Protokół Nr XXVIII/09

Numer XXVIII/09
Data wydania 2009-01-21

Protokół Nr XXVIII/09

z obrad XXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miasta

w dniu 21 stycznia 2009 roku

Obrady XXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:30.

W obradach XXVIII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności.

Radni obecni na XXVIII sesji:

  1. Witold Berski

  2. Rafał Burakowski

  3. Franciszek Drewulski

  4. Aleksander Jakowiuk

5. Mariusz Gocał

  1. Mirosław Kobus

  2. Antoni Kosieradzki

  3. Andrzej Miazio

  4. Jerzy Górski

  5. Eugeniusz Mudel

  6. Agnieszka Sitarska

  7. Bogdan Raczyński

  8. Krzysztof Szyszko

  9. Krzysztof Wieczorek

Radni nieobecni na XXVIII sesji:

1. Krzysztof Osmólski

W obradach XXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1. Zbigniew Jan Radomski -Burmistrz Miasta Siemiatycze

  2. Stanisław W. Fleks - Zastępca Burmistrza Miasta

  3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta

  4. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta

  5. Janusz Majer - Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka zo.o.

  6. Jolanta Sidorowicz - Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

  7. Ewa Romaniuk - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

  8. Barbara Grzelak - Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

  9. Edward Krasowski - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej

  10. Jan Snycerski - Towarzystwo Przyjaciół Siemiatycz

  11. Tadeusz Soroczyński - Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 8

  12. Jerzy Wawrentowicz - Prezes SMLW

  13. Agnieszka Bolewska -Iwaniuk - korespondentka Katolickiego Radia Podlasia

  14. Teresa Fronc- Dyrektor MBP

 

Do punktu 1 - otwarcie obrad

Obrady XXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 21 stycznia 2009 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta - Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXVIII.

Do punktu 2 - przyjęcie porządku obrad

Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXVIII sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca zawróciła się do radnych z pytaniem, czy chcieliby zgłosić inne zmiany do zaproponowanego porządku.

Zmianę porządku obrad XXVIII sesji zgłosił radny Franciszek Drewulski, który zaproponował uzupełnienie tego porządku o punkt dot. przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 r. Radni jednogłośnie, 14 głosami za przyjęli propozycję uzupełnienia porządku obrad zgłoszoną przez radnego Franciszka Drewulskiego.

 

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXVII sesji Rady w dniu 21 stycznia 2009 r. wraz z przyjętą poprawką - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych.

Przyjęty porządek obrad XXVIII sesji przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołów z obrad XXVII sesji Rady Miasta.

  4. Interpelacje i zapytania radnych.

  5. Wystąpienie Burmistrza Miasta w sprawie budżetu miasta na 2009 r.

  6. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu miasta na 2009 r.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenie stawek opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w Siemiatyczach oraz za usługi komunalne.

  8. Podjęcie uchwały w sprawie programu współpracy na 2009 r. Miasta Siemiatycze z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

  9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 r.

  10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości diet radnych.

  11. Podjecie uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 r.

  12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  13. Wolne wnioski.

  14. Zamknięcie obrad.

Do punktu 3 - przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Miasta

Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XXVII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 - interpelacje i zapytania radnych

Radni zgłosili podczas XXVIII sesji następujące interpelacje:

- Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos zgłosił następujące interpelacje:

1/ w którym roku zakończona zostanie spłata kredytu na modernizację oczyszczalni ścieków i jaki kredyt zaciągnięto na tę inwestycję,

2/czy to prawda, że jedna z kontroli zewnętrznych zakwestionowała zasadność powołania dyrektora ds. przedszkoli i czy Burmistrz widzi możliwość oszczędzania likwidując niektóre etaty w Urzędzie Miasta i nie tylko,

3/ co z budową kotłowni na biomasę, czy inwestycja ta będzie realizowana, czy też sprawa ta jest już definitywnie zamknięta,

4/ jakie inwestycje planuje w bieżącym roku Przedsiębiorstwo Komunalne , szczególnie modernizacja kotłowni oraz realizacja zadań, na które w latach ubiegłych została opracowana dokumentacja techniczna np. wodociąg w ul. Plażowej, ważność dokumentacji kończy się w kwietniu,

5/ czy podjęto jakieś działania, aby Czartajew podłączył się do naszej instalacji kanalizacyjnej, bo bez podłączenia Czartajewa nie wyeliminujemy tego problemu.

 

Do punktu 5 - wystąpienie Burmistrza Miasta w sprawie budżetu miasta na 2009 r.

