Protokół Nr XII/15

Numer XII/15
Data wydania 2015-09-04
Protokół Nr XII/15
z obrad XII  sesji Rady Miasta Siemiatycze,
która odbyła się w sali  Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
w dniu 2 lipca 2015 roku
 
Obrady XII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 14:50.
W obradach XII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 10, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).
Radni obecni na XII sesji:
  1. Witold Berski
  2. Marek Bogucki
  3. Melania Grygoruk
  4. Jan Hyndza
  5. Antoni Kosieradzki
  6. Walentyna Kożuchowska
  7. Paweł Onieszczuk
  8. Jerzy Roszczenko
  9. Igor Śnieżko
  10. Agnieszka Monika Zalewska
Radni nieobecni na XII sesji:
  1. Rafał Burakowski
  2. Katarzyna Jarocka
  3. Jerzy Korowicki
  4. Łukasz Rybałtowski
  5. Roman Zdrojewski
W obradach XII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
  1. Piotr Siniakowicz –  Burmistrza Miasta
  2. Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza
  3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4. Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta
Do punktu 1 – otwarcie obrad.
 
Obrady XII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 2 lipca 2015 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Monika Zalewska, która na wstępie powitała wszystkich przybyłych na XII sesję Rady Miasta. Przewodnicząca Rady szczególnie powitała nowego Komendanta Policji, Pana Arkadiusza Sidorskiego i wyraziła nadzieję na owocną współprace z Radą Miasta Siemiatycze.
Na podstawie listy obecności Przewodnicząca Rady stwierdziła, że w obradach uczestniczy 10 radnych co stanowi quorum przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
 
Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że porządek obrad radni otrzymali łącznie z materiałami na sesję. Przewodnicząca Rady zapytała o to czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad.
- Burmistrz zaproponował, aby usunąć z porządku obrad pkt. 15 – podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolach i szkołach Miasta Siemiatycze, ponieważ wpłynął wniosek Związków Zawodowych Nauczycielstwa Polskiego i w tym temacie należałoby jeszcze przeprowadzić konsultacje ze związkami zawodowymi.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zmiany w porządku obrad,  na 10 radnych biorących udział w obradach, w głosowaniu wzięło udział 10 radnych, za wprowadzeniem zmiany do porządku obrad głosowało 10 radnych. Zmiana została wprowadzona jednogłośnie.
- Radny Onieszczuk zaproponował wprowadzenie dwóch punktów do porządku obrad, przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Szkoły Muzycznej im. Wojciecha Kilara i przedstawienie sprawozdania z wyników przeprowadzonej kontroli, zleconej Komisji Rewizyjnej przez Radę Miasta w sprawie skargi.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zmiany w porządku obrad, polegającej na wprowadzeniu w pkt. 15 protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Szkoły Muzycznej,  na 10 radnych biorących udział w obradach, w głosowaniu wzięło udział 10 radnych, za wprowadzeniem zmiany do porządku obrad głosowało 10 radnych. Zmiana została wprowadzona jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zmiany w porządku obrad, polegającej na wprowadzeniu w pkt. 16 protokołu Komisji Rewizyjnej z rozpatrzenia skargi,  na 10 radnych biorących udział w obradach, w głosowaniu wzięło udział 10 radnych, za wprowadzeniem zmiany do porządku obrad głosowało 10 radnych. Zmiana została wprowadzona jednogłośnie.
- Skarbnik zaproponowała wprowadzenie do porządku obrad punktu – podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2015 r.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zmiany w porządku obrad, polegającej na wprowadzeniu w pkt. 17 uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2015 r.,  na 10 radnych biorących udział w obradach, w głosowaniu wzięło udział 10 radnych, za wprowadzeniem zmiany do porządku obrad głosowało 10 radnych. Zmiana została wprowadzona jednogłośnie.
- Burmistrz poprosił o wprowadzenie punktu pn. „sprawozdanie Burmistrza z działalności pomiędzy sesjami”, ponieważ na ostatniej sesji przedstawił sprawozdanie z pracy z poprzedniego roku, a chciałby jeszcze przedstawić sprawozdanie z ostatniej działalności.
Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zmiany w porządku obrad, polegającej na wprowadzeniu w pkt. 3 sprawozdania Burmistrza, kolejne punkty uległyby przesunięciu,  na 10 radnych biorących udział w obradach, w głosowaniu wzięło udział 10 radnych, za wprowadzeniem zmiany do porządku obrad głosowało 10 radnych. Zmiana została wprowadzona jednogłośnie.
 
