Protokół Nr XXXIII/13

Numer XXXIII/13
Data wydania 2013-01-30
Protokół Nr XXXIII/13

 

z obrad XXXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali Konferencyjnej Urzędu Miasta w dniu 30 stycznia 2013 roku

 

Obrady XXXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 14:15.

 

W obradach XXXIII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 13, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

 

Radni obecni na XXXIII sesji:
  1.  Witold Berski
  2.  Jan Boguszewski
  3.  Rafał Burakowski
  4.  Jan Hyndza
  5.  Katarzyna Jarocka
  6.  Jerzy Korowicki
  7.  Antoni Kosieradzki
  8.  Walentyna Kożuchowska
  9.  Teresa Milewska
  10.  Eugeniusz Mudel
  11.  Paweł Onieszczuk
  12.  Agnieszka Monika Zalewska
  13.  Roman Zdrojewski

  Radni nieobecni na XXXIII sesji:

  1.   Agnieszka Anna Sitarska
  2.  Krzysztof Andrzej Szyszko.

 

 W obradach XXXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1.   Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2.  Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta
  3.  Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4.  Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

  oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

 

Do punktu 1otwarcie obrad

 

            Obrady XXXIII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 30 stycznia 2013 r. otworzył Wiceprzewodniczący Rady Miasta – Eugeniusz Mudel, który na wstępie powitał zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXIII sesję Rady Miasta.

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad

 

 Wiceprzewodniczący Rady stwierdził w tym punkcie, że porządek obrad radni otrzymali wcześniej. Wiceprzewodnicząca Rady Miasta zapytał czy ktoś zgłasza jakieś uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

- Głos zabrał radny Onieszczuk, wnioskując aby włączyć do porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej na działalność MOPS i Burmistrza oraz przedstawienie Protokółu Komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 5.

 

- Wiceprzewodniczący Rady Miasta zaproponował, aby uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi dopisać w  punkcie 8 a, natomiast Protokół Komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 5 dopisać w punkcie 8 b.

 

Wiceprzewodniczący zaproponował przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXIII sesji, na 13 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 13 radnych.

 

Innych propozycji zmian porządku obrad XXXIII sesji radni nie wnieśli.

 

            Następnie Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXIII sesji wraz z przegłosowaną poprawką - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 13 radnych.

 

Przyjęty porządek obrad XXXIII sesji przedstawia się następująco:

 

1)      otwarcie obrad.

 

2)      przyjęcie porządku obrad.

 

3)      przyjęcie protokołu z obrad XXXI i XXXII sesji Rady Miasta.

 

4)      sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

 

5)      interpelacje i zapytania radnych.

 

6)      podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych na 2013 rok.

 

7)      podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2016.

 

8a) podjecie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi,

 

8b) przedstawienia protokołu komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 5

 

9) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta na 2013 r.

 

10) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

11)wolne wnioski.

 

12) zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołów z obrad XXXI i XXXII sesji Rady Miasta

 

Wiceprzewodniczący Rady poinformował radnych, że protokoły z XXXI i XXXII sesji Rady Miasta wyłożone są na biurku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki, to uzna się je za przyjęte.

 

Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

 

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu

 

Do punktu 5 – interpelacje i zapytania radnych

 

Radni podczas XXXIII sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

- Radny Zdrojewski zapytał dlaczego od kilku dni nieczynny jest Orlik? Radny zapytał jakie są tego przyczyny? Osoby, które chcą korzystać z boiska to chętnie same je odśnieżą.

 

- Radny Zdrojewski zapytał również o to, dlaczego tak wcześnie zapala się światło przy hali widowiskowo-sportowej?

 

- Radny Zdrojewski zapytał o to, co z kotłownią na Osiedlu Tarasy? Bloki na Osiedlu zostały odmalowane i są już „czarne”. Radny dodał, że w ubiegłym roku obiecano, że do 31 marca będzie coś zrobione, niestety nic się nie zmieniło.

 

- Radny Zdrojewski w imieniu mieszkańców Osiedla Tarasy podziękował Burmistrzom i Radzie Miasta za zrobienie oświetlenia drogi łączącej Osiedle Tarasy z ulicą Żwirki i Wigury.

 

- Radny Kosieradzki w imieniu mieszkańców ulicy Miłkowskiego chciałby zgłosić prośbę o wykonanie kanalizacji tej ulicy. Radny powiedział, że w tym roku ma być wykonywane uzbrojenie ulicy Anny Jabłonowskiej. Ulica Miłkowskiego nie została ujęta w projekcie. Mieszkańcy ulicy we własnym zakresie wykonali doprowadzenie wody oraz instalacje elektryczną. Radny zwrócił się z prośbą o wsparcie tej inicjatywy.

