Protokół Nr XXXVIII/13

Numer XXXVIII/13
Data wydania 2013-06-26

Protokół Nr XXXVIII/13

z obrad XXXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze,

która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

w dniu 26 czerwca 2013 roku

 

Obrady XXXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 14:35.W obradach XXXVIII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

Radni obecni na XXXVIII sesji:

1. Witold Berski

2. Jan Boguszewski

3. Jan Hyndza

4. Katarzyna Jarocka

5. Jerzy Korowicki

6. Walentyna Kożuchowska

7. Antoni Kosieradzki

8. Teresa Milewska

9. Eugeniusz Mudel

10. Paweł Onieszczuk

11. Agnieszka Anna Sitarska

12. Krzysztof Andrzej Szyszko

13. Agnieszka Monika Zalewska

14. Roman Zdrojewski

 

Radni nieobecni na XXXVIII sesji:

1. Rafał Burakowski

 

W obradach XXXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

1. Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze

2. Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta

3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta

4. Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

Do punktu 1 – otwarcie obrad

 

Obrady XXXVIII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 26 czerwca 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXVIII sesję Rady Miasta.

Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad (projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 3) wprowadzić punkt o treści „Podjęcie uchwały w sprawie określenia dopłat do cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków w mieście Siemiatycze”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XXXVIII sesji, na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 14 radnych.

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XXXVIII sesji wraz z przegłosową poprawką - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem całego porządku obrad głosowało 14 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

Przyjęty porządek obrad XXXVIII sesji przedstawia się następująco:

1) otwarcie obrad,

2) przyjęcie porządku obrad,

3) przyjęcie protokołu z obrad XXXVII sesji Rady Miasta,

4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) podjęcie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Miasta Siemiatycze położonej w rejonie ulicy Annopolskiej,

7) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za korzystanie ze sprzętu wodnego i rekreacyjnego miejskiej wypożyczalni położonej przy ulicy Sportowej w Siemiatyczach,

8) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru,

9) podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu „RODZINA 5+”,

10) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie cen biletów za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej na terenie Miasta Siemiatycze,

11) podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków na okres od 15 sierpnia 2013 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółki z o.o. w Siemiatyczach,

12) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. w Siemiatyczach,

13) podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,

14) podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji,

15) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.,

16) podjęcie uchwały w sprawie określenia dopłat do cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w mieście Siemiatycze,

17) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

18) wolne wnioski,

19) zakończenie obrad.

Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z obrad  XXXVIII sesji Rady Miasta

Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XXXVIII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

Radni podczas XXXVIII sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

- Radny Paweł Onieszczuk zapytał, czy jest możliwość stworzenia w jednym z przedszkoli oddziału integracyjnego dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością?

 

- Radna Walentyna Kożuchowska poruszyła temat przejścia granicznego jakie miało być utworzone w okolicy Siemiatycz. Zapytała czy coś dzieje się w tej sprawie?

 

- Radny Jan Boguszewski powiedział, że „chodzą słuchy”, że ma być zmiana kapelmistrza w orkiestrze. Jeśli to jest prawda, to czy ta sprawa została uzgodniona z Ochotniczą Strażą Pożarną?

 

- Wiceprzewodniczący Rady –Eugeniusz Mudel powiedział, że chciałby się odnieść do artykułu w Głosie Siemiatycz, w którym „napisał Pan, że od radnego oczekuje się merytorycznych inicjatyw służących miastu. Zatem pytam, kto był inicjatorem opracowania planu zagospodarowania przestrzennego ulicy T. Kościuszki?”

 

- „Na początku kadencji zwołał Pan posiedzenie Rady i przekonywał Pan radnych, żeby odłożyć wykup działki na przedłużenie ulicy Spacerowej. Pytam, kto się sprzeciwił Panu w tej sprawie”.

 

- „Czy pamięta Pan, że proponowałem żeby stworzyć park przemysłowy, uzbroić teren i czekać na inwestora? (to odnośnie tego, że nie podejmuję żadnych inicjatyw) Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego powiedział, że teren uzbrojony będzie dopiero w 2014 r. i sprawa do tej pory nie wraca.”

 

- „Jest Pan zadowolony, że Urząd Miasta otrzymał wysokie noty. Ja mam wyniki badań (zrobionych w okresie od 10 marca do 10 kwietnia br.), które zostały przedstawione w czasie przygotowywania Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego. Wynika z tego, że na pytanie jak wg Pana/Pani zmieniły się warunki życia w mieście Siemiatycze w ciągu ostatnich 5 lat, mieszkańcy odpowiedzieli, że najbardziej doskwiera im niekompetencja władzy i brak inwestycji.”

 

- „Byłem ostatnio z młodym mieszkańcem Miasta w urzędzie, ponieważ potrzebował on materiałów promujących nasze miasto do napisania pracy magisterskiej czy jakiejś innej pracy w szkole, byłem też z tym młodym człowiekiem w starostwie, gdzie bez problemów otrzymał materiały. Pani, zajmująca się promocją miasta powiedział, że trzeba napisać podanie i poczekać 7 dni. Myślałem, że zapadnę się pod ziemię. Nazywa Pan to kompetencją władzy? Mówiłem już o tym. Wydał Pan jeszcze zarządzenie, w którym też Pan napisał, że potrzebne jest składanie dokumentów, aby otrzymać materiały promujące nasze miasto.”

 

- „Napisał Pan, że wynagrodzenie Pani Skarbnik po podwyżce jest nadal niższe niż wynagrodzenie poprzedniej Pani Skarbnik. Oczywiste jest, że dobrą pracę trzeba nagradzać i zgadzam się z tym. Jakie efekty pracy osiągnęła Pani Skarbnik w tak krótkim czasie? Może dzisiaj Pan odpowie na to pytanie?”

 

- „Jeśli chodzi o promowanie obszarów inwestycyjnych to miał Pan zaszczyt nawiązać współprace z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy ma Pan jakieś dokumenty potwierdzające ten fakt i co z tego wynikło? Co Pan osiągnął w czasie spotkań z tymi agencjami, bo w dalszym ciągu na stronie internetowej nie widzę żadnych dokumentów promujących nasze tereny inwestycyjne.”