Radni nie zgłosili więcej wniosków.
Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad XII sesji wraz z  wprowadzonymi zmianami,  na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 10 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
 
Przyjęty porządek obrad XII sesji przedstawia się następująco:
  1. otwarcie obrad,
  2. przyjęcie porządku obrad,
  3. sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami,
  4. interpelacje i zapytania radnych,
  5. podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania w referendum ogólnokrajowym,
  6. podjęcie uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania zasobem Miasta Siemiatycze na lata 2015-2019,
  7. podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników,
  8. podjęcie uchwały w  sprawie zarządzenia wyborów do Zarządów osiedli,
  9. podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy skwerowi na terenie Miasta Siemiatycze,
  10. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. w Siemiatyczach,
  11. podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o. w  Siemiatyczach na lata 2015 – 2018,
  12. podjęcie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  13. podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
  14. podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Siemiatycze,
  15. podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Podlaskiego Stowarzyszenia Gmin,
  16. przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Szkoły Muzycznej im. Wojciecha Kilara,
  17. podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi,
  18. podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2015 r.,
  19. odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
  20. wolne wnioski,
  21. zakończenie obrad.
Do punktu 3 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami
 
Burmistrz przedstawił sprawozdanie z pracy między sesjami. Sprawozdanie stanowi Załącznik  Nr  3 do niniejszego protokołu
 
Do punktu 4 - interpelacje i zapytania radnych.
Radni zgłosili następujące interpelacje:
- Radna Grygoruk zgłosiła potrzebę umiejscowienia progów zwalniających na ulicy Wysokiej, utwardzenia i oświetlenia drogi przy Leśnym Zakątku oraz zrobienia chodnika na ulicy Krzywej. Radna zapytała czy został rozstrzygnięty konkurs na „witacze”?
 - Radny Berski powiedział, że mieszkańcy ulicy Polnej zgłosili problem, iż we czwartki mają problem z poruszaniem się po drodze, ponieważ samochody blokują drogę.
Radny zgłosił, że na ulicy Świętojańskiej od parkingu między blokami do parkingu pod halą w godzinach popołudniowych jeżdżą motorami nawet „na jednym kole”.
- Radny Kosieradzki zapytał w imieniu mieszkańców ulicy Kościuszki czy jest możliwość postawienia wiaty i ławeczki na przystanku?
- Radny Bogucki zgłosił, że  przy ulicy Polnej przy większych opadach deszczu od ulicy Gilewskiego idzie dużo wody w stronę cmentarza żydowskiego. Radny dodał, że jest prośba żeby dożwirować i umożliwić odpływ wody w bok.
- Wiceprzewodniczący Rady zapytał o to czy będzie oświetlony wiatrak na święta, zapytał o to co jest robione na plaży miejskiej, czy jest ona powiększana. Zapytał też o to jak są zaawansowane prace przy projekcie krytej pływalni?
Wiceprzewodniczący zapytał też Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego o kanalizację na ulicy 11 Listopada, poprosił też o powiedzenie kilku zdań na temat co dzieje się w oczyszczalni i biogazowi.
- Radny Roszczenko poruszył temat rzeki Kamionki, powiedział, że jest bardzo zarośnięta i należałoby doprowadzić ją do porządku, jest okres wakacyjny, przyjeżdżają turyści a rzeka wygląda mało przyjemnie.
Radny zapytał też o możliwość postawienia ławeczek przy przystankach komunikacji miejskiej (m.in. na ulicy Andersa, Wysokiej i Górnej).
Radny poruszył temat dziur w mieście, zapadniętych studzienek telekomunikacyjnych na ulicy 11 listopada i Żwirki i Wigury oraz na skrzyżowaniu ulicy Słowiczyńskiej i Kasztanowej.
Radny zapytał o to czy można wnioskować o zwiększenie kwoty na stypendium im. Jana Pawła II, dodał, że kwota przeznaczona na ten cel była uchwalana jakiś czas temu, wniosków kiedyś było niewiele natomiast teraz jest ich znacznie więcej. Radny zawnioskował o zwiększenie kwoty i objęcie stypendium większej liczby osób.
Przewodnicząca odczytała opinię NSZZ Solidarność na temat podejmowanych uchwał.
„ Jesteśmy przeciwni tak wysokim podwyżkom cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków dla Przedsiębiorstwa  Komunalnego sp. z o.o. w Siemiatyczach. Jeżeli weźmiemy pod uwagę podwyżki opłat za energię i gaz to budżet każdej rodziny, a szczególnie rodzi wieloosobowych będzie znacznie uszczuplony. Musimy brać pod uwagę istniejące bezrobocie oraz bardzo niskie płace w zakładach pracy, przy jednoczesnym zagrożeniu utraty zatrudnienia.
Biorąc powyższe pod uwagę opinia nasza jest negatywna.
Propozycję uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolach i szkołach Miasta Siemiatycze przekazaliśmy do zaopiniowania zainteresowanym stronom.”
 
