Protokół Nr XXXV/06

Numer XXXV/06
Data wydania 2006-05-17

Protokół Nr XXXV/06
Z obrad XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w Sali konferencyjnej Urzędu Miasta
w dniu 17 maja 2006 roku

Obrady XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 12:00 zakończyły zaś o godzinie 13:50.
W obradach XXXV sesji na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 13 według załączonej do protokołu listy obecności.

Radni obecni na XXXV sesji:

1. Zbigniew Chrołowski
2. Zdzisław Chodakowski
3. Mariusz Gocał
4. Aleksander Jakowiuk
5. Halina Drabiuk
6. Mirosław Kobus
7. Tadeusz Nazarewicz
8. Franciszek Sak
9. Agnieszka Sitarska
10. Jan Szeweluk
11. Krzysztof Szyszko
12. Zenon Sielewonowski
13. Krzysztof Wieczorek

1. Andrzej Kochański
2. Zdzisław Warpechowski

W obradach XXXV sesji uczestniczyli również:

1. Zbigniew Radomski – Burmistrz Miasta
2. Stanisław W. Fleks – Zastępca Burmistrza
3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
4. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
5. Sylwia Połowiec – korespondentka Kuriera Samorządowego
6. Anna Kondraciuk – korespondentka „Głosu Siemiatycze”
7. Edward Krasowski – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej
8. Regina Sawczyńska – Przewodnicząca Zarządu Osiedla Nr 7
9. Krzysztof Osmólski – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 6
10. Michał Kruglicz Przewodniczący OPZZ – Rady Powiatu Siemiatyckiego
13.Janusz Majer – Prezes PK Spółka z o.o.
14. Mieczysław Matosiuk – Prezes Towarzystwa Przyjaciół Siemiatycze
15. Teresa Nazarewicz – p.o Dyrektora ZGM
16. Cecylia Kichner – Wiceprzewodnicząca Zarządu Osiedla Nr 2
17. Jarosław Sołomacha – Biuro Poselskie SLD
18. Jerzy Wawrentowicz – Prezes SMLW
19. Dariusz Myhan – pracownik Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad

Wiceprzewodniczący Rady Miasta – radny Krzysztof Wieczorek prowadzący obrady XXXV sesji stwierdził, że na wniosek Komisji Przewodniczący Rady z proponowanego porządku obrad wykreślił punkt 12 dot. podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie tytułem aportu nieruchomości do Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem do radnych, czy będą zgłaszać do tego porządku jeszcze jakieś poprawki.
Radni nie wnieśli innych propozycji do proponowanego porządku obrad XXXV sesji i w zarządzonym głosowaniu przyjęli go jednogłośnie - w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem porządku obrad XXXV sesji głosowało 13 radnych.

Porządek obrad XXXV sesji przedstawia się następująco:

1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIV sesji Rady Miasta.
4. Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta w 2006 r.
7. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
8.Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania pracowników administracyjno-obsługowych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez miasto Siemiatycze.
9. Podjęcie uchwały w sprawie w sprawie zakazu wprowadzania psów na skwer na Placu Jana Pawła II w Siemiatyczach.
10. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego na pokrycie części kosztów przedsięwzięcia zrealizowanego przez Miasto Siemiatycze dotyczącego budynku socjalnego w Siemiatyczach przy ul. Armii Krajowej nr 33.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości w formie darowizny na rzecz Skarbu Państwa - Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim.
12. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie tytułem aportu nieruchomości do Zarządu Mienia Komunalnego Spółka z o.o.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia z Podlaskiego Stowarzyszenia Gmin.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
15. Wolne wnioski.
16. Zamknięcie obrad.

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z XXXIV sesji

Przewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół z XXXIV sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 - sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

Sprawozdanie z pracy za ostatni okres złożył Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Radni pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.

Do punktu 5 – interpelacje i zapytania radnych

W tym punkcie porządku obrad interpelacje i zapytania zgłosili następujący radni:

-Radny Mariusz Gorał stwierdził, że trzeba wyjaśnić sprawę podwyżki wywozu nieczystości stałych z osiedli Spółdzielni Mieszkaniowej. Radny Gocał stwierdził, że chciałby wiedzieć dlaczego musi dojść do tak drastycznej podwyżki. Radny Gocał stwierdził także, że radni muszą usłyszeć , czy istnieje na dzień dzisiejszy jakaś wola porozumienia między Prezesem Gospodarki Komunalnej i Spółdzielni Mieszkaniowej w tej kwestii, czy były jakieś rozsądne kalkulacje> Radny Gocał stwierdził również, iż chciałby wiedzieć, czy ta podwyżka dotyczyć będzie wszystkich mieszkańców Siemiatycz w jednakowym stopniu.

