Protokół Nr XV/15

Numer XV/15
Data wydania 2016-01-05
Protokół Nr XV/15
z obrad XV  sesji Rady Miasta Siemiatycze,
która odbyła się w sali  konferencyjnej Urzędu Miasta
w dniu 25 listopada 2015 roku
 
Obrady XV sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 14:40.
W obradach XV sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 15, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).
Radni obecni na XV sesji:
  1. Witold Berski
  2. Marek Bogucki
  3. Rafał Burakowski
  4. Melania Grygoruk
  5. Jan Hyndza
  6. Katarzyna Jarocka
  7. Jerzy Korowicki
  8. Antoni Kosieradzki
  9. Walentyna Kożuchowska
  10. Paweł Onieszczuk
  11. Jerzy Roszczenko
  12. Łukasz Rybałtowski
  13. Igor Śnieżko
  14. Roman Zdrojewski
  15. Agnieszka Monika Zalewska
W obradach XV sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
  1. Piotr Siniakowicz –  Burmistrza Miasta
  2. Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza
  3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4. Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta
Do punktu 1 – otwarcie obrad.
Obrady XV sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 25 listopada 2015 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Monika Zalewska, która na wstępie powitała wszystkich przybyłych na XV sesję Rady Miasta.
 
Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że porządek obrad radni otrzymali łącznie z materiałami na sesję. Przewodnicząca Rady zapytała o to czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad.
Przewodnicząca Rady dodała, że na komisji radni zapoznali się z dwoma uchwałami, których nie ma w porządku obrad. Przewodnicząca zaproponowała, aby uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie nadania statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Ks. Anny Jabłonowskiej w Siemiatyczach wprowadzić do punktu 11, pozostałe punkty uległyby przesunięciu. Przewodnicząca Rady zapytała, o to kto jest za wprowadzeniem uchwały do porządku obrad, za wprowadzeniem zmiany głosowało 15 radnych. Zmiana do porządku został wprowadzona jednogłośnie.
Przewodnicząca powiedziała, że na komisji była omawiana również uchwała w sprawie wykonania przez Miasto Siemiatycze działalności polegającej na świadczeniu usług HotSpot (darmowy dostęp do Internetu) na rzecz użytkowników końcowych z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnej, Przewodnicząca zaproponowała aby uchwałę wprowadzić do punktu 12, a pozostałe punkty uległyby przesunięciu. Przewodnicząca Rady zapytała o to kto jest za wprowadzeniem uchwały do pkt 12, za wprowadzeniem zmiany polegającej na wprowadzeniu uchwały głosowało 15 radnych. Zmiana do porządku obrad została przyjęta jednogłośnie.
Radni nie zgłosili więcej wniosków.
Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad XV sesji wraz z  wprowadzonymi zmianami,  na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
 
Przyjęty porządek obrad XV sesji przedstawia się następująco:
  1. otwarcie obrad,
  2. przyjęcie porządku obrad,
  3. przyjęcie protokołu z obrad  XIV  sesji Rady Miasta,
  4. sprawozdanie Burmistrza z prac między sesjami,
  5. podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla Miasta Siemiatycze na lata 2015 – 2018 z perspektywą do 2022 r.”,
  6. podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych,
  7. podjęcie uchwały w sprawie określenia formularzy informacji i deklaracji podatkowych,
  8. podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
  9. podjęcie uchwały zmieniającej Wieloletnią Prognozę Finansową Miasta Siemiatycze na lata 2015-2018 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2015 – 2025,
  10. podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2015 r.,
  11. podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nadania statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Ks. Anny Jabłonowskiej w Siemiatyczach,
  12. podjęcie uchwały w sprawie wykonania przez Miasto Siemiatycze działalności polegającej na świadczeniu usług HotSpot (darmowy dostęp do Internetu) na rzecz użytkowników końcowych z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnej,
  13. interpelacje i zapytania radnych,
  14. odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
  15. wolne wnioski,
  16.  zakończenie obrad.
Do punktu 3 – Przyjęcie protokołów z obrad XIV sesji Rady Miasta,
 
Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół z  XIV sesji Rady Miasta wyłożony są na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
 
Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

 

Burmistrz przedstawił sprawozdanie z pracy między sesjami. Sprawozdanie stanowi Załącznik  Nr  3 do niniejszego protokołu

Przewodnicząca przed przystąpieniem do głosowania nad uchwałami odczytał opinię NSZZ „Solidarność”. Opinia stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.
 