Burmistrz Miasta - Zbigniew Radomski zwracając się do Przewodniczącej , Wysokiej Rady stwierdził, że w dniu dzisiejszym odbywa się jedna z najważniejszych sesji w roku. Rada, przyjmując budżet na 2009 r. ustali kierunki rozwoju Miasta i określi poziom realizacji poszczególnych zadań. Wszyscy jesteśmy zgodni , że priorytetem jest rozpoczęcie budowy hali widowiskowo-sportowej. Mimo, że nasza inwestycja nie otrzymała wsparcia finansowego ze środków Unii Europejskiej budowę hali wpisujemy na pierwsze miejsce zadań inwestycyjnych. Całkowity koszt szacuje się na 9 mln. zł. W roku 2009 przeznaczono w budżecie na ten cel ponad 3,5 mln. Chociaż inwestycja zostanie rozpoczęta, będę nadal zabiegał o uzyskanie dofinansowania z różnych możliwych źródeł. Szczególnie liczę na środki z Ministerstwa Sportu - funduszu Toto- lotka, oraz pozytywne rozpatrzenie wniosku w II transzy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego w IV kwartale 2009 r. Burmistrz Radomski stwierdził, że poza budową hali widowiskowo-sportowej w budżecie Miasta przewidziano środki finansowe na:

  1. przebudowę ulic na osiedlu Muszkowie - 1 199 000 zł,

  2. wykup gruntów na budowę dróg na terenie Miasta (ul. Ogrodowa, Żeromskiego, Anny Jabłonowskiej, Plażowa, Spacerowa ) - 1 300 000 zł,

  3. oraz remont ulicy Żwirki i Wigury - 220 000 zł.

Podkreślił, że ogółem na inwestycje przeznaczono w budżecie 4 525 000 zł środków własnych. Założono również zaciągnięcie kredytu inwestycyjnego długoterminowego w kwocie 2,5 mln. zł. Dochody budżetu Miasta na 2009 r. zaplanowane są na poziomie roku ubiegłego i wynoszą 30 015 094 zł. Związane to jest z pozostawieniem na poziomie ubiegłego roku stawek podatków lokalnych. Wydatki bieżące natomiast, przyjęto na minimalnym poziomie. Dlatego też, uwzględniając trudne warunki makroekonomiczne i dalsze obniżenie planu wydatków przez komisje Rady należy się liczyć z powstaniem zobowiązań które nie znajdą pokrycia w środkach budżetowych. Ogranicza to w sposób szczególny, wydatki remontowe i zakupy bieżące ponieważ wydatki stałe muszą być opłacane na bieżąco. Wydatki bieżące na 2009 r. zaplanowano ostatecznie w wysokości 28 225 094 zł.

W swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski zwrócił również uwagę radnych 46 % budżetu Miasta przeznaczone jest na oświatę. Uwzględniona tu jest subwencja oświatowa w wysokości 8 159 059 zł oraz 2 076 000 zł środków własnych. Burmistrz stwierdził, że kolejną pozycję co do wielkości wydatków zajmuje pomoc społeczna z zaplanowaną kwotą 5 891 000 zł. Natomiast na gospodarkę komunalną i mieszkaniową przeznaczone zostało 3 700 519 zł.

W swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski stwierdził również, że przedstawiony w dniu dzisiejszym projekt budżetu jest wynikiem kompromisu zarówno ze strony Rady jak i Burmistrza Miasta. Dyskusje w poszczególnych komisjach na temat projektu budżetu trwały ok. 2 miesięcy. Większość wniosków komisji została uwzględniona w formie autopoprawek do projektu budżetu. Ale jak już wspomniałem wcześniej, niesie to za sobą pewne ryzyko. Dlatego też, konieczne będzie w ciągu roku, bieżące monitorowanie wydatków. W szczególnie trudnych sytuacjach będę występował do Rady o uruchomienie środków z rezerwy budżetowej, którą zaplanowano w wysokości 250 000 zł. Na zakończenie swojego wystąpienia Burmistrz Radomski poprosił Wysoką Radę o uchwalenie przedstawionego w dniu dzisiejszym projektu budżetu Miasta na rok 2009.

Przewodnicząca Rady zwróciła się następnie do radnych, czy mają oni pytania i uwagi do przedstawionego przez Pana Burmistrza wystąpienia.

Radni uwag i pytań w tej kwestii nie wnieśli.

Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie budżetu miasta na 2009 r.

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu obrad a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie budżetu miasta na 2009 r. Przewodnicząca Rady zwróciła się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Finansowo-Budżetowej radnego Krzysztofa Wieczorka o przedstawienie opinii tej komisji na temat budżetu miasta na 2009 r.

