Protokół Nr XXXVII/13

Numer XXXVII/13
Data wydania 2013-06-14
Protokół Nr XXXVII/13

 

z obrad XXXVII sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury w dniu 14 czerwca 2013 roku

 

Obrady XXXVII sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:15, zakończyły zaś o godzinie 15:40.

 

W obradach XXXVII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 13, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

 

Radni obecni na XXXVII sesji:

 

1. Witold Berski

 

2. Rafał Burakowski

 

3. Jan Hyndza

 

4. Katarzyna Jarocka

 

5. Jerzy Korowicki

 

6. Antoni Kosieradzki

 

7. Teresa Milewska

 

8. Eugeniusz Mudel

 

9. Paweł Onieszczuk

 

10. Agnieszka Anna Sitarska

 

11. Krzysztof Andrzej Szyszko

 

12. Agnieszka Monika Zalewska

 

13. Roman Zdrojewski

 

Radni nieobecni na XXXVII sesji:

 

1. Jan Boguszewski

 

2. Walentyna Kożuchowska

 

W obradach XXXVII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

 

1. Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze

 

2. Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta

 

3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta

 

4. Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

 

oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

 

Do punktu 1 – otwarcie obrad

 

Obrady XXXVII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 14 czerwca 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXVII sesję Rady Miasta.

 

Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad (projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 3) wprowadzić punkt o treści „Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zmiany statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXVII sesji, na 13 radnych biorących udział w obradach XXXVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 13 radnych.

 

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXVII sesji wraz z przegłosową poprawką - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 13 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przyjęty porządek obrad XXXVII sesji przedstawia się następująco:

 

1) otwarcie obrad,

 

2) przyjęcie porządku obrad,

 

3) przyjęcie protokołu z obrad XXXVI sesji Rady Miasta,

 

4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami,

 

5) interpelacje i zapytania radnych,

 

6) sprawozdanie Kierownika MOPS z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach za 2012 r oraz przedstawienie potrzeb z zakresu pomocy społecznej,

 

7) podjęcie uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej miasta Siemiatycze,

 

8) przedstawienie informacji o realizacji działań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w 2012 roku,

 

9) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 r.,

 

10) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Siemiatycze z tytułu wykonania budżetu miasta za 2012 r.,

 

11) podjecie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Burmistrza Miasta Siemiatycze,

 

12) podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zmiany statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej,

 

13) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

 

14) wolne wnioski,

 

15)  zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z obrad  XXXVI sesji Rady Miasta

 

Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XXXVI sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

 

Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

 

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.

 

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

 

Radni podczas XXXVII sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

- Radny Antoni Kosieradzki zapytał, czy studzienki w mieście są systematycznie sprawdzane? Radny powiedział, że na drodze krajowej „19” studzienki sprawdzane są co roku. Po ulewie największy problem wystąpił na drodze pod zarządem powiatu. „Przy okazji chciałbym złożyć na ręce Komendanta gratulacje i podziękowania funkcjonariuszom policji, którzy na ulicy Słowiczyńskiej po ulewie (5 czerwca) przykryli włazami dwie studzienki, które zostały wyrwane podczas ulewy”.

 

- Radny Jerzy Korowicki zgłosił następujące interpelacje:

 

1. Radny zwrócił się z prośbą o dożwirowanie odcinka leśnego ulicy Słowiczej, ponieważ bardzo ciężko jest tamtędy przejechać po ostatnich ulewach.

 

2. Radny powiedział, że nie otrzymał odpowiedzi na interpelację zgłoszoną na poprzedniej sesji w sprawie prowadzonych wykopów na ulicy Kościuszki. Radny ponownie zapytał czy wiadomo kto kopie na ulicy Kościuszki, czy to są legalne prace?

 

3. Radny poruszył temat dożwirowania drogi na Walendziukach. Radny powiedział, że droga została połowicznie wyrównana ponieważ po ulewie cały żwir został przeniesiony na dół.

 

4. Radny poruszył temat oczyszczania z chaszczy i gałęzi terenu przy zalewie, jadąc ulicą Słowiczyńską przed mostem. Radny powiedział, że ktoś wyciął chaszcze, ale tego nie uprzątną. Dodał, że należałoby uprzątnąć ten teren.

 

5. Radny poruszył temat naprawy ulicy Słowiczyńskiej. Radny powiedział, że ulica została naprawiona wyrywkowo i należałoby zwrócić uwagę, żeby ulica została naprawiona porządnie.

 

6. Radny poruszył temat wydeptanych ścieżek na trawnikach na terenie Osiedli należących do Spółdzielni Mieszkaniowej. Radny powiedział, że należałoby w tych miejscach ułożyć chodniki. Radny zwrócił się z prośbą o zwrócenie uwagi Prezesowi Spółdzielni Mieszkaniowej.

 

7. Radny poruszył temat bałaganu na placu Spółdzielni Mieszkaniowej (za transformatorami, bliżej Kamionki). Radny powiedział, że trzeba zwrócić się do Prezesa Spółdzielni o uprzątnięcie tego bałaganu.

 

8. Radny poruszył temat drogi od szpitala na ulicę Legionów Piłsudskiego. Radny zapytał, czy zostały podjęte już jakieś rozmowy w tej sprawie?

 

9. Radny poruszył temat niebezpiecznie wystającego konaru nad nową drogą powstającą za Szkołą Muzyczną. Radny powiedział, że należałoby podciąć  niebezpieczne konary nie niszcząc przy tym drzewa. Radny Korowicki powiedział też, że ma nadzieję że plac za Szkołą Muzyczną zostanie uprzątnięty, bo w tej chwili to wygląda jak wysypisko.

 

10. Radny powiedział, że mieszkańcy Miasta zwracają się z prośbą o przedłużenie linii MPK do sklepu MarcPol.

 

11. Radny powiedział, że mieszkańcy ulicy Sportowej zwrócili się z prośbą o postawienie na całej długości ulicy Sportowej znaków ograniczających prędkość pojazdów.

 

12. Radny poruszył temat Ścieżki Edukacyjnej. Radny powiedział, że na ulicy Świętojańskiej została zniszczona tablica. Radny zaproponował, aby tablice przykryć folią.

 

13. Radny poruszył temat pomalowania kotłowni, która należy najprawdopodobniej do Gospodarki Komunalnej (na ulicy 11 Listopada). Kotłownia została pomalowana przez „graficiarzy”. Radny zaproponował, żeby udostępnić dla „uczciwych graficiarzy”, którzy mogliby coś fajnego napisać, może związanego ze sportem, ponieważ ta droga prowadzi na halę widowiskowo-sportową.

 

14. Radny złożył podziękowania na ręce Burmistrza i radnego Kosieradzkiego za miłą i fachową opiekę w szpitalu. Radny zwrócił się z prośba o przekazanie podziękowań Dyrekcji szpitala.

 

15. Radny zapytał, czy konieczna jest opłata 3 zł za wjazd na teren szpitala?

 

16. Radny powiedział też, że zauważył że z terenu szpitala zginęły ławeczki. Radny przekazał postulaty pacjentów na ręce radnego Kosieradzkiego.

 

- Radny Jan Hyndza poruszył temat oczyszczalni ścieków. Radny powiedział, że było już  przez jakiś czas dobrze, a teraz nie da się wytrzymać. Radny dodał, że Burmistrz obiecał, że oczyszczalnia jest sprawą priorytetową.   

 

Radny zapytał też o to, kiedy będzie podpisana umowa na realizację ulicy Żeromskiego?

