Protokół Nr XXIV/12
z obrad XXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 22 czerwca 2012 roku
Obrady XXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 12:00 zakończyły zaś o godzinie 14:05.
W obradach XXIV sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 13, według załączonej do protokołu listy obecności.
Radni obecni na XXIV sesji:
- Witold Berski
- Jan Boguszewski
- Katarzyna Jarocka
- Jerzy Korowicki
- Antoni Kosieradzki
- Jan Hyndza
- Walentyna Kożuchowska
- Teresa Milewska
- Paweł Oniszczuk
- Agnieszka Sitarska
- Krzysztof Szyszko
- Agnieszka Zalewska
- Roman Zdrojewski
Radni nieobecni na XXIV sesji:
- Rafał Burakowski
- Eugeniusz Mudel
W obradach XXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
- Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
- Henryk Czmut – Z-ca Burmistrza Miasta
- Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
- Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta
- Maciej Łapuć – Radca Prawny UM
- Jolanta Sidorowicz – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
- Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Barbara Terpiłowska– Dyrektor Przedszkola Nr 3
- Grażyna Komuda – Dyrektor Przedszkola Nr 1
- Barbara Dłuska – Dyrektor Przedszkola Nr 5
- Teresa Nazarewicz – Prezes ZMK
- Mariusz Pyzowski– Dyrektor MOSiR
- Radosław Kondraciuk – Dyrektor SP Nr 1
- Alfred Bajena – Dyrektor Zespołu Szkół im. Jana Pawła II
- Gabriela Krzanowska – Dyrektor Szkoły Muzycznej
- Jan Snycerski – Prezes TPS
- Teresa Fronc – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
- Jerzy Wawrentowicz – Prezes SMLW
- Wiesław Kietliński – Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
- Cezary Klimaszewski – Głos Siemiatycz
- Agnieszka Bolewska – Iwaniuk – Katolickie Radio Podlasia
Do punktu 1 – otwarcie obrad
Obrady XXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 22 czerwca 2012 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXIV sesję Rady Miasta.
Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad
Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXIV sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają propozycje zmian do tego porządku.
Propozycję zmian w zaperopoznowanym porządku obrad XXIV sesji zgłosiła Pani danuta Jasczołt – Skarbnik Miasta, która stwierdziła, że w zwiazkuz z tym, że w pkt. 8 porządku jest podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu, a w pkt. 7 podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2012 r. proponuje dokonać zamiany kolejnosci w jakiej te uchwały będą podjemowane. Skarbnik Miasta podkreśliła, że najpierw należy podjąć uchwałę w sprawie udzielenia pomocy, a potem dokonać zmian w budżecie miasta.
Radni innych propozycji zmian porządku obrad XXIV sesji radni nie wnieśli.
Przewodnicząca Rady poddała więc pod głosowanie zaproponowaną przez Skarbnika Miasta poprawkę, która została przyjęta przez radnych jednogłośnie, a następnie zaproponowany porządek obrad XXIV sesji wraz z przyjętą poprawką - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 13 radnych.
Przyjęty porządek obrad XXIV sesji przedstawia się następująco:
- Otwarcie obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z obrad XXIII sesji Rady Miasta.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 r.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Siemiatycze z tytułu wykonania budżetu miasta za 2011 r.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 r.
- Podjęcie uchwały w sprawie określenia przepisów porządkowych w gminnym regularnym przewozie osób na terenie miasta Siemiatycze.
- Podjęcie uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej miasta Siemiatycze.
- Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach za 2011 r. i zapoznanie z Bilansem Potrzeb na 2012 r.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad.
Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXIII sesji Rady Miasta
Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XXII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłynął do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 - interpelacje i zapytania radnych
Radni zgłosili podczas XXIV sesji zgłosili następujące interpelacje:
-Radny Jerzy Korowicki zabierając głos stwierdził, że chciałby poruszyć w swojej wypowiedzi kilka ważnych problemów, a mianowicie:
1/ naprawienia bramy cmentarnej na Wesce na cmentarzu poniemieckim, radny dodał, że brama się chyli, a turyści przyjeżdżający do naszego miasta to widzą;
2/ potrzeba spryskania środkiem chemicznym cmentarza żydowskiego, radny dodał, że już na poprzedniej sesji zwracał na to uwagę, jednak do tej pory nie zostało to wykonane, radny dodał, że zajrzał tam tuż przed sesją i są chaszcze;
3/ zarośnięty chodnik przy ul. Głowackiego od strony CPN, który jest mało uczęszczany, ale trzeba usunąć to, co tam rośnie;
4/ zgłosił się do niego mieszkaniec miasta z prośbą, aby zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza dlaczego nie odpowiada na pisma obywateli, bo Wojewoda odpisał temu mieszkańcowi, a Burmistrz nie;
5/ mieszkańcy zmusili go poruszenia kolejnego problemu, ale to też sprawa jego dotycząca, a mianowicie miasto tonie w plotkach na temat polityki kadrowej naszego Burmistrza tj. konkursów na dyrektorów szkół i przedszkoli. Radny Korowicki stwierdził, że z tego co się słyszy, to prawdopodobnie wszystko jest już nagrane i wiadomo kto ma być na tych stanowiskach. Radny dodał, że w mieście aż huczy od plotek na ten temat. Radny stwierdził, że jeżeli chodzi o Dyrektora Przedszkola Nr 5 to był na pożegnaniu u wnuczka na pożegnaniu przedszkola i widział płacz rodziców, bo rodzice płaczą, że Pani Dyrektor odchodzi. Radny dodał, że z tego co wie, to rodzice pisali petycje w sprawie zachowania Pani Dyrektor na tym stanowisku podkreślają, że Pani Dyrektor wniosła ogromny wkład pracy w tę jednostkę i w tej chwili i dzieci i rodzice, aż płaczą, że ma odejść, bo kończy kadencję. Radny dodał, że jako Rada radni chyba nie mają wpływu na decyzje Burmistrza i radni na końcu dowiadują się co się dzieje w jednostkach i w urzędzie i dowiadują się czasami z plotek, które czasami w części są prawdą. Radny Korowicki dodał, że wszyscy dyrektorzy jednostek zostali wybrani uczciwie, w demokratycznych wyborach i w tym momencie Pan Burmistrz powinien być królem Salomonem i decyzję rozważnie podejmować, czy zmieniać tych dyrektorów jeśli pracują bardzo dobrze i żeby nie było takiej sytuacji, że konkurs jest ustawiany pod jakąś osobę. Radny Korowicki w swojej wypowiedzi podkreślił również, że będąc w tej Radzie czuje się bezradny, jak za komuny ma tylko zaklepać. Radny Korowicki dodał, że umie pochwalić, ale też i w oczy powiedzieć , dodał, że chciałby, aby ta Rada ożyła, a nie obawiała się, niech każdy radny powie co myśli.
-Radny Krzysztof Szyszko zabierając głos odniósł się do wypowiedzi radnego Korowickiego, stwierdził, że szanuje to co powiedział i podziela te opinie jednak dużymi literami trzeba wypunktować to co mówił, że wszyscy podlegamy demokratycznym wyborom i to, że on dobrze będzie pracował jako radny, wcale nie oznacza, że wyborcy wybiorą go na kolejną kadencję i nic tu nie pomogą apele. Radny dodał, że będzie to wybór demokratyczny i na takiej samej zasadzie odbywają się konkursy, bo jest jakaś kadencyjność i radni mogą apelować, ale nie mogą mieć wpływu na decyzje.
