Protokół Nr XXXI/09

Numer XXXI/09
Data wydania 2009-05-27

Protokół Nr XXXI/09

z obrad XXXI sesji Rady Miasta Siemiatycze która odbyła się

w sali konferencyjnej Urzędu Miasta

w dniu 27 maja 2009 roku

Obrady XXXI sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:45.

W obradach XXXI sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 12, według załączonej do protokołu listy obecności.

Radni obecni na XXXI sesji:

  1. Witold Berski
  2. Franciszek Drewulski
  3. Aleksander Jakowiuk
  4. Mariusz Gocał
  5. 5. Mirosław Kobus
  6. Antoni Kosieradzki
  7. Andrzej Miazio
  8. Jerzy Górski
  9. Eugeniusz Mudel
  10. Krzysztof Osmólski
  11. Agnieszka Sitarska
  12. Krzysztof Wieczorek

Radni nieobecni na XXXI sesji:

  1. Rafał Burakowski
  2. Bogdan Raczyński
  3. Krzysztof Szyszko

W obradach XXXI sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1. Zbigniew Jan Radomski -Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2. Stanisław W. Fleks - Zastępca Burmistrza Miasta
  3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
  5. Anna Nazarewicz - Radca Prany UM
  6. Jolanta Sidorowicz - Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
  7. Ewa Romaniuk - Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
  8. Andrzej Ryński - Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
  9. Agnieszka Bolewska -Iwaniuk - korespondentka Katolickiego Radia Podlasia
  10. Małgorzata Radziszewska - Główna Księgowa Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka zo.o.
  11. Marek Malinowski - korespondent "Głosu Siemiatycz"
  12. Zbigniew Chrołowski - mieszkaniec miasta
  13. Jan Hyndza - mieszkaniec miasta

Do punktu 1 - otwarcie obrad

Obrady XXXI sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 27 maja 2009 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta - Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXI sesję.

Do punktu 2 - przyjęcie porządku obrad

Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXXI sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca zawróciła się do radnych z pytaniem, czy chcieliby zgłosić zmiany do zaproponowanego porządku, dodała, że sama proponuje dopisać w pkt. 10 proponowanego porządku podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego oraz w pkt. 11 - podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia Miasta Siemiatycze z Euroregionu Niemen. O przedstawienie uzasadnienia podjęcia tej uchwały Przewodnicząca Rady poprosiła Burmistrza Miasta.

-Burmistrz Zbigniew Radomski zabierając głos stwierdził, że 4 lata temu nasze miasto przystąpiło do tego Stowarzyszenia i przez pewien czas ubiegało się o środki finansowe poprzez to stowarzyszenie i uzyskało je na budowę kanalizacji i wodociągów w naszym mieście. Pan Burmistrz stwierdził w dalszej części swojej wypowiedzi, że w zasadzie od 3 lat stowarzyszenie utraciło możliwość pozyskiwania środków unijnych, gdyż zakończone zostały aplikacje tego typu. Pan Burmistrz dodał, że roczna składka jaką miasto przekazuje na rzecz tego stowarzyszenia to kwota 3.700 zł i w tej sytuacji nie ma sensu, aby te środki z budżetu miasta były wydawane.

-Przewodnicząca Rady zaproponowała, aby ten punkt został ujęty w porządku obrad XXXI sesji jako punkt 11.

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowane poprawki - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem zaproponowanych poprawek głosowało 12 radnych.

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie cały zaproponowany porządek obrad XXXI sesji Rady w dniu 27 maja 2009 r. wraz z przyjętymi poprawkami - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych.

Przyjęty porządek obrad XXXI sesji przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z obrad XXX sesji Rady Miasta.
  4. Sprawozdanie Burmistrza z pracy między sesjami.
  5. Interpelacje i zapytania radnych.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2009 r.
  7. Podjecie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w "Systemie profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną miasta Siemiatycze na lata 2007-2013".
  8. Podjęcie uchwały w sprawie prowadzenia zmian w "Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Siemiatycze na lata 2006-2013".
  9. Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.
  11. Podjecie uchwały w sprawie wystąpienia miasta Siemiatycze z "Euroregionu Niemen"
  12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  13. Wolne wnioski.
  14. Zamknięcie obrad.

Do punktu 3 - przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Miasta

Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XXX sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 - sprawozdanie Burmistrza z pracy między sesjami

Sprawozdanie z pracy za okres od 30 kwietnia br. złożył Burmistrz Miasta - Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

Radni zgłosili podczas XXXI sesji następujące interpelacje:

-Radny Franciszek Drewulski poruszył temat mieszkań socjalnych, których jak stwierdził trochę w Siemiatyczach mamy. Radny Drewulski zwrócił się z pytaniem jakie są wyniki kontroli, które były przeprowadzone w tych lokach po wypadku w Kamieniu Pomorskim. Radny zwrócił się z pytaniem, czy znane są już wyniki tej kontroli i czy myśli się o tym co robić, jeśli te pomieszczenia socjalne nie zostaną dopuszczone do użytkowania. Radny Drewulski stwierdził również, że chciałby poznać stan osobowy Rad Nadzorczych miejskich spółek oraz dowiedzieć się jakie zyski spółki te miały za 2008 r.

- Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos stwierdził, że pan Burmistrz nie chciał zaszczycić swoją obecnością posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego. Radny Mudel stwierdził następnie, że interesuje go działalność Przedsiębiorstwa Komunalnego i zwrócił się do Pana Burmistrza z pytaniem, czy uważa, że jest ono dobrze zarządzane. Radny Mudel powiedział, że ostatnio są wymieniane przez PK hydranty na terenie miasta i wstawiane są bardzo drogie, dodał, że robił rozeznanie w tej sprawie, dzwonił do firmy, w której najprawdopodobniej te hydranty są zakupywane i okazuje się, że koszt takiego 1 hydrantu to ok. 4000 zł, a polski odpowiednik o podobnych parametrach kosztuje 476 zł. Radny Mudel w dalszej części swojej wypowiedzi stwierdził, że na jego pytanie, czym różnią się te hydranty, pracownik firmy odpowiedział, że ceną. Radny Mudel zapytał, czy ktoś kontroluje działalność Przedsiębiorstwa Komunalnego, dodał, że ma wniosek, żeby Pan Burmistrz zajął się tą sprawą i sprawdził, czy nie doszło do nieprawidłowości. Radny Mudel pozostając przy głosie zwrócił się z pytaniem, czy zgromadzenie wspólników w PK nie powinna reprezentować Rada Miasta, albo ktoś z radnych, zdaniem radnego wtedy byłaby większa kontrola spółki, bo w tej chwili nie ma większej kontroli. Radny Mudel stwierdził następnie, że na poprzedniej sesji Rady Miasta Pan Burmistrz powiedział w swoim wystąpieniu, że nasze miasto się rozwija, ale rozwój to wskaźniki inwestycyjne. Radny Mudel dodał, że w dniu dzisiejszym miło jest posłuchać, że coś się ruszyło, jednak uważa, że to wszystko powinno być wcześniej. Radny Mudel stwierdził także, że boi się, iż te inwestycje w większości na kredyt będą robione, a tylko 10% będzie finansowane ze środków własnych. Następnie radny Mudel stwierdził, że na jego interpelacje na jednej z poprzednich sesji Pan Burmistrz odpisując na piśmie stwierdził, że został złożony wniosek pt. Projekt budowlany i wykonawczy przebudowy synagogi w Siemiatyczach", radny dodał, że Burmistrz wbrew woli Rady przystąpił do tego, gdyż radni to odrzucili. W dalszej części swojej wypowiedzi radny Mudel stwierdził, że w 2008 r. miasto złożyło wniosek o dofinansowanie zadania pt. "Zakup pojazdu przeznaczonego do przewodu osób niepełnosprawnych - radny przytoczył fragment odpowiedzi w tej sprawie Pana Burmistrza i dodał, że to nie tak było, jak Pan Burmistrz napisał. W kolejnej części swojej wypowiedzi radny Mudel odniósł się do kwestii sprzedaży lokali komunalnych, stwierdził, że fakt, iż tych lokali się tak mało sprzedaje wynika z tego, że różnica z wycen dokonywanych w grudniu 2007 r. i w kwietniu 2009 r. wynosi ponad 30%. Radny Mudel twierdził, że tak drastyczny wzrost cen tych mieszkań spowodował, że my tych mieszkań nie wyzbędziemy się. Radny Mudel stwierdził także, że oglądając nasze miasto, to ona pięknieje, jednak nie jest to zasługa urzędu miasta, ani też jednostek organizacyjnych bo jak wyglądają bloki Zarządu Mienia Komunalnego, w jakich warunkach pracuje pracownik na cmentarzu komunalnym, jak wygląda ogrodzenie przy Lidlu, czy sprzedane działki przy ul. Górnej. Na zakończenie swojej wypowiedzi radny Mudel zwrócił się z pytaniem, czy jest możliwość wytyczenia dróg na osiedlu za kościołem. Radny stwierdził także, że na poprzednie sesji Rada podjęła decyzję o nieudzielaniu absolutorium , zapytał, co z tego wynika.

Radny Krzysztof Osmólski skierował pytanie do Pani Skarbnik, jak kształtuje się sytuacja finansowa miasta w związku z sytuacją w kraju. Radny zapytał, czy widoczny jest spadek wpływów budżetowych.

Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2009 r.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały radni zapoznali się dokładnie przed sesją.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie budżetu miasta na 2009 r. zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XXXI/137/09 w załączeniu/

Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w "Systemie profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną miasta Siemiatycze" na lata 2007-2013".

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały również zapoznali się dokładnie przed sesją..

Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

Radni uwag i pytań w tej sprawie także nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie podjęcia uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w "Systemie profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną miasta Siemiatycze" na lata 2007-2013"., zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XXXI/ 138/09 w załączeniu/

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w "Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Siemiatycze na lata 2006-2013".

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały również zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w "Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Siemiatycze na lata 2006-2013". zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XXXI/ 139/09 w załączeniu/

Do punktu 9 -podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały radni także zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby, jedynie radny Krzysztof Osmólski zwrócił się z pytaniem, czy ten czas obowiązywania dotychczasowej taryfy zostanie także przedłużony na przyszły rok.

