Protokół Nr XXXIV/06

Numer XXXIV/06
Data wydania 2006-03-29

Protokół Nr XXXIV/06

Z obrad XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Siemiatycze
w dniu 29 marca 2006 roku

Obrady XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 12:00 zakończyły zaś o godzinie 14:00.
W obradach XXXIV sesji na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 14 według załączonej do protokołu listy obecności.
Radni obecni na XXXIV sesji:

1. Zdzisław Chodakowski
2. Zbigniew Chrołowski
3. Mariusz Gocał
4. Aleksander Jakowiuk
5. Halina Drabiuk
6. Mirosław Kobus
7. Tadeusz Nazarewicz
8. Franciszek Sak
9. Agnieszka Sitarska
10. Jan Szeweluk
11. Krzysztof Szyszko
12. Zdzisław Warpechowski
13. Krzysztof Wieczorek
14. Zenon Sielewonowski

Radni nieobecni na XXXIV sesji Rady Miasta:

1. Andrzej Kochański

W obradach XXXIV sesji uczestniczyli również:

1. Zbigniew Radomski – Burmistrz Miasta
2. Stanisław W. Fleks – Zastępca Burmistrza
3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
4. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
5. Jolanta Horba – Radca Prawny Urzędu Miasta
6. Sylwia Połowiec - korespondentka Kuriera Siemiatyckiego
7. Adam Tobota – redaktor naczelny Kuriera Siemiatyckiego
8. Anna Kondraciuk – redaktor „Głosu Siemiatycz”
9. Bogusław Toczko– Komendant Powiatowy Policji w Siemiatyczach
10. Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
11. Teresa Fronc – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Siemiatyczach
12. Roman Umiastowski – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
13. Krzysztof Osmólski – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 5
14. Teresa Nazarewicz – p.o Dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej
15. Janusz Majer – Prezes PK Spółka z o.o.
16. Romuald Wilgat – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
17. Jan Citko - urbanista

Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XXXIV sesji Rady Miasta radni otrzymali wcześniej.
Poprawek dot. proponowanego porządku obrad XXXIV sesji Rady Miasta radni nie wnieśli. W zarządzonym przez Przewodniczącego Rady głosowaniu radni jednogłośnie przyjęli porządek obrad XXXIV sesji, który przedstawia się następująco:

1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Miasta.
4. Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2005 r. i udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tego tytułu:
a/ przedstawienia sprawozdania z wykonania budżetu za 2005 r;
b/ opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu miasta za 2005 r;
c/ opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej;
d/ podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2005r
7. Przedstawienie sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2005 r.
8. Przyjęcie sprawozdań z pracy Komisji Rady Miasta za 2005 r.
9. Przyjęcie planów pracy Komisji Rady Miasta na 2006 r.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta w 2006 r.
11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siemiatycze.
12. Podjecie uchwały w sprawie ustanowienia stypendium samorządu Miasta Siemiatycze im. Jana Pawła II.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
15. Wolne wnioski.
16. Zamknięcie obrad.

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXXIII sesji

Przewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół z XXXIII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 - sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

Sprawozdanie z pracy za okres od ostatniej sesji tj,. od dnia 23 lutego br. złożył Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Radni pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.

Do punktu 5 – interpelacje i zapytania radnych

Radni zgłosili podczas XXXIV sesji następujące interpelacje:

-Radny Zbigniew Chrołowski zwrócił się z pytaniem, czy Prezes Majer zamierza rozmawiać z Radą Miasta w sprawie elektrociepłowni. Pan Chrołowski powiedziała, że tak naprawdę to w tej sprawie nic nie wie ani Komisja Rozwoju Gospodarczego, ani Rada, a boi się, żeby w Siemiatyczach nie powstał kolejny pomnik. Radny Chrołowski zwrócił się z pytaniem do Prezesa Majera, czy zamierza rozmawiać w sprawie budowy elektrociepłowni z radnymi i mieszkańcami i w jakim czasie.

- Przewodniczący Rady – radny Zdzisław Warpechowski zwrócił się z pytaniem do Prezesa PK – Pana Majera, kiedy rozpoczną się prace przy ul. Mickiewicza.

-Radny Mariusz Gocał stwierdziła, że przygotował zdjęcia, które zrobił w pobliżu kotłowni przy ul. 11 Listopada. Pan Gocał zapewnił, że nie jest to obraz śląskiego miasta, jest to centrum Siemiatycz. Radny Gocał powiedział, że okolice tej kotłowni, to smród, bród, przygnębienie mieszkańców i żyć tam się nie da. Radny Gocał zwrócił się z pytaniem do Prezesa Majera, czy realne jest przyspieszenie prac nad budową elektrociepłowni. Radny Gocał zapytał także, czy istnieją projekty alternatywne, gdyby budowa elektrociepłowni nie wyszła.

-Radny Krzysztof Wieczorek powiedział, że z jego informacji wynika, że w kwestii elektrociepłowni miasto jest coraz podzielone. Radny Wieczorek zwrócił się do pana Majera z prośbą o określenie daty rozpoczęcia budowy elektrociepłowni.

-Radny Tadeusz Nazarewicz poruszył w swojej interpelacji problem wałęsających się po ulicach psów i problem tych osób, które posiadają psy i koty, a które do niczego się nie poczuwają, a wiosna przyszła i wszystko odkryła. Zdaniem radnego Nazarewicz w prasie lokalnej powinna się ukazać informacja, o tym, jak powinni się zachowywać właściciele psów i kotów i jakie mają obowiązki.

Innych interpelacji nie wniesiono.

Do punktu 6 – Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2005 r. i udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tego tytułu

A/ przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2005 r;

Sprawozdanie z pracy w roku 2005 przedstawił Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Radni pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.