-Radna Walentyna Kożuchowska zabierając głos stwierdziła, że na ul. Wysokiej trwa remont i wymienia się też chodniki przy numerach końcowych tej ulicy, przy blokach należących do Spółdzielni Mieszkaniowej, ale nie wymienia się przy bloku należącym do wspólnoty mieszkaniowej. Radna zwróciła się z pytaniem z tą częścią chodnika będzie, bo w tej chwili ten odcinek chodnika odstaje od całości budynków przy tej ulicy. Radna zwróciła się również z pytaniem, jakie i kiedy planowane są inwestycje na ul. Annopolskiej.
-Radny Jan Boguszewski zabierając głos stwierdził, że jeśli chodzi o konkursy na kierowników miejskich jednostek, to jego uwaga jest taka, że warunki jakie muszą spełniać kandydaci są bardzo duże i być może między wierszami są zapisy dot. poprawności politycznej. Radny Boguszewski dodał, że nie chciałby, aby do tego wracać, bo to już przerabialiśmy.
- Radny Jan Hyndza w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na zapadające się kratki ściekowe na ul. 11 Listopada , podkreślił, że może dojść tam do wypadku. Radny Hyndza poruszył też w swojej wypowiedzi problem zamulonych kratek ściekowych na ul. Grodzieńskiej oraz wykonania wodociągu i porządku na ul. Żeromskiego.
Do punktu 5 – podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 r.
Realizując ten punkt porządku obrad Burmistrz Siniakowicz przedstawił sprawozdanie z działalności w 2011 r. Przedstawione sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawiezatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 r. zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIV/118/12 w załączeniu/
Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Siemiatycze z tytułu wykonania budżetu miasta za 2011 r.
Przewodnicząca Rady Miasta realizując ten punkt porządku obrad zwróciła się z prośbą do radnego Pawła Oniszczuka – Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miasta o zapoznanie radnych z opinią Komisji Rewizyjnej dot. wykonania budżetu miasta za 2011. Opinia Komisji Rewizyjnej dot. wykonania budżetu miasta za 2011 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodnicząca Rady odczytała treść Uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Siemiatycze wniosku o udzielenie absolutorium za 2011 r. Przewodnicząca poinformowała również radnych, że NSZZ Solidarność Oddział w Siemiatyczach pozytywnie zaopiniowało uchwałę w tej sprawie jak również wszystkie pozostałe będące przedmiotem obrad dzisiejszej sesji.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Siemiatycze z tytułu wykonania budżetu miasta za 2011 r. zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIV/119/12 w załączeniu/
Po przeprowadzonym głosowaniu Burmistrz Siniakowicz podziękował radnym za zaufanie i dobrą współpracę.
Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że na ten temat radni dyskutowali na posiedzeniu Komisji przed sesją i temat ten jest znany. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy mają jeszcze jakieś pytania w tej sprawie.
-Radna Walentyna Kożuchowska zwróciła się z pytaniem jaka kwota będzie zapisana w uchwale.
- Burmistrz Siniakowicz odpowiedział, że w uchwale będą wpisane takie dane jak było powiedziane na posiedzeniu komisji. Burmistrz dodał, że będzie wykonany odcinek do tej pierwszej leśnej drogi, potem do wjazdu na teren PK, a potem do drugiego wjazdu do PK. Burmistrz podkreślił, że takie były ustalenia ze starostwem i środki też pozostały takie same.
-Radny Krzysztof Szyszko zabierając głos zwrócił się z prośbą, aby przedstawić mediom jakie były sugestie radnych na posiedzeniu komisji.
- Burmistrz Siniakowicz podkreślił, że na posiedzeniu Komisji była burzliwa dyskusja na temat remontu ul. A. Krajowej i ostatecznie biorąc pod uwagę uzgodnienia i środki jakimi dysponuje miasto i powiat ustalono, że miasto pokryje koszt remontu tej ulicy do pierwszej drogi do lasu, a powiat zrobi dalej do pierwszego wjazdu na teren PK do stacji paliw, a w przyszłości niedalekiej do drugiego wjazdu na teren PK.
-Radny Szyszko podkreślił, że radni wnioskowali o wykonanie tego remontu dalej, aż do biurowca PK, ale okazuje się, że Starostwo nie ma środków, bo w ostatnim czasie obwite opady deszczu na terenie powiatu spowodowały zniszczenia dróg powiatowych i tam w tej chwili starostwo musi skierować środki. Radny Szyszko dodał, że radni miejscy wychodzą z założenia, że mieszkańcy naszego miasta korzystają ze wszystkich ulic i nieważne, czy droga jest gminna, czy powiatowa, radnym zależy, aby mieszkańcy poruszali się po dobrych nawierzchniach ulic na terenie naszego miasta.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawieudzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemuzwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIV/120/12 w załączeniu/
Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 r.
Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad XXIV sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został radnym przedłożony przed obradami sesji i Skarbnik Miasta udzieliła szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawiezmian w budżecie miasta na 2012 r. zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu.
/Uchwała Nr XXIV/121/12 w załączeniu/
Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie określenia przepisów porządkowych w gminnym regularnym przewozie osób na terenie miasta Siemiatycze
Przechodząc do kolejnego punktu obrad Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został również radnym przedłożony przed obradami sesji. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają jeszcze jakieś uwagi i pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawiew sprawieokreślenia przepisów porządkowych w gminnym regularnym przewozie osób na terenie miasta Siemiatycze,zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIV/122/12 w załączeniu/
Do punktu 10 - podjęcie uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej miasta Siemiatycze
Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad XXIV sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały również został radnym przedłożony przed obradami sesji. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają jeszcze jakieś uwagi i pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieoceny zasobów pomocy społecznej miastaSiemiatycze zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIV/123/12 w załączeniu/
Do punktu 11 - sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach za 2011 r. i zapoznanie z Bilansem Potrzeb na 2012 r.
Realizując ten punkt porządku obrad XXIV sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że ze sprawozdaniem radni również zostali zapoznani przed obradami sesji. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy zgłaszają jeszcze jakieś uwagi i pytania w tej sprawie. Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zwróciła się do Pani Ewy Romaniuk – Kierownika MOPS z prośbą o przedstawienie zebranym krótkiej informacji na temat działalności MOPS w 2011 r.
Do punktu 12 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielili Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz oraz Z-ca Burmistrza – pan Henryk Czmut.
-Pan Czmut odnosząc się do interpelacji zgłoszonych przez radnego Korowickiego stwierdził, że jeśli chodzi zarośnięte chodniki przy ul. Głowackiego, to przed około miesiącem była prośba ze strony miasta do Powiatowego Zarządu Dróg o spryskanie tego chodnika. Pan Czmut dodał, że jak zapewnił Dyrektor PZD spryskanie miało już miejsce i myśli, że efekty tych prac będą już wkrótce widoczne. Pan Czmut w swojej wypowiedzi podkreślił, że rola miasta jest w tej sytuacji proszenie, apelowanie, bo miasto władztwa nie ma nad ul. Głowackiego. Pan Czmut dodał, że podobnie sytuacja wygląda z ul. 11 Listopada i Grodzieńską, gdzie miasto jest w ciągłym kontakcie z zarządcami tych dróg. Pan Czmut dodał, że wychodząc naprzeciw wnioskom radnych na jedno z posiedzeń komisji trzeba będzie zaprosić przedstawicieli tych jednostek, aby porozmawiać o zakresie prac związanych z bieżącym utrzymaniem ulic krajowych, wojewódzkich i powiatowych na terenie miasta Siemiatycze. Pan Czmut stwierdził, że jeżeli chodzi o remont bramy, to zostanie on wykonany przez MOSiR w najbliższym, możliwym terminie. Jeśli chodzi o zarośnięty teren cmentarza żydowskiego, to Pan Czmut stwierdził, że wydaje mu się, że lepiej będzie ten teren wykosić i na przestrzeni 2 tygodni będzie można to wykonać, gdyż w chwili obecnej większość pracowników MOSiR skierowanych jest do pracy związanych z przygotowaniem zalewów i basenu sezonu letniego.