 
Do punktu 5 – podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla Miasta Siemiatycze na lata 2015 – 2018 z perspektywą do 2022 r.”
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla Miasta Siemiatycze na lata 2015 – 2018 z perspektywą do 2022 r.”, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XV/87/15 stanowi Załącznik Nr 5
 
Do punktu 6 – podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.
 
Przewodnicząca Rady Miasta udzieliła głosu Burmistrzowi Miasta – Piotrowi Siniakowicz.
 
Burmistrz powiedział, że stawki podatku od środków transportowych pozostają na takim samym poziomie, Burmistrz dodał, że zmieniła się klasyfikacja ilości miejsc siedzących w autobusach i stąd konieczność podjęcia uchwały.
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XV/88/15 stanowi Załącznik Nr 6
 
Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie określenia formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie określenia formularzy informacji i deklaracji podatkowych, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XV/89/15 stanowi Załącznik Nr 7
 
 
Do punktu 8 – podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
 
Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Burmistrzowi Miasta.
Burmistrz powiedział, że związki zawodowe sugerują, żeby podwyżki wynosiły nie więcej niż 3%, w związku z tym że ostatnia podwyżka była w 2011 r., zatem średnio na rok podwyżka wynosi 1,25 %. Burmistrz powiedział, że proponowana jest podwyżka będzie na poziomie ok. 5% (przy 100 m² nieruchomości – wzrost o 3 zł).
Skarbnik przedstawiła obecny poziom stawek za nieruchomości, proponowany oraz górną stawką wynikającą z ustawy:
- grunty związane z działalnością gospodarczą – 70 gr, proponowana - 74 gr, górna - 89 gr
- grunty pozostałe – 27 gr, proponowana - 28 gr, górna  - 47 gr,
- budynki mieszkalne – 60 gr, proponowana – 63 gr, górna – 75 gr,
- budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – 19 zł, proponowana 19,95 zł, górna 22,86 zł.
 
Skarbnik podała również stawki jakie obowiązują w sąsiednich miejscowościach:
- Bielsk Podlaski – budynki związane z działalnością 19,95 zł  i budynki mieszkalne 63 gr (już od ubiegłego roku),
- Sokołów Podlaski – budynki związane z działalnością 22,30 zł i budynki mieszkalne 71 gr,
- Hajnówka - budynki związane z działalnością 20,09 zł i budynki mieszkalne 77 gr
Skarbnik dodała, że nasza proponowana stawka nie jest wygórowana i nadal mieści się w najniższym pułapie miast.
 
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?                             

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, wstrzymało się od głosowania 2 radnych. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XV/90/15 stanowi Załącznik Nr 8
 
Do punktu 9 - podjęcie uchwały zmieniającej Wieloletnią Prognozę Finansową Miasta Siemiatycze na lata 2015-2018 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2015 – 2025
 
Przewodnicząca Rady poprosiła o wyjaśnienie uchwały Panią Skarbnik – Elżbietę Boguszewską.
 
Skarbnik powiedziała, ze w IV kwartale w naszych jednostkach brakuje środków, m.in. na wypłaty, w budżecie miasta nie ma tak dużej kwoty, Zmiany w WPF dotyczą uaktualnienia związanego ze spłatą kredytów, w związku z podpisanym aneksem z Bankiem Spółdzielczym w Siemiatyczach. Kwota 500 000 zł, została przesunięta na spłatę w latach 2016 – 2017. Zostały też uwolnione wolne środki w wysokości 215 tys, zł z przeznaczeniem głównie na pomoc jednostkom. Dokonano łącznego zwiększenia na kwotę 656 000 zł.
 