Do punktu 5 – Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania w referendum ogólnokrajowym.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania w referendum ogólnokrajowym, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/54/15 stanowi Załącznik Nr 4
 
Do punktu 6 - podjęcie uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania zasobem Miasta Siemiatycze na lata 2015-2019.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była również omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania zasobem Miasta Siemiatycze na lata 2015-2019., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/55/15 stanowi Załącznik Nr 5
 
Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była omawiana na komisji. Chęć pracy w zespole zadeklarowało 4 radnych i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie powołania zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/56/15 stanowi Załącznik Nr 6
 
Do punktu 8 - podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do Zarządów osiedli.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była również omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do Zarządów osiedli, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/57/15 stanowi Załącznik Nr 7
 
Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy skwerowi na terenie Miasta Siemiatycze.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była również omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie nadania nazwy skwerowi na terenie Miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/58/15 stanowi Załącznik Nr 8
 
Do punktu 10 – podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. w Siemiatyczach.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała ta była omawiana na komisji, jednak poprosiła Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego o zabranie głosu w tej sprawie.
Prezes powiedział, że obecnie obowiązują taryfa zatwierdzona uchwałą Rady Miasta z 26 czerwca 2013 roku. Prezes powiedział, że zarząd spółki bierze pod uwagę aspekt wyrażony przez NSZZ Solidarność, powiedział, że w spółce zatrudnionych jest 140 osób i nie  można dopuścić do tego żeby stali się oni bezrobotnymi, a tak może się stać jeśli spółka będzie dokładała do każdego m³ wody czy ścieków. W ostatnim czasie zostało poczynione inwestycje wodno – kanalizacyjne. Dzięki decyzji Rady Miasta przedsiębiorstwo nie przystąpiło do projektu, który miał zapewnić prawidłową gospodarkę wodno-ściekową na terenie miasta za 52 mln, został on zrealizowany w takim samym zakresie (ilości kilometrów zrobionych kanałów kanalizacyjnych i wodociągowych) z za 22 mln zł. Gdyby Przedsiębiorstwo Komunalne realizowało tamten projekt, to cena wody byłaby wyższa.
Przedsiębiorstwo realizuje inwestycje o długości prawie 18 km i planuje nadal inwestycje w obszarze gospodarki wodno – ściekowej.
Inwestycje obciążają Przedsiębiorstwo i powodują zmiany w kalkulacji cen za 1 m³ wody.
Prezes dodał, że do kalkulacji cen wody nie były brane koszty z 2015 r. które generuje nowo oddana biogazownia. Podwyżki powodują wzrost kosztów miesięcznych dla średniej rodziny o 3,40 zł – woda i 5,10 zł -  ścieki.
Prezes dodał, że PK założyło tylko 2% zysku dla siebie na kolejne inwestycje. Dodał, że nie została podniesiona opłata abonamentowa.
Prezes zwrócił się do Rady Miasta o zatwierdzenie proponowanych cen wody i ścieków.
- Radna Grygoruk powiedziała, że pamięta jak „wieszano psy” na Burmistrzu za to że nie chciał wejść w projekt za 52 mln zł, powiedział Pan że ma wyliczenia ile kosztowałaby woda przy tamtym projekcie, czy mógłby Pan podać te kwoty?
- Prezes Przedsiębiorstwa powiedział, że sam fakt kosztu inwestycji jaka została przeprowadzona za 22 mln zł, a nie za 52 mln zł już jest dużą oszczędnością. Stawki brutto wody kształtowałyby się następująco:
  • w 2015 r. woda 4,08zł, ścieki 8,19 zł,
  • w 2016 r. woda 4,31 zł,
  • w 2017 r. woda 4,57 zł
  • w 2020 r. woda 5,47 zł.
- Radny Śnieżko zapytał o mieszkańców niepodłączonych do kanalizacji, powiedział, że Przedsiębiorstwo poniosło koszty przy budowie kanalizacji, ścieki są też potrzebne do biogazowi. Radny zapytał, czy Przedsiębiorstwo lub Urząd mają jakieś możliwości wpłynięcia na mieszkańców aby podłączali się do kanalizacji? Radny dodał, że gdyby więcej osób było podłączonych do kanalizacji to również ceny wody i ścieków mogłyby być niższe.
- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego powiedział, że na długości 18 km wykonanej inwestycji, ilość wykonanych przykanalików wynosi około 700, a wykonanych przyłączy jest  334. Urząd miasta poczynił kroki aby tych przyłączeń było więcej. Prezes dodał, że Przedsiębiorstwo nie może administracyjnie wykonywać żadnych ruchów i jedynie administracja samorządowa może w tej kwestii pomóc.
Prezes powiedział, że odpowiadając na pytanie Wiceprzewodniczącego o kanalizację ulicy 11 Listopada, powiedział, że Przedsiębiorstwo chce poczynić działania, żeby wszyscy deklarujący przyłączenie (czyli 65 posesji) się przyłączyli, wtedy Przedsiębiorstwo nie będzie dokładało do montażu.
Prezes powiedział, że logicznie rzecz biorąc osoby nie podłączone do kanalizacji wywożą szambo do oczyszczalni, ale nie zawsze to  tak jest. Patrząc na koszty ścieków, to jedna beczka 10-13 tys. litrów kosztuje ok. 160 zł, a 10 m³ ścieków  kosztuje 56 zł.
Prezes dodał, że Przedsiębiorstwo rozkłada na raty jeśli ktoś chciałby się podłączyć do kanalizacji.
- Burmistrz dodał, że Miasto dokłada 260 tys. zł rocznie mieszkańcom do wody, żeby mieszkańcy mniej odczuli podwyżki wody.
- Prezes powiedział, że Miasto dokłada 30 gr do każdego m ³ wody i 55 gr do  m ³ ścieków.
- Radny Onieszczuk dodał, że podwyżki nie są wynikiem chęci osiągania zysków przez Przedsiębiorstwo lecz jest to konieczne z uwagi na poczynione inwestycje i na przyszłe inwestycje, które są konieczne dla dobrego funkcjonowania Przedsiębiorstwa w zakresie wodno - kanalizacyjnym. Radny stwierdził, że tak trzeba rozumieć te podwyżki.
- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego podziękował za zauważenie tych aspektów. Dodał, że Przedsiębiorstwo nie ma nic do ukrycia. Powiedział, że z kolejnej uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o. w  Siemiatyczach na lata 2015 – 2018 wynika, że wszelkie wolne środki kierowane są na inwestycje dla mieszkańców miasta.
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o. w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie
/Uchwała Nr XII/59/15 stanowi Załącznik Nr 9
 