- Radny Korowicki stwierdził, że nie zadawala go takie wytłumaczenie.
- Burmistrz Czmut odnosząc się do wypowiedzi radnego Korowickiego stwierdził, że możliwości kadrowe MOSiR są ograniczone i wszelkie czynności są wykonywane w pewnej kolejności i nie da się zrealizować wszystkich oczekiwań w jednym czasie.
-odpowiadając na interpelację radnej Kożuchowskiej odnośnie chodnika przy ul. Wysokiej leżącego działce wspólnoty mieszkaniowej, Burmistrz Czmut stwierdził, że miasto ma ok. 17% udziałów i w takiej sytuacji możliwości miasta odnośnie zrealizowania tego przedsięwzięcia nie są decydujące. Pan Czmut dodał, że prowadzone są rozmowy i być może uda się doprowadzić do wymiany tych dużych płyt chodnikowych na kostkę. Jeżeli chodzi o kanalizację w ul. Annopolskiej to jest ona przewidziana do realizacji w 2013 r. Odnosząc się do interpelacji w kwestii wodociągu w ul. Żeromskiego, to w miesiącach lipcu- sierpniu będzie ten wodociąg przebudowywany, a zwłoka wynika z tego, że trwa procedura przepisania pozwolenia na budowę z miasta na Przedsiębiorstwo Komunalne. Pan Czmut dodał, że po zakończeniu procedury prawnej PK przystąpi do przebudowy wodociągu.
- Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego odnośnie konkursów na dyrektorów miejskich jednostek stwierdził, że w tej chwili mamy ogłoszone cztery konkursy, dwa na dyrektorów przedszkoli i dwa na dyrektorów szkół. Burmistrz dodał, że w tych konkursach wpłynęło sześć ofert. Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził następnie, że obrady sesji są zbyt poważne i zbyt ważne, aby na nich się zajmować plotkami. Burmistrz podkreślił, że ustawa o systemie oświaty wyraźnie mówi, jakie warunki trzeba spełniać przy konkursach i nie ma żadnej możliwości, żeby tu coś dopisać, a jedynie krok po kroku trzeba realizować to co tam jest określone. Burmistrz odnosząc się do wypowiedzi radnego Boguszewskiego stwierdził, że rzeczywiście poprzednia epoka już minęła się i podpisuje się pod tym, jednak chciałby dodać, że minęła też epoka monarchii i oligarchii dziedzicznej i nikt nie jest przyspawany do stanowisk, ani on, ani radni, ani kierownicy jednostek. Burmistrz dodał, że dyrektora szkoły, czy przedszkola wybiera 9 osób: 3 przedstawicieli miasta, , 2 z Kuratorium Oświaty, 1 przedstawiciel rodziców, 1 przedstawiciel nauczycieli po 1 ze związków zawodowych. Burmistrz Siniakowicz podkreślił w swojej wypowiedzi, że jak ktoś chce mu wmówić że jeśli w konkursie na dyrektora Przedszkola Nr 5 nie wygra obecna Pani Dyrektor to będzie to fałszywe rozstrzygnięcie i nie będzie to demokratyczny wybór to się z tym nie zgadza, bo to są wybory demokratyczne i 9 osób podejmie decyzję w tej sprawie. Burmistrz Siniakowicz dodał, że komisja konkursowa proponuje kandydata, a Burmistrz sam podejmuje decyzję i wybiera, przy czym nie musi się zgodzić na wskazanego kandydata, może też wybrać innego, albo przedłużyć kadencję. Burmistrz dodał, że to co się dzieje w tej sprawie to jego zdaniem jest grubą przesadą.
-Radny Korowicki zabierając głos dodał, że Burmistrz też nie jest wieczny.
-Burmistrz Siniakowicz odpowiedział, że siebie wymienił jako pierwszego.
-Radna Agnieszka Sitarska podkreśliła, że w tej chwili tu gdzie jest radny, Burmistrz tu jest kadencyjność i dziś radni są, a za 2 lata może ich nie być. Radna Sitarska podkreśliła, że nie ma czegoś takiego jak zawód dyrektor. Radna Sitarska podkreśliła, że nie możemy tu zajmować się plotkami, bo o sobie też usłyszała, że sama złożyła swoją ofertę w konkursie na Dyrektora Szkoły Nr 3.
-Radny Korowicki stwierdził, że jemu chodzi tylko o to, aby uczciwie w oczy porozmawiać z radnymi.
- Radna Sitarska zwracając się do radnego Korowickiego stwierdziła, że powinien pójść do Burmistrza i o tym powiedzieć.
-Radny Korowicki odpowiedział i vicewersa.
- Przewodnicząca Rady Miasta zabierając głos ponownie stwierdziła, że w kompetencji Burmistrza jest też przenoszenie pracowników na inne stanowiska i powoływanie dyrektorów jednostek, bo to Komisje wybierają a Burmistrz powołuje, a radni nie są od tego, to nie jest ich kompetencja. Radna dodała, że jak widać złotego środka nie ma, bo w poprzedniej kadencji było przedłużanie kadencji dyrektorom jednostek bez konkursu i też było źle.
-Sekretarz Miasta – Pani Elżbieta Rakszawa podkreśliła, że w ustawie o Systemie Oświaty i w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej określone są ściśle szczegółowe wymagania, jakie musi spełnić osoba przystępująca do konkursu i nie możliwości, aby zaproponować inne. Pani Rakszawa raz jeszcze podkreśliła, że jest ustawowo określony schemat i wszystkie konkursy w placówkach oświatowych są takie same.
-Radny Krzysztof Szyszko zwrócił się z pytaniem, z jakiego powodu nie jest ogłaszany konkurs w jednych jednostkach, a w drugich jest.
-Burmistrz Siniakowicz odpowiadając na to pytanie podkreślił, że wyszedł z założenia i przyjął taką politykę, że konkursy na każde stanowisko będą ogłaszane. Dodał, że trzeba mierzyć wszystkich jedną miarą i jak nawet jest 1 kandydat to konkurs też będzie, po to żeby odświeżyć wiedzę.
Do punktu 13 – wolne wnioski
W wolnych wnioskach głos zabierali:
-Radny Antoni Kosieradzki zwrócił się z pytaniem, jakie kroki są podejmowane po wspólnej Komisji z przedstawicielami GDDKiA na terenie naszego miasta, czy są jakieś wytyczne, aby poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych na ul. 11 Listopada.