-Pani Małgorzata Radziszewska - Główna Księgowa PK odnosząc się do tego pytania stwierdziła, że w tej chwili na to pytanie nie odpowie.

-Radny Osmólski zwrócił się następnie z pytaniem, czy cena śmieci drastycznie wzrośnie.

- Pani Radziszewska zabierając głos ponownie stwierdziła, że o 25 zł wzrosła opłata do Urzędu Marszałkowskiego za składowanie śmieci i teoretycznie o taką kwotę przedsiębiorstwo powinno podnieść cenę za wywóz nieczystości. Pani Radziszewska dodała, że Prezes PK nie podjął jeszcze decyzji o podniesieniu cen śmieci.

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków - zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XXXI/ 140/09 w załączeniu/

Do punktu 10 - podjęcie uchwały sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały radni omawiali i dyskutowali nad nim na posiedzeniach komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XXXI/ 141/09 w załączeniu/

Do punktu 11 - podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia miasta Siemiatycze z "Euroregionu Niemen"

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały został radnym dostarczony przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi potrzeba omówienia tego projektu uchwały, czy też wystarczą wyjaśnienia Pana Burmistrza. Radni odpowiedzieli, że nie ma potrzeby ponownego uzasadniania podjęcia tej uchwały.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały w sprawie wystąpienia miasta Siemiatycze z "Euroregionu Niemen" - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXI sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

/Uchwała Nr XXXI/ 142/09 w załączeniu/

Do punktu 12 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Burmistrz Radomski odpowiadając na interpelacje radnego Drewulskiego stwierdził m.in., że wszyscy pamiętają tragedię, która wydarzyła się w Kamieniu Pomorskim, dodał, że sprawa ta została bardzo nagłośniona przez media, a ślad za tym poszły kontrole z polecenia Ministra Spraw Wewnętrznych. Burmistrz Radomski dodał, że w naszym mieście także takie kontrole były i sprawdzano budynki socjalne, podkreślił, że dysponuje już w tej chwili postanowieniami Inspektora ds. Nadzoru i jeśli chodzi o zalecenia, to dotyczą one budynku przy ul. Armii Krajowej 22, gdzie chodzi głównie o dach budynku i ekspertyzę, która powinna określić sposób wentylacji budynku. Burmistrz Radomski dodał, że Pani Prezes ZMIK zleciła już wykonanie takiej ekspertyzy. Pan Burmistrz podkreślił także w swojej wypowiedzi, że będzie w tym budynku instalowana sygnalizacja przeciwpożarowa. Pan Burmistrz w swojej wypowiedzi podkreślił także, ze są to nasze budynki, a my nie wydzielamy pieniędzy na te substancje, gdzie mieszkają ci najbiedniejsi mieszkańcy, a oni nie płacą czynszu, więc nawet tego czynszu nie można przeznaczyć na te remonty. Burmistrz stwierdził następnie, że jedyne wyjście jest takie, że Rada będzie się musiała zmierzyć z tym problemem w Siemiatyczach niedługim czasie poprzez wybudowanie nowego budynku socjalnego, aby można było umieścić tych mieszkańców w bezpiecznym miejscu. Burmistrz Radomski dodał, że chodzi tu o 3 budynki: Armii Krajowej 22, Targowa 3 i przy ul. Dąbrowskiego ( stara piekarnia). Odnosząc się do pytania związanego z zyskami miejskich spółek Burmistrz Radomski stwierdził, że jeśli chodzi o zysk PK za 2008 r. to wyniósł on - 148.000 zł, a zysk ZMK - 1610 zł. Odpowiadając na pytanie dotyczące składów Rad Nadzorczych tych spółek Burmistrz Radomski powiedział, że w skład Rady Nadzorczej PK wchodzą Panowie Antoni Lewicki i Marian Osuch oraz Pani Grażyna Walendziuk. Jeśli chodzi o skład Rady Nadzorczej w ZMK to wchodzą do niej Pan Stepańczuk Eugeniusz, Pan Franciszek Kowalczuk oraz Pani Joanna Pawluczuk. Odnosząc się do kwestii tego, kto może być członkiem Rady Nadzorczej Burmistrz stwierdził, że na to pytanie odpowie Radca Prawny Urzędu Miasta.