W tym punkcie porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady poinformował również zebranych, że na listę osób spoza Rady chętnych do zabrania głosu na XXXV sesji wpisali się Panowie Jan Hyndza i Michał Kruglicz.

Innych interpelacji nie zgłoszono.

Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta w 2006 r.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był dokładnie przedstawiany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby.

Radny Wieczorek zwrócił się także z prośba do Przewoźniczych stałych Komisji Rady o przedstawienie stanowisk Komisji odnośnie projektu tej uchwały. Przewodniczący stałych Komisji radni: Zbigniew Chrołowski, Krzysztof Szyszko i Zdzisław Chodakowski stwierdzili, iż projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie został zaopiniowany na posiedzeniach komisji pozytywnie.

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwały w tej sprawie, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za – przyjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2006 r. - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/211/06 w załączeniu/

Do punktu 7 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był także dokładnie przedstawiany na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby. Radny Wieczorek zwrócił się również z pytaniem do Przewodniczących Komisji Zdrowia w jaki sposób komisje zaopiniowały projekt uchwały w tej sprawie. Przewodniczący Komisji stwierdzili, że komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały również w tej sprawie.

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały w tej sprawie, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/212/06 w załączeniu/

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania pracowników administracyjno-obsługowych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez miasto Siemiatycze

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie, podobnie jak poprzednie był dokładnie przedstawiany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby. Pan Wieczorek zwrócił się również z pytaniem do Przewodniczących Komisji o to, w jaki sposób członkowie Komisji zaopiniowali projekt tej uchwały. Przewodniczący Komisji stwierdzili, że komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w tej sprawie.

Radni innych uwag i pytań w tej kwestii nie wnieśli. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania pracowników administracyjno-obsługowych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez miasto Siemiatycze, zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem uchwały w tej sprawie - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/213/06 w załączeniu/

Do punktu 9 – w sprawie w sprawie zakazu wprowadzania psów na skwer na Placu Jana Pawła II w Siemiatyczach

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był również dokładnie przedstawiany na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby. Pan Wieczorek zwrócił się również z pytaniem do Przewodniczących Komisji o to, w jaki sposób członkowie Komisji zaopiniowali projekt tej uchwały. Przewodniczący Komisji stwierdzili, że komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w tej sprawie. Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury poinformował także, iż na posiedzeniu tej komisji projekt tej uchwały był szeroko omawiany i zgłoszono propozycje, by do treści tej uchwały dodać także posesje Siemiatyckiego Ośrodka Kultury i SP ZOZ przy szpitalu. Radny Szyszko zwrócił się w imieniu Komisji o ewentualne dopisanie tych posesji do treści uchwały.

-Burmistrz Radomski ustosunkowując się do propozycji zgłoszonej przez radnego Szyszko stwierdził, że Rada Miasta nie może ingerować w wewnętrzne sprawy poszczególnych jednostek, a w tym przypadku zakaz taki musi być wydany przez dyrektora właściwej jednostki.

Innych uwag i poprawek dot. projektu uchwały w tej sprawie radni nie wnieśli i Wiceprzewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały. Radny Wieczorek zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem uchwały sprawie zakazu wprowadzania psów na skwer na Placu Jana Pawła II w Siemiatyczach - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/214/06 w załączeniu/

Do punktu 10 – podjęcie uchwały w sprawie udzielenia finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego na pokrycie części kosztów przedsięwzięcia zrealizowanego przez Miasto Siemiatycze dotyczącego budynku socjalnego w Siemiatyczach przy ul. Armii Krajowej nr 33

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie, podobnie jak poprzednie był również dokładnie analizowany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby. Pan Wieczorek zwrócił się również z pytaniem do Przewodniczących Komisji o to, w jaki sposób członkowie Komisji zaopiniowali projekt tej uchwały. Przewodniczący Komisji stwierdzili, że komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w tej sprawie.

Radni innych uwag i pytań w tej kwestii nie wnieśli. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwały zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie udzielenia finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego na pokrycie części kosztów przedsięwzięcia zrealizowanego przez Miasto Siemiatycze dotyczącego budynku socjalnego w Siemiatyczach przy ul. Armii Krajowej nr 33 - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/215/06 w załączeniu/

Do punktu 11 - podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości w formie darowizny na rzecz Skarbu Państwa - Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie, podobnie jak poprzednie był również dokładnie analizowany na posiedzeniach przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby. Pan Wieczorek zwrócił się również z pytaniem do Przewodniczących Komisji o to, w jaki sposób członkowie Komisji zaopiniowali projekt tej uchwały. Przewodniczący Komisji stwierdzili, że komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w tej sprawie.