Do punktu 11 - podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o. w  Siemiatyczach na lata 2015 – 2018.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała ta była omawiana na komisji, jednak poprosiła Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego o zabranie głosu w tej sprawie.
- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego stwierdził, że na przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne Przedsiębiorstwo planuje przeznaczyć prawie 4 mln zł przy zapewnieniu prawidłowej gospodarki wodno – ściekowej. Trzeba też myśleć o modernizacji stacji uzdatniania wody. Ważną rzeczą są nowoczesne technologie, i jesteśmy za wyłożeniem pieniędzy na inwestycje informatyczne, np. radiowy zdalny odczyt wodomierzy, na modernizacji obrębów wodnych, żeby mieć stały monitoring informatyczny i szybko reagować na spadki ciśnienia wody (szybko reagować na straty wody przy awarii). Systemy nowoczesnych technologii się zwracają i jeśli będą tylko możliwości pozyskania zewnętrznych środków to postaramy się pozyskać.
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o. w  Siemiatyczach na lata 2015 – 2018, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie
/Uchwała Nr XII/60/15 stanowi Załącznik Nr 10
Przewodnicząca powiedziała, że słyszała zapytania z sali o nazwę jaka została nadana skwerowi. Przewodnicząca powiedziała, że została nadana nazwa „Skwer Artystów Siemiatyckich”.
Przewodnicząca zarządziła 10 minutową przerwę w obradach XII sesji Rady Miasta.
 
Do punktu 12 - podjęcie uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była również omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/61/15 stanowi Załącznik Nr 11
Do punktu 13 - podjęcie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była również omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/62/15 stanowi Załącznik Nr 12
 
Do punktu 14 - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Siemiatycze.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była również omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/63/15 stanowi Załącznik Nr 13
 
Do punktu 15 - podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do Podlaskiego Stowarzyszenia Gmin.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była również omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie  przystąpienia do Podlaskiego Stowarzyszenia Gmin, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/64/15 stanowi Załącznik Nr 14
 
 
Do punktu 16 - przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Szkoły Muzycznej im. Wojciecha Kilara.
 
Protokół Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Szkoły Muzycznej przedstawił Przewodniczący Komisji- Paweł Onieszczuk. Protokół stanowi załącznik Nr 15  do niniejszego protokołu.
 
Do punktu 17 – podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
 
Sprawozdanie z wyników przeprowadzenia kontroli przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Paweł Onieszczuk. Sprawozdanie stanowi załącznik do uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi z przyjęciem że skarga jest bezzasadna, przyjmując protokół komisji jako uzasadnienie rozstrzygnięcia, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/64/15 stanowi Załącznik Nr 16
 