Odnosząc się do interpelacji zgłoszonych przez radnego Mudla Burmistrz Radomski stwierdził, że jeśli chodzi o posiedzenie komisji, to nie dlatego nie był na tym posiedzeniu Komisji, ze nie chciał, ale nie mógł być. Burmistrz dodał, że Burmistrz nie będzie chodził na każda komisję, bo nie może i nie ma takiego obowiązku stwierdził, że są w Urzędzie kompetentni pracownicy, którzy mogą także uczestniczyć w komisjach i je obsługiwać. Burmistrz dodał, że gdyby nikt nie przyszedł na posiedzenie komisji, to zgoda, jest to wina Burmistrza. Ustosunkowując się do kwestii hydrantów i kwestią tego, czym te hydranty się różnią Burmistrz Radomski stwierdził, że nie tylko ceną, ale też wiekiem używalności takiego hydrantu. Burmistrz Radomski stwierdził także, ze w tej chwili trudno mu jest powiedzieć dlaczego jeden hydrant kosztuje tyle, a drugi tyle. Burmistrz dodała, że nie dostał dokładnej informacji z PK na temat cen tych hydrantów. W swojej wypowiedzi podkreślił również, że zły by to był szef, który zarządza firmą i nie liczy się z kosztami, jednak co byłoby gdyżby ten hydrant za 400 zł przetrwałby rok, a przecież za bezpieczeństwo przeciw pożarowe w mieście odpowiada Burmistrz osobiście, więc jaka jest to odpowiedzialność. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi pokreślił, że wymiana tych hydrantów jest obowiązkiem miasta, pokreślił, że wydawane są zalecenia przez Państwową Straż Pożarną w tym zakresie. Burmistrz dodał, że w najbliższym czasie przyjrzą się tej sprawie dokładnej, dodał, że nie sądzi aby ktoś specjalnie wyrzucał tutaj pieniądze. W dalszej części swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski odniósł się do kwestii tego, czy dobrze zarządzane jest PK - stwierdził, że jak na razie uwag specjalnych nie ma. Burmistrz podkreślił, że w ostatnim czasie w stosunku do roku 20002 spółka powiększyła swój majątek, dodał, że są oczywiście mankamenty, bo nie ma ideałów, jednak ogólnie nie jest źle, jest dobrze i ocena jego jako właściciela spółki jest pozytywna. Odnosząc się do kwestii tego, kto reprezentuje zgromadzenie właścicieli spółki, stwierdził, że reprezentuje Burmistrz, dodał, że Pani Radca Prawny to jeszcze wyjaśni. Odnosząc się do kolejnej kwestii poruszonej w interpelacji radnego Mudla, a mianowicie stwierdzenia, że miernikiem rozwoju miasta są inwestycje, a u nas tylko 10% w budżecie przeznacza się na inwestycje Burmistrz Radomski stwierdził, że wszyscy oczekują na środki finansowe z zewnątrz i taka jest prawda. Burmistrz Radomski dodał, że na spotkaniu z radnymi u Pani Przewodniczącej i radnych powiedział, że inwestować trzeba z głową, stwierdził, że czy nie można było tej hali zrobić wcześniej 2 lata temu. Burmistrz stwierdził, że można, ale też można było się zadłużyć, dodał, że kto rozpoczyna taką inwestycję nie mając środków i w momencie kiedy są nowe wybory i zmienia się władza i jest to sprawa polityczna i nie było pewności, że te środki dostaniemy. Burmistrz Radomski dodał, że jednak co się odwlecze, to nie uciecze i w tej chwili miasto otrzyma na halę 4 650 000 zł z możliwością dodatkowego dofinansowania jeszcze do końca kadencji - Burmistrz podkreślił, że jest to bardzo dobra sprawa. Burmistrz stwierdził także, ze w tej chwili są możliwości i realizujemy to zadanie. Ustosunkowując się do stwierdzeń zawartych w protokole Komisji Rewizyjnej, że za mało jest starania o środki finansowe z zewnątrz, Burmistrz Radomski stwierdził, że jak można było się starać o te środki, jak do października 2008 r. nie były uruchomione żadne programy, nie było żadnych możliwości pozyskania tych środków, ponieważ twarde projekty nie były uruchomiane. Burmistrz Radomski podkreślił, że w tym czasie żadne miasto ubiegało się o środki na projekty miękkie i tam gdzie można było otrzymać środki to nasze miasto jest dostało, Burmistrz dodał, że jest to do sprawdzenia w Urzędzie Miasta. Raz jeszcze Pan Burmistrz podkreślił, że twarde projekty zostały uruchomione w październiku 2008 r. z możliwością otrzymania w 2009 r. W tym czasie żadne miasto na inwestycje nie otrzymało środków, dodał, że to można sprawdzić. W swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski podkreślił, że jego zdaniem to bardzo trafna decyzja i zasługa wszystkich, że to właśnie w tym czasie rozpoczęto realizację budowy hali w naszym mieście i że we wrześniu 2010 roku ten obiekt oddany zostanie do użytku. Ustosunkowując się do kolejnej kwestii poruszonej w wypowiedzi radnego Mudla, a mianowicie remontu synagogi, Burmistrz Radomski stwierdził, że na spotkaniu na dole, radny Raczyński zadał pytanie, dlaczego nie do wszystkich organów zgłaszamy wnioski, Burmistrz stwierdził, że wnioski o pozyskanie środków z zewnątrz są zgłaszane wszędzie gdzie się da. Burmistrz dodał, że w tym przypadku nie dzieje się wbrew woli Rady i poza Radą. Burmistrz Radomski podkreślił w swojej wypowiedzi, że być może uda się pozyskać jakieś środki, jeśli nie, to nic straconego. Ustosunkowując się do kwestii zakupu pojazdu przeznaczonego do przewodu osób niepełnosprawnych. Burmistrz stwierdził, że Rada zaaprobowała, aby taki wniosek złożyć jeśli chodzi o mikrobus, to jest wartość 110.000 zł, przy czym 55.000 zł to koszt miasta - na samochód 9 -osobowy. Burmistrz podkreślił, że wszystkim, w tym także radnemu Wieczorkowi chodziło o większy przynajmniej 18-miejscowy, żeby np. drużynę na rozgrywki można było zawieść. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi stwierdził, że 9 osobowy mikrobus byłby dla nas nieprzydatny, bo kogo miałby wozić, do czego on by się przydał, kto by się tam zmieścił - drużyna do pin ponga. Burmistrz dodał, że doszedł do wniosku, ze niecelowe byłoby pozyskanie 9 osobowego mikrobusu dla naszego Miasta. Odnosząc się do różnicy w wycenach mieszkań Burmistrz Radomski powiedział, że nie ma wpływu na wycenę i rzeczoznawcę, który je wykonuje podkreślił, że jest możliwość regulowania tych cen bonifikatą - do 90% można dać bonifikaty przy zakupie mieszkań komunalnych. Burmistrz podkreślił w swojej wypowiedzi, że większość mieszkań komunalnych w naszym mieście została już sprzedana, jedynie wąska liczba tych mieszkań jest jeszcze do sprzedania, a to co pozostało to po 2,3 rodziny w blokach, których już to nie interesuje. Ustosunkowując się do tematu wytyczenia dróg za kościołem przy ul. Górnej, Burmistrz stwierdził, że jeśli Rada to ujmie, to w grę wchodzą duże pieniądze. Burmistrz podkreślił, jest plan zagospoda4rowania przestrzennego za kościołem, ale trzeba byłoby wykupić grunty od właścicieli pod drogi i to należy od miasta będzie można tylko wtedy, kiedy Rada uchwałą podejmie taką uchwałę. Burmistrz Radomski dodał, że z tych środków miasta muszą zostać również wykonane na tym terenie i kanalizacja i wodociąg. Burmistrz pozostając jeszcze przy głosie odniósł się do tego stwierdzenia, o 10% środkach w budżecie na inwestycje, stwierdził, że jeśli chodzi o budżet roku 2009 to prosi, aby policzyć halę, osiedle Muszkowie, dodał, żeby radny Mudel fachowym okiem, bo jako sprzedawca umie liczyć procenty, niech dobrze policzy zanim zada pytanie.