- Radny Krzysztof Wieczorek - Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu Rady Miasta Siemiatycze przedstawił następnie radnym wypracowaną przez Komisję Finansów i Budżetu opinię na temat budżetu na 2009 r. Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Skarbnik Miasta - Pani Danuta Jaszczołt odczytała następnie pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku na temat przedłożonego projektu budżetu miasta na 2009 r.

Następnie rozpoczęła się dyskusja w sprawie budżetu miasta na 2009 r. w której głos zabrali:

- Radny Krzysztof Szyszko zabierając głos w dyskusji na temat budżetu miasta stwierdził, że Komisja Zdrowia, Oświaty i Kultury pracowała nad budżetem miasta tj. nad działami podległych merytorycznie jednostek miasta. Radny Szyszko stwierdził, że na posiedzeniu łączonych posiedzeń komisji zgłoszony został wniosek o zdjęcie z budżetu SOK kwoty 50.000 zł. Radny Szyszko podkreślił, iż rozumie, że kwota ta została rozdysponowana na inwestycje, jednak chciałby przypomnieć, że działalność w ramach struktur SOK prowadzi Zespół Małe Podlasie , który w tym roku powinien świętować XXV lecie istnienia. Radny Szyszko w swojej wypowiedzi stwierdził, że do tej pory zespół obywał się bez dodatkowych środków, robiąc wszystko własnymi budżetami, a z większych wydatków z miasta był zakup strojów łowickich 15 lat temu, a od tego czasu zespół nie uzyskał żadnego znaczącego wsparcia, a pomoc była, jednak były to mniejsze rzeczy. Radny Szyszko stwierdził następnie, że wnioskuje, aby te 50.000 zł pozostawić w ramach budżetu SOK, a kwotę tę przeznaczyć na obchody jubileuszu XXV- lecia zespołu.

-Przewodnicząca Rady ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Szyszki stwierdziła, że z tego co wie, to rozmowy w tej sprawie były prowadzone i w okolicy tych wydarzeń zmiany budżetowe wystąpią na pewno.

-Radny Krzysztof Wieczorek odnosząc się do wypowiedzi radnego Szyszki stwierdził, że jeśli radni dzisiaj postanowią o kolejnych zmianach, to dzisiejsza sesja będzie niepotrzebna, bo znowu będą musiały się odbyć posiedzenia komisji, znowu komisja Finansów i Budżetu będzie musiała przygotować opinię, a potem będzie można zwołać sesję. Radny Wieczorek stwierdził, że jego propozycja w tej chwili jest taka, że jest rezerwa budżetowa, którą można w ciągu roku rozdysponować i na pewno radni do tej sprawy powrócą.

-Radny Szyszko zabierając głos ponownie wycofał swój wniosek.

-Przewodnicząca Rady zabierając glos ponownie stwierdziła, że nie widzi obaw, żeby tak nie było. Podkreśliła, że w poprzednich latach radni dotrzymywali słowa jeśli chodzi o Zespół Małe Podlasie.

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie budżetu miasta na 2009 r. zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXVIII/125/09 w załączeniu/

Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w Siemiatyczach oraz za usługi komunalne

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały również zapoznali się dokładnie przed sesją. Przewodnicząca Rady stwierdziła również, że radnym w tej chwili został dostarczony projekt tej uchwały, w którym jest propozycja zmiany ostatniego paragrafu tej uchwały, a mianowicie jest zapis, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, a nie jak to było w omawianym na posiedzeniach komisji projekcie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w Siemiatyczach oraz za usługi komunalne, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXVIII/ 126/09 w załączeniu/

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie programu współpracy na 2009 r. Miasta Siemiatycze z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały również zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie programu współpracy na 2009 r. Miasta Siemiatycze z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego , zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXVIII/ 127/09 w załączeniu/

Do punktu 9 -podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 r.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały radni także zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

O zabranie głosu poprosił radny Krzysztof Szyszko - Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury, który stwierdził, że jego komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony program przyjmując jednocześnie 2 wnioski, a mianowicie: podjęcie prac nad połączeniem funkcji Pełnomocnika Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Pełnomocnika Burmistrza ds. Przeciwdziałania Narkomanii w 1 osobę, na którą zcedowano by koordynację tych wszystkich działań, gdyż te działania się ze sobą zazębiają. Radny Szyszko stwierdził, że zdaniem członków komisji powierzenie tych wszystkich działań 1 osobie pozwoli na skuteczniejsze jej działanie. Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury stwierdził także, że członkowie komisji szukając oszczędności budżetowych proponują zmniejszenie liczby członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z 6 osób do 4, pomniejszając udział w tej komisji pedagogów szkolnych i osób z Urzędu Miasta. Zdaniem radnych wystarczy udział w tej komisji 1 pedagoga oraz 1 osoby z Urzędu.