Radni zwrócili uwagę jednak, iż w § 1 uchwały, w pkt. 2 jest zapis mówiący o wartości darowizny i czy na dzień dzisiejszy jest już ona znana.

- Sekretarz Miasta ustosunkowując się do tek kwestii stwierdziła, że na chwilę obecną nie posiada informacji o wartości darowizny, ale nie stanowi to przeszkody formalnej do podjęcia tej uchwały bez tego zapisu.

-Burmistrz Radomski odnosząc się do tej kwestii wyjaśnił radnym, iż Prezes Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim zwrócił się do naszego miasta z prośbą o przekazanie działki, na której znajdują się budynki sądu. Burmistrz Radomski podkreślił, iż Prezes Sadu prośbę swą motywował tym, iż użytkowanie wieczyste uniemożliwia planowanie rozbudowy sądu.

Radni innych uwag i pytań w tej kwestii nie wnieśli. Wiceprzewodniczący Rady zarządził więc głosowanie nad podjęciem uchwały zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości w formie darowizny na rzecz Skarbu Państwa - Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/216/06 w załączeniu/

Do punktu 12 - podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie tytułem aportu nieruchomości do Zarządu Mienia Komunalnego Spółka z o.o.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był również dokładnie przedstawiany na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby. Pan Wieczorek zwrócił się również z pytaniem do Przewodniczących Komisji o to, w jaki sposób członkowie Komisji zaopiniowali projekt tej uchwały. Przewodniczący Komisji stwierdzili, że komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w tej sprawie.

Innych uwag i poprawek dot. projektu uchwały w tej sprawie radni nie wnieśli i Wiceprzewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały. Radny Wieczorek zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie tytułem aportu nieruchomości do Zarządu Mienia Komunalnego Spółka z o.o - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/217/06 w załączeniu/

Do punktu 13 - podjęcie uchwały w sprawie wystąpienia z Podlaskiego Stowarzyszenia Gmin

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały w tej sprawie był również dokładnie analizowany na posiedzeniach Komisji przed sesją. Zwrócił się z pytaniem do radnych, czy na sesji istnieje jeszcze potrzeba omawiania tego punktu. Radni byli zdania, że nie ma takiej potrzeby. Pan Wieczorek zwrócił się również z pytaniem do Przewodniczących Komisji o to, w jaki sposób członkowie Komisji zaopiniowali projekt tej uchwały. Przewodniczący Komisji stwierdzili, że komisje jednogłośnie pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w tej sprawie.

Innych uwag i poprawek dot. projektu uchwały w tej sprawie radni nie wnieśli i Wiceprzewodniczący Rady zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały w tej sprawie. Radny Wieczorek zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie wystąpienia z Podlaskiego Stowarzyszenia Gmin - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 13 radnych.