Odpowiadając na pytanie radnego Osmólskiego dot. sytuacji finansowej miasta Burmistrz Radomski stwierdził, że budżet miasta wynosi 31 315 719 a zł za 4 miesiące tego roku wydatkowano kwotę 10 402 000 zł. Burmistrz Radomski powiedział, że 34% budżetu jest już zrealizowane, dodał, że nie widzi żadnego zagrożenia dla jego dalszej realizacji.

Pani Anna Nazarewicz - Radca Prawny Urzędu Miasta zabierając głos stwierdziła, że zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o gospodarce komunalnej w jednoosobowych spółkach gminy funkcję zgromadzenia wspólników pełnią organy wykonawcze gminy czyli Wójt, Burmistrz, Prezydent. Pani Nazarewicz podkreśliła, że jest to przepis bezwzględnie obowiązujący i przepisy prawa w żaden sposób nie przewidują innego składu. Pani Nazarewicz raz jeszcze podkreśliła, że w innych gminach również w jednoosobowych spółkach funkcję zgromadzenia wspólników pełnią organy wykonawcze gminy czyli wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast.

- Radny Jerzy Górski stwierdził, że został wywołany do tablicy, dodał, że jest mu przykro, ale takie zdarzenie miało miejsce i na jego posiedzeniu komisji nikogo nie było z Urzędu Miasta.

-Radny Mudel zabierając głos zwracając się do Burmistrza Radomskiego stwierdził, że nie każdy może być Burmistrzem, tak wspaniałym, że wybudował w Siemiatyczach jeden basen, który się rozwala. Radny Mudel odniósł się także ponownie do kwestii PK stwierdził, zwrócił się z pytaniem, co ta spółka zrobiła dla naszego miasta, które w dalszym cuchnie i jest zadymione.

Przewodnicząca Rady Miasta zabierając głos stwierdziła, że jeśli chodzi o kwestię absolutorium, to żadnych konsekwencji nie ma. Dodała, że z jej informacji wynika, że ze jeśli chodzi o skutki prawne to nie ma żadnego znaczenia. Pani Sitarska stwierdziła, że ta uchwała, której radni nie podjęli i ta decyzja niczym nie skutkuje. Pani Sitarska dodała, że uchwała o nieudzielaniu absolutorium uruchamia procedurę referendum, podkreśliła, że nasza uchwała była o udzielenie absolutorium.

Do punktu 13 - wolne wnioski

W wolnych wnioskach głos zabrali:

-Radny Gocał zwrócił się z pytaniem, na jakim etapie jest sprawa sprzedaży służbowego Nisanna.

- Radny Eugeniusz Mudel stwierdził, że jakiś czas temu jeden z mieszkańców miasta wyciął 7 drzew na własnej posesji i sprawa ta trafiła do Naczelnego Sadu Administracyjnego. Radny Mudel powiedział, że w 2005 r. drzewka te wycenione zostały na 1 mil. 300 tys zł. Radny stwierdził dalej, że w tym roku na terenie miasta zostało skasowanych, oszpeconych 10, czy 20 razy więcej drzew, także przy Gimnazjum Nr 1 przy ul. Świętojańskiej. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza, czy również teraz wystąpił do jakiś organów, czy podjął jakieś działania i ustalić, dlaczego te drzewa zostały tak oszpecone i czy za to można wziąć jakieś pieniądze.