 

- Radny Kosieradzki zapytał, czy istnieje możliwość aby firma zajmująca się odśnieżaniem, przy większych opadach śniegu, oczywiście za odpłatnością, odśnieżała również chodniki przy prywatnych posesjach? W okresie letnim można by było też sprzątnąć chodniki przy posesjach prywatnych.

 

- Radna Kożuchowska korzystając z obecności Prezesa Spółdzielni chciała zapytać o podwyżkę gazu. Radna powiedziała, że „w ubiegłym roku do skrzynek pocztowych wrzucono informację o zmianie wysokości opłat za użytkowanie lokalu, które jest spowodowane zmianą wysokości opłaty za zużycie gazu. Opłata ta wynosiła 7,15 zł za osobę, podwyższono ją do 8,08 zł. Mieszkańcy pytają czym to jest spowodowane? Wszystkim wiadomo, że generalnie w tym roku stawka za gaz jest niższa, dlaczego my dostaliśmy podwyżkę? Do informacji dołączona jest uchwała Rady Nadzorczej, jest wskazana podstawa prawna. Gdyby w tej informacji było uzasadnienie czym to zostało podyktowane, nie byłoby aż tak wielu pytań”.

 

- Radny Burakowski poruszył temat wymiany rur ciepłowniczych na osiedlach. Radny powiedział, że „wyczytał w prasie, że taka wymiana będzie robiona na ulicy Andersa i Sikorskiego. Czy są planowane takie remonty również na innych osiedlach, szczególnie chodzi o Osiedle Sady, gdzie sieć ciepłownicza jest chyba w najgorszym stanie?” Radny dodał, że na tym osiedlu są tzw. podgrzewane chodniki, a za utratę ciepła płacą mieszkańcy.

 

- Radny Hyndza zapytał, o to kiedy rozpoczną się prace na oczyszczalni, na którą miasto otrzymało 7,5 mln dotacji. Radny zapytał też, o to kto będzie pilnował tych prac i za nie odpowiadał?

 

- Radny Hyndza zapytał też o odśnieżanie chodników na ul 11 listopada?

 

- Radny Hyndza powiedział, że trzeba coś zrobić z ulicą Żeromskiego, ponieważ jest ona w tragicznym stanie.

 

- Radny Korowicki poruszył temat stołówki dla podopiecznych MOPS. Radny powiedział, że rozmawiał z osobami korzystającymi z tych obiadów i są oni bardzo zadowoleni zarówno z obiadów jak i z obsługi, ale pytają o to, czy istnieje możliwość zorganizowania obiadów również w soboty? Radny zapytał jaki byłby koszt dodatkowych obiadów?

 

- Radny Korowicki poruszył temat emerytów pracujących w urzędzie i podległych jednostkach. Radny powiedział, że zobowiązali go do tego wyborcy aby ten temat poruszyć na sesji.

 

Do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych na 2013 rok.

 

Wiceprzewodniczący Rady poinformował radnych, iż wpłynęło pismo od NZSS „Solidarność” pozytywnie opiniujące projekty uchwał na dzisiejszą sesję.

 

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych na 2013 rok, Wiceprzewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/158/13/ stanowi Załącznik Nr 4/

 

Do punktu 7 - podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2016

 

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2016, Wiceprzewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/159/13/ stanowi Załącznik Nr 5/

 

Do punktu 8a – podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi

 

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi, Wiceprzewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXII/161/13/ stanowi Załącznik Nr 6/

 

Do punktu 8b – przedstawienia protokołu komisji Rewizyjnej z kontroli Przedszkola Nr 5

 

Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy radni zgłaszają pytania do tego protokołu? Radni pytań i uwag nie zgłosili. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad przyjęciem protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Przedszkola Nr 5, Wiceprzewodniczący zapytał kto jest za przyjęciem protokołu - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem protokołu głosowało 13 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie. Protokół stanowi Załącznik Nr 7.

 

Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta na 2013 r.

 

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy radni zgłaszają pytania do tej uchwały. Radni pytań i uwag nie zgłosili. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta na 2013 r., Wiceprzewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXII/160/13/ stanowi Załącznik Nr 8/

 

Do punktu 10 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz oraz Zastępca Burmistrza Miasta – Henryk Czmut.