/Uchwała Nr XXXV/218/06 w załączeniu/

Do punktu 14 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Odpowiedzi na zgłoszone podczas obrad XXXV sesji interpelacje udzielił Z-ca Burmistrza Miasta – Stanisław Waldemar Fleks, który ustosunkowując się do zapytania radnego Mariusza Gocała stwierdził, że na dzień dzisiejszy ceny wywozu nieczystości stałych na terenie miasta są zróżnicowane na niekorzyść mieszkańców gospodarstw indywidualnych. Pan Fleks podkreślił w swojej wypowiedzi, że zaproponowana przez Przedsiębiorstwo Komunalne stawka 22 zł netto (23,54 brutto) i tak będzie stawką znacznie niższą niż ta którą dzisiaj płacą odbiorcy indywidualni, bo na dzień dzisiejszy wywóz 1 m3 nieczystości stałych z gospodarstw indywidualnych kosztuje 32,76 zł, podczas gdy z te same śmieci SMLW płaci 13,74 zł. Gdy podwyżka wejdzie w życie , pod warunkiem, że SMLW podpisze umowę, to będzie ona płacić 23,54 zł. Pan Fleks dodał także, że tyle samo będzie płacił ZGM. Pan Fleks podkreślił w swojej wypowiedzi różnicę między SMLW, a ZGM dot. okresu wypowiedzenia. Powiedział, że umowa podpisana ze spółdzielnią mieszkaniową ma sześciomiesięczny okres wypowiedzenia, a umowa podpisana z ZGM – trzymiesięczny okres, dlatego też najpierw PK wypowiedziało umowę spółdzielni, a dopiero potem podobne kroki będą podjęte w kierunku ZGM. W dalszej części swojej wypowiedzi Zastępca Burmistrza ustosunkował się do kwestii tego, co wchodzi w cenę wywozu nieczystości stałych, podkreślił, że Przedsiębiorstwo Komunalne musi odprowadzać do Urzędu Marszałkowskiego tzw. opłatę środowiskową, która wynosi 15,36 zł za 1 tonę, a oprócz tego składnikami tej ceny są: utrzymanie wysypiska śmieci oraz ich transport. Pozostając przy głosie Pan Fleks przedstawił następnie symulację cenową wywozu nieczystości stałych w stosunku do 1 mieszkańca miasta. Stwierdził, że na dzień dzisiejszy Spółdzielnia Mieszkaniowa średnio miesięcznie wywozi 954,5 m3 nieczystości stałych, co pomnożone przez obowiązującą stawkę 12,84 za 1 m3 daje nam kwotę 13.113 zł w skali miesiąca, która z kolei podzielona przez liczbę 7000 mieszkańców spółdzielni mieszkaniowej daje ceną 1,87 zł. Pan Fleks pozostając przy głosie przedstawił podobną symulację w przypadku mieszkańca gospodarstwa indywidualnego, z której wynika, iż stawka ta jest znacznie wyższa i średnio miesięcznie wychodzi 3,15 zł od osoby. Jeśli Spółdzielnia Mieszkaniowa podpisałaby proponowaną przez Przedsiębiorstwo Komunalne umowę, to wtedy jednego mieszkańca spółdzielni koszt wywozu nieczystości kosztowałby 3,25 zł i byłaby to stawka podobna do tej, którą obecnie płaci mieszkaniec gospodarstwa indywidualnego. Pan Fleks jako przykład innych cen, jakie płaci się za wywóz nieczystości stałych podał Przedsiębiorstwo ASTWA, które odbiera śmieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej w Siemiatyczach, za które pobiera opłatę 26 zł za 1m3.

-Radny Mariusz Gocał stwierdził, że chciałby poznać zdanie Prezesa Wawrentowicza w tej kwestii.

-Pan Jerzy Wawrentowicz – Prezes SMLW w Siemiatyczach stwierdził, że z przedstawionymi przez Zastępcę Burmistrza cyframi nie może się zgodzić, gdyż od indywidualnego mieszkańca Przedsiębiorstwo raz w tygodniu odbiera jeden pojemnik, jeśli natomiast przyjeżdża odbiorca do spółdzielczych pojemników to zabiera minimum 4 m3 z jednego miejsca. Prezes Wawrentowicz zwrócił uwagę, że aby taką ilość śmieci zabrać z gospodarstw indywidualnych, to przejechać trzeba sporo kilometrów przez miasto. Prezes Wawrentowicz stwierdził, że ma nadzieję, iż w najbliższym czasie dojdzie do spotkania z Prezes PK i wtedy wyjaśnione zostaną pewne kwestie, bo na dzień dzisiejszy SMLW otrzymała propozycje nowych stawek bez żadnej kalkulacji. Prezes Wawrentowicz dodał, że spółdzielnia będzie negocjować ceny, bo to jest cena umowna.

-Prezes PK – Pan Janusz Majer ustosunkowując się do wypowiedzi radnych stwierdził, że na dziś jest to duży problem dla Przedsiębiorstwa, aby unormować cenę śmieci w mieście dla wszystkich odbiorców. Pan Majer stwierdziła także, odnosząc się do wypowiedzi Pana Wawrentowicza, że wbrew pozorom koszty transportu w przypadku gospodarstw indywidualnych nie są, aż tak duże, gdyż śmieci odbierane są ulicami. Pan Majer w dalszej części swojej wypowiedzi stwierdził, że Zakład Gospodarki Mieszkaniowej ponosił dużo większe koszty wywozu śmieci niż Spółdzielnia Mieszkaniowa i trzeba to jakoś wyrównać. Prezes PK podkreślił w swojej wypowiedzi również, iż Przedsiębiorstwo musi doprowadzić miejskie wysypisko śmieci do wymogów unijnych, a to kosztuje, jednakże koszty tego zadania powinno ponieść społeczeństwo miasta w równym stopniu.