 

- Radna Teresa Milewska poruszyła temat wyścigów motorowych na ulicy Głowackiego. Radna powiedziała, że mieszkańcy tej ulicy są zbulwersowani tą sytuacją i boją się o bezpieczeństwo dzieci.

 

- Wiceprzewodniczący Rady zapytał Burmistrza o to jakie wnioski zostały wyciągnięte z wyników kontroli Miejskiej Biblioteki przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną? Wiceprzewodniczący zapytał, o to kto odpowie za zniszczony księgozbiór? Dlaczego w bibliotece na 9 osób zatrudnionych, aż 4 pracowników zatrudnionych jest na stanowiskach kierowniczych?

 

- Wiceprzewodniczący poruszył temat wykonania dokumentacji na remont dachu Przedszkola Nr 5. Wiceprzewodniczący zapytał, czy w 2012 roku została ta dokumentacja wykonana?

 

- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że zbliża się rok 2014, w którym ruszy kolejny etap pozyskiwania funduszy unijnych. Wiceprzewodniczący zapytał, czy zostały podjęte już jakiekolwiek kroki aby pozyskać fundusze?

 

- Wiceprzewodniczący Rady zapytał o to, gdzie są przechowywane rury, które zostały zakupione do drenażu boiska bocznego Cresovii? „ Co zamierza Pan zrobić z tymi rurami?”

 

- Wiceprzewodniczący rady zapytał o to, w jakiej wysokości w tym roku został zaciągnięty kredyt i na co został spożytkowany do tej pory?

 

Do punktu 6 - sprawozdanie Kierownika MOPS z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach za 2012 r oraz przedstawienie potrzeb z zakresu pomocy społecznej

 

Przewodnicząca Rady poprosiła Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – Panią Ewę Romaniuk o przedstawienie Sprawozdania. Sprawozdanie stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.

 

- Mieszkaniec Miasta obecny na sesji zwrócił się z pytaniem do Kierownik MOPS w sprawie wydawanej żywności. Zapytał, czy zamiast żywności można by wypłacać pieniądze na zakup jedzenia. Mieszkanie stwierdził, iż wydawana żywność nie nadaje się do jedzenia, można to zauważyć na wysypisku śmieci, gdzie bardzo dużo można jej tam znaleźć.

 

-Kierownik MOPS odpowiedziała, że jeśli ktoś nie potrzebuje to nie trzeba brać tej żywności. Jeśli ludzie wyrzucają żywność to oznacza, że nie ma głodu.

 

- Przewodnicząca Rady dodała, że nie ma obowiązku brania tej żywności. Na pewno są rodziny, które potrzebują.

 

- Kierownik MOPS powiedziała, że nie ma możliwości zamiany tej żywności na pieniądze. To jest żywność w postaci produktów dla najuboższej ludności w Unii Europejskiej.

 

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej miasta Siemiatycze

 

Przechodząc do kolejnego punktu obrad, podjęcie uchwaływ sprawie oceny zasobów pomocy społecznej miasta Siemiatycze Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie oceny zasobów pomocy społecznej miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVII/186/13 stanowi Załącznik Nr 6/

 

Do punktu 8 – przedstawienie informacji o realizacji działań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w 2012 roku

 

Przewodnicząca Rady poprosiła Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom – Panią Joannę Balejko o przedstawienie Informacji. Pełnomocnik omówiła główne zadania realizowane w tym zakresie w minionym roku. Informacja o realizacji działań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w 2012 roku  stanowi Załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.

 

Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 r.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie. Sprawozdanie finansowe stanowi Załącznik Nr 8.

 

Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Burmistrzowi, który przedstawił podsumowanie roku  2012. Sprawozdanie stanowi Załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.

 

Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawiezatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXVII/187/13 stanowi Załącznik Nr 10/

 

Do punktu 10 - podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Siemiatycze z tytułu wykonania budżetu miasta za 2012 r.

 

Przewodnicząca Rady odczytała Uchwałę składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Siemiatycze sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok oraz Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Siemiatycze wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2012 rok (Załącznik Nr 11 i Załącznik Nr 12).

 

Przewodnicząca Rady poprosiła Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej – Pana Pawła Onieszczuk o przedstawienia Opinii Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Siemiatycze o wykonaniu budżetu Miasta Siemiatycze za 2012 rok oraz przedstawienie wniosku Komisji rewizyjnej Rady Miasta Siemiatycze w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta za 2012 rok. Opinia ta stanowi Załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał opinię komisji o wykonaniu budżetu za 2012 r. oraz skierował do Rady Miasta wniosek o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2012 rok.  

 

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że „ w oparciu o dokumenty, które mam przed sobą, muszę stwierdzić, że wcale nie jest tak wesoło jak było nam przedstawione. Chodzi o zadania inwestycyjne, zakładano inwestycje w kwocie 3.888.000 zł, wykonaliśmy za kwotę 2.811.000 zł. z tego wynika, że inwestycje zostały wykonane tylko w 72%. Jeżeli stwierdzamy, że zbyliśmy majątek za 817.000 zł, a zaciągnęliśmy kredyt w wysokości 1.200.925 zł czyli stanowi to kwotę 2.742.000 zł. Reasumując to wszystko wychodzi, że na inwestycje w 2012 roku wydaliśmy ze środków własnych kwotę 69.000 zł. Uważam, że przy takich nakładach miasto nie może się rozwijać. Mam dwa wykazy zadań na 2012 r. i z wykazu zadań na 31 grudnia wynika, że nakłady poniesione na niektóre inwestycje są mniejsze niż 28 grudnia. Skąd te rozbieżności?”

 

- Burmistrz odnosząc się do wypowiedzi Wiceprzewodniczącego powiedział, że ma przed sobą wykaz zadań inwestycyjnych z którego wynika, że na inwestycje zostały przeznaczone następujące kwoty:

 

· Orlik – 170 tys. zł środki Marszałka, 333 tys. zł z Ministerstwa Sportu

 

· rozwój infrastruktury nad zalewem – 162 tys. zł ze środki własne, 1 mln z kredytu,

 

· Termoizolacja Przedszkola Nr 1 – 100 tys. zł z kredytu, 19 tys. zł ze środków własnych,

 

· wykup gruntów na drogę – 135 tys. zł z kredytu,

 

W sumie w 2012 r. na inwestycje przeznaczono kwotę 3.295.470 zł, z czego 1.335.000 zł to kredyt, 550.000 zł to dotacje i 1.423.000 zł to środki własne.

 

- Skarbnik – Pani Elżbieta Boguszewska dodała, że dotacja która była przekazana Powiatowi w kwocie 484.000 w księgach rachunkowych jest traktowana jako wydatek inwestycyjny.

 

 - Wiceprzewodniczący powiedział, że nawet jeśli to zadanie zostanie zaliczone do inwestycji to inwestycje zostały zrealizowane w 85,1%.

 

- Burmistrz dodał, że w 2012 r. nie został przecież wykonany Orlik (kwota ok. 500.000 zł)

 

- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej powiedział, ze cześć zadań inwestycyjnych została przesunięta na 2013 r., (nie z winy Urzędu) dokończenie budowy Orlika, budowa drogi Słowiczej (ze względu na pogodę). Co do kwoty pożyczek, to cześć zaciągniętego kredytu została przeznaczona na spłatę kredytów zaciągniętych w poprzednich latach. Większa część naszych własnych środków została przeznaczona na zadania inwestycyjne.

 

- Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że ma przed sobą informacje z których wynika, że zadania inwestycyjne nie zostały wykonane. Wiceprzewodniczący dodał, że informacje które otrzymują radni są nieprecyzyjne. 

