Protokół Nr XXXV/13
z obrad XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 27 marca 2013 roku
Obrady XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 16:15.
W obradach XXXV sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).
Radni obecni na XXXV sesji:
- Witold Berski
- Jan Boguszewski
- Rafał Burakowski
- Jan Hyndza
- Katarzyna Jarocka
- Jerzy Korowicki
- Antoni Kosieradzki
- Walentyna Kożuchowska
- Teresa Milewska
- Eugeniusz Mudel
- Paweł Onieszczuk
- Agnieszka Anna Sitarska
- Agnieszka Monika Zalewska
- Roman Zdrojewski
Radni nieobecni na XXXV sesji:
- Krzysztof Andrzej Szyszko
W obradach XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
- Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
- Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta
- Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
- Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta
oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).
Przewodnicząca Rady - Agnieszka Anna Sitarska poinformowała zebranych, że na prośbę radnych w związku z wieloma pytaniami nurtującymi radnych i mieszkańców Miasta, na sesję przyszedł Dyrektor SP ZOZ wraz z Zastępcą i pracownikami. Dyrektor SP ZOZ podziękował Burmistrzowi oraz Radzie Miasta za umorzenie podatku. Dyrektor przedstawił sytuację szpitala, powiedział, że rok 2012 został zamknięty dodatnim wynikiem finansowym, został zwiększony kontrakt z NFZ i został zakupiony nowy sprzęt do szpitala.
Dyrektor SP ZOZ złożył wniosek do Rady Miasta o wsparcie finansowe remontu dwóch oddziałów szpitala.
Radni zgłosili następujące pytania:
1. Czy powstanie przychodnia endokrynologii, była składana w 2012 r. petycja w tej sprawie?
2. Jakie jest zadłużenie szpitala?
3. Czy są zaległości w płatnościach za kontrakty lekarskie?
4. Czy tomograf zostanie zakupiony za pieniądze z kredytu?
5. Czy warto było przejąć Zakład Opiekuńczo – Leczniczy w Bacikach z zadłużeniem w kwocie 300 tys. zł?
6. Czy to prawda, że zobowiązania z 2012 r. zostały przeksięgowane na 2013 r.?
7. Czy nie warto by było wejść w allianz z innym szpitalem i pozostawić tylko niektóre oddziały w szpitalu?
8. Miasto dwa lata pod rząd umarzało szpitalowi podatek, na jaki cel zostały przeznaczone te środki?
9. Czy ubiegał się Pan o dofinansowanie szpitala przez inne sąsiednie gminy, których mieszkańcy są pacjentami w naszym szpitalu?
10. Czy personel średni otrzymał w ostatnim czasie podwyżki?
11. Pacjenci poradni rehabilitacyjnej uciekają do innych szpitali, ponieważ u nas trzeba czekać w kolejce 6 m-cy. Czy można coś z tym zrobić?
12. Czy to prawda, że zatrudnia Pan lekarzy na umowy zlecenia, zamiast na umowy o pracę?
13. Czy to prawda, że zwiększyło się zatrudnienie w biurze, a coraz mniej jest pielęgniarek i salowych?
14. Czy istnieje możliwość pozyskania środków z NFZ na opiekę dzienną dla osób starszy? Jest duże zapotrzebowanie na taką opiekę, ponieważ nasze społeczeństwo się starzeje.
15. Do czego potrzebne jest ISO?
16. Czy planuje Pan zlikwidować laboratorium i sterylizację?
17. Czy prowadzone są jakieś rozmowy, aby Pogotowie wróciło do starego budynku?
18. Czy można by postawić na izbie przyjęć dystrybutor wody?
19. Czy konieczne jest ograniczanie godzin odwiedzin na oddziale wewnętrznym?
20. Czy będzie poradnia medycyny sportowej?
Wiceprzewodniczący Mudel zapytał Starostę Powiatu Siemiatyckiego-Mikołaja Mantura, o to czy planuje podwyższyć wynagrodzenie Dyrektorowi SP ZOZ?
- Starosta Powiatu odpowiedział, że ponad 1,5 roku temu Zarząd rozmawiał z Dyrektorem Nowosielskim i obiecał nagrodę jeśli szpital osiągnie dodatni wynik finansowy. Taki wynik został osiągnięty, ale Dyrektor nie przyjął tej nagrody. Po jednej z ostatnich kontroli na SP ZOZ został nałożony obowiązek zatrudnienia magistra farmacji w szpitalu, a ponieważ Dyrektor Nowosielski posiada również wykształcenie w tej dziedzinie zgodził się przyjąć te obowiązku i z tego tytułu należy mu się dodatkowe wynagrodzenie.
Odpowiedział na pytania zadane przez radnych, Dyrektor SP ZOZ powiedział, że:
- Nie ma możliwości uruchomienia w szpitalu poradni onkologicznej, ponieważ o tym gdzie będzie poradnia decyduje NFZ ogłaszając konkurs. Jeśli chodzi o poradnie specjalistyczne, m.in. endokrynologiczną, to utrzymanie takich poradni jest bardzo drogie. Specjaliści musieliby przyjeżdżać z Białegostoku. Poradnia kardiologiczna generowała ujemny wynik finansowy w wysokości 166 tys. zł, nie została ona zlikwidowana ponieważ udzielono kilka tysięcy porad.
