Protokół Nr XXXIII/09
Numer | XXXIII/09 |
---|---|
Data wydania | 2009-08-27 |
Protokół Nr XXXIII/09
z obrad XXXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się
w sali konferencyjnej Urzędu Miasta
w dniu 27 sierpnia 2009 roku
Obrady XXXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 11:00, zakończyły zaś o godzinie 12:25.
W obradach XXXIII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 12, według załączonej do protokołu listy obecności.
Radni obecni na XXXIII sesji:
- Witold Berski
- Rafał Burakowski
- Franciszek Drewulski
- Aleksander Jakowiuk
- Mariusz Gocał
- Antoni Kosieradzki
- Andrzej Miazio
- Jerzy Górski
- Krzysztof Szyszko
- Krzysztof Osmólski
- Bogdan Raczyński
- Agnieszka Sitarska
- Krzysztof Wieczorek
Radni nieobecni na XXXIII sesji:
- Mirosław Kobus
- Mariusz Gocał
- Eugeniusz Mudel
W obradach XXXI sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
- Zbigniew Jan Radomski –Burmistrz Miasta Siemiatycze
- Stanisław W. Fleks – Zastępca Burmistrza Miasta
- Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
- Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta
- Jolanta Sidorowicz – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
- Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Piotr Prokopczuk – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Siemiatyczach
- Janusz Majer –Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka zo.o.
- Anna Kondraciuk – korespondentka ‘Głosu Siemiatycz”
- Jan Snycerski – Prezes TPS
- Roman Umiastowski – Dyrektor MOSiR
- Jerzy Wawrentowicz – Prezes SMLW
Do punktu 1 – otwarcie obrad
Obrady XXXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 27 sierpnia 2009 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXIII sesję.
Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad
Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXXIII sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca zawróciła się do radnych z pytaniem, czy chcieliby zgłosić zmiany do zaproponowanego porządku. Radni propozycji zmiany proponowanego porządku obrad nie wnieśli.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXIII sesji Rady w dniu 27 sierpnia 2009 r. wraz z przyjętymi poprawkami - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych.
Przyjęty porządek obrad XXXIII sesji przedstawia się następująco:
- Otwarcie obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z obrad XXXII sesji Rady Miasta.
- Sprawozdanie Burmistrza z pracy między sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2009 r.
- Podjecie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.
- Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
- Podjęcie uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli.
- Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.
- Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2009 r.
- Sprawozdanie z realizacji „Planu Gospodarki Odpadami do 2015 r. dla Miasta Siemiatycze” w okresie funkcjonowania w latach 2007-2008.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad.
Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXXII sesji Rady Miasta
Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z XXXII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 - sprawozdanie Burmistrza z pracy między sesjami
Sprawozdanie z pracy za okres od 28 czerwca br. złożył Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W tym punkcie Burmistrz Radomski stwierdził także po odczytaniu sprawozdania, iż myśli, że jeśli radny Mudel chciał się dowiedzieć to jako członek Komisji Rewizyjnej mógł wpłynąć na to, aby Komisja dokonała kontroli, sprawdziła w Ref. Infrastruktury, jaka jest w tym zakresie sytuacja. Burmistrz Radomski stwierdził dalej, że najlepiej jednak jest, kiedy pyta się przez prasę Burmistrza, dodał, że nie dziwiłby się, żeby to jakiś mieszkaniec zapytał, ale radny powinien być zorientowany. Burmistrz Radomski dodał także, że rozumie, , że przed wyborami rozpoczęła się już kampania i przykro mu jest, że dochodzi do takich spraw.
Radni pytań i uwag do sprawozdania nie wnieśli.
Do punktu 5 – interpelacje i zapytania radnych
Radni zgłosili podczas XXXIII sesji następujące interpelacje:
-Radny Bogdan Raczyński poruszył temat ul. Ogrodowej i innych ulic w tym rejonie miasta i przejętych działek od właścicieli w związku z poszerzeniem tych ulic. Radny stwierdził, że chciałby zapytać o kwestię uregulowania należności za te części działek oraz o kryterium, sposób i termin rozliczenia. Radny Raczyński w swojej interpelacji zwrócił się także z pytaniem, kiedy w związku z tym odpowiednie wpisy w księgach wieczystych zostaną dokonane i kto za te wpisy poniesie koszty.
-Radny Witold Berski zabierając głos stwierdził, że interesuje go kwestia tego, że w ostatnim czasie na budynkach prywatnych i na budynkach na osiedlu należącym do Spółdzielni Mieszkaniowej oraz Zarządu Mienia Komunalnego pojawiło się dużo takich samych napisów i widać, że pisała to jedna osoba. Radny Berski zwrócił się z pytaniem, czy Policja prowadzi dochodzenie w tej sprawie.
Pan Piotr Prokopczuk – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Siemiatyczach poproszony o ustosunkowanie się do wypowiedzi radnego Berskiego stwierdził, że przez naszą komendę prowadzona jest ta sprawa, wszczęte jest dochodzenie i nawet wytypowana jest już osoba, jednak jest to wytypowanie osoby i nie wie, czy w stan oskarżenia ta osoba zostanie postawiona. Pan Prokopczuk podkreślił również w swojej wypowiedzi, że to właściciel, zarządca budynków powinien w tej chwili te napisy usunąć, a potem obciążyć tymi kosztami sprawcę tego czynu. Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Prokopczuk dodał, że procesowo sprawa ta jest udokumentowana i prowadzone jest postępowanie przygotowawcze.
