Protokół Nr XXXVI/13

Numer XXXVI/13
Data wydania 2013-05-15
Protokół Nr XXXVI/13

 

z obrad XXXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 15 maja 2013 roku

 

Obrady XXXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 15:00.

 

W obradach XXXVI sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

 

Radni obecni na XXXVI sesji:
  1.  Witold Berski
  2.  Jan Boguszewski
  3.  Rafał Burakowski
  4.  Jan Hyndza
  5.  Katarzyna Jarocka
  6.  Jerzy Korowicki
  7.  Antoni Kosieradzki
  8.  Walentyna Kożuchowska
  9.  Eugeniusz Mudel
  10.  Paweł Onieszczuk
  11.  Agnieszka Anna Sitarska
  12.  Krzysztof Andrzej Szyszko
  13.  Agnieszka Monika Zalewska
  14.  Roman Zdrojewski

 Radni nieobecni na XXXVI sesji:

  1.  Teresa Milewska

 W obradach XXXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1.  Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2.  Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta
  3.  Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4.  Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

 oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

 

Do punktu 1otwarcie obrad

 

            Obrady XXXVI sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 15 maja 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXVI sesję Rady Miasta.

 

Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad wprowadzić punkt o treści „Podjęcie uchwały w sprawie w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2013 -2020”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXVI sesji, na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 14 radnych.

 

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXVI sesji wraz z przegłosową poprawką - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 14 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przyjęty porządek obrad XXXVI sesji przedstawia się następująco:

 

1) otwarcie obrad,

 

2) przyjęcie porządku obrad,

 

3) przyjęcie protokołu z obrad XXXV  sesji Rady Miasta,

 

4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami,

 

5) interpelacje i zapytania radnych,

 

6) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Siemiatycze,

 

7) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012,

 

8) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

 

9) podjęcie uchwały w sprawie wykazu kąpielisk na terenie Miasta Siemiatycze,

 

10) sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w roku 2012 oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań,

 

11) sprawozdanie z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2012 r.,

 

12) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.,

 

13) podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2013 -2020,

 

14) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

 

15) wolne wnioski,

 

16)  zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z obrad  XXXV sesji Rady Miasta

 

Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XXXV sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

 

Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

 

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu.

 

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

 

Radni podczas XXXVI sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

- Radny Berski zgłosił następujące interpelacje: 
    1. Radny zapytał o to, jaki jest przybliżony termin budowy kanalizacji na ulicy Świętojańskiej oraz przebudowy zakrętu z ulicy Świętojańskiej na ulicę Grodzieńską?
    1. Radny powiedział, ze mieszkańcy ulicy Polnej w czwartki mają problem z dotarciem do swoich posesji. Radny zwrócił się z prośbą o zajęcie się tą sprawą.
    1. Radny poruszył temat barierek przy zjeździe z ulicy 11 Listopada na ulicę Armii Krajowej.
- Radny Boguszewski poruszył temat świeżo malowanych przejść dla pieszych na ulicy Kasztanowej. Radny powiedział, że umiejscowienie przejść jest „bezzasadne”.

 

- Radny Kosieradzki poprosił o interwencję w sprawie uprzątnięcia placu przy budynku kina.

 

- Radna Kożuchowska zgłosiła następujące interpelacje:
  1.   Radna poruszyła temat ulicy Konopnickiej i „odnogi” tej ulicy, która nie ma nawet nawierzchni. Radna powiedziała, że „w tym roku ma być zrobiona kanalizacja sanitarna ulicy Konopnickiej. Z obwieszczenia Burmistrza wynika, że będą prowadzone prace związane z budową ronda, m.in. wymiana nawierzchni ulicy Konopnickiej. Radna zapytała o to, jakie jeszcze będą prowadzone prace? Czy zostanie wykonana kanalizacja deszczowa tej ulicy?”
  2. Radna poruszyła temat komunikacji miejskiej w czasie wakacji. Radna powiedział, że kursy dopasowane są dla potrzeb większych zakładów pracy. Mieszkańcy zgłosili też potrzebę uruchomienia kursu na dojazd do pracy na godzinę 7.30, szczególnie ze wschodniej części Miasta. Radna zapytała czy można będzie taki kurs uruchomić?
  3. Radna zapytała też o to, które przedszkole będzie dyżurowało w okresie wakacji?

 - Radny Onieszczuk zgłosił następujące interpelacje:

  1.  Radny zwrócił się z prośbą o wykonanie dodatkowego oświetlenia garaży przy ulicy Wysokiej oraz wyrównania drogi dojazdowej do tych garaży.
  2. Radny poruszył temat bezpieczeństwa na ulicy Wysokiej. Nowa nawierzchnia drogi sprzyja rozwijaniu dużej prędkości. Radny zwrócił się z prośba o poczynienie kroków w celu ograniczenia prędkości.

 

 

- Radna Zalewska powiedziała, że zgłaszała już problem przejścia dla pieszych i parkingu przy Przedszkolu Nr 1. Radna zapytała, czy Burmistrz znalazł już jakieś rozwiązanie? Zapytała, czy dałoby się zrobić parking przy Przedszkolu Nr 1 na wzór parkingu przy Szkole Podstawowej Nr 1?

 

- Radny Hyndza zgłosił następujące interpelacje:
  1.  Radny zapytał, czy został już ogłoszony przetarg na przebudowę oczyszczalni ścieków?
  2.  Radny poruszył temat ulicy Żeromskiego, zwrócił się z prośbą o jak najszybsze naprawienie tej drogi.
  3.  Radny zapytała czy został ogłoszony przetarg na sprzedaż wysypiska śmieci?