B/ Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu za 2005 rok

Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu miasta za 2005 rok przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Mirosław Kobus, sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

C/ Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej

Pozytywną opinię składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Siemiatycze sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta za 2005 rok oraz pozytywną opinię o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Siemiatycze wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium za 2005 rok odczytał Przewodniczący Rady.

D/ Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2005 rok

Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2005 rok zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za udzieleniem Burmistrzowi absolutorium za 2005 rok – na 14 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXXIV/206/06 w załączeniu/

Po udzieleniu absolutorim za 2005 r. Burmistrz Radomski podziękował radnym, kierownikom jednostek za pracę, dodał, że efekt działań w 2005 r. to zasługa wszystkich.

Do punktu 7 - przedstawienie sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2005 r.

W związku z tym, iż Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiała sprawozdanie z pracy Ośrodka na posiedzeniach Komisji przed sesją, odpowiadała na pytania radnych, radni uznali, że nie ma potrzeby omawiania tego sprawozdania i przyjęli je przez aklamację. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu z sesji.

Do punktu 8 –przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji Rady Miasta za 2005 r

Przewodniczący Rady stwierdził, iż wszystkie Komisje Rady przyjmowały swoje sprawozdania z pracy za 2005 r. na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwrócił się pytaniem do radnych, czy istnieje potrzeba zapoznawania się z tymi sprawozdaniami Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma i zaproponowali kompleksowe przyjęcie sprawozdań przez aklamację.

Do punktu 9 - przyjęcie planów pracy Komisji Rady Miasta na 2006 r.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż wszystkie Komisje Rady przyjmowały swoje plany pracy na 2006 r. na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwrócił się pytaniem do radnych, czy istnieje potrzeba zapoznawania się z tymi planami. Radni uznali, że potrzeby takiej nie ma i zaproponowali kompleksowe przyjęcie tych planów przez aklamację.

Do punktu 10 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta w 2006 r.

Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był dokładnie przedstawiany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały sprawie zmian w budżecie miasta, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXXIV/207/06 w załączeniu/

Do punktu 11 – podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siemiatycze

Przewodniczący Rady stwierdził, że również ta sprawa była dokładnie omawiana na posiedzeniach Komisji przed sesją. Przewodniczący Rady poprosił jednak obecnego na sesji autora sporządzającego ten plan – Pana Jana Citko o przedstawienie radnym projektu uchwały w tej sprawie.
Pan Citko zabierając głos stwierdził, że wygrał przetarg na opracowanie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego części miasta Siemiatytcze ograniczonej ulicami: Leg. Piłsudskiego, 11-go Listopada, Żeromskiego i Ogrodową. Pan Citko stwierdził, że ze wstępnej analizy wynika, iż zachodzi potrzeba podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego części m. Siemiatycze w części dot. układu komunikacyjnego, stanowiącego przedłużenie ul. Armii Krajowej w kierunku projektowanej od zachodu obwodnicy m. Siemiatycze.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały sprawie zmian w budżecie miasta, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siemiatycze głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXXIV/208/05 w załączeniu/

Do punktu 12 – podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia stypendium samorządu Miasta Siemiatycze im. Jana Pawła II

Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był dokładnie przedstawiany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby.

Przewodniczący Rady zarządził więc przegłosowanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia stypendium samorządu Miasta Siemiatycze im. Jana Pawła II. Zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie ustanowienia stypendium samorządu Miasta Siemiatycze im. Jana Pawła II głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXXIV/209/06 w załączeniu/

Do punktu 13 - podjęcie uchwały sprawie zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków

Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był dokładnie przedstawiany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem tej uchwały głosowało 14 radnych.

/Uchwała Nr XXXIV/210/06 w załączeniu/

Do punktu 14 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych Pan Janusz Majer – Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o odpowiadając na interpelacje zgłoszone podczas XXXIV sesji stwierdził m.in.: - odnosząc się do interpelacji radnego Chrołowskiego w sprawie budowy elektrociepłowni Prezes Majer stwierdził, że w 2005 r. były spotkania z mieszkańcami, na których wyjaśniał kwestie związane z budową elektrociepłowni. Prezes Majer dodał, że również na posiedzeniach Komisji Rady przedstawiał harmonogram prac związanych z realizacją elektrociepłowni. Pan Majer podkreślił, że jeżeli zachodzi potrzeba, to raz jeszcze zorganizuje spotkania, na których przedstawi wszystkie aspekty tej inwestycji, wszelkie plusy i minusy tego zadania.

-Radny Chrołowski zwrócił się z pytaniem do Prezesa Majera, czy zamierza się spotkać z Radą Miasta na takiej roboczej dyskusji, by powiedzieć jakie ma dalsze zamierzenia. Radny Chrołowski stwierdził, że Rada chciałaby na roboczo porozmawiać na temat realizacji tej inwestycji. Pan Chrołowski nawiązał w swojej wypowiedzi także do kwestii problemu dot. oczyszczalni ścieków, kiedy to Prezes Majer jeździł po całym kraju, by szukać rozwiązania problemu, a uciążliwy zapach z oczyszczalni udało się wyeliminować po wizycie w Bielsku Podlaskim. Zdaniem radnego Chrołowskiego podobnie może być z elektrociepłownią, bo podobna funkcjonuje w Wysokiem Mazowiecku. Radny Chrołowski powiedział, że on sam na dzień dzisiejszy nic nie wie na temat elektrociepłowni, która ma powstać w naszym mieście, jakiej wielkości ma to być elektrociepłownia, czy to nie będzie kolejny moloch.

-Prezes Majer odnosząc się do wypowiedzi radnego Chrołowskiego stwierdził, że elektrociepłownia, która ma powstać w naszym mieście zabezpieczy budownictwo wielorodzinne w ciepło. Odnosząc się do gabarytów tej budowli, Pan Majer stwierdził, że będzie to niewielka elektrociepłownia. Ustosunkowując się do kwestii wejścia z pracami na ul. Mickiewicza Prezes Majer odpowiedział, że nie może określić daty konkretnie, ale będzie to po Świętach Wielkanocnych.