 

- „To prawda, że inwestycje wykonywane przez Przedsiębiorstwa Komunalnego przypisywane są dla Miasta (tak Pan powiedział, a ja nie zaprzeczę). Jaką kwotą wspomógł Pan Przedsiębiorstwo Komunalne na realizację tych zadań. Wiem, że w przeszłości Miasto wspierało inwestycje realizowane przez Przedsiębiorstwo Komunalne”.

 

- „Był jeszcze zarzut, że w różnych wystąpieniach powołuję się nakłady inwestycyjne w innych miastach. W tej kadencji takich porównań nie było, powoływałem się w poprzedniej kadencji.”

 

- „Powiedział Pan też, że w roku 2012 nakłady na inwestycje wzrosły do 10,53%. Ja też mówiłem o faktach. Z tego co przedstawiłem na poprzedniej sesji, prasa przedstawiła to w trochę inny sposób (chyba na podstawie dokumentów przygotowanych przez Panią Skarbnik) wynika, że te dane się nie pokrywają. Chciałem spytać ile w końcu wydaliśmy na inwestycje w zeszłym roku (1.335.000 zł, czy 1.925.000 zł - tak jak, my radni dostaliśmy w dokumentach swoich)? Z tego co ja wyliczyłem i przedstawiałem na poprzedniej sesji z budżetu na inwestycje w 2012 r. przeznaczyliśmy 0,192 %. W poprzedniej kadencji walczyłem o to, że za mało przeznaczamy na inwestycje, a wydawaliśmy 6-7 %.”

 

- „Napisał Pan, że nie każdy wydatek można zakwalifikować jako inwestycje, np. dofinansowanie do remontu powiatowych ulic (Wysokiej, Armii Krajowej). Też głosowałem za tym żeby te ulice zrobić, bo to są nasze ulice. Ale powołuje się Pan tutaj na protokół nr 8/2011 z posiedzenia łączonych komisji „…że tę drogę trzeba wykonać, ale nie za rogatki miasta, a tylko na terenie miasta do ostatniego bloku i dalej wara”. Czy Pan wie, że droga za rogatkami miasta jeszcze przed objęciem przez Pana kadencji została zrobiona”.

 

- „Jeśli chodzi o działalność biblioteki, jeszcze niedawno był Pan skłonny połączyć bibliotekę z Siemiatyckim Ośrodkiem Kultury. Dlaczego odstąpił Pan od realizacji tego zadania? Czy za dużo mamy pieniędzy?”

 

- „To prawda, że w ramach oszczędności próbowałem stworzyć zespół szkół. To nawet nie jest mój pomysł, ale radnego z poprzedniej kadencji. W szkołach uczy się znacznie mniej dzieci niż 10 lat temu, więc coś trzeba zrobić z tym faktem. Byłaby jedna księgowość i jeden dyrektor. Dotyczyłoby to również przedszkoli. Oszczędności byłyby oczywiste. Dlaczego mówi Pan, że ja chcę zwalniać nauczycieli, a nie chce Pan reformować tych szkół. W tym roku do pierwszych klas pójdzie 60 dzieci mniej. Ja nie mówię że trzeba zwalniać nauczycieli, ale ludzi którzy są niepotrzebni, nie uczą i nie stoją przy tablicy”.

 

- „Napisał Pan, że przedstawiona przez radnego Mudla informacja o zadłużeniu miasta jest manipulacją i celowym wprowadzaniem w błąd opinii publicznej. W 2012 r. zaciągnął Pan kredyt w wysokości 3 mln zł, na inwestycje przekazał Pan 1.335.000 zł. Gdzie podziała się reszta pieniędzy? Wyraziliśmy zgodę na zaciągnięcie kredytu w wysokości 2 mln zł, dzisiaj zaklepiemy emisję obligacji za 3 mln zł. Nie trzeba być dobrym menadżerem, żeby robić inwestycje na kredyt. Ja nie jestem przeciwko braniu kredytów, ale powinny być one brane na konkretne inwestycje, a nie przejadane. Czy to prawda, że w 2012 r. zaciągnęliśmy kredyt w wysokości 3 mln zł?”

 

- „Mówi Pan że celowo pomijam niektóre sprawy, np. dofinansowanie ulicy Żeromskiego. Niech Pan znajdzie w moich dokumentach (które radni otrzymują) informację, że na „schetynówkę” dostaniemy 2 mln zł. Z dokumentów, które otrzymaliśmy nie wynika, że dostaniemy te 2 mln zł”.

 

- „Obiecał Pan wszystkim radnym podczas prowadzonych rozmów na temat odwołania Pani Skarbnik, że przyjrzy się obniżce wynagrodzeń kierowników i Sekretarz Miasta. Obiecał Pan, że do 1 stycznia obniży wynagrodzenie Sekretarz o 15%. Co Pan z tym zrobi?”

 

- „Najlepszym rozwojem Miasta są nakłady na inwestycje, które stworzą miejsca pracy. Wiem, że zgłosił się do Pana inwestor i chciał nabyć z zasobów miejskich działkę i stworzyć zakład pracy zatrudniający 2 – 3 osoby. Czy tak mały zakład to nie jest interesujący dla nas. Dlaczego Pan nie podjął działań?”

 

- „Jeśli chodzi o ogrodzenie przy bibliotece to elementy betonowe wiszą tam dosłownie na sznurkach. Czy dopiero zajmiemy się naprawą ogrodzenia jak jego cześć przygniecie jakiegoś mieszkańca”?

 



Do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Miasta Siemiatycze położonej w rejonie ulicy Annopolskiej.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Miasta Siemiatycze położonej w rejonie ulicy Annopolskiej, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/191/13 stanowi Załącznik Nr 5/

 

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za korzystanie ze sprzętu wodnego i rekreacyjnego miejskiej wypożyczalni położonej przy ulicy Sportowej w Siemiatyczach

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za korzystanie ze sprzętu wodnego i rekreacyjnego miejskiej wypożyczalni położonej przy ulicy Sportowej w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/192/13 stanowi Załącznik Nr 6/

 

Do punktu 8 – podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją.

Głos zabrał Prezes Zarządu Mienia Komunalnego informując zebranych, że złożył wniosek do Burmistrza aby zmienić zapis w uchwale w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru i w miejsce nazwisk pracowników ZMK wpisać, że „inkasentem opłaty targowej będzie Zarząd Mienia Komunalnego w Siemiatyczach Spółka z o.o.”. Prezes dodał, że w pozostałej części uchwały nic się nie zmieniło.

