Protokół Nr XXXV/09

Numer XXXV/09
Data wydania 2009-10-07
Protokół Nr XXXV/09 

 

z obrad XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze która odbyła się

 

w sali konferencyjnej Urzędu Miasta 

 

w dniu 7 października 2009 roku 

 

Obrady XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 14:00. 

 

W obradach XXXV sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 12, według załączonej do protokołu listy obecności.

 

Radni obecni na XXXV sesji:
  1. Witold Berski
  2. Rafał Burakowski
  3. Franciszek Drewulski
  4. Aleksander Jakowiuk
  5. Antoni Kosieradzki
  6. Mirosław Kobus
  7. Andrzej Miazio
  8. Eugeniusz Mudel
  9. Jerzy Górski
  10. Krzysztof Osmólski
  11. Bogdan Raczyński
  12. Agnieszka Sitarska
Radni nieobecni nie XXXV sesji: 
  1. Mariusz Gocał
  2. Krzysztof Szyszko
  3. Krzysztof Wieczorek
W obradach XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także: 
  1. Stanisław W. Fleks – Z-ca Burmistrza Miasta
  2. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  3.  Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta
  4. Janusz Majer –Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka zo.o.
  5. Marek Malinowski – korespondent Głosu Siemiatycz

 

Do punktu 1otwarcie obrad 

 

            Obrady XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 7 października  2009 r. zwołanej w trybie nadzwyczajnym otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała i wszystkich przybyłych na XXXV sesję. 

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad 

 

            Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad XXXV sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca zawróciła się do radnych z pytaniem, czy chcieliby zgłosić zmiany do zaproponowanego porządku. Radni propozycji zmiany proponowanego porządku obrad nie wnieśli. 

 

             Wobec powyższego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXV sesji Rady w dniu 7 października 2009 r.   - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych. 

 

            Przyjęty porządek obrad XXXV sesji przedstawia się następująco:
  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Interpelacje i zapytania radnych.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o w Siemiatyczach do złożenia wniosku o dofinansowanie oraz przyjęcie do realizacji projektu pn:” Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Siemiatycze”.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
  6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  7. Wolne wnioski.
  8. Zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – interpelacje i zapytania radnych

 

Radni zgłosili podczas XXXV sesji następujące interpelacje:

 

            -Radny Krzysztof Osmólski zwrócił uwagę na potrzebę ustawienia znaku parking przy ul. Chopina, stwierdził, że jedna z mieszkanek nie zezwala na parkowanie w tym miejscu, mówiąc, że ten parking jest jej własnością. Zdaniem radnego Osmólskiego ustawienie tego znaku wpłynie na to, że ta Pani przestanie czuć się właścicielem. Kolejna interpelacja radnego Osmólskiego dot. tego, na jakim etapie jest dokumentacja na oświetlenie ul. Górnej. Radny Osmólski zwrócił się także z prośbą o oznakowanie ul. Sportowej w ten sposób, aby od ul. Słowiczyńskiej do Mickiewicza ze względów bezpieczeństwa stała się ona ulicą jednokierunkową. Radny podkreślił, że jest to wniosek mieszkańców tego rejonu miasta. Radny Osmólski zwrócił tez uwagę w swojej wypowiedzi na problemy mieszkańców ul. Słowiczej i Plażowej z oświetleniem ulicznym, które załącza się dopiero po interwencji pracowników ZE. Na koniec radny Osmólski zapytał, na jakim etapie znajduje się opracowanie dokumentacji na kolejny etap modernizacji oczyszczalni ścieków, bo w budżecie miasta na ten cel zostało przeznaczone ponad 300.000 zł. 

 

            -Radny Eugeniusz Mudel zgłosił interpelacje następującej treści:

 

1/ co z ul. Spacerową. Dlaczego mimo zapewnionych środków na realizację tej ulicy do dziś nie jest ona wykonana? Dlaczego firma, która uzbroiła ulicę w media pozostawiła po sobie totalny bałagan.

 

2/ w 2008 r. przeznaczyło miasto dla Przedsiębiorstwa Komunalnego ponad 300.000 zł na zadanie dot. gospodarki osadowej na oczyszczalni ścieków, co z tymi środkami?

