Protokół Nr XXXII/09

Numer XXXII/09
Data wydania 2009-06-23
Protokół Nr XXXII/09

 

 z obrad XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze  która odbyła się

 

w sali konferencyjnej Urzędu Miasta 

 

w dniu 23 czerwca 2009 roku

 

Obrady XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:20.

 

W obradach XXXII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 12, według załączonej do protokołu listy obecności.

 

Radni obecni na XXXII sesji:
  1. Witold Berski
  2. Rafał Burakowski
  3. Franciszek Drewulski
  4. Aleksander Jakowiuk
  5. Antoni Kosieradzki
  6. Mirosław Kobus
  7. Andrzej Miazio
  8. Eugeniusz Mudel
  9. Krzysztof Osmólski
  10. Agnieszka Sitarska
  11. Krzysztof Szyszko
  12. Andrzej Miazio
Radnym nieobecnymi na XXXII sesji byli radni:
  1. Jerzy Górski
  2. Mariusz Gocał
  3. Bogdan Raczyński
W obradach XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także goście zaproszeni w osobach:
  1. Zbigniew Radomski –Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  3. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
  4. Jerzy Wawrentowicz – Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej
  5. Edward Krasowski – Komendant Powiatowy Straży Pożarnej
  6. Janusz Majer – Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o.
  7. Andrzej Ryński – Komendant Powiatowy Policji
  8. Jolanta Sidorowicz – Dyrektor SOK
  9. Teresa Nazarewicz – Prezes Zarządu Mienia Komunalnego
  10. Jan Snycerski – Prezes TPS
  11. Ewa Romaniuk – Kierownik MOPS
  12. Marek Malinowski– korespondent Głosu Siemiatycz
  13. Agnieszka Bolewska – Iwaniuk – korespondentka katolickiego Radia Podlasia
  14. Teresa Fronc – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej
  15. Roman Umiastowski – Dyrektor MOSiR

 

Do punktu 1otwarcie obrad

 

            Obrad XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 23 czerwca 2008 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXII sesję Rady Miasta.

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad

 

            Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXXII sesji radni otrzymali wcześniej.

 

            Przewodnicząca zawróciła się do radnych z pytaniem, czy chcieliby zgłosić inne zmiany do zaproponowanego porządku. Radni nie zgłosili innych poprawek do proponowanego porządku obrad XXXII sesji. Przewodnicząca zaproponowała, aby porządek obrad uzupełnić o punkt, który omawiany był na posiedzeniach komisji, a mianowicie o podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania, zaproponowała, aby ten punkt umieścić w porządku obrad jako 12, a kolejne punkty w tej sytuacji ulegną przesunięciu.

 

            -Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos w tym punkcie stwierdził, że chodzi mu o uchwałę w sprawie mieszkań, a mianowicie radni otrzymali w projekcie uchwały dokumenty związane ze sprzedażą 3 lokali, w których stosowane są bonifikaty od 70 do 90%. Radny Mudel stwierdził w swojej wypowiedzi, że proponuje, aby te lokale sprzedać ze stałą bonifikatą –w wysokości 85%.

 

            -Przewodnicząca Rady odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdziła, że nad tym wnioskiem radni będą dyskutować w punkcie, w którym podejmowana będzie ta uchwała. Radna Sitarska odnosząc się do wypowiedzi radnego Mudla stwierdziła, że rozumie, że to nie jest propozycja, aby tę uchwałę wyrzucić.

 

            -Radny Mudel odpowiedział, że nie.

 

            Wobec powyższego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXII sesji Rady w dniu 29 maja 2008 r. z zaproponowaną przez siebie poprawką - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych.

 

            Przyjęty porządek obrad XXXII sesji przedstawia się następująco
  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z obrad XXXI sesji Rady Miasta.
  4. Sprawozdanie Burmistrza z pracy między sesjami.
  5. Interpelacje i zapytania radnych.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2009 r.
  7. Podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia szkole.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć.
  10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste lub sprzedażą na własność ułamkowej części gruntu.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania.
  13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  14. Wolne wnioski.
  15. Zakończenie obrad.

 

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXXI sesji Rady Miasta

 

Przewodniczący Rady poinformowała radnych, że protokół z XXXI sesji Rady Miasta wyłożone jest   na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

 

Do punktu 4 - sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

 

Sprawozdanie z pracy za okres od 28 maja br.   złożył Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Do punktu 5 – interpelacje i zapytania radnych

 

Radni zgłosili podczas XXXII sesji następujące interpelacje:

 

            -Radny Krzysztof Osmólski zabierając głos w tym punkcie sesji stwierdził, że na posiedzeniu Komisji przed sesją zwracał się do pana Burmistrza Fleksa z pewnymi pytaniami i chciałby wiedzieć, czy otrzyma odpowiedź na te pytania na piśmie, czy też dzisiaj na sesji.