- Jeśli chodzi o poradnię medycyny sportowej, to nie ma możliwości żeby powstała. Żeby zakontraktować poradnię od 2012 r., musi być czynna co najmniej 3 razy w tygodniu po 4 godziny. Koszt utrzymania takiej poradni wynosi 80 tys.
- Jednym z czynników ocenianych przy konkursach jest ISO, jeśli go nie mamy to tracimy punkty.
- Szpital ma pewne opóźnienia w płatnościach za kontrakty lekarskie.
- Jeśli chodzi o ZOL w Bacikach, to decyzję podjęli Radni Powiatowi. Szpital ma pewne plany związane z tym oddziałem, chcemy zwiększać zakres świadczonych usług. Chcemy, żeby tam powstał oddział psychiatrii dziecięcej przez co będziemy mieli coś, czego nie mają inni.
- W budynku, w którym mieściło się Pogotowie Ratunkowe mieści się poradnia uzależnień. Prowadzone były rozmowy z dyrekcją, aby Pogotowie wróciło do tego budynku. Pogotowie jest niezależną jednostką, podległą pod Urząd Marszałkowski. Budynek ten nie może być wykorzystany pod żadną działalność leczniczą.
- Jeśli chodzi o allianz z innymi szpitalami, to raczej nikt tego nie robi, ponieważ ciężko byłoby się porozumieć, który odział w którym szpitalu zostanie zamknięty.
- Jeśli chodzi o to na jaki cel zostały przeznaczone środki z tytułu umorzonego podatku, to te pieniądze zostały przeznaczone na bieżącą działalność, czyli leczenie pacjentów i funkcjonowanie szpitala.
- Jeśli chodzi o podwyżki dla średniego personelu, to została podpisana ugoda ze związkami zawodowymi i personel otrzymał podwyżki.
- Jeśli chodzi o pracę na kontraktach, to staramy się, aby pracownicy niektórych komórek pracowali w systemie kontraktowym. Na kontraktach pracują lekarze, kilka pielęgniarek na bloku operacyjnym i pracownicy RTG. Pracownicy kontraktowi również podlegają pod Inspektora Pracy. Przejście na kontrakty powoduje, że łatwiej „spiąć grafiki”.
- Jeśli chodzi o likwidację laboratorium i sterylizacji, to sterylizacja nie spełnia norm. Jeśli okaże się, że koszty funkcjonowania są niższe, przy zewnętrznej firmie, to być może skorzystamy z firmy zewnętrznej. Lekarze rodzinni nie korzystają z laboratorium szpitalnego, jednak chcielibyśmy utrzymać laboratorium.
- Jeśli chodzi o tomograf, to zostanie on zakupiony na kredyt. Do tej pory pacjenci byli przewożeni do sąsiednich szpitali na zrobienie tomografii, miesięcznie wydawaliśmy około 10 tys. zł plus koszt transportu. Mamy możliwość otrzymania kontraktu na tomograf, ponieważ będzie to najlepszy tomograf w okolicy. Tomograf zostanie zakupiony za pieniądze z kredytu. Rata kredytu nie powinna przekroczyć obecnie ponoszonych wydatków.
- Jeśli chodzi o rehabilitację, to został już przygotowany program funkcjonalno – użytkowy. Szpital wystąpił też do PFRON-u o przyznanie środków na przeniesienie rehabilitacji na ulicę Pałacową. Starostwo obiecało też jakąś dotację na remont budynku.
- Jeśli chodzi o godziny odwiedzin na oddziale wewnętrznym, to ranne wizyty najbliższych zdezorganizowałyby pracę na oddziale. Nie może być osób postronnych podczas „obchodów”, ponieważ wszystkich obowiązuje ochrona danych osobowych.
- Główna Księgowa SP ZOZ powiedziała, że zysk za 2012 r. wyniósł 141 tys. zł. Jeśli chodzi o wynagrodzenia lekarzy, to nie zostały uregulowane za miesiąc luty oraz połowę stycznia.
- Budynek, w którym mieściło się pogotowie wymaga generalnego remontu, jednak w pierwszej kolejności szpital musi znaleźć pieniądze na generalny remont dwóch oddziałów, wewnętrznego i chirurgii. Złożyliśmy propozycję Dyrektorowi Pogotowia, aby wyremontował budynek, a potem rozliczymy to w czynszu.
- Pan Kamiński – mieszkaniec Miasta zapytał, czy można by było wprowadzić anonimowych ankiet oceniających jakość świadczenia usług w szpitalu?
- Skargi i wnioski można składać w biurze. Jeśli mają miejsce jakieś nieprzyjemne sytuacje to należy to zgłaszać. Każda skarga jest sprawdzana.
- Jeśli chodzi o dofinansowanie z powiatu, to otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 600-700 tys. zł, nieruchomość na ulicy Pałacowej, samochód. Powiat również udziela nam pożyczek. Jeśli chodzi o dofinansowanie z innych gmin to otrzymaliśmy z gminy Mielnik w wysokości 250 tys. zł oraz zostały umorzone nasze należności z tytułu czynszu za wynajem lokalu.
- Z-ca Dyrektora - Eugeniusz Prochowicz powiedział, że radni poszczególnych gmin obiecali, że wesprą w miarę swoich możliwości remont oddziałów. Każda gmina, która dofinansuje remont, będzie miała umieszczone swoje logo na wyremontowanej sali.
Do punktu 1 – otwarcie obrad
Obrady XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 27 marca 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXV sesję Rady Miasta.
Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad wprowadzić kilka punktów:
- Punkt o treści „Podjęcie uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXV sesji, na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 14 radnych.
- Punkt o treści „Zapoznanie z planami pracy na 2013 r. stałych Komisji Rady Miasta”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXV sesji, na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 14 radnych.
- Punkt o treści „Przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z kontroli Szkoły Podstawowej Nr 1”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXV sesji, na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 14 radnych.
- Punkt o treści „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”.
Przewodnicząca Rady poprosiła Z-cę Burmistrza o wyjaśnienie potrzeby podjęcia tej uchwały.
Z-ca Burmistrza powiedział, że w uchwale omyłkowo wpisano dwie daty, jest wpisana data „do 15 czerwca” zgodnie z uchwałą o częstotliwość, a powinno być „ do15 maja” i druga data jest wpisane „do 15 grudnia”, a powinno być „do 15 listopada”. Informacja o terminach wpłat jest zawarta w „podstawowej uchwale”, więc nie ma potrzeby dublowania zapisu w deklaracji.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXV sesji, na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 14 radnych.
Przewodnicząca Rady zaproponowała, aby wprowadzone zmiany otrzymały kolejne numery, od numeru 18 do numeru 21.
Wiceprzewodniczący Rady zaproponował, aby zdjąć z porządku obrad punkt 12, dotyczący podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach. Wiceprzewodniczący zaproponował, aby przełożyć głosowanie nad tą uchwałą i przeanalizować czy ta zmiana jest zgodna z prawem.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała została zaopiniowana przez prawnika i była omawiana na Komisji
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXV sesji, na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 2 radnych, przeciw - 11, wstrzymało się – 1. Punkt 12 większością głosów pozostawiono w porządku obrad.
Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXV sesji wraz z przegłosowanymi poprawkami - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 12 radnych, wstrzymało się od głosu –2 radny. Porządek obrad został przyjęty większością głosów.
Przyjęty porządek obrad XXXV sesji przedstawia się następująco:
1) otwarcie obrad,
2) przyjęcie porządku obrad,
3) przyjęcie protokołu z obrad XXXIV sesji Rady Miasta,
4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami,
5) interpelacje i zapytania radnych,
6) Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego,
7) Podjęcie uchwały zmieniającej regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze,
8) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
9) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie miasta Siemiatycze,
10) podjęcie uchwały w sprawie zmiany dotyczącej zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Siemiatycze zlecenia przeprowadzenia kontroli,
11) podjęcie uchwały w sprawie wyłonienia przedstawiciela do Rady Społecznej przy SP ZOZ w Siemiatyczach,
12) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
13) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012,
14) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania ze skateparku,
15) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.,
16) podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017,
17) podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia,
18) podjęcie uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej,
19) zapoznanie z planami pracy na 2013 r. stałych Komisji Rady Miasta,
20) przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z kontroli Szkoły Podstawowej Nr 1,
21) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
22) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
23) wolne wnioski,
24) zakończenie obrad.
Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z obrad XXXIV sesji Rady Miasta
Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XXXIV sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.
Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu
Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych
Radni podczas XXXV sesji zgłosili następujące interpelacje:
- Radna Zalewska poruszyła temat parkingu przy Przedszkolu Nr 1, zapytała czy Z-ca Burmistrza - Henryk Czmut –przeanalizował sprawę parkingu i możliwość przeniesienia przejścia dla pieszych. Radna zapytała, czy istnieje możliwość zrobienia parkingu podobnego jak przy Szkole Podstawowej Nr 1?
- Radny Kosieradzki zapytał o to, czy w budżecie miasta zostały zabezpieczone dodatkowe środki na odśnieżania miasta? Radny Kosieradzki poruszył też temat ulicy Żeromskiego, zapytał, czy jak już pogoda na to pozwoli nawierzchnia tej drogi zostanie wyrównana? Radny powiedział też, że przed położeniem nawierzchni na ulicy Żeromskiego należałoby zrobić porządek z rurami odpływowymi, które znajdują się przy niektórych posesjach po prawej stronie ulicy w fundamentach ogrodzeń i wypompowują na chodniki i ulicę wodę. Radny powiedział, że trzeba by podłączyć te odpływy do kanalizacji albo do instalacji burzowej, jeśli jest to tylko woda z zalewanych piwnic.
- Radny Kosieradzki zapytał o to, jak wygląda sprawa uzbrojenia i oświetlenia ulicy Franciszka Miłkowskiego? Radny poprosił też o to, aby wyrównać drogę na Walendziukach.
- Radna Jarocka poprosiła, aby wyrównać wszystkie ulice żwirowe w mieście, ponieważ po zimie wszystkie wymagają wyrównania.
- Radny Zdrojewski poruszył temat psich odchodów, które zaśmiecają miasto. Radny powiedział, że może należałoby w mediach ogłosić, że będą nakładane kary za nie sprzątanie po czworonogach. Radny powiedział, że nasze miasto jest bardzo zaśmiecone.
- Radny Hyndza poruszył temat kanalizacji ulicy 11 Listopada. Radny powiedział, że wiadomo, że ta kanalizacja nie powstanie, więc może w zamian spiąć ulicę Annopolską, Żeromskiego i Ogrodową i zrobić tam wszystko. Radny zwrócił się też z prośbą o zrobienie chodnika przy świetlicy na ulicy 11 Listopada. Radny Hyndza zapytał, jak daleko Miasto znajduje się „pod kreską” jeśli chodzi o dofinansowanie schetynówki na Żeromskiego?