 

- odnosząc się do interpelacji radnego Zdrojewskiego w sprawie nieczynnego Orlika, Burmistrz odpowiedział, że z tego co wie to Orlik zawsze był czynny, nawet zimą, a w ubiegłym roku z tego tytułu otrzymał 2 miejsce i nagrodę od Ministra Sportu. O udzielenie odpowiedzi na temat Orlika i oświetlenia hali Burmistrz poprosił Dyrektora MOSiR.

 

- odnosząc się do interpelacji radnego Zdrojewskiego w sprawie kotłowni na osiedlu tarasy, Burmistrz odpowiedział, że Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego szuka cały czas jakiegoś rozwiązania.

 

- odnosząc się do interpelacji radnego Kosieradzkiego w sprawie kanalizacji ulicy Miłkowskiego, Burmistrz odpowiedział, że wpłyną wniosek mieszkańców o wykonanie kanalizacji i wodociągu na ulicy. Burmistrz dodał, że na tej ulicy trzeba też zrobić oświetlenie, ale w pierwszej kolejności należałoby wykupić grunty za Eurodomem na poszerzenie drogi. Burmistrz powiedział, że jeśli tylko się uda to podczas robót na ulicy Jabłonowskiej zostanie doprowadzona woda i zrobiona kanalizacja, również na ulicy Miłkowskiego.

 

- odnosząc się do interpretacji radnego Hyndzy w sprawie oczyszczalni i budowy Biogazowi, Burmistrz odpowiedział, że prace rozpoczną się po przetargach, najprawdopodobniej w połowie roku. Przedsiębiorstwo Komunalne jest inwestorem, więc na pewno dla Prezesa będzie zależało, żeby wszystkiego dopilnować i nie zwracać środków.

 

- odnosząc się do interpretacji radnego Hyndzy w sprawie ulicy Żeromskiego, Burmistrz odpowiedział, że ulica Żeromskiego w ubiegłym roku była dożwirowana. Burmistrz dodał, że jak tylko warunki pogodowe na to pozwolą to droga ta zostanie dożwirowana i wyrównana. Burmistrz powiedział, że w fatalnym stanie są również ulice Miłkowskiego i przedłużenie ulicy Ogrodowej, które również zostaną wyrównane jeśli pogoda na to pozwoli.

 

- odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie dodatkowych obiadów w soboty dla podopiecznych MOPS, Burmistrz odpowiedział, że w budżecie MOPS wydaje się 327 tys. zł na dożywianie. Burmistrz dodał, że bardzo się cieszy, że praca Pani Kierownik MOPS jest doceniana.

 

- odnosząc się interpelacji radnego Korowickiego w sprawie emerytów zatrudnianych w Urzędzie, Burmistrz poinformował, iż w Urzędzie nie ma pracujących emerytów, jedna osoba jest w wieku emerytalnym i być może w niedługim czasie przejdzie na emeryturę. W tym roku najprawdopodobniej przejdą na emeryturę  jeszcze dwie albo trzy osoby. W urzędzie pracuje mnóstwo młodych osób.

 

- odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie dodatkowych obiadów, kierownik MOPS – Pani Ewa Romaniuk powiedziała, że budżet MOPS na dożywianie wynosi 327 tys. zł, w programie dożywiania jest również dożywianie dzieci. Stołówka czynna jest 5 dni w tygodniu, a korzysta z niej ok. 60 osób dorosłych. Koszt utrzymania stołówki wynosi 55 tys. zł rocznie. Ten jeden dodatkowy dzień kosztowałby ok. 12 tys. zł.

 

- Burmistrz dodał, że mieszkańcy korzystający ze stołówki otrzymują też produkty żywieniowe, które w zupełności powinny wystarczyć na przygotowanie posiłków w pozostałe dni tygodnia. W tym momencie nie ma środków na dodatkowe dożywianie, jeżeli Pani Kierownik znajdzie środki, to być może uda się zorganizować dodatkowe posiłki.

 

- odnosząc się interpelacji radnego Hyndza na temat odśnieżania ul 11 listopada, Z-ca Burmistrza odpowiedział, że „jeśli są nieruchomości niezamieszkałe to Generalna Dyrekcja w ramach swoich działań odśnieża chodniki i dlatego te odśnieżanie jest przerywane. Według interpretacji przepisów jeśli jest budowa mieszkaniowa to sam właściciel powinien odśnieżyć chodnik. Oni jako zarządca drogi odśnieżają fragmenty przy niezamieszkałych terenach”.

