Protokół Nr XXX/09
Numer | XXX/09 |
---|---|
Data wydania | 2009-04-29 |
Protokół Nr XXX/09
Z obrad XXX sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się
w Sali konferencyjnej Urzędu Miasta
w dniu 29 kwietnia 2009 roku
Obrady XXX sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:05.
W obradach XXX sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 12, według załączonej do protokołu listy obecności.
Radni obecni na XXX sesji:
- Witold Berski
- Rafał Burakowski
- Franciszek Drewulski
- Jerzy Górski
- Antoni Kosieradzki
- Mirosław Kobus
- Andrzej Miazio
- Eugeniusz Mudel
- Krzysztof Osmólski
- Agnieszka Sitarska
- Krzysztof Szyszko
- Andrzej Miazio
Radnym nieobecnym na XXX sesji byli radni:
- Mariusz Gocał
- Aleksander Jakowiuk
- Bogdan Raczyński
W obradach XXX sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także goście zaproszeni w osobach:
- Zbigniew Jan Radomski -Burmistrz Miasta Siemiatycze
- Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
- Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
- Anna Nazarewicz - Radca Prawny Urzędu Miasta
- Jerzy Wawrentowicz - Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej
- Janusz Majer - Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o
- Teresa Nazarewicz - Prezes Zarządu Mienia Komunalnego
- Ewa Romaniuk - Kierownik MOPS
- Ewa Magdalena Iwaniuk - korespondentka Głosu Siemiatycz
- Agnieszka Bolewska - Iwaniuk - korespondentka katolickiego Radia Podlasia
- Teresa Fronc - Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
- Roman Umiastowski - Dyrektor MOSiR
- Jolanta Sidorowicz - Dyrektor SOK
- Zbigniew Chrołowski - Vice Prezes SKIG
Do punktu 1 - otwarcie obrad
Obrad XXX sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 29 kwietnia 2009 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta - Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXX sesję Rady Miasta.
Do punktu 2 - przyjęcie porządku obrad
Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXX sesji radni otrzymali wcześniej, zwróciła się z pytaniem, czy w chwili obecnej radni zgłaszają jakieś propozycje zmian tego porządku.
Radni nie zgłosili poprawek do proponowanego porządku obrad XXX sesji.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXX sesji Rady w dniu 29 kwietnia 2009 r. - na 12 radnych biorących udział w obradach XXX sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych.
Przyjęty porządek obrad XXX sesji przedstawia się następująco:
- Otwarcie obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołów z obrad XXIX sesji Rady Miasta.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2008 r. i udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tego tytułu.a/ przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2008 r,c/ opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- d/ podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2008 r.
- b/ opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu miasta za 2008 r,
- Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.
- Przyjęcie planów pracy Komisji Rady Miasta Siemiatycze na 2009 r.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad.
Do punktu 3 - przyjęcie protokołu z XXIX sesji Rady Miasta
Wiceprzewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół z XXIX sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 - interpelacje i zapytania radnych
Radni zgłosili podczas XXX sesji nie zgłaszali interpelacji.
Do punktu 5 - Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2008 r. i udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tego tytułu
a/ przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2008 r;
Sprawozdanie z pracy w roku 2008 przedstawił Burmistrz Miasta - Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radni pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.
b/ Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu za 2008 rok
Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu miasta za 2008 rok przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - radny Franciszek Drewulski, sprawozdanie to wraz z odczytanym wnioskiem o udzielenie absolutorium stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
c/ Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej
Pozytywną opinię składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Siemiatycze sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta za 2008 rok oraz pozytywną opinię o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Siemiatycze wniosku o udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2008 rok odczytała Przewodnicząca Rady.
d/ Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2008 rok
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że radni zapoznali się już ze sprawozdaniami z wykonania budżetu miasta za 2007 r, z opiniami zarówno Komisji Rewizyjnej jak i Regionalnej Izby Obrachunkowej i czy w tej sprawie radni chcieliby jeszcze zabrać głos przed przystąpieniem do głosowania w sprawie podjęcia uchwały w sprawie absolutorium. Radni nie zabierali już głosu w tym punkcie.
Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2008 rok. Zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za udzieleniem Burmistrzowi absolutorium za 2007 rok - na 12 radnych biorących udział w obradach XXX sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium za 2008 r. głosowało 4 radnych, 8 radnych wstrzymało się od głosu.
Po przeprowadzonym glosowaniu Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2008 rok nie została podjęta.
Do punktu 6 - odjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że radni zapoznali się z projektem tej uchwały na posiedzeniach komisji przed sesją. Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, czy chcieliby jeszcze w tej sprawie zabrać głos. Radni nie zgłosili pytań w tym punkcie.
Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego. Zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXX sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego głosowało 12 radnych.
/Uchwała Nr XXX/136/09 w załączeniu/
Do punktu 7 - przyjęcie planów pracy Komisji Rady Miasta Siemiatycze na 2009 r.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż wszystkie Komisje Rady przyjmowały swoje plany pracy na 2009 r. na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwróciła się pytaniem do radnych, czy istnieje potrzeba zapoznawania się z tymi planami. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma i jednogłośnie przyjęli te plany.
Przyjęte przez Radę plany pracy Komisji na 2009 r. stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Do punktu 15 - wolne wnioski
W wolnych wnioskach głos zabrali:
-Pan Jan Hyndza zabierając głos podczas obrad XXX sesji stwierdził, że ma pytanie do Pana Burmistrza, a mianowicie od kilkunastu lat chodzi do Pana Burmistrza, który mówi, że miasto się rozwija, pięknieje, ale też coraz gorzej śmierdzi. Pan Hyndza dodał, że w 2008 roku miała być przygotowana dokumentacja na oczyszczalnię ścieków, ale już uzyskał informaję, że w 2009 r. nic nie będzie robione, bo nie będzie pieniędzy z Unii Europejskiej. Pan Hyndza stwierdził, że w dniu wczorajszym znowu w całym mieście śmierdziało, pan Hyndza dodał, że na poprzednich sesjach mówił o tym, żeby zrobić w mieście jedną rzecz, a do końca, a nie robi się tylko chodniki. Pan Hyndza stwierdził, że drugą sprawą jaką chciałby poruszyć jest chodnik w ul. 11 Listopada, który już trzeba remontować, ale jakoś nikt tego nie widzi, choć jeżdżą tamtędy i radni i Zastępca Burmistrza, a na nowym asfalcie są kałuże. Pan Hyndza zwracając się do Pana Burmistrza stwierdził, że żąda i upiera się, żeby robił coś w tym kierunku, bo głosował na niego. Pan Hyndza swojej wypowiedzi zwrócił się również z pytaniem do Prezesa PK Pana Janusza Majera, stwierdził, że w styczniu br. nie wystawił pojemnika na śmieci, a śmieci zostały wpisane i policzone. Pan Hyndza zwrócił się z pytaniem, dlaczego tak się dzieje, dodał, że nikt tego nie potrafi wytłumaczyć.
-Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do pana Burmistrza, czy odpowiedzi na te pytania udzieli na piśmie.
-Burmistrz Radomski odpowiedział, że tak.
-Pan Jan Hyndza ponownie zabierając głos stwierdził, żeby lepiej Pan Burmistrz nie odpowiadał na piśmie, bo kiedyś w odpowiedzi na jego pytania na sesji dostał pisemnie jedno zdanie odpowiedzi. Pan Hyndza dodał, że jak Pan Burmistrz ma udzielać takich odpowiedzi, to niech lepiej nie pisze, bo go one nie satysfakcjonują.
-Pan Zbigniew Chrołowski zabierając głos podczas obrad XXX sesji stwierdził, że w sądzie w Bielsku Podlaskim Pana Burmistrz powiedział, że Chrołowski się na nim mści. Pan Chrołowski stwierdził, że jest to nieprawda, a tym który się mści jest Pan Burmistrz, który nasyła kontrole na tych, co mają inne zdanie. Pan Chrołowski dodał, że nasłał taka kontrolę na Mudla, na Raczyńskiego, a teraz na niego. Pan Chrołowski stwierdził także, że na tych kontrolach Pana Burmistrz stracił 20.000 zł z budżetu miasta i straci jeszcze. Pan Chrołowski w swojej wypowiedzi stwierdził, że Pan Burmistrz powinien nasyłać te komisje na tych, którzy mieszkając przy ulicach skanalizowanych nie są podłączeni, a powinni być, bo wynika to z ustawy.
-Radny Franciszek Drewuslki zabierając głos w punkcie wolne wnioski stwierdził, że radni otrzymali przed sesją dokumenty związane z działalnością Przedsiębiorstwa Komunalnego i Zarządu Mienia Komunalnego w 2008 r. Radny Drewulski stwierdził, że w związku z tym prosi o to, aby doszło do spotkania z Prezesami tych spółek i wszystkimi radnymi, bo na temat działalności tych spółek było wiele dyskusji , ale bez konkretnych odpowiedzi.
- Radny Krzysztof Osmólski zabierając głos w punkcie wolne wnioski zwrócił się z pytanie, kiedy zwołana zostanie następna sesja Rady Miasta. Zdaniem radnego Osmólskiego narosło już wiele spraw i trzeba je wyjaśnić. Radny Osmólski postawił wniosek o jak najszybsze zwołanie kolejnej sesji.
- Przewodnicząca Rady odnosząc się do wypowiedzi radnego Osmólskiego stwierdziła, że na dzień dzisiejszy nie wiadomo kiedy będzie kolejna sesja, dodała, że najprawdopodobniej pod koniec maja.
- Burmistrz Radomski zabierając głos stwierdził, że postara się w tej chwili odpowiedzieć dla Panów Hyndzy i Chrołowskiego. Burmistrz Radomski powiedział, że jeśli ktoś mówi, że dokumentacji na oczyszczalnię nie ma, to najpierw powinien przyjść i zapytać. W dalszej części swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski powiedział, że teraz w maju będzie złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w tej sprawie, dodał jednak, że to nie jest tak, ze dziś wykonana została dokumentacja, a jutro przyznane pieniądze, podkreślił, że jest pewna procedura i należy jej przestrzegać. Pan Burmistrz stwierdził, że być może tych pieniędzy nie dostaniemy, ale w maju taki wniosek z miasta wypłynie. Odnosząc się do kwestii ul. 11 Listopada Burmistrz Radomski stwierdził, że ta ulicą przejeżdżają codziennie zarówno on jak i Z-ca Burmistrza, dodał, że jest ta ulica to fragment drogi krajowej. Pan Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził, że miesiącu marcu interweniował w sprawie bezpieczeństwa ruchu pieszego na tej ulicy. Burmistrz dodał, że w dniu 27 kwietnia otrzymał odpowiedź z GDDKiA w tej sprawie, po czym zacytował radnym treść tego pisma. Wynika z niego że aktualnie trwa opracowywanie ustawy o organizacji ruchu drogowego na drodze krajowej nr 19 i ten wniosek zostanie przekazany projektantowi w celu przeanalizowania istniejących możliwości poprawy bezpieczeństwa na tym odcinku drogi. Odnosząc się do kwestii tego, że znowu śmierdzi z oczyszczalni Burmistrz Radomski stwierdził, że faktycznie w ostatnich dniach jest takie odczucie, dodał, że na sesji obecny jest Prezes PK -Pan Janusz Majer, który wyjaśni dlaczego tak się dzieje. Odnosząc się do słów Pana Zbigniewa Chrołowskiego, że nasłał kontrole na panów Mudla i Raczyńskiego stwierdził, że musimy zrozumieć, że jest normalna kontrola w mieście podatników. Burmistrz Radomski podkreślił także, że nic nie wie o kontroli u Pana Chrołowskiego, nie wysyłał do niego takiej kontroli i prosi o wyjaśnienie tej kwestii bo jest zszokowany i nie wie, o co Panu Chrołowskiemu chodzi.
-Pan Zbigniew Chrołowski stwierdził, chodzi o kontrolę na nim i jego rodzinie w celu sprawdzenia tematu wodociągowego. Pan Chrołowski stwierdził, że Burmistrz Radomski kłamie w różnych sprawach, dodał, że na poprzedniej zwrócono się z pytaniem dlaczego wycięto drzewa przy Gimnazjum Nr 1, wtedy pan Burmistrz odpowiedział, że była to decyzja Dyrektora Gimnazjum, o której on nic nie wie. Pan Chrołowski stwierdził, że pozwolił sobie zadzwonić do Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody i dowiedział się tam, że nikt w mieście nie ma prawa ściąć drzewa bez decyzji Burmistrza Miasta. Pan Chrołowski w swojej wypowiedzi stwierdził także, że jeśli chodzi o kontrole u niego, to Pan Burmistrz wysłał swojego pracownika, a ten pracownik zlecił kontrolę dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.
-Burmistrz Radomski odnosząc się do słów Pana Chrołowskiego stwierdził, że jest to bzdura i Panu Chrołowskiemu także może zarzucić kłamstwo, bo też kłamie.
