Protokół Nr XXXII/12

Numer XXXII/12
Data wydania 2012-12-28
Protokół Nr XXXII/12

 

z obrad XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 28 grudnia 2012 roku

 

Obrady XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 13:40.

 

W obradach XXXII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 13, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

 

Radni obecni na XXXII sesji:
  1.   Witold Berski
  2.  Jan Boguszewski
  3.  Rafał Burakowski
  4.  Jan Hyndza
  5.  Katarzyna Jarocka
  6.  Antoni Kosieradzki
  7.  Walentyna Kożuchowska
  8.  Teresa Milewska
  9.  Eugeniusz Mudel
  10.  Paweł Onieszczuk
  11.  Agnieszka Anna Sitarska
  12.  Agnieszka Monika Zalewska
  13.  Roman Zdrojewski

 Radni nieobecni na XXXII sesji:

  1.  Jerzy Korowicki
  2.  Krzysztof Andrzej Szyszko.

 W obradach XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1.  Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2.  Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta
  3.  Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4.  Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

 oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

 

Do punktu 1otwarcie obrad

 

            Obrady XXXII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 28 grudnia 2012 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitał zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXII sesję Rady Miasta.

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że porządek obrad radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca Rady Miasta zapytał czy ktoś ma jakieś uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

Radni uwag nie wnieśli. Przewodnicząca Rady poddał więc pod głosowanie  porządek obrad XXXII sesji, na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych. Porządek obrad został przyjety jednogłośnie.

 

Przyjęty porządek obrad XXXII sesji przedstawia się następująco:

 

1)      otwarcie obrad.

 

2)      przyjęcie porządku obrad.

 

3)      wręczenie medali okolicznościowych

 

4)      interpelacje i zapytania radnych.

 

5)      przyjęcie protokołu z obrad XXX sesji Rady Miasta.

 

6)      podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze.

 

7)      podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawki tej opłaty.

 

8)      podjęcie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

9)      podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

10) podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

 

11) podjęcie uchwały w sprawie górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami na rzecz gminy.

 

12) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2012 r. 

 

13) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

14) wolne wnioski.

 

15)  zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – wręczenie medali okolicznościowych

 

Głos zabrał Burmistrz, informując zebranych, że w tym roku z okazji obchodów 470-lecia nadania praw miejskich Siemiatyczom zostały wybite medale okolicznościowe. Burmistrz dodał, że na dzisiejszej sesji takie medale zostaną wręczone osobom, które zasłużyły się dla Siemiatycz.

 

Medale wręczono:
  1.  Przedstawicielowi Katolickiego Klubu Sportowego „Orzeł” Siemiatycze,
  2.  Przedstawicielowi Towarzystwa Sportowego Siemiatycze,
  3.  Przedstawicielowi UNIPASZ Sp. j. Siemiatycze,
  4.  Przedstawicielowi MKS Cresovia Siemiatycze,
  5.  Panu Janowi Gawryluk, PPH Siemiatycze,
  6.  Przedstawicielowi Stowarzyszenia Bioregion Siemiatycze,
  7.  Przedstawicielowi Nadbużańskiego Klubu Spinningowego Siemiatycze,
  8.  Panu Janowi Siekierko, PZW Koło Siemiatycze,
  9.  Panu Władysławowi Prochowicz, PZW Koło Siemiatycze,
  10.  Przedstawicielowi Towarzystwa Przyjaciół Siemiatycze,
  11.  Przedstawicielowi ZPiT Małe Podlasie Siemiatycze,
  12.  Przedstawicielowi OSP Siemiatycze,
  13.  Panu Henrykowi Świerżewskiemu, Siemiatycze.

 Do punktu 4 – interpelacje i zapytania radnych

 

Radni interpelacji i zapytań nie zgłosili.          