- Radny Korowicki powiedział, że na poprzedniej sesji zwrócił się do Burmistrza o podanie kwoty jaka została przeznaczona na nagrody dla pracowników Urzędu Miasta. Radny powiedział, że otrzymał odpowiedź na piśmie, ale uważa, że to nie jest odpowiedź na jego pytanie. Radny poprosił, aby Przewodnicząca Rady przeczytała wszystkim odpowiedź jaką otrzymał od Burmistrza.
„W odpowiedzi na Pana interpelację złożoną na XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w dniu 25 lutego 2013 r. informuję, że zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne. Ponadto pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na podstawie powołania oraz umowy o pracę można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. W ramach przyznanych w 2012 roku nagród średnia wysokość nagrody wynosiła 687,00 zł netto”.
- Radny Korowicki powiedział, że prosił o podanie konkretnej sumy. Radny poprosił, aby Burmistrz podał informację ile osób jest zatrudnionych w Urzędzie Miasta i w jakiej wysokości otrzymali nagrody kierownicy działów? Radny powiedział, że prosił o wycięcie suchych sosen przy Pomniku Sybiraków oraz przy skrzyżowaniu. Radny powiedział, że te sosny nadal stoją, więc ponownie prosi o ich wycięcie.
- Radny Korowicki powiedział, że w Głosie Siemiatycz zamieszczono artykuł pt. „Zabytek w ruinie”. Radny powiedział, że chciałby wypowiedzieć się na ten temat. Radny powiedział, że opisany w artykule budynek jest własnością prywatną i ani Rada Miasta ani Burmistrz nie mają wpływu na wygląd tego budynku. Radny powiedział, że budynek dodatkowo jest zabytkiem i żeby coś z nim zrobić trzeba zainwestować potężną sumę.
Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXV/166/13 stanowi Załącznik Nr 4/
Do punktu 7- podjęcie uchwały zmieniającej regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały zmieniającej regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/167/13 stanowi Załącznik Nr 5/
Do punktu 8- podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług podstawowych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/168/13 stanowi Załącznik Nr 6/
Do punktu 9- podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie miasta Siemiatycze.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie miasta Siemiatycze. Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
- Radny Boguszewski powiedział, że może warto by się zastanowić nad czipowaniem psów. Ustawa dopuszcza sterylizację i usypianie miotów do pierwszych trzech dni. Może warto dofinansować w 40-50 % usypianie miotów, jeśli właściciel przedstawi odpowiednie dokumenty.
- Burmistrz odpowiedział, że rozmawiał z Powiatowym Lekarzem Weterynarii na temat sterylizacji zwierząt i okazuje się, że sterylizować można tylko w specjalnych miejscach, w schroniskach. Burmistrz powiedział, że nie można sterylizować bezpańskich psów w miejscu tymczasowego przetrzymywania zwierząt, natomiast można by przeznaczyć pieniądze na sterylizację w przyszłym roku, ale w tym zakresie trzeba ściśle współpracować z Weterynarią, ponieważ oni muszą przestrzegać konkretnych przepisów. Ten program zostanie przedstawiony.
- Radny Boguszewski powiedział, że nie można zmusić właścicieli zwierząt do sterylizacji, chociaż dofinansowanie zabiegu może w pewien sposób zwiększyć liczbę przeprowadzanych sterylizacji, a dla nas w przyszłości przynieść korzyść.
- Burmistrz powiedział, że największym problemem są bezpańskie psy, bo to one najbardziej się rozmnażają. Będziemy współpracować z Weterynarią w tym zakresie. Na bezdomne zwierzęta przeznaczamy rocznie około 90 tys. zł. Trzeba doprowadź do tego, żeby zejść z tej kwoty około 20 – 30 %. Możemy się spotkać z Powiatowym Lekarzem Weterynarii i porozmawiać na ten temat.
Radni nie zgłosili więcej pytań, Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/169/13 stanowi Załącznik Nr 7/
Do punktu 10 - podjęcie uchwały w sprawie zmiany dotyczącej zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Siemiatycze zlecenia przeprowadzenia kontroli.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie zmiany dotyczącej zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Siemiatycze zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany dotyczącej zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Siemiatycze zlecenia przeprowadzenia kontroli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw głosował 1 radny, wstrzymał się od głosowania 1 radny. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXV/170/13 stanowi Załącznik Nr 8/
Do punktu 11 - podjęcie uchwały w sprawie wyłonienia przedstawiciela do Rady Społecznej przy SP ZOZ w Siemiatyczach.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie wyłonienia przedstawiciela do Rady Społecznej przy SP ZOZ w Siemiatyczach, Przewodnicząca Rady powiedziała, że Radna Jarocka stała się od niedawna pracownikiem SP ZOZ, a do tej pory była w takiej radzie. Rada Miasta ma obowiązek wyłonienia nowego kandydata na przedstawiciela do Rady Społecznej. Przewodnicząca Rady powiedziała, że na komisji padło nazwisko Radnego Jana Hyndzy, radny wyraził zgodę do kandydowania. Przewodnicząca zapytała czy są jeszcze jakieś kandydatury? Nowych kandydatur nie zgłoszono.
Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyłonienia przedstawiciela do Rady Społecznej przy SP ZOZ w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/171/13 stanowi Załącznik Nr 9/
Do punktu 12 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że dyskusja na temat tej uchwały już była.
