Protokół Nr XXVI/12

Numer XXVI/12
Data wydania 2012-08-29
Protokół Nr XXVI/12

 

z obrad XXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 29 sierpnia 2012 roku

 

Obrady XXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 15:05.

 

W obradach XXVI sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

 

Radni obecni na XXVI sesji:
  1.  Witold Berski
  2.  Jan Boguszewski
  3.  Rafał Burakowski
  4.  Jan Hyndza
  5.  Katarzyna Jarocka
  6.  Jerzy Korowicki
  7.  Antoni Kozieradzki
  8.  Walentyna Kożuchowska
  9.  Teresa Milewska
  10.  Eugeniusz Mudel
  11.  Paweł Onieszczuk
  12.  Krzysztof Andrzej Szyszko
  13.  Agnieszka Monika Zalewska
  14.  Roman Zdrojewski

 Radni nieobecni na XXVI sesji:

  1.  Agnieszka Sitarska.

 W obradach XXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1.  Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2.  Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta
  3.  Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4.  Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta

 

 

oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

 

Do punktu 1otwarcie obrad

 

            Obrady XXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 29 sierpnia 2012 r. otworzył Wiceprzewodniczący Rady Miasta – Eugeniusz Mudel, który na wstępie powitał zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXVI sesję Rady Miasta.

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad

 

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXVI sesji radni otrzymali wcześniej i był też omawiany na Komisji (Załącznik Nr 3). Wiceprzewodniczący zapytał czy ktoś ma jakieś uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

- Głos zabrał radny Onieszczuk, wnioskując aby dopisać do porządku obrad Protokół Komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 3.

 

- Wiceprzewodniczący Rady Miasta zaproponował, aby zdjąć z obrad punkt 7 dotyczący uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miasta Siemiatycze. Wiceprzewodniczący stwierdził, że tą uchwałę trzeba dopracować.

 

Wiceprzewodniczący zaproponował aby Protokół Komisji Rewizyjnej dopisać w punkcie 9 a.

 

- Głos zabrał Radny Szyszko twierdząc, że nieobecna dzisiaj jest Pani Dyrektor Przedszkola Nr 3 i czytanie Protokołu Komisji Rewizyjnej proponuje przełożyć na kolejną sesję.

 

W dalszej części sesji Wiceprzewodniczący zaproponował przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXVI sesji, tj.:

 

1) zdjęcia z obrad punktu 7. Na 14 radnych biorących udział w obradach XXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 9 radnych, przeciw – 1 radny, wstrzymało się od głosu – 4 radnych – wniosek został przegłosowany.

 

Innych propozycji zmian porządku obrad XXVI sesji radni nie wnieśli.

 

            Następnie Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXVI sesji wraz z przegłosowaną poprawką- na 14 radnych biorących udział w obradach XXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 12 radnych, przeciw – 1 radny, wstrzymał się od głosu –1 radny.

 

Przyjęty porządek obrad XVIII sesji przedstawia się następująco:

 

1.      Otwarcie obrad.

 

2.      Przyjęcie porządku obrad.

 

3.      Przyjęcie protokołu z obrad XXV sesji Rady Miasta.

 

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

 

5.      Informacja o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2012 r.

 

6.      Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Miasta Siemiatycze.

 

7.      Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie Miasta Siemiatycze.

 

8.      Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.

 

9.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

10. Wolne wnioski.

 

11. Zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Miasta

 

Wiceprzewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół z XXV sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

 

Do punktu 4 - interpelacje i zapytania radnych

 

Radni zgłosili podczas XXVI sesji następujące interpelacje:

 

- Radna Zalewska zwróciła się z pytaniem do Burmistrza, czy będzie zrobione lepsze oświetlenie przy Szkole Muzycznej? Radna Zalewska zwróciła uwagę że coraz więcej osób uczęszcza do Szkoły Muzycznej, a często są to małe dzieci. Radna Zalewska prosi w imieniu rodziców o pochylenie się nad tym problemem.

 

- Radna Zalewska zapytała również, czy istnieje możliwość zamieszczenia w Biuletynie Informacyjnym wydawanym przez Urząd Miasta jak również na stronie internetowej informacji na temat skateparku? Młodzi ludzie pytają jak będzie ten skatepark wyglądał, co będzie się tam znajdowało?

 

- Radna Jarocka poruszyła temat cmentarza miejskiego, radna powiedziała, że brama została wymieniona, ale otoczenie cmentarza pozostawia wiele do życzenia. Radna zwróciła się z prośbą do Burmistrza aby podjąć współpracę ze Starostwem i zadbać o poprawienie wyglądu cmentarza. Radna poinformowała też, że przy cmentarzu znajdują się znaki bardzo zniszczone i nieczytelne. Zaproponowała aby je usunąć, a jeśli są potrzebne to wymienić.

 

- Radna Jarocka zapytała Panią Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury czy poczyniła konkretne działania w celu pozyskania pieniędzy na remont  synagogi? Czy w związku z planowanym remontem poczyniła Pani kroki w celu wyceny remontu dachu. Radny Mudel na ostatniej komisji apelował o pomalowanie budynku, ale może warto zastanowić się nad generalnym remontem. Może warto by było poszukać środków zewnętrznych na ten remont. Budynek znajduje się w centrum Miasta i jest naszą wizytówką.

 

- Radna Kożuchowska poruszyła temat drewnianego budynku na ulicy Pałacowej. Budynek ten jest w opłakanym stanie i bardzo to widać. Radna Kożuchowska zapytała czy nie dałoby się zakryć jakimś banerem czy reklamą tego widoku?

 

- Radny Korowicki przedstawił kilka pytań jakie zadają mieszkańcy Miasta. Jak powiedział radny te pytania często zadawane są poprzez internet.

 

1. Zapytał o ilu mniej uczniów w bieżącym roku szkolnym będzie uczęszczało do naszych szkół? Jakie są podejmowane decyzje dotyczące zatrudnienia i płac w oświacie?

 

2. Radny Korowicki poprosił o podanie danych dotyczących wynagrodzeń brutto pracowników Urzędu Miasta zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych, sekretarza i skarbnika oraz dyrektorów jednostek podległych, ich zastępców i księgowych?

 

3. Radny Korowicki zapytał też czy przeprowadzane są kontrole przydatności poszczególnych pracowników zatrudnionych w urzędzie? Czy przeprowadza się oceny pracowników na stanowiskach pracy? Kto takie kontrole przeprowadza?