- Radny Boguszewski zapytał, czy przeprowadzane są wyrywkowe kontrole wydawania „kwitów” osobom handlującym.

- Przewodnicząca Rady powiedziała, że Prezes przyjął uwagę.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie. Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/193/13 stanowi Załącznik Nr 7/

 

Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu „RODZINA 5+”.

 

Głos zabrał Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz informując zebranych, że Program „Rodzina 5+” skierowany jest do członków rodzin wielodzietnych. Program powstał po to żeby wspomóc i promować rodziny wielodzietne. Miasto wychodzi z propozycją do rodzin (dwoje rodziców i troje lub więcej dzieci, samotny rodzic i dwoje lub więcej dzieci) proponując szereg zniżek na imprezy organizowane przez SOK i MOSiR, zniżki na przedszkole i żłobek, zniżki na niektóre zajęcia organizowane przez SOK. Burmistrz dodał, że chodzi przede wszystkim o promowanie rodzin wielodzietnych.

 

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie. Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Programu „RODZINA 5+”, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/194/13 stanowi Załącznik Nr 8/

 

Do punktu 10 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie cen biletów za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej na terenie Miasta Siemiatycze.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie cen biletów za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/195/13 stanowi Załącznik Nr 9/

 

Do punktu 11 – podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków na okres od 15 sierpnia 2013 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółki z o.o. w Siemiatyczach.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków na okres od 15 sierpnia 2013 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółki z o.o. w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/196/13 stanowi Załącznik Nr 10/

 

Do punktu 12 - podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. w Siemiatyczach.

Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego – Pan Janusz Żoch powiedział, że „uchwała przewiduje wzrost cen wody w granicach 6% i ścieków ok. 7,5%. Na komisji ta sprawa była omawiana szerzej. Sugestią Rady Miasta i Burmistrza było to, żeby poziom wzrostu cen był jednakowy w momencie podnoszenia cen. Zrodził się również pomysł dopłaty do wody i ścieków (2 grosze do wody i 5 groszy do ścieków). Jest to pomoc ze strony Miasta dla Przedsiębiorstwa Komunalnego, a także dla mieszkańców. Dzięki temu opłaty będą mniejsze i łatwiej można będzie realizować inwestycje. Pomoc i synergia między Miastem i Przedsiębiorstwem Komunalnym jak widać jest na każdym kroku. Podwyżka cen jest niezbędna, żeby zrealizowane zostały wszystkie zamierzenia Przedsiębiorstwa Komunalnego w zakresie inwestycyjnym oraz w zakresie poprawy dostawy wody i odprowadzania ścieków w następnych latach”.

Przewodnicząca Rady – Pani Agnieszka Sitarska zapytała, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie. Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/197/13 stanowi Załącznik Nr 11/

 

Do punktu 13 – podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/198/13 stanowi Załącznik Nr 12/

 

Do punktu 14 – podjecie uchwały w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła o wyjaśnienia Skarbnik Miasta – Panią Elżbietę Boguszewską.

- Skarbnika powiedziała, że w uchwale budżetowej jest zapis odnośnie emisji obligacji. Została podpisana umowa na realizacje drogi „Schetynówki” i dlatego można przystąpić do realizacji emisji obligacji. Emisja została podzielona na trzy etapy (po 1 mln każdy) i każdy etap będzie emitowany w terminie płatności wykonawcy. Jednorazowa opłata prowizyjna banku wyniesie 6 tys. zł.

- Wiceprzewodniczący Rady – Pan Eugeniusz Mudel powiedział, że na poprzedniej sesji była mowa o emisji obligacji na kwotę 2 mln zł. Wiceprzewodniczący zapytał o to, z czego wynika ta rozbieżność?

- Skarbnik odpowiedziała, że w uchwale budżetowej jest zapis, że obligacje zostaną wyemitowane na kwotę 3 mln zł, z czego 2 mln zł zostanie przeznaczone na drogę „schetynówkę”, a 1 mln zł na spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu.

- Przewodnicząca Rady – Pani Agnieszka Sitarska, powiedziała, że przy okazji udzielono odpowiedzi na zapytanie Wiceprzewodniczącego.

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie emisji obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/199/13 stanowi Załącznik Nr 13/

 

Do punktu 15 – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/200/13 stanowi Załącznik Nr 14/

 

Do punktu 16 – podjęcie uchwały w sprawie określenia dopłat do cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w mieście Siemiatycze.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie określenia dopłat do cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w mieście Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 14 radnych biorących udział w obradach XXXVIII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XXXVIII/201/13 stanowi Załącznik Nr 15/

 

O godzinie 13.43 Przewodnicząca Rady zarządziła przerwę. Obrady wznowiono o godzinie 13.54.

 

Do punktu 17 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Radny Onieszczuk poprosił o możliwość zabrania głosu.

 

- Radny Paweł Onieszczuk powiedział, że chciałby odnieść się do słów Wiceprzewodniczącego ponieważ ta wypowiedź dotknęła nie tylko radnego. „Mówienie, że nie ma w mieście inwestycji, a wszystkie pieniądze są przejadane jest bardzo niesprawiedliwe. Wszyscy którzy tutaj mieszkamy, jak również my radni głosując nad budżetami widzimy, że inwestycje są realizowane. Zdarzają się czasami jakieś poślizgi, nie wszystko jest realizowane w terminach w których chcielibyśmy żeby było realizowane, jednak nie można mówić, że inwestycje są 6 – 7 razy mniejsze niż za poprzedniej kadencji. Nie zgodzę się z Panem, że tylko inwestycje, które dają miejsca pracy są dobre. Musimy sprawiać, żeby lepiej mieszkało się ludziom, rodzinom z dziećmi, żeby nie chcieli stąd wyjeżdżać. Mamy żłobek, na który zostały pozyskane całkiem duże środki. Dzieci przez całe wakacje mogą chodzić do przedszkola, wcześniej nie było takiej możliwości. Mamy dwa profesjonalne place zabaw, mamy skatepark, dwa Orliki, mamy halę widowiskowo- sportową. Pod tym względem w mieście bardzo dużo się dzieje. Mówi Pan, że inwestycje które są robione przez Przedsiębiorstwo Komunalne nie można nazwać inwestycjami Miasta, ponieważ jest inny budżet. Po części się z Panem zgodzę, my jako Rada Miasta nie możemy sobie przypisywać tych inwestycji, ale Burmistrz już może z racji tego, że Burmistrz jest właścicielem spółki. Spółka została stworzona pod potrzeby Miasta, na realizację zadań miejski.