-Radny Berski zwrócił się następnie do obecnego na sesji Prezesa SMLW Pana Jerzego Wawrentowicza z pytaniem, kiedy Prezes usunie te napisy na budynkach należących do spółdzielni.
-Pan Wawrentowicz odpowiadając na to pytanie stwierdził, że jeśli jest już przygotowana pełna dokumentacja przez Policję w tej sprawie, to zostanie to zamalowane w najbliższym czasie.
-Radny Antoni Kosieradzki w swojej wypowiedzi poprosił przedstawiciela Policji o zwrócenie uwagi na jeżdżące po naszych ulicach ścigacze, które stwarzają ogromne niebezpieczeństwo. Radny Kosieradzki dodał, że szczególnie jest to widoczne na ul. 11 Listopada, kiedy nocą ci motocykliści jeżdżą na jednym kole.
Radny Krzysztof Osmólski zwrócił się z pytaniem, na jakim etapie jest projekt dokumentacji na kanalizację na osiedlu nad zalewem tj. na ulicach m.in. Słowicza, Chopina i inne.
Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2009 r.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały radni zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili radni chcą zabrać głos w tej sprawie.
-Radny Krzysztof Szyszko – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury stwierdził, że na posiedzeniu Komisji przegłosowany został wniosek o skreślenie z projektu tej uchwały kwoty 60 000 zł przeznaczonej na siemiatyckie przedszkola. Pan Szyszko podkreślił, że radni zwracają się z prośbą, aby te zmiany mogli skonfrontować z dyrektorkami poszczególnych przedszkoli i na następnej sesji ewentualnie te zmiany wprowadzić.
-Radny Krzysztof Wieczorek – Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu stwierdził, że jego komisja jednogłośnie również taką decyzję o wykreśleniu tychże dotacji podjęła i apeluje w tej chwili do Przewodniczących Komisji o zorganizowanie spotkania z dyrektorami przedszkoli. W tej sprawie Radny Wieczorek przypomniał także treść prośby radnych skierowanej do Pana Burmistrza o nie zatrudnianie w przedszkolach dodatkowych pracowników, oprócz etatu 1/3 księgowej w każdym z przedszkoli. Radny Wieczorek dodał, że odpowiedzi na ten wniosek radni nie otrzymali, ale otrzymali pisma z przedszkoli, z których wynika, że te etaty mają być i dlatego też potrzebne jest to spotkanie, aby te kwestie wyjaśnić.
Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc przegłosowanie wniosku radnego Szyszko o wykreślenie kwoty 60.000 zł przeznaczonych w projekcie uchwały dla przedszkoli - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za wnioskiem głosowało 11, 1 radny wstrzymał się od głosu.
W dalszej części realizacji tego punktu pod głosowanie poddano cały projekt zmian w budżecie na 2009 r. wraz z przyjętą poprawką Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.
/Uchwała Nr XXXIII/150/09 w załączeniu/
Do punktu 7 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały również zapoznali się dokładnie przed sesją..
Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.
Radni uwag i pytań w tej sprawie także nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.
/Uchwała Nr XXXIII/ 151/09 w załączeniu/
Do punktu 8 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały również zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.
/Uchwała Nr XXXIII/152/09 w załączeniu/
Do punktu 9 –podjęcie uchwały w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały radni także zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.
Przewodnicząca Rady zwróciła się z prośbą, aby radni określili termin przeprowadzenia kontroli przez Komisję Rewizyjną. Radni uznali, że termin ten określają do dnia 27 września br.
-Radny Franciszek Drewulski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zabierając głos stwierdził, że jego zdaniem skarga jest złożona, jest wiele stron postępowania, dodał, że być może potrzebne będzie zlecenie ekspertyzy, więc ten termin być może trzeba będzie wydłużyć.
-Radny Bogdan Raczyński odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdził, że najpierw radni zapoznają się ze wstępnymi wynikami kontroli, a potem ustalony zostanie konkretny termin.
-Radny Drewulski zabierając głos stwierdził, że jeśli jest możliwość to już prosi o przedłużenie tego terminu.
Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie - zlecenia przeprowadzenia kontroli - zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
/Uchwała Nr XXXIII/ 153/09 w załączeniu/
Do punktu 10 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego dla Miasta Siemiatycze na lata 2005-2009
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały radni omawiali i dyskutowali nad nim na posiedzeniach komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego dla Miasta Siemiatycze na lata 2005-2009, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.
/Uchwała Nr XXXIII/ 154/09 w załączeniu/
Do punktu 11 - sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2009 r.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z treścią radni zapoznali się dokładnie, było ono omawiane na posiedzeniach komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi potrzeba omówienia tego sprawozdania, czy radni zgłaszają uwagi i pytania.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli, przyjmując to sprawozdanie przez aklamację.
Do punktu 12 – sprawozdanie z realizacji „Planu Gospodarki Odpadami do 2015 r. dla Miasta Siemiatycze” w okresie funkcjonowania w latach 2007-2008
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że sprawozdanie to zostało dostarczone radnym przed sesją oraz omówione na posiedzeniach komisji. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili radni zgłaszają jeszcze jakieś pytania w tej sprawie.