-Pan Zbigniew Chrołowski - powiedział, że na poprzedniej sesji zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza dot. zlecenia kontroli na jego posesji o rzekomy nielegalny pobór wody i Pan Burmistrz odpowiedział, że nic o tej sprawie nie wie. Pan Chrołowski powiedział, że spotkał się w tej sprawie z Prezesem PK i przedyskutowali sprawę jego posesji przy ul. Świętojańskiej, Małopolskiej, Grodzieńskiej, lokalu Metro. Pan Chrołowski przedstawił następnie w kilku zdaniach kwestie związane z instalowaniem na w/w posesjach wodomierzy, głównie zaś na ul. Grodzieńskiej 26. Pan Chrołowski określił najazdem przyjazd ekipy z Zakładu Wodociągów na tę posesję. Pan Chrołowski w swojej wypowiedzi stwierdził także, iż posiada taką wiedzę, iż nielegalny pobór wody jest także na posesjach Pana Burmistrza. Pan Chrołowski stwierdził, że zgłosił tę sprawę na prokuraturę, sprawę o naruszenie miru domowego, dodał, że w języku prawnym jest to zaszeregowane jako przestępstwo. Pan Chrołowski stwierdził, że chce oświadczyć, iż posiada takie umowy, posiada też wystawiane faktury za pobór wody. Pan Chrołowski w swojej wypowiedzi stwierdził również, że zachowanie Pana Majera jest bardzo butne, dodał, że rozumie go bo on działał na rozkaz. Pan Chrołowski powiedział także, że w ostatnim czasie zostało udzielone Panu Majerowi, a absolutorium udzieliło 3 byłych dyrektorów PKS i za co, za to, że na przełomie 2 lat PK wydało ok. 2 miliony zł na zakup urządzeń i sprzętów. Zdaniem Pana Chrołowskiego jest to duża niegospodarność, dodał, że można było wydać 34 - 40. 000 zł, dodał, że ma podejrzenia, ze jest oszukiwany budżet państwa i widać tu ogromną niegospodarność w tym Przedsiębiorstwie, a Burmistrz udziela za to absolutorium.

-Burmistrz Radomski odnosząc się do słów Pan Chrołowskiego stwierdził, że jest to jego sprawa.

-Pan Chrołowski stwierdził z kolei, że on ma prawo to powiedzieć.

-Burmistrz Radomski stwierdził następnie, że słowa Pana Chrołowskiego są to inwektywy i pomówienia, dodał, że wydaje się Panu Chrołowskiemu, że wyrósł ponad wszystko. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi stwierdził, że i gazowania i elektrownia i wodociągi mogą wejść do każdego. Pan Radomski podkreślił, że przychodzi odpowiedni czas i te wodomierze są wymieniane u każdego mieszkańca . Burmistrz Radomski stwierdził, że Pan Chrołowski mówi, że przyszli i sprawdzili, powiedział, że odpowiada mu, że pracownicy PK mieli prawo przyjść i sprawdzić te wodomierze. Pan Burmistrz stwierdził także, że w swojej wypowiedzi Pan Chrołowski rzuca podejrzenia w stosunku do jego osoby, stwierdził, że u niego zawsze był wodomierz, zawsze była woda licznikowana.

-Pan Jan Hyndza zabierając głos w wolnych wnioskach stwierdził, że od kilku już lat przychodzi do Pana Burmistrza jednego i drugiego w sprawie smrodu z oczyszczalni. Stwierdził, że powiedziano mu, że oba Burmistrzowie nie są winni temu, że oczyszczalnia śmierdzi. Pan Hyndza zapytał ile ma jeszcze lat chodzić, dodał, że w w czasach kiedy budowano oczyszczalnię to Pan Fleks był Burmistrzem i to wtedy zablokowano budowę tego osadnika na oczyszczalni. Pan Hyndza stwierdził, że w tej chwili mówi się, że budżet miasta do tego nie ma nic, że to PK powinno zrobić, to dlaczego tego nie robi za pieniądze z wody i ścieków. Pan Hyndza dodał, że jeśli nie ma pieniędzy, to się bierze pożyczkę i się robi, dodał, że powinna to być sprawa priorytetowa. Pan Hyndza stwierdził , że robi się hala sportowa, chodniki, podkreślił, że nie mówi, żeby tego nie robić, że to nie jest potrzebne. Pan Hyndza zapytał dlaczego nigdy nikt nie powie, że priorytetem powinna być oczyszczalnia ścieków. Pan Hyndza dodał, że w tej chwili znowu będzie się robić kanalizację, zapytał, gdzie spuszczać te ścieki, podkreślił także, że miały być budowane podoczyszczalnie np. przez Oerlemans i przez mleczarnię i dlaczego nic się nie robi. Pan Hyndza zwrócił także uwagę w swojej wypowiedzi, że od wielu lat porusza ten problem, wszyscy tylko obiecują i nadal w tym temacie nic się nie robi. Pan Hyndza dodał, że przed wyborami Pan Burmistrz mówił, że wie, co zrobić z oczyszczalnią, jednak nic nie robi. Na koniec Pan Hyndza stwierdził, że jak tak dalej będzie, to sprawa skończy się w sądzie i będzie się starał o odszkodowanie.