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej Wieloletnią Prognozę Finansową Miasta Siemiatycze na lata 2015-2018 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2015 – 2025, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XV/91/15 stanowi Załącznik Nr 9
 
Do punktu 10 - podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2015 r.
 
Skarbnik powiedział, że zwiększony został  plan dochodów o kwotę 20 100 zł, w tym:
- o kwotę 10 000 zł - z tytułu faktycznego zwiększenia wpływów za zajęcie pasa drogowego;
- 3 000 zł - z tytułu faktycznego zwiększenia wpływów podatku od czynności cywilno - prawnych;
- o kwotę 5 700 zł - z tytułu faktycznego zwiększenia wpływów podatku od spadków i darowizn;
- o kwotę 1 400 zł - z tytułu faktycznego zwiększenia wpływów opłat za sprzedaż alkoholu.
Skarbnik dodała, że nastąpiły też zwiększenia w planie wydatków o kwotę 880 793 zł, w tym:
- o kwotę 30 000 zł, - zwiększenie wydatków na utrzymanie dróg miejskich;
- o kwotę 49 000 zł  - zwiększenie wydatków na składki PFRON, zakup materiałów i usług;
- o kwotę 3 000 zł - zwiększenie wydatków na opłaty komornicze;
- o kwotę 25 200 zł - zwiększenie wydatków na regulowanie odsetek od udzielonych kredytów i zakupionych obligacji;
- o kwotę 292 400 zł - w tym kwota 283 400 zł - zwiększenie wydatków na płace i zakup energii elektrycznej do Zespołu Szkół oraz kwota 9 000 zł wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Wykonanie wentylacji nawiewnej i termostatycznej w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej Nr 1 ”;
- o kwotę 135 000 zł - zwiększenie wydatków na płace w przedszkolach miejskich (łącznie wszystkie przedszkola);
- o kwotę 98 000 zł - zwiększenie wydatków na płace w Gimnazjum Publicznym Nr 1 oraz Zespole Szkół;
- o kwotę 6 500 zł - zwiększenie wydatków na pozostała działalność oświatową;
- o kwotę 15 693 zł - zwiększenie wydatków na funkcjonowanie działalności pełnomocnika ds. uzależnień;
- o kwotę 2 000 zł. - zwiększenie zadania inwestycyjnego pn. " Projekt i wykonanie oświetlenia kładki od ul. Kościuszki do os. Tarasy";
- o kwotę 74 000 zł - zwiększenie wydatków na administrowanie targowiskiem oraz dopłaty do wody mieszkańcom;
- o kwotę 120 000 zł - zwiększenie dotacji Siemiatyckiemu Ośrodkowi Kultury;
- o kwotę 30 000 zł - zwiększenie dotacji Miejskiej Bibliotece Publicznej.
Zmniejszenia w planie wydatków o kwotę 145 693 zł. w tym:
- o kwotę 80 000 zł - rozwiązanie rezerwy na zarządzanie kryzysowe z przeznaczeniem na wydatki bieżące;
- o kwotę 14 293 zł - w tym przesunięcie środków z niewykorzystanych dotacji na inne wydatki bieżące w tym dziale w kwocie 14.000 zł oraz 293 zł pomniejszenie związane ze zwrotem niewykorzystanej części dotacji przez jedną organizację;
- o kwotę 7 000 zł - pomniejszenie wydatków inwestycyjnych „ Opracowanie planów gospodarki nisko emisyjnej dla Miasta Siemiatycze” z przesunięciem środków na nowe zadanie inwestycyjne „ Wykonanie wentylacji nawiewnej i termostatycznej w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej Nr 1 ”;
- o kwotę 34 000 zł - pomniejszenie zadania inwestycyjnego „ Wykonanie projektu krytej pływalni” z przeznaczeniem środków na wydatki związane z utrzymaniem dróg miejskich oraz dofinansowanie innych zadań inwestycyjnych - "Wykonanie wentylacji ...." oraz „Projekt i wykonanie oświetlenia kładki ....”
 