 - Radny Korowicki zgłosił następujące interpelacje:

  1.  Radny poruszył temat połamanych sosen na ulicy Andersa i Górnej. Radny powiedział, że ta sprawa była już zgłaszana, ale na razie nic się nie dzieje w tym temacie.
  2.  Radny poruszył temat śmieci i gruzu wyrzuconego przy murze cmentarza na ulicy Polnej. Radny zwrócił się z prośbą o zainteresowanie się sprawą.
  3.  Radny powiedział, że zwrócili się do niego mieszkańcy, a w szczególności „taksówkarze” z prośba o zrobienie dodatkowego wyjazdu spod szpitala. Radny powiedział, że zaproponowano, aby zrobić wyjazd na ulicę Legionów Piłsudskiego.
  4.  Radny poruszył temat wydobywania piasku na ulicy Kościuszki, na wysokości firmy Pana Borkowskiego. Radny powiedział, że zwrócili się do niego przedsiębiorcy, którzy legalnie zajmują się przemysłem wydobywczym z prośbą o sprawdzenie, czy to są legalne wykopy.
  5.  Radny poruszył temat ulicy Słowiczej, zwracając się z prośbą o wykonanie wjazdów na posesje od strony południowej. Radny powiedział, że rozmawiał z kierownikiem budowy i zostanie tam dosypany gruby żwir. Radny Korowicki zapytał, czy dałoby się zrobić te wjazdy z kostki.
  6.  Radny powiedział, że mieszkańcy ulicy Słowiczej zwracają się z prośbą o dożwirowanie drogi, aż do posesji Pana Osmólskiego i do mostu, ponieważ po opadach deszczu ciężko jest tamtędy przejechać.
  7.  Radny zgłosił formalny wniosek o podwyżkę dla Burmistrz. Radny powiedział, że Burmistrza „widać wszędzie” i po dwóch latach należy mu się podwyżka. Powiedział, że sprawdził zarobki Burmistrzów z okolicznych miejscowości i okazuje się Burmistrzowie z okolicy zarabiają więcej.
  8.  Radny powiedział, że otrzymał odpowiedź na interpelację w sprawie nagród dla pracowników Urzędu Miasta. Radny odczytał odpowiedź:

 W odpowiedzi na interpelacje złożoną na XXXV sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w dniu 27 marca 2013 r. informuję, że w Urzędzie Miasta Siemiatycze przeciętna liczba zatrudnionych w 2012 r. wynosiła 50,8 osób. Ponadto wysokość nagród przyznanych w 2012 r. kierownikom poszczególnych referatów wynosiła od 697,24 zł do 700,16 zł netto.

 

Radny powiedział, że uważa że trzeba nagradzać ludzi za dobrą pracę. Chodzi tylko o to, że Rada Miasta powinna być informowana o tym.

 

- Radny Szyszko zwrócił się z prośbą, aby uczulić młodych ludzi do korzystania z rolek, deskorolek, rowerów bmx itp. tylko na terenie skateparku.

 

Radny zaproponował, aby korzystając z okazji, że są imieniny Pani Zofii Pomian- Piętka- Ambasadorki Siemiatycz, pójść z kwiatkiem i złożyć jej życzenia.

 

- Burmistrz odpowiedział, że już był u Pani Zofii i złożył życzenia w swoim imieniu i w imieniu Rady Miasta.

 

- Wiceprzewodniczący Mudel zabierając głos stwierdził, że słuchając wypowiedzi Radnego Korowickiego w sprawie podwyżki wynagrodzenia dla Burmistrza jest przerażony, ponieważ z dokumentów wynika, że „w 10 % nasz budżet jest przejadany. Więcej zarabia 50 pracowników Urzędu Miasta niż przeznaczamy na inwestycje”. Wiceprzewodniczący powiedział, że na ostatniej sesji zadał kilka pytań, na które odpowiedzi otrzymał na piśmie i nie jestem usatysfakcjonowany. Wiceprzewodniczący powiedział, że zgłosił następujące pytania:
  1.   „Jakie wnioski wysunął Pan z kontroli Miejskiej Biblioteki przez Komisję Rewizyjną?”

 Wiceprzewodniczący powiedział, że Burmistrz odpowiedział, że zostało wysłane pismo do Pani Dyrektor aby zajęła stanowisko w sprawie. Pan Mudel powiedział, że jeżeli Burmistrz  nie wierzy Komisji Rewizyjnej to powinien wysłać wewnętrzną kontrolę.

 „Moje pytanie w dalszym ciągu brzmi, co ze sprawą kontroli w Bibliotece Publicznej?”

  1.  „Jakie wnioski zostały złożone w 2012 r. o środki pozabudżetowe?”

 Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że otrzymał obszerną odpowiedź i jestem zbulwersowany, że tak można odpowiadać. Tu są dane nieprawdziwe, ponieważ wyszczególnione tu jest np. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego”- to są zadania na lata 2011-2014 i tych środków Pan nie uzyskał, a ja pytałem o uzyskane środki.”

 

- Burmistrz odpowiedział, że te środki są pozyskane.

 

- Wiceprzewodniczący powiedział, że jeśli są to dobrze.

 Wiceprzewodniczący powiedział, że w odpowiedzi zostały ujęte zadania, które wykonał Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego, a mianowicie media w ulicach. „W sumie jak wynika z pisma pozyskał Pan 5.121.500 zł. Wygląda to pięknie. Moje pytanie w dalszym ciągu brzmi, jakie wnioski zostały złożone w 2012 r. i jakie środki pozabudżetowe pozyskał Pan?”

 Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że niedawno radni spotkali się z Panem Burmistrzem w sprawie wykonania projektu dachu na Przedszkolu Nr 5. W wykonaniu zadań za 2012 r. można przeczytać, że ten projekt jest już wykonany. Za ten projekt zostało zapłacone 111 tys. zł. Wiceprzewodniczący zapytał:

  1.   „Na co zostały wydane te pieniądze, może to nie na ten projekt? Czy mieliśmy rozmawiać z tymi projektantami o czymś co zostało już zrobione?”
  2.  „Zostały obcięte subwencje oświatowe w wysokości 360 tys. zł. Czy jest Pan w stanie powiedzieć nam dlaczego subwencje zostały obcięte? Skąd weźmiemy pieniądze na pokrycie subwencji?”
  3.  „Wyremontował Pan biuro Pani Skarbnik i wymienił meble, jak mi wiadomo meble w biurze były wymieniane 4 lata temu. Czy rzeczywiście zachodziła konieczność wymiany mebli i odnawiania tego obiektu? Nie widzę też tego zadania w planach inwestycyjnych na 2013 r., gdzie nakłady były na pewno większe niż 3 tys. zł.”
  4.  „Pani Skarbnik pracuje 7 miesięcy i podwyższył Pan Pani Skarbnik wynagrodzenie o 1.300 zł. Czy to jest prawda? Czy mógłby Pan uzasadnić dlaczego dokonał Pan podwyżki?”
  5.  „Obiecał Pan, że zrobi boczne boiska dla Cresovii, aby główne boisko nie było niszczone. Co Pan zrobił w tej sprawie?”
  6. „Wspominaliśmy już o ulicy Żeromskiego, ale ludzie są zbulwersowani, że to tak długo trwa. Skoro Pan nie był przygotowany do wykonania remontu tej ulicy, to trzeba było najpierw zgromadzić środki a potem wziąć się do roboty. Jeżeli nie wie Pan jak to się robi, to niech weźmie Pan przykład z Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego, który w krótszym czasie skanalizował i położył asfalty na wielu ulicach.”
  7.  „Ciągle bulwersuje nas sprawa szkół. Panie Burmistrzu, czy wiadomo już jest w tej chwili ilu mniej uczniów będzie uczęszczać do naszych szkół w nadchodzącym roku szkolnym, w tym ilu mniej uczniów będzie uczęszczać do gimnazjum?”
  8.   „Kiedy i na jakich warunkach zostanie zawarta umowa o pracę na nowo powstałym stanowisku do spraw informatycznych w Urzędzie Miasta. O ile zwiększą się koszty związane z wypłatą wynagrodzenia w skali jednego miesiąca. Czy była konieczność stworzenia tego etatu?”
  9. „Sprawa elektrociepłowni została już definitywnie zamknięta. Chodzi o tereny przekazane Przedsiębiorstwu Komunalnemu na których miała powstać elektrownia.”

 

Do punktu 6 -podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Siemiatycze

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwałyzmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Siemiatycze Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Siemiatycz, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVI/180/13 stanowi Załącznik Nr 4/

 

Do punktu 7 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012.

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwałyzmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012 Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałęw sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVI/181/13 stanowi Załącznik Nr 5/

 

Do punktu 8 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwałyzmieniającej uchwałę w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałęw sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVI/182/13 stanowi Załącznik Nr 6/

 

Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie wykazu kąpielisk na terenie Miasta Siemiatycze

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwaływ sprawie wykazu kąpielisk na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wykazu kąpielisk na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVI/183/13 stanowi Załącznik Nr 7/

 

Do punktu 10 - sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w roku 2012 oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie sprawozdania z realizacji zadańz zakresu wspierania rodziny w roku 2012 oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań Przewodnicząca Rady stwierdziła, że sprawozdanie było szczegółowo omawiane na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

- Wiceprzewodniczący Rady zapytał o to dlaczego nie zamieszczono na stronie internetowej Urzędu Miasta sprawozdań?

 

- Burmistrz powiedział, że sprawozdania były jeszcze dopracowywane. Burmistrz dodał, że nie podlegają one przegłosowaniu.

 

Do punktu 11- sprawozdanie z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2012 r.

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie sprawozdaniaz realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2012 r., Przewodnicząca Rady stwierdziła, że sprawozdanie było szczegółowo omawiane na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Przewodnicząca Rady poinformowała zebranych, że oba sprawozdania dostępne są na stronie internetowej Urzędu Miasta.

 

Do punktu 12 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwaływ sprawie w budżecie miasta na 2013 r., Przewodnicząca Rady powiedziała, że głos chciała zabrać Skarbnik Miasta.

 

- Skarbnik zwróciła się z prośba o uwzględnienie w planie przesunięcie środków na adaptacje pomieszczeń żłobka, w kwocie 500 zł.

 

- Radna Kożuchowska zwróciła się z prośbą o zapoznanie wszystkich zebranych z wprowadzonymi zmianami do budżetu, ponieważ dotyczą one m.in. wydatków inwestycyjnych. Radni projekt ten szczegółowo omawiali na posiedzeniu komisji przed sesją, ale dobrze by było, żeby wszyscy mogli usłyszeć czego dotyczą zmiany w budżecie Miasta na 2013 r.

 

- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że „w wykazie zadań inwestycyjnych uwzględniono 20 zadań. Pieniądze były potrzebne na wykonanie plaży miejskiej, jestem jak najbardziej „za”, ponieważ plaża jest potrzebna, natomiast jestem zbulwersowany tym, że pieniądze zostały zabrane z SOK, widzimy wszyscy jak wygląda ten budynek i w dalszym ciągu zabieramy dla nich te 67 tys. zł. Nie wiem czy wystarczy, to co zostało na wykonanie elewacji i dachu. Jeżeli nie zostanie ten dach wyremontowany to za dwa, czy trzy lata Panie Burmistrzu nie wiem ile to będzie kosztowało.

 

Następna sprawa dotyczy wykonania dokumentacji technicznej i wykonania drogi za Szkołą Muzyczną, było planowane 167 tys. zł, zostało 90 tys. zł.

 

Dodatkowe zadanie - Adaptacja pomieszczeń przedszkolnych na Żłobek w ramach programu "Maluch” – 80 tys. zł. Jeżeli ktoś robił projekt tych samych inwestycji w 2012 r. i doszło do takich różnic, że na remont elewacji SOK wystarczy 83 tys. zł, z poprzednich 150 tys. zł, to chyba coś jest nie tak. Kto robi te projekty? Jeżeli to spowoduje, że tych środków które pozostawiliśmy wystarczy na SOK i drogę za Szkołą Muzyczną, to nie będę głosować przeciwko.”

 

- Burmistrz odpowiedział, że droga za Szkołą Muzyczną została zwężona, ponieważ jeden z właścicieli garaży nie wyraził zgody, dlatego właśnie jest taniej. Jeśli chodzi o remont budynku SOK, to mamy zapewnienia od specjalisty, że krokwie są wzmocnione i dach został zrobiony. Siemiatycki Ośrodek Kultury złożył do Ministerstwa wniosek o renowację synagogi, łącznie z wymianą drzwi i okien oraz odmalowaniem. W związku z tym budżet został zmniejszony i pozostawiono tylko środki na elewację, bez wymiany okien.

 

Środki zostały przeniesione na plażę miejską, która mamy nadzieje stanie się nasza wizytówką.

 

- Radna Kożuchowska powiedział, że chciała aby wszyscy zebrani zostali poinformowani, że zmiany w budżecie są robione po to, żeby do 30 czerwca przygotować plażę miejską.

 

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie?

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, jeden radny wstrzymała się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXVI/184/13 stanowi Załącznik Nr 8/

 

Do punktu 13 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2013 -2020

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, a mianowicie podjęcia uchwaływ sprawiezmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2013 -2020, Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie,zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2013 – 2017 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2013 -2020,  Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVI sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVI/185/13 stanowi Załącznik Nr 9/

 

O godzinie 14.10 Przewodnicząca Rady zarządziła przerwę.