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieuchwalenia Miejskiego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009 r, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.

/Uchwała Nr XXVIII/ 128/09 w załączeniu/

Do punktu 10 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości diet radnych.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały radni omawiali i dyskutowali nad nim na posiedzeniach komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości diet radnych,

zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXVIII/ 129/09 w załączeniu/

Do punktu 11 - podjecie uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 r.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został radnym dostarczony przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXVIII/ 130/09 w załączeniu/

Do punktu 12 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Burmistrz Radomski odpowiadając na interpelacje radnego Mudla stwierdził m.in.:

- jeśli chodzi o kwestię modernizacji miejskiej oczyszczalni ścieków to kredyt na tę modernizację nie wynosił 10 milionów złotych, a była to kwota 4.834.000, z czego już spłacono 2.980.000 a do spłaty pozostało jeszcze około 2 milionów zł. Burmistrz Radomski podkreślił, że ten kredyt był mniejszy dlatego, że miasto załatwiło dotację w EKO Funduszu w kwocie 3.950.000 zł. Burmistrz w swojej wypowiedzi podkreślił także, że miasto będzie ubiegać się o umorzenie pozostałej kwoty kredytu i w tej chwili zbierane są wszelkie potrzebne dokumenty i ma nadzieję, że kwota ta zostanie umorzona albo w innej postaci środki te zostaną zwrócone dla miasta, jednak w tej chwili nie chce o tym mówić.

- odnosząc się do kwestii tego, iż jedna z kontroli zewnętrznych zakwestionowała zasadność powołania dyrektora ds. przedszkoli Burmistrz Radomski odpowiedział, że takich zaleceń nie było i w protokole pokontrolnych takich zapisów nie ma. Burmistrz stwierdził również, że jak wszyscy obserwują w środkach masowego przekazu szereg kompetencji przechodzi w naszym kraju na niższy szczebel i centrala pozbywa się kolejnych kompetencji przekazując je na szczebel gminny, powiatowy. Pan Burmistrz dodał, że Pani Sekretarz w dalszej części sesji poinformuje, jakie sprawy doszły i dodatkowo obciążają Urząd Miasta.

- ustosunkowując się do tematu budowy kotłowni na biomasę Burmistrz Radomski stwierdził, że wniosek Przedsiębiorstwa Komunalnego w tej sprawie leży w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i jest w rozpatrywaniu przez ten fundusz i w tej chwili nie ma takiego wniosku, aby pozbawić przedsiębiorstwo realizacji tej inwestycji. Burmistrz Radomski zwrócił się w swojej wypowiedzi do radnego Gocała i stwierdził, że w tym roku kotłownia przy kinie przestanie istnieć, dodał, że Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego dostał zadanie, że tej kotłowni do końca 2009 r. ma nie być i ma nadzieję, że Prezes Majer się wywiąże z tego zadania.

- odnosząc się do kwestii budowy wodociągu w ul. Plażowej Burmistrz Radomski stwierdził, że w ulicy Plażowej wodociąg został wykonany i tym samym skończyła się i dokumentacja i pozwolenie na budowę na tę inwestycję. Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził również, że do dziś są kłopoty z podłączeniem do tego wodociągu i 2 sprawy znalazły się w sądzie, gdyż 2 właścicieli nie zapłaciło za podłącze. Odnosząc się do dokumentacji drogowej na ul. Plażową to Burmistrz stwierdził, że jest ona w trakcie wykonywania, jednak są też problemy, gdyż jeden z właścicieli odwołuje się od tego.

-odpowiadając na interpelację dot. kwestii tego jakie inwestycje planuje PK w roku bieżącym Burmistrz Radomski stwierdził, że PK zamierza w 2009 r. w Zakładzie Oczyszczania i Transportu zakupić rębak za kwotę 90.000 zł oraz wybudować wiatę do odpadów wielkogabarytowych i przechowywania odpadów wyselekcjonowanych za 60.000 zł, w Zakładzie Energetyki Cieplnej planowane jest połączenie siecią ciepłowniczą trzech kotłowni osiedlowych: Tarasy, Tarasy II i Centrum, jest to zadanie o wartości 340.000 zł, w Zakładzie Produkcyjno-Handlowym planowana jest budowa magazynu materiałów budowlanych i sanitarnych przy sklepie firmowym za 100.000 zł, druga część modernizacji stacji paliw za 100.000 zł, budowa magazynu gazów technicznych i propan butan przy stacji paliw o wartości 70.000 zł, zakup samochodu skrzyniowego z HDS-em o wartości 360.000 zł, zakup urządzenia wibrującego do produkcji kręgów o wartości 40.000 zł oraz wibroprasy kroczącej o wartości 120.000 zł. Jeśli chodzi o Zakład Wodociągów i Kanalizacji to planowany jest zakup agregatu prądotwórczego dla oczyszczalni miejskiej o wartości 100.000 zł, budowa kanalizacji w ul. Orzeszkowej za 100.000 zł, budowa kanalizacji w ul. Chopina za 140.000 zł, budowa wodociągu za 60.000 zł, budowa wodociągu w ul. Słowiczej za 130.000 zł, oraz budowa wodociągu w ul. Drohiczyńskiej za 340.000 zł.