 

Radni   więcej uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Siemiatycze z tytułu wykonania budżetu miasta za 2012 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXVII/188/13 stanowi Załącznik Nr 14/

 

O godzinie 14.35 Przewodnicząca Rady zarządziła przerwę. Obrady wznowiono o godzinie 14.55.

 

Do punktu 11 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Burmistrza Miasta Siemiatycze.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Burmistrza Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXVII/189/13 stanowi Załącznik Nr 15/

 

Do punktu 12 – podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zmiany statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie przyjęcia zmiany statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XXXVII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVII/190/13 stanowi Załącznik Nr 16/

 

Głos zabrał Burmistrz dziękując Radzie Miasta za udzielenie absolutorium oraz za przyznanie podwyżki wynagrodzenia. „Pełnienie funkcji Burmistrza uważam za rodzaj służby dla mieszkańców Siemiatycz i tym bardziej jest mi miło, że Państwo zauważyli i docenili moje działania. Mam nadzieje, że również zostały one zauważone przez mieszkańców. Ponieważ wynagrodzenie moje pochodzi ze środków publicznych to chciałby zadeklarować, że znaczną cześć podwyżki co miesiąc będę przekazywał na Fundację RATUJMY. Organizacja ta pomaga wielu bardzo potrzebującym ludziom.”

 

Do punktu 13 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz i Z-ca Burmistrza – Henryk Czmut:

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Kosieradzkiego w sprawie studzienek na ulicy Kościuszki i Słowiczej, Burmistrz odpowiedział że są to drogi powiatowe i sprawa zostanie zgłoszona do Powiatu.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie wykopów na ulicy Kościuszki, Burmistrz odpowiedział, że tam „kopie” prywatna osoba na własne potrzeby.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie oczyszczania terenu przy zalewie, to sprawa zostanie zgłoszona do Powiatu.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie „dzikich przejść” i bałaganu na placu spółdzielni Burmistrz odpowiedział, że sprawa zostanie zgłoszona Prezesowi Spółdzielni Mieszkaniowej.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie przedłużenia linii MPK Burmistrz odpowiedział, że trzeba będzie „zbadać” czy jest taka potrzeba.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie tablicy na ścieżce edukacyjnej, Burmistrz powiedział, że obserwuje ta ścieżkę.  Prowadzi ona od Starostwa, poprzez ulicę Świętojańską, nad zalewem i przez las. Te tablice do tej pory nie zostały zniszczone, co świadczy o kulturze mieszkańców naszego miasta. Tą jedną postaramy się odnowić.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie odmalowania kotłowni, Burmistrz powiedział, że zgłosi tę sprawę do Prezesa.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie opłaty za wjazd na teren szpitala, Burmistrz odpowiedział, że ta opłata została wprowadzona, żeby szpital na tym zarabiał. W tej kwestii nic nie można zrobić, ponieważ to są decyzje dyrekcji szpitala.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Hyndza w sprawie podpisania umowy na ulicę Żeromskiego, Burmistrz odpowiedział, że umowa zostanie podpisana w poniedziałek.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Hyndza w sprawie oczyszczalni ścieków, Burmistrz odpowiedział, że porozmawia w tej sprawie z Prezesem Przedsiębiorstwa Komunalnego i Kierownikiem Oczyszczalni, żeby było to lepiej dopilnowane. Burmistrz dodał, że jeśli nie śmierdziało dwa lata, na pewno można coś z tym zrobić.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego w sprawie kontroli biblioteki, Burmistrz powiedział, że raport z kontroli był „druzgocący. Przeprowadziłem rozmowę z Panią Dyrektor, która obiecała naprawić to wszystko. Obserwuję działania Biblioteki i widzę, że są efekty. W ostatnim „Głosie Siemiatycz” widziałem aktywizację w postaci „książka na telefon” dzięki temu można będzie wykorzystać tych wszystkich pracowników. Ostatnio przeprowadzono kilka poważnych działań. Jeśli chodzi o zniszczony księgozbiór, to nie był to księgozbiór tylko czasopisma, które i tak miały być przeznaczone do zniszczenia. Jeśli chodzi o stanowiska kierownicze w Bibliotece, to w każdym dziale musi być kierownik (wynika to ze struktury Biblioteki). W Bibliotece pracownicy i kierownicy zarabiają bardzo mało. Nazwa kierownik nie idzie w parze z wysokością wynagrodzenia”.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie dokumentacji na remont dachu na Przedszkolu Nr 5, Burmistrz powiedział, że na koniec roku pieniądze w kwocie 337,5 tys. zł zostało przesunięte na dach w Przedszkolu Nr 3. Natomiast 12,5 tys. pozostało na wykonanie dokumentacji na remontu dachu na Przedszkolu Nr 5.

 

- Wiceprzewodniczący zapytał o to, czy dokumentacja na remont dachu jest wykonana?

 

- Burmistrz odpowiedział, że dokumentacja została wykonana.

 

- Wiceprzewodniczący zapytał o to „po co w takim razie było spotkanie z projektantami dachu jeśli ten projekt był już zrobiony?”

 

- Burmistrz odpowiedział, że została przedstawiona ich propozycja i gdyby nam się nie podobała to zostałaby zmieniona.

 

- Wiceprzewodniczący zapytał, czy projekt na pokrycie dachu papą kosztuje aż 12,5 tys. zł?

 

- Burmistrz odpowiedział, że tak się cenią projekty. Projekt obejmuje również modernizację budynku. Burmistrz dodał, że zostały wysłane zapytania ofertowe i ten wykonawca był najtańszy.

 

- Radna Teresa Milewska powiedział, że zgłaszane było, że „ten projekt nie do końca nam się podoba. Wydaje mi się, że Pan Mudel ma rację, że kwota 12 tys. zł za projekt na pokrycie tego samego dachu bez przebudowy to dość dużo. Rozumiem zastrzeżenia siemiatyckiego projektanta, który nie chciał współdziałać w tej kwocie, bo myślę że chodziło o pieniądze”.

 

- Burmistrz powiedział, że „nas obowiązują procedury. Zostały wysłane zapytania ofertowe i wyłoniliśmy najkorzystniejszą ofertą. To nie jest tylko sam dach”.

 

- Dyrektor Przedszkola Nr 5 powiedziała, że w projekcie zakłada się całą przebudowę przedszkola, m.in. likwidację istniejących daszków, budowę podjazdu dla niepełnosprawnych, ocieplanie fundamentu dookoła przedszkola, modernizację dachu (z termoizolacją dachu).

 

- Burmistrz powiedział, że „nas obowiązują ściśle określone procedury w jaki sposób wyłania się wykonawców. Firmy z Białegostoku ten sam zakres robót wyceniły na ok. 20 tys.”.

 

- Radna Milewska zapytała o to, kto ostatecznie decyduje o zatwierdzeniu projektu?

 

- Dyrektor Przedszkola Nr 5 powiedziała, że pokazała projekt radzie rodziców i rodzicom bardzo się spodobał. Dyrektor dodała, że uważa iż rodzice też mają głos w tej dyskusji.

 

- Burmistrz dodał, że ktoś musi mieć odwagę i podjąć decyzję.

 

- Wiceprzewodniczący zapytał o to, dlaczego w takim razie radni zostali zaproszeni na spotkanie z projektantami skoro dokumentacja na remont dachu była już zrobiona. Wiceprzewodniczący dodał, że ta dokumentacja nie podobała się radnym. Wiceprzewodniczący stwierdził, że „będziemy mieli piękny bunkier pomalowany na kolorowo”.