- Z-ca Burmistrza Miasta – Pan Henryk Czmut odpowiadając na to pytanie stwierdził, że odbyło się posiedzenie komisji wyjazdowej w którym uczestniczyli przedstawiciele GDDKiA, dróg wojewódzkich, policji. Pan Czmut stwierdził, że była przedstawiana propozycja zmiany lokalizacji przejścia dla pieszych na ul. 11 Listopada w okolicy sklepu Super Sam jak również usytuowania przejścia na ul. 11 Listopada przy świetlicy na Walendziakach. Pan Czmut podkreślił, że wstępnie te propozycje nie zostały zanegowane, ale oficjalnie formalnej decyzji jeszcze nie ma.
-Radny Witold Berski zabierając głos skierował prośbę do Komendanta Powiatowego Policji, aby na ul. 11 Listopada przy Przedszkolu Nr 3 w godzinach szczytu zostały zwiększone patrole policji, szczególnie w godzinach między 15-16. Radny dodał, że dobrze by było, żeby przedstawiciel GDDKiA spotkał się z radnymi, aby omówić kwestie bezpieczeństwa na ul. 11 Listopada.
-Radna Walentyna Kożuchowska zwróciła uwagę na problem poruszania się rowerzystów na całej drodze nr 19. Radna podkreśliła, że przejechanie rowerem odcinkami drogi nr 19 graniczy praktycznie z cudem. Radna zwróciła się z pytaniem, czy nie można zwrócić się do zarządcy drogi z propozycją wydzielenia części chodnika dla rowerów, aby umożliwić rowerzystom poruszanie się chodnikiem.
-Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do wypowiedzi radnej Kożuchowskiej stwierdził, że miasto ma plan połączenia ścieżkami rowerowymi ulic miejskich z dojazdem do drogi nr 19, potem projektowana jest droga do Ciechanowca i chcą zwrócić się z wnioskiem o zaprojektowanie ścieżki w tamtym kierunku. Burmistrz podkreślił, że zechcą, aby w całość to połączyć, aby powstała trasa rowerowa.
-Radny Jan Boguszewski stwierdził, że jeśli chodzi o rowery, to w części naszego miasta są szerokie chodniki i może udałoby się pomyśleć i zrobić to tak, jak jest w innych miastach, aby na istniejących chodnikach wydzielić pasy dla rowerów.
-Pan Czmut odnosząc się do wypowiedzi radnego Boguszewskiego podkreślił, że chodnik musi mieć minimum 2,5 m szerokości, aby mógł być adoptowany na ten cel. Pan Czmut podkreślił również, że ścieżki rowerowe powinny być również oddzielone od jezdni pasem zieleni. Pan Czmut dodał, że biorąc to pod uwagę nie wszystkie chodniki się do tego nadają, aby to wprowadzić w sposób bezpieczny dla użytkowników.
- Radny Jan Hyndza zabierając głos stwierdził, że reasumując te wypowiedzi do GDDKiA nas nie szanuje, ani Rady, ani Burmistrza i chyba już czas zacząć blokować drogę nr 19, bo nikogo nic nie obchodzi, co dzieje się w Siemiatyczach.
Następnie Przewodnicząca Rady Miasta udzieliła głosu Panu Wiesławowi Boratyńskiemu, mieszkańcowi Siemiatycz, który zabrał głos w sprawie sposobu rozpatrzenia jego skargi przez Komisję Rewizyjna rady Miasta. Pan Boratyński pokrótce przedstawił swoje stanowisko, zwracając uwagę na fakt, że sposób rozpatrzenia skargi nie daje mu możliwości odwoławczych, a Komisja Rewizyjna rozpatrując sprawę oparła się na ustawie o pomocy społecznej , której wykonanie należy do Burmistrza za pośrednictwem MOPS.
-Przewodnicząca Rady Miasta stwierdziła, że skarga była na bezczynność Burmistrza i tylko w tym zakresie była rozpatrywana i tylko tym Komisja Rewizyjna się zajmowała. Radna Sitarska podkreśliła, że Komisja Rewizyjna rozpatrując skargę ustaliła, że Burmistrz Miasta podjął czynności mające na celu ustosunkowanie się do wniesionego przez niego podania. Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do Pana Boratyńskiego, czy otrzymał pisma od Kierownika MOPS i Burmistrza Miasta.
-Pan Boratyński odpowiedział, że otrzymał. Pan Boratyński dodał, że bezczynnością jest niezałatwienie sprawy.
-Przewodnicząca Rady zwróciła się do obecnego na sesji Radcy Prawnego Urzędu Miasta z prośba, aby wyjaśnił, co to jest bezczynność.
Pan Maciej Łapuć – Radca Prawny Urzędu Miasta odpowiadając na to pytanie stwierdził, że sprawa ta nie była załatwiana w trybie administracyjnym , a jedynie prowadzona była korespondencja. Pan Łapuć dodał, że jeśli nie jest prowadzone postępowanie administracyjne, nie ma bezczynności. Pan Łapuć dodał, że Rada Miasta uznała skargę za bezzasadną w tym zakresie i w tej chwili można wezwać Radę do usunięcia naruszenia prawa. Pan Łapuć podkreślił, że wnioski Pana Boratyńskiego powinien rozpatrywać organ właściwy, a Rada takich uprawnień nie ma.
-Pan Boratyński zabierając głos stwierdził, że bezczynność na podstawie kpa jest ustalana.
-Przewodnicząca Rady Miasta poinformowała radnych, że Pan Boratyński złożył odwołanie od niewłaściwego rozpatrzenia skargi przez Radę Miasta. Przewodnicząca dodała, że odwołanie to wraz z dokumentacją w tej sprawie przekazane zostało Wojewodzie Podlaskiemu.
-Pan Boratyński zabierając głos ponownie zwrócił się z pytaniem, co stoi na przeszkodzie w załatwieniu jego sprawy, dodał, że w tej chwili zacznie się znowu taniec pism, a jego sprawa jest nadal niezałatwiona.
-Pani Ewa Romaniuk – Kierownik MOPS poproszona o zabranie głosu w tej sprawie stwierdziła, że rzeczywiście art. 107 ustawy o Pomocy Społecznej mówiący o tym, że Kierownik POMS może wystąpić o alimenty, jednak to ona decyduje komu będzie występować, bo to ona z ramienia Urzędu Miasta jest po to, aby pomóc osobom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Pani Romaniuk dodała, że w jej ocenie Pan Boratyński nie jest osobą chorą, starą, jest osobą zdolną samodzielnie funkcjonować, zdolną do pracy i zdolną samodzielnie występować przed sądem, dlatego też uważa, że sam osobiście powinien wystąpić do sądu o alimenty, a nie MOPS ma to zrobić w jego imieniu. Pani Romaniuk podkreśliła, że w tej korespondencji, która prowadzona była z Panem Boratyńskim decyzji administracyjnej się nie wydaje, bo tu nie ma postępowania administracyjnego i nie ma też trybu postępowania odwoławczego.
-Przewodnicząca Rady Miasta raz jeszcze podkreśliła, że odwołanie Pana Boratyńskiego zostało przekazane do Wojewody Podlaskiego i trzeba poczekać jakie będą ustalenia Wojewody. Przewodnicząca raz jeszcze podkreśliła, że na chwilę obecną nie pozostaje nic innego, jak czekanie na rozstrzygnięcie Wojewody w tej sprawie.
Do punktu 14 - zakończenie obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXIV sesji Rady Miasta w dniu 22 czerwca 2012 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:05.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Agnieszka Anna Sitarska
Załącznik do Protokołu Nr XXIV/12
Z XXIV sesji w dniu 22 czerwca 2012 r.
W dniu dzisiejszym mam przyjemność przedstawić Wysokiej Radzie sprawozdanie za pierwszy, pełny rok działalności.