-Pan Janusz Majer - Prezes PK Spółka z o.o poproszony o udzielenie odpowiedzi w związku z zapytaniami Pana Hyndzy stwierdził, że proces technologiczny na oczyszczalni ścieków jest taki sam w każdym tygodniu, jednak na taki a nie inny stan mają wpływ kierunki wiatrów, które niestety powodują, że odór unosi się raz w kierunku wschodnim raz w kierunku zachodnim i w ostatnim czasie część odoru poszła na teren miasta. Pan Prezes w swojej wypowiedzi podkreślił także, że na dzień dzisiejszy więcej uczynić ani zrobić nie może w temacie oczyszczalni. Pan Prezes dodał, że przez pewien okres czasu PK nie mogła rolniczo wykorzystywać osadu zgromadzonego na oczyszczalni. Odnosząc się do kwestii obciążania mieszkańców za wywóz odpadów komunalnych stałych to Pan Prezes stwierdził, że trzeba ta sprawę rozpatrzyć na miejscu, w Przedsiębiorstwie, najpierw przeczytać zawartą umowę na wywóz nieczystości i wtedy można dyskutować. Pan Prezes raz jeszcze podkreślił, że wszystko zależy od zawartej między Panem Hyndzą, a Przedsiębiorstwem Komunalnym umowy.
Do punktu 16 - zakończenie obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXX sesji Rady Miasta w dniu 29 kwietnia 2009 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:05.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Agnieszka Anna Sitarska
Załącznik
do Protokołu Nr XXX/09
z XXX sesji z dnia
39 kwietnia 2009 r.
Pani Przewodnicząca! Wysoka Rado!
W dniu dzisiejszym nastąpi podsumowanie roku 2008 - II roku obecnej kadencji. Ustalając budżet 6 lutego 2008 r. Rada Miasta zdecydowała o głównych kierunkach wydatkowania środków i kierunkach rozwoju Miasta.
Dokonując analizy sytuacji bieżącej i reagując na zmieniające się warunki, w ciągu roku dziewięciokrotnie dokonywano zmian budżetu miasta. Ostatecznie ukształtowany budżet ustalono w wysokości 30 938 217 zł po stronie dochodów i 31 238 217 zł po stronie wydatków. Szczegółowe sprawozdanie z wykonania budżetu otrzymali Państwo z materiałami na sesję. Było ono też przedmiotem szczegółowej analizy na posiedzeniach komisji oraz przedmiotem kontroli komisji rewizyjnej. Do Biura Rady przekazałem również sprawozdania przygotowane przez miejskie jednostki organizacyjne, spółki oraz sprawozdania z realizacji Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz Programu Przeciwdziałania Narkomanii. W ciągu roku na bieżąco informowałem Radę o podejmowanych działaniach. W tej chwili chciałbym zwrócić jedynie uwagę na wybrane zagadnienia z całokształtu realizowanych zadań.
Ustalając budżet założono wykonanie 20 zadań inwestycyjnych. Większość związana była z opracowaniem dokumentacji technicznej w ramach projektu - Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej, którego realizacja zmierza do blisko stu procentowego uzbrojenia Miasta w sieć kanalizacyjną. Poza tym planowano rozpoczęcie budowy hali widowiskowo sportowej, wykonanie oświetlenia na ul. Bartosza Głowackiego, budowę ponad 1,5 km dróg, remont dachu na gimnazjum Nr 1 oraz budowę boisk w ramach programu Orlik 2012. Niestety, z przykrością muszę stwierdzić, że 2008 rok był kolejnym rokiem, w którym żaden z programów inwestycyjnych realizowanych z funduszy europejskich przyznanych nam na lata 2007-2013 nie został w ogóle uruchomiony przez stronę rządową a tym samym przez Urząd Marszałkowski.
Przyjmowanie wniosków rozpoczęto dopiero w IV kw. 2008 r. z rzeczywistym uruchomieniem środków dopiero od 2009 r.
Nie wszystkie zamierzenia udało nam się zrealizować. Bardzo liczyłem na uzyskanie dofinansowania budowy hali widowiskowo-sportowej. Niestety , złożony wniosek o pozyskanie środków na realizację hali w ramach III osi priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego - Rozwój turystyki i kultury nie został zakwalifikowany do planowanych inwestycji. Pocieszeniem jest fakt, że wspomniana inwestycja została ujęta w "Wieloletnim Programie Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Podlaskiego na lata 2006-2008" z dofinansowaniem 900 tys. zł, w latach 2009-2011 a w styczniu br. wystąpiłem z wnioskiem o zwiększenie puli środków finansowych przyznanych Miastu Siemiatycze do wysokości 33% wartości inwestycji.
Na skutek zmiany przepisów związanych z tzw. postępowaniem środowiskowym i protestów mieszkańców ulic Plażowej opóźniony został proces przygotowania wniosku na kompleksowe rozwiązanie problemu gospodarki wodno-ściekowej. W wyniku odwołań mieszkańców ulicy Plażowej od wydanej przez Starostwo Powiatowe decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi nie można uzyskać zakończenia postępowania. Wydana decyzja obecnie ponownie jest rozpatrywana przez organ drugiej instancji. Powyższa sytuacja zagraża wywiązaniu się z terminowego przygotowania dokumentacji technicznej ulic Plażowej i Słowiczej.
Mimo to rok 2008 należy ocenić pozytywnie. Przygotowane zostało ok. 90 % wymaganej dokumentacji technicznej, niezbędnej do złożenia wniosku na dofinansowanie zadania. Przygotowana dokumentacja techniczna obejmuje znaczną część Miasta ( między innymi ulice po lewej stronie 11 Listopada tzn. Anny Jabłonowskiej, Ogrodową, Legionów Piłsudskiego i inne, osiedle Ciechanowieckie, Drohiczyńską, Górną, Świerkową, Sosnową i inne w rejonie, Plażową i Słowiczą oraz ulice Prusa, Asnyka, Słowackiego, Sportową i Nadrzeczną, na które dokumentacja została przygotowana w roku 2007) . Przy przygotowywaniu dokumentacji uwzględniano kompleksowo wszystkie brakujące sieci oraz projekty drogowe. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, by przyspieszyć tempo prac, wyłączone zostały jedynie ul. 11 Listopada i Kościuszki wraz z ulicami przyległymi. Dokumentacja na te ulice będzie uzupełniona już po złożeniu wniosku. Środki finansowe które zostały zaangażowane w przygotowanie dokumentacji technicznej wyniosły w ubiegłym roku 1 mln . Obejmują one również projekt techniczny modernizacji węzła osadowego. Planowana modernizacja obejmuje takie obiekty jak: komory fermentacji, budynki obsługi węzła fermentacji, zbiornik gazu, separator, węzeł rozdzielczo-pomiarowy, pochodnię, sieci między obiektowe wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Część dokumentacji jest kończona już w roku bieżącym dlatego płatność za zlecone prace zostanie uregulowana po ich zakończeniu z obecnego budżetu.