Do punktu 15 – wolne wnioski

W wolnych wnioskach głos zabrali:

-Radny Zbigniew Chrołowski zwrócił się z wnioskiem do Prezesa Majera, aby częściej spotykał się z mieszkańcami miasta i radnymi miejskimi. Radny Chrołowski zwrócił się również do Prezesa Majera z prośbą, aby jeżdżąc Citroenem C5 częściej otwierał szyby jadąc ul. 11 Listopada i ul. Kościuszki w stronę Turny wtedy szybciej poczuje nasilającą się woń z oczyszczalni ścieków.

W tym punkcie porządku obrad prowadzący obrady XXXV sesji udzielił głosu osobom spoza Rady Miasta, które wpisały się na listę chętnych do zabrania głosu.

-Pan Michał Kruglicz w związku zakończeniem pełnienia funkcji Przewodniczącego struktur OPZZ w Powiecie Siemiatyckim podziękował za współpracę Burmistrzowi Miasta oraz pracownikom Urzędu Miasta.

-Pan Jan Chyndza stwierdził, że rok temu zabierał głos w sprawie oczyszczalni, a teraz od nowa nie da się żyć na ul. 11 Listopada. Pan Chyndza podkreśił, ze chodził do Pana Burmistrza, który dzwonił do Pana Prezesa, Pan Prezes mówił, że nic nie czuje, jednak jeśli dalej nic się nie zmieni, to pozostanie jedynie ministerstwo do którego zacznie pisać. Pan Chyndza zwrócił się z pytaniem, kiedy ta sprawa zostanie zakończona i kto jest za nią odpowiedzialny. W swojej wypowiedzi Pan Chyndza podkreślił także, że jego zdaniem wysypiska śmieci nikt nie utrzymuje, zwrócił się z pytaniem, kto i kiedy był na tym wysypisku po raz ostatni. Pan Chyndza w swojej wypowiedzi podkreślił także, że na Łojkach po prostu nie da się żyć, bo jest smród z oczyszczalni, spaliny z samochodów. Pan Chyndza zwrócił się także z pytaniem, kiedy obwodnica Siemiatycz powstanie. Zapytał także o termin wykonania drogi przez rzekę koło Maksbudu.

-Pan Mikołaj Michnowski – mieszkaniec ul. Nadrzecznej w imieniu osób niepełnosprawnych z terenu miasta podziękował Burmistrzowi Miasta i Dyrektorowi MOSiR za wykonanie podjazdu dla wózków inwalidzkich na tamie na małym zalewie. Pan Michnowski zwrócił się z prośbą o zlikwidowanie kolejnych barier na terenie miasta. Pan Michnowski zwrócił się także z prośbą, by radni rozwiązali problem nadmiernej prędkości aut na ul. Nadrzecznej, które pędzą po 80, 100 km na godzinę. Pan Michnowski zaproponował, by na tej ulicy położyć tzw. „leżących policjantów”.

-Pani Cecylia Kocher – przedstawicielka Zarządu Osiedla z ul. 11 Listopada zwróciła się z prośbą o ograniczenie prędkości na tej ulicy, zwiększony nadzór służb drogowych, zlikwidowanie muld na nawierzchni ulicy.

-Prezes PK – Pan Janusz Majer ustosunkowując się do wypowiedzi radnych i mieszkańców stwierdził, że nigdy nie odmówił uczestnictwa w spotkaniach z mieszkańcami, radnymi i zawsze jest do dyspozycji. Dodał, że współczuje mieszkańcom osiedla Łojki i pobliskich ulic, na których wyczuwalny jest nieprzyjemny zapach z oczyszczalni. Pan Majer podkreślił, że często jeździ po godzinach pracy na oczyszczalnię i przygląda się procesowi technologicznemu i rzeczywiście zapach z oczyszczalni utrzymuje się potem na jego ubraniu, jednak tych problemów nie da się rozwiązać natychmiast. Pan Majer podkreślił, że Spółka podejmuje działania w celu zmniejszenia intensywności tego uciążliwego zapachu i dyskomfortu mieszkańców i w tym celu zmniejszona została powierzchnia odparowywania osadów, jednak zupełnie nie da się tego wyeliminować, bo system w którym odbywa się fermentacja jest systemem otwartym. Pan Majer w swojej wypowiedzi podkreślił również, iż zapach z oczyszczalni w znacznej mierze powodowany jest przez aktywne białko, które w procesie technologicznym produkuje firma Polser, ale na dzień dzisiejszy firma ta zobligowała się do pobudowania własnej oczyszczalni, co wpłynie na zmniejszenie skali problemu.