 

4. Radny Korowicki zapytał czy jest prawdą, że w MOSiR dublowane jest stanowisko dyrektora natomiast w ZGM stanowisko prezesa? Jeśli tak, to ile nas to kosztuje?

 

5. Radny Korowicki poprosił o podanie imiennego składu oraz miejsca zatrudnienia członków komisji konkursowych na stanowiska dyrektorów Przedszkola Nr 5 i Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi?

 

6. Radny Korowicki zapytał też czy jest jakiś termin publikacji protokołów z obrad sesji Rady Miasta?

 

- Radny Mudel dopytał jeszcze ile mniej etatów nauczycielskich jest w związku ze zmniejszającą się liczbą uczniów?

 

 Do punktu 5 – Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2012 r.

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że informację o przebiegu i wykonaniu budżetu za I półrocze 2012 r. radni otrzymali wcześniej,  wyjaśnienia w tej sprawie udzieliła Skarbnik Miasta – Pani Danuta Jaszczołt na Komisji, informacja w wersji pisemnej stanowi Załącznik Nr 4 do protokołu. Wiceprzewodniczący zwrócił się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do wykonania budżetu.

 

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli

 

 Do punktu 6 – Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Miasta Siemiatycze

 

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że z projektem tej uchwały radni zapoznali się dokładnie podczas odbytej Komisji. Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że były tam pewne usterki a mianowicie pominięto Żłobek Miejski. Poprawiony projekt Uchwały został dzisiaj przedstawiony. Wiceprzewodniczący zwrócił się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania.

 

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwałyzmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Miasta Siemiatycze, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych.

 

/Uchwała Nr XXVI/129/12/ stanowi Załącznik Nr 5/

 

 Do punktu 7 – Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie Miasta Siemiatycze.

 

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że z projektem tej uchwały   radni zapoznali się na komisji. Wniosek mieszkańców ulicy został dzisiaj przed sesją przedłożony. Mieszkańcy proponują aby ulica nazywała się Wiśniowa. Wiceprzewodniczący zapytał czy jest jakaś inna propozycja nazwania tej ulicy.

 

Radni innych propozycji nie przedstawili. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie nadania nazwy Wiśniowa ulicy na terenieMiasta Siemiatycze, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.

 

/ Uchwała Nr XXVI/130/12 stanowi Załącznik Nr 6/

 

 Do punktu 8 – Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.

 

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt tej uchwały radni otrzymali przed sesją, a także zapoznali się dokładnie podczas komisji. Wiceprzewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie wyjaśnień w sprawie złożonej skargi.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Pan Paweł Onieszczuk odczytał załączone do uchwały uzasadnienie. Komisja Rewizyjna wnioskuje by uznać skargę za bezzasadną.

 

Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie rozpatrzenia skargi i uznania jej za bezzasadną, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.

 

/Uchwała Nr XXVI/130/12 stanowi Załącznik Nr 7/

 

Do punktu 8 – Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz:

 

- odnosząc się do interpelacji radnej Zalewskiej w sprawie oświetlenia przy Szkole Muzycznej, Burmistrz odpowiedział, że na dzień dzisiejszy można sprawdzić czy wszystkie latarnie się świecą i ewentualnie można wkręcić żarówkę z większą mocą. Burmistrz dodał, że w momencie budowy drogi za Szkołą Muzyczną można będzie zaplanować dodatkowe oświetlenie.

 

- odnosząc się do interpelacji radnej Zalewskiej w sprawie zamieszczenia w Biuletynie i na stronie internetowej informacji i projektu skateparku, Burmistrz odpowiedział, że do końca tygodnia takie informacje i plany powinny znaleźć się na stronie. W najbliższym wydaniu wkładki również takie informacje się znajdą. Burmistrz dodał też, że były przeprowadzane konsultacje z młodymi mieszkańcami naszego Miasta, którzy jeżdżą na deskach, rolkach, hulajnogach, rowerach BMX itp., rozmawiano jak ma wyglądać taki skatepark żeby był funkcjonalny.

 

- odnosząc się do interpelacji radnej Jarockiej w sprawie uporządkowania cmentarza, Burmistrz odpowiedział, że wystąpi oficjalnie do Starostwa z prośbą o wycięcie haszczy i do Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego o sprawdzenie znaków tam znajdujących się.

 

- odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej, Burmistrz stwierdził, że zgadza się z tym że drewniany budynek przy ulicy Pałacowej jest w bardzo złym stanie. Niestety budynek ma kilku właścicieli. Ciężko jest ich wszystkich zebrać i pogodzić. Burmistrz powiedział też, że były czynione próby załatwienia tej sytuacji przez Nadzór Budowlany, ponieważ budynek stanowi zagrożenie dla ludności. Próba odebrania budynku w ten sposób nie powiodła się. Prawnik poinformował nas, że naruszyło by to przepisy.

 

Burmistrz dodał, że jeśli chodzi o zasłonięcie budynku, to spróbuje coś z tym zrobić.

 

- Burmistrz udzielił odpowiedzi na interpelacje radnego Korowickiego:

 

1. Odnosząc się do interpelacji w sprawie ilość uczniów w poszczególnych szkołach, Burmistrz przedstawił następujące dane:

 

- Szkoła Podstawowa Nr 1 - było 468 uczniów, jest 463  - spadek o 5 uczniów

 

- Gimnazjum Nr 1 - było 318 uczniów, jest 289  - spadek o 29 uczniów

 

- Zespół Szkół z Oddz. Integracyjnymi – było 583 uczniów, jest 535 - spadek o 48 uczniów,

 

- Przedszkole Nr 1 -  było 155 przedszkolaków, jest 170,

 

- Przedszkole Nr 3 – było 200 przedszkolaków, jest 169 + 53 (Żłobek),

 

- Przedszkole Nr 5 – było 153 przedszkolaków, jest 185, w sumie przybyło ok. 70 przedszkolaków..

 

Burmistrz przypomniał, że zobowiązał się na ostatniej komisji do podania szczegółowych informacji dotyczących ilości uczniów przypadających na jednego nauczyciela i takie dane zostaną przedstawione w formie papierowej.