Odnosząc się do zapytania radnego Mudla, czy podjęto jakieś działania, aby Czartajew podłączył się do nasze instalacji kanalizacyjnej to Burmistrz Radomski odpowiedział, że tak, dodał, że niedawno projektant czynił w tej sprawie uzgodnienia w Przedsiębiorstwie Komunalnym i to zadanie jest w fazie projektowej przez gminę Siemiatycze. Burmistrz dodał, że z tego co wie to Wójt Gminy Siemiatycze będzie się ubiegał o dotacje unijne na realizację tej inwestycji i jako obszary wiejskie gmina ma dużą szansę na otrzymanie takich środków.

Sekretarz Miasta uzupełniając wypowiedź Pana Burmistrza jeśli chodzi o interpelację radnego Mudla w kwestii możliwości oszczędności w Urzędzie poprzez likwidację niektórych etatów stwierdziła, że Urząd już w tej chwili realizuje dużo zdań, a jest już wiadomo, że wiele nowych zadań , które samorządy realizować będą w najbliższym czasie. Jako przykłady takich zadań Pani Rakszawa podała zaplanowane na lata 2010 i 2011 spis rolny i powszechny. Sekretarz Miasta kontynuując swoją wypowiedź stwierdziła również, iż lada moment zmianie ulegnie ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, która nałoży na miasto nowe obowiązki. Pani Rakszawa dodała, że nowe obowiązki przejmie miasto również w związku ze zmianą ustawy o swobodzie gospodarczej, kiedy to miasto stanie się pośrednikiem w przekazywaniu informacji do ZUS i Urzędów Skarbowych. W swojej wypowiedzi Pani Rakszawa podkreśliła także, że w roku 2008 w związku z wykupem mieszkań spółdzielczych o prawie 1000 wzrosła liczba podatników. W swojej wypowiedzi Pani Rakszawa zwrócił także uwagę radnych na zadania związane ze środkami od dłużników alimentacyjnych jak również o wdrażaniu przez urząd systemów usług informatycznych . Pani Rakszawa przypomniała także, że czerwcu bieżącego roku odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Sekretarz Miasta dodała, że wiele przybyło w ostatnim czasie i wciąż przybywa zadań związanych z różnego rodzaju sprawozdawczością, podkreśliła, że oczekiwania zarówno mieszkańców, jak i radnych są takie, aby sprawy w Urzędzie załatwiane były szybko, sprawnie, aby ciągle aktualizowana był strona internetowa Urzędu Miasta oraz by aktualny był BIP, by był uzupełniany na bieżąco, ale żeby to wszystko zrobić, żeby te zadania zrealizować to potrzebny jest i czas i odpowiednia liczba pracowników.

-Radny Eugeniusz Mudel odnosząc się do odpowiedzi na swoją interpelację w części dot. Zespołu ds. Przedszkoli stwierdził, że na posiedzeniach komisji Rady przed sesją radni rozmawiali na ten temat i poddali pod wątpliwość czy etat Dyrektora ds. Przedszkoli jest potrzebny. Radny Mudel stwierdził w dalszej części swojej wypowiedzi, że do przedszkoli uczęszcza 460 dzieci , a do szkół 1674 i dyrektorzy szkół mówili na spotkaniu z radnymi, że w księgowości każdej ze szkół pracuje po 1 osobie, a w przedszkolach jest 70% mniej dzieci a w księgowości zatrudnione są 3 osoby i w tej sytuacji nie rozumie jaka rolę ten zespół pełni i po co to stanowisko dyrektora zespołu zostało powołane, skoro ten etat generuje straty dla miasta.