Poza dokumentacją techniczną planowane przez miasto przedsięwzięcie wymaga opracowania studium wykonalności. Takie studium zostało opracowane przez firmę CITEC z Katowic na zlecenie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach pomocy technicznej. Miasto posiada zarezerwowane na ten cel środki w wysokości 25 % wartości dokumentacji tj. 27 186 zł.
We wrześniu ubiegłego roku została przekazana do Zakładu Energetycznego dokumentacja techniczna na remont sieci komunalnej -linii energetycznej w ulicy Bartosza Głowackiego. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami na podstawie przepisanego pozwolenia na przełomie listopada i grudnia został przeprowadzony remont linii energetycznej. Jednocześnie zostało wykonane i oddane do użytkowania oświetlenie uliczne.
Rok 2008 zapamiętamy zapewne jako rok budowy boisk Orlik 2012. Cykl budowy trwał zaledwie 2 miesiące. Boiska w naszym mieście zostały oddane do użytkowania jako jedne z pierwszych w województwie. Jako nielicznym udało się nam zakończyć pomyślnie wszystkie roboty budowlane łącznie z zagospodarowaniem terenu związanego z kompleksem sportowym. Na uwagę zasługuje również fakt, że udało się nam uzyskać zgodę Ministerstwa Sportu i Turystyki na zastąpienie planowanych wolno stojących pawilonów socjalno-szatniowych adaptacją pomieszczeń istniejącego budynku. Pozwoliło to z jednej strony na obniżenie kosztów inwestycji z drugiej zaś daje gwarancję ograniczenia kosztów eksploatacji obiektu. Głównym wykonawcą wspomnianego kompleksu była firma MASTERS ze Szczecina. Koszt budowy boisk sportowych, adaptacji budynku socjalno-szatniowego oraz zagospodarowanie terenu z przebudową parkingu łącznie wyniósł 1.252 tys. zł-, z czego 586 tys. zł-, zostało pokryte z budżetu miasta, postała część inwestycji w wysokości 666 tys. zł-, została sfinansowana ze środków pozyskanych z Urzędu Marszałkowskiego oraz Wojewody Podlaskiego. Uroczyste otwarcie obiektu odbyło się 27 września. Dzisiaj z perspektywy czasu można powiedzieć, że wykonany kompleks jest wręcz oblegany przez młodzież i nie tylko. Na boisku piłki nożnej są rozgrywane mecze również w okresie zimowym.
O sukcesie można również mówić w aspekcie ul. Spacerowej. Problem tej ulicy od lat pozostawał nierozwiązany. Korzystając z obowiązujących przepisów, wspomnianej wcześniej spec ustawy, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego miasto uzyskało decyzję o lokalizacji drogi. Po uprawomocnieniu się decyzji wykonano operat szacunkowy w celu ustalenia wysokości odszkodowania za część nieruchomości przejętą w drodze decyzji oraz pozostałą część nieruchomości znajdującą się poza projektowanym pasem drogowym. Opracowana została dokumentacja techniczna i miasto uzyskało pozwolenie na budowę. Po rozbiórce budynku rozpoczniemy realizację tej inwestycji.
Zgodnie z planami wykonana została podbudowa nawierzchni ul. Gilewskiego na odcinku od ul. Konopnickiej do Wysokiej o długości ok. 0,7 km. Firma Maksbud zgodnie z wcześniej złożoną obietnicą wykonała nawierzchnię bitumiczną na półkilometrowym odcinku ulicy. Darowizna Maksbudu została wyceniona na wartość. 74 664 zł. Łącznie z tym wkładem wartość prac na Gilewskiego wyniosła 212 135 zł.
Inne wykonane prace drogowe to: uzupełnienie nawierzchni bitumicznej na ulicach Cerkiewnej ( 120 m) i Bohaterów Monte Cassino ( roboty poprawkowe) na łączną kwotę- 64 058 zł.
Na ulicy Obrońców Warszawy o długości 110 m ustawiono krawężniki, wykonano kanalizację deszczową, podbudowę oraz wykonano nawierzchnię bitumiczną. Wartość prac na tej ulicy wyniosła - 42 337 zł.
Dwie ulice Obrońców Helu i Bohaterów Lenino ( o łącznej długości 197 m uzyskały nawierzchnię z kostki brukowej.
W związku z otrzymaną z Urzędu Marszałkowskiego dotacją w kwocie 20.000 zł na modernizację drogi gruntowej - dojazdowej do pól - na odcinku od ulicy 11 Listopada w kierunku wysypiska wykonano odcinek żwirówki o dł. 455 mb na wartość 49 972 zł. w tym koszt miasta wyniósł 29 972 zł.
W ciągu roku wykonano remonty cząstkowe ulic lokalnych oraz odnowę nawierzchni ulicy ks. Ściegiennego, parking przy ulicy Szpitalnej i przy stadionie na kwotę - 164 828 zł. Przeprowadzono również profilowanie dróg gruntowych i oczyszczenie kanałów deszczowych - za 27 043 zł.
Tak jak w poprzednich latach z ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy stworzona została grupa złożona z 6 pracowników interwencyjnych. Grupa ta wybudowała chodniki na ulicy Kasztanowej, przy amfiteatrze nad zalewem, chodnik przy blokach komunalnych ul. Pałacowej oraz przy ulicy Szpitalnej i budynku mieszkalnym wspólnoty. Na ulicach Obrońców Warszawy, Gilewskiego i Polnej oraz Cerkiewnej ustawiła krawężniki uliczne. Łącznie pracownicy interwencyjni wbudowali 840 mb krawężnika, 869 mb kostki i 646 mb obrzeży, na ogólną wartość prefabrykatów 46.321 zł. Koszt sprzętu, materiałów (piasek i beton) wynagrodzenie pracowników wyniosły 65.517 zł.