 

- odnosząc się do interpretacji radnego Burakowskiego w sprawie wymiany rur ciepłowniczych na osiedlu Sady, Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego odpowiedział, że „przedsiębiorstwo jest na etapie uzyskiwania pozwoleń na budowę na ulicy Sikorskiego i Andersa. Następny element, który chcemy robić to połączenie kotłowni węglowej z planowaną budową basenu i wymiana rur ciepłowniczych na Osiedlu Wysokie i Czysta Dolina”.

 

- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że Radnego Burakowskiego pytał, czy jest możliwa wymiana rur ciepłowniczych na Osiedlu Sady?

 

- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego – Pan Janusz Żoch, powiedział, że „na dzień dzisiejszy ma taką wizję żeby zrobić wszystko na Osiedlu Wysokim, ponieważ tam nie ma uzbrojonego terenu, są tam stare chodniki i drogi. Ponosimy mniejszy koszt, jeśli wchodzimy w jedno osiedle i robimy wszystko kompleksowo. Zajmie to nam ok. 2-3 lat. Chyba, że pojawią się środki z zewnątrz na modernizację sieci ciepłowniczym, które w większym zakresie pozwolą nam przyspieszyć finansowanie tych inwestycji. Jeśli chodzi o Osiedle Sady to są tam nowe chodniki, trawniki więc koszt odtworzenia i modernizacji tej sieci jest wyższy”.

 

- odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej w sprawie podwyżki cen gazu, Prezes Spółdzielni odpowiedział, że część nieruchomości na Osiedlu Wysokim ma zbiorcze gazomierze. Gaz rozliczny jest zaliczkowo na mieszkańca. Rozliczony został 2012 rok i zaliczki, które wpłynęły od mieszkańców okazały się za niskie, dlatego musiała nastąpić podwyżka gazu. Jeśli przy kolejnym rozliczeniu będą jakieś nadwyżki na poszczególnych nieruchomościach, to na pewno zostaną one zwrócone mieszkańcom.

 

- odnosząc się do interpelacji radnego Zdrojewskiego w sprawie Orlika, Dyrektor MOSiR powiedział, że Orlik był zamknięty przez kilka dni. Podczas obfitych opadów śniegu użytkownicy boiska wdeptali śnieg, ten śnieg zamarzł i nie dało się go usunąć. Dbając o to aby nie uszkodzić struktury nawierzchni boiska, Orlik został zamknięty.

 

- Radny Zdrojewski powiedział, że wisi ogłoszenie z informacją, że Orlik jest nieczynny.

 

- Pan Pyzowski powiedział, że zainteresowanie Orlikiem jest niewielkie. Osobom zainteresowanym udzielamy informacji. Dyrektor MOSiR dodał, że pracownicy starają się na bieżąco odśnieżać boisko, aby nie zniszczyć nawierzchni i aby boisko jak najdłużej służyło mieszkańcom.

 

- Wiceprzewodniczący powiedział, że wszyscy chcemy, aby te obiekty służyły jak najdłużej.

 

- Dyrektor MOSiR powiedział, że jeśli chodzi o oświetlenie hali to lampy zapalają się gdy jest już zmrok. Pan Pyzowski dodał, że nikt nie zgłaszał, że światła palą się za wcześnie, a część latarni na prośbę mieszkańców została skierowana na Osiedle, m.in. na śmietnik i na rzeczkę.

 

- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego odnosząc się do interpelacji radnego Zdrojewskiego w sprawie kotłowni na Osiedlu Tarasy, powiedział, że miesiąc temu na sesji temat ten był poruszany i w ciągu miesiąca nic się nie zmieniło. Prezes powiedział, że „będzie dymiło dopóki nie zdecydujemy się na duże inwestycje. Dzisiaj mamy do udźwignięcia inwestycje tj. kanalizację, biogazownię, planujemy też wymianę sieci ciepłowniczej.  Chcieliśmy mniejszym kosztem coś zrobić, niestety nie udało się. Miała być duża elektrownia na biomasę, która by służyła wszystkim. Zrezygnowano z tego ponieważ okazała się ona nierealna do zrealizowania ze względów finansowych. Jeśli zrobimy źródło ciepła gazowe to podniesie to koszty eksploatacyjne dla mieszkańców o ok. 50 % za energię cieplną. Wchodzenie w ciepłownię miałową nowszej generacji, to wydatek rzędu 10 mln zł. Są to rzeczy, na które powinno się zrobić analizę finansową, powinien być dodatni wynik ekonomiczny tego przedsięwzięcia i najważniejsze jest to aby takie przedsięwzięcie nie „zabiło” kosztami mieszkańców tych bloków.