 

3/ czy nadal Pan Burmistrz uważa, że Przedsiębiorstwo Komunalne jest dobrze zarządzane. Radny stwierdził, że pytanie to zadaje w kontekście doniesień prasowych dot. komputeryzacji w tym zakładzie, zaniedbań, które doprowadziły do zamknięcia wysypiska śmieci. Radny stwierdziła, że Przedsiębiorstwo Komunalne od szeregu lat nie zmodernizowało żadnej kotłowni, dodał, że kanał ciepłowniczy, który miał wyeliminować dymiące kotłownie w środku miasta układany był w ślamazarnym tempie, a płyty, które go przykrywają położone są znacznie poniżej jezdni. Radny zwrócił się z pytaniem, czy to już koniec robót, dodał, że po robotach pozostał bałagan.

 

4/ proszę wreszcie powiedzieć co z elektrociepłownią, jakie koszty poniesiono na przygotowania do realizacji tej inwestycji. Czy są dziś opłacone wszystkie zobowiązania dot. tej sprawy. Radny zapytał w jaką działalność zostały zaksięgowane wydatki, czy na ten cel Przedsiębiorstwo Komunalne zaciągnęło jakieś kredyty?

 

5/ Jakie inwestycje w bieżącym roku Przedsiębiorstwo Komunalne prowadziło na terenie miasta i na jaką wartość?

 

6/ Czy jest prawdą, że Spółdzielnia Mieszkaniowa w Siemiatyczach wypowiedziała umowę na wywóz nieczystości stałych. Czy nie obawia się Pan Burmistrz, że ostatnia podwyżka na śmieci spowoduje masowe przejście firm i osób fizycznych do konkurencji?

 

7/ Czy może Pan Burmistrz powiedzieć, w jakim celu powołane zostało Przedsiębiorstwo Komunalne i jakie są jego zadania statutowe. Radny dodał, że interesują go inwestycje na rzecz miasta.

 

8/ Pan Burmistrz uważa się za dobrego gospodarza, dlaczego więc w ubiegłym roku, jak donosiła prasa zmarnotrawiono publiczne środki na remont hali sportowej przy ul. Świętojańskiej, czyżby budowa nowej hali widowiskowo-sportowej za 9 mln. zł była spontanicznym pociągnięciem. Radny zwrócił się także z pytaniem, dlaczego wybudowano kawałek drogi w pole (niby na wysypisko śmieci), czyżby miasto nie miało ważniejszych potrzeb np. osiedle Walendziuki , gdzie ulicami są polne drogi. Radny Mudel zarzucił innym radnym z tego rejonu miasta, że od lat nie walczą o to.

 

9/ radny stwierdził także, że kolejny raz pyta, czy Burmistrz sprawdzał zasadność wymiany hydrantów na terenie miasta (42). Zwrócił się z pytaniem, czy nie świadczy to o niegospodarności w PK. 

 

            -Radna Agnieszka Sitarska stwierdziła, że mieszkańcy miasta zgłaszają problem, że po przeczyszczeniu studzienek, dekle tak stukają, kiedy przejeżdżają samochody, że bardzo to uprzykrza życie mieszkańcom. Radna Sitarska raz jeszcze zwróciła się z prośbą do Prezesa Majera o interwencję w tej kwestii. 

 

Do punktu 4 - podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o w Siemiatyczach do złożenia wniosku o dofinansowanie oraz przyjęcie do realizacji projektu pn:” Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Siemiatycze” 

 

            -Radny Bogdan Raczyński zabierając głos zwrócił się z prośbą, aby Pan Burmistrz, albo Pan Prezes rozszerzyli ten temat i podali szczegóły radnym. 

 