-Burmistrz Radomski ustosunkowując się do kwestii poruszonej przez radnego Nazarewicza stwierdził, że czworonogi w naszym mieście są wyłapywane, jednak można odnieść wrażenie, że są one systematycznie do miasta podrzucane. Burmistrz radomski dodał, że nosi się z zamiarem rozmów z jednym z gabinetów weterynaryjnych na temat sterylizacji bezpańskich psów.

Do punktu 15 – wolne wnioski

W wolnych wnioskach głos zabrali:

-Radny Krzysztof Wieczorek odniósł się w swojej wypowiedzi do kwestii zakończonego już postępowania Policji odnośnie znalezienia winowajcy zanieczyszczania zalewu – winowajcy nie znaleziono. Pan Wieczorek zaproponował, aby zebraną kwotę 450 zł radni przekazali na konto Towarzystwa do Walki z Kalectwem.

-Przewodniczący Rady zaprosił radnych do udziału w obchodach 1 rocznicy śmierci Jana Pawła II w dniu 2 kwienia br.

Do punktu 16 – zakończenie obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXIV sesji Rady Miasta w dniu 29 marca 2006 r. Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 14:00.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Zdzisław Warpechowski

 

Załącznik
Do Protokołu Nr XXXIV/06
Rady Miasta Siemiatycze
Z dnia 29 marca 2006 r.

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!

Dzisiejsza sesja Rady jest poświęcona w znacznej części podsumowaniu roku ubiegłego. Za kilka chwil rozpatrzycie Państwo sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2005. Zanim jednak to nastąpi krótko poinformuję o aktualnych pracach w mieście.
Nadeszła długo oczekiwana wiosna w chwili obecnej konieczne jest przystąpienie do prac porządkowych. Koszty zimowego utrzymania ulic za okres od 15 listopada do 28 lutego wyniosły 47 587 zł. Z chwilą osuszenia ulic do oczyszczania przystąpi Przedsiębiorstwo Komunalne które wygrało przetarg za kwotę 96 619 zł. Panu Adamowi Toczko Usługi Transportowe i Handel zlecono przycięcie drzew rosnących w pasie drogowym ulic Pałacowej, Zaszkolnej i Małopolskiej. Do podcięcia przeznaczono ok. 200 drzew. Koszt zabiegów wyniesie ok. 6 000 zł netto. Systematycznie wykonywane są remonty cząstkowe ulic masą bitumiczną na zimno przez pracowników MOSiR. Jednocześnie ogłoszono przetarg na remonty cząstkowe ulic oraz dostawę prefabrykatów drogowych. Na remonty cząstkowe ulic wpłynęła 1 oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe na kwotę 179 tys. zł.
W dniu 28 lutego podpisałem umowę na wykonanie kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i ciśnieniowej wraz z przepompowniami ścieków w ul. Bartosza Głowackiego i Powstania Styczniowego. Wykonawcą będzie konsorcjum: Budomex Biała Podlaska i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów. Koszt inwestycji wyniesie 3 085 656 zł + podatek VAT. Inwestycja finansowana będzie prawie w 75 % z funduszu ZPORR. Udział własny sfinansowany zostanie częściowo z pożyczki w WFOŚiGW. W założeniach harmonogramu inwestycja realizowana będzie od kwietnia do końca października. W dniu 20 marca spotkałem się z mieszkańcami tych ulic w sprawie budowy przyłączy do posesji. Przedstawiciel wykonawcy przedstawił wstępną kalkulację kosztów wykonania 1 mb przyłącza. Oferta firmy wynosi 90 zł za mb.
Podpisałem również umowę na budowę sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej w ul. Armii Krajowej z Przedsiębiorstwem Inżynierii Lądowej AQUARIUS z Siemiatycz. Wartość kontraktu wynosi 95 258 EUR łącznie z podatkiem VAT. Inwestycja finansowana będzie w 75% z funduszu PHARE 2003. Termin zakończenia inwestycji wyznaczono na 30 września.

Z zakresu gospodarowania nieruchomościami
Zawarłem dwie umowy notarialne: na sprzedaż lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy położonego przy ul. Świętojańskiej oraz na zamianę nieruchomości. Lokal mieszkalny został zbyty przy zastosowaniu 50% bonifikaty za kwotę 12 433 zł. Obie działki położone są przy ul. Dąbrowskiego. Zamiany dokonano na poszerzenie nieruchomości sąsiedniej.
Do zamiany przygotowywana jest również nieruchomość miejska o pow. 4,4877 ha położona nad zalewem. W zamian miasto otrzyma od Wspólnoty Dębitka nieruchomości obejmujące drogę łączącą ulicę Wysoką z ulicą Konopnickiej oraz tereny położone nad Kamionką między ulicami Grodzieńską a Żwirki i Wigury. Teren, który zostanie przekazany miastu to łącznie 3,6128 ha. Zgodnie z dokonaną wyceną nieruchomości miasto będzie musiało dopłacić Wspólnocie 611 zł.
Zleciłem wycenę trzech działek przy ul. Sikorskiego oraz dwóch przy ul. Nadrzecznej. Działki przeznaczone są do sprzedaży i zamiany.
Rozstrzygnięte zostały przetargi na utrzymanie porządku i czystości na gruzowisku przy drodze do Turny Dużej oraz na zarządzanie targowiskami miejskimi. Umowę na utrzymanie porządku na gruzowisku zawarłem z Przedsiębiorstwem Usługowym MPO-J z Siemiatycz z wynagrodzeniem miesięcznym 3 740 zł + podatek VAT natomiast na zarządzanie targowiskami z Ryszardem Zarembą za kwotę 2 250 zł brutto miesięcznie. Obie umowy zostały zawarte do końca lutego następnego roku. Umowa na utrzymanie czystości na gruzowisku przewiduje otwarcie gruzowiska i jego dozór w godzinach od 8 do 16 do końca marca oraz od 1 listopada do końca lutego. Natomiast w okresie od 1 kwietnia do 31 października od 7 do 20.
W minionym okresie odbyły się spotkania z 18 wspólnotami mieszkaniowymi w sprawie oceny zarządzania i administrowania nieruchomościami oraz ustalenia zaliczek oraz planów remontów na rok bieżący. Dwie ze wspólnot planują zaciągnięcie kredytów na remont budynków. Wspólnoty zostały również poinformowane o pracach związanych z powołaniem spółki, która zastąpi obecnie istniejący ZGM.