 

Dalsza cześć pytania dotyczyła zatrudnienia i płac w oświacie. Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o wynagrodzenie to jesteśmy ograniczeni Kartą Nauczyciela. Powiedział też, że w tym roku będzie podwyżka dla nauczycieli w wysokości 3,8 % wynagrodzenia zasadniczego, takie są założenia z „góry”, my jesteśmy zobligowani do przestrzegania ustawy. Burmistrz dodał też, że jeśli chodzi o zatrudnienie to zastała przeprowadzona redukcja etatów w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi, zredukowano stanowisko drugiego zastępcy dyrektora.

 

2. Odnosząc się do interpelacji w sprawie wynagrodzenia pracowników Urzędu Miasta i jednostek podległych, Burmistrz odpowiedział, że takie informacje są dostępne w BIP. Burmistrz skierował wszystkich zainteresowanych na stronę internetową Urzędu Miasta, tam są oświadczenia majątkowe pracowników. W stosunku do pozostałych pracowników obowiązuje ochrona danych osobowych.

 

3. Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie przeprowadzania kontroli przydatności pracowników i ich oceny, Burmistrz odpowiedział, że ocena pracowników Urzędu Miasta przeprowadzana jest co 2 lata, wynika to z Ustawy o pracownikach samorządowych. Każdy pracownik zatrudniony na umowę o pracę jest oceniany przez bezpośredniego przełożonego. Zasady przeprowadzania oceny pracowników zawarte są w wewnętrznym regulaminie.

 

4. Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie dublowania stanowiska dyrektorskiego w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji oraz stanowiska prezesa w Zarządzie Mienia Komunalnego, Burmistrz odpowiedział, że zatrudnia tylko jednego dyrektora w MOSiR – Pana Mariusz Pyzowskiego, natomiast w ZGM jest jeden prezes – Pan Eugeniusz Bereza. Burmistrz dodał, że domyśla się skąd to pytanie, na pewno chodzi o poprzednią Panią Prezes ZGM. Przejście na emeryturę wiąże się z pewnymi kosztami dla nas, a mianowicie trzeba zapłacić za okres wypowiedzenia, odprawę emerytalną, nagrodę jubileuszową. Takie są przepisy i obowiązują one nas wszystkich, nie możemy z nich zrezygnować. Natomiast poprzedni dyrektor MOSiR, który nadal pracuje jest w okresie ochronnym i nie można go zwolnić. Burmistrz dodał, że ma niższe od dyrektora wynagrodzenie i nie ma też dodatku funkcyjnego.

 

5. Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie imiennego składu członków  komisji w konkursie na dyrektorów, Burmistrz odpowiedział, że radny Korowicki otrzyma taką informację na piśmie.

 

6. Następnie Burmistrz odniósł się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie terminu publikacji protokołów z obrad sesji Rady Miasta, odpowiedział, że nie ma takiego terminu. Burmistrz dodał też, że między innymi dlatego właśnie nastąpiła zmiana osoby pracującej na stanowisku obsługi rady i ma nadzieję, że protokoły będą teraz zamieszczane na bieżąco.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Mudla dotyczącej liczby zatrudnionych nauczycieli w obecnym roku szkolnym, Burmistrz odpowiedział że przedstawi taką informację na piśmie, ponieważ na tą chwilę nie posiada jeszcze takich danych. Burmistrz dodał też, że tendencja zmniejszająca występuje w całym kraju. Większość gmin boryka się z tym problemem.

 

- Wiceprzewodniczący Mudel powiedział, że ten temat poruszany był już za poprzedniej kadencji. Z danych z sprzed 2 – 3 lat wynikało, że na 1 nauczyciela przypadało 10 uczniów, gdzie średnio w kraju przypadało 19. Radny Mudel zasugerował, aby dokładnie zająć się tą sprawą i sprawdzić czy Miasto nie jest zbyt rozrzutne?

 

- Odnosząc się do interpelacji radnej Jarockiej, głos zabrała dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury – Pani Jolanta Sidorowicz informując zebranych, że wszystkie budynki należące do SOK są w kiepskim stanie. SOK miał składać wniosek do Ministerstwa o dotacje na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz remont dachu. Okazało się jednak, że nie możemy dostać tych pieniędzy, ponieważ synagoga jest budynkiem zabytkowym. Otrzymaliśmy natomiast pieniądze na nowy sprzęt nagłośnieniowy. Na remont dachu synagogi zostały zakupione nowe bele i deski, niestety nikt nie chce podjąć się tego remontu, chyba, że na moje ryzyko zaznaczyła pani dyrektor. W ubiegłym roku wymienialiśmy drewnianą podłogę w Oranżerii, teraz parkiet jest wzniesiony w wielu miejscach i nikt za to nie chce ponieść odpowiedzialności. Jak stwierdziła Pani dyrektor trzeba znaleźć pieniądze na całkowitą wymianę dachu. Przy pomalowaniu ściany mieli nam pomóc pracownicy MOSiR, ale fizycznie okazało się to niemożliwe. Fachowcy radzą nam aby zrobić tę ścianę porządnie, czyli zerwać wszystko aż do cegieł, wtedy jest szansa że farba nie będzie się łuszczyła na nowo. Samo pomalowanie to wyrzucenie pieniędzy w błoto.

 

Pani Dyrektor dodała, że po rozmowach z Burmistrzem, została podjęta decyzja o szukaniu pieniędzy ze źródeł zewnętrznych na całkowitą modernizację.

 

- Wiceprzewodniczący Mudel dodał, że głównie dach budynku wymaga remontu i trzeba by poprawić estetykę przynajmniej jednej ściany.

 

- Pani Dyrektor odpowiedziała, że poprzednim razem tylko odmalowano i teraz widzimy jak ta ściana wygląda, trzeba to zrobić porządnie.

 

Do punktu 9 – Wolne wnioski.

 

Wiceprzewodniczący Rady poinformował zebranych, że w porządku obrad zostało pominięte sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami, wobec tego Pan Burmistrz przedstawi je teraz.

 

Sprawozdanie z pracy między sesjami złożył Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik  Nr 8 do niniejszego protokołu.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

 

- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że jest pozytywnie zaskoczony tym ile zrobił Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego w tak krótkim czasie urzędowania. Podczas ostatniej komisji objazdowej, w której uczestniczyliśmy 24 sierpnia, odwiedziliśmy m.in. teren Przedsiębiorstwa Komunalnego, oczyszczalni ścieków i to co tam zastaliśmy jest dużym postępem. Jak z tego wynika, zmiana osoby na stanowisku prezesa może zdziałać „cuda”.