- Radny Onieszczuk poprosił, aby Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wypowiedziała się na temat przyjęcia dodatkowego zadania przez MOPS, czy jest to dobre rozwiązanie?
- Dyrektor MOPS odpowiedziała, że dodatki mieszkaniowe są jednym ze świadczeń socjalnych i przeznaczone są dla najuboższych. Pani Romaniuk powiedziała, że nie ma negatywnych skutków przeniesienia tego zadania do MOPS, ponieważ w tym zakresie MOPS współpracował do tej pory z Urzędem Miasta. Zadanie otrzymujemy łącznie z pracownikiem, więc będzie miał kto to zadanie wykonywać. W wielu miastach dodatki mieszkaniowe od dawno przejęły Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej.
Radni więcej uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, wstrzymało się od głosowania 2 radnych. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXV/172/13 stanowi Załącznik Nr 10/
Do punktu 13 - podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wstrzymał się od głosowania 1 radny. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXV/173/13 stanowi Załącznik Nr 11/
Do punktu 14 - podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z skateparku.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania ze skateparku, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania ze skateparku, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/174/13 stanowi Załącznik Nr 12/
Do punktu 15 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r., Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, wstrzymało się od głosowania 2 radnych. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXV/175/13 stanowi Załącznik Nr 13/
Do punktu 16 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wstrzymało się od głosowania 3 radnych. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXV/176/13 stanowi Załącznik Nr 14/
Do punktu 17 - podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, Przewodnicząca Rady powiedziała, że ta uchwała nie wprowadza żadnych zmian jest to tylko sprawa techniczna.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/177/13 stanowi Załącznik Nr 15/
Do punktu 18 - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjne na 2013 r.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej, Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2013 r.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Paweł Onieszczuk przedstawił plan pracy Komisji Rewizyjnej. Plan pracy stanowi załącznik do uchwały.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że jednostki wskazane do kontroli w 2013 r. nie były jeszcze kontrolowane przez Komisję Rewizyjną i stąd takie założenia.
Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2013 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/178/13 stanowi Załącznik Nr 16/
Do punktu 19 – zapoznanie się z planami pozostałych Komisji Rady Miasta
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że radni zapoznali się z planami poszczególnych Komisji na 2013 r. i nie ma do nich uwag.
Do punktu 20 –sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli w Szkole Podstawowej Nr 1 w Siemiatyczach.
Protokół z przeprowadzonej kontroli przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Paweł Onieszczuk (protokół stanowi Załącznik Nr 17)
Do punktu 21 – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została zaprezentowana przez Z-cę Burmistrz na początku obrad.. Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXV sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXV/179/13 stanowi Załącznik Nr 18/
Do punktu 22 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz i Z-ca Burmistrza – Henryk Czmut:
- Odpowiadając na interpelację radnej Zalewskiej w sprawie przejścia dla pieszych przy Przedszkolu Nr 1, Z-ca Burmistrza odpowiedział, że przejście ma nieprawidłową lokalizację. Projekt przebudowy tej ulicy zakłada likwidację tych miejsc postojowych. Powstanie tam deficyt miejsc parkingowych. Z-ca Burmistrz powiedział, że postara się przygotować na kolejną sesję analizę możliwości budowy dodatkowych miejsc parkingowych w okolicy Przedszkola Nr 1.
- Odpowiadając na interpelację radnej Jarockiej i radnego Kosieradzkiego w sprawie nawierzchni dróg żwirowych, Z-ca Burmistrz odpowiedział, że wszystkie drogi gruntowe i żwirowe będą objęte wyrównaniem z ewentualnym i dożwirowaniem, w momencie stopnienia śniegu i osuszenia gruntu.
- Odpowiadając na interpelację radnego Kosieradzkiego w sprawie ulicy Franciszka Miłkowskiego, Z-ca Burmistrza odpowiedział, że w planach budżetowych na ten rok zostały zabezpieczone środki na wykup fragmentu gruntów na pas drogowy tej ulicy, są też plany na wykonanie dokumentacji w zakresie uzbrojenia i wykonania oświetlenia na tej ulicy.
- Odpowiadając na interpelację radnego Kosieradzkiego, Burmistrz odpowiedział, że zostały zabezpieczone środki na odśnieżanie.
- Odpowiadając na interpelację radnego Zdrojewskiego w sprawie nieczystości pozostawianych przez psy, Burmistrz odpowiedział, że stara się zrobić coś z tym problemem, zostały zakupione zestawy wc-psinki, które można bezpłatnie otrzymać między innymi w Spółdzielni, Głosie Siemiatycz i ZGM. Burmistrz powiedział, że zostaną zatrudnione dodatkowe osoby na prace interwencyjne aby zadbać o większą czystość w mieście. Najważniejsze jednak sprawą jest wychowanie społeczeństwa. Jeśli ludzie będą mieli świadomość, że należy sprzątać po swoich psach, w mieście będzie czyściej.
- Odpowiadając na interpelacje radnego Hyndzy w sprawie chodnika przy świetlicy, Burmistrz odpowiedział, że w tym roku ten chodnik na pewno powstanie. Odnośnie kanalizacji ulicy 11 Listopada, to sprawa jest obecnie analizowana. Burmistrz dodał, że niektóre gminy dofinansowują budowę przydomowych oczyszczalni, być może taki pomysł zostanie wprowadzony w Siemiatyczach. Odnośnie dofinansowania do ulicy Żeromskiego, to w połowie kwietnia wszystkie gminy mają zakończyć przetargi z dofinansowaniem na schetynówki i wtedy będzie już wiadomo. Jest duża pewność, że te środki otrzymamy.