 

Obrady wznowiono o godzinie 14.20.

 

Do punktu 14 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz i Z-ca Burmistrza – Henryk Czmut:

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Berskiego w sprawie kanalizacji ulicy Świętojańskiej Burmistrz odpowiedział, że Przedsiębiorstwo Komunalne w tym roku wykona kanalizację.

 

- Prezes Żoch powiedział, że optymalny termin rozpoczęcia tych prac przewidywany jest na początek sierpnia, ale wszystko zależy od procedur przetargowych.

 

- Burmistrz dodał, że po wykonaniu kanalizacji przez PK, Urząd Miasta ma zamiar położyć warstwę asfaltu.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Berskiego w sprawie ulicy Polnej Burmistrz odpowiedział, że Prezes Bereza będzie musiał dołożyć wszelkich starań aby to uporządkować.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Berskiego w sprawie barierek przy ulicy 11 Listopada, Burmistrz powiedział, że zostanie ponowiony apel do GDDiA w tej sprawie.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Boguszewskiego w sprawie przejścia dla pieszych na ulicy Kasztanowej, Burmistrz powiedział, że przejścia miały być przesunięte, jeśli nie zostało to zawiódł tu czynnik ludzki.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Kosieradzkiego w sprawie uporządkowania placu przy byłym kinie, Burmistrz powiedział, że obecnie trwają tam prace prywatnego inwestora, który poczynił wszelkie starania, aby ten budynek odremontować. Burmistrz dodał, że „zwrócimy uwagę aby uporządkował ten teren”.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnej Kożuchowskiej w sprawie uruchomienia dodatkowego kursu autobusów miejskich w czasie wakacji, Burmistrz odpowiedział zostanie sprawdzone czy jest takie zapotrzebowanie. Burmistrz dodał, że trwają prace nad uruchomieniem jednej linii komunikacji miejskiej również w niedzielę.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnej Kożuchowskiej w sprawie ulicy Konopnickiej, Zastępca Burmistrza powiedział, że w tej ulicy (żwirowej „odnodze” ulicy Konopnickiej w stronę lasu, łącznie z częścią asfaltową) brakuje kanalizacji sanitarnej. Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego ma w planach budowę kanalizacji, będzie ona budowana łącznie z ulicą Gilewskiego w stronę Kościuszki. Prawdopodobnie w przyszłym roku należy zabezpieczyć środki w budżecie na położenie asfaltu w tych ulicach.

 

- Radna Kożuchowska powiedział, że Przedsiębiorstwo Komunalne wstępnie deklarowało budowę kanalizacji jeszcze w tym roku.

 

- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego powiedział, że jedyną przeszkodą nie ujęcia w programie całości ulicy Konopnickiej i Gilewskiego jest kwota jaką mamy na realizację zadania (pożyczka) - wstępnie kwota ta zabezpiecza realizację ul. Kraszewskiego i część ul. Konopnickiej oraz ul. Świętojańskiej. Prezes Żoch dodał, że jeżeli się okaże po przetargach zostaną środki finansowe to inwestycja zostanie wykonana w całości jeszcze w tym roku. Najbardziej prawdopodobne jest jednak zrealizowanie tej części ul. Konopnickiej i Gilewskiego w roku 2014. „Deklaracje, które składałem co do procesów inwestycyjnych są realizowane bez zmian – mówiłem, że będą zakończony w tych ulicach w 2014 roku i tak będzie.”

 

- Radna Kożuchowska zwróciła się z pytaniem do Burmistrza, czy gdyby wystarczyło Prezesowi środków pieniężnych, czy była by jakaś realna szansa na prace ze strony miasta?

 

- Burmistrz odpowiedział, że w tym roku nie ma zabezpieczonych środków w budżecie.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Onieszczuka w sprawie oświetlenia garaży, Burmistrz odpowiedział, że to jest bardzo ważna sprawa. Ustaliliśmy z Panem Prezesem, że w tym roku zostanie sporządzona dokumentacja na oświetlenie tych garaży. W przyszłym roku oświetlenie zostanie wykonane.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Onieszczuka w sprawie bezpieczeństwa na ulicy Wysokiej, Burmistrz odpowiedział, że na pewno Komendant dopilnuje żeby tam szybko nie jeżdżono.

 

- Odnosząc się do zapytania Radnej Kożuchowskiej w sprawie wakacyjnych dyżurów przedszkoli, Burmistrz odpowiedział, że w lipcu będzie otwarte Przedszkole Nr 1, natomiast w sierpniu Przedszkole Nr 5.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnej Zalewskiej w sprawie parkingu i przejścia dla pieszych przy Przedszkolu Nr 1, Burmistrz odpowiedział, że Pan Czmut przygotował wstępny projekt tego parkingu i „w tym roku postaramy się zrobić projekt. W przyszłym roku jak zostaną zabezpieczone środki w budżecie to będzie można wykończyć cały ten kompleks.”

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Hyndzy w sprawie Żeromskiego. Radny zapytał „dlaczego to tak długo trwa”. Czekamy na informacje o środkach finansowych z Urzędu Wojewódzkiego, informacje te powinny wpłynąć do przyszłego piątku. Burmistrz powiedział, że przetarg został ogłoszony wcześniej, dzięki czemu z przetargu powinno uzyskać się niższe kwoty.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Hyndzy w sprawie wysypiska Burmistrz odpowiedział, że przetarg na wysypisko został już ogłoszony, 27 maja będzie już rozstrzygnięcie.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Korowickiego w sprawie suchych drzew Burmistrz odpowiedział, że faktycznie sprawa ta była już zgłaszana i pracownicy o tym wiedzą. Ostatnio przyjęliśmy sobie inne priorytety, zależało nam na przygotowaniu miasta na uroczystości majowe (żeby było czysto). Te drzewa są już wyznaczone do wycinki.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Korowickiego w sprawie gruzu przy ulicy Polnej to sprawa ta zostanie sprawdzona.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Korowickiego w sprawie drogi wyjazdowej ze szpitala Burmistrz powiedział, że pomysł jest dobry i w tej sprawie zwróci się do Starostwa, ponieważ to nie jest nasz teren.