 

Do punktu 5 – przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Miasta

 

Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XXX sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

 

Przewodnicząca poinformowała zebranych, że przed głosowaniem nad uchwałami przeczyta jeszcze opinię NSZZ „Solidarność” na temat uchwał. NSZZ „Solidarność” żąda obniżenia proponowanych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi do 12 zł przy zachowaniu proponowanych wielokrotności oraz do 6 zł od osoby, przy selektywnym gospodarowaniu odpadami oraz proponuje, aby przy ustalaniu opłat przyjąć metodę wiązaną, biorąc pod uwagę gospodarstwo rodzinne jak również ilość osób w nim zamieszkujących”.

 

            Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze

 

Przewodnicząca Rady poinformowała zebranych, że w związku z dzisiejszymi uchwałami odbyły się przynajmniej trzy komisje, na których dokładnie zostały przeanalizowane wszystkie projekty uchwał.

 

Przewodnicząca Rady zapytała czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zapytała kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, jedna osoba wstrzymała się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXII/151/12/ stanowi Załącznik Nr 3/

 

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawki tej opłaty

 

Głos zabrał Z-ca Burmistrza – Pan Henryk Czmut odnosząc się do opinii NSZZ „Solidarność” zaznaczył, że ustawa określa 3 czynniki, które decydują o wysokości opłaty:

 

- odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów,

 

- tworzenie i funkcjonowanie selektywnych punktów zbiórki odpadów,

 

- obsługa systemu.

 

„Od lipca 2013 r. wszystkim muszą zająć się gminy. W naszej gminie przyjęliśmy odbiór i zagospodarowanie odpadów tylko z zamieszkałych nieruchomości. Na terenie Miasta zameldowanych jest 15 tys. osób, jednak prawdopodobnie ilość osób zamieszkałych będzie dużo mniejsza. „Solidarności” sugeruje obniżenie kwoty selektywnej zbiórki do wysokości 6 zł od osoby, moim zdaniem jest to niemożliwe. Obecnie odpady trafiają na wysypisko w Siemiatyczach, natomiast w świetle wpisów ustawy będą przewożone do segregacji do Hajnówki, ponieważ tam znajduje się jedyna na naszym terenie instalacja. W tej chwili koszty wywozu odpadów z zabudowy wielorodzinnej ukształtowały się na poziomie 6,50 zł. Do tych kosztów trzeba doliczyć koszty transportu i obróbki. Mamy doczynienia z przetargiem i dopiero wtedy będziemy znali faktyczny koszt. Miasto Hajnówka przyjęło stawkę 6,27 zł przy zerowym transporcie. Jeśli okaże się, że rozstrzygnięcie przetargowe będzie korzystne i pozwoli nam tą stawkę obniżyć, nic nie będzie stało na przeszkodzie żeby dokonać to jeszcze przed  ruszeniem tego systemu.

 

Jeśli chodzi o drugi punkt, to przyjęliśmy takie rozwiązanie jak sugeruje „Solidarność”, stworzyliśmy gospodarstwa:

 

- bardzo małe (1 osoba) ze stawką 8 zł,

 

- małe (2 osoby) ze stawką 16 zł,

 

- średnie (3 osoby) ze stawką 24 zł,

 

- duże (4 osoby) ze stawką 32 zł,

 

- bardzo duże (5 osób i więcej) ze stawką 40 zł.

 

Taki model jest bardziej sprawiedliwy społecznie zarówno dla jednoosobowych gospodarstw  jaki i rodzin wielodzietnych.

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawiewyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i stawki tej opłaty, Przewodnicząca zapytała kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, dwie osoby głosowały przeciw. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXII/152/12/ stanowi Załącznik Nr 4/

 

Do punktu 8 – podjecie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieterminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca zapytała kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/153/12/ stanowi Załącznik Nr 5/

 

Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

 

Głos zabrała Sekretarz Miasta – Pani Elżbieta Rakszawa informując, że radna Kożuchowska zauważyła, że w deklaracji jest niewłaściwy publikator, jeśli chodzi o Ustawę o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Sekretarz poinformowała zebranych, że zostanie on zmieniony jeszcze przed oddaniem do podpisu.