-Radny Krzysztof Wieczorek stwierdził, że ma pewną uwagę, którą zgłaszał także podczas omawiania poprzedniego sprawozdania, a mianowicie chciałby odnieść się do sformułowania z tego sprawozdania, że poczyniono działania w kierunku edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza młodzieży i dzieci, mające na celu uświadomienie problemu selektywnej zbiórki odpadów. Radny Wieczorek odnosząc się do tego sformułowania powiedział, że stwierdza, że nie poczyniono tych działań, a tych które poczyniono jest za mało, małe jest także oddziaływanie w szkołach. Radny Wieczorek dodał także, że skoro 2,4 dzieci na 700 jest zainteresowanych selektywną zbiórką to stwierdza, że tych działań nie poczyniono lub poczyniono ich za mało. Zdaniem radnego Wieczorka musi być więcej działań stałych w szkołach w tym zakresie. Radny Wieczorek w swojej wypowiedzi zwrócił również uwagę na fakt, że las za osiedlem Zastawie otoczony jest mieszkańcami, których dzieci chodzą do Zespół Szkół przy ul. Andersa i chce powiedzieć, że ten las jest codziennie zaśmiecany. Radny Wieczorek dodał, że jego zdaniem należy nacisnąć na dyrekcję tej szkoły, aby akcję sprzątania lasów robiła dyrekcja tam, gdzie śmiecą uczące się w tej szkole dzieci. Radny Wieczorek w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę, że w sprawozdaniu mówi się także o tym, że pozostaje część gospodarstw, które nie mają podpisanej umowy. Radny zwrócił się z pytaniem, czy miasto nie ma możliwości prawnych, aby wszyscy mieszkańcy te umowy mieli podpisane.
Innych uwag radni w tym punkcie nie zgłaszali.
Do punktu 13 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
Burmistrz Radomski odpowiadając na interpelacje:
- radnego Raczyńskiego stwierdził, że jeżeli chodzi o uregulowanie należności za wywłaszczenie gruntów pod budowę drogi na ul. Ogrodowej i sąsiednich stwierdził, że ze względu na wartość tego zadania miasto ogłosiło przetarg na wykonanie wyceny tych działek przy ul. Ogrodowej, Sadowej, Jabłoniowej, Żeromskiego i pozostałych. Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził, że przetarg wygrał Pan Ryszard Błoński za kwotę 71 980 tys zł. Burmistrz Radomski dodał, że przetarg odbył się 26 czerwca br, a termin realizacji tego zadania upływa w dniu 31 października br. W dalszej części swojej wypowiedzi Burmistrz poinformował radnych, że na dzień dzisiejszy jest już dokonana wycena 31 działek, jeśli chodzi o zastosowane ceny, to ceny zastosowano rynkowe wykupu tych działek. Odnosząc się do kwestii wpisów do ksiąg wieczystych, Burmistrz Radomski stwierdził, że koszt tego poniesie miasto,
- radnego Osmólskiego powiedział, że jeśli chodzi o dokumentacje na kanalizację w ulicach Słowackiego, Chopina i pozostałych to miasto posiada taka dokumentację, dodał, ze posiada ją także na ul. Moniuszki, która jest już zrobiona, a w dalszym etapie robiona będzie ul. Prusa, Asnyka, Orzeszkowej i tutaj nie ma żadnego zastoju, przy czym część tej inwestycji będzie wykonywało Przedsiębiorstwo Komunalne.
-Radny Osmólski odnosząc się do wypowiedzi Pana Burmistrza zwrócił się z pytaniem, kiedy planuje termin realizacji tego zadania.
-Burmistrz Radomski odpowiadając na to pytanie stwierdził, że w swoim sprawozdaniu mówił o tym, że w miesiącach wrześniu, październiku składany będzie wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w tej sprawie i jeśli zostanie on przyjęty i uzyska odpowiednią ilość punktów to realizacja jego nastąpi w następnym roku.