 

            -Pan Stanisław Fleks – Z-ca Burmistrza odnosząc się do tej wypowiedzi zwrócił się z prośbą do radnego Osmólskiego, aby raz jeszcze powtórzył te pytania, dodał, że odpowie na nie w punkcie wolne wnioski.

 

-Radny  Eugeniusz Mudel - zabierając głos poruszył kwestię ul. Wysokiej, stwierdził, że jest to jedna z gorzej utrzymanych ulic na terenie naszego miasta. Radny Mudel w swojej wypowiedzi powiedział,    że z tego co wie, to była szansa, by ta ulica była zrobiona. Radny Mudel w swojej wypowiedzi stwierdził także, że były też sugestie radnych, aby nie wymieniać kanalizacji w tej ulicy, które Burmistrz zbagatelizował. Radny Mudel dodał, że Pan Burmistrz odstąpił od tej inwestycji, której inwestorem jest Powiatowy Zarząd Dróg w Siemiatyczach, zwrócił się z pytaniem dlaczego odstąpił od wykonania nawierzchni  tej ulicy. Radny Mudel w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę, że kanalizacja w tej ulicy została wykonana z kamionki w roku 1983 bądź w 1984 i jest jeszcze dobra. Radny Mudel stwierdził także w swojej wypowiedzi, że z jego rozeznania wynika, że kanalizacja ta nie wymaga wymiany. Radny Mudel zwracając się następnie do Pana Burmistrza stwierdził, że jego posunięcie sprawiło, że wykonanie tej nawierzchni będzie nie wiadomo kiedy, zwrócił się z pytaniem dlaczego tak jest.

 

            Innych interpelacji nie wniesiono.

 

Do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie zmian budżecie miasta na 2009 r.

 

            Burmistrz Radomski zabierając głos w tym punkcie odczytał pismo radnych z dnia 23 marca br. skierowane do niego, w którym radni zwracają się z wnioskiem o sprzedaż samochodu służbowego i przekazanie 50% tej kwoty na renowację figury . Św. Michała Archanioła przy Parafii p.w WNMP oraz 50% na remonty w SOK. Burmistrz Radomski stwierdził następnie, że przetarg na sprzedaż samochodu już się odbył i zwrócił się z pytaniem, czy radni podtrzymują swoją decyzję.

 

            - Przewodnicząca Rady odpowiedziała, że tak.

 

            -Burmistrz Radomski zabierając głos ponownie stwierdził, że jeśli tak, to jest propozycja, aby to znalazło się w tych zmianach w budżecie.

 

            -Przewodnicząca Rady stwierdziła, że trzeba dodać te zmiany do tego projektu uchwały, którą radni będą w dniu dzisiejszym podejmować.

 

            -Skarbnik Miasta zabierając głos w tym punkcie stwierdziła, że proponuje ująć w uchwale kwotę 15 000 zł, ponieważ 600 zł to był koszt ogłoszeń i innych wydatków związanych ze sprzedażą tego samochodu.

 

            -Radny Krzysztof Osmolski zabierając głos w tym punkcie stwierdził, że w SOK potrzeba dużo farby i dlatego też proponuje dać do SOK 9 000 zł, a resztę dać na renowację figury Św. Michała.

 

            - Przewodnicząca Rady zabierając głos stwierdziła, że propozycja radnych jest taka, aby do zmian w budżecie w dniu dzisiejszym wprowadzić kwotę tych 15 000 zł z przeznaczeniem po 50% dla SOK i na renowacje figury, zgodnie z pismem radnych, chyba, że ktoś z radnych zmienił zdanie, co może wyrazić w głosowaniu. Przewodnicząca Rady zwróciła się następnie z pytaniem, kto z radnych jest za wprowadzeniem tych 15 000 zł do uchwały w sprawie zmian w budżecie z przeznaczeniem zgodnym pismem radnych i za podjęciem całej uchwały w tej sprawie  - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, od głosu wstrzymało się 2 radnych.

 

   /Uchwała Nr XXXII/ 143/09 w załączeniu/

 

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni zapoznali się dokładnie podczas posiedzeń komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy dzisiaj zachodzi potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma

 

            Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego  zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

 

 /Uchwała Nr XXXII/ 144/09 w załączeniu/

 

 Do punktu 8 – podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia szkole

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały radni również zapoznali się dokładnie podczas posiedzeń komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy dzisiaj zachodzi potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma.