 

Do punktu 14 – wolne wnioski

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

 

- Radny Berski zapytał o to, jak to jest możliwe, że na Osiedlu Tarasy przy dużych mrozach w niektórych miejscach jest zielona trawa. Mieszkańcy bloków bardzo dużo płaca za ciepło, które jest marnowane. Radny poruszył też temat drogi dojazdowej do hali, którą należałoby posypywać, ponieważ jest tam bardzo ślisko, szczególnie przy wyjeździe na ulicę 11 Listopada. Samochody mają tam problem z wyjechaniem, a piesi maja problem z poruszaniem się. Radny zapytał też o ulicę Armii Krajowej, gdzie pozostawiono nie naprawiony kawałek drogi. Radny zapytał, czy Powiat zamierza tą drogę naprawić?

 

- Burmistrz odpowiedział, że w miejscu skrzyżowania ulicy Armii Krajowej z ulicą Kościuszki jeszcze w tym roku ma powstać rondo. Przedsiębiorstwo Komunalne będzie też robiło tam kanalizację.

 

- Radny Hyndza zapytał, czy dałoby się zaprosić na komisję lub na sesję Dyrektora SP ZOZ i Panów z GDDiA?

 

- Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o GDDiA to raczej są małe szanse na to, aby przyjechał do nas Dyrektor, natomiast jest możliwość zaproszenia osoby odpowiedzialnej za nasz rejon. Burmistrz powiedział, że planował zaprosić dyrektora SP ZOZ w marcu, jeśli jest potrzeba to można zaprosić dyrektora wcześniej.

 

- Radny Korowicki poruszył temat skateparku. Radny powiedział, że widział, że młodzież nawet w mrozy próbuje odśnieżać obiekt i jeździć. Radny Korowicki zapytał, czy ktoś opiekuje się skateparkiem?

 

- Burmistrz odpowiedział, że uroczyste otwarcie skateparku jest planowane na wiosnę. Zorganizowane zostaną wtedy zawody, zostaną zaproszeni goście. Burmistrz dodał, że młodzi użytkownicy skateparku umawiają się na jego odśnieżanie na facebooku. Wygląda na to, że młodzież będzie dbać o ten obiekt, co bardzo nas cieszy.

 

- Dyrektor MOSiR dodał, że jeśli ktoś chce jeździć na skateparku w taką pogodę musi przynieść zaświadczenie od rodziców, o wyrażeniu zgodna na jazdę w takich warunkach. To jest sport wysokiego ryzyka. Pan Pyzowski powiedział, że jest bardzo duże zainteresowanie obiektem, co tylko potwierdza, że inwestycja była potrzebna.

 

- Radna Milewska poprosiła o odśnieżanie parkingu przy Przedszkolu Nr 3.

 

- Radny Berski powiedział, że nie uzyskał jeszcze odpowiedzi na pytanie w sprawie kanałów ciepłowniczych na Osiedlu Tarasy.

 

- Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej powiedział, że właścicielem kanałów ciepłowniczych na wszystkich osiedlach jest Przedsiębiorstwo Komunalne.

 

- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego odpowiedział, że „kanały ciepłownicze należą do przedsiębiorstwa, ale przedsiębiorstwo tych kanałów nie wybudowało, tylko otrzymało je w 1994 r. od Miasta. Dostaliśmy ta infrastrukturę w prezencie. Wyszliśmy z założenia, że już czas najwyższy ten temat załatwić. Wychodzimy z propozycją wymiany rur i modernizacji sieci ciepłowniczej. Oczekujemy od mieszkańców osiedla, na którym ten pierwszy etap będzie robiony szybkiego wyrażenia zgody na dysponowanie gruntem na cele budowlane”. 

 

- Zastępca Burmistrza – Pan Henryk Czmut powiedział, że „analizując kierunki wsparcia przyszłej polityki unii europejskiej na lata 2014-2020, można stwierdzić, iż efektywność energetyczna jest jednym z trzech podstawowych elementów, które będą mocno wspierane. Istnieje szansa, że zostaną uruchomione programy, które pozwolą nieefektywne energetycznie elementy infrastruktury ciepłowniczej modernizować. Może najbliższe lata pozwolą w znacznym stopniu przyspieszyć działanie, o którym mówił Pan Prezes”.

 

- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że mieszkańcy Osiedla przy POM-ie wzięli sprawę w swoje ręce i sami wybudowali własną kotłownię.

 

- Radna Jarocka zapytała o dofinansowanie przebudowy mostu na ulicy Słowiczyńskiej.

 

- Wiceprzewodniczący powiedział, że przebudowa mostu została przesunięta na późniejszy termin.