- Odpowiadając na pytanie radnego Korowickiego odnośnie liczby zatrudnionych pracowników w Urzędzie Miasta, Burmistrz odpowiedział, że na to pytanie odpowiemy. Burmistrz powiedział, że musi skonsultować z prawnikami sprawę podania do publicznej wiadomości informacji o wypłaconych nagrodach, ponieważ jest ochrona danych osobowych i to prawo obowiązuje wszystkich.
Odpowiadając na interpelację w sprawie suchych sosen przy Pomniku Sybiraków, Burmistrz odpowiedział, że we wrześni ten teren był gruntownie sprzątnięty, jeśli pojawiły się jakieś uschnięte drzewa to trzeba je będzie wyciąć.
Jeśli chodzi o Kaflarnię, to jest to teren prywatny i nie mamy wpływu na to w jaki sposób osoba prywatna dba o swoje nieruchomości.
Do punktu 23 – wolne wnioski.
Przewodnicząca Rady powiedział, że w wolnych wnioskach chciałby zabrać głos mieszkaniec Siemiatycz Pan Krzysztof Kamiński.
- Zabierając głos, Pan Kamiński - Doradca Podatkowy powiedział, że występuję w imieniu siemiatyckich przedsiębiorców, powiedział, że ani Burmistrz, ani Rada Miasta nie współpracują z przedsiębiorcami. Powiedział, że przedsiębiorczość bardzo „kuleje”, a bez przedsiębiorców miasto umiera. Pan Kamiński zapytał o to dlaczego przedsiębiorcy nie są zapraszani na sesje Rady Miasta, dlaczego nie są prowadzone rozmowy z przedsiębiorcami na temat możliwości zwiększenia zatrudnienia. Kiedyś miasto rozwijało się, były duże zakłady pracy, teraz nic się nie dzieje. Nie ma miejsc pracy i nie ma możliwości zatrzymania młodych ludzi. Pan Kamiński powiedział, że Burmistrz umorzył podatek dla szpitala, może warto by wprowadzić umorzenie podatku dla nowowybudowanych zakładów, zastosować jakieś ulgi inwestycyjne dla osób budujących nowe budynki. Czy miasto mogłoby zakupić ziemię i stworzyć strefę industrialną dla przedsiębiorców.
- Burmistrz odpowiedział, że najważniejszą rzeczą jaką zrobiła Rada Miasta jest zamrożenie podatków. Podatki nie są podnoszone od dwóch lat. My wiemy że” solą tej ziemi są przedsiębiorcy”. Jeśli chodzi o strefę industrialną, to taka strefa powstała na ulicy Kościuszki, to właśnie ta Rada podjęła taką uchwałę, zostało przeznaczone 110 ha pod działalność gospodarczą. Są to prywatne grunty, ale będziemy się starali część tych gruntów wykupić. Burmistrz powiedział, że spotyka się z przedsiębiorcami, chodzi na spotkania do SKIG. Burmistrz powiedział, że będzie starał się stworzyć warunki młodym ludziom, żeby chcieli zostać w Siemiatyczach. Burmistrz powiedział, że zaprasza wszystkich zainteresowanych sprawami miasta na sesje i komisje, które są publiczne i informacje o spotkaniach są dostępne w miejscach publicznych.
-Przewodnicząca Rady powiedziała, że imiennych zaproszeń na sesję nie będzie się wysyłało, ponieważ informacja na temat sesji zamieszczana jest na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń.
- Pan Kamiński powiedział, że trzeba coś zrobić ponieważ miasto się wyludnia.
Do punktu 24 – zakończenie obrad.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXV sesji Rady Miasta w dniu 27 marca 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 16:15.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący Rady Miasta
Monika Mazur Agnieszka Anna Sitarska
Sprawozdanie złożone na sesji Rady w dniu 27 marca 2013 r.
Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado
Tak jak większość Polaków zacznę dzisiejsze wystąpienie od narzekania na przedłużającą się zimę. Niestety powody do narzekania są uzasadnione znacznymi wydatkami na zimowe utrzymanie dróg. Łącznie koszt zimowego utrzymania za okres trzech miesięcy od grudnia 2012 r do końca lutego wyniósł 98 820 zł. Jest to kwota o 49 569 zł wyższa od pierwotnie zaplanowanej.
Sezon zimowy jest wykorzystywany na prace projektowe i przygotowawcze związane z inwestycjami. 12 marca została podpisana umowa z firmą ANH Dzięcioł Stanisław z Duczek koło Wołomina – wykonawcą zastępczym, na dokończenie budowy kompleksu sportowego „Moje Boisko ORLIK 2012”. Firma została wyłoniona w drodze przetargu z pięciu oferentów przy najkorzystniejszej ofercie na wartość 664 356 zł. Termin wykonania omawianego zadania został określony na 31 maja.
Do Starosty Siemiatyckiego został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na drogę dojazdową z parkingu przy Siemiatyckim Ośrodku Kultury do ulicy Legionów Piłsudskiego. Złożenie wniosku nastąpiło po uprzednim wprowadzeniu zmiany przebiegu drogi oraz jej parametrów. Konieczność wprowadzenia zmian jest wynikiem braku akceptacji jednej ze stron postępowania. Pozwolenie umożliwi przejście do kolejnego etapu realizacji inwestycji i rozstrzygnięcie przetargu na budowę drogi.