 

W dalszej części Wiceprzewodniczący Rady udzielił głosu Panu Boratyńskiemu, który zabrał głos w sprawie załatwienia jego sprawy przez Radę i Burmistrza. Pan Boratyński przedstawił swoje stanowisko, nadmieniając, że sprawa jest już wszystkim znana i że przychodzi tu już czwarty raz. Przewodnicząca Rady obiecała że Burmistrz rozpatrzy tę sprawę. Pan Boratyński stwierdził, że jest szykanowany. Powiedział, że Pani Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej obiecała odpisać, niestety nic nie odpisała. Zapytał też czy ma przychodzić na każdą sesję aby załatwić swoją sprawę.

 

- Radny Korowicki zapytał Pana Boratyńskiego o jaką pomoc mu chodzi?

 

- Pan Boratyński odpowiedział, że nie chce być na „garnuszku” Miasta, a zasiłek z MOPS obciąża miasto. Pan Boratyński powiedział też, że zostały mu odebrane prawa konstytucyjne i sam nie może wystąpić o alimenty. MOPS ma takie uprawnienia a nawet obowiązek aby mu pomóc, tzn. może wystąpić w jego imieniu o alimenty. Pan Boratyński dodał, że miałby wtedy pieniądze na życie, bo za 150 zł  miesięcznie – tyle wynosi zasiłek z MOPS, nie jest w stanie przeżyć.

 

- Radny Korowicki zapytał, czy to oznacza że jest Pan bez pieniędzy?

 

- Pan Boratyński powiedział, że jedynym jego dochodem jest zasiłek z MOPS.

 

- Pan Burmistrz zapytał czy oprócz tego, że zwraca się Pan o pomoc do MOPS, podjął Pan jakieś działania aby radzić sobie w życiu.

 

- Pan Boratyński powiedział, że tak.

 

- Pan Burmistrz poprosił Pana Boratyńskiego o konkrety.

 

- Pan Boratyński odpowiedział, że w lutym napisał otwarty list do Premiera i do prokuratury.

 

- Radna Jarocka zapytała Pana Boratyńskiego o to czy starał się o pracę?

 

- Pan Boratyński odpowiedział, że odmówiono mu leczenia.

 

- Radna Jarocka powiedziała, że to nie zamyka Panu drogi do starania się o pracę.

 

- Pan Boratyński odpowiedział, że nie może pracować ponieważ traci przytomność, ma zawroty głowy, a odmówiono mu leczenia.

 

- Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że Komisja Rewizyjna badając Pana sprawę stwierdziła bezzasadność skargi. Wiceprzewodniczący Rady zapytał Pana Boratyńskiego czy pojawiły się jakieś nowe okoliczności, które mogłyby wpłynąć na decyzję MOPS?

 

- Pan Boratyński powiedział, że otrzymał pismo od Wojewody, z którego to wynika że Rada Miasta ma zająć się jego sprawą.

 

- Radna Milewska zapytała Pana Boratyńskiego z jaką datą ma orzeczenie o zabraniu mu praw obywatelskich?

 

- Pan Boratyński odpowiedział, że nie ma orzeczenia tylko wyroki sądowe, które zabierają mu prawa obywatelskie.

 

- Radna Milewska zapytała Pan Boratyński o to czy nie może sam wystąpić do sądu o alimenty?

 

- Pan Boratyński stwierdził, że nie może sam wystąpić do sądu ponieważ jest tam poniżany.

 

- Wiceprzewodniczący Rady zapytał Pana Boratyńskiego czy ma zaświadczenie od lekarza, z którego wynika, że nie może pracować?

 

- Pan Boratyński powiedział, że ma wyrok sądu stwierdzający, że jest on „sprzeczny wewnętrznie”.

 

- Wiceprzewodniczący Rady podsumowując dyskusję zwrócił się do Pana Boratyńskiego, aby dostarczył nowe dokumenty w sprawie, jeśli takie posiada.

 

- Radny Korowicki dodał, że widać że Pan Boratyński jest chory i trzeba mu pomóc.

 

- Pan Boratyński dodał, że ma orzeczenie sądu stwierdzające jego niepoczytalność.

 

- Głos zabrał Pan Burmistrz, proponując zakończenie dyskusji. Burmistrz zaproponował też, aby Pan Boratyński spotkał się z Panią Kierownik MOPS na spokojnie, bez emocji. Burmistrz stwierdził, że to co powiedziała Pani Przewodnicząca Rady to była sprawa formalna. Była zgłoszona skarga na bezczynność organu, Komisja Rewizyjna sprawdziła wszystkie okoliczności, okazało się że nie było bezczynności. Burmistrz dodał, że najważniejsze w tym momencie jest to, aby Panu pomóc. Postaramy się porozmawiać z Panem jak ludzie a nie jak urzędnicy.

 

Pan Wiceprzewodniczący Rady udzielił głosu Pani Grażynie Komuda -  Dyrektor Przedszkola Nr 1.

 

- Pani Dyrektor podziękowała za przeprowadzony remont w Przedszkolu Nr 1. Pani Komuda chciała również zaprosić, jeszcze nieoficjalnie, na uroczyste otwarcie Przedszkola Nr 1 , które odbędzie się na pewno we wrześniu, ale być może przed kolejną sesją. Pani Dyrektor powiedziała też, że oficjalne zaproszenia przekaże przez Biuro Rady.

 

- Radny Onieszczuk zapytał, czy można spowolnić ruch na ulicy Wysokiej? Nowa nawierzchnia ulicy będzie na pewno sprzyjała rozwijaniu dużej prędkości na tym odcinku. Pan Onieszczuk powiedział też, że przy skrzyżowaniu ulicy Wysokiej z Generała Andersa jest bardzo niebezpiecznie. W tym miejscu jest kiepska widoczność, są też tam parkingi i przy słabej widoczności nietrudno będzie o wypadek. Radny Onieszczuk zwrócił się z pytaniem czy możliwe jest postawienie tam garbów ograniczających prędkość?

 

- Radny Kosieradzki zwrócił się z wnioskiem o dofinansowanie remontu świetlicy na Łojkach. Radny poinformował, że mieszkańcy własnymi środkami przeprowadzili generalny remont świetlicy. Radny zapytał, czy możliwe jest zaplanowanie w budżecie Miasta na przyszły rok wsparcia finansowego ze strony Miasta na dokończenie tego remontu?