-Burmistrz Radomski odnosząc się do kwestii uciążliwości tirów dla mieszkańców stwierdził, że na terenie miasta jest 4 właścicieli dróg, a na ul. 11 Listopada właścicielem jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad Oddział w Białymstoku i z Dyr., tej jednostki – panem Topczewskim wielokrotnie rozmawiał i te rozmowy przynoszą efekty, bo robiony jest chodnik i w tym roku także zostanie kolejny odcinek ułożony do ul. Annopolskiej. Burmistrz Radomski dodał, że zwróci się do Dyrektora Topczewskiego z prośbą o zlikwidowanie muld na ul. 11 Listopada.

-Radny Zbigniew Chrołowski zwrócił się także w tym punkcie z pytaniem, kto ponosi koszty oświetlenia boiska parafialnego, które na dzień dzisiejszy jest niewykorzystane. Radny Chrołowski zapytał, czy nie należałoby tego boiska przekazać w zarząd dla MOSiR.

-Burmistrz Radomski ustosunkowując się do tej wypowiedzi stwierdził, że to miasto płaci za światło na boisku, które jest na gruntach parafii. Burmistrz podkreślił, że jest t o teren, na którym można zrobić zawody, dodał, że ten teren zostanie uporządkowany i ustawione tam zostaną kosze na śmieci.

W tym punkcie porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady poinformował także radnych o tym, iż do Biura Rady wpłynęło zarządzenie Wojewody Podlaskiego informujące o ilości radnych wybieranych do Rady Miasta Siemiatycze w najbliższych wyborach – nic się nie zmieniło nadal jest to 15 radnych.

Do punktu 16 - zakończenie obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXV sesji Rady Miasta w dniu 17 maja 2006 r. r. Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 13:50.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Zdzisław Warpechowski



Załącznik do Protokołu Nr XXXV/06
Rady Miasta Siemiatycze
Z dnia 17 maja 2006 r.

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!