Nie przypominam sobie żebyśmy jako Rada Miasta, a tym bardziej Burmistrz odrzucili jakieś wspaniały projekt inwestycyjny, który był zgłoszony przez Pana formalnie ( z podaniem kwot i źródeł finansowania).

Jeśli chodzi o ostatnio głośny temat likwidacji szkół i przedszkoli, to nie jest prosta kwestia. Oczywiście można likwidować, pomijając fakt co z tymi dziećmi i rodzinami, gdzie te dzieci dowozić do szkół. Nie zauważyliśmy jako Komisja Rewizyjna, żeby w szkołach i przedszkolach działo się na tyle strasznie, że wymagałoby to aż tak drastycznych środków jak likwidacja. Jeśli Pan uważam, że trzeba te szkoły likwidować to proszę składać formalne wnioski i będziemy nad tym głosować. Myślę, że opinia publiczna jest bardzo zainteresowana tym i jest mnóstwo osób mieszkających w Siemiatyczach, które się z Panem zgodzą lub nie.

Podsumowując, to Rada liczy 15 radnych. Ataki na Burmistrza wynikają z pewnych problemów czy zgrzytów. Proszę jednak zwrócić uwagę, że to My jako Rada mamy silna pozycję. Możemy zgłaszać projekty uchwał, mamy do dyspozycji radców prawnych. Proszę korzystać z tego przywileju i zgłaszać uchwały, będziemy nad nimi głosować. Będzie Pan mógł wtedy faktycznie powiedzieć, że działania Rady i Burmistrza są fatalne, a Pan ma „super ekstra” pomysły zupełnie inne od naszych”.

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz i Z-ca Burmistrza – Henryk Czmut:

- Odnosząc się do interpelacji radnego Pawła Onieszczuk w sprawie oddziału integracyjnego Burmistrz odpowiedzią, że to jest bardzo rozsądne działanie. Część rodziców zgłasza się do przedszkoli i Panie Dyrektor robią co mogą aby dzieci niepełnosprawne mogły trafić do przedszkola (zatrudniane są dodatkowe osoby do pomocy). Burmistrz dodał, że wstępnie były prowadzone już rozmowy w tym zakresie i jest możliwość żeby taki odział powstał w jednym z naszych przedszkoli.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnej Walentyny Kożuchowskiej w sprawie nowego przejścia granicznego z Białorusią Burmistrz odpowiedział, że z informacji jakie posiada, to strona polska jest przygotowana na mały ruch przygraniczny, natomiast strona białoruska nie jest tym tematem zainteresowana.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jana Boguszewskiego w sprawie zmiany kapelmistrza, Burmistrz odpowiedział, że od września planowana jest taka zmiana i sprawa uzgadniana była z OSP (to była nawet ich sugestia). Burmistrz dodał, że ta orkiestra nie funkcjonuje tak jak powinna. Burmistrz dodał, że ma nadzieję że ta zmiana będzie pozytywna.

 

- Odnosząc się do zapytań Wiceprzewodniczącego Burmistrz powiedział, że artykuł w „Głosie Siemiatycz” był odpowiedzią na zarzuty. „Mam wrażenie, że myślał Pan, że mnie skrytykuje, a ja zostanę bierny. Teraz po kolei się do tego odniosę”:

 

- „Pytanie było o budżet, Panie Przewodniczący my budżet zatwierdzamy w miesiącu listopadzie czy październiku, rozmawiamy że obligacje będą na 3 mln zł, a Pan po pół roku wstaje „obudzony ze snu”, to nie rozumiem co Pan robił przez te kilka miesięcy, kiedy o tym rozmawialiśmy”.

 

- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że z dokumentów jakie otrzymali radni wynika, że obligacje będą na 2 mln zł. Dodał, że na następną sesję przyniesie te materiały.

 

- Burmistrz powiedział, że 2 mln ma być przeznaczone na inwestycje, a 1 mln na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów. „Rozmawialiśmy o tym godzinami. Nie wiem co Pan robił na tych sesjach”.

 

- „Jeśli chodzi o to kto był inicjatorem planu zagospodarowania – plan powstał 31 marca 2010 r., czyli nie za mojej kadencji, więc nie będę się odnosił do tej kwestii”.

 

- „Jeśli chodzi o wykup działki na przedłużenie ulicy Spacerowej, to była taka wyjazdowa sesja i ja rzeczywiście nie kwapiłem się do wykupu tej działki, natomiast większość radnych uznała (nie tylko Pan i proszę sobie tego nie przypisywać) że ta działka powinna być wykupiona. Przychyliłem się do tej decyzji, działka została wykupiona i powstała tam droga. Większość radnych przegłosowała wykup działki przy ulicy Spacerowej”.

 

- „Jeśli chodzi o park przemysłowy, to nie słyszałem wcześniej takiego pomysłu”.

 

- „Jeśli chodzi o tereny pod przemysł to nieraz o tym rozmawialiśmy. Byliśmy nawet z Panem Burmistrzem - Henrykiem Czmut w Urzędzie Marszałkowskim w sprawie złożenia wniosku o przygotowanie tych terenów. Sam Pan dobrze wie, że jest jeden problem, ponieważ te tereny są prywatne. Na wykup terenów można otrzymać dofinansowanie w wysokości 5% (maksymalnie do 10%). Na uzbrojenie można otrzymać środki. Jeżeli rada uzna że powinniśmy wydać 2 mln zł z naszego budżetu na wykup działek, to niestety nic innego nie zrobimy w mieście. Ja na pewno nie będę przeciwny jeśli będzie taka decyzja Rady. Niestety nasze miasto nie posiada takich działek. Jeśli przedsiębiorca będzie chciał się budować, to jak najbardziej mu pomożemy”.

 

- „Jeśli chodzi o wyniki badań przeprowadzonych w czasie przygotowywania Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego, to nie wiem w jaki sposób ta ankieta została przeprowadzona. My w tej chwili jesteśmy w programie „Siemiatycze na drodze rozwoju” między innymi, pracownicy mają bardzo dużo szkoleń z różnych dziedzin. Jeśli chodzi o ankietę którą mieliśmy, to przyjechała niezależna firma i wykonała badanie na 100 osobach które wychodziły z urzędu. Wyniki tych badań są zamieszczone na stronie i są one nawet dla nas zaskoczeniem”.