 

- Radny Kosieradzki poruszył temat niezamieszkałego budynku na skrzyżowaniu ulicy Żeromskiego z ulicą 11 Listopada, budynek ten wcześniej należał do Mleczarni. Radny dodał, że dobrze byłoby zabezpieczyć wejścia do budynku, ponieważ tam wchodzą dzieci i może stać się jakieś nieszczęście.

 

- Radny Burakowski przedstawił pomysł zagospodarowania terenów rekreacyjnych przy zalewie, a mianowicie zbudowania pola minigolfa. Radny zapytał, czy nie dałoby się do projektu tworzenia skateparku, bocznego boiska i ścieżek rowerowych dorzucić również zbudowanie pola minigolfa.

 

- Radny Boguszewski zwrócił się z prośbą wyłączenie oświetlenia przy wiatraku.

 

- Radny Boguszewski zwrócił się do Komendanta Policji z prośbą o przeprowadzanie częstszych kontroli prędkości. Jak stwierdził Radny Boguszewski młodzi mieszkańcy poruszający się motocyklami często nadużywają prędkości.

 

Wiceprzewodniczący udzielił głosu przewodniczącemu Osiedla Nr 3, Panu Eugeniuszowi Sołomacha obecnemu na XXVI sesji Rady Miasta.

 

 - Pan Eugeniusz Sołomacha zabrał głos w poruszanej przez Radnego Kosieradzkiego sprawie, a mianowicie budynku po Mleczarni. Z informacji jaką uzyskał ten Pan, wynika, iż Mleczarnia sprzedała ten budynek, Prezes Mleczarni powiedział, że postara się skontaktować z obecnym właścicielem w sprawie uporządkowania posesji.

 

Poruszył również temat boisk obok świetlicy na Łojkach, które można by wykorzystać jako bazę sportową dla młodzieży.

 

- Radny Hyndza poruszył temat drogi nr 19. Zasugerował, że trzeba coś z tym zrobić. Powiedział, że na razie nie doszło przy Przedszkolu Nr 3 do wypadku, bo w godzinach największego ruchu stoi tam radiowóz policyjny. Zapytał, czy nie dałoby się postawić świateł w tym miejscu?

 

Radny Hyndza zapytał też o drogę jak ma być budowana za Szkołą Muzyczną. Zapytał kiedy ona powstanie?

 

- Burmistrz odpowiedział że za 2-3 miesiące.

 

- Radny Hyndza raz jeszcze podkreślił, że droga nr 19 zamknięta była przez miesiąc i dalej nic się nie robi. Dodał, że jedyne co się zmieniło to lokalizacja przejścia dla pieszych, co najprawdopodobniej poprawiło bezpieczeństwo pieszych.

 

Radny Hyndza zapytał też ile miasto wydaje na monitoring?

 

- Burmistrz odpowiedział, że nic.

 

- Radny Korowicki zabierając głos stwierdził, że na słupach lamp oświetleniowych na ulicy Słowiczyńskiej zjeżdżając do mostu są niezabezpieczone przewody elektryczne. Dodał również, że w kilku miejscach w mieście lampy nie świecą lub świecą bardzo słabo, trzeba by sprawdzić działanie lamp. Kolejną sprawą jaką poruszył radny Korowicki jest przystanek na ulicy Słowiczyńskiej. Stwierdził, że następuje powolna dewastacja tego przystanku. Mieszkańcy apelują też o wykoszenie trawy i wyrównanie zagłębień po kałużach. Radny poruszył również temat parkingu przy Wodniku, który należy do Miasta, a który należy posprzątać. Radny zwrócił się do Zastępcy Burmistrza z pytaniem, kiedy zostaną wykonane nasadzenia na rondzie na Zamościu?

 

-Radna Milewska zabierając głos zapytała o to dlaczego na wysokości Polseru została przerwa w nawierzchni? Radna zapytała również czy można zapisać się jeszcze do „Akademii Babci i Dziadka”?

 

- Burmistrz odpowiedział, że ten projekt już się kończy.

 

- Radna Milewska zapytała, czy dałoby się poprowadzić drogę od 19 obok Biedronki, przez Weterynarię aż do żużlu, aby rozładować ruch przy Przedszkolu Nr 3?

 

- Głos zabrał Prezes Spółdzielni twierdząc, że to nie jest taka prosta sprawa jak uważa Radna Milewska. Będzie wtedy duży ruch na drodze osiedlowej, a jak wiadomo wszystkim powstanie nowa droga przy Starostwie Powiatowym i ruch przy Przedszkolu Nr 3 zostanie rozładowany.

 

- Radny Berski korzystając, że na XXVI sesję Rady Miasta przyszedł Prezes Spółdzielni, zapytał kiedy skończą się prace przy docieplaniu bloków na Tarasach? Zapytał też czy jest możliwość wykonania parkingów na osiedlu? Również zapytał, czy każda firma zajmująca się docieplaniem jest przed podpisaniem umowy sprawdzana?

 

- Wiceprzewodniczący Rady przerwał zadawanie pytań do Prezesa Spółdzielni twierdząc, że takie tematy porusza się na zebraniach w Spółdzielni Mieszkaniowej.

 

- Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, ze w tym momencie zabiera głos nie jako Wiceprzewodniczący Rady ale jako członek SKIG. Pan Mudel zapytał zebranych, czy uważają taka impreza jak Siemiatyckie Targi Pogranicza ma sens? Czy jest potrzebna w kalendarzu imprez naszego Miasta? Jak powiedział Pan Mudel, organizatorzy targów podchodzą niechętnie do organizowania imprezy w przyszłości. Dla SKIG nie chodzi o pieniądze miejskie, chodzi o pomoc w zorganizowaniu części artystycznej targów. Pan Mudel zapytał Burmistrza, dlaczego tak jest, że tydzień przed i tydzień po targach organizowane są imprezy w Amfiteatrze, a w tym dniu nie ma nic?

 

 - Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o Targi Pogranicza, to również w nich uczestniczył. Usłyszeliśmy, że Miasto nic nie daje i nie dokłada. Sami pamiętamy, że dwa razy pod rząd dokładaliśmy. Burmistrz powiedział, że była umowa między nim, a Zarządem, że Miasto nic nie dokłada. To czego oczekiwał SKIG, czyli: uporządkowanie terenu, patronat, wypisanie zaproszeń zostało zrealizowane w 100 %. Jeśli chodzi o to czy ta impreza ma być, to myślę, że jak najbardziej, ponieważ cieszy się dużą popularnością. Burmistrz stwierdził, że jeśli miasto organizuje jakąś imprezę to zarabia na tym, dzięki temu część imprezy sama się finansuje. SKIG również na tym zarabia. Burmistrz powiedział, że jego zdaniem impreza wypadła dosyć dobrze, zabrakło jedynie gwiazdy. Dodał również, że trzeba rozmawiać, spotykać się, ustalać szczegóły ale nie na forum publicznym.

