Całą sobotę w różnych punktach zlokalizowanych na terenie miasta uczniowie brali udział w zajęciach warsztatowych, takich jak np. hip-hop, teatr, taniec towarzyski, wizaż, fryzjerstwo, karate i innych. Zajęcia odbywały się pod okiem instruktorów i wzięło w nich udział blisko 400 osób. Na zakończenie imprezy odbył się koncert finałowy podczas którego młodzież zaprezentowała miedzy innymi nowe umiejętności nabyte podczas warsztatów.
W ramach obchodów jubileuszu 470 lecia nadania praw miejskich zorganizowane zostały tzw. niedzielne przechadzki z przewodnikiem po mieście. Przewodnikiem jest Pan Henryk Świerżewski, który nieodpłatnie uczestniczy w tej inicjatywie. 10 maja odbyła się pierwsza przechadzka, trasa spaceru prowadziła ulicami: Pałacową i Legionów Piłsudskiego. Spotkanie spotkało się z ciepłym przyjęciem mieszkańców. Kolejna wycieczka już 10 czerwca.
Także w ramach obchodów jubileuszu ogłoszone zostały kolejne konkursy: konkurs literacki „Moje Miasto Siemiatycze za 30 lat – w 500 rocznicę nadania praw miejskich” - skierowany do gimnazjalistów oraz konkurs na hasło promujące nasze miasto skierowany do wszystkich mieszkańców.
Na zakończenie chciałbym zaprosić wszystkich Państwa do wzięcia udziału w imprezach z okazji Dni Siemiatycz, które będą odbywały się od 1 do 3 czerwca. Mam nadzieję, że zaplanowane imprezy sprawią wiele radości mieszkańcom i odwiedzającym nas gościom. Finałem Dni Siemiatycz będzie koncert Budki Suflera.
Dziękuję z uwagę.
Załącznik do Protokołu Nr XXIII/12
Z XXIII sesji w dniu 30 maja 2012 r
Z XXIII sesji w dniu 30 maja 2012 r
Protokół Komisji Rewizyjnej
Rady Miasta Siemiatycze
z dnia 8 maja 2012 r.
Komisja Rewizyjna w składzie:
1. Paweł Onieszczuk – Przewodniczący Komisji
2. Teresa Milewska –Z-ca Przewodniczącego Komisji
3. Walentyna Kożuchowska – członek Komisji
4. Jan Boguszewski – członek Komisji
Działając na zlecenie Rady Miasta Siemiatycze, która Uchwałą XXII/111/12 z dnia 27 kwietnia 2012 r. przekazała Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli w związku ze skargą Pana Wiesława Boratyńskiego złożonej na bezczynność w postępowaniu Burmistrza Miasta. Komisja Rewizyjna w dniu 8 maja ustaliła co następuje:
20 lutego 2012 p. Wiesław Boratyński wystąpił do Burmistrza Miasta Siemiatycze z podaniem w którym odnosi się do pracy MOPS.
W następstwie na powyższe pismo Burmistrz Miasta Siemiatycze w dniu 7 marca 2012 roku wystąpił z prośbą o ustosunkowanie się do powyższej sprawy przez kierownika MOPS – Panią Ewę Romaniuk, załączając kserokopię pisma Wiesława Boratyńskiego. Odpowiedź od Kierownika MOPS Burmistrz Miasta otrzymał 15 marca 2012 roku.
Następnego dnia to jest 16 marca 2012 roku Burmistrz Miasta Siemiatycze udzielił odpowiedzi, która została doręczona osobie wnoszącej podanie 22 marca 2012 roku.
5 kwietnia 2012 roku Pan Wiesław Boratyński skierował do SKO za pośrednictwem Burmistrza Miasta pismo zatytułowane skarga na bezczynność Burmistrza Miasta Siemiatycze, a w swej istocie będące skargą na działania Burmistrza Miasta Siemiatycze i MOPS. Skarga ta według właściwości została przekazana Radzie Miasta Siemiatycze i Uchwałą Nr XXII/111/12 z dnia 27 kwietnia zlecona do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Siemiatycze.
Komisja Rewizyjna ustaliła, że sprawy realizowane przez MOPS na wniosek skarżącego dotyczą wystąpienia z roszczeniem alimentacyjnym wobec jego małżonki i jako takie nie mają charakteru administracyjnego. Podkreślić należy, że zgodnie z art. 4 ustawy o pomocy społecznej tj: osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej, a Wiesław Boratyński nie wywiązał się z tego obowiązku.
W trakcie rozpatrywania skargi ustalono również, że zarówno Burmistrz Miasta jak i MOPS udzielili skarżącemu pełnej informacji odnośnie przysługujących mu praw i procedur obowiązujących przy realizacji roszczeń alimentacyjnych, wywiązujących się tym samym z ustawowych obowiązków.
Komisja Rewizyjna uważa, że z powyższej chronologii wynika, że Burmistrz Miasta Siemiatycze podjął czynności mające na celu ustosunkowanie się do podania wniesionego w dniu 20 lutego 2012 roku przez Pana Wiesława Boratyńskiego. W związku z powyższym Komisja Rewizyjna uważa skargę na Burmistrza Miasta Siemiatycze wniesioną 5 kwietnia, a więc już po odpowiedzi udzielonej p. Wiesławowi Boratyńskiemu przez Burmistrza Miasta Siemiatycze Pana Piotra Siniakowicza, za bezzasadną.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Paweł Onieszczuk
Paweł Onieszczuk
Metryka strony