 

- Burmistrz powiedział, że gdyby został przedstawiony jakiś pomysł to został by wysłuchany. „Pana pomysł zakładał zrobienie dachu, gdzie koszt samego dachu przekracza dwukrotnie całą inwestycję. To nie tędy droga. Można krytykować projekt, ale należy przedstawić coś w zamian. Jedyna propozycja była, że dach ma być dwuspadowy. Projektanci przyjechali po to żeby przedstawić projekt i wysłuchać uwag”.

 

- Przewodnicząca Rady dodała, że został przedstawiony projekt nad którym można było dyskutować.

 

- Burmistrz powiedział, że „z takim podejściem to my nic nie wybudujemy. Ja się na tym nie znam, od tego są architekci, oni są fachowcami i na nich się zdajemy”.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego w sprawie pozyskiwania środków unijnych w nowej perspektywie, Burmistrz odpowiedział, że trwają już szkolenia na które wysyłani są pracownicy. „Wykonujemy część projektów na nową perspektywę. Są przygotowywane strategie miasta, powiatu czy województwa, które zakładają inwestycje na przyszłe rozdanie środków. Oprócz tego musimy doszkolić się, żeby wiedzieć na co można będzie pozyskać środki. Teraz skupiamy się na współpracy z organizacjami pozarządowymi. Unia będzie kładła nacisk na współpracę i rozwój organizacji pozarządowych. W tej współpracy to przebijamy wiele miast i gmin. Staramy się przygotowywać do nowej perspektywy.”

 

- Wiceprzewodniczący zapytał jakie projekty są przygotowywane?

 

- Burmistrz odpowiedział, że m.in. Fundusz Norweski i termomodernizacja.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie rur do drenażu, Burmistrz odpowiedział, że były one zakupione jeszcze za poprzedniej kadencji i nie zostały odebrane z miejsca zakupu (od Pana Sapieżki), ponieważ MOSiR nie ma gdzie ich przechowywać.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie boiska, Burmistrz powiedział, że spotkał się z członkami Cresovii i została przedyskutowany temat bocznego boiska. Kilka dni później na bocznym boisku były rozgrywane mecze o Puchar Tymbarku i jak została tam skoszona trawa, pomalowane linie to, „aż dech zaparło jak to wyglądało. Jedyny problem jest wtedy kiedy deszcz pada, bo nie ma gdzie woda odpływać. Został nagrany film i można go obejrzeć jak to wszystko wyglądało”.

 

- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie kredytów Burmistrz odpowiedział, że w tym roku nie został zaciągnięty żaden kredyt.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie studzienek, Z-ca Burmistrza odpowiedział, że „zjawisko jakie miało miejsce w ostatnich dniach jest na tyle nietypowe, że żadna kanalizacja nawet w 100% szczelna nie będzie w stanie przenieść takiej ilości wody (która w tak krótkim czasie z takim natężeniem spadła). Z-ca Burmistrza dodał, że na bieżąco będzie monitorowane oczyszczanie studzienek, będziemy w kontakcie z zarządcami ulic”.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie remontu odcinka leśnego ulicy Słowiczej Z-ca Burmistrza odpowiedział, że na razie nie był on remontowany ponieważ tego typu odcinki planowane są do remontu w momencie rozbierania nawierzchni na ulicy Żeromskiego. Pan Henryk Czmut dodał, że cała konstrukcja nawierzchni będzie rozbierana i część materiału na pewno uda się wykorzystać do remontu odcinków dróg gruntowych.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie utwardzenia drogi na ulicy Walendziuki, Z-ca Burmistrza odpowiedział, że ta droga została uzupełniona miejscowo (najgorszy odcinek), przy użyciu kruszywa naturalnego, natomiast występują tam dość duże spadki i jedynym kruszywem, który mógłby dać efekt długoterminowy jest kruszywo łamane. Pan Czmut dodał, że trzeba będzie na ten cel zabezpieczyć większe środki, ponieważ kruszywo jest dwa razy droższe.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie ulicy  Słowiczyńskiej w zakresie pozostawienia gałęzi i remontu cząstkowego to temat zostanie zgłoszony zarządcy tej ulicy. Remont cząstkowy wykonywany był przez służby Powiatowego Zarządu Dróg siłami własnymi, a ponieważ sytuacja finansowa PZD jest dość ograniczona (po zimie wiele dróg należy naprawić) to zostały naprawione tylko odcinki najbardziej uszkodzone.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie drogi wyjazdowej spod szpitala, Z-ca Burmistrza odpowiedział, że „jesteśmy na etapie przygotowywania pisma. Sytuacja jest dość skomplikowana, bo nie wiadomo do kogo takie pismo należy skierować. Ta sprawa zostanie uzgodniona i na pewno jeszcze w tym miesiącu oficjalny wniosek w tej sprawie zostanie złożony”. 

 

- Odnosząc się interpelacji w sprawie konarów nad nową ulicą Z-ca Burmistrza powiedział, że te konary były sprawdzane nieco dokładniej i są dwa albo trzy, których stopień zdrowotności jest zachwiany i prawdopodobnie należałoby je usunąć. Pan Czmut dodał, że pozostałe konary sprawiają wrażenie dość zdrowych.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie uprzątnięcia placu za Szkoła Muzyczną to zostało to już uzgodnione z wykonawcą tych robót. W tej chwili trwają już prace wykończeniowe i w ramach tych prac te nieczystości będą z placu wyniesione.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie ograniczenia prędkości na ulicy Sportowej, to akurat na tej ulicy są aż trzy progi zwalniające. „Będziemy mieli więc prośbę do Pana Komendanta, żeby częściej były wysyłane tam patrole”.

 

- Radny Korowicki powiedział, że chodzi o ten kawałek ulicy Sportowej od początku ulicy Słowiczyńsiej do skrzyżowania z ulicą Mickiewicza.

 

- Z-ca Burmistrza powiedział, że ten temat zostanie przeanalizowany.

 

- Odnosząc się do interpelacji w sprawie garbów spowalniających ruch na ulicy Głowackiego, to taki wniosek zostanie złożony do Powiatu.

 

- Z-ca Burmistrza powiedział, że chciałby też uzupełnić wypowiedź Burmistrza odnośnie sprawy poruszonej przez Wiceprzewodniczącego w zakresie działań podjętych przez miasto w zakresie nowej perspektywy na lata 2014-2020, „jesteśmy w dość ważnym momencie ponieważ jest uchwalana strategia województwa i my jako miasto zainicjowaliśmy złożenie uwag do tej strategii. Uwagi te podpisał, Burmistrz, Burmistrz Drohiczyna i Starosta, gdyż nie zgadzamy się z wpisami które pominęły powiat siemiatycki jako obszar atrakcyjny turystycznie. Uważamy, że jest to jedna z dziedzin, która w zakresie naszego obszaru powinna podlegać dość znaczącemu wsparciu, bo te walory są niezaprzeczalne. Pewne element w zakresie kształtowania polityki regionalnej zostały przez nas zakwestionowane, dotyczące głównie braku wsparcia dla obszarów tego typu jak miasta powiatowe. Unia skłania się na wspieraniu dużych miast, a jak te duże się rozwiną to rozleje się na małe. Jest to odejście od polityki wsparcia zrównoważonego rozwoju, który miał wyrównać pewne szanse i to jest dla nas bardzo niekorzystne. 