Miesiące wiosenne są okresem kiedy z jednej strony prowadzone są prace porządkowe po zimnie z drugiej zaś prowadzone są przygotowania do prac inwestycyjnych zaplanowanych na dany rok i, o ile pozwalają warunki pogodowe następuje również realizacja tych prac.
Chociaż wiosna jest w pełni dopiero teraz mogę podsumować całkowite koszty utrzymania zimowego ulic, które wyniosły 56 557 zł. Przypomnę, że okres objęty umową obejmował 5 miesięcy od 15 listopada do 15 kwietnia a wykonawcą utrzymania zimowego była firma KAR-STAW- Piotr Sawicki.
Po zakończeniu okresu zimowego Przedsiębiorstwo Komunalne przystąpiło do oczyszczania lokalnych ulic, parkingów oraz chodników z piasku i innych pozostałości po zimie. Wynagrodzenie, które otrzymało przedsiębiorstwo za tę usługę to 21 000 zł.
Po zimie odnowienia wymagało również oznakowanie poziome ulic, prace w zakresie odnowienia przejść dla pieszych wykonane zostały w maju przez Przedsiębiorstwo Komunalne. Koszt tych prac wyniósł 10 813 zł.
Po okresie zimowym konieczne stało się też wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych drzew rosnących w pasie drogowym ulic miejskich (Pałacowej, Zaszkolnej, Małopolskiej i Świętojańskiej). Koszt tych prac wyniósł 23 973 zł. Prace porządkowe zostały przeprowadzone również na skwerze na Placu Jana Pawła II. Nasadzono nowe krzewy, zamontowano nowe kosze i posadzono kwiaty. Skwer jest pod regularnym nadzorem służb mundurowych. Nie jest tajemnicą, że utrzymanie zieleni miejskiej na odpowiednim poziomie wymaga zarówno pracy jak i nakładów finansowych. Niezależnie jednak od tego, w jakiej wysokości byłyby ponoszone te nakłady nie będzie właściwych efektów, jeżeli zieleń będzie regularnie niszczona przez zwierzęta. Z tych względów zdecydowałem się wystąpić do Wysokiej Rady z wnioskiem o uchwalenie zakazu wprowadzania psów na skwer.
W minionym okresie prowadzone były również remonty cząstkowe ulic. Firmą wyłonioną w przetargu do przeprowadzenia remontów cząstkowych i odnowy ulic zostało Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe z Siemiatycz z wartością oferty 147 400 zł netto. Aktualnie w ramach remontów wykonano nawierzchnię bitumiczną na dojeździe do posesji - odcinek przesmyku bez nazwy od ul. Ciechanowieckiej do ul. Dąbrowskiego. Całkowity koszt prac wyniósł 10 600 zł netto. Ponadto wykonano profilowanie dróg gruntowych za kwotę 2 745 zł oraz ulepszono pospółką ulice: Fieldorfa, ulice bez nazwy od Anny Jabłonowskiej do 11 Listopada oraz odcinek ulicy przyległej do Żeromskiego. Koszt tych prac wyniósł 8 491 zł. W ostatnich dniach została ulepszona także ulica Nowa będąca drogą gruntową.
W związku z kontynuowaniem wymiany nawierzchni chodników przeprowadzone zostało postępowanie przetargowe na dostawę betonowych prefabrykatów drogowych. Wybrana została oferta Pater Firmy, której wartość netto wyniosła 42 500 zł. Aktualnie kostka układana jest na ulicy Powstania Styczniowego przez 4 pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych. Zakres prac na tej ulicy obejmuje 240 mb od ulicy 3 Maja.
Zakończona została modernizacja oświetlenia wykonywana przez firmę MATBUD. W całym mieście wymienione zostały oprawy oświetlenia ulicznego na energooszczędne oraz wybudowano oświetlenie uliczne na osiedlach Muszkowie i Ciechanowieckie a także w rejonie ulic Sadowej i Jabłonowskiej. Modernizacja i budowa prowadzona była ze środków własnych wykonawcy a za całość zakresu robót wykonawca będzie odbierał swoją należność z różnicy opłat za energię elektryczną pobieraną za oświetlenie ulic przed i po modernizacji. Zgodnie z harmonogramem okres spłat wynosić będzie 70 miesięcy.
6 kwietnia wykonawca - Przedsiębiorstwo Inżynierii Lądowej AQUARIUS – przystąpił do budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i ciśnieniowej w ul. Armii Krajowej. Na dzień 11 maja zaawansowanie inwestycji zostało ocenione na 90 % dla kanalizacji grawitacyjnej i wodociągu oraz na 80% dla kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej. Prawdopodobnie inwestycja zostanie zakończona do połowy czerwca, chociaż umowny termin realizacji inwestycji ustalono na 30 września.
Z kolei 11 kwietnia Budomex – Biała Podlaska przystąpił do wykonywania kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków na ul. Bartosza Głowackiego i Powstania Styczniowego w Siemiatyczach. Na dzień 16 maja wykonano 90% kanalizacji sanitarnej w ulicy Powstania Styczniowego.
Rozstrzygnięty został przetarg na budowę drogi prowadzącej do cerkwi. Przetarg wygrała firma Maksbud za kwotę 49 027 zł brutto. W ramach budowy zostanie położona masa bitumiczna na pow. 1004 m2 . Wykonanie zadania ma nastąpić do 15 lipca.
Z kolei w postępowaniu na budowę ulicy Zielonej została złożona jedna oferta Przedsiębiorstwa Drogowo Mostowego z Siemiatycz na kwotę 108 558 zł netto.
Ogłoszony został przetarg na budowę hali widowiskowo-sportowej. Otwarcie ofert planowane jest na 12 czerwca.

Sprawy z zakresu gospodarowania mieniem gminy
Zawarte zostały umowy notarialne na zamianę nieruchomości:
1. miejskiej o pow. 4,5877 ha na działki stanowiące własność wspólnoty Dębitka o pow. 3,6128 ha położone nad Kamionką,
2. oraz działki miejskiej o pow. 374 m2 na działkę o pow. 74 m2 położonej przy ul. Sikorskiego. W obu sytuacjach nieruchomości zostały zamienione na realizację zadań własnych gminy. W przypadku pierwszej zamiany miasto dokonało poprzedniemu właścicielowi dopłaty w wysokości 611 zł, w drugim zaś przypadku dopłata w wysokości 9 772 zł wpłynęła do budżetu miasta.

19 kwietnia zawarłem umowy notarialne na sprzedaż w drodze przetargu 4 nieruchomości o pow. 145 m2 zabudowanych garażami przy ul. Ciechanowieckiej. Łączna kwota ze sprzedaży tych nieruchomości to 12 860 zł.
Do zbycia, jako aport w nowo tworzonej spółce Zarząd Mienia Komunalnego przygotowanych zostało 13 nieruchomości. Część z nich została już wyceniona, pozostałe są w trakcie wyceny. O wniesieniu tych nieruchomości do spółki zadecyduje w dniu dzisiejszym Rada Miasta. W moim przekonaniu, wyposażenie spółki w majątek jest konieczne, by spółka mogła samodzielnie funkcjonować na rynku.
Podjąłem również decyzję o przeznaczeniu do sprzedaży, w trybie bezprzetargowym na poprawienie warunków działki przyległej, nieruchomości o pow. 118 m2 przy ul. Nadrzecznej oraz przeznaczyłem do najmu, na okres do trzech lat, lokal użytkowy położony przy ul. Ciechanowieckiej 29. Czynsz miesięczny ustalono na 391 zł + VAT.