Procedura absolutorium związana jest z rozpatrzeniem sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu, jednak uważam, że dobrym zwyczajem jest też podsumowanie merytoryczne działalności samorządu i to też w tym momencie chciałbym uczynić.
Zakres działalności samorządu jest bardzo szeroki. Nie sposób w trakcie jednego wystąpienia przedstawić złożoności realizowanych zadań. W ciągu roku podczas sesji Rady starałem się na bieżąco informować o stanie realizacji poszczególnych działań. Dzisiaj przypomnę w skrócie te najważniejsze.
Inwestycje
Przy uchwalaniu budżetu Miasta najwięcej dyskusji i emocji jest związanych z planowanymi inwestycjami dlatego od nich rozpocznę wystąpienie.
Wykaz zadań inwestycyjnych na 2011 rok zawierał 22 pozycje w tym opracowanie dwóch dokumentacji.
Największą realizowaną inwestycją była przebudowa ul. Legionów Piłsudskiego oraz remont ul. Pałacowej realizowane w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. Koszt inwestycji wyniósł 1 621 771 zł, przy dofinansowaniu w wysokości 810 885 zł. Poza poprawą stanu technicznego wymienionych ulic ważną rzeczą dla mieszkańców jest powstanie wielu nowych miejsc parkingowych. Przebudowa ul. Legionów Piłsudskiego obejmowała również budowę 145 mb kanalizacji deszczowej. Kanalizacja ta została połączona, dodatkowym, 69 metrowym odcinkiem z kanalizacją ulicy Ogrodowej którego koszt wyniósł 39 360 zł. Dopełnieniem nowego wyglądu tej części Miasta było ustawienie dwóch nowych wiat przystankowych.
Kolejną co do wielkości inwestycją był remont budynku Przedszkola Nr 1. Ze względu na wysokie koszty remontu, oszacowane na 615 tys. zł, podzielony został na dwa etapy. W ubiegłym roku zmieniono konstrukcję dachu, przebudowano kominy, schody zewnętrzne i tarasy. Pierwszy etap kosztował miasto 391 tys. zł. II etap będzie realizowany w bieżącym roku.
Zrealizowano także remont dachu dawnej oranżerii którego koszt wyniósł 111 298 zł. 18,42 % tej kwoty stanowi dofinansowanie z Urzędu Wojewódzkiego. Na teren wokół oranżerii opracowano dokumentację zawierającą nowe rozwiązania w zakresie zieleni i miejsc wypoczynku. . Opracowanie zostało przekazane miastu w październiku. Koszt wyniósł 32 964 zł. Wartość kosztorysowa inwestycji została oszacowana na 2 042 262 zł. Jednocześnie podjęto działania związane z opracowaniem projektu drogi dojazdowej z parkingu przy SOK do ul. Legionów Piłsudskiego
Przy szkołach podstawowych, w ramach ogólnopolskiego programu Radosna Szkoła. Wybudowano place zabaw. Koszt budowy wyniósł 332 tys. zł z czego ok. 50% stanowiła dotacja z budżetu państwa. Inwestycja została poddana procedurze odbioru jakościowego Ministerstwa Edukacji Narodowej w trakcie którego na miasto został nałożony obowiązek wykonania dodatkowego ogrodzenia wewnątrz placów zabaw. Podniosło to koszty przedsięwzięcia o 12 607 zł. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo dzieci oraz dewastację placów, w przyszłości należy uwzględnić poniesienie kosztów monitoringu.
Miasto uzyskało również dotację w wysokości 55 000 zł na wymianę pokrycia dachowego w dwóch budynkach mieszkalnych zamieszkałych przez Romów. Zadanie zostanie zrealizowane już w 2012 r.
Dwa spośród zaplanowanych zadań na 2011 r. związane były z budową oświetlenia ulicznego: w ul. Cerkiewnej oraz części ul. B. Głowackiego i Białostockiej. Inwestycja została opłacona w 2012 r. ze względu na niekompletność dokumentacji przedłożonej przez wykonawcę do końca ubiegłego roku. Poza wymienionymi ulicami oświetlenie uzupełniono na drodze wewnętrznej przy ul. Górnej oraz rozbudowano oświetlenie przy ul. Bursztynowej.
Zlecone zostało opracowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej zagospodarowania terenów wokół zalewów pod nazwą: Rozwój infrastruktury aktywnych form turystyki i rekreacji w obszarze zalewów w Siemiatyczach. Do projektu planowane jest włączenie przebudowy kanalizacji deszczowej ulicy Nadrzecznej, na którą już wcześniej została opracowana dokumentacja. Wykonanie opracowania zlecono dopiero 20 października gdyż wykonawcę wyłoniono w drugim przetargu. Koszt opracowania to 429 270 zł. Kompletna dokumentacja została przekazana 30 stycznia br. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że realizacja przedsięwzięcia wpłynie na atrakcyjność Miasta. Bardzo liczymy na uzyskanie dofinansowania tego projektu. Bez wsparcia zewnętrznego jego realizacja będzie niemożliwa.
W ubiegłym roku pozytywnie został rozpatrzony wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia „Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno – ściekowej na terenie Miasta Siemiatycze” . W końcu rokuzostała podpisana umowa. Z przyczyn, które Państwo znacie, Przedsiębiorstwo Komunalne zrezygnowało z dofinansowania i zamierza realizować przedsięwzięcie własnymi środkami. W ubiegłym roku wybudowana została kanalizacja w ulicy Żeromskiego w bieżącym roku trwa budowa kanalizacji na osiedlu po prawej stronie ulicy Słowiczyńskiej.
Zmianie uległa też koncepcja rozwoju ciepłownictwa w mieście. Odstąpiono od budowy elektrociepłowni w rejonie ulicy 11 Listopada i Żwirki i Wigury. Zostało podpisane porozumienie o rozwiązaniu umowy na „Zaprojektowanie i wykonanie elektrociepłowni opalanej biomasą”.
Z przykrością muszę stwierdzić, że upłynął kolejny rok bez możliwości wykonania dokumentacji technicznej na budowę kanalizacji sanitarnej, deszczowej i na przebudowę nawierzchni drogowej w ul. Sportowej, Plażowej i Słowiczej. Przyczyną wstrzymania prowadzonych prac projektowych jest sporny przebieg linii rozgraniczającej jednej nieruchomości położonej przy ul. Plażowej. W sprawie toczy się postępowanie sądowe.
Tak jak w poprzednich latach wykonywano prace związane z budową, remontem i przebudową chodników. Wykonano je na 824 mb. Wybudowano chodnik na części ul. Gilewskiego, Konopnickiej, ul. Wysokiej przy ciągu handlowym, Obrońców Warszawy oraz w kierunku amfiteatru wraz z ustawieniem ogrodzenia sztywnego. Łączny koszt budowy chodników wyniósł 118 230 zł. Przy robotach tych częściowo zostały wykorzystane materiały z rozbiórki z ulic Legionów Piłsudskiego i Pałacowej.
W ramach remontów cząstkowych ulic odnowiono nawierzchnię bitumiczną 99 m odcinka ul. Słowackiego i 150 m odcinka ul. Ogrodowej, drogi w kierunku zakładów Pronar oraz 1400m 2 parkingu przy ul. Grodzieńskiej. Koszt tych prac wyniósł 160 606 zł. Drogi gruntowe ( ulice Walendziuki, Sosnowa, Krzywa i Konopnickiej) zostały poddane profilowaniu oraz doziarnianiu kruszywem naturalnym co poprawiło ich przejezdność.