Pozostałe sprawy
Od 27 lutego do 20 marca w Urzędzie Miasta wyłożony był do publicznego wglądu projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego między ulicami Drohiczyńską, Kilińskiego i Nową na zachód od Witosa. W dniu 10 marca zorganizowana została dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie rozwiązaniami. W spotkaniu z mieszkańcami wziął udział główny projektant planu Henryk Dołęgowski, który przedstawił projekt planu i odpowiadał na pytania dotyczące zaproponowanych rozwiązań. W trakcie dyskusji właściciele działek zgłosili pewne uwagi dotyczące głównie przebiegu dróg. Generalnie jednak wyrazili swoje zadowolenie z perspektywy zagospodarowania zaplecza długich i wąskich działek. W terminie do 4 kwietnia, każdy kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie może wnieść swoje uwagi. Do chwili obecnej wpłynęło kilka wniosków, przy czym w dwóch przypadkach jest to brak zgody na przebieg dróg przez działki zainteresowanych. Po rozpatrzeniu wniosków i uwag pewne procedury zostaną powtórzone. Zweryfikowany projekt planu oraz lista nieuwzględnionych uwag zostanie przedłożona Radzie Miasta.
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z 9 listopada ubiegłego roku podpisałem umowę z urbanistą Janem Citko na sporządzenie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego kolejnej części Miasta położonej miedzy ulicami Legionów Piłsudskiego, Ogrodową, Żeromskiego 11 Listopada i Szpitalną. Termin wykonania projektu planu i przedłożenia do uchwalenia określono w umowie na dzień 15 listopada br. Przed uchwaleniem planu niezbędna jest jednostkowa zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i taka uchwała intencyjna została przygotowana na dzisiejszą sesję.
Na zakończenie pragnę przekazać Państwu bardzo dobrą wiadomość, otóż nasze miasto otrzymało z ZPORR działanie 3.1. obszary wiejskie - dotację w wysokości 2 343 976 zł na budowę hali widowiskowo sportowej. Liczę, że inwestycja ta uzyska również wsparcie z PEFRON-u.

 

Załącznik
do protokołu Nr XXXIV/06
Rady Miasta Siemiatycze
z dnia 29 marca 2006 r.

Minął kolejny rok kadencji organów Miasta. Kolejny rok pracowity i wierzę, że przyczyniający się do rozwoju Siemiatycz. W ciągu tych 365 dni ubiegłego roku wiele było spraw i zadań które należało rozwiązać. Ważne jest to , że przy podejmowaniu decyzji mogłem liczyć na wsparcie i akceptację Rady. W realizacji zadań Miasta nie czułem się osamotniony i w rezultacie te zadania realizowaliśmy razem.
Całość działalności gminy opiera się na budżecie ustalonym przez Radę.
Budżet Miasta na rok 2005 został ustalony 30 grudnia 2004 r. W ciągu roku 10 krotnie wprowadzane były do budżetu zmiany powodowane głównie zwiększaniem dotacji celowych na zadania zlecone i własne. Dochody Miasta ustalone po zmianach wyniosły 23 021 630 zł a wydatki 22 767 630 zł. Dochody w kwocie 254 tys. zł przeznaczone były na spłatę rat pożyczek należnych w 2005 r. Dochody wykonane zostały w 99% natomiast wydatki w 98%. Niezrealizowano planu dochodów w zakresie podatku od środków transportowych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych. W przypadku podatku od środków transportowych wzrosły zaległości podatkowe i wyniosły na koniec roku 68 tys. zł, mimo iż prowadzona była systematycznie windykacja zaległości. Największym źródłem dochodów budżetu Miasta są dochody własne, które stanowią 53% ogólnych wpływów. W ubiegłym roku była to kwota 12 165 645 zł. Znaczącą pozycją w tej kwocie są wpływy z podatku od nieruchomości i udział w podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei w wydatkach Miasta największą pozycję stanowi oświata i wychowanie. Jej udział w wydatkach to 44%. Na drugiej pozycji znajdują się wydatki na pomoc społeczną – 18%. W zależności od tego jakimi środkami dysponuje gmina i jak te środki zostaną podzielone kreowana jest polityka gminy. W 2003 roku rada Miasta uchwaliła strategię rozwoju Siemiatycz zaś w 2004 Wieloletni Plan Inwestycyjny. Te dokumenty są podstawą działania na każdy rok. Na ubiegły rok zaplanowanych zostało 15 inwestycji i zadań:
1. budowa kanalizacji sanitarnej w ul. Nowej,
2. budowa kanalizacji sanitarnej w ul. Armii Krajowej,
3. wykończenie pomieszczeń budynku socjalnego,
4. rozbudowa monitoringu wizyjnego Miasta,
5. budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej ul. Plażowej,
6. wykonanie oświetlenia ul. Lewandowskiego oraz rozpoczęcie prac związanych z wykonaniem oświetlenia ulic Pałacowej i 11 Listopada,
7. montaż urządzeń filtrujących wodę w basenie,
8. budowa ulicy Zielonej oraz Obrońców Wizny i Monte Cassino
9. budowa chodników- pas pieszo rowerowy wzdłuż ul. Górnej, ul. Kasztanowa, Drohiczyńska, Witosa,
10. elewacja zewnętrzna, pokrycie dachu papą oraz wymiana posadzki w budynku Szkoły Podstawowej Nr 1,
11. utworzenie pracowni języków obcych w Gimnazjum Nr 2,
12. rozpoczęcie wieloletnich inwestycji w obiektach kultury,
13. przygotowanie dokumentacji przetargowej na budowę kanalizacji w ul. B.Głowackiego,
14. przygotowanie dokumentacji projektu na budowę hali widowiskowo-sportowej.
15. rozpoczęcie opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu między ulicami : Leg. Piłsudskiego, Ogrodową Żeromskiego Szpitalną i 11 Listopada.