Pozostałe sprawy
W ostatnich latach dużo uwagi poświęca się ochronie środowiska. Od kilku lat prowadzona jest wśród młodzieży zbiórka surowców wtórnych. 12 maja odbyła się kolejna zbiórka. Również dzieci z Przedszkola Nr 5 zaangażowały się w zbiórkę makulatury. By zachęcić je do dalszych takich działań zdecydowałem o zakupieniu przedszkolakom nagród za kwotę 1 000 zł.
Powoli wdrażany jest w mieście regulamin utrzymania czystości. Przedsiębiorstwo zakupiło już worki do segregacji odpadów i wydaje je zainteresowanym. Zgłaszają się też kolejni odbiorcy usług w tym zakresie. Od czasu wejścia w życie regulaminu podpisano 65 nowych umów.
Złożyłem wniosek do Wojewody Podlaskiego o dofinansowanie remontu mogiły straconych w 1941 r. przez NKWD pod Hajnówką znajdującej się na cmentarzu przy ul. Powstania Styczniowego.
Zgodnie z zarządzeniem Wojewody Podlaskiego założony został rejestr ptactwa domowego. Na dzień dzisiejszy do rejestru zostało zgłoszonych 4 606 szt. ptaków.
Realizując uchwały Rady o współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz program przeciwdziałania alkoholizmowi ogłosiłem konkurs ofert na wypoczynek letni dzieci i młodzieży. Termin składania ofert upływa z ostatnim dniem maja. Na wypoczynek letni przeznaczone jest 50 tys. zł.
Poprzedni konkurs na zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży został rozstrzygnięty następująco:
1) 14 tys. zł Towarzystwo Sportowe na zajęcia sportowe,
2) 5 tys. zł Białostockie Towarzystwo Muzyczne na zorganizowanie warsztatów muzycznych,
3) 6 tys. zł Caritas Diecezji Drohiczyńskiej na zorganizowanie festynu z okazji Dnia Dziecka,
4) 10 tys. zł Siemiatycki Ośrodek Kultury na organizację Turnieju o Podlaską Szyszkę.

Wzorem ubiegłego roku podpisałem z komendantem Powiatowym Policji porozumienie na finansowanie dodatkowych patroli pieszych w mieście. Na sfinansowanie tego zadania przeznaczonych jest 25 000 zł.
Policja ubiega się również o wsparcie finansowe w wysokości 10 tys. zł na zakup samochodu dla siemiatyckiej komendy.
Zakończony został pierwszy etap organizacji roku szkolnego 2006/2007. Arkusze organizacyjne szkól i przedszkoli zostały przekazane do zaopiniowania do kuratorium. W następnym roku szkolnym w szkołach prowadzonych przez miasto będzie uczyło się w 71 oddziałach 1905 uczniów tj. o 132 mniej niż obecnie. W związku z tym liczba oddziałów w skali miasta zmniejszy się o 7. Mimo to, w związku z nową interpretacją władz oświatowych dotyczących konieczności podziału na grupy podczas nauczania języka dodatkowego zmniejszenie liczby godzin jest mniejsze niż wynikałoby to z ilości zmniejszonych oddziałów.
W związku z upływem kadencji obecnego dyrektora Szkoły podstawowej Nr 1 wkrótce ogłoszony zostanie konkurs na to stanowisko. Posiedzenie komisji konkursowej planowane jest na 26 czerwca.
Na zakończenie, zgodnie z obietnicą z poprzedniej sesji przedstawię informacje o wynikach kontroli NIK w zakresie powiązania budżetu Miasta Siemiatycze z budżetem państwa w 2005 r. W wystąpieniu pokontrolnym Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia działania Miasta w zakresie objętym kontrolą. Jedyna uwaga NIK dotyczy nie wykazania przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ewidencji księgowej należności i zaległości w kwocie 114 tys. zł z tytułu wypłaconych w 2005 r. zaliczek alimentacyjnych.
Aktualnie trwa kolejna kontrola Najwyższej Izby Kontroli, tym razem w zakresie ochrony wód zlewni rzeki Bug w latach 2003-2006. Kontrola potrwa do końca maja. Dziękuję za uwagę.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2007-07-02

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06