 

- Burmistrz powiedział, że od kolejnej sesji będziemy zapraszać radnych Powiatowych z terenu miasta, żeby mogli odnieść się do różnych spraw dotyczących naszego miasta.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Korowickiego w sprawie zjazdów na posesje przy ulicy Słowiczej Burmistrz odpowiedział, że zjazdy zostaną zrobione z destruktu, zobaczymy czy to zda egzamin. Ten kawałek drogi aż do Pana Osmólskiego zostanie naprawiony.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Korowickiego w sprawie wykopaliska Burmistrz powiedział, że zostanie sprawdzone kto tam kopie i czy robi to legalnie.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Korowickiego w sprawie podwyżki, Burmistrz powiedział, ze nie będzie się odnosił do tej sprawy.

 

- Odnosząc się do interpelacji Radnego Szyszko w sprawie korzystania ze skateparku Burmistrz powiedział, że komendant na pewno będzie wysyłał patrole pod Szkołę Muzyczną, żeby poprosić młodzież o przeniesienie się na skatepark.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego w sprawie Biblioteki Burmistrz odpowiedział, że jeśli mówimy o cięciu kosztów, to nie da się zastąpić pracownika w „okresie chronionym” inną osobą, nie dublując stanowiska a tym samym podwajając koszty. Biblioteka ostatnio podniosła swoją jakość. Były robione tam liczne konkursy, m.in. fotograficzny, plastyczny.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie pozyskanych środków pozabudżetowych Burmistrz powiedział, że Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem „jakie środki zewnętrzne zostały pozyskane, wypisaliśmy wszystkie środki jakie miasto pozyskało, natomiast wszyscy wiemy, że ten okres jest już okresem końcowym środków unijnych. Natomiast jeśli jest Pan specjalistą od środków zewnętrzny to prosiłbym, żeby Pan głośno powiedział na jakie zadania nie złożyliśmy wniosków”. Burmistrz przekazał głos Prezesowi Przedsiębiorstwa Komunalnego.

 

- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego powiedział: „27 grudnia 2010 r, miałem rozmowę z Piotrem Siniakowiczem - Burmistrzem Siemiatycz i to właśnie on zaproponował mi stanowisko Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego. Od tego momentu inspiracje i motywacje do działania, a jak rozumiem po wypowiedziach radnych na dobre te inwestycje ruszyły właśnie z tym momentem, to zasługa także Burmistrza i naszej wspólnej rzetelnej pracy. Cieszy nas bardzo, że radni i mieszkańcy to doceniają. Gdybyśmy dzisiaj oddzielali Przedsiębiorstwo Komunalne od miasta to byłbym nie w porządku w stosunku do wszystkich mieszkańców miasta, ponieważ jest to organizacja wzajemnie powiązana. Wszystkie działania inwestycyjne są przeprowadzane za akceptacją Burmistrza. To Burmistrz udziela zezwolenia podpisując uchwały zgromadzenia wspólników na zaciąganie pożyczek i na procesy inwestycyjne. Byłbym zaskoczony opiniami, że to tylko i wyłącznie moja zasługa, a nie pracy zespołu, zespołu menedżerskiego (Burmistrz, Prezes) oraz całej załogi Przedsiębiorstwa Komunalnego, która tyle wysiłku wkłada w to, żeby te inwestycje były realizowane. Ten zauważalny sukces inwestycyjny w dziedzinie wodo-kanalizacyjnej i nie tylko, to przede wszystkim zasługa każdego pracownika Przedsiębiorstwa Komunalnego oraz naszych klientów”.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie dachu na Przedszkolu Nr 5. Robiony był projekt przebudowy dachu na Przedszkolu Nr 5, jednak Pani zajmująca się projektem nie wyrobiła się, w związku z tym, że środki były już w budżecie i żeby nie przepadły, zostały przesunięte na dach na Przedszkolu Nr 3. Zostawiliśmy 12 tys. zł na wykonanie projektu przebudowy dachu na Przedszkolu Nr 5.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie subwencji oświatowej Burmistrz powiedział, że „w tym roku została obcięta subwencja w wysokości 360 tys. zł. Subwencję obcięto we wszystkich gminach, a przynajmniej w większości. W ubiegłym roku było podobnie, ale we wrześniu pieniądze zostały zwrócone. Taka jest polityka Państwa. Dyrektorzy szkół już wiedzą, że muszą szukać oszczędności”.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie remontu biura Pani Skarbnik Burmistrz odpowiedział, że ostatni remont tego gabinetu robiony był co najmniej 10 lat temu, a koszt całej inwestycji wyniósł ok. 2 tys. zł, dlatego nie było tego na liście inwestycji.

 

Pani Elżbieta Boguszewska wyrażając zgodę na bycie Skarbnikiem Miasta otrzymała dużo mniejsze pobory niż poprzednia Pani Skarbnik. Po kilku miesiącach pensja miała być podniesiona. Pensja została podniesiona po 7 miesiącach. Pani Elżbieta Boguszewska po podwyżce zarabia nadal mniej niż poprzednia Pani Skarbnik. Oświadczenie majątkowe Pani Boguszewskiej jest dostępne na BIP.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie bocznego boiska, Burmistrz odpowiedział, że obiecywał Cresovii boczne boisko. Burmistrz dodał, że został zrobiony projekt na ok. 500 tys. zł, (chcąc zrobić to porządnie) ale nie stać miasta w tej chwili na taką inwestycję. „Proponowaliśmy Cresovii korzystanie z boiska na Łojkach, na tą chwilę nie mamy odpowiedzi czy Cresovia jest tym zainteresowana”.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego rady Miasta w sprawie ulicy Żeromskiego, Burmistrz powiedział, że odbyło się spotkanie z mieszkańcami tej ulicy. Burmistrz dodał, że Wiceprzewodniczący Rady był radnym w poprzedniej kadencji i poprzednia rada nic tam nie zrobiła. Przez ostatnie dwa lata urzędowania w tej ulicy została zrobiona kanalizacja, został poprawiony wodociąg, w tym roku będzie też najprawdopodobniej zrobiona nawierzchnia bitumiczna.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie ilości uczni w szkołach, Burmistrz powiedział, że takie dane przedstawiane są co jakiś czas na komisjach. Posiadamy dane do 2018 roku.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie stanowiska ds. informatycznych, Burmistrz powiedział, że nie jest to nowy wakat. Ostatnio były przesunięć w urzędzie z tego tytułu, że odeszło kilka osób i nikt na to miejsce nie został zatrudniony. Mamy wolny wakat w Wydziale Organizacyjnym, gdzie jest potrzebny pracownik do obsługi spraw informatycznych.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie elektrociepłowni, Burmistrz odpowiedział, że ta sprawa jest już zamknięta. Prawnik tłumaczył, że nie możemy przejąć powrotem tych gruntów przejąć powrotem bo były przekazane na zadania celowe.