-odpowiadając na interpelację radnego Wieczorka, który odnosząc się do sprawozdania z realizacji „Planu Gospodarki Odpadami do 2015 r. dla Miasta Siemiatycze” w okresie funkcjonowania w latach 2007-2008 stwierdził, że w zasadzie żadne działania ze strony miasta były w kierunku edukacji społeczeństwa, a zwłaszcza młodzieży i dzieci, Pan Burmistrz stwierdzi, że ze strony miasta w tym zakresie podejmowane były różne działania jeśli chodzi o zagospodarowanie odpadaów. Pan Burmistrz poinformował radnych, że w dniu wczorajszym odbyło się spotkanie Burmistrzów i Wojtów u Marszałka Województwa właśnie w tej sprawie i okazuje się że jeśli chodzi o gospodarkę odpadami to czeka nas wszystkich rewolucja i płacenie ogromnych kar dla UE w związku z tym, że nie prowadzimy selektywnej zbiórki odpadów. Pan Burmistrz dodał, że w Polsce 95% nie segregowanych odpadów jest na wysypiskach, a w UE stanowi to w granicach 15%. Pan Burmistrz dodał, że w naszym województwie dla 44 wysypisk kończy się w dniu 31 grudnia pozwolenie na ich dalsze funkcjonowanie. Burmistrz Radomski podkreślił, że jeśli chodzi o nasze wysypisko to mamy pozwolenie na korzystanie z niego do 2020 roku, jednak ten czas należy traktować jak 5 minut na zegarku. Burmistrz podkreślił, ze wiele gmin staje w tej chwili przed ogromnym problemem, gdzie można było od 2002 r. za unijne pieniądze wspólnie zmodernizować. Pan Burmistrz podkreślił, że wspólnie w najbliższym czasie trzeba się będzie zastanowić, co dalej w tym zakresie robić. W swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski odniósł się do kwestii budowy planowanego wysypiska dla 3 powiatów w miejscowości Dobierzyn, stwierdził, że chyba wszyscy obserwują, co się dzieje w tej sprawie, że na tym terenie ludzie ustawili krzyże i w tej chwili jest problem z tą lokalizacją dla Bielska, Hajnówki i Siemiatycz. W dalszej części swojej wypowiedzi Burmistrz Radomski stwierdził, że najprawdopodobniej powstaną przy wysypiskach zakłady segregujące śmieci w Siemiatyczach i Hajnówce, z ich dowozem do Dobierzyna. Pan Burmistrz podkreślił, że selekcja musi być prowadzona u nas na miejscu, bo tylko część śmieci będzie trafiać do Dobierzyna, przy czym będzie budowana tez spalarnia w Białymstoku i cześć tych opadów trafi także do tej spalarni. Burmistrz odnosząc w dalszej części swojej wypowiedzi do jeśli chodzi o akcję selektywnej zbiórki prowadzonej w szkołach na terenie naszego miasta, to pewne efekty już są widoczne, Burmistrz dodał, że Rada Miasta przeznacza środki na ten cel, w SP Nr 1, w Gimnazjum Nr 1 oraz w Zespole Szkół, zbierane są przez uczniów odpady, segregowane w domach. Pan Burmistrz podkreślił jednak, że nie od razu będzie idealnie to wszystko przebiegać, że na to trzeba czasu. Burmistrz Radomski w swojej wypowiedzi stwierdził także, że również Przedsiębiorstwo Komunalne za zadanie prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów. Pan Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził także, że zgłaszane są uwagi, że nie ma koszy na śmieci na terenie miasta, ale to jest zakładanie pętli na siebie, bo niech radni się przejdą i zobaczą, co się dzieje w tych koszach, które są ustawione, wszystkie są zapełnione. Pan Burmistrz dodał, że nie wie na czym radni opierają tezę, że nic się nie robi w tym zakresie, dodał, że być może efekty nie są w tej chwili takie, jakby się oczekiwało, ale wszyscy muszą na to pracować i radny Wieczorek jako nauczyciel w szkole i on jako Burmistrz, podkreślił, że ten temat powinni czuć wszyscy. Pan Radomski zwrócił również uwagę na fakt, iż z roku na rok wzrasta liczba zawieranych przez mieszkańców umów na wywóz nieczystości, Burmistrz dodał, że pracownicy Urzędu Miasta przeprowadzają kontrole w tym zakresie, natomiast PK przekazuje do Urzędu wykazy mieszkańców, którzy zawarli umowy na wywóz śmieci oraz osób, które rezygnują z wywozu śmieci, przy czym do tych osób idzie pismo z Urzędu z pytaniem, z jakich powodów zrezygnowano, kto szambo, itd., kto np. zużywa 100 m wody a szambo wywozi rzadko, bo w takich przypadkach musi cos być, bo to przecież nie wyparuje. Burmistrz Radomski podkreślił, że cały czas prowadzony jest monitoring, monitorowane są wszystkie te nazwiska.
-Radny Bogdan Raczyński zabierając głos stwierdził, że rozumie, iż wyceny są w trakcie wykonywania, zapytał, jaki czas ma Urząd na wypłaty.
- Burmistrz Radomski odnosząc się do tego pytania stwierdził, że na ten cel są zagwarantowane pieniądze w tym budżecie miasta.
-Radny Raczyński ponownie zabierając głos stwierdził, że jego pytania związane są z sytuacjami związanymi z dokonaniem wpisów do hipotek pod ewentualne kredyty.
-Skarbnik Miasta zabierając głos powiedziała, że z tego co wie, to idzie to wszystko sukcesywnie, ale trochę czasu to zajmie, dodała, że jest to wywłaszczenie z urzędu.
Do punktu 14 – wolne wnioski
W wolnych wnioskach głos zabrali:
- Radny Franciszek Drewulski zabierając głos stwierdził, że do Przewodniczącej Rady wpłynęło pismo od wspólnoty mieszkańców bloków z ul. Wysokiej i w związku z tym pismem zwraca się z prośbą o zorganizowanie spotkania z udziałem Pana Burmistrza, Pani Sekretarz, zainteresowanymi radnymi, z Panią Prezes ZMK. Radny Drewulski dodał, że mamy statut ZMK i z tego widzi są duże różnice i chciałby poznać jak to wygląda. Radny Drewulski w swojej wypowiedzi zwrócił się z prośbą do pana Burmistrza, stwierdził, że jeśli chodzi o wykonanie ul. Spacerowej to dobrze byłoby, żeby ta ulica została wykonana w całości już w tym roku. Radny podkreślił, że temat ten poruszany był na posiedzeniach komisji i radni stoją na stanowisku, aby całość tej ulicy wykonać w tym roku.