Udzielona została pomoc finansowa powiatowi siemiatyckiemu w wysokości 30 000 zł na wykonanie remontu ul. Armii Krajowej.
Ogółem wartość robót drogowych realizowanych przez miasto wyniosła 2 288 371 zł.
Z tego 36,75 % stanowiły dotacje zewnętrzne.
Ważną sferą działalności samorządu jest ochrona środowiska. W tej dziedzinie skupiono uwagę na wstępnych czynnościach przygotowujących do zmian w systemie gospodarki odpadami , które miasto jest zobowiązane wprowadzić do 1 lipca 2013 r. Obowiązkowe przejęcie odpadów przez miasto i ich segregacja to filary nowego systemu. Do segregacji miasto przyzwyczaja mieszkańców już od kilku lat. Służą temu pojemniki na surowce ustawione w różnych punktach miasta, akcje nieodpłatnego zabierania surowców prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunalne oraz konkursy dla uczniów. W ubiegłym roku rozstrzygnięta została już 9 edycja konkursu polegającego na zbiórce surowców wtórnych przez dzieci i młodzież. Zachętą do udziału w konkursie są atrakcyjne nagrody .
Osobnym problemem jest przestrzeganie przez mieszkańców regulaminu utrzymania porządku i czystości szczególnie w zakresie usuwania z nieruchomości nieczystości stałych i płynnych w tym brak podłączeń do sieci kanalizacyjnej mimo istnienia kanału sanitarnego w danej ulicy. Kontrolę realizacji tych obowiązków przeprowadzono w stosunku do 406 nieruchomości. Tam gdzie stwierdzono nieprawidłowości wydano zalecenia i ustalono termin ich wykonania.
U mieszkańców posiadających czworonogi staramy się wyrobić właściwe nawyki opieki nad zwierzętami. W tej kwestii wiele jeszcze przed nami ale został zrobiony pierwszy krok. Miasto zakupiło 2000 szt. zestawów higienicznych „wucepsinka” które były nieodpłatnie rozdawane przez Spółdzielnię Mieszkaniową , Zarząd Mienia Komunalnego , szkoły i Urząd Miasta.
Podniesiony został standard opieki nad bezpańskimi zwierzętami w przytulisku prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Komunalne. Koszty jakie poniosło z tego tytułu miasto wyniosły 88 287 zł.
Sukcesywnie realizowany był program usuwania z terenu Miasta wyrobów azbestowych. Na jego realizację miasto uzyskało dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 22 201 zł. W realizację programu miasto zaangażowało również środki własne w wysokości 5 821 zł. W sumie pozwoliło to na bezpieczne usunięcie azbestu z 17 posesji.
Gospodarka Komunalna
Ubiegły rok nie był korzystny jeżeli chodzi o sprzedaż nieruchomości z zasobu gminy. Założony na początku roku plan sprzedaży nie został w pełni zrealizowany z powodu braku zainteresowania nieruchomościami przeznaczonymi do sprzedaży. Mimo dwukrotnych przetargów nie udało się sprzedać ani nieruchomości przy ul. Ciechanowieckiej ani nieruchomości przy 11 Listopada. W trybie przetargu zbyte zostały niewielkie działki przy ul. Ks. Ściegiennego, Zaszkolnej i Słowiczyńskiej. Wpływy z tego tytułu wyniosły 92 420 zł. W drodze bezprzetargowej, na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej sprzedano 2 działki i jedną na rzecz użytkownika wieczystego.
Niewielkie było także zainteresowanie wykupem lokali mieszkalnych przez najemców. Z założonej w planie dochodów sprzedaży 15 lokali sprzedano jedynie trzy. Przy sprzedaży zastosowano bonifikaty w wysokości 75 i 80%.
Przekształcono prawo użytkowania wieczystego w prawo własności 8 nieruchomości za łączną kwotę 147 128 zł, przy czym 76 944 zł z tej kwoty rozłożono na raty do 10 lat.
Kontynuując proces komunalizacji mienia decyzją Wojewody Podlaskiego stwierdzono na rzecz Miasta Siemiatycze własność 6 nieruchomości o pow. 0,5447 ha, które przyjęto w zasób dróg miejskich. Ponadto w drodze cywilno-prawnej nabyto prawo użytkowania wieczystego od Spółdzielni Mieszkaniowej działki o pow. 255 m2 na poprawienie dojazdu do hali sportowej za kwotę 30 000 zł oraz nabyto od osoby fizycznej nieruchomość zabudowaną o pow. 1366 m2 przy ul. B.Głowackiego na poszerzenie ulicy za kwotę 180 000 zł.
Część nieruchomości stanowiących zasób gminny jest przedmiotem dzierżawy oraz najmu. W ubiegłym roku obowiązywały łącznie 102 umowy dzierżawne za grunt z czego uzyskano dochód w wysokości 140 591 zł oraz 13 170 zł z tytułu rezerwacji miejsc na targowicy. Z najmu lokali użytkowych położonych w budynkach komunalnych przy Placu Jana Pawła II uzyskano dochód 118 389 zł netto z a opłaty targowej 73 516 zł brutto. Roczny koszt obsługi targowisk wyniósł 49 970 zł. Obejmuje on koszty zarządcy, wynagrodzenia inkasenta oraz czynszu za targowicę płodów rolnych przy ul. Ciechanowieckiej.
Oświata
W ubiegłym roku nie uległa zmianie ilość placówek oświatowych prowadzonych przez miasto. Porównując jednak lata szkolne 2010/11 i 2011/12 o 80 zmniejszyła się liczba uczniów. Spowodowało to zmniejszenie liczby oddziałów z 58 do 55 oraz zmniejszenie liczby zatrudnionych nauczycieli ze 125 do 122. Jedyną szkołą w której nastąpił wzrost liczby uczniów była Szkoła muzyczna.
Mimo zmniejszenia zakresu zadań oświatowych realizowanych przez miasto wydatki na oświatę wzrosły z 14 614 749 w roku 2010 do 15 894 249 w roku 2011. W kwocie tej
8 930 605 zł tj. 56,19 % stanowiła subwencja oświatowa. Wzrost wydatków na oświatę powodowany jest przede wszystkim sukcesywnym wzrostem wynagrodzeń nauczycieli. Na przestrzeni 3 lat wynagrodzenia tej grupy zawodowej wzrosły o 21 %. Wypłacone w ubiegłym roku dodatki wyrównawcze pochłonęły kwotę 284 366 zł obciążoną dodatkowo składkami ZUS. Z budżetu zostały wypłacone 9 miesięczne odprawy dla zwolnionych nauczycieli zrefundowane zaledwie w 10 %.
Od lipca wprowadzona została podwyżka opłat stałych za pobyt dzieci w przedszkolu do 130 zł oraz wprowadzona została podwyższona opłata stała za pobyt w przedszkolu w okresie wakacji do 160 zł. Niestety nowe regulacje na skutek interwencji organu nadzoru przetrwały zaledwie do początku bieżącego roku. Obecny, godzinny system opłat za pobyt w przedszkolu jest mniej korzystny dla gmin.
Do trzech miejskich przedszkoli uczęszczało 530 dzieci w tym 55 z terenu gminy Siemiatycze. Na mocy stosownego porozumienia z wójtem, gmina Siemiatycze zwracała do budżetu miasta równowartość wydatków ponoszonych przez miasto na te dzieci.