 

W tej chwili trudno jest jeszcze mówić o konstruowaniu konkretnych projektów, ponieważ jeszcze te priorytety w zakresie infrastruktury nie są znane. Aczkolwiek Urząd Miasta dysponuje wieloma projektami m.in. tymi o których wspominał Pan Burmistrz, a także rozwoju struktury komunikacyjnej wokół zalewów, jest to bardzo duży projekt. Nie będziemy raczej zaskoczeni tą nową perspektywą – 2014-2020, aczkolwiek istotne jest jakie brzmienie będą miały dokumenty strategiczne uchwalane przez Marszałka”.

 

- Radny Szyszko powiedział, że jeśli chodzi o ulicę Kościuszki to nie można tak tego zostawić. Po raz kolejny nastąpiło tam zalanie. Infrastruktura, która jest była przygotowana na inny klimat nie radzi sobie. Teraz zmienił się klimat. Jesteśmy miastem położonym na pagórkach. Regiony zalewane musimy w jakiś sposób wspomóc.

 

- Burmistrz powiedział, że nie można powiedzieć, że nic nie robimy. „Zrobiliśmy analizę hydrologiczną ulicy Żeromskiego u specjalisty i wyszło że tam trzeba zrobić większe przepusty. Jeśli chodzi o ulicę Nadrzeczną to również jest zrobiony projekt deszczówki, ale koszt jest dość duży.

 

Jeśli chodzi o ulicę Żeromskiego, to uchwalając plan zagospodarowania przestrzennego spotkaliśmy się kilka razy z mieszkańcami i spieramy się z nimi o linię zabudowy. Mieszkańcy chcą praktycznie budować się przy rowie melioracyjnym. Chcieliśmy też czyścić rów melioracyjny, ale jeden mieszkaniec nie życzy sobie aby wchodzić na jego działkę, więc nie ma sensu tego robić”.

 

Do punktu 14 - wolne wnioski.

 

- Radny Hyndza powiedział, że na sesję został zaproszony Kierownik Oczyszczalni Ścieków i może mógłby powiedzieć dlaczego są problemy z „odorem z oczyszczalni”.

 

- Przewodnicząca Rady powiedziała, że Pan Franciszek Żero został zaproszony jako Radny Powiatowy.

 

- Pan Franciszek Żero - Radny Powiatowy zabierając głos stwierdził, że jest Kierownikiem Oczyszczalni ścieków, ale na sesję został zaproszony jako radny powiatowy. Taka była intencja Burmistrza. Radny dodał, że jest bardzo dużo spraw o których nie informujemy siebie nawzajem. Pan Franciszek Żero powiedział, że nie odpowie na pytania dotyczące oczyszczalni, ponieważ od tego jest Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego, w którego kompetencje nie chciałby wchodzić.

 

Będąc przy głosie Pan Franciszek Żero powiedział, że bardzo fajną inicjatywą jest zapraszanie radnych powiatowych na sesję Rady Miasta. Radny Powiatowy, który uczestniczy w spotkaniach może przekazać pewne informacje dotyczące Miasta Siemiatycze, m.in. przebudowy dróg powiatowych będących na terenie miasta. Radny stwierdził, że padają pytania do Burmistrza odnośnie dróg powiatowych. Radny dodał, że mógłby odpowiedzieć co dzieje się z tymi drogami ponieważ uczestniczy w spotkaniach komisji, na których poruszane są te kwestie (burzówki, nawierzchnie). Radny zapytał, czy Rada Miasta rozważała remont nawierzchni na ulicy Kilińskiego?

 

- Radny Jan Hyndza zapytał, czy smród z oczyszczalni jest mniej ważny niż drogi? Radny dodał, że jeśli będziemy chcieli porozmawiać o drogach to poprosimy Burmistrza o zaproszenie Pana Dyrektora Zarządu Dróg, ponieważ on jest najbardziej kompetentny w tym temacie. Radny dodał, że jeśli chodzi o oczyszczalnie ścieków to osobą kompetentną jest Kierownik Oczyszczalni.

 

- Pan Franciszek Żero powiedział, że jeśli zostanie zaproszony na sesję jako Kierownik Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, odpowie na wszystkie pytania, pod warunkiem że zostanie oddelegowany przez Prezesa do udzielenia odpowiedzi.

 

Przewodnicząca Rady udzieliła głosu mieszkańcowi Siemiatycz.

 

- Pan Ryszard Małkiński – mieszkaniec Siemiatycz zapytał Burmistrza o to ile będzie teraz zarabiał?

 

- Przewodnicząca Rady Powiedziała, że wynagrodzenie Burmistrza będzie ujawnione w zeznaniu podatkowym, które jest do wglądu dla każdego.

 

- Pan Ryszard Małkiński zapytał po co ma iść do Urzędu Skarbowego jak Burmistrz może to powiedzieć.

 

- Przewodnicząca Rady powiedziała, że zeznanie zamieszczane jest stronie Urzędu Miasta na BIP. Biblioteka została wyposażona w komputery, jest dostęp do internetu, można tam zajść i sprawdzić (panie na pewno pomogą).

 

- Pan Ryszard Małkiński stwierdził, że nie będzie chodził w tym celu do biblioteki i ma jeszcze drugą sprawę. Zapytał, czy nie można wyremontować sceny w synagodze, żeby nie trzeba było nic podkładać pod pianino.

 

- Burmistrz odpowiedział, że scena była wyremontowana, a krzywe było najprawdopodobniej pianino.

 

- Pan Ryszard Małkiński zapytał Burmistrza o to, czy w Zarządzie Mienia Komunalnego potrzeba jest zatrudniania aż tylu pracowników? Pan Małkiński stwierdził, że wystarczy zatrudnić kierownika i dwóch pracowników, dzięki temu miasto miałoby duże oszczędności.

 

- Burmistrz zapytał, kto w takim razie prowadziłby księgowość.

 

- Pan Małkiński stwierdził, że „Urząd Miasta. W urzędzie jest również kasa. Pomieszczenia zajmowane przez ZMK można by wynająć i na tym dodatkowo zarobić. Jeżeli nie ma w Urzędzie Miasta pomieszczenia, to można przecież skorzystać z Sali Konferencyjnej. Odprawy nie trzeba nikomu wypłacać, bo jest takie prawo, że Prezesa i całą biurokrację można przenieść na inne stanowisko pracy za 1680 zł do zamiatania ulic”.

 

Pan Małkiński powiedział też, że w poniedziałek zgłaszał, żeby z kanałów wyciągnięto ptaka i nie ma żadnej reakcji.

 

- Głos zabrał Radny Burakowski informując zebranych, że w Siemiatyczach miało miejsce bardzo fajne wydarzenie. „Umknęło to Burmistrzowi w sprawozdaniu, choć brał w nim czynny udział. 5 czerwca na obiektach MOSiR odbył się Wojewódzki Turniej Piłki Nożnej z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku, na obiektach MOSiR-u gościliśmy najlepsze zespoły 10-latków z naszego województwa, w tym również naszych chłopców, którzy reprezentowali Siemiatycze (uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 1 i Nr 3). Impreza była przygotowana perfekcyjnie, była to świetna promocja Siemiatycz. Nasi chłopcy zajęli 3 miejsce. Mam nadzieję że takie imprezy częściej będą gościć w Siemiatyczach. Wielki ukłon w kierunku Pana Dyrektora MOSiR i wszystkich pracowników, ponieważ MOSiR był współorganizatorem imprezy. Można zobaczyć film, został już umieszczony na stronie miasta”.