-Radny Krzysztof Osmólski zabierając głos w wolnych wnioskach zwrócił uwagę na kwestię oświetlenia ulicznego na Słowiczynie, na ul. Słowiczej, radny Osmólski stwierdził, że jest tam sytuacja taka, że lampy gasną i się nie zapalają. Kolejną kwestia poruszoną w wypowiedzi radnego Osmólskiego była sprawa dokumentacji na oczyszczalnię w Czartajewie, stwierdził, że kiedy chciał się dopytać o to Wójta Gminy Siemiatycze, to został skarcony, ale chce wiedzieć, bo zalew w naszym mieście w dalszym ciągu jest nie czynny i wynika z tego, że jest to wina Pana Boga, niczyja więcej. Radny Osmólski w swojej wypowiedzi stwierdził także, że więcej nie będzie o to pytał, ale dobrze byłoby, aby kanalizacja w Czartajewie powstała. Radny Osmólski dodał, że zaobserwował także, że w dniu wczorajszym z Bacik płynęła także brzydka woda. Kolejną sprawą zgłoszoną przez radnego Osmólskiego w tym punkcie była kwestia tego, że usłyszał, że np. przy ul. Pałacowej mieszkaniec nie można nigdzie zaparkować, szczególnie w dni targowe, radny zaproponował, aby ustawić znak zakaz postoju w godz. od 7 do 15 w te dni targowe, a na parking uruchomić teren tzw. miasteczka ruchu drogowego przy ul. Leg. Piłsudskiego. W swojej wypowiedzi radny Osmólski stwierdził również, że chciałby poinformować radnych, że do Pana Burmistrza wpłynęło pismo od Komendanta Straży Pożarnej z prośbą o dofinansowanie zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z funkcją ograniczania stref skażeń chemicznych. Pan Osmólski dodał, że sprawa ta była przedstawiana na posiedzeniu komisji przez Pana Komendanta i radni wstępnie poparli uchwałę, żeby wspomóc straż kwotą 25 000 zł.
- Burmistrz Radomski zabierając głos w tym punkcie stwierdził, że w tej chwili wstrzymałby się jeszcze z tą decyzją , dodał, że jest tu sytuacja tego typu, że być może będzie coś za coś, bo trwają pewne uzgodnienia, a w grę może chodzić mikrobus.
- Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do radnych, czy w związku z pismem Straży Pożarnej wszyscy radni wyrażają taką chęć wspomożenia tej jednostki.
Radni przez aklamację wyrazili taką chęć.
-Radny Krzysztof Wieczorek zabierając głos w punkcie wolne wnioski stwierdził, że chciałby zgłosić 2 prośby, a mianowicie młodzież naszego miasta w okresie wakacyjnym odwiedziła wiele miast m.in. Łódź, Pabianice i wszędzie tam rozdawali materiały promocyjne. Radny Wieczorek stwierdził w dalszej części swojej wypowiedzi, że od 14 lat w Siemiatyczach wysiłkiem 10 nauczycieli robione są zawody w piłce ręcznej, największe na wschodniej ścianie. Radny Wieczorek stwierdził, że zgłasza prośbę, aby tę informację do materiałów promocyjnych miasta wpisać, że w Siemiatyczach w maju odbywa się Podlaski Festiwal Piłki Ręcznej. Radny Wieczorek w swojej wypowiedzi stwierdził, że w czasie kiedy nadejdzie czas wyposażania hali sportowej jest prośba, aby doszło do spotkania z nauczycielami wychowania fizycznego z naszych szkół, bo np. Lider ma bramki za 20 000 zł i piłki.
-Przewodnicząca Rady zabierając głos w punkcie wolne wnioski poinformowała radnych, że w miesiącu lipcu odbył się w naszym mieście turniej „O Podlaską Szyszkę”, który uzyskała najwyższą ocenę spośród innych organizowanych turniejów (łącznie jest ich 12 w Polsce) za najlepiej zorganizowany turniej. Radna Sitarska podkreśliła, że takie wyróżnienie jest nobilitacją dla Zespołu i naszego miasta, tym bardziej, że Rada udzielała zespołowi dotacji, pomocy i to wyróżnienie jest potwierdzeniem tego, że radni podejmowali dobre decyzje.
- Radny Krzysztof Osmólski stwierdził natomiast, że chciałby pochwalić Prezesa Majera, a mianowicie w dniu wczorajszym był on obecny na posiedzeniu Komisji, na której zgłoszony został problem na ul. Słowiczej, a w godzinach popołudniowych pracownik PK był już na ul. Słowiczej i rozpoczął działania.
Do punktu 15 - zakończenie obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXIII sesji Rady Miasta w dniu 27 sierpnia 2009 r. r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 12:25.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: | Przewodniczący Rady Miasta |
K.Andruszkiewicz | Agnieszka Anna Sitarska |
Załącznik
do Protokołu Nr XXXIII/09
z XXXIII sesji Rady Miasta
z dnia 27 sierpnia 2009 r.
Pani Przewodnicząca! Wysoka Rado!
Okres wakacyjny mamy praktycznie za sobą, po prawie dwumiesięcznej przerwie w obradach Rady spotykamy się w dniu dzisiejszym, by zapoznać Radę z wykonaniem budżetu Miasta za I półrocze oraz by przyjąć istotne dla Miasta regulacje.