 

- „Jeśli chodzi o ulotki, to z całym szacunkiem nie wierzę, że ktoś poprosił o ulotkę i musiał czekać na nią 7 dni. Różnych materiałów promocyjnych, w tym koszulek rozdajemy bardzo dużo, kupujemy je za pieniądze publiczne i musimy się z tego rozliczać. Oprócz Pana nikt nie wniósł żadnego sprzeciwu żeby wypełnić wniosek. My jesteśmy dzięki temu rozliczeni. Na pewno jeśli ktoś przyjdzie po jedną ulotkę to nie będzie musiał czekać 7 dni. Mówił Pan, że ta osoba pisała pracę magisterską, ale trudno mi sobie wyobrazić, że ktoś pisze pracę z ulotki. Przypuszczam, że ta osoba potrzebowała jakiś większych danych, które nie zawsze możemy dać (nie wszystkie informacje możemy udostępnić)”.

 

- „Jeśli chodzi o wynagrodzenie Pani Skarbnik to w momencie rozpoczęcia pracy Pani Skarbnik otrzymała dość niskie pobory, po podwyżce zarabia nadal mniej niż poprzednia Pani Skarbnik. Ta podwyżka należała się Pani Skarbnik, ponieważ ma dobrą opinie w RIO, bardzo dobrze współpracuje się z Panią Skarbnik, szybko też wdrożyła się w obligacje, które są nowoczesną formą pozyskiwania środków. Proszę zauważyć, że do tej pory Pani Skarbnik pracowała w zupełnie innej branży i po miesiącu mieliśmy uwzględniony budżet przez RIO”.

 

- Jeśli chodzi o pracę Pani Sekretarz, to wysoko ją oceniam. Wszystkie materiał, dokumenty są przygotowane bardzo profesjonalnie. Nie mamy zarzutów z RIO czy Urzędu Wojewódzkiego o niefachowości. Pracę Pani Sekretarz pozostawiam do oceny państwu, moja ocena jest bardzo wysoka”.

 

- „Jeśli chodzi o to jak wspomagamy Przedsiębiorstwo Komunalne, to w większości na to pytanie odpowiedział Radny Paweł Onieszczuk. Na pewno wspomagamy PK dopłatą do wody i ścieków. Przedsiębiorstwo jest spółką miejską gdzie jedynym właścicielem jest Burmistrz Miasta i wszystkie decyzje są konsultowane ze mną i zatwierdzane przeze mnie”.

 

- „Jeśli chodzi o porównywanie do okolicznych miast, to często Pan przytacza przykłady Bielska Podlaskiego czy Hajnówki”.

 

Burmistrz poprosił, aby Pani Skarbnik odpowiedziała na pytanie dotyczące inwestycji miejskich.

 

- Skarbnik – Pani Elżbieta Boguszewska powiedziała, że „z budżetu na inwestycje miejskie w 2012 r wydaliśmy 3.295.000 zł. Z tego co odpowiedziałam Panu drogą mail-ową ponad 1.400.000 to były środki z kredytu zaciągniętego w miesiącu lipcu 2012 r. Kredyt zgodnie z uchwałą budżetową roku 2012 był zaplanowany, z czego 1.925.000 przeznaczono na dofinansowanie przejściowego deficytu, 1.075.000 zł na spłatę wcześniejszego zadłużenia. Z tego 1.925.000 zł, 1.400.000 zostało przeznaczone na inwestycje, natomiast w jednej z pierwszych uchwał 2013 r. informowałam, że 932.000 zł to są wolne środki Jeśli odejmiemy od kwoty 1.925.000 kwotę 1.400.000 to zostaje nam ok. 600.000 zł. Wolne środki były 932.000 zł i w tym się mieści kredyt”.

 

- Burmistrz powiedział, że jeśli to był podtekst, że Burmistrz coś kombinuje to jeśli chodzi o sprawy finansowe to Burmistrz nie ma żadnych możliwości, wszystko jest głosowane przez Radę. „Jeśli ustalamy budżet to jest wszystko czarno na białym. Wszystko jest akceptowane przez RIO. Rada Miasta ustala wysokość kredytu, deficytu, wpływów itd. Proponuję bardziej skupić się na sesjach, ponieważ omawiamy po 20 razy to samo, a ten czas można by przeznaczyć na ciężką pracę na rzecz Miasta”.

 

- „Jeśli chodzi o ulicę Wysoką to tak brzmiała Pana wypowiedź, wynika to z protokołu. Pan chciał zrobić drogę tylko do ostatniego bloku, natomiast granice Miasta sięgają dalej”.



- „Jeśli chodzi o połączenie SOK z biblioteką, to każda z tych jednostek ma zupełnie inne zadania. Są duże szanse, że biblioteka przejmie zbiory biblioteki pedagogicznej. Miasto musi rozwijać się w różnorodny sposób, musi być kultura, infrastruktura, szkolnictwo, opieka społeczna. Rozwój musi być zrównoważony”.

- „Jeśli chodzi o zwalnianie nauczycieli, to takie słowa padały z Pana ust. Jeśli chodzi o liczbę nauczycieli to jest to prosta matematyka, jeśli zmniejsza się w szkole liczba uczniów, to dyrektor ma problem i robi się to naturalnie nie na siłę. Są specjalne arkusze z których wynika ile godzin pracy mają nauczyciele przy ilości klas i uczniów.”

 

- „Jeśli chodzi o kredyt, to na to pytanie odpowiedziała już Pani Skarbnik. Pan powiedział, że przejadamy wszystko, a nie jest to prawdą. Obligacje są przygotowane pod konkretne inwestycje. Trudno nie skorzystać ze „schetynówki” jeśli Państwo dopłaca to tej inwestycji 50%”.

 

- „Jeśli chodzi o ulicę Żeromskiego, to jak wcześniej powiedziałem zostaną wyemitowane obligacje na kwotę 2 mln zł. Powiedział Pan że jak nie umiem zrobić inwestycji, to nie trzeba było się za to zabierać, podkreślę że umowa została zawarta”.