 

- Radna Jarocka powiedziała, że trzeba naciskać w Starostwie o remont ulicy Kilińskiego, która jest w kiepskim stanie.

 

- Burmistrz powiedział, że szereg ulic w mieście jest nie tylko naszych, ale korzystają z nich mieszkańcy naszego Miasta. Nie każdy musi wiedzieć która droga jest powiatowa, a która wojewódzka. Chodzi o komfort przemieszczania się naszych mieszkańców. Dochodzą do nas informacje, że ulica Kilińskiego i Słowiczyńską są w bardzo złym stanie. Będziemy rozmawiać z Powiatem na temat remontu ulicy Kilińskiego. Nasz udział w współfinansowaniu kilku inwestycji jest spory, więc możemy się do nich zwracać z wnioskiem o remont ulic.

 

- Radny Berski powiedział, że mieszkańcy bloku przy kinie pytają o to, kto jest właścicielem budynku kina. Mieszkańcy boją się żeby ten budynek się nie zawalił.

 

- Burmistrz powiedział, że zwróci się do właściciela budynku kina, aby zadbał o bezpieczeństwo i porządek w rejonie budynku.

 

- Radny Hyndza zapytał, czy w Siemiatyczach będzie fotoradar?

 

- Burmistrz odpowiedział, że postara się aby radny Hyndza mógł zadać osobiście pytanie dla przedstawiciela GDDiA.

 

Do punktu 15 – zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXIII sesji Rady Miasta w dniu 30 stycznia 2013 r. Wiceprzewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 14:15.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała         Wiceprzewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur          Eugeniusz Mudel

 

Sprawozdanie na sesję 30 stycznia 2013

 

Panie Przewodniczący! Wysoka Rado!

 

            Zanim Rada przystąpi do debaty w sprawie skierowanych na dzisiejszą sesję projektów uchwał, krótko przedstawię stan realizacji bieżących zadań.

 

Z wielką przyjemnością informuję Państwa, iż realnego kształtu nabierają zapewnienia likwidacji uciążliwości odorowych z miejskiej oczyszczalni. Projekt Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. pn. „Efektywne zagospodarowanie osadów ściekowych poprzez ich wykorzystanie energetyczne na potrzeby produkcji energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu” po posiedzeniu Komisji Oceny Projektów, które wpłynęły do konkursu nr 4 Oś Priorytetowa V. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska Działanie 5.2 Rozwój lokalnej infrastruktury ochrony środowiska - Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, znalazł się na 15 pozycji listy rankingowej. Planowane przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie w wysokości 7 411 601,09 zł. Ogólna wartość projektu wynosi 11 814 232,69 zł.

 

Przedsięwzięcie polega na budowie kogeneracyjnego źródła energii elektrycznej i cieplnej wykorzystującego jako paliwo biogaz powstający w wyniku fermentacji metanowej osadów ściekowych w oczyszczalni ścieków w Siemiatyczach przy ul. Kościuszki 73. Projekt zakłada budowę biogazowi wykorzystującej osady pościekowe. Efektem produkcji energii będzie:

 

1.      redukcja ilości osadów ściekowych o 30% ich masy surowej,

 

2.      redukcja masy osadów kierowanych do odwodnienia i higienizacji,

 

3.      zmniejszenie uciążliwości odorowej oczyszczalni ścieków,

 

4.      uzyskanie energii elektrycznej i cieplnej w ilości niezbędnej do prowadzenia procesów technologicznych w planowanej biogazowni bez konieczności zakupu energii z sieci elektroenergetycznej.

 

28 grudnia 2012 r. dokonano protokolarnego zakończenia i rozliczenia remontu budynków mieszkalnych przy ulicy Zaszkolnej 8 i Krótkiej 6. Zadanie zostało zrealizowane ze środków zewnętrznych w ramach programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce. Przyznane dofinansowanie zostało wykorzystane w pełnej wysokości tj. 55 000 zł przy niewielkim wkładzie własnym Miasta. W ramach remontu wymieniono pokrycie dachowe, wykonano nowy szalunek budynku przy ul. Zaszkolnej i wymieniono część stolarki.

 

Zakończone zostały również prace związane z budową I Etapu oświetlenia ulicznego ulicy Armii Krajowej na odcinku od transformatora przy budynku socjalnym w kierunku osiedla Hortex. Ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne termin zakończenia prac przewidziany w umowie - 28 grudnia 2012 został wydłużony o 26 dni. Obecnie wykonawca zgłosił zakończenie robót. Aktualnie trwają przygotowania do odebrania  inwestycji  przez Zakład Energetyczny. 