Kostka brukowa została ułożona również przy Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji na wartość 39 647 zł , ponadto przy siedzibie SOK-u przy ulicy Legionów Piłsudskiego 650 m 2 o wartości 47 980 zł. Łączna wartość prefabrykatów zakupionych przez Urząd Miasta i wykorzystanych w robotach drogowych wyniosła 159 890 zł - zakupiono 3383 m2 kostki, 1411mb krawężników ulicznych i 773 mb obrzeży .
Wartość robót drogowych wykonanych przez Miasto wyniosła w 2008 r. 1 132 922 zł. W kwocie tej mieszczą się również wydatki w wysokości 30 000 zł związane z udziałem finansowym Miasta w remoncie chodnika w ulicy 11 Listopada w ciągu drogi krajowej nr 19 o dł. 310 m.
Dla harmonijnego rozwoju Miasta ważny jest przemyślany układ przestrzenny wynikający z lokalnej polityki przestrzennej. Niestety w naszym mieście zaledwie niecałe 5 % powierzchni posiada opracowane plany zagospodarowania przestrzennego. Wynika to z bardzo wysokich kosztów takich opracowań. Samorząd sukcesywnie stara się zwiększać ilość planów dla naszego Miasta. W ubiegłym roku opracowano projekty planów dla części Miasta położonego między ulicami: Drohiczyńską, Ogrodową i Żeromskiego oraz przy ul. Ciechanowieckiej i ul. Bartosza Głowackiego. Projekty obejmują w sumie ok. 155 ha. Wydatki poniesione na opracowanie w/w planów w roku 2008 wyniosły 22.000 zł (brutto).
Do zakończenia planów zabrakło zgody Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na przeznaczenie gruntów rolnych klasy III na cele nierolnicze w przypadku planu przy ul. Drohiczyńskiej, Ogrodowej i Żeromskiego oraz uzgodnienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku w odniesieniu do planu przy ul. Ciechanowieckiej i Bartosza Głowackiego Brak w/w uzgodnień skutkował koniecznością przedłużenia terminu wykonania niniejszych planów na rok 2009. W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. zmiany ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych polegającej na zniesieniu przepisów ustawy w stosunku do gruntów rolnych w granicach administracyjnych miast uzgodnienie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi stało się bezprzedmiotowe. Natomiast uzgodnienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku w odniesieniu do planu przy ul. Ciechanowieckiej i B. Głowackiego będzie możliwe w tym kwartale, z chwilą wydania decyzji środowiskowej, która zdecyduje o wyborze wariantu nowego przebiegu drogi nr 19.
W roku 2008 podjęte zostały uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Miasta Siemiatycze - terenu przewidzianego pod poszerzenie Miejskiego Wysypiska Odpadów Stałych i stwierdzonej w wyniku analizy obszaru objętego planem, potrzeby sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Siemiatycze. W roku 2008 wykonano lewostronny wtórnik na ten obszar i rozpoczęto czynności formalno-prawne związane ze sporządzeniem planu i zmiany studium - rozesłano zawiadomienia o przystąpieniu do niniejszych opracowań. Głównym projektantem i reprezentantką wykonawców planu zgodnie z umową została mgr inż. arch. Joanna Jasiewicz. Koszt wykonania przedmiotu umowy tj. sporządzenia zmiany studium i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego został ustalony na kwotę 15 tys. zł, z koniecznością aneksowania do 18 tys. z uwagi na zmianę przepisów z zakresu ochrony środowiska. Wydatki poniesione na w/w opracowania w roku 2008 wyniosły 3.000 zł (brutto).
Zgodnie z wymogiem art. 38 ust. 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jestem zobowiązany do poinformowania rady o ilości decyzji wydanych w sprawie ustalenia jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie Miasta i z tytułu wydania decyzji o warunkach zabudowy.
W ubiegłym roku wydano łącznie 9 takich decyzji w tym: 8 w związku z uchwaleniem planu i 1 związaną z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy na łączną kwotę 42 763 zł. W dwóch przypadkach strony kwestionują wysokość naliczonych opłat i do chwili obecnej toczy się postępowanie odwoławcze w tych sprawach. Łącznie w roku 2008, z tytułu "rent planistycznych" , do kasy Miasta wpłynęło : 36 778 zł.
Zadania z zakresu ochrony środowiska i utrzymania czystości i porządku są jednym z priorytetów w podejmowanych działaniach. Służą temu między innymi zakrojone na szeroką skalę plany kanalizacji Miasta o których wspomniałem we wcześniejszej części wystąpienia. Służą temu również kontrole nieruchomości które przeprowadzono w ubiegłym roku. W ich wyniku zawarte zostały z Przedsiębiorstwem Komunalnym 154 nowych umów na odbiór odpadów . Natomiast na odbiór odpadów płynnych wozami asenizacyjnymi zawarto 674 umowy z podmiotami świadczącymi usługi. Mobilizowano właścicieli nieruchomości z ulicy B.Głowackiego, Powstania Styczniowego i Ks.Brzóski do przyłączenia się do istniejącej kanalizacji sanitarnej, na skutek interwencji wykonano 13 przyłączy.
W związku z zanieczyszczeniem w latach ubiegłych wód w zalewach, kontrolowano sukcesywnie co 2 tygodnie stan czystości wód dopływowych do zbiorników, co przyniosło efekty. W ubiegłym roku zanieczyszczeń w zalewach nie stwierdzono, a sanepid potwierdził czystość wód z pobranych próbek a kąpieliska w okresie letnim były czynne.
W dalszym ciągu rozbudowywany był system selektywnej zbiórki odpadów. W czerwcu zakupiono 6 zestawów koszy do selektywnej zbiórki odpadów.
Kontynuowana była również edukacja dzieci i młodzieży w zakresie potrzeby segregacji odpadów. W konkursie na mistrza segregacji nagrodzono 46 uczniów z siemiatyckich szkół podstawowych i gimnazjalnych przeznaczając na nagrody takie jak: dvd, odtwarzacze mp3, sprzęt sportowy 3000 zł.
We wrześniu koordynowano akcję "Sprzątanie Świata", w której wzięli udział uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych. Efektem akcji było zebranie 33,5 m3 śmieci z okolicznych lasów i terenów zielonych.