 

           
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie nadania imienia szkole, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

                                                                        /Uchwała Nr XXXII/145/09 w załączeniu/

Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z tym projektem uchwały radni również zapoznali się dokładnie podczas posiedzeń komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma.

-Przewodnicząca Rady Miasta zabierając głos w tym punkcie stwierdziła, że radnym należy się wyjaśnienie, a mianowicie radni na posiedzeniu komisji przed sesją zgłaszali propozycję dot. zwolnienia dyrektorów szkół z tygodniowego, obowiązkowego wymiaru godzin tj. z tych zaproponowanych w projekcie uchwały 5 godzin. Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z tego co wie to Pan Burmistrz i pani Sekretarz rozmawiali z dyrektorem Gimnazjum Nr 1 i Dyrektorem SP Nr 1 i dyrektorzy wyrażają chęć podjęcia uchwały w zaproponowanej pierwotnie wersji, bez wprowadzania poprawki komisji.

- Radny Krzysztof Szyszko zabierając głos stwierdził, że po pierwsze to on zgłosił tę prośbę, ponieważ w Gimnazjum Nr 1 , jego dyrektor jest zobligowany do pilnowania realizacji inwestycji, jaką jest budowa hali. Radny Szyszko dodał, że po drugie jego zdaniem dyrektor Gimnazjum Nr 1 jest nauczycielem wychowania fizycznego i wymiar 5 godzin, to jest niewiadomo co. Radny Szyszko dodał, że nie chce wkraczać w kompetencje Pani Sekretarz , ale Dyrektor Gimnazjum mówił co innego.

-Sekretarz Miasta zabierając głos w tej sprawie stwierdziła, że w przypadku wychowania fizycznego, ale też innego przedmiotu, np. matematyki, jak jest to w przypadku SP Nr 1 dyrektorzy szkół mają 4 godziny każdego z tych przedmiotów i 1 godzinę innego przedmiotu w formie zajęć pozalekcyjnych.

-Radny Osmólski zawrócił się z pytaniem, czy Dyrektor Gimnazjum prosił o wprowadzenie tej zmiany do uchwały.

-Radny Krzysztof Szyszko odpowiedział, że tak,. dodał, że kiedy rozmawiali na posiedzeniu komisji, to mówili o tym, że dyrektor w szkole to etat biurokratyczny. Radny szyszko dodał, że w tej kwestii miała być zasięgnięta informacja w Kuratorium Oświaty, ale jeśli Pani Sekretarz potwierdza, że uzyskała taką informację, to się wycofuje.

-Sekretarz Miasta zabierając ponownie głos w tej sprawie stwierdziła, że Dyrektorzy się nie upierali, że chcą te 5 godzin pracować, dodała, że powiedzieli, że te 5 godzin tygodniowo to nie jest problem dla nich , ale dostosują się do decyzji organu prowadzącego. W swojej wypowiedzi Pani Sekretarz zwróciła również uwagę na fakt, że jeśli nie dyrektorzy, to ktoś inny będzie musiał prowadzić te lekcje, a wtedy będą to dla miasta dodatkowe koszty.

Radni innych  uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu.

                                                                        /Uchwała Nr XXXII/ 146/09 w załączeniu/

Do punktu 10 - podjęcie uchwały w  sprawie zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z tym projektem uchwały radni również zapoznali się dokładnie podczas posiedzeń komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia.,  zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

 /Uchwała Nr XXXII/147/09 w załączeniu/

            Po realizacji tego punktu porządku obrad XXXII Przewodnicząca Rady zarządziła 10 min. przerwę w obradach.

Do punktu 11 - podjęcie uchwały  w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste lub sprzedażą na własność ułamkowej części gruntu

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z tym projektem uchwały radni także zapoznali się i dyskutowali w tej sprawie podczas posiedzeń komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma. Przewodnicząca zwróciła się również z pytaniem do radnych, czy mają pytania do tego projektu uchwały.

-Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos stwierdził, że chciałby powtórzyć to co było na posiedzeniu komisji, a mianowicie była zgłoszona sugestia, aby nie było uznaniowości w przyznawaniu bonifikat przy sprzedaży mieszkań komunalnych. Radnych Mudel w swojej wypowiedzi stwierdził, że jemu i części radnych wydaje się jednak, że dla wszystkich powinny być jednakowe bonifikaty, ponieważ mieszkania są wyceniane przez biegłych rzeczoznawców i nowe mieszkania i tak są droższe. Radny Mudel raz jeszcze podkreślił, że sugestia radnych była taka, aby jednakowe bonifikaty były stosowane dla wszystkich mieszkańców. Radny Mudel dodał, że ponieważ to co zawarte jest w projekcie uchwały zostało już przygotowane, to proponuje, aby to przyjąć , a w przyszłości, aby jednakowej wysokości bonifikaty stosować.