Przedszkola starają się uatrakcyjnić dzieciom pobyt w placówce poprzez organizowanie dodatkowych zajęć. W przedszkolu Nr 1 realizowany był projekt Super Przedszkole współfinansowany w 93,92 % przez Unię Europejską zaś w Przedszkolu Nr 5 program Klub Leśnego Przedszkolaka dofinansowany w 94,99%. Koszt każdego z projektów wyniósł blisko 300 000 zł Dzięki tym projektom dzieci korzystały z atrakcyjnych dodatkowych zajęć w tym z wyjazdów na basen.
W okresie wakacyjnym przedszkola pełniły dyżury zapewniając w ten sposób opiekę dzieciom 83 dzieciom.
W związku z nierozwiązanym problemem instytucjonalnej opieki nad dziećmi do lat 3 w Przedszkolu Nr 3 przeprowadzono remont i zaadaptowano części pomieszczeń na potrzeby żłobka. Koszt prac adaptacyjnych i wyposażenia pomieszczeń wyniósł 272 067 zł zł i w 69,58 % został pokryty ze środków pozyskanych w ramach resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH”. Pierwotna koncepcja powołania zespołu przedszkolno-żłobkowego została zakwestionowana przez organ nadzoru w związku z tym we wrześniu zdecydowano o utworzeniu odrębnej jednostki organizacyjnej, która rozpoczęła działalność z początkiem bieżącego roku.
Mimo potrzeby wprowadzania oszczędności możemy się pochwalić, że we wszystkich przedszkolach prowadzone były mniejsze lub większe prace remontowe, wymieniano sprzęt i wyposażenie. W efekcie dzieci w naszych przedszkolach mają zapewnione bardzo dobre warunki.
Kultura
W zakresie kultury utrzymano funkcjonowanie dwóch instytucji: ośrodka kultury i biblioteki. W związku z trudnościami lokalowymi w październiku zawieszone zostało działanie filii biblioteki mieszczącej się w przedszkolu Nr 1. Biblioteka obsłużyła w ubiegłym roku 2 768 czytelników. Księgozbiór został wzbogacony o 1444 woluminy. Ze środków własnych na zakupy książek wydano 20 251 zł i 7 500 zł uzyskano w ramach Programu Biblioteki Narodowej „ Zakup nowości wydawniczych dla bibliotek”. Biblioteka zakwalifikowała się do II rundy Programu Rozwoju Bibliotek Dzięki temu uzyskała nowy sprzęt o wartości 8 730 zł ponadto pracownicy biblioteki uczestniczą w warsztatach efektem których będzie opracowanie kilkuletniego planu rozwoju biblioteki.
W ubiegłym roku została opracowana Strategia Rozwoju Siemiatyckiego Ośrodka Kultury jako efekt uczestnictwa pracowników ośrodka w Programie Dom Kultury Plus. Jednym z jej założeń jest wzbogacenie oferty programowej i dostosowanie jej do potrzeb mieszkańców. W ramach programu realizowano również szereg warsztatów dofinansowywanych przez Narodowe Centrum Kultury. Szacuje się, że w stałych formach pracy realizowanych przez SOK brało udział ok. 500 uczestników.
Kontynuowana była współpraca ze Stowarzyszeniem Wspierania Kultury Narodowej Małe Podlasie przy organizacji Turnieju Tańców Polskich „O Podlaską Szyszkę”. Wysokość dofinansowania wyniosła 15 000 zł. Ponadto miasto poprzez Siemiatycki Ośrodek Kultury służyło pomocą organizacyjną.
Kultura fizyczna
Działalność Miasta w zakresie kultury fizycznej realizowana była zarówno przez formę instytucjonalną – Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jak i współpracę z organizacjami pozarządowymi.
W wyniku rozstrzygnięcia konkursu na rozwój sportu podpisana została umowa z Miejskim Klubem Sportowym Cresovia na mocy której przekazano z budżetu Miasta 90 000 zł na rozwój piłki nożnej w naszym mieście. Z dotacji tej klub wykorzystał ostatecznie 75 333 zł pozostałą część zwrócił do budżetu miasta wraz z należnymi odsetkami. Inne kluby sportowe otrzymały wsparcie finansowe na zadania związane z kulturą fizyczną połączone z profilaktyką uzależnień. Na ten cel wydano łącznie 36 000 zł. Wsparcie otrzymało 6 klubów. Ponadto umożliwiono klubom nieodpłatne korzystanie z hali widowiskowo sportowej MOSiR.
Przy MOSiR działało 17 różnych grup sportowych. Realizowany był projekt sfinansowany przez środki zewnętrzne „Słoneczny Patrol” w ramach którego 10 osób uzyskało uprawnienia młodszego ratownika WOPR.
Posiadanie przez MOSiR hali widowiskowo sportowej wzbogaciło ofertę tej jednostki. MOSiR, podobnie jak w poprzednich latach, był również organizatorem imprez motorowych o zasięgu ogólnopolskim.
Poza prowadzeniem działalności sportowej do zadań MOSiR należy również utrzymanie dużej powierzchni terenów rekreacyjnych nad zalewami. W ubiegłym roku zwrócono szczególną uwagę na zagospodarowanie kąpieliska. Wycięto trzciny, nawieziono piach, ustawiono kolejne urządzenia do zabaw dla dzieci oraz parasole. Zaowocowało to przyznaniem miejskiej plaży wraz z otaczającym zbiornikiem statusu kąpieliska. Cieszy to tym bardziej , że w naszym województwie były tylko dwa takie miejsca: Suwałki i Siemiatycze. Podejmowane były działania monitorujące stan czystości wód. Co dwa tygodnie kontrolowano czystość wód dopływowych.
Poza plażą spędzanie wakacji w mieście uatrakcyjniało nieodpłatne udostępnienie młodzieży obiektów sportowych, organizowanie zawodów, imprez i półkolonii.
Część młodzieży, dzięki miastu, mogła wyjechać na wakacje. Wydatki na wypoczynek letni, który de facto był realizowany również z działań związanych z profilaktyką uzależnień wyniosły w ubiegłym roku 70 100 zł. Dotychczasową listę organizacji pozarządowych, jako organizatorów wypoczynku, uzupełniono o Stowarzyszenie „Droga”. Współpraca z tym stowarzyszeniem jest o tyle interesująca, że kontakt uczestników kolonii nie kończy się wraz z zakończeniem turnusu. Stowarzyszenie bierze pod swoje skrzydła rodziny dzieci uczestniczących w koloniach i wspiera je przez cały rok.
Ogółem na działania związane z profilaktyką uzależnień wydano 338 243 zł. W ciągu roku nastąpiło ściślejsze powiązanie działań profilaktyki przeciwalkoholowej z przeciwdziałaniem narkomanii poprzez ustanowienie pełnomocnika któremu powierzone zostały oba zadania. W ramach ogólnopolskiego projektu „Decydujmy razem” przy udziale przedstawicieli różnych środowisk został opracowany program przeciwdziałania narkomanii. Szczegółowe informacje z realizacji działań profilaktycznych znajdują się w sprawozdaniu Pełnomocnika przekazanym łącznie z materiałami na sesję.