Budżet Miasta ustalony 21 stycznia w ciągu I półrocza był zmieniany sześciokrotnie. W efekcie tych zmian plan dochodów zwiększono o kwotę 2 316 669 zł i wynosi 32 292 763 zł. Plan dochodów został wykonany w 49% co pozwoliło na realizację zaplanowanych wydatków budżetowych. W I półroczu nie otrzymaliśmy środków z dotacji rozwojowych na inwestycje finansowane w części ze środków Unii Europejskiej. Inwestycje zgodnie z planem rozpoczęto w I półroczu natomiast terminy płatności nastąpią w II połowie roku. Sytuacja ta powoduje niższe wykonanie wydatków - na poziomie 43 %. Budżet Miasta za I półrocze zamyka się wynikiem dodatnim w kwocie 556 423 zł. Miasto nie posiada zobowiązań wymagalnych. Szczegółową informację z wykonania budżetu otrzymaliście Państwo wraz z materiałami na sesję rady i była ona tematem posiedzeń komisji.
Zanim Rada przystąpi do podejmowania uchwał, tradycyjnie przedstawię w skrócie sprawozdanie z okresu od ostatniej sesji.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem przebiega budowa hali widowiskowo-sportowej. W ramach prowadzonej budowy została dotychczas wypłacona Wykonawcy kwota w wysokości 1 195 181 zł. Dofinansowanie ze środków unijnych pierwszej transzy nastąpi do października w wysokości 614 400 zł. Na październik planowane jest również podpisanie umowy na dofinansowanie inwestycji z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Kwota jaką otrzymamy w tym roku to 1 1000 000 zł.
Zakończona została przebudowa wodociągu rozbiorczego w ulicy Drohiczyńskiej realizowanego przez Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.. Obecnie trwa przebudowa ulicy Drohiczyńskiej realizowana przez Powiatowy Zarząd Dróg w Siemiatyczach w zakres której wchodzi nawierzchnia drogowa z wymianą krawężników i chodników.
Trwają prace w ramach przebudowy ulic na osiedlu Muszkowie wykonawcą jest Konsorcjum: Rejonowy Związek Spółek Wodnych i PDM Siemiatycze . Do 15 września będą zakończone roboty ziemne wraz z podbudową. Termin zakończenia całości zadania ustalony jest do 15 listopada. W trakcie realizacji tej inwestycji stwierdzono konieczność wykonania robót dodatkowych dotyczących wydłużenia kanalizacji deszczowej. Konieczność ich wykonania wynikła w trakcie ustawiania krawężników. W związku z tym zlecono opracowanie dokumentacji na jej budowę na długości 39 mb. Łączny koszt robót dodatkowych zamknie się w kwocie 29.300 zł-,
Trwa przygotowywanie dokumentacji do złożenia wniosku o dofinansowanie z“Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”remontu ulic Pałacowej, Małopolskiej i Leg. Piłsudskiego. Przedmiotowy wniosek zostanie złożony do końca sierpnia br. Za przygotowanie dokumentacji tj. projektu technicznego oraz kosztorysu inwestorskiego z przedmiarem poniesiono już koszty w wysokości 9.100zł -, Nie obejmuje to kosztów dokumentacji na ulicę Leg. Piłsudskiego ponieważ została opracowana w ramach przygotowań do programu “Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno – ściekowej na terenie miasta Siemiatycze”.
W czasie wakacji realizowane były remonty chodników:
- w ul. Ks. Ściegiennego ,
- w ul. Ogrodowej róg Drohiczyńskiej,
- od ul. Pałacowej w kierunku Osiedla Sady,
- w ul. Krótkiej przy budynku ZGM
- oraz w ul. Sikorskiego.
Łącznie ułożono 630 m2 kostki brukowej, ustawiono 56 mb krawężników i 135 mb obrzeży. Prace wykonano przy pomocy pracowników interwencyjnych częściowo dofinansowanych przez Powiatowy Urząd Pracy.
Wykonany został również remont cząstkowy ul. Moniuszki. Wartość wykonanych prac wyniosła 26 888 zł.(brutto) wykonawcą robót było Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe z Siemiatycz.
Rozebrany został budynek mieszkalny przy ul. Spacerowej. Z wykonawcą, w związku z brakiem zainteresowania przetargiem, została zawarta umowa w drodze negocjacji. Wpłacił on na rzecz Miasta kwotę 3500 zł . Na zlecenie Urzędu Miasta Przedsiębiorstwo Komunalne w Siemiatyczach wykonało kanalizację deszczową w ul. Spacerowej. Odbiór wykonanych robót planowany jest na 31 sierpnia. Wartość robót wynosi 31 720 zł (brutto).
25 sierpnia otwarte zostały oferty w przetargu na wykonanie robót drogowych i elektrycznych na ul. Spacerowej. Wpłynęły dwie oferty złożone przez:
- Rejonowy Związek Spółek Wodnych – na kwotę 322 934 zł,
- oraz Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe MAKSBUD – na kwotę 333 809 zł.
Aktualnie trwa szczegółowa ocena złożonych ofert. Ze względu na ograniczone środki w budżecie Miasta, inwestycję planuje się na dwa lata do 30 maja 2010 r. W tym roku miasto może wydać nie więcej niż 100 000 zł.