 

Jak wcześniej sygnalizowałem Państwu miasto miało kłopoty z realizacją budowy kompleksu sportowego „Moje Boisko Orlik 2012”.  Główny Wykonawca firma „HALIFAX International” ostatecznie przerwał prace.  10 stycznia br. został ogłoszony przetarg na dokończenie inwestycji. Otwarcie ofert jest ustalone na 4 lutego. Na dzień dzisiejszy można stwierdzić, że przetarg cieszy się dużym zainteresowaniem. Do Miasta kierowane są  liczne pytania uzupełniające z różnych firm potencjalnych oferentów.

 

W związku z nieterminową realizacją inwestycji przez „HALIFAX International”  Miasto zgłosiło żądanie zapłaty z tytułu gwarancji ubezpieczenia należytego wykonania kontraktu do Towarzystwa Ubezpieczeń SA UNIQA Centrum Likwidacji Szkód w Łodzi. Żądana kwota gwarancji to 92 721,62 zł. Pierwotnie nasze żądanie zostało rozpatrzone odmownie.  20 grudnia 2012 r. wystąpiliśmy do Towarzystwo Ubezpieczeń z ostatecznym wezwaniem do zapłaty należności informując, że w przypadku odmowy miasto wystąpi z powództwem cywilnym. Po tym wezwaniu Towarzystwo zdecydowało o uznaniu roszczenia miasta i przyznało wypłatę żądanej kwoty.

 

            Z prawdziwą przyjemnością pragnę poinformować, że 10 stycznia wpłynęła do Urzędu Miasta informacja  o umorzeniu przez Wojewodę Podlaskiego postępowania w sprawie zwrotu przez nasze miasto dotacji w wysokości 199 000 zł przeznaczonej na adaptację pomieszczeń przyszłego żłobka. Po przedstawieniu przez miasto rozliczenia punktem spornym stał się termin opłacenia jednej z faktur.

 

            Po wielomiesięcznej wymianie korespondencji i złożeniu przez miasto odwołania do Ministra Finansów, Wojewoda Podlaski uznał wykorzystanie dotacji przez miasto za zgodne z celem i jak wspomniałem wcześniej umorzył prowadzone postępowanie. Tym samym sprawa, którą z uwagą śledziło wiele osób, została zakończona pomyślnym rozstrzygnięciem dla miasta.

 

Tegoroczna zima, szczególnie w ostatnim okresie, przysparza wiele pracy drogowcom.  Koszt zimowego utrzymania ulic w grudniu wyniósł 27 216 zł. Szacujemy, że  w styczniu wyniesie ok. 30 tys. zł. W przypadku przedłużających się opadów zostanie rozważona możliwość wywozu śniegu z centrum Miasta. Jeżeli w kolejnych tygodniach utrzymają się obfite opady śniegu lub będzie konieczność prowadzenia intensywnych działań przeciwdziałających śliskości ulic, zaplanowana w budżecie Miasta kwota na utrzymanie zimowe zostanie wyczerpana już w lutym br.

 

31 grudnia  ogłoszony został konkurs na wsparcie przedsięwzięć w zakresie sportu. Na konkurs wpłynęły dwie oferty. Aktualnie trwa procedura ich oceny.

 

11 stycznia br. w ramach projektu „Siemiatycze na drodze rozwoju” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach umowy z powiatem siemiatyckim, odbyło się pierwsze spotkanie dotyczące opracowania strategii rozwoju dla obu jednostek tj. Miasta i Powiatu. Obie strategie obejmą okres do 2020 r.   Spotkanie miało charakter roboczy. Zaproszone osoby w tym m.in. radni, przedsiębiorcy, pracownicy urzędu i jednostek podległych skupieni w grupach tematycznych przygotowywali diagnozę stanu obecnego i dane wyjściowe do dalszej analizy. Na podstawie tych danych projekt strategii zostanie przygotowany przez Instytut Transferu Wiedzy i Innowacji Sp z O.O. z Białegostoku. Prace nad dokumentem będą trwały przez najbliższe miesiące. Ostateczny kształt Strategii Rozwoju Miasta zostanie ustalony uchwałą Rady.

 

W ostatnim czasie Miasto przystąpiło do opracowywania dokumentacji aplikacyjnej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: Działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion. W ramach projektu planuje się zakup sprzętu komputerowego oraz sfinansowanie dostępu do Internetu mieszkańcom Siemiatycz z grona osób m.in. objętych systemem wsparcia społecznego, niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Pomoc skierowana zostanie do około 200 indywidualnych gospodarstw domowych. Wsparcie finansowe będzie przeznaczone na zapewnienie dostępu do Internetu oraz serwisowanie urządzeń, a także na przeprowadzenie niezbędnych szkoleń.