Mienie komunalne
W 2008 r. znacznie wzrosło zainteresowanie najemców wykupem komunalnych lokali mieszkalnych. Przekroczony został plan sprzedaży na 2008 r. o 9 sprzedanych lokali. W sumie, w zeszłym roku sprzedano na rzecz najemców 39 lokali mieszkalnych, z czego przy ulicy Ciechanowieckiej 16 lokali (przy czym w budynku nr 29 sprzedano lokale w 100 %), przy ul. Pałacowej sprzedano 5 lokali, przy Świętojańskiej 8, przy Wysokiej 2 lokale, przy 11 Listopada 6 lokali, oraz po 1 lokalu przy Grodzieńskiej i Konopnickiej. Przy sprzedaży udzielałem znacznych bonifikat wynoszących od 70 do 90 % na łączną kwotę 1 391 610 zł. Dochód osiągnięty ze sprzedaży lokali wyniósł 287 942 zł, z czego kwota 78 660 zł została rozłożona w ratach do 2011 r. Z tytułu I opłaty przy wieczystym użytkowaniu ułamkowej części gruntów przynależnych do sprzedanych lokali, osiągnięto dochód w wysokości 1 294 zł.
Ponadto sprzedane zostały dwie nieruchomości w trybie przetargu:
- przy Armii Krajowej za 202 000 zł + VAT
- i przy ul. Szpitalnej za 35 350 + VAT.
oraz 2 nieruchomości w trybie bezprzetargowym przy ul. Dąbrowskiego i przy ul. Słowiczyńskiej. Łącznie wpływy do budżetu z tego tytułu wyniosły 5 487 zł.
Niestety mimo kilkakrotnego ogłaszania przetargów nie znalazły nabywców nieruchomości przy ulicach: Kościuszki, Ciechanowieckiej, 11 Listopada i Pałacowej. Nieruchomości te będą przeznaczone w dalszym ciągu do sprzedaży w roku 2009.
Oświata
Blisko połowę wydatków budżetu Miasta stanowią wydatki na oświatę. Wyniosły one w ubiegłym roku 11 450 310 zł co w stosunku do roku 2007 stanowi wzrost o prawie 6 %. Wpływ na to miał zarówno wzrost zadań oświatowych związanych np. z utworzeniem szkoły muzycznej jak i wzrost wynagrodzeń nauczycieli oraz realizacja 2 programów edukacyjnych.
Programy edukacyjne realizowane w ubiegłym roku skierowane były do dzieci młodszych tj. przedszkolaków oraz uczniów klas "O" i I-III.. Na ich realizację udało się pozyskać łącznie 476 030 zł. Dzięki temu prowadzono szereg atrakcyjnych zajęć dodatkowych w tym naukę pływania i wyjazdy na basen. W ramach programu objęto nieodpłatną opieką przedszkolną dzieci z najuboższych rodzin tworząc 3 dziecińce -10 osobowe oddziały 4-godzinne. Ogółem w ubiegłym roku przepracowano z dziećmi 1982 godziny dodatkowych zajęć. Aby zobrazować Państwu skalę przedsięwzięcia powiem, że chcąc zrealizować te zajęcia w ciągu 2 miesięcy jak to było realizowane należałoby stworzyć dodatkowo blisko 14 etatów nauczycielskich.
Porównując organizację szkół w roku szkolnym 2007/2008 i 2008/2009 zauważa się systematyczne zmniejszanie się liczby dzieci. Obecny rok szkolny rozpoczęło 1674 uczniów. Jest to o 104 uczniów mniej niż w poprzednim roku szkolnym. Nie wpływa to jednak na obniżenie kosztów gdyż rosną płace nauczycieli, wzrasta liczba nauczycieli lepiej wynagradzanych o wyższym stopniu awansu zawodowego, rosną koszty utrzymania placówek oświatowych, rodzice oczekują by były tworzone klasy mniej liczne poniżej 30 osób.
Mimo niewystarczających środków przekazywanych przez budżet państwa na realizację zadań oświatowych co roku podejmowane są działania związane z podnoszeniem standardu funkcjonujących jednostek. Działania te finansowane są zarówno z budżetu własnego jak i pozyskiwane są dodatkowe środki ze wszelkich możliwych źródeł. W ubiegłym roku na prace związane z wyposażeniem jednostek oświatowych dodatkowo pozyskano 99 365 zł w tym:
- 10 tys. na rozbudowanie monitoringu w szkołach,
- 40 610 zł utworzenie nowej 10-stanowiskowej pracowni w szkole nr 1,
oraz 48 754 zł na dofinansowanie remontów. Dodając do tej kwoty środki własne
1/ dokonano wymiany ponad 1000 m 2 posadzki na wykładzinę obiektową w szkole nr 1, - 97 164 oraz 520 m2 wykładziny w Gimnazjum Nr 1- 50 752 zł
2/ wymieniono okna:
- w szkole podstawowej nr 1 w starej części szkoły oraz dwoje drzwi wejściowych - 44 105 zł - wymieniono stolarkę okienną w Sali gimnastycznej - Gimnazjum Nr 1 - 50 757 zł,
- wymieniono 44 okna w zespole im Jana Pawła II - 73 847 zł
3/ wymieniono tablice rozdzielcze oraz część oświetlenia w SP 1 - 12 000 zł,
4/zakupiono meble i odnowiono część pomieszczeń sposobem gospodarczym w SP nr 1- 88 748 zł
5/ponadto w Zespole szkół zakupiono piekarnik konwekcyjno-parowy za 38 735 zł, wykonano prace malarskie za 36 861 zł, oraz zakupiono 15 komputerów za 13 122 zł.
W przedszkolach miejskich: wymieniono okna za 16, 5 tys. zł, remontowano dach przedszkola Nr 3 za 18, 8 zł oraz zakupiono wykładziny i wyposażenie placówek za łączną kwotę blisko 27 tys. zł.
Pomoc Społeczna
Szczegółowa realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej została przedstawiona przez kierownika ośrodka na poprzedniej sesji. W tym miejscu chciałbym odnieść się krótko do pozostałych zagadnień i programów realizowanych przez miasto.
Miejski Program Przeciwdziałania Alkoholizmowi został ukierunkowany przede wszystkim na zapobieganie uzależnieniom oraz pomoc, szczególnie dzieciom i młodzieży, z rodzin zagrożonych alkoholizmem. Koszt realizacji programu wyniósł nieco ponad 206 tys. zł z tego 137 tys. zł wydane zostało na wspieranie działań podejmowanych przez inne podmioty w trybie ustawy o pożytku publicznym.
Największa kwota, bo 56 tys. zł została wydana za wsparcie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży. Środki z budżetu Miasta pozwoliły na dofinansowanie wypoczynku 187 osób. Poza wypoczynkiem 50 tys. zł wykorzystano na zagospodarowanie czasu wolnego, 32 tys. zł na świetlicę dla dzieci z rodzin patologicznych oraz prawie 9 tys. zł na 6 programów profilaktycznych i spektakli organizowanych w szkołach. Środki Funduszu przeciwdziałania alkoholizmowi służą również wspieraniu działalności stowarzyszeń trzeźwościowych.