 

- Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się do Burmistrza, że wprowadza w błąd wszystkich obecnych, ponieważ na niektóre sprawy odpowiedź była na piśmie i nie były poruszane te tematy na sesji czy komisji. Wiceprzewodniczący dodał, że trzeba czasami przyjąć krytykę.

 

- Burmistrz odpowiedział, że na jednej z ostatnich komisji Wiceprzewodniczący Rady zadał kilka pytań i nie słuchając odpowiedzi wyszedł. Otrzymał Pan odpowiedź na piśmie i dodatkowo dzisiaj oficjalnie odpowiedziałem na te pytania.

 

Do punktu 15 – wolne wnioski

 

Wwolnych wnioskach głos zabrali:

 

- Radny Berski zapytał, czy policja mogłaby dyrygować ruchem przy Przedszkolu Nr 3 w godzinach szczytu ponieważ, nie da się w wyjechać z bocznych uliczek na ulicę 11 Listopada i ciężko jest też przejść na drugą stronę ulicy.

 

Kolejną sprawę jaką poruszył radny jest „palenie gumy” w godzinach wieczornych na ulicy Słowiczej.

 

Radny zwrócił się również z prośbą, aby zwrócić uwagę na kierowców motorów, którzy w godzinach wieczornych jeżdżą ulicą Kościuszki.

 

- Radny Hyndza zapytał o to, czy jest jakiś program na dofinansowanie do przydomowych oczyszczalni.

 

Radny zwrócił się z prośbą o wysłanie wyrówniarki na drogę do wysypiska śmieci.

 

- Radny Szyszko zapytał Burmistrza czy mógłby uczestniczyć w spotkaniu Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury w środę o godzinie 13:00.

 

- Radny Hyndza powiedział, że zadał pytanie odnośnie oczyszczalni ścieków na które nie uzyskał odpowiedzi.

 

- Burmistrz odpowiedział, że „jeśli chodzi o Program dotyczący dofinansowania do przydomowych oczyszczalni to korzystaliśmy z tego programu ale w części dotyczących dofinansowania przyłączy. Natomiast tworząc przyszły budżet, jeśli Wysoka Rada wyrazi zgodę, chcielibyśmy zaproponować możliwość dofinansowania przydomowych oczyszczalni, jest to pomysł na rozwiązanie problemu kanalizacji ulicy 11 Listopada, ponieważ koszt wybudowania kanalizacji na 19 jest bardzo duży, technicznie bardzo skomplikowany gdyż większość domów jest w pasie drogowym”.

 

Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o wyrównanie drogi do wysypisk, to jeśli jeszcze nie przejechała tamtędy wyrówniarka to na pewno przejedzie.

 

Burmistrz powiedział, że będzie na spotkaniu Komisji.

 

- Prezes Janusz Żoch powiedział, że jeśli chodzi o oczyszczalnie to robimy wszystko co w naszej mocy, ale skoro są to działania niewystarczające to będziemy robić jeszcze więcej. Nasze działania to jest pewien etap przed inwestycjami, które czekają Przedsiębiorstwo Komunalne i miasto w przyszłości (jeśli chodzi o oczyszczalnię ścieków). Mieliśmy poukładany temat mikroorganizmów na oczyszczalni ścieków, niestety duże zakłady działające na naszym terenie od czasu do czasu też mają zakłócenia w swojej technologii i nie wiemy co do nas trafi. Jeśli przychodzi ściek o dużym ładunku zanieczyszczeń, a w dodatku silnie zasadowy to wytruwa nam biologię oczyszczalni i nie da się tego odbudować w procesie jednodniowym. Oczyszczalnia to żywy organizm. Dzisiaj sytuacja jest opanowana na tyle, że mogę się spodziewać, że jak będę jechał w kierunku Łojek to nie będę czuł odoru. Potrzeba czasu kilku tygodni by „posprzątać” to co zostało zepsute – niestety. Nie mogę zagwarantować, że za chwilę znowu coś się nie wydarzy w żywym organizmie oczyszczalni. Plan dotyczący oczyszczalni ścieków jest planem wieloletnim. W 2013 roku mamy inwestycję biogazowi, przy dobrych warunkach będzie ona uruchomiona we wrześniu czy październiku 2014 r. Dzięki temu zostałoby zamknięte to, co powoduje największy dyskomfort Miasta – gospodarka osadowa. Wielokrotnie powtarzałem na sesjach i komisjach, że całkowite wyeliminowanie uciążliwości odorowej oczyszczalni zapewni tylko pełna hermetyzacja procesów (kolejny etap inwestycyjny). Dodatkowym etapem inwestycyjnym jest wybudowanie suszarni odpadów. Może okazać się, że w 2015 r. Nie będziemy mogli stosować osadów w rolnictwie. Jesteśmy w dużym projekcie z firmą, która realizuje projekt certyfikacji osadów ściekowych jako nawozu naturalnego. Pierwsze badania, które przeprowadziliśmy wypadły bardzo pozytywnie (nie ma żadnych pasożytów, za to są duże ilości nawozów naturalnych, azotu i fosforu). Jeśli ten proces zakończy się pomyślnie, to może okazać się, że będziemy mogli gospodarować nimi po dodatkowym osuszeniu.

 

Jak więc widzimy są to procesy inwestycyjne wieloletnie: w 2013-14 biogazownię, 2014-15 chciałbym zrobić hermetyzację oczyszczalni, a w 2015-16 suszarnię o mniejszych koniecznych inwestycjach nie będę tu wspominał.

 

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że powstanie elektrociepłownia. Wkrótce mają być zakończone prace nad ustawą o odnawialnych źródłach energii, ale już dzisiaj wiadomo, że w ustawie będą preferowane elektrociepłownie na biomasę. Dzięki tej inwestycji spadną koszty utrzymania oczyszczalni ścieków, ponieważ taniej będzie można kupić energię elektryczną i dodatkowo wykorzystać źródło ciepła do procesów technologicznych.