 

Grupy docelowe objęte wsparciem to:

 

- gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,

 

- gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych,

 

- dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej uprawniającej do uzyskania stypendiów socjalnych, typowana do otrzymania wsparcia we współpracy ze szkołą lub ośrodkami pomocy społecznej,

 

- osoby niepełnosprawne ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem równoważnym,

 

- rodziny zastępcze,

 

- osoby z grupy 50+, których przeciętny miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty najniższych gwarantowanych świadczeń emerytalno-rentowych ogłaszanych komunikatem Prezesa ZUS - obecnie kwoty 799,18 zł

 

- dzieci i młodzież ucząca się z bardzo dobrymi wynikami w nauce, z rodzin w których przeciętny miesięczny dochód opodatkowany na osobę w rodzinie, z roku poprzedzającego rok udziału w projekcie był niższy, niż ostatni aktualny roczny wskaźnik: „Przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę w gospodarstwie domowym”  opublikowany przez Prezesa GUS w Biuletynie Statystycznym (wskaźnik ten za rok 2011 wynosi 1226,95 zł). Termin złożenia wniosku upływa 8 marca.          

 

            15 stycznia 2013 r. w Urzędzie Miasta odbyło się wręczenie nagród zwycięzcom konkursu plastycznego dla szkół podstawowych - Moje Miasto Siemiatycze "470 lat razem". Na konkurs wpłynęło 10 prac. Cztery osoby otrzymały nagrody rzeczowe w postaci odtwarzaczy mp3 i 6 osobom przyznano wyróżnienia w postaci pamiątkowych dyplomów. Prace zwycięzców i wyróżnionych znajdują się na stronie internetowej miasta w zakładce 470-lecie nadania praw miejskich Siemiatyczom. Znajdują się tam również fotorelacje z imprez i uroczystości odbywających się w 2012 r.          

 

            Rozstrzygnięta została II edycji konkursu na wystrój świąteczny balkonu, posesji i witryny sklepowej. Nagrody główne zostały przyznane:

 

            - Panu Eugeniuszowi Jakimiuk – za dekorację posesji przy ul. Fryderyka Chopina w Siemiatyczach

 

- oraz Kwiaciarni KAKTUS Radosław Raczyński - za dekorację witryny sklepowej Kwiaciarni KAKTUS przy ul. Grodzieńskiej

 

Aktualnie w naszych szkołach trwają ferie zimowe. Z tej okazji jednostki Miasta przygotowały dla uczniów ofertę zarówno zajęć sportowych jak i kulturalnych.

 

Przeprowadzona została analiza wydatków poniesionych w 2012 r. na wynagrodzenia nauczycieli w podziale na poszczególne stopnie awansu zawodowego w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Dla każdego ze stopni awansu zawodowego poniesione wydatki na wynagrodzenia były niższe od iloczynu średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli. W takiej sytuacji organ prowadzący ma obowiązek wypłacić różnicę do 31 stycznia. W naszym przypadku jest to kwota 415 902,95 zł obciążona składkami ZUS ok. 81 683 zł.

 

            W bieżącym roku przypada 150. rocznica wybuchu Powstania Styczniowego. 10 lutego w naszym mieście odbędą się wojewódzkie uroczystości związane z tą rocznicą. Będą miały szczególnie uroczysty przebieg gdyż w Siemiatyczach miała miejsce jedna z największych bitew tego powstania. Wielkim zaszczytem dla nas jest objęcie ich Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.

 

W programie uroczystości przewidziano:

 

o godz. 9.00 – nabożeństwo w cerkwi pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła

 

o godz. 10.30 – mszę świętą w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny

 

o godz. 12.00 – odbędą się uroczystości na skwerze przy Placu Jana Pawła II

 

ok. godz. 12.40 – nastąpi przemarsz na cmentarz parafialny przy ul. Rogińskiego i złożenie kwiatów oraz wieńców

 

ok. godz. 13.15 – w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury przy ul. Zaszkolnej  prelekcję na temat Powstania Styczniowego i Bitwy Siemiatyckiej wygłosi Pan Zdzisław Warpechowski Po prelekcji odbędzie się koncert Miejskiej Orkiestry Dętej z Białegostoku

 

            Spodziewam się udziału w uroczystościach parlamentarzystów oraz władz wojewódzkich. Mam nadzieję również na liczny udział Państwa radnych i mieszkańców.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2013-02-28

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06