Do punktu 13 - wolne wnioski

W wolnych wnioskach głos zabrali:

-Radny Krzysztof Szyszko zabierając glos stwierdził, że pół roku temu radni na sesji podjęli uchwałę intencyjną informującą mieszkańców o zamiarze likwidacji Siemiatyckiego Ośrodka Kultury. Radny Szyszko powiedział, że wtedy taka decyzja radnych związana była z niezadowalającą pracą tej instytucji. Radny Szyszko dodał, że była to uchwała intencyjna Rady. W dalszej części swojej wypowiedzi radny Szyszko powiedział, że w ciągu tego pół roku w Siemiatyckim Ośrodku Kultury zaszło dużo zmian, nastąpiła zmiana Dyrektora tej jednostki. Radny Szyszko dodał, że w ostatnim czasie członkowie Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury wraz z innymi radnymi odbyli kilka spotkań i stwierdzili, że otrzymują sygnały, iż w sposób znaczący praca SOK się zmieniła i dlatego też radni podjęli decyzję, aby poinformować mieszkańców o odstąpieniu od wykonania uchwały, w której podjęto zamiar likwidacji SOK. Radny Szyszko podkreślił w swojej wypowiedzi, że zamiarem radnych nie była likwidacja SOK, a zamiarem radnych było wymuszenie zmian i poprawa funkcjonowania pracy tej jednostki, a ta w sposób znaczący nastąpiła, dlatego też informuje, że radni odstępują od zamiaru likwidacji Siemiatyckiego Ośrodka Kultury.

-Przewodnicząca Rady Miasta zabierając głos stwierdziła, że w dniu wczorajszym razem z Panem Burmistrzem oraz radnym Wieczorkiem byli w Białymstoku u Pana Marszałka Województwa i prosi, aby radny Wieczorek przedstawił radnym relację z tego spotkania.

-Radny Krzysztof Wieczorek zabierając głos stwierdził, że Pan Burmistrz zabrał radnych, aby wspólnie usłyszeli co Pan Marszałek Dębski ma do powiedzenia w sprawie budowy w Siemiatyczach hali sportowej. Radny Wieczorek stwierdził następnie, że to co usłyszeli to była budująca wypowiedź. Marszałek zwrócił się z prośbą, aby całe nasze środowisko wspierało inwestycję, jaką jest budowa hali sportowej i wysyłać pozytywne sygnały w tej sprawie. Marszałek powiedział także, że miasto powinno za własne środki zaczynać budowę hali, obiecał, że wesprze te inwestycję i z tego co mówił, to większość Zarządu Województwa jest za tą i inwestycją. Radny Wieczorek stwierdził także, że Marszałek Dębski w swojej wypowiedzi podkreślił także, że jest sprzyjająca atmosfera ku temu, żeby w drugiej części roku miasto otrzymało środki unijne na ten cel, jednak prosił, aby nie zwlekano z rozpocząłem tej inwestycji i sugerował, aby zacząć budowę hali, a wsparcie będzie.

-Burmistrz Radomski zabierając głos w tym punkcie na początku swojej wypowiedzi podziękował radnym za uchwalenie budżetu miasta na 2009 r., podkreślił, że pozwoli to jeszcze w miesiącu styczniu złożyć stosowny wniosek o otrzymanie 33% dofinansowania budowy tej inwestycji. Burmistrz Radomski podkreślił, że jest to bardzo ważna sprawa dla naszego miasta i dlatego też prosił, aby sesja odbyła się jak najwcześniej, bo są pewne terminy i w tej chwili miasto może powiedzieć, ze budżet na 2009 r. już jest, a w miesiącu lutym ogłosić przetarg na budowę hali. Burmistrz raz jeszcze podkreślił, że dla naszego miasta jest to bardzo ważna inwestycja, dodał, że Marszałek Dębski również powiedział, że w takim mieście jak Siemiatycze hala powinna być, a potem kryta pływalnia. Burmistrz stwierdził następnie, że w niedługim czasie inwestycja ta w Siemiatyczach będzie realizowana, przypomniał także że pół punktu w ocenie naszego wniosku zabrakło, aby miasto otrzymało na budowę hali środki europejskie, przy czym ten nasz wniosek ma taką siłę, że jest przekonany o tym, że w III kwartale 2009 r. te środki z RPO na ten cel otrzymamy.

- Radny Franciszek Drewulski zabierając głos stwierdził, że w "Głosie Siemiatycz", przeczytał notatkę Pana Burmistrza dot. bezpańskich psów, było tam podane z budżetu miasta w roku ubiegłym że na utrzymanie psów wydaliśmy 50.000 zł a przebywało w nim 26 psów, co daje kwotę ponad 2.000 zł miesięcznie na utrzymanie jednego psa. Radny Drewulski zwrócił się z pytaniem, jakie jeszcze składniki wchodzą w tę kwotę.