W wolnych wnioskach Pani Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta zabierając głos stwierdziła, że w związku z Dniem Samorządowca zostały skierowane do Rady od Pana Prezydenta Rzeczypospolitej, Wojewody Podlaskiego oraz Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej życzenia z tej okazji. Następnie Pani Rakszawa odczytała je.

W dalszej części obrad osobiste życzenia radnym i pracownikom samorządowym złożył Pan Andrzej Ryński - Komendant Powiatowy Policji.

Następnie glos zabrał Burmistrz Radomski, który odnosząc się do wniosku radnego Gocała stwierdził, że w pierwszym przetargu na sprzedaż samochodu służbowego nikt się zgłosił i ogłoszony został drugi przetarg z kwotą wyjściową 15 tys zł.

Do punktu 14 - zakończenie obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXI sesji Rady Miasta w dniu 27 maja 2009 r. r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:45.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta

K.Andruszkiewicz Agnieszka Anna Sitarska

Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado!

W tym miesiącu rozpoczęto budowę hali widowiskowo-sportowej. Aktualnie jest to nasza priorytetowa inwestycja. Liczę że zostanie zakończona do końca października następnego roku. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunalnego z Ostrołęki. 15 kwietnia został przekazany plac budowy i wykonawca przystąpił do realizacji projektu. Bezpośrednio po podpisaniu umowy został ogłoszony przetarg na Inspektora Budowy. Do przetargu przystąpiło czterech wykonawców z czego najkorzystniejszą ofertę złożyła Pracownia Projektowa mgr inż. Józef Sarosiek z siedzibą w Nowych Iganiach k/Siedlec na kwotę 87 840 zł.

Na uwagę zasługują również przygotowania prowadzone w sprawie budowy ulicy Spacerowej. Posiadamy już pozwolenie na budowę ulicy wraz z infrastrukturą techniczną. Uzyskano również pozwolenie na rozbiórkę domu. W sprawie rozbiórki ogłoszono przetarg. Termin przetargu wyznaczono na 4 czerwca. Warunki przetargu ustalono w ten sposób, że osoba dokonująca rozbiórki stanie się posiadaczem wszystkich materiałów z rozbiórki i zobowiązana będzie do zapłaty na rzecz Miasta kwoty minimum 7 000 zł. W ubiegłym tygodniu zleciłem Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o.o. wykonanie kanalizacji deszczowej, która jest jednym z elementów budowy ulicy. Na czas budowy ulica Spacerowa ze zrozumiałych względów została zamknięta.

Z początkiem czerwca rozpocznie się budowa dróg na osiedlu Muszkowie. Wykonawcą zostało miejscowe Konsorcjum tj. Rejonowy Związek Spółek Wodnych i Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe Siemiatycze. Koszt inwestycji wyniesie 980 880 zł współfinansowane w 50 % ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego . Ze swojej strony od paru miesięcy negocjowałem z Zakładem Gazowniczym w Mińsku Mazowieckim by jednocześnie przystąpił do budowy sieci gazowej. W efekcie mimo iż, jest bardzo niewielkie zainteresowanie mieszkańców osiedla możliwością podłączenia się Zakład Gazowniczy zapewnił, że przystąpi do budowy aby uniknąć dodatkowych kosztów i niepotrzebnych rozbiórek świeżo wykonanej nawierzchni. W połowie czerwca rusza przebudowa ulicy Drohiczyńskiej. Inwestorem jest Starostwo Powiatowe. Udział Miasta wynosi 361 tys. zł, plus przebudowa wodociągu na odcinku 900 m.

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach wydało pozwolenie na budowę modernizacji węzła osadowego, budowę kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągu w ulicy Ogrodowej , Anny Jabłonowskiej oraz ulicach przyległych. Pozostałe wnioski są w trakcie rozpatrywania a dotyczą osiedla Podleśne, Ciechanowieckie, przy ulicy Drohiczyńskiej oraz ulicy Stefana Żeromskiego, Annopolskiej i Anny Jabłonowskiej. W sprawie ulicy Plażowej i Słowiczej postęp przygotowania dokumentacji nie uległa zmianie od ostatniego wystąpienia czyli: postępowanie jest zawieszone przez organ II instancji w związku ze złożonym odwołaniem od decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi oraz złożeniem wniosku do prokuratury o sfałszowanie map na ulicy Plażowej wydanych przez Starostwo Powiatowe.

Na początku maja br. Zakład Energetyczny wydał warunku podłączenia oświetlenia ulicznego w ulicy Górnej w Siemiatyczach. W związku z powyższym zleciłem opracowanie podkładu geodezyjnego oraz opracowanie dokumentacji technicznej.

21 maja nastąpił odbiór wykonania remontu ulicy Żwirki i Wigury w ramach programu poprawa systemu komunikacji w mieście wartość zadania wyniosła 219 997 zł. 50% środków miasto uzyskało z Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych. W ramach robót wykonywanych sposobem gospodarczym na ulicy Żwirki i Wigury układany jest chodnik z kostki brukowej.