 

- „Jeśli chodzi o inwestora, powiedział Pan, że przyszedł inwestor i chciał stworzyć miejsca pracy. Ten inwestor chciał otworzyć myjnię naprzeciwko kościoła, jest to sprawa problematyczna czy w tym miejscu powinna być myjnia. Po drugie to Pan prosił, żeby nie sprzedawać działek miejskich.”

 

- „Jeśli chodzi o ogrodzenie przy bibliotece to jest to słuszna uwaga. Spotkaliśmy się ze wszystkimi mieszkańcami, którzy mieszkają przy bibliotece, zaproponowaliśmy że zrobimy ogrodzenie, ale oczekujemy też pomocy z ich strony. Nie spotkało się to z odzewem. Ogrodzenie na pewno trzeba wykonać, ale nie możemy ponosić wszystkich kosztów.”

 

- Z-ca Burmistrza powiedział, że jeśli chodzi o promocję terenów przemysłowych na ulicy Kościuszki, to jest uzgodnienie z Państwową Agencją Inwestycji Zagranicznych oraz Centrum Obsługi Inwestora przy Urzędzie Marszałkowskim. Tam trzeba przygotować odpowiednie „fiszki” i są one w fazie przygotowywania. Najprawdopodobniej będą one w lipcu mogły być zamieszczone na stronach tych dwóch instytucji. Informacja będzie również zamieszczona na stronie Urzędu Miasta. Problem polega na tym, że mamy doczynienia z właścicielami prywatnymi, w „fiszce” zamieszcza się pewne informacje dotyczące właścicieli gruntu i trzeba będzie ustalić jakie informacje można podać.

 

Do punktu 18 – wolne wnioski.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

 

- Radny Jan Hyndza powiedział że Wiceprzewodniczący uważa, że najważniejsze są grunty pod inwestycje, radny stwierdził, że są też ważniejsze sprawy, m.in. oczyszczalnia ścieków czy drogi na których nie ma kanalizacji. „Pan Wiceprzewodniczący powiedział, też że bardzo mało przeznaczyliśmy na inwestycje (mały procent). Na poprzednich sesjach twierdził Pan, że przeznaczono na inwestycje około 14% i jest to dużo więcej niż w poprzedniej kadencji. Jeśli chodzi o smród z oczyszczalni, to Pan Burmistrz nie ucieka od problemu jeśli jest taka potrzeba to przyjeżdża nawet w godzinach wieczornych. Pan Burmistrz robi spotkania z mieszkańcami ulicy Żeromskiego, Burmistrz nie ucieka od tych problemów”.

 

- Wiceprzewodniczący odpowiedział, że budżet Przedsiębiorstwa Komunalnego jest niezależny od budżetu miasta i nie można tego mieszać.

 

- Radny Jan Hyndza powiedział, że na poprzedniej sesji Wiceprzewodniczący mówił o środkach z budżetu przeznaczonych na inwestycje (14%).

 

- Wiceprzewodniczący powiedział, że w przyszłym roku na inwestycje możemy przeznaczyć 50 %, ale to będą pieniądze z kredytu. Natomiast nie przekazujemy na inwestycje z naszego budżetu.

 

- Głos zabrał radny Witold Berski informując, że razem z Wiceprzewodniczącym zasiadał w Radzie w poprzedniej kadencji. „I wszystko co zrobił poprzedni Burmistrz było krytykowane przez radnego Mudla. To nic nowego. Co robi obecny Burmistrz to dla radnego Mudla również jest wszystko źle. W następnym roku są wybory na Burmistrza i „kolego” startuj. Jeżeli wygrasz te wybory to może w końcu coś zrobisz. Nas radnych jest piętnastu, jeden Wiceprzewodniczący jest dobry a pozostała 14 to są źli radni. Mówiłeś, że jak będzie coś nie tak to zrezygnujesz z funkcji Wiceprzewodniczącego, ja czekam i my wszyscy czekamy w końcu na to”.

 

- Radny Jan Boguszewski powiedział, że zwracają się do niego mieszkańcy Miasta, z prośbą żeby Burmistrz zajął się polityką kadrową w Urzędzie Miasta. Mieszkańcy uważają, że w urzędzie pracują emeryci, a można by ich zastąpić młodymi ludźmi.

 

- Burmistrz odpowiedział, że większość osób w wieku emerytalnym już odeszła z pracy. Został 2 osoby, które w tym roku nabywają prawa do emerytury i wybierają się na emeryturę.

 

- Przewodnicząca Rady powiedziała, że zawsze mówiło się, że tylko ona „broni” Burmistrza. Dzisiaj okazało się, że jest więcej takich radnych. W swoim imieniu Przewodnicząca podziękowała Radnym za zajęcie stanowiska w tej sprawie.

 

- Burmistrz powiedział, że „wszystko co robimy, to robimy dla Miasta. Nie można wszystkiego krytykować. Taką krytykę rozumiem jako „lansowanie się” przez przyszłymi wyborami. Nie uważam się za osobę idealną i można mieć do mnie jakieś zarzuty. We wszelką krytykę wsłuchuje się, bo można dzięki temu uchronić się od błędów. Państwu dziękuję, że Państwo dostrzegacie tą pracę, że wspólnie robimy coś dla naszego Miasta. Musimy nadal pracować dla naszego Miasta.”

 

- Zabierając głos Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego – Pan Janusz Żoch podziękował radnym za podjęcie uchwał i zatwierdzenie taryf.

 

Do punktu 19- zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXVIII sesji Rady Miasta w dniu 26 czerwca 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:35.

 

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała                Przewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur                    Agnieszka Anna Sitarska

 


 

Sprawozdanie Burmistrza złożone na sesji Rady czerwiec 2013

 

Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado!

 

Największym wyzwaniem, które aktualnie stanęło przed samorządami jest sprawne wdrożenie nowego systemu gospodarowania odpadami. W związku z nowymi regulacjami przeprowadzono cykl spotkań informacyjnych dla mieszkańców a na stronie miasta w zakładce Środowisko dodano kategorię dotyczącą nowych zasad gospodarowania odpadami. Chcąc ułatwić mieszkańcom składanie deklaracji zdecydowałem o przedłużeniu godzin pracy urzędu w ostatnim tygodniu maja do godz. 18. Dodatkowo deklaracje były również przyjmowane w sobotę 1 czerwca. Szacunkowo deklaracje zostały złożone przez 85% gospodarstw domowych. Pozostałe 15 % zostanie wezwanych do złożenia deklaracji a w przypadku uchylania się od tego obowiązku zostaną wydane decyzje ustalające wysokość opłaty. Przy czym zostanie przyjęta stawka jak za odpady zmieszane.