Z różnych przyczyn ( nie uzyskanie dofinansowania, zbyt wysokie koszty przedsięwzięcia) nie udało się zrealizować wszystkich zamierzeń, część została przesunięta na obecny rok tak jak:
1. budowa kanalizacji sanitarnej w ul. Armii Krajowej,
2. rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego Miasta,
3. budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej w ul. Plażowej,
4. budowa chodnika ul Drohiczyńskiej,
5. budowa ul. Zielonej,
6. elewacja zewnętrzna budynku Szkoły Podstawowej nr 1

Wraz z końcem roku praktycznie została zakończona budowa budynku socjalnego rozpoczęta w 2004 r. W ten sposób miasto zyskało 9 nowych lokali socjalnych o powierzchni od 37,5 m2 do 42,1 m2 . Powierzchnia użytkowa budynku to 346,7 m2 .Prace budowlane prowadzone były przez pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych. Do końca 2005 r. wydatki poniesione na budowę wyniosły 413 336 zł. Na bieżący rok przeniesiono montaż armatury wodno-kanalizacyjnej w nie zasiedlonych mieszkaniach. Ponieważ został złożony wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego Departamentu Funduszy Mieszkaniowych o dofinansowanie inwestycji w wysokości 169 tys. zł z formalnego punktu widzenia inwestycja nie została zakończona.
Również od 2004 roku trwała budowa basenu kąpielowego przy amfiteatrze. Zaplanowane na ubiegły rok wyposażenie basenu w instalację do uzdatniania wody zostało zrealizowane za kwotę 167 879 zł. Jak mogli się wszyscy przekonać latem basen cieszył się dużym powodzeniem. I jest to potwierdzenie tego, że inwestycja była potrzebna.
Wykonana została kanalizacja sanitarna ( 240 m) i wodociąg (100 m) w ul. Nowej. Wykonawcą był Rejonowy Związek Spółek Wodnych. Koszt budowy wyniósł 56 695 zł łącznie z podatkiem VAT.
Zgodnie z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym opracowano dokumentację projektową modernizacji oświetlenia ulicznego na ul. Pałacowej obejmującą linię kablową oraz lampy parkowe a także przebudowę elektrycznych linii zasilających. Koszt opracowania dokumentacji wyniósł 13 420 zł brutto. Rozpoczęta została budowa linii kablowej i oświetlenia ulicznego ul. 11 Listopada. W ubiegłym roku wykonano linię kablową za kwotę 89 767 zł. Dokończenie inwestycji nastąpi w roku bieżącym.
Z zakresu prac drogowych objętych WPI wybudowano ulice Obrońców Wizny, Obrońców Westerplatte oraz Bohaterów Monte Cassino . Koszt tego przedsięwzięcia wyniósł 288 246 zł. Zrealizowana została również budowa kolejnego odcinka ciągu pieszo-jezdnego wzdłuż ul Górnej długości ok.600 m. Inwestycja realizowana była przez Podlaski Zarząd Dróg przy udziale finansowym Miasta w wysokości 89 987 zł. Zrealizowano również budowę chodników na ul. Witosa.
Poza zadaniami wymienionymi w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym w mieście realizowanych było szereg innych przedsięwzięć. Brygada stworzona w ramach realizacji prac interwencyjnych ułożyła odcinki chodników na ulicach Mickiewicza, Nadrzecznej, Zaszkolnej, Ściegiennego, Przybyszewskiego, Małopolskiej, Ogrodowej, Młodych Orłów, Żeromskiego, przy blokach na ul. Pałacowej, przy basenie i kaplicy ewangelickiej. Ogółem ustawiono 1 110, 3 mb krawężników ulicznych oraz 1047 mb obrzeży i ułożono 4 550 m2 chodników. Wartość kosztorysowa robót wyniosła 364 837 zł, koszty zaś poniesione przez budżet to 159 803 zł. Prosty rachunek wskazuje, że oszczędności wynikające z wykonania robót systemem gospodarczym wyniosły 205 034 zł. Poza wymienionymi pracami pracownicy interwencyjni wykonali przebudowę nawierzchni placu o pow. 300 m2 w Przedszkolu Nr 1. Kostka brukowa została zakupiona przez Komitet Rodzicielski.
Dodatkowe prace na drogach to również remonty cząstkowe ulic łącznie z odnowieniem nawierzchni ulicy Nadrzecznej i Mickiewicza na łączną kwotę 161 917 zł a także wykonanie nawierzchni bitumicznej na ul. Cichorskiego „Zameczka” za kwotę 75 780 dofinansowane w wysokości 53 300 zł przez Urząd Wojewódzki. W ramach porozumień zawartych z innymi zarządcami powstał chodnik na ul. Górnej na odcinku od ul. Leśnej do Świerkowej, przebudowano chodnik na ul. 11 Listopada na odcinku od Armii Krajowej do Annopolskiej oraz przebudowano chodnik ul. Legionów Piłsudskiego łącznie z parkingiem przy starostwie. Partycypacja Miasta w tych przedsięwzięciach wyniosła 70 tys. zł.
Poza ustalonymi w Planie Inwestycyjnym przedsięwzięciami realizowane były również inne zadania. Rozpoczęto modernizację systemu oświetlenia ulicznego w ramach którego zaplanowano wymianę opraw oświetleniowych na energooszczędne oraz budowę oświetlenia na os. Muszkowie, os. Ciechanowieckie i osiedlu za szpitalem. Przetarg na wykonanie prac wygrało konsorcjum firm: ISO spółka z o.o. z Gdańska i MATBUD spółka jawna z Piątnicy. Modernizacja oświetlenia realizowana będzie ze środków własnych wykonawcy a za całość zakresu robót wykonawca będzie odbierał swoją należność z różnicy opłat za energię elektryczną służącą do oświetlenia ulic przed i po modernizacji. Koszt całości przedsięwzięcia wyniesie 1 137 229 zł. Zgodnie z harmonogramem okres spłat wyniesie 70 miesięcy tj. do 1 października 2011 roku.
Dzięki środkom pozyskanym w ramach kontraktu wojewódzkiego wyremontowany został wiatrak holenderski. Obecnie jest to jeden z nielicznych , odrestaurowanych obiektów tego typu w regionie. Jedynie 20 % kosztów remontu zostało pokrytych ze środków własnych Miasta.
Kontynuując prace remontowe w Urzędzie Miasta dokonano wymiany instalacji centralnego ogrzewania. Poprzednia ok. 34 letnia instalacja nie spełniała już swej roli.
Czynione nakłady na infrastrukturę w mieście powodują, że miasto staje się bardziej przyjazne dla mieszkańców i zyskuje jego estetyka. W ubiegłym roku udało się podjąć prace związane z uporządkowaniem od wielu lat zaniedbanego miejskiego skweru. W centralnym miejscu skweru wybudowana została fontanna. Przebudowano alejki, założono nowe trawniki i zorganizowano przestrzeń parkową. W ten sposób przybyło miastu nowe miejsce spacerowe.
W centrum Miasta wykonano nasadzenia róż i innych roślin ozdobnych. Ogółem na utrzymanie zieleni w ubiegłym roku wydano 44 490 tys. zł.
Prowadzone były również prace porządkowe na cmentarzach. Odnowiony został cmentarz żołnierzy niemieckich i rosyjskich z I wojny światowej na WESCE. Na cmentarzu parafialnym przeprowadzono remont kwatery żołnierzy Wojska Polskiego z okresu II wojny światowej oraz odtworzono nagrobek lotnika Mieczysława Bienia. Prace na cmentarzach wykonane zostały dzięki wsparciu finansowemu Rady Pamięci Walk i Męczeństwa w Warszawie i Wojewody Podlaskiego.