Z myślą o budowie i remontach chodników przeprowadzono i rozstrzygnięto przetarg na zakup prefabrykatów drogowych. Firmą która będzie dostawcą kostki w tym roku została "PATER FIRMA" Wartość kontraktu wynosi 158 325 zł.

Rozstrzygnięto również przetarg na remonty cząstkowe i odnowę nawierzchni ulic miejskich przetarg wygrało Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe w Siemiatyczach za kwotę 221 796 zł.

W okresie za który składane jest sprawozdanie został sprzedany zaledwie jeden lokal mieszkalny na rzecz najemcy położony przy ulicy Pałacowej 7, za łączną kwotę 10 918 zł. Przy sprzedaży zastosowałem 80 % bonifikaty. Na 29 maja zaplanowane jest zawarcie kolejnego aktu sprzedaży na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego przy ulicy Świętojańskiej 29 za łączną kwotę 14 057 zł., także z zastosowaniem 80% bonifikaty, przy czym kwota 11 100 zł została rozłożona na 3 raty roczne, płatne do 2011 r.

W chwili obecnej rozpatrywane są 3 wnioski o sprzedaż lokali komunalnych, oraz 1 wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

21 kwietnia przeprowadzony został pierwszy przetarg nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej, leśnej, położonej przy ul. Kasztanowej, o pow. 1772 m2 . Cena wywoławcza nieruchomości wynosiła 45 000 zł + 22 % podatku VAT. Do przetargu przystąpiła jedna osoba, która dokonując jednego postąpienia wygrała przetarg. Data zawarcia aktu notarialnego została zaplanowana na 29 maja.

Trwają przygotowania do roku szkolnego 2009/2010. W porównaniu do bieżącego roku szkolnego, w związku ze zmniejszającą się liczbą uczniów, liczba oddziałów w szkołach podstawowych i gimnazjach ulegnie w sumie zmniejszeniu o 5. W przedszkolach, liczba oddziałów pozostanie na tym samym poziomie. W szkole muzycznej, mając na uwadze rozwój orkiestry dętej, planowane jest uruchomienie nauki nowych instrumentów: puzonu, trąbki, saksofonu i perkusji.

Do Ministerstwa Edukacji zostały złożone 3 wnioski o przyznanie dodatkowych środków finansowych:

- na dofinansowanie remontów bieżących w Szkole podstawowej Nr 1 i Gimnazjum Nr 1 na łączną kwotę 237 500 zł,

- na wyposażenie w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne Szkoły Muzycznej na kwotę 42 578 zł,

- oraz na dofinansowanie remontu związanego z likwidacją barier architektonicznych w Zespole Szkół im Jana Pawła II na kwotę 19 950 zł.

Nasze miasto zgłosiło również udział w rządowym programie "Wyprawka Szkolna" obejmującym uczniów klas I-III szkoły podstawowej i klasy I gimnazjum. Według szacunków program obejmie 150 uczniów.

Zaplanowana została rozbudowa monitoringu wizyjnego w Gimnazjum Nr 1 i Zespole Szkół w tym celu wniosek o środki finansowe wysokości 22 430 zł został złożony do Kuratorium Oświaty.

W spółkach Miasta odbyły się doroczne Zgromadzenia Wspólników podczas których zostały przedstawione sprawozdania z działalności za 2008 r. Zarządy obu spółek uzyskały absolutorium z wykonywanych obowiązków.

17 maja w stolicy odbyła się po raz kolejny impreza promocyjna Podlaskie gminy w Warszawie. Również nasze miasto zaznaczyło tam swoją obecność. Stoisko Miasta zorganizował Siemiatycki Ośrodek Kultury. Specjalnie na tą imprezę został przygotowany artykuł promocyjny w dodatku Gazety Wyborczej.

Z inicjatywy Gimnazjum Nr 1 przy współpracy z Komendą Główną Policji została zorganizowana Konferencja Aby było łatwiej było wychowywać czyli kochać i wymagać. Z okazji konferencji uczniowie Gimnazjum Nr 1 brali udział w warsztatach podczas których został przygotowany patriotyczny spektakl Europa zaprezentowany uczestnikom konferencji i mieszkańcom Miasta. Już w ciągu następnych dwóch dni uczniowie Gimnazjum zaprezentowali ten spektakl w Olsztynie i w Ostrówku k/Warszawy.

Rozstrzygnięte zostały konkursy ofert na zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz wypoczynek letni. Dofinansowanie zagospodarowania czasu wolnego uzyskało 7 podmiotów. Przyznane dotacje wahają się od 4 000 do 6 000 zł. Dofinansowanie wypoczynku letniego uzyskało 9 podmiotów i przyznane dotacje wynoszą od 5 000 do 12 000 zł.

Szanowni Radni, zapraszam Państwa na obchody Dnia Samorządowca w dniu 29 maja o godz. 17.30 w miejscowości Romanówka. Dojazd autobusem z przed Urzędu Miasta. Zapraszam Państwa wszystkich bardzo serdecznie.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2009-08-10

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06