 

- Burmistrz potwierdził, że filmik znajduje się na stronie internetowej miasta i może uda się go umieścić na telebimie. Burmistrz dodał, że Radny Rafał Burakowski nie powiedział, że to właśnie jego drużyna zajęła 3 miejsce w województwie.

 

- Przewodnicząca Rady powiedziała, że ta wygrana poszła na konto miasta.

 

- Burmistrz powiedział, że na konto drużyny. Burmistrz dodał, że „byliśmy oceniani z profesjonalizm przygotowanej imprezy i będziemy rywalizować z Warszawą o zorganizowanie mistrzostw Polski, trzydniowej imprezy z całym PZPN-em. Burmistrz dodał, że ciężko będzie przebić Warszawę.

 

- Dyrektor MOSiR podziękował za słowa uznania. Dyrektor poinformował zebranych, że obecnie na Hali Widowiskowo - Sportowej przebywa reprezentacja Polski w futsalu kobiet. Pan Pyzowski dodał, że 3 osoby z drużyny Siemiatyckiej gra w tej kadrze. Ta impreza jest ogromną promocją dla Siemiatycz.

 

Do punktu 15 – zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXVII sesji Rady Miasta w dniu 14 czerwca 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 15:40.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała            Przewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur             Agnieszka Anna Sitarska

 


 

Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado!

 

   Największym wyzwaniem, które aktualnie stanęło przed samorządami jest sprawne wdrożenie nowego systemu gospodarowania odpadami.  W związku z nowymi regulacjami przeprowadzono cykl spotkań informacyjnych dla mieszkańców a na stronie miasta w zakładce Środowisko dodano kategorię dotyczącą nowych zasad gospodarowania odpadami. Chcąc ułatwić mieszkańcom składanie deklaracji zdecydowałem o przedłużeniu godzin pracy urzędu w ostatnim tygodniu maja do godz. 18. Dodatkowo deklaracje były również przyjmowane w sobotę 1 czerwca. Szacunkowo deklaracje zostały złożone przez 85% gospodarstw domowych. Pozostałe 15 % zostanie wezwanych do złożenia deklaracji a w przypadku uchylania się od tego obowiązku zostaną wydane decyzje ustalające wysokość opłaty. Przy czym zostanie przyjęta stawka jak za odpady zmieszane.

 

W wyniku przeprowadzonego przetargu została wyłoniona firma która zajmie się odbieraniem i zagospodarowaniem stałych odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia br. Jest to Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Hajnówce. Cena oferty brutto wyniosła 374 342 zł.

 

   Drugim ważnym zadaniem jest realizacja inwestycji. W ostatnim okresie oddano do użytku dwie z nich: kompleks boisk Orlik przy Szkole Podstawowej Nr 1 oraz ulicę Słowiczą. Otwarciu ORLIKA towarzyszył festyn z okazji Dnia Dziecka zorganizowany przez Szkołę Podstawową nr 1. Wartość inwestycji wyniosła 1 175 tys. zł Pozyskano środki finansowe z Ministerstwa Sportu i Turystyki w wysokości 333 tys. zł oraz z Zarządu Województwa Podlaskiego 200 tys. zł.       

 

   Przebudowa odcinka 530 m ul. Słowiczej kosztowała 260 078 zł.. Ulica uzyskała nową podbudowę oraz nawierzchnię.

 

Trwają prace przy budowie drogi dojazdowej przy Szkole Muzycznej w kierunku ul. Legionów Piłsudskiego. Termin realizacji inwestycji upływa 30 czerwca. Oddanie tej drogi do użytkowania i zmiana organizacji ruchu umożliwi bezkolizyjny wyjazd z parkingu przy żłobku..

 

Intensywne prace trwają również przy przebudowie plaży miejskiej. Planowo mają być zakończone do końca czerwca.

 

   Sukcesywnie realizowane są  remonty nawierzchni bitumicznej w ulicach Chopina, Słowackiego, Kochanowskiego, Sienkiewicza, Orzeszkowej, Prusa, skrzyżowanie ul. Mickiewicza i Nadrzecznej, Asnyka i Kasztanowej. Wartość robót wyniesie ok. 50 000 zł.. Trwają również prace przy odnowie nawierzchni bitumicznej części ul. Zaszkolnej .

 

Częste i intensywne opady deszczu zmuszają do wielokrotnego profilowania i doziarniania dróg gruntowych. W ostatnim okresie wartość prac wyniosła ok. 20 000 zł. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Maxi -koparki Marcin Sawicki w Siemiatyczach.

 

28 maja rozstrzygnięto przetarg na realizację zadania pt. Powiązanie infrastruktury komunikacyjnej osiedla Annopol w Siemiatyczach z drogą krajową Nr 19 - Etap I.W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice Żeromskiego i Anny Jabłonowskiej. Wartość kontraktu wyniesie 2 169 017 zł. Planuje się, że prace zostaną zakończone w terminie do 15 października br. Wykonawcą robót będzie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych MIKST Sp. z o. o w Węgrowie.

 

   Rozstrzygnięty został przetarg na budowę I etapu linii kablowej elektroenergetycznej oświetlenia ulicznego w ul. Grodzieńskiej, Świętojańskiej oraz Małopolskiej. Wykonawcą zostało Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe ANNA Sp.J., z Zambrowa z ofertą  245 381 zł  Termin realizacji inwestycji ustalony został do 30 lipca.

 

   W ramach dalszego zagospodarowywania zieleni miejskiej zostały wykonane plany nasadzeń w pobliżu cerkwi przy ul Cerkiewnej , przy parkingu obok kościoła pw. św. Andrzeja Boboli, wzdłuż ul. Grodzieńskiej przy parkingu obok sklepu Biedronka oraz przy skrzyżowaniu Nadrzecznej i Grodzieńskiej.

 

   Od 2007 r. na terenie Miasta realizowany jest Wieloletni Program usuwania wyrobów zawierających azbest, który zakłada całkowite usunięcie azbestu do 2032. Na realizację programu w bieżącym roku miasto pozyskało dofinansowanie w wysokości 17 000 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Warunkiem przyznania dofinansowania było przyjęcie przez miasto obowiązku zorganizowania i opłacenia usługi usunięcia azbestu kolejnym wnioskodawcom. Wykonawca - firma CDD POLSKA Mirosław Sadowski z Hajnówki - zajmie się demontażem, transportem i utylizacją azbestu. W bieżącym roku w programie weźmie udział 16 właścicieli nieruchomości.. Szacowana do usunięcia ilość azbestu to około 52 tony. Całkowity koszt zadania wyniesie 29 367 zł brutto. Wykonawca ma zrealizować zadanie do 30 września.

 

   W ramach realizacji przyjętego przez Radę Programu Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi została podpisana umowa ze Schroniskiem Dla Bezdomnych Zwierząt w Radysach . Na mocy umowy, schronisko zobowiązuje się do przyjęcia każdego odłowionego przez Przedsiębiorstwo Komunalne psa za wynagrodzeniem 1200 zł od jednego czworonoga. Dotychczas do schroniska nie trafił żaden pies z terenu Miasta gdyż Stowarzyszenie Miłośników Zwierząt PSiemiatycze poszukuje dla odłowionych zwierząt nowych domów. 8 maja na zaproszenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości reprezentowałem nasze miasto w spotkaniu na rzecz rozwoju przedsiębiorczości lokalnej i centralnej w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Podczas spotkania omówione zostały możliwości współpracy i działań podejmowanych w zakresie rozwoju przedsiębiorczości. Spotkanie było okazją do przedstawienia informacji dotyczących możliwości inwestowania w naszym mieście, szczególnie w okolicy ulicy T. Kościuszki. Udział w warszawskiej konferencji to wyróżnienie dla Siemiatycz jako jednostki samorządu sprzyjającej przedsiębiorcom.