Złożyłem wniosek o umorzenie części pożyczki przyznanej na „Modernizację miejskiej oczyszczalni ścieków w Siemiatyczach”. Pożyczkę miasto spłaca od 2002 roku. Zgodnie z zasadami przyjętymi przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ostatnie raty spłaty stanowiące10 % pożyczki mogą zostać umorzone. W naszym przypadku byłaby to kwota 366 410 zł. Warunkiem umorzenia jest przeznaczenie równowartości umorzonej kwoty na określone działania w zakresie ochrony środowiska. W Siemiatyczach zostały przeznaczone na rozbudowę kanalizacji deszczowej na terenie położonym w sąsiedztwie siemiatyckich zalewów wodnych.
Z zakresu gospodarowania nieruchomościami
Na dzień 31 sierpnia ogłoszony został przetarg na wykonanie prac rozbiórkowych budynku dawnego młyna przy ulicy Słowiczyńskiej ,w zamian za materiał porozbiórkowy i wpłatę minimalnej kwoty na rzecz miasta 100 zł. Budynek znajduje się w złym stanie technicznym dlatego wymaga jak najszybszej rozbiórki. Pozwoli to uporządkować teren przy zalewie miejskim.
Do sprzedaży w drodze przetargu przeznaczyłem nieruchomość położoną przy ulicy Cerkiewnej, o pow. 566 m2 . Przetarg został wyznaczony na 10 września. Cena wywoławcza nieruchomości wynosi 31 225 zł + 22 % VAT.
Przygotowywane są do sprzedaży w drodze bezprzetargowej dwie nieruchomości:
- przy ulicy Cerkiewnej na poprawienie warunków Parafii Prawosławnej
- oraz przy ulicy Górnej o pow. 140 m2 na poprawienie warunków zabudowy działki należącej do osoby fizycznej.
Do zasobu nieruchomości nabyłem działkę o pow. 527 m2 z przeznaczeniem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na poszerzenie istniejącej drogi prowadzącej od ulicy Drohiczyńskiej w kierunku ulicy Nowej oraz budowy infrastruktury technicznej. Działka została nabyta za 35 457 zł.
W czasie wakacji została zawarta zaledwie jedna umowa notarialna na sprzedaż lokalu mieszkalnego. Sprzedany został lokal przy ulicy Pałacowej 7 za łączną kwotę 7 152 zł., z zastosowaniem 90% bonifikaty. Aktualnie rozpatrywane są 4 wnioski o sprzedaż lokali komunalnych.
Z zakresu oświaty
Pozytywnie został rozpatrzony wniosek Miasta skierowany do Ministerstwa Edukacji na dofinansowanie remontów w szkołach. Miasto otrzymało nieco ponad 130 tys. zł. Z tego 60 tys zł przeznaczono na remont podłogi w Sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 1 oraz 70 tys zł na roboty hydroizolacyjne, wykonanie izolacji pionowej podpiwniczenia gimnazjum nr 1, likwidację zagrzybienia ścian i sufitów sal zastępczych wychowania fizycznego, szatni i stołówki szkolnej.
Dodatkowe środki zostały pozyskane także na nowe wykładziny w Zespole szkół w wysokości 19 950 zł oraz 42 578 zł na sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne do szkoły muzycznej.
W końcu lipca złożyłem akces do udziału w programie Przeciwdziałanie przez sport agresji. We wstępnym wniosku założono prowadzenie wszelkiego typu zajęć sportowych w tym wyjazdy na basen oraz zorganizowanie w szkołach gimnazjalnych siłowni.
Pomoc społeczna
Od 1 sierpnia rozszerzony został katalog zadań własnych z zakresu pomocy społecznej o zasiłki stałe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne . W konsekwencji, należy się liczyć, że zadanie to będzie realizowane ze środków gminy, przynajmniej częściowo. Aby zobrazować skalę zadania podam, że wydatki na zasiłki stałe w I półroczu wyniosły 171 899 zł, natomiast na składki zdrowotne od tych zasiłków 14 243 zł.
Od kilku lat Miasto Siemiatycze realizuje program Pomoc państwa w zakresie dożywiania. W tym roku pozyskaliśmy na ten cel 259 500 zł w tym 38 942 zł na doposażenie kuchni i stołówki w Zespole Szkól im. Jana Pawła II. W ostatnich dniach wystąpiłem do Wojewody Podlaskiego o zwiększenie przyznanych środków o 27 500 zł.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przystąpił do realizacji II edycji projektu Lepsze Jutro. Koszt projektu wynosi 207 677 zł. Wkład Miasta to 27 000 zł pozostałe środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego. Działaniem objętych jest 30 osób. W ramach projektu przeprowadzona zostanie aktywizacja zawodowa, edukacyjna i społeczna. Program będzie realizowany do końca roku.
Pozostałe
W 2007 roku Rada miasta uchwaliła Program Usuwania Wyrobów Zawierających Azbest Na Terenie Miasta Siemiatycze. Przewiduje on między innymi dofinansowanie prac związanych z usuwaniem i utylizacją wyrobów zawierających azbest. W roku 2009 na ten cel zaplanowano w budżecie Miasta 50 000 zł. Od początku roku od mieszkańców Siemiatycz wpłynęły 3 wnioski. Do dnia dzisiejszego dofinansowanie przyznane zostało jednej osobie w wysokości 3 159 zł.