-Burmistrz Radomski zabierając następnie głos odczytał radnym fragment artykułu z Rzeczpospolitej, w którym zamieszczone zostało stwierdzenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z którego wynika, iż Rada Gminy nie może określać zasad udzielania i wysokości upustów przy zbywaniu lokali, ustala je organ wykonawczy czyli wójt, burmistrz i prezydent miasta, a Rada tylko wyraża na to zgodę.

- Przewodnicząca Rady stwierdziła, że wynika więc z tego, że Rada nie może wszystkim takiej samej udzielić bonifikaty, a przepisy umożliwiają wyrażenie zgody na udzielenie bonifikaty.

- Radny Krzysztof Osmólski zabierając głos zwrócił się z pytaniem, po co mają więc pytać radnych o zgodę.

-Radny Krzysztof Wieczorek zabierając głos w tej dyskusji zwrócił uwagę, że w tym samym artykule pisze także, że Rada ma prawo do odmowy wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty . Radny Wieczorek dodał, że mówi się tylko o tym, że Rada nie ma prawa, a jednak Rada ma tu jakieś prawo.

- Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos ponownie stwierdził, że jego wystąpienie było sugestią , aby Pan Burmistrz tak to ustalał, aby bonifikaty były jednakowe dla wszystkich, aby w tym nie było uznaniowości.

-Skarbnik Miasta zabierając głos w tym, punkcie stwierdziła, że jako Rada radni powinni przyjąć pewną politykę sprzedaży mieszkań komunalnych. Skarbnik Miasta dodała, że miastu nie powinno zależeć na sprzedaży mieszkań w dobrym stanie , stwierdziła, że nawet 90% bonifikaty można zastosować przy sprzedaży mieszkań które są w złym stanie i te mieszkania należy sprzedać za przysłowiową złotówkę. W swojej wypowiedzi Skarbnik Miasta podkreśliła, że jeśli zaistnieje taka sytuacja, że wyzbędziemy się wszystkich mieszkań, to w sytuacji kryzysowej nie będzie mieszkań komunalnych w naszym mieście i trzeba będzie je odbudować. Skarbnik Miasta stwierdziła, że są to trudne sprawy, raz jeszcze podkreśliła, że należy opracować politykę sprzedaży tych mieszkań i określić że te mieszkania mają 70% bonifikaty, inne 80%, a jeszcze inne 90%.

-Przewodnicząca Rady stwierdziła, że już teraz chce zaprosić wszystkich radnych na spotkanie z Panią Prezes ZMK, z mieszkańcami bloków komunalnych, które odbędzie się w dniu 26 czerwca o godzinie 12:30 w sali konferencyjnej. Przewodnicząca Rady dodała, że zaprasza radnych, ale nie przymusza, stwierdziła, że dobrze byłoby wyjaśnić pewne kwestie, aby nie było plotek i pomówień.

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste lub sprzedażą na własność ułamkowej części gruntu zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 8 radnych, 2 radnych było przeciwko, 2 radnych wstrzymało się od głosu.

 /Uchwała Nr XXXII/ 148/09 w załączeniu/

Do punktu 12- podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z tym projektem uchwały jak wspominała radni również zapoznali się   podczas posiedzeń komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania,  zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

 /Uchwała Nr XXXII/147/09 w załączeniu/

Do punktu 13 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Burmistrz Miasta odpowiadając na interpelacje zgłoszone na XXXII sesji stwierdził m.in.:

            -odpowiadając na interpelację radnego Mudla stwierdził, że chce powiedzieć, że to nieprawda, że nie wyraził zgody na realizację ul. Wysokiej. Burmistrz Radomski stwierdził, że ma podpisaną umowę z Powiatem w roku 2009 realizowana będzie ul. Drohiczyńska, w roku 2010 będzie robiona ul. Wysoka. Burmistrz powiedział, że w tej chwili nie wie, czy będą zmieniać uzbrojenie tej ulicy, dodał, że na dziś wydaje mu się, że nie zachodzi potrzeba wymiany kanalizacji sanitarnej w ulicy Wysokiej. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi, że te inwestycje są podzielone na 2 lata - w roku 2009 umowa z powiatem przewiduje kwotę blisko 340.000 zł na ul. Drohiczyńską, a na ul. Wysoką kwotę blisko 230 000 zł w roku 2010. Burmistrz Radomski podkreślił, że nie widzi obaw, że to nie będzie robione.