 

- Burmistrz odpowiedział radnej Milewskiej, że „Akademia Super Babci i Super Dziadka” kończy się w listopadzie.

 

Kolejną sprawą jest droga za Szkołą Muzyczną, jak powiedział Burmistrz po rozmowach z GDDKiA stwierdziła, że nie ma możliwości postawienia świateł przy Przedszkolu Nr 3, ponieważ za blisko jest tam skrzyżowanie. Samochody które zatrzymywałyby się na światłach blokowałyby skrzyżowanie. Budując drogę za Szkołą Muzyczną odciążymy ten wyjazd, zrobimy zakaz skrętu do Miasta.

 

- Zastępca Burmistrza odniósł się do sprawy wykonania nasadzeń na rondzie na Zamościu. Jak poinformował Pan Czmut opóźnienia jakie wynikły w tej sprawie były spowodowane tym, iż trzeba było uzgodnić prawo do dysponowania rondem na rzecz Miasta, ponieważ oprócz nasadzeń trzeba rownież wykonać przyłącze wodociągowe, żeby nawodnić zieleń. Koszt takiego przyłącza wynosi ok. 6 tys. Nasadzenia zostaną wykonane w okresie jesiennym.

 

Zastępca Burmistrza odpowiedział, że jeśli chodzi o przerwę w nawierzchni przy ulicy Armii Krajowej przy firmie Polser, to całe skrzyżowanie łącznie z tym odcinkiem jest ujęte w programie Powiatu Siemiatyckiego w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest to Program Szwajcarski, do którego został złożony wniosek i wstępnie pozytywnie zaakceptowany. Jest nadzieja, że w przyszłym roku zacznie się budowa przejazdowego ronda.

 

Zastępca Burmistrza zwrócił się do radnego Hyndzy, że jeśli chodzi o garb na 19, to postara się zorganizować spotkanie z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i z Panem radnym, może pozwoli to rozwiązać ciągle powracający problem.

 

Zastępca Burmistrza poruszył jeszcze sprawę bezpieczeństwa na ulicy Wysokiej informując, że ten problem będzie rozpatrywany na posiedzeniu komisji ds. organizacji ruchu, w której uczestniczą przedstawiciele Miasta, Starostwa, Zarządu Dróg Powiatowych i Policji. Jak dodał Pan Czmut w tym gremium można będzie wypracować dobre rozwiązanie w zakresie bezpieczeństwa.

 

- następnie głos zabrał Radny Szyszko, dopytując o projekt „Akademia Super Babci i Super Dziadka” czy to jest projekt jednorazowy?

 

- Burmistrz odpowiedział, że ten projekt się już kończy. Dodał również, że jeśli chodzi o seniorów to cały czas można zapisywać się do Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

 

Wiceprzewodniczący zapytał, czy są jeszcze jakieś pytania?

 

- Radny Berski zapytał, czy Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej mógłby odpowiedzieć na pytanie, kiedy zakończy się docieplanie bloków na osiedlu Tarasy? Mieszkańcy osiedla chcą wiedzieć kiedy?

 

- Odpowiedzi udzielił Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej informując, że w umowie przewidziany jest termin do końca października br.

 

Do punktu 10 – zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXVI sesji Rady Miasta w dniu 29 sierpnia 2012 r. Wiceprzewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 15:05.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Protokołowała                                                        Wiceprzewodniczący Rady Miasta 

 

Monika Mazur                                                         Eugeniusz Mudel

 

Załącznik do Protokołu Nr XXVI/12

z XXVI sesji w dniu 29 sierpnia 2012 r.

 

 

 

Panie Przewodniczący! Wysoka Rado!

 

            Proszę o wysłuchanie krótkiego sprawozdania z bieżącej działalności.

 

             7 sierpnia została podpisana umowa na budowę kompleksu sportowego „Moje Boisko Orlik 2012” przy Szkole Podstawowej Nr 1. Wykonawcą jest firma HALIFAX International Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, która przedstawiła najkorzystniejszą ofertę w wysokości 997 008 zł. Zgodnie z warunkami umowy termin zakończenia realizacji budowy został ustalony na 2 miesiące od daty podpisania umowy i przekazania placu budowy, co nastąpiło tego samego dnia. Funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego pełni firma WarMbud Mariusz Warszycki z Bielska Podlaskiego. Niestety, chociaż od przekazania placu budowy upłynęły 3 tygodnie firma nie przystąpiła do budowy. Są poważne obawy, że termin zakończenia inwestycji jest zagrożony. Za przekroczenie terminu wykonawcy zostaną naliczone przewidziane umową kary.

 

            Korzystając z planowanej przez Polską Grupę Energetyczną przebudowy linii elektroenergetycznej napowietrznej NN na kablową: ulic Grodzieńskiej, Świętojańskiej, Małopolskiej oraz części ulicy Kościuszki zdecydowałem o zleceniu wykonania dokumentacji przebudowy oświetlenia na tych odcinkach. Wykonanie dokumentacji zostało zlecone tym samym firmom które przygotowują dokumentację dla PGE tj. Biuru Projektowemu ELAM i Biuru Projektowemu KELPRO . Na początku sierpnia zostały podpisane umowy. Termin realizacji prac projektowych został ustalony na 2 lutego 2013 r. z biurem KELPRO i na 30 kwietnia 2013 r. z biurem ELAM.

 

             17 sierpnia zostało zgłoszone zakończenie prac remontowych - wymiany pokrycia dachowego na budynkach mieszkalnych przy ulicy Zaszkolnej 8 i Krótkiej 6. Zadanie inwestycyjne w całości zostanie sfinansowane w ramach programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce. W związku z powstaniem oszczędności, w stosunku do przyznanego dofinansowania, ubiegamy się wyrażenie zgody na rozszerzenie zakresu remontu celem wykorzystania w pełni przyznanych środków.