Biuro projektowe ELAM z Białegostoku wykonało dokumentację techniczną na przebudowę oświetlenia ulicznego w ulicy Grodzieńskiej na odcinku od Placu Jana Pawła II do mostu, Świętojańskiej i Małopolskiej. Bezpośrednio po otrzymaniu dokumentacji został złożony wniosek do Starostwa i Urzędu Wojewódzkiego o uzyskanie pozwolenia na przebudowę oświetlenia w tych ulicach. Pozostały odcinek projektowanej przebudowy ulicy Grodzieńskiej jest w trakcie opracowania dokumentacji.
Po przeprowadzeniu postępowania przetargowego zawarto umowę z Przedsiębiorstwem Komunalnym na oczyszczanie ulic lokalnych, parkingów i chodników w tym oczyszczanie kanalizacji deszczowej na kwotę (brutto) 149 365zł. W porównaniu do wykonania roku ubiegłego wydatki na ten cel wzrosną o 51 %.
Rozstrzygnięto również przetarg i podpisano umowę na wykonanie remontów cząstkowych ulic miejskich na wartość 236 185 zł (brutto). Wykonawcą robót będzie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych MIKST Sp. z o.o. w Węgrowie.
Realizując budżet Miasta oraz program współpracy z organizacjami pozarządowymi rozstrzygnięte zostały konkursy na wsparcie projektów realizowanych przez stowarzyszenia i inne podmioty na rzecz mieszkańców Miasta. W konkursie na wsparcie przedsięwzięć z zakresu rozwoju sportu dotacje zostały przyznane: Miejskiemu Klubowi Sportowemu Cresovia w wysokości 85 000 zł oraz Towarzystwu Sportowemu 5 000 zł.
W konkursie na wsparcie zadań z zakresu pomocy społecznej związanych z prowadzeniem świetlicy środowiskowej dla dzieci i młodzieży dotacja w wysokości 38 000 zł została przyznana Caritas Diecezji Drohiczyńskiej.
W konkursie na wsparcie realizacji programów związanych z zagospodarowaniem czasu wolnego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem profilaktyki uzależnień, na który wpłynęło 11 ofert, dotację przyznano dziewięciu podmiotom. Otrzymały ją:
KKS Orzeł 12 000 zł,
UKS Kangur i MKS Kresowiak Orion po 10 500 zł,
Towarzystwo Sportowe 7 000 zł
UKS Lider i UKS Danex po 6 000 zł,
Caritas Diecezji Drohiczyńskiej, Klub sportowy Sprinter i Dekanalny Instytut Kultury Prawosławnej po 5 000 zł.
Na konkurs wsparcie realizacji programów związanych z organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży z uwzględnieniem profilaktyki uzależnień wpłynęło najwięcej, bo 12 ofert.
Dotacje zostały przyznane 10 podmiotom. Dofinansowanie uzyskały:
Zgromadzenie Sióstr Karmelitanek – 12 000 zł,
KKS Orzeł – 10 000 zł,
UKS Kangur – 6 000 zł
Towarzystwo Sportowe 5 500 zł,
Kluby Sprinter i Danex po 5 000 zł,
UKS Lider 4 500 zł,
oraz Caritas Diecezji Drohiczyńskiej, Fundacja Światło Życie i Dekanalny Instytut Kultury Prawosławnej po 4 000 zł.
Nie został rozstrzygnięty konkurs na wsparcie realizacji programów związanych z podtrzymywaniem polskiej tradycji narodowej. Postępowanie w tej sprawie będzie toczyło się ponownie.
Złożone zostały dwa wnioski na dalszy rozwój instytucjonalnych form opieki nad dziećmi do lat 3. Jeden z wniosków dotyczy adaptacji i wyposażenia pomieszczeń po przedszkolu na utworzenie kolejnych 25 miejsc w Żłobku. Koszt utworzenia nowych miejsc wyniesie ok. 329 000 zł. Udział dotacji w pokryciu kosztów wyniesie 70%. Drugi z wniosków dotyczy wsparcia bieżącego funkcjonowania żłobka. Wnioski na łączną kwotę 616 560 zł zostały złożone w ramach programu MALUCH z którego miasto korzystało w 2011 roku.
W marcu br. miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie gminy Miasto Siemiatycze”. Wniosek został złożony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: Działania 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion. Wnioskowane wsparcie finansowe będzie przeznaczone na zakup komputerów, zapewnienie dostępu do Internetu oraz serwisowanie urządzeń, a także na przeprowadzenie niezbędnych szkoleń dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym zamieszkujących obszar miasta Siemiatycze.
Projekt jest skierowany do 200 gospodarstw domowych wybranych spośród grup docelowych wskazanych w Działaniu 8.3, w tym m.in. do:
- gospodarstw domowych spełniających kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej i/lub świadczeń rodzinnych;
- dzieci i młodzieży uczącej się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej uprawniającej do uzyskania stypendiów socjalnych;
- dzieci i młodzieży uczącej się z bardzo dobrymi wynikami w nauce, z rodzin w których przeciętny miesięczny dochód opodatkowany na osobę w rodzinie, z roku poprzedzającego rok udziału w projekcie był niższy, niż ostatni aktualny roczny wskaźnik: „Przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę w gospodarstwie domowym publikowany przez Prezesa GUS w Biuletynie Statystycznym” ;
- osób niepełnosprawnych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem równoważnym;
- rodzin zastępczych i samotnych rodziców;
- osób z grupy 50+.