            - Radny Eugeniusz Mudel odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdził, że został wprowadzony błąd, bo pracownik Powiatowego Zarządu Dróg stwierdził, że Burmistrz powiedział, że nie będzie remontować tej ulicy, bo   będzie robiona kanalizacja. Radny Mudel dodał, że jeśli jest tak jak mówi Pan Burmistrz to nie ma problemu.

Do punktu 14 – wolne wnioski

            W wolnych wnioskach głos zabrali:

            -Radny Franciszek Drewulski zabierając głos poruszył kwestię ul. Gilewskiego, stwierdził, że chodzi tą ulica codziennie do pracy i chce powiedzieć że w związku z tym, że nie ma tam chodnika jest tragicznie i trzeba coś z tym zrobić i chociaż z jednej strony wykonać chodnik. Radny Drewulski dodał, że w tej chwili na terenie miasta prowadzone są remonty ulic i chodników i np. z u. Drohiczyńskiej odzyskane płytki można byłoby wykorzystać na ul. Gilewskiego. Radny raz jeszcze podkreślił, że ta drogą chodzi wiele osób i trzeba tam cos zrobić, zanim dojdzie do wypadku.

            -Radny Krzysztof Osmólski odnosząc się do wypowiedzi radnego Drewulskiego stwierdził, że z tego co wie to na tej drodze na poboczu wysypany jest odzyskany z remontu innej ulicy asfalt. Radny Drewulski zwrócił się z prośbą o zachowanie pewnej kolejności działań, bo np. ulica Słowicza już 23 lata czeka na swój remont. Pan Osmólski stwierdził, że jest za wykonaniem tego chodnika na ul. Gilewskiego, ale jego zdaniem powinny zostać pewne priorytety działań. Radny Osmólski w swojej wypowiedzi zwrócił się także z pytaniem jak wygląda dokumentacja na ul. Plażową i ulice przyległe, jaki jest stan zaawansowania prac związanych z jej opracowaniem na ten czas.

            -Pan Stanisław W. Fleks odnosząc się do ostatniej części wypowiedzi radnego Osmólskiego stwierdził, że do końca czerwca będzie pozwolenie na budowę i wszystko będzie gotowe.

            - Radny Osmólski zwrócił się następnie z pytaniem o ul. Spacerową.

            -Burmistrz Radomski odpowiedział, że będzie robiona w tym roku ta ulica, dodał, że tyle ile jest zapisanych środków w budżecie na ten cel, za tyle będzie robiona.

            -Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos w wolnych wnioskach stwierdził, że ładnie jest popatrzeć na budująca się halę sportową i ostatnio miał także przyjemność popatrzeć i stwierdza, choć jest to już w tej chwili musztarda po obiedzie, że hala ta jest zlokalizowana w nieodpowiednim miejscu, co podrożyło koszty tej inwestycji. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem, czy nie można było gdzie indziej zlokalizować tej hali i kto podjął taką decyzję. Radny Mudel poruszył również kwestię dróg dojazdowych do hali, na których stoją znaki zakazu wjazdu na ter teren dla samochodów powyżej 3,5 tony, zapytał gdzie są drogi na tę budowę i którędy będą drogi do tej inwestycji prowadzić. Radny Mudel w dalszej części swojej wypowiedzi powiedział, że na posiedzeniu Komisji mówił także o tym dlaczego tak drogie zostały zakupione hydranty przez PK Spółka z o.o. Stwierdził, że dowiadywał się w Firmie Technosol w Białymstoku i pracownik tej firmy powiedział, że różnica pomiędzy polskim hydrantem a niemieckim jest taka, że polski kosztuje 436 zł a niemiecki 3 076 zł. Radny zapytał dlaczego PK jest tak rozrzutne, dlaczego wyrzuca pieniądze na coś nie niezbędnego, a modernizacji wymagają i oczyszczalnia ścieków i kotłownie na terenie miasta. Radny zwrócił uwagę, że w jego odczuciu wymieniane są w mieście te hydranty, które są jeszcze w dobrym stanie i nie powinny być jeszcze wymieniane. Radny Mudel w swojej wypowiedzi zwrócił również uwagę na inny problem, a mianowicie niskiego ciśnienia wody w miejskiej sieci na osiedlu za Lokiem, stwierdził, że dalej   jest z tym problem, a przecież budują się tam nowe osiedla i zastanawia się w jaki sposób będą one zasilane. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem, jakie działania zostały podjęte, aby ciśnienie w tamtym rejonie miasta było wystarczające. Na zakończenie swojej wypowiedzi radny Mudel poruszył problem braku koszy na śmieci np. na ul. Kasztanowej, zapytał dlaczego na ulicach w naszym mieście nie ma koszy na śmieci.