Do punktu 18 – podjęcie uchwały w sprawie zmiana w budżecie miasta na 2015 r.
Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Pani Skarbnik.
- Skarbnik powiedziała, że MOPS zakończył projekt „od bierności do aktywności” postała kwota 1022,65 zł, i Kierownik zwróciła się o przesunięcie tej kwoty na inny cel – inne zadania realizowane przez MOPS.
Kolejne zmiany jakie wynikły od ostatniej sesji dotyczą zadań inwestycyjnych tj. zakup samochodu – kwota 30.000, zł i realizacja zadania „Powiązanie infrastruktury komunikacyjnej osiedla Annopol w Siemiatyczach z siecią dróg powiatowych i krajowych” – etap III. Ostateczna kwota dofinansowania wynosi 519.189,15 i zachodzi potrzeba zmiany kwoty w dochodach budżetowych. Środki pochodzące z innych źródeł czyli wspomniana dotacja, 600 tys. zł dofinansowanie gminy, 50 tys. zł dochody własne Urzędu Miasta, łączna kwota na to zadanie – 1.139.189,15 zł.
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2015 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 10 radnych biorących udział w obradach XII sesji, w głosowaniu udział wzięło 10 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 10 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XII/65/15 stanowi Załącznik Nr 17
Do punktu 19 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Odnosząc się do zapytania radnej Melanii Grygoruk w sprawie progów zwalniających na ulicy Wysokiej, Burmistrz powiedział, że na sesji obecni są radni powiatowi, Pan Bogusław Zduniewicz i Pan Żabiński i tą sprawę przekażemy im do załatwienia.
Odnosząc się do interpelacji w sprawie drogi przy Leśnym Zakątku, Burmistrz odpowiedział, że zostanie sprawdzone jak wygląda ta droga i jeśli będzie możliwość to zostanie ona dożwirowana.
Odnosząc się do zapytania w sprawie „witaczy”  Burmistrz odpowiedział, że konkurs został rozstrzygnięty, wpłynęła jedna praca  i jesteśmy na etapie konsultacji z wykonawcą i Wydziałem Architektury na Politechnice.
Odnosząc się do interpelacji w sprawie chodnika na ulicy Krzywej Burmistrz odpowiedział, że chodniki są wykonywane na najbardziej uczęszczanych ulicach i ten chodnik będzie w kolejce.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Berskiego w sprawie „rynku” Burmistrz powiedział, że można jedynie się zastanowić nad zmianą lokalizacji „rynku”.
- Radny Berski powiedział, że chodzi o teren przy PZMOT.
- Burmistrz stwierdził, że za ten teren odpowiada Prezes Zarządu Mienia Komunalnego w Siemiatyczach i on zajmie się ta sprawą.
Odnosząc się do terenu przy hali to Komendant sobie zanotował i być może wyśle tam jakieś dodatkowe patrole.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Kosieradzkiego w sprawie wiat przy przystankach  Burmistrz powiedział, że zostało wysłane do wszystkich zakładów ślusarskich w Siemiatyczach zapytanie o zrobienie projektu słupka razem z ławeczką i został już wyłoniony wykonawca. Burmistrz dodał, że jak znajdą się środki finansowe na ten cel to będą one sukcesywnie wymieniane.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Boguckiego w sprawie dożwirowania drogi do lasu od ulicy Gilewskiego, Burmistrz odpowiedział, że Zastępca Burmistrza zanotował sobie tą sprawę i postaramy się to dożwirować.
- Odnosząc się do zapytania Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie oświetlenia wiatraka Burmistrz odpowiedział, że jeśli jest taka potrzeba to na święta może zostać oświetlony.