 

   Zatwierdzone zostały arkusze organizacyjne dla szkół i przedszkoli na rok szkolny 2013/2014. W stosunku do roku szkolnego 2012/2013 w szkołach liczba uczniów zmniejszy się o 53 osoby i liczba funkcjonujących klas zmniejszy się o 2 oddziały. W przedszkolach natomiast nastąpi wzrost liczby wychowanków o 34 osoby i powstaną  2 nowe oddziały.

 

   W związku z upływem kadencji dyrektorów Przedszkola Nr 1 i Szkoły muzycznej zostały ogłoszone konkursy na te stanowiska. Posiedzenia komisji konkursowych przewidziane są na 3 i 4 lipca.

 

   Podobnie jak w poprzednich latach zaplanowane zostało funkcjonowanie przedszkoli w okresie wakacyjnym. W lipcu dyżur będzie pełniło Przedszkole Nr 1 natomiast w sierpniu Przedszkole Nr 5. Informacja o możliwości uczęszczania dzieci do przedszkola w czasie wakacji została umieszczona na stronie internetowej Miasta oraz w placówkach przedszkolnych.

 

   Trwają przygotowania do uczestnictwa Miasta w programie. „Wyprawka szkolna” polegającym na dofinansowaniu zakupu podręczników uczniom pochodzącym z rodzin o niskim dochodzie. W nowym roku szkolnym program obejmie uczniów klas I-III i V szkoły podstawowej, uczniów klasy II szkół ponadgimnazjalnych oraz uczniów niepełnosprawnych bez względu na poziom nauczania.

 

Po raz kolejny zorganizowano w Siemiatyczach Miejskie Obchody Przeciwdziałania Uzależnieniom. Tym razem zmieniona została konwencja przedsięwzięcia. Uczestnikom zaproponowano udział w  Miejskiej Grze Profilaktycznej.We współpracy z Komendą Powiatową Policji, Strażą Pożarną, Strażą Przygraniczną z Mielnika oraz Ratownictwem Medycznym przygotowano szereg zadań sprawnościowo-intelektualnych dla uczestników. W imprezie, która odbyła się w amfiteatrze miejskim, wzięło udział ok. 300 uczniów z czterech szkół: gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. Przygotowano 11 konkurencji, m.in. można było: 

 

- przebiec po trapie rozłożonym na zalewie miejskim,

 

- poćwiczyć rzuty rzutką do tonącego,

 

- zapoznać się z wiedzą teoretyczną z zakresu ratownictwa medycznego,

 

- poćwiczyć opatrywanie ran i resuscytację,

 

- postrzelać i zapoznać się z bronią, którą posługują się policjanci,

 

- rozpoznać fałszowane zdjęcia paszportowe i utożsamić je z wiekiem,

 

- prawidłowo rozpoznać oznaczenia przygraniczne,

 

- przeszukiwać teren w poszukiwaniu przedmiotów ukrytych w trawie przy pomocy sprzętu do wykrywania metali.

 

W obchody włączyła się również siemiatycka grupa harcerzy która pomogła w organizacji 3 konkurencji: rzut jajkiem na najdłuższą odległość, synchronizowane przejście na pięciometrowych nartach do celu, slalom na skrzynkach. Uczestnicy mieli także do rozwiązania zadania z zakresu profilaktyki uzależnień, których celem było podniesienie poziomu oraz usystematyzowanie wiedzy w zakresie używek oraz rozpowszechnienie informacji o ogólnopolskich telefonach zaufania. Na wszystkich czekał poczęstunek z grilla. Dużą popularnością cieszyło się przygotowane stoisko profilaktyczne obsługiwane przez członków Siemiatyckiego Stowarzyszenia Abstynentów „IGNIS”, na którym przygotowane zostały materiały profilaktyczne oraz informacyjne dotyczące punktów pomocy w mieście. Młodzież została uhonorowana dyplomami, a uczestnicy II edycji działań profilaktycznych pod hasłem "NIE (...) I JUŻ"– nagrodami rzeczowymi. Na zakończenie imprezy odbyła się pogadanka oraz koncert

 

   Przed sezonem wakacyjnym na terenie Miasta ustawione zostały tablice informacyjne zawierające oznakowanie miejsc i punktów istotnych dla  ruchu turystycznego. Są one elementem Systemu Informacji Miejskiej, który będzie sukcesywnie rozbudowywany. Mam nadzieję, ze zawarte informacje będą pomocne dla osób odwiedzających nasze miasto. Planujemy również w ramach współpracy ze stowarzyszeniem Bioregion utworzenie punktu Informacji Turystycznej. Punkt będzie funkcjonował przy Placu Jana Pawła II.

 

   W ramach Strategii Współpracy Miasta z Organizacjami Pozarządowymi realizowany jest projekt pod hasłem Akademia Lokalnego Animatora. Podczas warsztatów omówione zostały zagadnienia z zakresu: pozyskiwania środków na działalność organizacji i różnic pomiędzy działalnością gospodarczą a odpłatną działalnością pożytku publicznego. Drugie spotkanie dotyczyło rachunkowości organizacji pozarządowych, prawnych aspektów funkcjonowania, rozliczania pozyskanych środków, mobilizacji ludzi do działania oraz integracji członków organizacji. Planowane są kolejne zajęcia. Na stronie internetowej miasta została dodana zakładka Informator NGO, gdzie zamieszczane są aktualności z życia organizacji oraz ich dane teleadresowe. Jest to forma promocji organizacji i ich działalności.

 

   17 lipca w naszym mieście będą gościć uczestnicy wyprawy „Równość i Godność” organizowanej przez Gorzowski Oddział Towarzystwa Walki z Kalectwem. Celem wyprawy jest zwrócenie uwagi na konieczność tworzenia właściwych warunków do życia osób niepełnosprawnych. Podczas wizyty planowane jest plenerowe spotkanie z mieszkańcami oraz przedstawicielami miejscowych stowarzyszeń zainteresowanych tematyką niepełnosprawności. W  trakcie spotkania przedstawione zostaną postulaty w zakresie poprawy życia osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Spisane zostaną również potrzeby lokalnej społeczności w tym zakresie.  

 

   Na zaproszenie władz Miasta Postawy, w dniach  7-9 czerwca delegacja Miasta Siemiatycze wraz z zespołem „Małe Podlasie” uczestniczyła w kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej „Dźwięki muzyki”. Udział w festiwalu był okazją do prezentacji naszego dorobku kulturowego. Małe Podlasie zostało uhonorowane nagrodą specjalną. Być może w lipcu dojdzie do rewizyty strony białoruskiej w związku z II Festiwalem Kultura bez Granic.

 

W dniu jutrzejszym rozpoczyna się cykliczna impreza Dni Siemiatycz. Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji i niespodzianek. Gwiazdą wieczoru podczas festynu rodzinnego będzie Andrzej Piasek Piaseczny. Zapraszam wszystkich do licznego uczestnictwa w zaplanowanych imprezach i życzę dobrej zabawy.

 


 

Sprawozdanie złożone na sesji Rady w dniu 14 czerwca 2013 r.

 

Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado!

 

   Dzisiejsza sesja  jest poświęcona ocenie wykonania budżetu za 2012 r i  przeprowadzeniu procedury udzielania przez organ uchwałodawczy absolutorium.  