 

            Zakończona została budowa kanalizacji sanitarnej na osiedlu „Podleśne”. Obecnie trwa odbudowa nawierzchni oraz  wymiana krawężników. Termin zakończenia budowy zgodnie z umową upływa z końcem listopada.  Według zapowiedzi Wykonawcy roboty zostaną wykonane i przekazane do użytkowania przez upływem umownego terminu.

 

Równocześnie prowadzona jest budowa kanału sanitarnego na osiedlu „Nad zalewem” w ulicy Sportowej, Słowackiego, Prusa i Asnyka. Wodociąg rozbiorczy w ulicy Nadrzecznej został już pobudowany i jest zgłoszony do odbioru.

 

            Trwa również budowa kanalizacji sanitarnej na osiedlu „Ciechanowieckie”.

 

            W związku z budową kanalizacji sanitarnej na osiedlu „Podleśnie” wykonano przebudowę kanalizacji deszczowej na odcinkach kolidujących z kanałem sanitarnym w ul. Akacjowej dł. 8 mb na wartość 6 041 zł oraz ul. Świerkowej dł. 26 mb wraz z dziewięcioma przykanalikami na wartość 21 704 zł.

 

            W ramach zadań inwestycyjnych wykonano przebudowę odcinka 84 mb ul. Krzywej na wartość 12 295 zł oraz remont odcinka drogi miejskiej od ul. Ogrodowej do budynku ZUS na wartość 2 539 zł. Wykonawcą robót było Przedsiębiorstwo Drogowo -Mostowe Spółka z o. o w Siemiatyczach.

 

            W czerwcu Rada Miasta podjęła decyzję o udzieleniu pomocy finansowej, w wysokości 80 000 zł, powiatowi siemiatyckiemu na wykonanie remontu nawierzchni bitumicznej ul Armii Krajowej . Prace przy remoncie zostały zakończone i w dniu dzisiejszym odbędzie się odbiór robót.

 

            W zakresie bieżącego utrzymania dróg w ramach remontów cząstkowych trwają prace przy remoncie ulic: Targowej, Ks. Ściegiennego oraz ul. Wysokiej przy ciągu handlowym do granicy działki miejskiej. Wykonano również profilowanie i doziarnienie kruszywem naturalnym ok 8 km miejskich dróg gruntowych prace wykonało Przedsiębiorstwo Drogowo -Mostowe Spółka z o. o w Siemiatyczach wartość robót wyniosła 28 831 zł.

 

            Remonty cząstkowe wykonywane są też przez pracowników MOSiR , którzy uzupełniają na bieżąco ubytki w jezdniach masą na zimno.

 

            Sukcesywnie realizowana jest sprzedaż, na rzecz najemców, lokali mieszkalnych. W ostatnim okresie zbyto trzy lokale: dwa przy ulicy Wysokiej 64A oraz jeden przy Świętojańskiej 27. Łączny dochód ze sprzedaży po udzieleniu 80 % bonifikaty wyniesie 62 679 zł., z czego kwotę 27 179 zł rozłożono na raty płatne do 2014 roku. Obecnie trwają czynności zmierzające do sprzedaży kolejnych 3 lokali mieszkalnych.

 

            Niepowodzeniem zakończyła się próba zbycia działki o pow. 656 m2, położonej przy ulicy Ciechanowieckiej. Cena wywoławcza wynosiła 38.000 zł + VAT. Przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, gdyż nikt nie wpłacił wadium w wymaganym terminie. Na początek października planowane jest przeprowadzenie pierwszych przetargów na zbycie nieruchomości: przy ulicy Żwirki i Wigury o pow. 353 m2 - cena wywoławcza 40.000 zł + VAT oraz przy ulicy 11 Listopada o pow. 1044 m2 - cena wywoławcza 60.000 zł + VAT.

 

            17 sierpnia tego roku umową notarialną oddano w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej, na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, działkę o pow. 147 m2 przy ul. Kilińskiego. Pierwsza opłata roczna z tego tytułu wyniosła 4 597  zł , którą rozłożono na 5 rat rocznych płatnych do 2016 roku.

 

            Realizując ustalenia budżetu na 2012 r. do gminnego zasobu nieruchomości nabyto działki wydzielone zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania pod drogi: o pow. 593 m2 przy ulicy Ogrodowej za kwotę 45.000 zł oraz w rejonie ul. Żeromskiego i Jabłoniowej o pow. 2006 m2 za kwotę 90.000 zł.

 

            W miesiącu lipcu b.r. rozpoczęto przeprowadzanie aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi. Aktualizacja spowodowana jest znacznym wzrostem wartości gruntów w stosunku do ostatniej dużej aktualizacji, która miała miejsce w roku 1997. Na chwilę obecną, zawiadomienia o wypowiedzeniu dotychczasowej opłaty i przyjęciu nowej, dostali mieszkańcy bloków przy ulicy Pałacowej 7, 9, 11, 13, 15, Świętojańskiej 27 i 29 oraz 11 Listopada 35. Na lata przyszłe planuje się zaktualizować opłaty roczne wieczystym użytkownikom nieruchomości zabudowanych lub przewidzianych pod zabudowę budynkami mieszkalnymi i wieczystym użytkownikom prowadzącym działalność gospodarczą, spółdzielniom i kościołom.

 

            W wyniku nawałnicy jaka przeszła nad naszym miastem 29 lipca uszkodzonych zostało 16 budynków mieszkalnych. Następnego dnia powołana przeze mnie komisja przystąpiła do szacowania strat. Rodziny poszkodowane otrzymały zasiłki celowe łącznie na kwotę 46 550 zł. W trzech przypadkach gdzie straty były największe poszkodowani ubiegają się o zasiłki na remont do 20 000 zł.

 

Dziewięciorgu dzieciom z rodzin dotkniętych żywiołem przyznane zostały zasiłki szkolne. Ponadto został złożony wniosek o środki finansowe na tzw. zasiłki losowe na cele edukacyjne dla dziesięciorga dzieci.

 

            W 5 gospodarstwach rolniczych dokonano szacowania strat pod kątem udzielenia poszkodowanym gospodarstwom kredytów które pozwolą na wznowienie produkcji rolnej. Tylko jedno spośród gospodarstw uzyskało wskaźnik szkód uprawniający o ubieganie się o kredyt preferencyjny tj. ponad 30 % średniej rocznej produkcji.