 

Aktualnie realizujemy inwestycje budowy sieci kanalizacyjno – wodociągowej w ul. Armii Krajowej, Kościuszki, Ciechanowieckiej. Planujemy realizację ul. Świętojańskiej i Kraszewskiego o czym mówiłem wcześniej, na przyszły rok przewidujemy również inwestycje na ulicy Polnej i Fabrycznej. Zamkniemy wszystkie inwestycje w centrum miasta. Kanalizacja będzie dostępna dla ponad 90% mieszkańców miasta. To ilu ich się podłączy do kanalizacji nie zależy od nas.

 

- Radny Hyndza zapytał o to co oznaczają sprzyjające warunki?

 

- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego powiedział, że jeśli odbędzie się przetarg i nie będzie żadnych odwołań i zostanie wyłoniony rzetelny wykonawca.

 

Do punktu 16 – zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXVI sesji Rady Miasta w dniu 15 maja 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 15:00.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała          Przewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur           Agnieszka Anna Sitarska

 

Sprawozdanie Burmistrza złożone na sesji Rady w dniu 15 maja 2013 r.

 

            Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado

 

            Ostatnie tygodnie w samorządach związane są z intensywnymi przygotowaniami do wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami. Brak jednoznacznych przepisów i doświadczeń w tym zakresie powoduje, że przyjęte wewnętrzne rozwiązania podlegają zmianom by jak najlepiej  dostosować je do miejscowych warunków i oczekiwań mieszkańców. W Urzędzie Miasta rozpoczęto przyjmowanie deklaracji . Na stronie internetowej miasta zamieszczone zostały informacje dotyczące nowego systemu  gospodarki odpadami oraz przepisy regulujące to zagadnienie. Istnieje także możliwość pobrania deklaracji. Podjąłem decyzję o zorganizowaniu przetargu na odbiór  odpadów z nieruchomości zamieszkałych na okres 6 miesięcy. Pozwoli to miastu na sprawdzenie jak funkcjonuje system w praktyce i lepsze przygotowanie warunków przetargu do wyłonienia oferenta na dłuższy okres. W związku z nowymi zadaniami realizowanymi przez Urząd oraz przekazaniem prowadzenia postępowań w sprawie dodatków mieszkaniowych do MOPS został opracowany nowy Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta który obowiązuje od 9 maja.

 

            Po długim, w tym roku, sezonie zimowym przystąpiono do niezbędnych prac porządkowych. Pozimowe oczyszczenie ulic lokalnych, parkingów  i chodników, zlecone Przedsiębiorstwu Komunalnemu na wartość około 60 000 zł  zostało zakończone przed 1 maja. W dniu dzisiejszym mają zostać zakończone prace przy oznakowaniu poziomym ulic. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Drogowe „ Budomost” Spółka z o. o w Białymstoku

 

Sukcesywnie wykonywane są roboty polegające na profilowaniu i doziarnianiu kruszywem naturalnym i łamanym, miejskich dróg gruntowych. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Maxi -koparki Marcin Sawicki w Siemiatyczach.

 

            Kończone są inwestycje rozpoczęte w ubiegłym roku i rozpoczęto przygotowania do realizacji zadań zaplanowanych na bieżący rok.

 

            W dobrym tempie przebiegają prace przy budowie kompleksu sportowego „Moje Boisko Orlik 2012” Biorąc pod uwagę zakres robót do zrealizowania oraz przedstawiony harmonogram finansowo-rzeczowy należy przyjąć, że będzie zachowany umowny termin zakończenia zadania tj. 30 maja. Posiadam ustne zapewnienia Wykonawcy, że prace zostaną zakończone wcześniej.

 

Do 30 maja zakończone zostaną prace związane z wykonaniem nawierzchni bitumicznej odcinka 530 m ul. Słowiczej.   Roboty drogowe zostały przerwane w listopadzie ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne.

 

            8 maja została podpisana umowa na przebudowę istniejącego dojazdu oraz budowę nowej drogi dojazdowej przy Siemiatyckim Ośrodku Kultury w rejonie ulicy Legionów Piłsudskiego i 11 Listopada. Do przetargu przystąpiło czterech oferentów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma DIMEX z Siemiatycz na wartość 87 142 zł. Termin realizacji zadania został ustalony do 30 czerwca. W związku z trudnościami które pojawiły się przy uzgadnianiu przebiegu drogi w dokumentacji naniesiono zmiany polegające na nieznacznym przesunięciu drogi w kierunku północnym.

 

            13 maja miało miejsce otwarcie ofert na I etap przebudowy plaży miejskiej przy ulicy Sportowej w ramach projektu pod nazwą „Rozwój infrastruktury aktywnych form turystyki i rekreacji w obszarze zalewów w Siemiatyczach”. Zakres zadania przeznaczony do realizacji w bieżącym roku obejmuje budowę ścieżki od ul. Spacerowej do zjazdu dla osób niepełnosprawnych vis a vis Wodnika wraz z murkami oporowymi oraz budowę schodów i zjazdu na plażę dla osób niepełnosprawnych  . Spośród trzech ofert najkorzystniejszą złożyła firma DIMEX na kwotę 419 804 zł.

 

W związku z inwentaryzacją infrastruktury sportowej województwa podlaskiego do Urzędu Marszałkowskiego przekazana została informacja dotycząca infrastruktury sportowej w naszym mieście. Poza wykazem obiektów sportowych istniejących (tj. hala, boiska ORLIK, skatepark, stadion, boiska syntetyczne do koszykówki i siatkówki, korty itp.) wskazano również:

 

- inwestycje planowane do realizacji tj. Budowa krytej pływalni; Przebudowa boisk sportowych przy Zespole Szkół im. Jana Pawła II oraz  Budowa zjeżdżalni i wyciągu nart wodnych w Siemiatyczach oraz zapotrzebowanie na obiekty sportowe tj. lodowisko kryte, park linowy, hala do tenisa i squasha, ścianka wspinaczkowa, tor kajakowy, tor kartingowy, tor rowerowy, siłownia zewnętrzna, strzelnica sportowa, betonowe stoły do tenisa stołowego na otwartym powietrzu oraz trasa do nart biegowych.