            - Radny Krzysztof Osmólski stwierdził, że chodzi mu o ul. Nadrzeczną i na fakt, że byle jak zostały na tej ulicy przycięte lipy. Stwierdził, że mieszkańcy tej ulicy proszą aby w przyszłym roku korony tych drzew zostały ukształtowane. W swojej wypowiedzi radny Osmólski zwrócił również uwagę, że niejednokrotnie przechodząc ul. Głowackiego odczuwa podobny zapach jak na ul. Kościuszki, zwrócił się z prośbą, aby w okresie letnim do kanalizacji na tej ulicy PK wpuściło z 500 litrów wody, bo nie da się tą ulicą przejść, z powodu unoszącego się fetoru.

            -Radny Eugeniusz Mudel zwrócił się z pytaniem do Burmistrza Radomskiego, jakie podjął działania, aby zrzut fekali do burzówek wyeliminować.

            - Burmistrz Radomski odnosząc się do tych wypowiedzi stwierdził, że dał zadanie dla Prezesa Majera, aby tym problemem się zajął. Burmistrz podkreślił, że miastu bardzo zależy na tym, aby fekalia nie płynęły do rzeki. Burmistrz Radomski podkreślił, że służby Prezesa Majera w tym zakresie działają, a Pan Prezes otrzymał takie zadanie i teraz czekają na efekty. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi zwrócił także uwagę na fakt, że w Urzędzie Miasta prowadzona jest ewidencja szamb na terenie miasta, analizowana jest częstotliwość ich wywozu, podkreślił, że zdarzają się sytuacje, gdzie są posesje, które cały rok pobierają wodę, a szamba nie wywożą, więc gdzie są te fekalia. Burmistrz Radomski dodał, że ustawa o ochronie środowiska nałożyła na gminy nowe obowiązki, podkreślił, że w tej chwili w tym zakresie musi być pełna kontrola każdej posesji.

Do punktu 15 – zakończenie obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXII sesji Rady Miasta w dniu 23 czerwca 2009 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:20.

           Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:                                                                     Przewodnicząca Rady Miasta

K.Andruszkiewicz                                                                      Agnieszka Anna Sitarska

 

Załącznik

Do Protokołu Nr XXXII/09

Rady Miasta Siemiatycze

z dnia 23 czerwca 2009 r.

Pani Przewodnicząca ! Wysoka Rado!

 

            Swoje krótkie wystąpienie rozpocznę od zagadnień inwestycyjnych.   

            W pierwszej dekadzie czerwca została zakończona, przez Przedsiębiorstwo Komunalne, budowa kanalizacji deszczowej w ul. Spacerowej. Zakończenie budowy pozwala podejmować dalsze czynności związane z budową ulicy stosownie do posiadanych środków na jej realizację.   

            Również w bieżącym miesiącu Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. przystąpiło do przebudowy wodociągu rozbiorczego w ulicy Drohiczyńskiej. Przystąpienie do tych robót było konieczne z uwagi na fakt, że w lipcu br. planowana jest, przez Powiatowy Zarząd Dróg w Siemiatyczach, przebudowa ulicy Drohiczyńskiej obejmująca swoim zakresem nawierzchnię drogową z wymianą krawężników i chodników. 

            Na początku czerwca ruszyła budowa ulic na osiedlu Muszkowie z kanalizacją deszczową włącznie. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum: Rejonowy Związek Spółek Wodnych i Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe w Siemiatyczach. Termin zakończenia robót ustalono do 15 listopada br. Jak wcześniej informowałem Państwa, do budowy byli zaproszeni inni gestorzy sieci. Deklarację budowy sieci, na rozkopanych ulicach, złożył Zakład Gazowniczy w Mińsku Mazowieckim. Wobec niewielkiego zainteresowania mieszkańców osiedla możliwością podłączenia się do sieci gazowej został wystosowany apel do mieszkańców osiedla o możliwości podłączenia do sieci. Składanie przez mieszkańców deklaracji pozwoli określić jej główne trasy przebiegu. Nadmienić muszę również, że przez teren osiedla przebiegać będzie główna trasa przesyłowa do osiedla Ciechanowieckie oraz budynków i zakładów na osiedlu po byłym POM. Po zakończeniu inwestycji, współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2007-2013, jesteśmy zobowiązani do utrzymania wykonanego zadania w należytym, nienaruszonym stanie technicznym przez okres pięciu lat. Niezależnie od powyższego zrozumiałym jest, że wykonywanie jakichkolwiek robót ziemnych naruszać będzie substancję nawierzchni, co w konsekwencji skraca jej trwałość użytkową.