- Pan Janusz Majer - Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o odnosząc się do wypowiedzi radnego Drewulskiego stwierdził, że jeśli chodzi o liczbę 26 psów, to była to liczba na dzień 31 grudnia ubiegłego roku. Prezes Majer dodał, że tych psów jest raz więcej, raz mniej. W swojej wypowiedzi Pan Majer podkreślił także, że zanim pies znajdzie się w schronisku musi zostać odłowiony, niejednokrotnie musi być też leczony, a to także są duże koszty. Prezes Majer dodał, że czynionych jest także wiele innych zabiegów pielęgnacyjnych na rzecz tych czworonogów, a dzienna stawka na utrzymanie psa to 5 zł.

- Prezes Majer odnosząc się do wypowiedzi radnego Drewulskiego .

 

Do punktu 14 - zakończenie obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXVIII sesji Rady Miasta w dniu 21 stycznia 2009 r. r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:30.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:                          Przewodniczący Rady Miasta

K.Andruszkiewicz                     Agnieszka Anna Sitarska

Załącznik

do Protokołu Nr XXVIII/09

z 21 stycznia 2009 r.

Opinia Komisji Finansów i Budżetu

Rady Miasta Siemiatycze

o projekcie budżetu miasta na 2009 rok

Komisja na posiedzeniach w dniach 5, 9, 15 i 20 stycznia 2009 r. rozpatrzyła szczegółowo projekt budżetu analizując:

- planowane dochody,

- planowane wydatki,

- dotacje celowe na zadania zlecone,

- wykaz zadań inwestycyjnych na 2009 rok,

- przychody i wydatki zakładów budżetowych,

- przychody i wydatki środków specjalnych,

- dotacje podmiotowe instytucjom kultury,

- dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych,

- dotacje celowe podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych,

- zestawienie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska, informację o dochodach z mienia komunalnego,

- prognozę długu na 2009 rok.

Projekt budżetu opracowany przez Burmistrza Miasta został przyjęty zarządzeniem Nr 239/08 w dniu 12 listopada 2008 roku.

Komisja Finansów i Budżetu na swoim posiedzeniu ustaliła, co następuje:

1/ projekt budżetu miasta na 2009 rok opracowano zgodnie z ustawami:

o finansach publicznych, o samorządzie gminnym i o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,

2/ przy opracowywaniu budżetu Burmistrz wykorzystał dostępne informacje i uchwały Rady Miasta, które mają wpływ na wielkość dochodów i wydatków budżetowych, są to:

- uchwały Rady o wysokości podatków lokalnych w 2009 roku,

- informacje Ministra Finansów o wysokości subwencji ogólnej, oświatowej i wyrównawczej,

- informacje Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o wysokości dotacji celowych na zadania zlecone i własne,

- informacje z poszczególnych referatów Urzędu o wysokości planowanych dochodów z mienia komunalnego w roku 2009,

- planach finansowych jednostek i zakładów budżetowych na rok 2009.

Komisja porównała strukturę budżetu miasta na 2009 rok do wykonania za rok 2008.

W zakresie dochodów:

 

Plan 2009 r. Przewidywane wyk. za 2008 r.

 

1/ dochody własne 10. 823. 700 zł 11. 840.654 zł 91%

2/ dotacje celowe na zadania zlecone 3.897.575 zł 3.943.482 zł 99%

3/ udziały w podatku dochodowym 6.470.000 zł 6.570.000 zł 98 %

od osób fizycznych i prawnych

4/ subwencje 8.823.819 zł 7.546.197 zł 117 %

________________________________________________________________

Razem 30.015.094 zł 29.900.333 zł 100,4%

Z powyższej analizy wynika, iż wskaźnik udziału dochodów własnych w budżecie miasta na rok 2009 jest niższy od przewidywanego wykonania za rok ubiegły o 9% tj. 1.016.954 zł.

Niższy wskaźnik dochodów własnych wynika z faktu, iż w planowanym na 2009 r. budżecie nie występują w budżecie dotacje ze środków Unii Europejskiej na dofinansowanie zadań z zakresu polityki społecznej. Z wyjaśnień Pani Skarbnik wynika, że z chwilą podpisania umowy zostaną wprowadzone do budżetu środki unijne przeznaczone na realizację programów z tego zakresu. Podobnie jest ze zwiększeniem środków na stypendia szkolne i dożywianie.

Dotacje celowe na zadania zlecone są niższe niż wykonanie za rok 2008. Z wyjaśnień przedstawionych przez Skarbnika Miasta wynika, iż w ciągu roku zwiększony jest plan dochodów na zadania zlecone jeśli występuje taka potrzeba i składamy dodatkowe wnioski o dotacje.

Komisja przeanalizowała także wysokość subwencji, szczególnie subwencji oświatowej na 2009 rok i zauważyła, iż w przyszłym roku miasto planuje przeznaczyć w budżecie 2.077.000 zł środków własnych. Otrzymana subwencja wystarczy jedynie na pokrycie funduszu płac z pochodnymi dla nauczycieli, a pozostałe wydatki rzeczowe i fundusz socjalny i inwestycje opłacane są ze środków własnych miasta.