W ubiegłym roku Rada Miasta uchwaliła Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2008-2009. W ramach realizacji programu utworzony został punkt konsultacyjno-informacyjny dla osób uzależnionych oraz ich rodzin w którym udzielono w ubiegłym roku 249 konsultacji. Po raz pierwszy w naszym mieście zostały zorganizowane obchody Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Narkomanii w których wzięła udział młodzież z 5 szkół. Organizowane były konkursy o tematyce profilaktycznej, spotkania z młodzieżą i rodzicami. Dla rodziców została opracowana ulotka zawierająca, między innymi, informacje gdzie można uzyskać pomoc. W lokalnej prasie zamieszczane były artykuły związane z profilaktyką. Zorganizowano również konferencję dla lekarzy - Pierwszy kontakt z pacjentem uzależnionym oraz warsztaty dla nauczycieli. Koszty realizacji programu wyniosły w ubiegłym roku ok. 49 000 zł.
Jednym z zadań Miasta związanym ze wsparciem najuboższych mieszkańców Miasta jest wypłata dodatków mieszkaniowych. W 2008 r. wydano 397 decyzji przyznających dodatek mieszkaniowy i 19 wniosków załatwiono odmownie. Kwota wypłaty dodatków mieszkaniowych wyniosła 322 248 zł, z czego do zasobów gminnych przekazano kwotę
139 629 zł, do spółdzielczych 165 033 zł, wspólnot mieszkaniowych 17 554 zł. Średnia wysokość dodatku mieszkaniowego w 2008 r. wyniosła 137,65 zł i wzrosła w stosunku do 2007 r. o 6,63%. Ogółem środki na wypłaty dodatków mieszkaniowych zmniejszyły się w stosunku do roku 2007 o blisko 18 000 zł ze względu na wzrost dochodów ludności.
Charakter pomocy mają również wypłacane przez miasto stypendia socjalne. W ubiegłym roku tą formą pomocy objętych było 234 uczniów.
Z zakresu Kultury
Budżet Miasta w tym dziale ustalono w wysokości 1 249 200 zł wydzielając w nim kwotę 15 tys. zł na wsparcie finansowe prac konserwatorskich w obiektach zabytkowych. Środki te przekazano na remont kościoła i zabytkowego muru przy cerkwi.
Zadania z zakresu kultury , podobnie jak w poprzednich latach realizowane były przez dwie instytucje. Realizacji tych zadań Rada poświęciła dużo uwagi. Szczególnie dużo emocji budziło funkcjonowanie Siemiatyckiego Ośrodka Kultury. Wielogodzinne dyskusje zaowocowały zmianami w ośrodku kultury ze zmianą kierownictwa na czele. Od 1 października dyrektorem jest Jolanta Sidorowicz.
W ofercie ośrodka pojawiły się nowe imprezy np. Jarmark na Św. Anny, związany z osobą ks. Anny Jabłonowskiej, konkurs poezji śpiewanej co nam w duszy gra, Mikołajki przy fontannie czy też wspólne kolędowanie przy żłóbku. Poszerzona została również oferta ośrodka o zajęcia między innymi z rzeźby, aerobiku, gry na instrumentach, studia piosenki, tańca współczesnego. Do działających przy SOK zespołów, kół i klubów uczęszcza regularnie 416 osób z tego 132 osoby to członkowie Małego Podlasia. . Nową ciekawą formą pracy są organizowane warsztaty prowadzone przez zaproszone osoby. W ubiegłym roku odbyło się 6 takich warsztatów: warsztaty malowania pisanek i przygotowywania dekoracji wielkanocnych, warsztaty teatralne dla nauczycieli i instruktorów, warsztaty hip-hopowe, warsztaty biżuterii koralikowej, ozdób choinkowych oraz kulinarne. Siemiatyczanie mieli także okazje zaprezentować się w programie Jaka to melodia transmitowanym przez TVP 1. Na koniec roku zatrudnienie w SOK wynosiło 11 osób w porównaniu do stanu z przez roku zmniejszyło się o 6 osób. W ośrodku przeprowadzono częściowy remont Oranżerii który obejmował wymianę glazury i terakoty w sanitariatach na poddaszu oraz kapitalny remont łazienek w piwnicy. Pomalowano również pomieszczenia na poddaszu oraz salę koncertową. Rozpoczęto również remont budynku dawnej synagogi. Rozpoczęto go od kapitalnego remontu sanitariatów. Odnowiono również hol i pomieszczenie służbowe na parterze. Nakłady poniesione na prace remontowe wyniosły 20 676 zł.
Działalność kolejnej instytucji kultury jest mniej urozmaicona chociaż należy przyznać , że ma odbiorców swoich usług. W ubiegłym roku z zasobów biblioteki korzystało 3 086 czytelników nie licząc osób korzystających z czytelni. Tak jak w poprzednim roku oprócz siedziby biblioteki przy ul. Górnej funkcjonowała filia w budynku Przedszkola nr 1. Biblioteka korzystała z Programu operacyjnego: promocja czytelnictwa - rozwój księgozbiorów w ramach którego otrzymała 22 000 zł na zakup nowości wydawniczych. W budynku biblioteki zakończono wymianę stolarki okiennej, drzwi zewnętrznych oraz założono monitoring zewnętrzny.
Już po raz trzeci miasto podjęło współpracę z Konsorcjum Inicjatyw Gospodarczych przy organizacji III Międzynarodowych targów pogranicza. Gościem Targów byli między innymi przedstawiciele naszego Miasta partnerskiego Postawy, z którym umowę o współpracy podpisałem wraz z Panią Przewodniczącą 7 czerwca ubiegłego roku.
Sport i turystyka
Na realizację zadań z tego zakresu w budżecie Miasta przeznaczono 2 866 000 zł
W kwocie tej zawarte są środki na budowę boisk Orlik oraz 780 000 zł na Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji i 60 000 zł na wspieranie projektów planowanych przez organizacje sportowe. Przy ośrodku sportu i rekreacji działały: 5 sekcji piłki nożnej, sekcja siatkówki, 2 sekcje lekkoatletyczne, i 4 sekcje piłki ręcznej. Bezpośrednie koszty związane z funkcjonowaniem sekcji wyniosły ponad 134 tys. zł. Oprócz stałych sekcji ośrodek sportu organizował liczne imprezy sportowe skierowane do szerszego kręgu mieszkańców .