            Na początku czerwca został opracowany podkład geodezyjny pod budowę oświetlenia ulicznego w ulicy Górnej. Kontynuując przygotowanie inwestycji zleciłem opracowanie dokumentacji technicznej Panu Piotrowi Putko.

Trwają prace związane z budową hali widowiskowo-sportowej. Przebiegają one zgodnie z przyjętym harmonogramem.  

             W związku z planowanym poszerzeniem ulicy Spacerowej, na dzień 4 czerwca 2009 r. zaplanowano przeprowadzenie pierwszego przetargu na wykonanie robót budowlanych dla Gminy Miasto Siemiatycze, polegających na rozbiórce istniejącego budynku mieszkalnegow zamian za wszystkie materiały z rozbiórki, plus dopłatę na rzecz Miasta kwoty minimalnej 7 000 zł. Przetarg nie odbył się, gdyż nie było osób zainteresowanych rozbiórką przedmiotowego budynku za wymienioną kwotę. W związku z tym obecnie prowadzone są rozmowy z jedną osobą, która wyraża chęć rozbiórki i nabycia materiałów porozbiórkowych za 4000 zł. Jeżeli dojdzie do porozumienia, co do terminu zakończenia prac, zostanie zawarta umowa .

                   Realizując zadania własne Gminy z zakresu budowy dróg, w najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie wycen 200 działek zabudowanych i niezabudowanych, zlokalizowanych przy ulicach: Ogrodowej, Sadowej, Jabłoniowej, Anny Jabłonowskiej, Szpitalnej, Żeromskiego, Annopolskiej i Słowiczej, w celu określenia odszkodowania za grunty przejęte pod budowę wyżej wymienionych ulic. Zgodnie z założeniami tegorocznego budżetu, odszkodowania mają być wypłacane jeszcze w tym roku.

            Pod budowę drogi nabyta została działka o pow. 527 m2położona przy ul. Drohiczyńskiej. Oszacowana przez rzeczoznawcę i wynegocjowana z właścicielami cena wynosi 35 457 zł.

             W ramach remontów cząstkowych dróg realizowanych przez Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe wykonano remont cząstkowy drogi dojazdowej do byłego POM Siemiatycze i ul. Orzeszkowej na wartość 30 599 (brutto) zł  oraz odnowę nawierzchni bitumicznej ulicy Witosa .

            Brygada złożona z pracowników interwencyjnych ułożyła w ostatnim okresie 505 m2 chodnika na ul. Żwirki i Wigury oraz ok.280 m2 na ul. Księdza Ściegiennego.

            Od ostatniej sesji Rady sprzedany został na rzecz najemcy jeden lokal mieszkalny przy ul. Świętojańskiej przy zastosowaniu bonifikaty w wysokości 80%, za kwotę 14 057 zł. Z tego, 11 000 zł zostało rozłożone na trzy raty roczne płatne do 2011 roku.

            W związku ze zmianą interpretacji przepisów dotyczących udzielania bonifikat na dzisiejszą sesję przygotowany został projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży 3 lokali mieszkalnych. Zaproponowane stawki bonifikat wynikają z prowadzonej od lat polityki sprzedaży – by zbywać w pierwszej kolejności mieszkania starsze i wyeksploatowane oraz w budynkach o dużym udziale wykupionych mieszkań. W bieżącym roku zaplanowana została sprzedaż 25 mieszkań i wpływy na poziomie 250 tys. zł. Zwiększenie bonifikat spowoduje zmniejszenie wpływów do budżetu Miasta a ty samym spowoduje konieczność wprowadzania zmian w wydatkach budżetowych. Poza tym zmiana zasad udzielania bonifikat może spowodować, że osoby, które wcześniej wykupiły mieszkania z bonifikatą 70% będą czuły się pokrzywdzone.

            Aktualnie do sprzedaży przygotowywana jest nieruchomość gruntowa o pow. 566 m2przy ul. Cerkiewnej. 17 czerwca wywieszony został wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w trybie przetargu i po upływie ustawowych terminów nastąpi ogłoszenie przetargu.