Z zakresu gospodarowania mieniem

W ubiegłym roku z zasobu gminnego sprzedano w drodze przetargu 10 nieruchomości o łącznej powierzchni 4,34 ha oraz 1 lokal mieszkalny przy ul. Drohiczyńskiej. Wpływy z tego tytułu do budżetu wyniosły 449 331 zł. Ponadto zostały sprzedane 3 lokale mieszkalne na rzecz najemców. W zależności od atrakcyjności lokalu przy sprzedaży udzielałem bonifikaty od 50 do 60%. Ogółem kwota udzielonych bonifikat wyniosła 39 947 zł.
Kolejne dwie nieruchomości ( ul. Konopnickiej i Kilińskiego) zostały sprzedane w drodze rokowań za łączną kwotę 30 300 zł. Ponadto, w drodze bezprzetargowej, zostały zbyte trzy działki o łącznej powierzchni 743 m2 , na poprawienie warunków działek przyległych, za kwotę 7 748 zł netto.
Na wniosek samorządu wojewódzkiego przekazane zostały darowizną 2 nieruchomości o pow. 1160 m2 pod budowę ciągu pieszo-jezdnego przy ul. Górnej. Wartość tych nieruchomości wraz z dokumentacją projektową wyniosła 40 067 zł.
Nieruchomości znajdujące się w gminnym zasobie są także przedmiotem dzierżawy i najmu. W roku 2005 zawarłem 180 umów dzierżawnych na grunt z czego uzyskano dochód 142 474 zł, z najmu lokali użytkowych dochód Miasta wyniósł 97 140 zł. Zaś z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste 52 264 zł.
Gospodarowanie mieniem gminy pociąga za sobą również wydatki. Wyceny działek i ich podziały kosztowały 35 397 zł.
Szczególnym mieniem gminy jest zasób mieszkaniowy. Administrowanie nim zostało powierzone Zakładowi Gospodarki Mieszkaniowej. Ogółem ZGM administrował w ubiegłym roku powierzchnią 23 749 m2 z czego 15 764 m2 stanowiły wspólnoty mieszkaniowe. W ubiegłym roku nastąpiła zmiana na stanowisku Dyrektora Zakładu. Rezygnację złożył Pan Eugeniusz Bereza. Od 1 października funkcję Dyrektora ZGM pełni Pani Teresa Nazarewicz. Dużym problemem są najemcy nie opłacający czynszów. W ubiegłym roku zaległości z tego tytułu wyniosły 111 595 zł. Ok. 37 % tej kwoty stanowi kwota zadłużeń aktualnie nieściągalnych. W ubiegłym roku ZGM skierował do sądu 17 pozwów o zapłatę oraz 5 wniosków do komornika o egzekucję należności.
Także Przedsiębiorstwo Komunalne realizuje zadania z zakresu gospodarki komunalnej. Na razie jest to jedyna spółka Miasta i głównym zadaniem Miasta jest wypełnianie funkcji właściciela i zgromadzenia wspólników. Strategicznymi dziedzinami prowadzonymi przez spółkę są zaopatrzenie w wodę, odprowadzanie ścieków i zaopatrzenie w ciepło. W czerwcu odbyło się zgromadzenie wspólników na którym zatwierdzone zostało przedłożone przez Zarząd spółki sprawozdanie finansowe i udzielone absolutorium za 2004 r.. W roku 2005 nakłady na zakup, modernizację i budowę środków trwałych wyniosły w spółce 1 308 000 zł, z tego najwięcej poniesiono w zakładzie wodociągów i kanalizacji.