            - Pan Stanisław W. Fleks – Z-ca Burmistrza Miasta zabierając głos w tej sprawie stwierdził, że jak już na pewno wszyscy radni wiedzą, do 2015 r. wszystkie aglomeracie miejskie, powyżej 2000 mieszkańców muszą być wyposażone w system gospodarki wodno- ściekowej. Pan Fleks dodał, że Polska przyjęła unijne postulaty w tym zakresie, podkreślił, że w przypadku niespełnienia tych dyrektyw, grożą ogromne kary. Pan Fleks stwierdził następnie, że chcąc to zrealizować powstał w skali kraju Krajowy Program Oczyszczania Ścieków i w ramach tego przystąpili jako miasto do rozwiązania tego problemu. W swojej wypowiedzi Pan Fleks dodał, że jak radni wiedzą, od 2006 r. w każdym budżecie miasta przystępujemy do opracowywania dokumentacji technicznych związanych z tym zagadnieniem tj. sanitarnych, deszczowych, na wymianę już istniejących lub budowę tam, gdzie ich nie ma. Pan Fleks w swojej wypowiedzi podkreślił także, że z realizacją tego zadania związana jest odbudowa części ulic na terenie miasta oraz II etap modernizacji oczyszczalni ścieków. Pan Fleks zwrócił uwagę, że to zadanie wymaga opracowania wielu dokumentów, należało opracować decyzje środowiskowe, dla każdej z inwestycji, podkreślił, że w przypadku np. oczyszczalni ścieków przygotowanie takich dokumentów trwało 1 rok. W dalszej części swojej wypowiedzi Pan Fleks stwierdził, że ogłoszony został nabór na przyjęcie wniosków formalnych i będzie się to obywać w terminie od 16 do 30 listopada wniosek miasto będzie  składać  do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na I ocenę. WFOŚ do Ministerstwa Finansów, a Ministerstwo Finansów z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego będą wydawać decyzję. Pan Fleks w swojej wypowiedzi zwrócił również uwagę na fakt, iż procedura oceny takiego wniosku będzie trwała około 1 roku i pierwsze przetargi będą mogły być ogłaszane najprawdopodobniej w IV kwartale 2010 r, podkreślił, że kwota o którą się nasze miasto ubiega to 65 milionów zł, z czego można uzyskać minimum 50% dofinansowania, a maksimum 85%, co jest wyliczane według pewnego wzoru. Pan Fleks w dalszej części swojej wypowiedzi stwierdził, że realizować tę inwestycje będzie Przedsiębiorstwo Komunalne, przez co ta inwestycja będzie tańsza o 22%, oczywiście przy wsparciu miasta, bo PK samo temu nie podoła. Pan Fleks dodał, że w związku z tym zachodzi potrzeba podjęcia kilku uchwał i ta, która jest w dniu dzisiejszym radnym przedstawiona jest jedną z nich. Pan Fleks w swojej wypowiedzi podkreślił także, że w pierwszej kolejności będzie realizowany węzeł ul. Ogrodowej, Sadowej, Jabłoniowej, Żeromskiego, Annopolskiej przy jednoczesnej realizacji II etapu modernizacji oczyszczalni ścieków. W swojej wypowiedzi Pan Fleks podkreślił, że technicznie wygląda to tak, że wszystkie te opracowane dokumenty wchodzą jako wkład własny miasta do tego zadania. 

 

            W dyskusji w tym punkcie głos zabrali: 

 

            -Radny Bogdan Raczyński – zabierając głos stwierdził, że miejmy nadzieję, że to dofinansowanie dostanie, ale przyjmując teoretycznie, że nie dostaniemy, wszyscy słyszeli też o karach. Radny Raczyński zapytał od kiedy te kary będą naliczane i jakiego rzędu będą to kwoty. 

 

            -Pan Fleks odpowiadając na to pytanie stwierdził, że kary będą naliczane od 2015 r Dodał, że w wydanym rozporządzeniu są zawarte tabele i jest to dosyć skomplikowany przelicznik, który w skrócie mówiąc opiera się na zaawansowaniu prac. 

 

            -Radny Raczyński zabierając głos ponowie zwrócił się z pytaniem, czy te 65 mln zł to jest kwota netto, czy brutto. 

 

            - Pan Fleks odpowiedział, że jest to kwota z podatkiem VAT, czyli brutto. 

 

            - Radny Raczyński zapytał też, kto będzie brał kredyt na realizację tego zadania. 

 

            - Pan Fleks odpowiedział, że Przedsiębiorstwo Komunalne i miasto, bo jest to wspólne przedsięwzięcie. 

 

            - Radny Raczy[UMS1] ński zapytał, na jakiej to będzie zasadzie. 

 

            - Pan Fleks odpowiedział, że w pierwszej kolejności będzie to realizowało Przedsiębiorstwo Komunalne, a jeśli PK nie będzie w stanie zabezpieczyć realizacji tego zadania , to miasto to przejmie. 

 

            - Radny Raczyński stwierdził, że według niego, jeśli uzyskamy 50% dofinansowania tej inwestycji, to będzie to klapa inwestycyjna dla miasta, bo nic innego miasto nie będzie w stanie realizować. 