            W bieżącym roku realizowana jest 7 edycja konkursu selektywnej zbiórki odpadów. Jest on skierowany do uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjalnych i polega na zbieraniu surowców wtórnych (szkło, papier, butelki PET), które przekazywane są do Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. w Siemiatyczach i następnie poddane odzyskowi. Konkurs ma na celu promocję racjonalnego gospodarowania odpadami . W roku bieżącym zgłosiło się 48 uczestników z dwóch szkół – Szkoły Podstawowej nr 1 oraz Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi. Nagrodzono 26 uczniów, którzy uzyskali ilość punktów premiowaną upominkami. Ufundowane zostały nagrody na kwotę 3000 zł. Uczennica ze Szkoły Podstawowej Nr 1 która zebrała najwyższą ilość punktów otrzymała w nagrodę rower górski oraz łyżwo-rolki. Pozostałe nagrody to piłki, plecaki oraz sprzęt multimedialny.

            Realizując zapisy Programu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Siemiatycze na lata 2007-2032 rozpoczęto przyjmowanie wniosków na dofinansowanie zadań związanych z demontażem i utylizacją wyrobów zawierających azbest. W bieżącym roku na to zadanie przeznaczono w budżecie 50 000 zł. Na dzień dzisiejszy rozpatrywane są 2 wnioski .Wnioskodawca, który przedstawi niezbędne dokumenty i zostanie zakwalifikowany do przyznania dofinansowania, może liczyć na dotację w wysokości 27 zł za m2, która pokryje do 60% kosztów związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.

         W związku z koniecznością aktualizacji programu ochrony środowiska i gospodarki odpadami zleciłem to zadanie firmie HYDROS Jacek Sawicki z Białegostoku. Opracowanie zostanie przygotowane w ciągu wakacji, tak więc we wrześniu Rada będzie mogła przyjąć stosowne zmiany.

      W dniach 1 i 2 czerwca obchodzone były w naszym mieście dni przeciwdziałania narkomanii. W pierwszym dniu młodzież spotkała się w amfiteatrze, gdzie uczniowie z naszych szkół zaprezentowali swe umiejętności artystyczne. W drugim zaś dniu odbyła się konferencja edukacyjna pod hasłem Wspólnie przeciw narkomanii.

       W dniach 12-14 czerwca z wizytą w Siemiatyczach gościły delegacje z zaprzyjaźnionych miast Zehdenick i Postawy. Delegacje przyjęły zaproszenie do udziału w tegorocznych obchodach Dni Siemiatycz. W czasie ich trwania dwukrotnie, zaprezentował się zespół muzyki ludowej ZARANKA z Postaw. Spotkanie było okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy oraz omówienia planów na przyszłość.

        Pod koniec czerwca do Zehdenick po raz kolejny wyjedzie grupa siemiatyckiej młodzieży, która będzie tam uczestniczyć w warsztatach edukacyjnych wspólnie z przyjaciółmi z Niemiec. Delegacja z Postaw złożyła na moje ręce zaproszenie do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki, połączonym z obchodami 600 - lecia miasta.

Rozpoczęły się już wakacje i    tak jak w poprzednich latach, również w tym roku, samorząd Miasta wspiera organizację wypoczynku dzieci i młodzieży. Szczególnie, zależy miastu, by wypoczynek zorganizować dla dzieci z tych rodzin, gdzie rodzice z różnych względów nie mogą go zapewnić. Grupa dzieci, dzięki wsparciu finansowemu z budżetu Miasta wyjedzie, na wakacje w różne zakątki kraju. W Siemiatyczach zaś, od poniedziałku rozpoczęły się półkolonie dla ok. 60 dzieci prowadzone przez Siostry Karmelitanki. Od 29 czerwca rozpoczną się, zorganizowane zajęcia dla ok. 50 dzieci prowadzone przez Siemiatycki Ośrodek Kultury.

            Dla wypoczywających w naszym mieście uruchomiony zostanie basen, wypożyczalnia sprzętu pływającego i kąpielisko. W czasie wakacji otwarte będą codziennie boiska Orlik. W każdym tygodniu od wtorku do piątku o godz. 11 Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji organizuje różne zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży. Z większych imprez zaplanowanych na lato, godne polecenia są Festyn Białoruski, koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sztuki i Folkloru, Jarmark na Anny i przegląd kapel ludowych, Festiwal Bluesowy, oraz Targi Pogranicza.

          Na zakończenie swojego wystąpienia chciałbym życzyć wszystkim udającym się na wypoczynek udanych wakacji.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2009-09-16

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06