W wyniku przeprowadzonego przetargu została wyłoniona firma która zajmie się odbieraniem i zagospodarowaniem stałych odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia br. Jest to Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Hajnówce. Cena oferty brutto wyniosła 374 342 zł.

Drugim ważnym zadaniem jest realizacja inwestycji. W ostatnim okresie oddano do użytku dwie z nich: kompleks boisk Orlik przy Szkole Podstawowej Nr 1 oraz ulicę Słowiczą. Otwarciu ORLIKA towarzyszył festyn z okazji Dnia Dziecka zorganizowany przez Szkołę Podstawową nr 1. Wartość inwestycji wyniosła 1 175 tys. zł Pozyskano środki finansowe z Ministerstwa Sportu i Turystyki w wysokości 333 tys. zł oraz z Zarządu Województwa Podlaskiego 200 tys. zł.

Przebudowa odcinka 530 m ul. Słowiczej kosztowała 260 078 zł.. Ulica uzyskała nową podbudowę oraz nawierzchnię.

Trwają prace przy budowie drogi dojazdowej przy Szkole Muzycznej w kierunku ul. Legionów Piłsudskiego. Termin realizacji inwestycji upływa 30 czerwca. Oddanie tej drogi do użytkowania i zmiana organizacji ruchu umożliwi bezkolizyjny wyjazd z parkingu przy żłobku..

Intensywne prace trwają również przy przebudowie plaży miejskiej. Planowo mają być zakończone do końca czerwca.

Sukcesywnie realizowane są remonty nawierzchni bitumicznej w ulicach Chopina, Słowackiego, Kochanowskiego, Sienkiewicza, Orzeszkowej, Prusa, skrzyżowanie ul. Mickiewicza i Nadrzecznej, Asnyka i Kasztanowej. Wartość robót wyniesie ok. 50 000 zł.. Trwają również prace przy odnowie nawierzchni bitumicznej części ul. Zaszkolnej .

Częste i intensywne opady deszczu zmuszają do wielokrotnego profilowania i doziarniania dróg gruntowych. W ostatnim okresie wartość prac wyniosła ok. 20 000 zł. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Maxi -koparki Marcin Sawicki w Siemiatyczach.

28 maja rozstrzygnięto przetarg na realizację zadania pt. Powiązanie infrastruktury komunikacyjnej osiedla Annopol w Siemiatyczach z drogą krajową Nr 19 - Etap I.W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice Żeromskiego i Anny Jabłonowskiej. Wartość kontraktu wyniesie 2 169 017 zł. Planuje się, że prace zostaną zakończone w terminie do 15 października br. Wykonawcą robót będzie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych MIKST Sp. z o. o w Węgrowie.

Rozstrzygnięty został przetarg na budowę I etapu linii kablowej elektroenergetycznej oświetlenia ulicznego w ul. Grodzieńskiej, Świętojańskiej oraz Małopolskiej. Wykonawcą zostało Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe ANNA Sp.J., z Zambrowa z ofertą 245 381 zł Termin realizacji inwestycji ustalony został do 30 lipca.

W ramach dalszego zagospodarowywania zieleni miejskiej zostały wykonane plany nasadzeń w pobliżu cerkwi przy ul Cerkiewnej , przy parkingu obok kościoła pw. św. Andrzeja Boboli, wzdłuż ul. Grodzieńskiej przy parkingu obok sklepu Biedronka oraz przy skrzyżowaniu Nadrzecznej i Grodzieńskiej.

Od 2007 r. na terenie Miasta realizowany jest Wieloletni Program usuwania wyrobów zawierających azbest, który zakłada całkowite usunięcie azbestu do 2032. Na realizację programu w bieżącym roku miasto pozyskało dofinansowanie w wysokości 17 000 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Warunkiem przyznania dofinansowania było przyjęcie przez miasto obowiązku zorganizowania i opłacenia usługi usunięcia azbestu kolejnym wnioskodawcom. Wykonawca - firma CDD POLSKA Mirosław Sadowski z Hajnówki - zajmie się demontażem, transportem i utylizacją azbestu. W bieżącym roku w programie weźmie udział 16 właścicieli nieruchomości.. Szacowana do usunięcia ilość azbestu to około 52 tony. Całkowity koszt zadania wyniesie 29 367 zł brutto. Wykonawca ma zrealizować zadanie do 30 września.

W ramach realizacji przyjętego przez Radę Programu Opieki nad Zwierzętami Bezdomnymi została podpisana umowa ze Schroniskiem Dla Bezdomnych Zwierząt w Radysach . Na mocy umowy, schronisko zobowiązuje się do przyjęcia każdego odłowionego przez Przedsiębiorstwo Komunalne psa za wynagrodzeniem 1200 zł od jednego czworonoga. Dotychczas do schroniska nie trafił żaden pies z terenu Miasta gdyż Stowarzyszenie Miłośników Zwierząt PSiemiatycze poszukuje dla odłowionych zwierząt nowych domów. 8 maja na zaproszenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości reprezentowałem nasze miasto w spotkaniu na rzecz rozwoju przedsiębiorczości lokalnej i centralnej w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Podczas spotkania omówione zostały możliwości współpracy i działań podejmowanych w zakresie rozwoju przedsiębiorczości. Spotkanie było okazją do przedstawienia informacji dotyczących możliwości inwestowania w naszym mieście, szczególnie w okolicy ulicy T. Kościuszki. Udział w warszawskiej konferencji to wyróżnienie dla Siemiatycz jako jednostki samorządu sprzyjającej przedsiębiorcom.

 

Zatwierdzone zostały arkusze organizacyjne dla szkół i przedszkoli na rok szkolny 2013/2014. W stosunku do roku szkolnego 2012/2013 w szkołach liczba uczniów zmniejszy się o 53 osoby i liczba funkcjonujących klas zmniejszy się o 2 oddziały. W przedszkolach natomiast nastąpi wzrost liczby wychowanków o 34 osoby i powstaną 2 nowe oddziały.

W związku z upływem kadencji dyrektorów Przedszkola Nr 1 i Szkoły muzycznej zostały ogłoszone konkursy na te stanowiska. Posiedzenia komisji konkursowych przewidziane są na 3 i 4 lipca.