Pomoc społeczna
Jednym z bardzo ważnych zadań gminy jest udzielanie pomocy osobom i rodzinom o niskich dochodach. Gros zadań w tym zakresie realizowanych jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej z którego sprawozdaniem Panie i Panowie Radni mieli okazję się zapoznać. Od 2004 roku ośrodek pomocy realizuje również powierzone przeze mnie świadczenia rodzinne a od połowy ubiegłego roku postępowania wobec dłużników alimentacyjnych. W Urzędzie Miasta są prowadzone natomiast sprawy dodatków mieszkaniowych w całości finansowanych ze środków własnych. W ubiegłym roku obsłużono 623 wnioskodawców. Pozytywnie rozpatrzono wnioski 544. Kwota wydatkowana na te świadczenia to 329 948 zł. Najwięcej dodatków otrzymali mieszkańcy zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej – 2008 na kwotę 180 757 zł, najmniej mieszkańcy domów prywatnych – takich dodatków przyznano 11 na łączną kwotę 470 zł. Średnia wysokość dodatku mieszkaniowego wyniosła 95,53 zł miesięcznie i zmalała w stosunku do roku 2004 o 16,7 %. Ogółem, wydatki na dodatki mieszkaniowe zmalały w stosunku do roku 2004 o kwotę 190 360 zł. Spowodowane to było z jednej strony częściej przeprowadzanymi wywiadami środowiskowymi oraz postępowaniami o zwrot dodatku w przypadku zatajenia dochodów oraz obniżeniem wskaźnika procentowego wysokości dodatku mieszkaniowego do 50%.
Realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej to również wspieranie prowadzonych przez Caritas Diecezji Drohiczyńskiej Stołówki dla osób ubogich i świetlicy. Na te inicjatywy wykorzystano z budżetu miasta łącznie 34 700 zł.
Biorąc pod uwagę sumę wydatków na poszczególne dziedziny jedno z pierwszych miejsc zajmuje oświata. Wydatki na szkoły i przedszkola pochłaniają 44 % budżetu. Miasto prowadzi 2 szkoły podstawowe, 2 gimnazja i 3 przedszkola. W ubiegłym roku w szkołach naukę pobierało blisko 2000 dzieci i młodzieży zaś przedszkola zapewniły opiekę ok. 500 dzieciom. Od maja trwały prace związane z organizacją roku szkolnego 2005/2006 ostatecznie zatwierdzonych zostało 20 oddziałów przedszkolnych i 76 oddziałów w szkołach. Ze względów organizacyjnych 2 oddziały „0” utworzono przy Szkole Podstawowej Nr 3.
W ubiegłym roku wdrażano system informacji oświatowej, który ma wspomóc uzyskiwanie niezbędnych danych do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa. Wprowadzono również system pomocy stypendialnej dla uczniów. Stypendia przyznawane były do końca roku szkolnego 2004/2005 i od września na nowy rok szkolny. W pierwszej turze pomocą objęto 197 uczniów w drugiej zaś 421. Ogółem stypendia szkolne pochłonęły środki w wysokości 144 163 zł. Pomoc stypendialna to nie jedyna pomoc skierowana do uczniów. Po raz kolejny miasto uczestniczyło w programie wyprawka szkolna w ramach którego zakupiono 35 kompletów podręczników szkolnych dla dzieci rozpoczynających naukę w I klasie. Ponadto w ramach akcji dożywiania uczniów zakupiono obiady dla 364 dzieci. Kolejną formą pomocy samorządu jest zapewnienie dojazdu do szkół dzieci niepełnosprawnych. W ramach porozumienia ze starostwem miasto zwraca koszty dowozu dzieci z terenu miasta do szkoły specjalnej. Rocznie kosztowało to miasto 13 tys. zł. Ponadto w 4 przypadkach są zwracane koszty dowozu dzieci organizowanego przez rodziców.
Mimo skromnych środków jakie pozostają po pokryciu wynagrodzeń pracowników oświaty prowadzone są w jednostkach niezbędne prace remontowe. Między innymi dokończono wymianę stolarki okiennej w Gimnazjum Nr 1, przeprowadzono remont dachu w Szkole Podstawowej Nr 1, ułożono kostkę brukową na placach przedszkoli, wyasfaltowano drogę dojazdową do Przedszkola Nr 5, dokonano wymiany części ogrodzenia placu Przedszkola Nr 1 oraz odnowiono elewację zewnętrzną budynku od strony wschodniej i południowej. Kultura
Zadania z zakresu kultury prowadzone były przez dwie instytucje: Siemiatycki Ośrodek Kultury i Bibliotekę Miejską. Według sprawozdania przedłożonego przez SOK zorganizował on w ubiegłym roku 22 imprezy, 7 wystaw oraz 2 prelekcje. Nową imprezą zorganizowaną przez SOK w ubiegłym roku był Blues Festiwal, który spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno publiczności jak i wykonawców. Impreza będzie kontynuowana w kolejnych latach. Przy ośrodku działają stałe sekcje i formy pracy a do najbardziej znanych należy Małe Podlasie. Dzięki grantowi otrzymanemu z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ośrodku utworzono Gminne Centrum Informacji . Głównym celem działalności infocentrum jest oddziaływanie na poziom bezrobocia poprzez aktywizację lokalnej społeczności i umożliwienie korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w obszarach rynku pracy, przedsiębiorczości i edukacji. Siemiatycki Ośrodek Kultury zatrudnia ogółem 17 osób na 16 etatach w tym jedna osoba jest oddelegowana do pracy z harcerzami. Kolejną instytucją kultury jest Miejska Biblioteka Publiczna która zatrudnia 10 osób na 9 etatach. Biblioteka od lat prowadzi swoją filię oraz Punkt Biblioteczny w Domu Pomocy Społecznej. Na mocy porozumienia z powiatem realizuje też zadania biblioteki powiatowej. W ubiegłym roku zakupiono do biblioteki 2 144 woluminów na kwotę 40 742 zł. Z tego 1396 woluminów z dotacji Ministerstwa Kultury w wysokości 25 000 zł. Oprócz wypożyczania książek w bibliotece prowadzona jest działalność kulturalno-oświatowa której celem jest popularyzacja książki i czytelnictwa wśród społeczności lokalnej. W ubiegłym roku miało miejsce 47 takich imprez i były to lekcje biblioteczne, konkursy, turnieje, głośne czytanie i wystawy. Zorganizowano również spotkanie z pisarzem Tomaszem Trojanowskim.