 

            W dniu 02 maja 2013r. został ogłoszony przetarg na budowę sieci kablowej oświetlenia ulicznego w Siemiatyczach przy ul. Grodzieńskiej, Świętojańskiej oraz Małopolskiej –etap I.

 

22 maja odbędzie się przetarg na przebudowę ulicy Żeromskiego i ul. A. Jabłonowskiej. W ramach planowanego zadania przewiduje się przebudowę nawierzchni bitumicznej, zjazdów, chodników, ramp dla pieszych, budowę wpustów, przepustów, kanalizacji deszczowej i przykanalików kanalizacji deszczowej, oraz przebudowę przyłączy energetycznych, telekomunikacyjnych i gazowych.. Cała inwestycja podzielona została na 2 etapy. W I etapie przewiduje się przebudowę łącznie 1027 mb ulic. Jednocześnie z budową ulic zaplanowano budowę kanalizacji deszczowej o długości 1162 m., wraz z przykanalikami i wpustami.. Przewidziano wykonanie oznakowania i montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz wykonanie trawników. Mamy realne szanse, że inwestycja zostanie dofinansowana w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.

 

            Pozytywnie został rozpatrzony wniosek Miasta o dofinansowanie adaptacji i wyposażenia kolejnych 25 miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz zapewnienie ich funkcjonowania w Żłobku Miejskim. W ramach projektu MALUCH przyznano Miastu dotację w wysokości 317 620 zł. Całkowity koszt realizacji zadania wyniesie 453 743 zł.

 

            Złożony został również wniosek o dofinansowania w wysokości 62 000 zł remontów bieżących w Szkole Podstawowej Nr 1 oraz w Zespole Szkół , mających na celu likwidację barier architektonicznych w odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych. W ramach zadania planowany jest remont części łazienek oraz położenie w kilku klasach wykładziny antypoślizgowej. Szacowany koszt remontu wynosi 124 000 zł

 

W ramach wsparcia lokalnych przedsiębiorców we współpracy z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. 17 kwietnia została zorganizowana konferencja pt. „Jak korzystać ze środków Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej”. W trakcie   omówiono zasady korzystania z Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, z którego mogą korzystać siemiatyccy producenci. Dzięki Programowi przedsiębiorcy mają możliwość uczestniczenia w misjach gospodarczych, targach oraz wystawach międzynarodowych. Mimo interesującego tematu frekwencja w spotkaniu była niewielka. Mam nadzieję, że w przyszłości podobne inicjatywy skierowane w sposób bezpośredni do przedsiębiorców spotkają się z większym zainteresowaniem lokalnego biznesu.  

 

W ostatnią środę 24 kwietnia w ramach projektu „Decydujmy Razem”, który Miasto realizuje od 2011 r., odbyło się spotkanie dotyczące planów utworzenia Młodzieżowej Rady Miasta Siemiatycze. W spotkaniu wzięła udział zaproszona animatorka subregionalna regionu Puszcza Białowieska – Anna Borek, która przedstawiła uczestnikom informacje dotyczące dobrych praktyk działalności młodzieży na przykładzie innych gmin w Polsce, ukazując ważność realizacji projektu. Blisko połowę uczestników spotkania stanowiła młodzież. W czerwcu planowane jest opracowanie statutu oraz zasad wyboru Rady. Wybory do Młodzieżowej Rady Miasta będą mogły być przeprowadzone jesienią.  

 

Realizując zapisy Strategii Współpracy Miasta Siemiatycze z Organizacjami Pozarządowymi na lata 2012-2017, zorganizowano  pierwsze zajęcia skierowane do pracowników i członków organizacji pozarządowych z terenu Miasta Siemiatycze w ramach tzw. Akademii Lokalnego Animatora. W trakcie spotkania poruszone zostały m.in. sprawy finansowania i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez organizacje. Tematy kolejnych spotkań zostaną dostosowane do oczekiwań uczestników. W obecnej dobie  wzrasta rola  organizacji pozarządowych w lokalnym środowisku . Są niewyczerpanym źródłem pomysłów i pozytywnej energii w działaniu. Często jednak w stowarzyszeniach brakuje osób które posiadają rzetelną wiedzę z zakresu finansów, prawa i wzięłyby na siebie niewdzięczną rolę tzw. papierkowej roboty, która jest niezbędna. Chcielibyśmy poprzez organizowane spotkania i warsztaty wzmocnić miejscowe organizacje w tym zakresie co zwiększy możliwości ich rozwoju i pozyskiwania środków na działalność.

 

            W ramach działań profilaktycznych  ogłoszona została II edycja konkursu pod hasłem "NIE (...) I JUŻ" - nie palę, nie piję, nie biorę i nie uzależniam się od telefonu  komórkowego i Internetu bo fotografuję. Fotografie przekazywane na konkurs mają być związane z miastem lub najbliższą okolicą.  Organizatorami tegorocznej edycji są: Burmistrz Miasta , Wójt Gminy Siemiatycze oraz  Komendant Powiatowy Policji. Termin nadsyłania prac mija w dniu dzisiejszym.

 

            W ostatnie dni kwietnia obchodzony jest  Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W ramach obchodów w naszym mieście,  wspólnie z  Zespołem Prewencji Kryminalnej Nieletnich oraz Wydziałem Ruch Drogowego Komendy Powiatowej Policji, przy wsparciu funkcjonariuszy Straży Pożarnej i Straży Granicznej zorganizowano spotkanie dla przedszkolaków. Uczestniczyło w nim około 200 dzieci. Policjanci przypomnieli najmłodszym, jak bezpiecznie poruszać się po drodze, a strażacy i pogranicznicy opowiadali o specyfice swojej służby. Przygotowano liczne atrakcje. Każdy uczestnik mógł wsiąść do radiowozu, wozu strażackiego, usiąść na motorze, czy quadzie. Dużą popularnością cieszyła się także możliwość przymierzenia specjalistycznego sprzętu będącego na wyposażeniu mundurowych.  Na zakończenie za aktywny udział w spotkaniu każdy maluch otrzymał wodę mineralną i znaczek odblaskowy który sprawia, że  jest się lepiej widocznym na drodze.

 

            W ostatnią sobotę miało miejsce otwarcie Skateparku. Licznie zgromadzona młodzież potwierdza, że inwestycja ta była potrzebna w naszym mieście.     

 

Dziękuję za uwagę.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2013-06-17

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06