Podobnie jak w poprzednich latach zaplanowane zostało funkcjonowanie przedszkoli w okresie wakacyjnym. W lipcu dyżur będzie pełniło Przedszkole Nr 1 natomiast w sierpniu Przedszkole Nr 5. Informacja o możliwości uczęszczania dzieci do przedszkola w czasie wakacji została umieszczona na stronie internetowej Miasta oraz w placówkach przedszkolnych.

Trwają przygotowania do uczestnictwa Miasta w programie. „Wyprawka szkolna” polegającym na dofinansowaniu zakupu podręczników uczniom pochodzącym z rodzin o niskim dochodzie. W nowym roku szkolnym program obejmie uczniów klas I-III i V szkoły podstawowej, uczniów klasy II szkół ponadgimnazjalnych oraz uczniów niepełnosprawnych bez względu na poziom nauczania.

 

Po raz kolejny zorganizowano w Siemiatyczach Miejskie Obchody Przeciwdziałania Uzależnieniom. Tym razem zmieniona została konwencja przedsięwzięcia. Uczestnikom zaproponowano udział w Miejskiej Grze Profilaktycznej. We współpracy z Komendą Powiatową Policji, Strażą Pożarną, Strażą Przygraniczną z Mielnika oraz Ratownictwem Medycznym przygotowano szereg zadań sprawnościowo-intelektualnych dla uczestników. W imprezie, która odbyła się w amfiteatrze miejskim, wzięło udział ok. 300 uczniów z czterech szkół: gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. Przygotowano 11 konkurencji, m.in. można było: 

- przebiec po trapie rozłożonym na zalewie miejskim,

- poćwiczyć rzuty rzutką do tonącego,

- zapoznać się z wiedzą teoretyczną z zakresu ratownictwa medycznego,

- poćwiczyć opatrywanie ran i resuscytację,

- postrzelać i zapoznać się z bronią, którą posługują się policjanci,

- rozpoznać fałszowane zdjęcia paszportowe i utożsamić je z wiekiem,

- prawidłowo rozpoznać oznaczenia przygraniczne,

- przeszukiwać teren w poszukiwaniu przedmiotów ukrytych w trawie przy pomocy sprzętu do wykrywania metali.

W obchody włączyła się również siemiatycka grupa harcerzy która pomogła w organizacji 3 konkurencji: rzut jajkiem na najdłuższą odległość, synchronizowane przejście na pięciometrowych nartach do celu, slalom na skrzynkach. Uczestnicy mieli także do rozwiązania zadania z zakresu profilaktyki uzależnień, których celem było podniesienie poziomu oraz usystematyzowanie wiedzy w zakresie używek oraz rozpowszechnienie informacji o ogólnopolskich telefonach zaufania. Na wszystkich czekał poczęstunek z grilla. Dużą popularnością cieszyło się przygotowane stoisko profilaktyczne obsługiwane przez członków Siemiatyckiego Stowarzyszenia Abstynentów „IGNIS”, na którym przygotowane zostały materiały profilaktyczne oraz informacyjne dotyczące punktów pomocy w mieście. Młodzież została uhonorowana dyplomami, a uczestnicy II edycji działań profilaktycznych pod hasłem "NIE (...) I JUŻ"– nagrodami rzeczowymi. Na zakończenie imprezy odbyła się pogadanka oraz koncert

Przed sezonem wakacyjnym na terenie Miasta ustawione zostały tablice informacyjne zawierające oznakowanie miejsc i punktów istotnych dla ruchu turystycznego. Są one elementem Systemu Informacji Miejskiej, który będzie sukcesywnie rozbudowywany. Mam nadzieję, ze zawarte informacje będą pomocne dla osób odwiedzających nasze miasto. Planujemy również w ramach współpracy ze stowarzyszeniem Bioregion utworzenie punktu Informacji Turystycznej. Punkt będzie funkcjonował przy Placu Jana Pawła II.

W ramach Strategii Współpracy Miasta z Organizacjami Pozarządowymi realizowany jest projekt pod hasłem Akademia Lokalnego Animatora. Podczas warsztatów omówione zostały zagadnienia z zakresu: pozyskiwania środków na działalność organizacji i różnic pomiędzy działalnością gospodarczą a odpłatną działalnością pożytku publicznego. Drugie spotkanie dotyczyło rachunkowości organizacji pozarządowych, prawnych aspektów funkcjonowania, rozliczania pozyskanych środków, mobilizacji ludzi do działania oraz integracji członków organizacji. Planowane są kolejne zajęcia. Na stronie internetowej miasta została dodana zakładka Informator NGO, gdzie zamieszczane są aktualności z życia organizacji oraz ich dane teleadresowe. Jest to forma promocji organizacji i ich działalności.

17 lipca w naszym mieście będą gościć uczestnicy wyprawy „Równość i Godność” organizowanej przez Gorzowski Oddział Towarzystwa Walki z Kalectwem. Celem wyprawy jest zwrócenie uwagi na konieczność tworzenia właściwych warunków do życia osób niepełnosprawnych. Podczas wizyty planowane jest plenerowe spotkanie z mieszkańcami oraz przedstawicielami miejscowych stowarzyszeń zainteresowanych tematyką niepełnosprawności. W trakcie spotkania przedstawione zostaną postulaty w zakresie poprawy życia osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Spisane zostaną również potrzeby lokalnej społeczności w tym zakresie.

Na zaproszenie władz Miasta Postawy, w dniach 7-9 czerwca delegacja Miasta Siemiatycze wraz z zespołem „Małe Podlasie” uczestniczyła w kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej „Dźwięki muzyki”. Udział w festiwalu był okazją do prezentacji naszego dorobku kulturowego. Małe Podlasie zostało uhonorowane nagrodą specjalną. Być może w lipcu dojdzie do rewizyty strony białoruskiej w związku z II Festiwalem Kultura bez Granic.

W dniu jutrzejszym rozpoczyna się cykliczna impreza Dni Siemiatycz. Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji i niespodzianek. Gwiazdą wieczoru podczas festynu rodzinnego będzie Andrzej Piasek Piaseczny. Zapraszam wszystkich do licznego uczestnictwa w zaplanowanych imprezach i życzę dobrej zabawy.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2013-09-30

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06