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieokreślenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca zapytała kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/154/12/ stanowi Załącznik Nr 6/

 

            Do punktu 10 - podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieszczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, Przewodnicząca zapytała kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/155/12/ stanowi Załącznik Nr 7/

 

            Do punktu 11 – podjęcie uchwały w sprawie górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami na rzecz gminy

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami na rzecz gminy, Przewodnicząca zapytała kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/156/12/ stanowi Załącznik Nr 8/

 

Do punktu 12 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 r.

 

Przewodnicząca Rady zapytała, czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta na 2012 rok, Przewodnicząca zapytała kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/157/12/ stanowi Załącznik Nr 9/

 

Do punktu 13 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodnicząca Rady powiedział, że w związku z tym, iż nie zgłoszono interpelacji i zapytań ten punkt zostaje pominięty.

 

Do punktu 14 – wolne wnioski

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

 

- Radna Milewska zapytała w imieniu mieszkańców Osiedla Tarasy o filtry jakie miały być zamontowane na kominach. Radna zapytała, czy będzie coś robione w tym kierunku?

 

- Burmistrz odpowiedział, że takie filtry został zamieszczone w kotłowni, ale nie spełniły swojego zadania i został zdemontowane. Jeśli nie znajdziemy producenta, który zagwarantuje nam, że sadza nie będzie przechodziła przez filtry, to będzie trzeba wymienić piece.

 

- Głos zabrał Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego – Pan Janusz Żoch informując, że filtry które zostały zamieszczone na piecach nie spełniły swojej roli i zostały zdemontowane. Prezes dodał, że nie ma możliwości zamontowania w małej ciepłowni profesjonalnych filtrów. Pan Żoch powiedział, że dochodzi do wniosku, iż żadne filtry tu nie pomogą, tylko należy podjąć się modernizacji istniejących obiektów.

 

- Radny Hyndza zapytał o ulicę Żeromskiego. Jak powiedział roboty zaczęły się szybko i szybko się skończyły a nadal nie można tamtędy przejechać.

 

- Radny Hyndza zapytał Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego o to , kiedy zostanie przeprowadzona modernizacja oczyszczalni ścieków?

 

- Radny Hyndza podziękował Burmistrzowi i Prezesowi PK, za to że latem tego roku nie było już takich „smrodów” z oczyszczalni i dało się normalnie funkcjonować.

 

- Radny Hyndza powiedział też, że w tym roku został wyremontowany chodnik przy ulicy 11 Listopada, „a Tiry jak jeździły tak i nadal jeżdżą po chodniku”. Radny zwrócił się do Radnej Zalewskiej – Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego, z pytaniem kiedy będzie zorganizowana blokada „19”?

 

- Radna Zalewska odpowiedział, że blokada będzie wiosną.

 

- Radny Hyndza zapytał, czy będzie coś robione z garbami na ulicy 11 Listopada?

 

- Radny Hyndza zapytał Prezesa PK „na co przeznaczane są kary umowne”?

 

- Burmistrz odpowiadając na pytanie dotyczące ulicy Żeromskiego powiedział, że w grudniu został złożony wniosek na „schetynówkę” i „teraz czekamy na rozstrzygnięcie”.

 

- odpowiadając na pytanie dotyczące oczyszczalni Burmistrz powiedział, że na razie czeka na decyzje dotyczącą budowy elektrobiogazowni.

 

- odpowiadając na pytanie dotyczące ulicy 11 listopada, Burmistrz stwierdził, iż udało się wymóc na GDDiA naprawę chodnika. „Teraz trzeba wspólnymi siłami wymóc postawienie barierki przy naprawionym chodniku przy skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej”.

 

- odpowiadając na pytanie dotyczące kar umownych Prezes PK powiedział, że nie ma kar umownych, są natomiast dodatkowe opłaty za przekroczenia wskaźników zanieczyszczeń. „Generalnie pieniądze te są skonsumowane na wyższe rachunki za energię elektryczną, wyższe rachunki za różnego rodzaju środki chemiczne”.

 

Do punktu 15 – zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXI sesji Rady Miasta w dniu 19 grudnia 2012 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:15.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Protokołowała                  Przewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur                   Agnieszka Anna Sitarska

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2013-02-02

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06