Odnosząc się do zapytania w sprawie plaży Burmistrz odpowiedział, że zawnioskowaliśmy do Urzędu Wojewódzkiego o zmianę linii brzegowej i otrzymaliśmy pozytywną opinię i plaża zostanie delikatnie poszerzona.
Odnosząc się do zapytania o zaawansowanie prac związanych z krytą pływalnią Burmistrz odpowiedział, że na sesji 26 czerwca zostało zatwierdzone 120 tys. zł na przygotowanie projektu.
Odnosząc się do interpelacji w sprawie kanalizacji na ulicy 11 Listopada Burmistrz powiedział, że w tej sprawie wypowie się Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Roszczenko w sprawie rzeki Kamionki Burmistrz odpowiedział, że jest tam bardzo płytko i dlatego rośnie ziele. Być może w najbliższym czasie uda nam się wypożyczyć kombajn do cięcia. Ten rów trzeba pogłębić i zwęzić i wtedy ziele nie będzie rosło.
Odnosząc się do interpelacji w sprawie ławeczek na przystankach miejskiej komunikacji Burmistrz powiedział, że ten temat już poruszył i dotyczy to wszystkich przystanków w mieście.
Odnosząc się do interpelacji w sprawie dziur w mieście, Burmistrz odpowiedział, że są to dziury telekomunikacyjne i rozmawiał już na ten temat z Panią Dyrektor z korporacji Orange, która obiecała, że do końca tygodnia te dziury zostaną załatane.
Odnosząc się do kwoty przeznaczonej na stypendia Jana Pawła II, Burmistrz odpowiedział, że będzie rozmawiał z Panią Skarbnik o możliwość przeznaczenia większych środków na ten cel.
Burmistrz poprosił, aby Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego zabrał głos w sprawie biogazowi oraz kanalizacji na ulicy 11 Listopada.
- Prezes PK powiedział, że jeśli chodzi o biogazownię to miał ona spełniać dwie funkcje: eliminacja uciążliwości odorowych oraz pozyskanie energii elektrycznej z ciepła wytworzonego z wytworzonego biogazu. Na dzień dzisiejszy biogazownia produkuje 1200-1400 m³ biogazu na dobę, co daje średnio 8-10 godzin pracy regeneratora na pełnej mocy. Problemem jest brak towaru, ponieważ jedno z przedsiębiorstw zmniejszyło ilość ścieków o około 20%. Koszty produkowania odnawialnej energii nie są małe, m.in. trzeba robić przeglądy. Biogazownię obsługują ludzie, którzy wcześniej obsługiwali oczyszczalnię (doszedł jeden etat). Dzięki temu nie zostały poniesione koszty osobowe.
Oczyszczalnia jest o przestarzałej technologii i w niedługim czasie będzie trzeba zmierzyć się z tym problemem. Biogazownia i oczyszczalnia to jedna całością. Ścieki przychodzą do biogazowi, fermentują, oddają na oczyszczalnie, wyciskane jest ciepło i robiony osad pościekowy. Wiadomo już, że od 2016 roku nie będzie można zagospodarować rolniczo osadu  pościelowego. I dzięki staraniom i aktywności Pana Burmistrza pracujemy nad tym, żeby móc coś zrobić z tym osadem.
Jeśli chodzi o kanalizację na ulicy 11 Listopada to jest „światełko”. Podjąłem decyzję o zlecenie opracowania map do celów projektowych. Przewidzianych jest do podłączenia od 61 posesji (na 100%) do 65 posesji. Inwestycja zostanie wykonana technologią przewiertów (jest to nowa technologia). Wszystko zależy od decyzji GDDKiA.
- Wiceprzewodniczący Rady Miasta zapytał o to kiedy można będzie zrobić zebranie aby poinformować mieszkańców o możliwości podłączenia się do kanalizacji.
- Prezes PK powiedział, że zaprasza Pana Wiceprzewodniczącego i Przewodniczącego Osiedla do Przedsiębiorstwa w celu pokazania roboczo i omówienia koncepcji, dalszego postępowania jeżeli chodzi o spotkania z mieszkańcami.
 