W lipcu z wizytą w Zehdenick, naszym mieście partnerskim, gościła grupa siemiatyckiej młodzieży. Spotkanie w Niemczech było rewizytą - młodzież poznała się w trakcie warsztatów polsko-niemieckich zorganizowanych w Siemiatyczach w czerwcu ubiegłego roku. Celem spotkania było zacieśnienie istniejących kontaktów między młodzieżą miast partnerskich. Cel ten został osiągnięty dzięki wzajemnym zajęciom, rozmowom i spotkaniom językowym. Program wizyty przewidywał między innymi: mini kursy językowe, wycieczki rowerowe. Warsztaty dofinansowała Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży.
W pakiecie przygotowanych projektów na dzisiejszą sesję jest między innymi uchwała zmieniająca uchwałę z kwietnia br w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego. Zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego wynikają z konieczności ujednolicenia nazewnictwa zastosowanego w harmonogramie realizacji przedsięwzięcia oraz w przedmiotowej uchwale. Tytuł zadania określony poprzednio jako: Rozbudowa kanalizacji sanitarnej w Siemiatyczach zamieniono na Budowa kanalizacji deszczowej na osiedlu Muszkowie w ulicach: Łąkowa, Mokra, Rumiankowa oraz w ulicach Ks. Brzóski i Spacerowej wraz z separatorem .
Przygotowana została również zmiana Wieloletniego Programu Inwestycyjnego. Przy realizowanych inwestycjach zaktualizowana została wysokość nakładów zgodnie z zawartymi umowami. Dodano nowe inwestycje:
- Budowa ulicy Spacerowej
- oraz budowa kolektora deszczowego wraz z nawierzchnią ul. Ks. Brzóski częściowo współfinansowane z umorzenia pożyczki o czym wspominałem wcześniej.
Z programu usunięte zostały takie inwestycje jak:
- zmiana pokrycia dachu budynku Gimnazjum Nr 1,
- termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (szkoła podstawowa nr 1 i zespół szkół integracyjnych),
- oraz rozwój gospodarczy filarem rozwoju Siemiatycz – kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych, gdyż nie mają szans na dofinansowanie ze środków zewnętrznych.
W ostatnim numerze Głosu Siemiatycz znalazł się list otwarty radnego Mudla w którym zarzuca mi blokowanie budowy ul. Wysokiej. Ze względu na to, że bardzo „przyjazna” wobec mojej osoby miejscowa gazeta na pewno nie zamieści w całości mojej odpowiedzi na list „tzw. otwarty” radnego Mudla, pragnę na zakończenie jeszcze raz wyjaśnić zagadnienie przebudowy ul Wysokiej w 2010 r.
Właścicielem ul. Wysokiej jest Powiat Siemiatycki. Wystąpił on do Miasta Siemiatycze z wnioskiem o partycypowanie w budowie i 14 marca 2008 r. Rada Miasta podjęła uchwałę intencyjną w sprawie udzielenia pomocy finansowej w realizacji budowy ul. Drohiczyńskiej w roku 2009 w wysokości 361 000 zł i budowy ul. Wysokiej w roku 2010 r. w wysokości 224 000 zł. Po uzyskaniu przez starostwo aprobaty przez Urząd Marszałkowski i ujęcia tych ulic w zadaniach inwestycyjnych, w dniu 30 lipca 2008 r. Rada Miasta podjęła uchwałę potwierdzającą wcześniejsze zobowiązanie i inwestycje te są przyjmowane do budżetu w 2009 i 2010 r. Jak Państwo wiecie miasto opracowuje kompleksową dokumentację do projektu pod nazwą Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta Siemiatycze. W budżecie Miasta na rok 2008 w wykazie zadań inwestycyjnych pod pozycją 4 ujęte było opracowanie dokumentacji technicznej na projekt drogowy i kanalizację sanitarną węzła nr 4 obejmującego ulice: Wysoką, oraz ulice między ulicą Słowiczyńską a ul. Górną włącznie z ulicami: Świerkową, Sosnową Akacjową , Lipową i innymi w rejonie. Przetarg na realizację tego zadania wygrała firma GRONTMIJ. W ramach dokumentacji wydana była decyzja środowiskowa i pozwolenie na budowę - 26 czerwca 2009 r. Opracowując dokumentację dokonano inwentaryzacji kanalizacji sanitarnej ul. Wysokiej i okazało się, że nie zachodzi potrzeba przebudowy tego kolektora o czym informowałem radnych podczas ostatniej sesji. Pomimo, iż w pozwoleniu na budowę w nazwie węzła kanalizacyjnego występuje ulica Wysoka, kanał sanitarny nie będzie przebudowywany w tej ulicy. W świetle powyższych faktów nie miałem i nie mam zamiaru w jakikolwiek sposób blokować modernizacji ulicy Wysokiej. Na zakończenie pragnę nadmienić, że nie posiadam żadnej szuflady w której zalegałyby jakiekolwiek dokumentacje techniczne, których termin realizacji uległby przedawnieniu. Reasumując list otwarty radnego Eugeniusz Mudla do mnie mija się całkowicie z prawdą a jest jedynie popisem samo zaistnienia bądź zaznaczenia swojej aktywności w lokalnej prasie.
Metryka strony