W 2009 r. miasto Siemiatycze otrzyma 835.000 zł dotacji celowych na zadania własne z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Są to dotacje na częściowe utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej, zasiłki i pomoc w naturze dofinansowanie wyżywienia dzieci w szkołach i dokształcanie młodocianych.

Ogółem dochody budżetowe na rok 2009 wynoszą 30.015.094 zł i są wyższe o 0,4 % do przewidywanego wykonania za rok 2008.

W zakresie wydatków:

Plan 2009 r Przewidywane wyk. za 2008 r.

1/ oświata 13.059.000 zł 11.899.000 zł 109,7 %

2/ gospodarka komunalna 2.344.519 zł 1.800.000 zł 130 %

inwestycje i remonty 4.525.000 zł 2.503.000 zł 181 %

3/ bezpieczeństwo publiczne 75.000 zł 68.000 zł 110 %

4/ gospodarka mieszkaniowa 456.000 zł 591.000 zł 77 %

 

5/ kultura i sztuka 1.250.000 zł 1.234.000 zł 101 %

6/ opieka społeczna i

ochrona zdrowia 6.181.000 zł 6.179.000 zł 100 %

7/ kultura fizyczna i sport 945.000 zł 845.000 zł 112 %

8/ administracja 3.507.000 zł 3.465.000 zł 101 %

9/ pozostałe wydatki 407.575 zł 280.604 zł 151 %

­­­­­­­­­­­­­___________________________________________________________________

Razem 32.750.094 zł 28.864.604 zł 113 %

Analizując szczegółowo plan wydatków budżetowych na 2009 rok, komisja nie wnosi uwag co do wysokości planowanych wydatków w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej.

Komisje Rady na wspólnym posiedzeniu w dniu 9 stycznia 2009 r. wniosły autopoprawki do budżetu miasta oraz przeanalizowały propozycje zmian przedstawione przez Burmistrza Miasta.

W związku z tym projekt budżetu miasta na 2009 r. został po stronie dochodów i wydatków zwiększony o kwotę 100.000 zł

Plan dochodów na 2009 r. wynosi 30.015.094, a przed poprawą 29.915.094 zł

Uwzględniając proponowane zmiany budżetowe zmniejszono plan wydatków budżetowych o kwotę 510.000 zł w następujących działach:

1/ dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa - o 40.000 zł,

2/ dział 750 - administracja publiczna - o 100.000 zł,

3/ dział 801 - oświata i wychowanie - 85.000 zł

5/ dział 801 - oświata i wychowanie - 77.000 z remontu dachu na Sali gimnastycznej przy Gimnazjum Nr 1,

6/ dział 900 - gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 70.000 zł z oświetlenia ulic, placów i dróg,

7/ dział 921 - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 88.000 z dokumentacji na synagogę,

8/ dział 921 - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 50.000 zł z budżetu Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

Zwiększono plan wydatków budżetowych o kwotę 1.345.000 zł w tym:

1/ dział 600 - Transport i łączność - 475.000 zł ( wykup gruntu pod drogę)

2/ dział 720 - Informatyka - 6.000 zł (dotacja dla Urzędu Marszałkowskiego na zakup częstotliwości)

3/ dział 758 - Różne rozliczenia - 126.000 zł ( 50.000 - rezerwa oraz 76.000 zł podatek VAT)

4/ dział 801- Oświata i wychowanie - 636.000 zł ( na budowę hali widowiskowo-sportowej)

5/ dział 900 - Gospodarka komunalna - 102.000 zł (dokumentacja techniczna).

Dokonując powyższych zmian w budżecie zwiększono deficyt budżetowy o 735.000 zł, który będzie sfinansowany kredytem długoterminowym - 500.000 zł i wolnymi środkami - 235.000 zł.

W związku z dokonanymi zmianami w wykazie zadań inwestycyjnych w załączniku Nr 3a Burmistrz Miasta przedstawił wersje ostateczną planu inwestycyjnego.

Komisja Finansów i Budżetu uważa, że planowane dochody są realne, natomiast wydatki bieżące zabezpieczają podstawowe potrzeby gospodarcze i społeczne naszego miasta.

Po uwzględnieniu poprawek zaproponowanych przez Burmistrza Miasta i radnych Komisja Finansów i Budżetu Rady Miasta Siemiatycze pozytywnie opiniuje przedłożony przez Burmistrza projekt budżetu na 2009 r.

Siemiatycze 2009.01.20

Przewodniczący Komisji FiB

Krzysztof Wieczorek

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2009-03-27

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06