Do punktu 20 – wolne wnioski.
W wolnych wnioskach głos zabrali:
- Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego – Bogusław Zduniewicz poinformował, że przekaże dla Zarządu Powiatu Siemiatyckiego petycje odnośnie dróg powiatowych.
- Dyrektor Szkoły Muzycznej poruszyła temat stypendium im. Jana Pawła II, powiedział, że była obecna przy tworzeniu regulaminu stypendium a głównym jego pomysłodawcą był Krzysztof Szyszko. Jeżeli Państwo zadecydujecie, że ma się on zmienić to mam prośbę żeby nie zmieniać intencji przyznawania. Chodziło nam o nagrodzenie wybitnych dzieci i młodzieży, wyróżniających się w nauce ale też działających na rzecz naszego miasta. Były przyznawane 3 stypendia i to miało wpływ na podniesienie rangi stypendium. Można rozdać 10 czy więcej, ale jaką ono będzie miało rangę.
 
Do punktu 21 - zakończenie obrad.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XII sesji Rady Miasta w dniu 2 lipca 2015 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 14:50. Przewodnicząca Rady korzystając z okazji, ze zaczęły się już wakacje życzyła wszystkim dużo słońca i wielu wakacyjnych wrażeń
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokołowała                                                          Przewodniczący Rady Miasta
 
Monika Mazur                                                           Agnieszka Monika Zalewska
 

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2019-03-04

Wprowadzający: Jarosław Kiczko

Data wprowadzenia: 2015-09-04

Data modyfikacji: 2019-03-04

Opublikował: Jarosław Kiczko

Data publikacji: 2015-09-04