W ramach projektu przewidziane jest również utworzenie na terenie miasta punktów bezpłatnego dostępu do Internetu w szkołach, bibliotece, domu kultury, w budynku hali widowiskowo-sportowej. Sprzęt komputerowy w tych punktach będzie dostępny dla wszystkich mieszkańców w godzinach pracy jednostek.
Wartość złożonego wniosku ok. 2,5 mln zł, wartość dofinansowania 100%. W przypadku uzyskania pozytywnej opinii komisji oceniającej i podpisania umowy o dofinansowanie, rozpocznie się procedura rekrutacji grup docelowych.
W związku z wniesieniem uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Miasta Siemiatycze położonej w rejonie ul. Annopolskiej w terminie jego wyłożenia do publicznego wglądu tj. od 20 grudnia 2012 r. do 10 stycznia 2013 r. i 14 dni po jego wyłożeniu, wprowadzone zostały zmiany w/w planie wynikające z częściowego uwzględnienia tych uwag, dość znaczące szczególnie w rejonie rowu przecinającego teren objęty planem. Na skutek zmian zapadła decyzja o ponownym wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Miasta Siemiatycze położonej w rejonie ul. Annopolskiej wraz z prognozą oddziaływania na środowisko w dniach od 19 marca do 10 kwietnia. Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie planu miejscowego rozwiązaniami odbędzie się 10 kwietnia w siedzibie Urzędu Miasta Siemiatycze w sali konferencyjnej o godz. 1030. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy, każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego, będzie mógł wnieść uwagi w nieprzekraczalnym terminie do 25 kwietnia br
10 lutego odbyły się w naszym mieście wojewódzkie obchody 150. rocznicy Powstania Styczniowego pod Honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego. W uroczystościach uczestniczyli przedstawiciele Sejmu, władz wojewódzkich rządowych i samorządowych, duchowieństwo, oficerowie Wojska Polskiego Garnizonu Białystok i służb mundurowych, władze lokalne, przedstawiciele lokalnych środowisk i mieszkańcy Miasta. Podczas uroczystości został odczytany list Prezydenta RP skierowany do uczestników. Była to największa uroczystość patriotyczna zorganizowana w ostatnich latach w naszym mieście.
Miasto Siemiatycze zostało wyróżnione certyfikatem za uczestnictwo w kampanii edukacyjnej "Pozory mylą, dowód nie".
„Pozory mylą, dowód nie” – to ogólnopolska kampania edukacyjna, której celem jest ograniczanie spożycia alkoholu przez nieletnich. Miasto Siemiatycze bierze czynny udział w budowie społecznej koalicji sprzeciwu wobec sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim.
Kampania ukierunkowana jest przede wszystkim na aktywizację środowisk lokalnych, zbudowanie szerokiego społecznego frontu sprzeciwu wobec sprzedaży alkoholu osobom małoletnim i koalicji na rzecz ograniczenia dostępności napojów alkoholowych w tej kategorii wiekowej. Kampania organizowana jest już po raz czwarty przez Komendę Główną Policji oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. Do tegorocznej edycji dołączyło również Ministerstwo Sprawiedliwości, obejmując kampanię honorowym patronatem.
W ostatnich tygodniach w mediach toczyła się dyskusja na temat głodnych dzieci w Polsce. Mimo, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej posiada pewne rozeznanie w tej sprawie i opłaca obiady 288 dzieciom poleciłem przeprowadzenie ankiety dotyczącej potrzeb żywieniowych wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. W każdej ze szkół przebadano 100 uczniów. Aktualnie wyniki ankiet są opracowywane. Ze wstępnej analizy wynika, że jeden ciepły posiłek dziennie w postaci obiadu zjada 100 % uczniów szkół podstawowych i 96,5 % uczniów gimnazjów. Niepokoi fakt, iż 7% uczniów szkół podstawowych i 15% uczniów gimnazjów je 2 lub mniej pełnych posiłków dziennie. Z grupy tej z obiadów na stołówce szkolnej korzysta 85% uczniów szkół podstawowych i 50% uczniów gimnazjów. Pozostaje więc blisko 6 % uczniów szkół podstawowych i 7.5 % uczniów gimnazjów, którzy pomimo, iż nie jedzą wystarczającej ilości pełnych posiłków dziennie nie korzystają z obiadów szkolnych. Jest to grupa potencjalnie narażona na niedożywienie i należałoby zbadać przyczyny zaistniałej sytuacji. W sprawie zwiększenia skuteczności pomocy w tym zakresie będę rozmawiał z dyrektorami szkół i kierownikiem MOPS.
Na przełomie lutego i marca reprezentowałem nasze miasto w Zgromadzeniu Ogólnym Związku Miast Polskich w Kołobrzegu. Podczas obrad obok czynności statutowych zostały omówione m.in. kwestie związane z obywatelskim projektem ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego , projektem zmian w Karcie Nauczyciela i ustawie oświatowej oraz partycypacją społeczną. Delegaci zdecydowali, iż wśród priorytetów działania Związku na 2013 rok znajdą się kwestie edukacji, finansów i ustawy „śmieciowej” oraz konsolidacji środowiska samorządowego.
Dziękuję za uwagę.