 

   Przy tej okazji chciałbym krótko podsumować miniony rok i przypomnieć niektóre zadania realizowane w tym okresie.

 

   Nie sposób w trakcie jednego wystąpienia przedstawić całości działalności. Tym bardziej, że zadania gminy są realizowane przez wiele jednostek. W ciągu roku, podczas sesji Rady, starałem się na bieżąco informować o tym co się dzieje w samorządzie miejskim i na jakim etapie jest realizacja poszczególnych zadań. Bieżące informacje były zamieszczane na stronie internetowej Miasta i w cyklicznie wydawanym Siemiatyckim Informatorze Miejskim. Kilkakrotnie gościliśmy też Radio Białystok na antenie którego poruszane były aktualne tematy dotyczące naszego Miasta.  Dzisiaj przypomnę w skrócie te najważniejsze.

 

   Ubiegły rok był szczególny ze względu na  przypadający jubileusz 470 lecia nadania praw miejskich naszemu miastu. Staraliśmy się godnie uczcić tę rocznicę angażując w jej obchody także dzieci i młodzież by przy tej okazji przybliżyć historię Miasta najmłodszym mieszkańcom i rozbudzić lokalny patriotyzm. Uroczystości i imprezy w ramach jubileuszu odbywały się przez cały rok. Z tej okazji został wydany pamiątkowy medal a korespondencja wysyłana za pośrednictwem siemiatyckiej placówki pocztowej opatrywana była okolicznościowym stemplem. Sądzę więc, że rocznica 470 lecia nadania praw miejskich została zauważona nie tylko w naszym mieście lecz również poza jego granicami.

 

Przypadający jubileusz nie przysłonił konieczności realizacji podstawowych zadań gminy wynikających z przepisów prawa czy podjętych zobowiązań.

 

Inwestycje

 

   Przyjmując budżet na 2012 r. zaplanowane zostały 24  zadania inwestycyjne na łączną kwotę 3 123 500 zł. W ciągu roku z listy tej usunięte zostały trzy zdania i dodano kolejnych jedenaście . W rezultacie liczba zadań wzrosła do 32 a zaplanowana kwota na ich realizację zwiększyła się do 3 888 080 zł.  

 

   W ubiegłym roku rozpoczęto realizację dużego wieloletniego projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej „Rozwój infrastruktury aktywnych form turystyki i rekreacji w obszarze zalewów miejskich”. Miasto posiada już większość pozwoleń na jego realizację. Ogólny koszt projektu wg kosztorysu inwestorskiego wynosi 23 404 831 zł netto. Jednym z etapów projektu zrealizowanym w ubiegłym roku była budowa stu metrowego odcinka ul. Cichorskiego –Zameczka wraz z budową kanalizacji deszczowej, której łączny koszt wyniósł 121 639 zł. W ramach realizacji projektu został również wybudowany SKATEPARK przy ul. Nadrzecznej za kwotę 555 148 zł.

 

   Duże kłopoty sprawiła miastu budowa kompleksu sportowego przy Szkole Podstawowej Nr 1 w ramach programu „Moje boisko Orlik 2012”. Wykonawca wyłoniony w drodze przetargu poznańska firma HALIFAX okazał się nierzetelny. Opieszale przystępował do budowy, bazując jedynie na podwykonawcach. Nasze miasto nie było jedynym inwestorem który miał problem z tą firmą.  Podejmowane próby zdyscyplinowania wykonawcy doprowadziły do wykonania robót ziemnych i drenarskich, podbudowy pod nawierzchnię boisk oraz wykonania części prac związanych z oświetleniem. Zakończone roboty zostały odebrane i rozliczone z podwykonawcą w części dotyczącej robót ziemnych i drenarskich. Ostatecznie wykonawca z dniem 19 października przerwał prace budowlane i miasto było zmuszone podjąć działania mające na celu ustalenie wykonawcy zastępczego, którym została firma ANH Dzięcioł Stanisław.  Zakończenie inwestycji nastąpiło w maju br.  Mimo, że termin zakończenia inwestycji przesunął się o kilka miesięcy Miasto uzyskało przewidziane w tym programie dofinansowanie z Ministerstwa Sportu w wysokości 333 000 zł oraz część dofinansowania ze strony Urzędu Marszałkowskiego w wysokości 170 550,53 zł, które zostało wydatkowane na poczet budowy. Mam zapewnienie ze strony Zarządu Województwa Podlaskiego, że niewykorzystana kwota w wysokości 29 449,67 zł po rozliczeniu inwestycji zostanie przekazana na konto Urzędu Miasta. W związku z nieterminową realizacją inwestycji Miasto zgłosiło żądanie zapłaty z tytułu gwarancji ubezpieczenia należytego wykonania kontraktu do Towarzystwa Ubezpieczeń SA UNIQA Centrum Likwidacji Szkód w Łodzi. Żądana kwota gwarancji w wysokości 92 722 zł po pewnych perturbacjach została wpłacona do budżetu miasta. Dzisiaj, kiedy mówię te słowa Boisko „Orlik” już funkcjonuje.

 

   Sukcesywnie poprawiana jest infrastruktura placówek oświatowych. W ubiegłym roku został przeprowadzony II etap remontu Przedszkola Nr 1 – termomodernizacja obiektu, którego koszt wyniósł blisko 119 000 zł. W ten sposób zakończone zostały poważniejsze prace remontowe w tej placówce. Z kolei w Przedszkolu Nr 3 przeprowadzono termomodernizację dachu za 137 500 zł a dla Przedszkola Nr 5 zlecono opracowanie projektu termomodernizacji budynku.

 

   Część spośród zaplanowanych zadań dotyczyło zaopatrzenia w energię elektryczną. Opracowana została dokumentacja i zrealizowano budowę oświetlenia ulicy osiedlowej w rejonie Żwirki i Wigury. Uzupełniono oświetlenie drogi dojazdowej w zaułku ulicy 11 Listopada przy świetlicy oraz na ulicy Wiśniowej. Opracowano dokumentację na budowę oświetlenia części ul. Armii Krajowej oraz w kierunku zakładu PRONAR. Pod koniec roku został wyłoniony wykonawca I etapu inwestycji, odcinka od transformatora przy budynku socjalnym w kierunku osiedla mieszkaniowego. Warunki atmosferyczne pozwoliły na zakończenie zadania dopiero w lutym 2013 r. Korzystając z planowanej przez Polską Grupę Energetyczną oddział Białystok inwestycji w zakresie przebudowy napowietrznej linii energetycznej nN na kablową w ulicach Grodzieńskiej, Świętojańskiej, Małopolskiej oraz części Kościuszki miasto zleciło opracowanie dokumentacji na przebudowę oświetlenia ulicznego w tym rejonie. Realizacja tej przebudowy w 2013 roku razem z inwestycją Zakładu Energetycznego pozwoli na duże oszczędności wynikające z jednoczesnego zajęcia pasa drogowego i wykorzystanie wykopów pod projektowaną trasę kabli przez dwóch inwestorów. Również koszty odbudowy nawierzchni zostaną poniesione wspólnie.

 

   Zadaniem, na którego realizację długo oczekiwali mieszkańcy była rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w mieście. W ubiegłym roku Przedsiębiorstwo Komunalne przystąpiło do realizacji tego zadania. W ciągu kilku miesięcy wybudowano ok. 5,5 km sieci kanalizacyjnej oraz ok. 0,5 km sieci wodociągowej. Kanalizację sanitarną z przyłączami wykonano w ulicach: Górnej, Brzozowej, Wierzbowej(...)

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2013-06-27

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06