 

Od maja realizowany jest projekt pt. „Akademia Superbabci i Superdziadka w Siemiatyczach”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. W sierpniu dobiegają końca zajęcia i warsztaty edukacyjne prowadzone przez animatorów ze Stowarzyszenia KLANZA w Białymstoku. Również w sierpniu kończą się zajęcia relaksacyjne. W ramach których członkowie siemiatyckiej akademii wymienili się w Białymstoku z uczestnikami Szkół Superbabci z Białegostoku i Supraśla. We wrześniu uczestnicy projektu wezmą udział w dwudniowym wyjeździe edukacyjnym do Lublina. Miejsce wyjazdu zostało ustalone wspólnie. W Lublinie poza zwiedzaniem samego miasta oraz spotkaniem z uczestnikami lubelskiej Szkoły Superbabci, członkowie akademii będą mieć okazję czynnego uczestnictwa w kulturze; w planach jest wieczorne wyjście do teatru. Dodatkowo w programie wyjazdu przewidziane jest zwiedzanie Muzeum w Majdanku oraz Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Druga połowa września oraz październik zarezerwowane zostały na staże wolontariackie seniorów. Odbywać się one będą w jednostkach takich jak SOK, biblioteka miejska, przedszkola i innych, decyzję w tym zakresie podejmą sami beneficjenci. W trakcie staży uczestnicy w praktyce wykorzystają wiedzę, umiejętności praktyczne i organizatorskie zdobyte podczas zajęć. Realizacja projektu zakończy się w październiku br.

 

            W ramach obchodów 470-lecia nadania praw miejskich Siemiatyczom w niedzielę 2 września o godz. 13.00 w kościele p.w. Wniebowzięcia NMP w Siemiatyczach organizowany jest koncert pt. "Muzyka w świątyni - wiosna-lato". W programie usłyszymy modlitwy i arie kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. Moniuszki i Verdiego, w wykonaniu Eweliny Wojciechowskiej (sopran) i Macieja Krassowskiego (akompaniament).

 

Strona www.siemiatycze.eu wzbogacona została o nowe artykuły dotyczące dziejów Siemiatycz - "Historia Siemiatycz w rysunkach i opisach Henryka Świerżewskiego". To wyjątkowy przewodnik po zabytkach naszego miasta. Siemiatycki przewodnik i artysta przedstawił dzieje kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP, cerkwi prawosławnej p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła, kaplicy ewangelickiej, synagogi, dawnego klasztoru O.O. Misjonarzy, zabytkowych nagrobków oraz zespołu rynkowego. W zakładce Informator turystyczny znajdują się również Legendy Ziemi Siemiatyckiej autorstwa Eugeniusza Nowaka oraz Legendy Podlasia Nadbużańskiego Tomasza Lippomana.

 

Niestety dobiegają końca wakacje. W tym roku udało się uniknąć zamknięcia kąpielisk z powodu zanieczyszczeń. W ciągu całego sezonu woda była badana pięciokrotnie, wyniki badań za każdym razem wskazywały, że jakość wody spełnia wszystkie  normy. Zarówno na basenie jak i na kąpielisku nad bezpieczeństwem czuwali wykwalifikowani ratownicy. W związku z wejściem nowych przepisów na wyposażenie basenu i kąpieliska zakupiono torby medyczne wraz z wyposażeniem oraz butle tlenowe, koszt to ok. 9 tys. zł. W czasie wakacji MOSIR był organizatorem zajęć i zawodów sportowych takich jak Mistrzostwa Siemiatycz w Siatkówce Plażowej Kobiet i Mężczyzn, zawody pływackie, Wakacyjna Liga Orlika, Basket Cup, wyścigi kajaków i rowerów wodnych, zawody o tytuł Najsilniejszego w Siemiatyczach i wiele innych. W lipcu Siemiatycze były gospodarzem Mistrzostw Polski o Puchar im. W. Kuchara - rocznik 1998 w piłce nożnej do lat 14. Gościliśmy drużyny m.in z Pomorza, Dolnego Śląska, Małopolski i Wielkopolski. Na hali widowiskowo sportowej dobiegają końca obozy sportowe na których przebywają 122 osoby. Zajęcia odbywają się na hali sportowej, nocleg i wyżywienie zapewnia gimnazjum. Na początku lipca z bazy gimnazjum korzystali również uczestnicy Turnieju Tańców Polskich o Podlaską Szyszkę.

 

 Wakacje były dobrym okresem by przygotować placówki oświatowe na przyjęcie uczniów. W Szkole Podstawowej Nr 1 w trzech klasach wymieniono podłogi na wartość ok. 30 000 zł ponadto trzy kolejne pracownie zostały wyposażone w zestawy multimedialne : komputer, projektor i przystawkę multimedialną. W ten sposób od 1 września 43% pracowni w szkole będzie wyposażonych w zestawy multimedialne co ułatwi nauczycielom prowadzenie lekcji uczniom zaś je uatrakcyjni.

 

Dobiega końca remont Przedszkola Nr 1. W gimnazjum Nr 1 przeprowadzono remont korytarza szkolnego zdjęta została boazeria i położono tynk żywiczny.

 

Dla pierwszoklasistów zostały przygotowane znaczki odblaskowe z herbem Miasta oraz kamizelki odblaskowe które mają zwiększyć ich bezpieczeństwo na drodze. Są też skromnym upominkiem na rozpoczęcie etapu szkolnego w ich życiu.

 

W szkołach, do 6 września, przyjmowane są wnioski o pomoc finansową w zakupie podręczników w ramach programu „Wyprawka szkolna” natomiast w Urzędzie Miasta do 15 września przyjmowane są wnioski o stypendia szkolne a do 20 września o stypendium Jana Pawła II.

 

Od 1 września następuje wzrost wynagrodzeń nauczycieli. Pensja zasadnicza wzrasta o 3,8 %. Jednocześnie rosną uzależnione od kwoty bazowej średnie wynagrodzenia nauczycielskie.

 

W najbliższą sobotę, w amfiteatrze nad zalewem odbędzie się impreza pod hasłem - zakończenie wakacji. W programie koncerty zespołów młodzieżowych. Wystąpi również zwycięzca tegorocznego Blues Festiwalu zespół Polska B a gwiazdą wieczoru będzie zespół Cochise z Pawłem Małaszyńskim jako liderem. Początek o godz. 17. Zapraszam Państwa na tę imprezę w imieniu swoim i Siemiatyckiego Ośrodka Kultury.

 

Dziękuję za uwagę.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2012-09-26

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06