Po raz pierwszy w ubiegłym roku mieszkańcy Miasta mogli być naocznymi świadkami jednej z większych imprez kolarskich w Europie - wyścigu Tur de Pologne. Chociaż pogoda wybitnie nie dopisywała na ulice wyległy tłumy mieszkańców, co świadczy o zainteresowaniu imprezą.
Przedstawione zagadnienia stanowią zaledwie część zadań realizowanych w Urzędzie Miasta i jednostkach. Pominięty został wątek postępowań administracyjnych, które mają znaczny udział w pracy urzędu. Dla statystyki podam, że w ubiegłym roku zostało przygotowanych i wydanych 5 677 decyzji administracyjnych. Najwięcej, bo 4520 decyzji podatkowych. Poza tym wydano 397 decyzji w sprawie dodatków mieszkaniowych, 234 w sprawie stypendiów i 526 w pozostałych sprawach
Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado
Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że rozpoczynając kolejny rok w życiu stawiamy przed sobą nowe wyzwania, czynimy postanowienia i ambitne plany. Podobnie jest gdy ustalany jest budżet Miasta. Tworzone są plany dochodów i wydatków. Planuje się ważne dla Miasta inwestycje i inicjatywy, które mają zapewnić rozwój Miasta i polepszyć byt jego mieszkańców. Życie weryfikuje część planów. Nie wszystkie udaje się zrealizować. W ciągu roku dochodzą nowe zadania, które wynikają bądź ze zmiany przepisów bądź ze zmieniającej się rzeczywistości czy też potrzeby chwili. Tak również było w przypadku naszego Miasta. I chociaż nie wszystkie zamierzenia udało się zrealizować jestem przekonany, że rok 2008 był dobrym rokiem dla Siemiatycz. Miasto się rozwija, pięknieje, tworzone są perspektywy na przyszłość. Zdobyliśmy kolejne doświadczenia w nawiązywaniu kontaktów. Poznaliśmy nowe możliwości wspierania rozwoju Miasta. Wierzę, że Rada Miasta obiektywnie oceni podejmowane działania i pozytywnie oceni wykonanie budżetu za rok 2008.
Opinia
Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Siemiatycze
w sprawie sprawozdawczości wykonania budżetu
miasta za 2008 r.
Komisja Rewizyjna Rady Miasta Siemiatycze w składzie:
- Franciszek Drewulski - Przewodniczący Komisji
- Bogdan Raczyński - Z-ca Przewodniczącego Komisji
- Eugeniusz Mudel - członek Komisji
w oparciu o art.18a ust.3 ustawy o samorządzie gminnym oraz § 20 Statutu Miasta dokonała kontroli wykonania budżetu miasta za 2008 rok.
Komisja Rewizyjna w dniach 1,6 i 7 kwietnia 2009 r. rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2008 r, zapoznała się z wyjaśnieniami Skarbnika Miasta i stwierdza, co następuje:
- Budżet miasta na 2008 rok uchwalono Uchwałą Nr XIV/74/08 Rady Miasta Siemiatycze w dniu 6 lutego 2008 roku. Po uwzględnieniu zmian w ciągu roku 2008 r. budżet przewidywał realizację dochodów w kwocie 30.938.217 zł. Dochody wykonano w kwocie 30.713.547 ,11 zł, co stanowi 99% planu.
- Uchwalony przez Radę Miasta plan wydatków budżetowych po o zmianach dokonanych w ciągu roku przewidywał kwotę 31.238.217 zł. Wydatki zrealizowano w kwocie 29.747.863,99 zł, co stanowi 95% ogółu planu.
- Na realizację inwestycji w 2008 r. zaplanowano w budżecie miasta kwotę 3.643.000 zł, co stanowiło 11% do ogółu planu wydatków, wydatkowano kwotę 3.417.903 zł, co stanowi 93% planowanych wydatków na inwestycje.
- Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 27.594.917 zł, zrealizowano te wydatki w kwocie 26.329.961 zł, co stanowi 95% ogółu planu.
- Budżet za 2008 r. zamknął się wynikiem dodatnim w wysokości 965.683 zł.
- Ze środków budżetu miasta w 2008 r. spłacono raty zaciągniętych pożyczek w kwocie 976.000 zł - plan 100%.
- Zadłużenie Miasta Siemiatycze na koniec 2008 r. z tytułu zaciągniętych pożyczek wynosiło kwotę 1.847.103 zł z terminem spłaty w 2009 r. i latach następnych.
- Miasto na dzień 31 grudnia 2008 r. nie posiadało wymagalnych zobowiązań z terminem płatności do 31 grudnia 2008 r. z tytułu np. dostaw towarów i usług, składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, a także wynikających z orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji.
- Burmistrz Miasta realizując budżet miasta na rok 2008 w wielu działach i pozycjach inwestycyjnych nie zawsze liczył się z sugestiami i stanowiskiem radnych.
- Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wyraziła pozytywną opinię o wykonaniu budżetu.
Wnioski i zalecenia:
- Przyjęty na 2008 r. plan wydatków nie został przekroczony w żadnym dziale klasyfikacji budżetowej.
- Zadania inwestycyjne na 2008 r. z 20 zadań inwestycyjnych wykonano w 100% - 14, w 85% - 1, w trakcie realizacji - 4, wycofano z inwestycji - 1.
- Środki na inwestycje w ciągu roku poważnie zostały ograniczone zbyt małym pozyskiwaniem z zewnątrz środków z UE, zdaniem Komisji Rewizyjnej stanowi to zagrożenie dla realizacji przyszłych niezbędnych dla miasta Siemiatycze inwestycji.
Komisja Rewizyjna po rozpatrzeniu całokształtu spraw związanych ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Siemiatycze za 2008 r. przyjęła powyższą opinię 2 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym.
Podpisy członków Komisji:
Siemiatycze, dnia 7 kwietnia 2009 r.
Wniosek
Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Siemiatycze
w sprawie absolutorium Burmistrzowi Miasta za 2008 r.
Po dyskusji Komisja Rewizyjna Rady Miasta Siemiatycze postanowiła wystąpić do Rady Miasta z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta za 2008 r. głosując w następujący sposób:
- za wystąpieniem z wnioskiem o udzielenie absolutorium
- 2 głosy- 1 głos wstrzymujący się.
Podpisy członków Komisji Rewizyjnej:
Siemiatycze, dnia 7 kwietnia 2009 r.
Metryka strony