Ubiegły rok to również podtrzymywanie współpracy z miastami partnerskimi. W czerwcu delegacja z Siemiatycz uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki oraz forum gospodarczym w Postawach. W sierpniu z rewizytą przebywała w Siemiatyczach delegacja białoruska. We współpracy z Postawami został zrealizowany projekt – Międzynarodowe Centrum Aktywizacji Młodzieży. Wartość projektu wyniosła 145 000 zł i w 85 % została sfinansowana pozyskanymi środkami zewnętrznymi. W ramach projektu młodzież polska i białoruska uczestniczyła w zajęciach integracyjnych i warsztatach. Trwałym efektem projektu było powołanie Międzynarodowego Centrum Aktywizacji Młodzieży , którego misją jest edukacja poprzez promocję i upowszechnianie dorobku kulturowo-cywilizacyjnego krajów i miast partnerskich. Centrum mieści się w Gimnazjum Nr 1 i zostało przygotowane do pełnienia roli bazy noclegowej.
W 2011 roku nawiązana została także współpraca z regionalnymi uczelniami Politechniką Białostocką oraz Wyższą Szkołą Administracji Publicznej. Współpraca z Politechniką zaowocowała inwentaryzacją urbanistyczną wybranych fragmentów Miasta, wykonaną podczas praktyk studenckich, która może być wykorzystana w przyszłości w pracach projektowych samorządu. W efekcie współpracy z Wyższą Szkołą Administracji Publicznej powstał Uniwersytet III wieku.
Na uwagę zasługują podejmowane działania w zakresie promocji przedsiębiorczości. Zostało zorganizowane seminarium oraz indywidualne konsultacje z zakresu dofinansowania inwestycji przedsiębiorstw w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. W sumie w spotkaniach wzięło udział kilkudziesięciu przedsiębiorców. We współpracy z Urzędem Marszałkowskim zostały zorganizowane również dyżury konsultanta Funduszy Europejskich.
W ubiegłym roku administracja przygotowywała się do zmiany sposobu prowadzenia ewidencji działalności gospodarczej. Od 1 stycznia br ewidencja działalności gospodarczej nie jest prowadzona na poziomie gminy a funkcjonuje Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Wszystkie dane dotyczące przedsiębiorców z terenu Miasta zostały wprowadzone do ewidencji centralnej.
Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado w wielkim skrócie wspomniałem tylko niektóre z aspektów działalności Miasta. Często proces dochodzenia do określonego celu jest żmudny i wymaga wielomiesięcznych przygotowań, uzgodnień czy negocjacji. Nie od razu są więc widoczne efekty. Pragnę jednak zapewnić, ze wszystkie podejmowane działania miały na celu rozwój Miasta i polepszenie jakości życia naszych mieszkańców.
Załącznik do Protokołu Nr XXIV/12
Z XXIV sesji w dniu 22 czerwca 2012 r.
Opinia
Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Siemiatycze
o wykonaniu budżetu Miasta Siemiatycze za 2011 r.
Komisja Rewizyjna Rady Miasta Siemiatycze w składzie:
- Paweł Onieszczuk– Przewodniczący Komisji
- Teresa Milewska– Z-ca Przewodniczącego Komisji
- Walentyna Kożuchowska – członek Komisji
- Jan Boguszewski – członek Komisji
w oparciu o art.18a ust.3 ustawy o samorządzie gminnym oraz § 20 Statutu Miasta dokonała kontroli wykonania budżetu miasta za 2011 rok.
Komisja Rewizyjna w dniu 15 maja 2012 r. rozpatrzyła:
1/ sprawozdanie Burmistrza Miasta Siemiatycze z wykonania budżetu miasta za 2011 r, porównała z wynikami kontroli budżetu, jakich dokonała w ciągu roku;
2/ sprawozdanie finansowe za 2011 r.
oraz zapoznała się z informacją o stanie mienia komunalnego, innymi sprawozdaniami (jednostek organizacyjnych), a także wysłuchała ustnych wyjaśnień Burmistrza i Skarbnika Miasta,
a następnie stwierdziła, co następuje:
1. Budżet miasta na 2011 rok uchwalono Uchwałą Nr V/20/11 Rady Miasta Siemiatycze w dniu 18 lutego 2011 roku. Po uwzględnieniu zmian w ciągu roku 2011 budżet przewidywał realizację dochodów w kwocie 36 569 023 zł. Dochody wykonano w kwocie 34 838 469,78 zł, co stanowiło 95%, w tym planowane dochody własne na kwotę 23 392 530 zł, wykonano je w wysokości 21 523 640,14 zł, co daje 92% planu.
2. Uchwalony przez Radę Miasta plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych w ciągu roku opiewał na kwotę 37 492 723 zł, a zrealizowano na zrealizowano je na kwotę 35 991 152,60 zł, co stanowi 96% ogółu planu.
3. Na realizację inwestycji w 2011 r. zaplanowano w budżecie miasta kwotę 4 457 744 zł, co stanowiło 12% do ogółu planu wydatków. Wydatkowano zaś 3 919 472,31 zł, tj. 10,5% planowanych wydatków ogółem.
4. Na wydatki bieżące zaplanowano w budżecie kwotę 33 034 979 zł, zrealizowano je w kwocie 32 071 680,29 zł, co stanowi 97% ogółu planu. Z powyższej kwoty 89% stanowiły wydatki na zadania własne, a 11% na zadania zlecone.
5. Planowany deficyt budżetu miasta na 2011 r. wynosił 923 700 zł, a wykonany 1 152 682,82 zł Źródło sfinansowania deficytu budżetowego stanowiły wolne środki, a zatem budżet miasta zamknął się za rok 2011 wynikiem ujemnym w kwocie 228 982,82 zł
6. W 2011 r. spłacono należne raty zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 900 000 zł.
7. Zadłużenie Miasta Siemiatycze na koniec 2011 r. z tytułu zaciągniętych kredytów wynosi 3 175 000 zł z terminem spłaty w 2012 r. i latach następnych.
8. Miasto na dzień 31 grudnia 2011 r. posiadało zobowiązania wymagalne w kwocie 21 871 zł z terminem płatności do 31 grudnia 2011 r. z tytułu dostaw towarów i usług, które wystąpiły w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi.
9. Skutki obniżenia górnych stawek podatków za 2011 r. wyniosły 1 653 007 zł. Skutki udzielonych ulg, umorzeń, zwolnień z podatków za 2011 r. wynoszą 156 574 zł. Łącznie stanowi to kwotę 1 809 581 zł tj. 14 % zrealizowanych dochodów podatkowych.
11. Burmistrz Miasta Siemiatycze realizując zadania związane z wykonaniem budżetu kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
12. Jak wynika ze sprawozdań finansowych miasta
-stan zobowiązań na dzień 31 grudnia 2011 r. wynosi: 3 196 871,13 zł
- stan należności na dzień 31 grudnia 2011 r. wynosi 3 103 405,17 zł
13. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wyraziła pozytywną opinię o wykonaniu budżetu.
14. Stan mienia komunalnego uległ zmianie, co wykazano w informacji w zakresie gospodarki mieniem. Żadnych nieprawidłowości nie stwierdzono.
Mając powyższe na uwadze Komisja Rewizyjna uznała, że są wystarczające podstawy do wyrażenia pozytywnej opinii o realizacji budżetu miasta za 2011 r. i wystąpienia do Rady Miasta z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Podpisy członków Komisji:
1. Paweł Onieszczuk
2. Teresa Milewska
3. Walentyna Kożuchowska
4. Jan Boguszewski
Siemiatycze, dnia 15 maja 2012 r.