 

            -Pan Fleks odpowiedział, że tak może być, dodał, że jest to możliwe i nie wykluczone. Pan Fleks dodał, że wykonanie tych prac jest dla miasta jednak konieczne i w tej chwili nie można już zawrócić z obranej drogi, bo zrobiono już dużo w zakresie przygotowania potrzebnych dokumentacji. 

 

            -Radny Osmólski zawrócił się z pytaniem, czym kierowano się podejmując decyzję, że w pierwszej kolejności inwestycja ta będzie realizowana w węźle ulic Ogrodowej, Żeromskiego. 

 

            -Pan Fleks odpowiedział, że już od 3 kadencji Rady to zadanie przechodzi, a jako że to centrum miasta trzeba to zrealizować w pierwszej kolejności, tym bardziej miasto dokumentację już tu posiadało. 

 

            -Radny Osmólski stwierdził z kolei, że on już w Siemiatyczach też jest od 35 lat i w tym mieście są też inne rejony, które od kilku kadencji czekają na inwestycje. 

 

            - Radny Eugeniusz Mudel zwrócił się z pytaniem, czy zostały uwzględnione postulaty i skargi mieszkańców z ul. Żeromskiego i Ogrodowej dot. szerokości tych ulic, co się wiąże ze znacznymi kosztami dla miasta. 

 

            -Pan Fleks odpowiedział, że skończyły się już protesty mieszkańców i ich postulaty w tej sprawie, a zaczną się w niedługim czasie wypłaty odszkodowań dla mieszkańców w z tego tytułu. 

 

            -Radny Mudel zwrócił się z pytaniem, kto za to będzie płacił. 

 

            -Pan Fleks odpowiedział, że na ten cel w budżecie miasta na ten rok przeznaczona została kwota 835 000 zł i to z tej kwoty odbywać się będzie wypłata odszkodowań, a wszystko to zawarte jest w tym ogólnym koszcie 65 mln zł. 

 

            - Radny Mudel ponownie zabierając głos stwierdził, że to są to nasze publiczne pieniądze i gdyby nie było tego wykupu gruntów, to byłoby taniej. 

 

            - Pan Fleks odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdził, że są określone prawem kryteria jeśli chodzi o szerokość ulic i minimum 10 metrów musi być i ten grunt pod te ulice trzeba wykupić. 

 

            - Radny Krzysztof Osmólski zwrócił się z pytaniem do obecnego na sesji Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego – Pana Janusza Majera czy jest przygotowany na realizację tego zadania, czy da radę i czy jest w stanie to przyjąć do realizacji. 

 

            - Prezes Majer odpowiedział, że tak, że jest przygotowany do realizacji tego zadania. 

 

Innych głosów w dyskusji w tym punkcie nie było i Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad projektem uchwały w sprawieupoważnienia Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o w Siemiatyczach do złożenia wniosku o dofinansowanie oraz przyjęcie do realizacji projektu pn:” Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Siemiatycze”, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.

 

/Uchwała Nr XXXV/160/09 w załączeniu/ 

 

Do punktu 5 - podjęcie w sprawie rozpatrzenia skargi 

 

O zabranie głosu w tym punkcie poproszony został Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Franciszek Drewulski, który zabierając głos zapoznał radnych z protokołem z dokonanej kontroli w tej sprawie, stwierdził też, że Komisja Rewizyjna uważa, że skarga jest bezzasadna. 

 

Radni pytań w tym punkcie nie wnieśli, a Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie rozpatrzenia skargi - zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 12 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

 

/Uchwała Nr XXXV/161/09 w załączeniu/ 

 

Do punktu 6 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych 

 

            Zastępca Burmistrza Miasta – Pan Stanisław Fleks  odpowiadając na interpelacje radnych stwierdził że jeśli chodzi o interpelacje radnego Osmólskiego to ustawienie znaku parking przy ul. Chopina można byłoby połączyć z interpelacją dot. nowej organizacji ruchu w ul. Sportowej. Pan Fleks podkreślił, że miasto nie może dobrowolnie w tym zakresie działać, a decyzje takie musza być podejmowane w porozumieniu z powiatem i policją. Pan Fleks stwierdził, że przekaże te wnioski, aby mogła ruszyć ich realizacja. Jeśli chodzi o dokumentację na oświetlenie w ul. Górnej , to dokumentacja ta z tego co wie jest na ukończeniu. Jeśli chodzi o problem z oświetleniem w ul. Plażowej i Słowiczej, to problem ten znany jest dla ZE, bo był zgłaszany, przy czym w grę może wchodzić wandalizm. Jeśli chodzi o dokumentację na kolejny etap modernizacji oczyszczalni ścieków, to jest ona włączona w opracowywaną aglomerację   i w I etapie będzie realizowana. Odnosząc się do interpelacji radnego Mudla w kwestii ul. Spacerowej, Pan Fleks odpowiedział, że i Pan Burmistrz wiele razy wyjaśniał i radni mają to zapisane w budżecie miasta na 2009 r. Pan Fleks, że to dobrze, że tąpnęła na tej ulicy zmienia, bo takie było właśnie założenie. Pan Fleks w swojej wypowiedzi stwierdził także, że wykonywane  wyrównywanie tej ulicy jest poza środkami finansowanymi określonymi w budżecie. 