Sport i turystyka
Zadania z zakresu sportu i turystyki realizowane są głównie przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji zatrudniający łącznie 10 osób. Ośrodek jest z jednej strony sam organizatorem imprez z drugiej zaś wspomaga miejscowe kluby sportowe w organizacji różnych przedsięwzięć. Szczególnie ścisła współpraca ma miejsce z klubem sportowym Cresovia. Przy MOSiRze działało w ubiegłym roku 6 stałych sekcji. 4- chłopców grających w piłkę nożną, 1 dziewcząt oraz sekcja lekkoatletyczna i badmintona. Ważnym zadaniem ośrodka sportu jest administrowanie obiektami sportowymi i rekreacyjnymi. W ubiegłym roku na stadionie dobudowany został jeden sektor trybun oraz uzupełniono krzesełka na dotychczas istniejących, przeprowadzono remont molo a także ustawiono przebieralnie przy plaży. W okresie wakacyjnym ośrodek organizuje wypożyczalnię sprzętu wodnego oraz zapewnia ratowników. Istniejąca przy ośrodku brygada jest wykorzystywana do prac remontowych i porządkowych na rzecz miasta. Działalność w zakresie sportu i turystyki prowadzona jest również na terenie Miasta przez kluby sportowe. Które też w swojej działalności są wspomagane przez miasto. W ubiegłym roku dofinansowanie otrzymało Towarzystwo Sportowe na zorganizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych – 12 tys. zł oraz szereg podmiotów na zorganizowanie wypoczynku letniego. Ogółem z budżetu Miasta przeznaczono w ubiegłym roku 42 111 zł. na wypoczynek letni z którego skorzystało 174 dzieci.

Porozumienia
Ważnym elementem pracy samorządu jest współdziałanie z innymi podmiotami. W ubiegłym roku podpisano 9 porozumień.
1) z Powiatem Siemiatyckim na udzielenie pomocy finansowej na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Dla Komendy Powiatowej Straży Pożarnej – w wysokości 8 000 zł,
2) z Komendą Wojewódzką Policji na dofinansowanie zadań z zakresu bezpieczeństwa – zakup samochodu osobowego na potrzeby komendy – 10 000 zł,
3) z Komendą Powiatową Policji dofinansowanie patroli pieszych w wysokości 20 000 zł.,
4) z Wojewodą Podlaskim w sprawie realizacji programu rządowego Posiłek dla potrzebujących w ramach którego koszty realizacji programu po 50% ponosiły budżet państwa i budżet gminy,
5) również z wojewodą na eksploatację programu użytkowego pomost i przesyłanie danych statystycznych dotyczących pomocy społecznej,
6) a także, w sprawie dofinansowania festynu z okazji 1 rocznicy obecności Polski w Unii Europejskiej
7) z Fundacją na Rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa w sprawie ustalenia zasad wdrażania projektu Centrum Wspierania Młodych i utworzenia w Urzędzie Miasta punktu Informacyjnego.
8) z Ministrem Kultury na dofinansowanie zakupu nowości wydawniczych na kwotę 25 000 zł,
9) Z województwem podlaskim w sprawie wspólnej realizacji i finansowania projektu „wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim” Po wdrożeniu projektu możliwe będzie załatwianie spraw za pośrednictwem Internetu a Urząd stanie się praktycznie dostępny przez 24 godz. na dobę. Niestety w ubiegłym roku ze względu na czas trwania procedur przetargowych zadanie nie zostało zrealizowane i będzie realizowane w bieżącym roku.

Miasto łącznie z 25 innymi gminami zdecydowało się utworzyć związek komunalny gmin, którego zadaniem będzie prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi. W chwili obecnej związek jest w trakcie rejestracji.
Koniec roku został zwieńczony podpisaniem umowy partnerskiej między Siemiatyczami a włoskim miastem Castrolibero. Mam nadzieję, ze na tej bazie może dojść do interesującej współpracy , która przyczyni się nie tylko do duchowego wzbogacenia siemiatyczan lecz również do rozwoju gospodarczego naszych rejonów.

Panie Przewodniczący! Wysoka Rado!
Przedstawiłem Państwu zaledwie, fragment, zarys działań które miały miejsce w ubiegłym roku. Widać z tego jednak, że możemy mieć powody do zadowolenia. Tak jak i wcześniej, również w poprzednim roku czyniłem starania o nowe inwestycje w mieście i o nowe miejsca pracy. Głęboko wierzę, że te działania przyniosą efekty w kierunku dalszego rozwoju naszego Miasta.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2007-07-02

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06