 

            -Prezes Majer zabierając głos stwierdził, że na piśmie ustosunkuje się do zgłoszonych przez radnego Mudla interpelacji. 

 

            -Pan Fleks zabierając głos ponownie odniósł się do kwestii wystających dekli od studzienek kanalizacyjnych na ul. Głowackiego , stwierdził, że z tytułu rękojmi do wykonawcy ulicy należy przegląd pogwarancyjny i Urząd zwróci się do niego, aby tego dokonał. 

 

            - Radny Jakowiuk zabierając głos stwierdził, że nie chce polemizować z radnym Mudlem , jednak chce powiedzieć, że droga na Walendziuki do wysypiska śmieci została wykonana ze środków z zewnątrz, które były kierowane na utwardzanie dróg polnych, a nie ze środków budżetowych. Radny Jakowiuk stwierdził także, że jeżeli chodzi o interpelacje radnych z tego rejonu miasta w sprawie Walendziuk, to skąd radny Mudel wie, że on nie zgłaszał, bo np. mógł je zgłaszać na piśmie do Burmistrza. 

 

            - Radny Mudel zabierając głos ponownie stwierdził, że zna te drogę i wie, za jakie środki droga ta została wykonana. 

 

            -Pan Fleks odnosząc się do tych wypowiedzi stwierdził, że jego zdaniem radny Mudel powinien zgłosić się do ludzi, którzy korzystają z tej drogi i niech zobaczy sam jak ta droga jest wykorzystywana, podkreślił, że żałuje, iż tylko ¼ tej drogi zostało zrobione.           

 

            Do punktu 7 – wolne wnioski 

 

W wolnych wnioskach głos zabrali: 

 

            - Radny Bogdan Raczyński stwierdził, że jego osobiste odczucie po podjęciu uchwały dot. upoważnienia PK do prowadzenia inwestycji jest takie, że jak widać jest to planowana megainwestycja w naszym mieście, której potrzeby nie neguje, jednak środki, które trzeba na realizację tej inwestycji zabezpieczyć to będzie ciężka praca dla całego miasta i praktycznie skazujemy się na realizację jednej inwestycji i nic więcej praktycznie nie będzie robione. Radny dodał, że rozwiązany zostanie problem gospodarki wodno-ściekowej, dróg, ale praktycznie rozwój miasta poza tym zostanie zaniedbany, nic już więcej nie będzie robione. 

 

            -Radny Krzysztof Osmólski stwierdził, że radny Mudel zarzucił mu pewne kwestie jeśli chodzi o ul. Wysoką. Rady Osmólski dodał, że w tej sytuacji ma propozycję, wniosek do Komisji Rewizyjnej, aby zbadała tą sprawę, wyjaśniła wszystkie niejasności, czy jest tak jak mówi radny Mudel, czy jest inaczej. Zdaniem radnego Osmólskiego należy w tej sprawie ułożyć kalendarium działań, bo cały cza są niedomówienia. 

 

            -Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos stwierdził, że wstrzymał się od głosu w sprawie uchwały upoważniającej PK, bo zgadza się z tym, co mówi radny Raczyński, a mianowicie, że pogrążymy się i w mieście nic nie będzie robione. Radny Mudel dodał, że miasto będzie zaciągać kredyty na tę inwestycje, a PK będzie tym zarządzać. 

 

Do punktu 8 - zakończenie obrad 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXV sesji Rady Miasta w dniu 7 października 2009 r. r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:00.

 

Na tym protokół zakończono.

 





Protokołowała: Przewodniczący Rady Miasta
K.Andruszkiewicz Agnieszka Anna Sitarska

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2009-11-27

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06