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2015 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XV/92/15 stanowi Załącznik Nr 10
 
Do punktu 11 - podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nadania statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Ks. Anny Jabłonowskiej w Siemiatyczach
 
Przewodnicząca Rady poprosiła Panią Ewę Nowik – dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Siemiatyczach o wyjaśnienia do uchwały.
 
Pani Dyrektor powiedział, że Wojewoda zakwestionował sformułowanie „inne działanie”.  Zapis w statucie „podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb mieszkańców i  realizacji polityki oświatowej, kulturalnej, informacyjnej Miasta Siemiatycze oraz upowszechniania wiedzy i kultury”. Pani Dyrektor dodała, że zadanie to zostało skreślone, ale nadal będzie realizowane. Drugi zarzut dotyczył zapisu „inne źródła finansowania”, który został wykreślony, a pozostał zapis „Działalność Biblioteki finansowana jest ze środków publicznych w ramach otrzymanej dotacji podmiotowej, dotacji celowej z budżetu Organizatora, dochodów własnych, darowizn otrzymywanych od osób fizycznych i osób prawnych”. Dyrektor dodała, że we wszystkich statutach bibliotek Województwa Podlaskiego i całej Polski takie zapisy funkcjonują.
 
Przewodnicząca Rady zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nadania statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Ks. Anny Jabłonowskiej w Siemiatyczach, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XV/93/15 stanowi Załącznik Nr 11
 
Do punktu 12 - podjęcie uchwały w sprawie wykonania przez Miasto Siemiatycze działalności polegającej na świadczeniu usług HotSpot (darmowy dostęp do Internetu) na rzecz użytkowników końcowych z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnej.
 
Przewodnicząca Rady powiedziała, że uchwała była omawiana na komisji i zapytała czy radni potrzebują dodatkowych wyjaśnień?

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wykonania przez Miasto Siemiatycze działalności polegającej na świadczeniu usług HotSpot (darmowy dostęp do Internetu) na rzecz użytkowników końcowych z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnej, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 15 radnych biorących udział w obradach XV sesji, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych, „za” podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XV/94/15 stanowi Załącznik Nr 12
 
Do punktu 13 – interpelacje i zapytania radnych.
 
Radni zgłosili następujące interpelacje:
- Radny Rybałtowski zapytał, czy HotSpoty można umieścić w innych miejscach niż zostały wskazane, np. zamiast w oczyszczalni jakieś inne miejsce gdzie przebywają mieszkańcy?
- Radna Kożuchowska poruszyła sprawę zimowego utrzymania dróg na Osiedlu Wysokim, zwróciła się z prośbą o odśnieżanie  odcinka wewnętrznej drogi (trasy MKS) na osiedlu.
Radna poruszyła temat chodnika przy ul. Wysokiej 74, powiedział, że część chodnika została zdjęta, chociaż był w dobrym stanie. W związku z tym, że jest to droga powiatowa to być może trzeba się zwrócić do Starostwa z zapytaniem.
Radna poruszyła temat komunikacji miejskiej, powiedziała, że zapytano ja o to dlaczego bilet nazywa się miesięczny, a autobusy kursują tylko od poniedziałku do piątku. Radna powiedział, że mieszkańcy zwracają się czy jest możliwość uruchomienia linii w sobotę lub niedzielę.
- Radny Kosieradzki, poruszył temat śmieci na targowicy, powiedział, że pełno papierów gromadzi się przy bramie do cmentarza. Zwrócił się do Prezesa ZMK o zwrócenie uwagi przy sprzątaniu targowicy i cmentarza.
- Radny Igor Śnieżko  poruszył temat oświetlenia Obrońców Westerplatte i Obrońców Helu, poprosił o konkretną informację kiedy mieszkańcy mogą liczyć na wykonanie oświetlenia. Mieszkańcy tego osiedla też dopytują o progi zwalniające.
- Radny Rybałtowki poruszył temat komunikacji miejskiej, kiedyś był pomysł aby linia MKS kończyła się przy cmentarzu na ul. Górnej, radny zaproponował, powiększenie pętli, żeby autobus jechał ulica Górną a wracał ul. Kasztanową. Radny dodał że część osiedla została pominięta przez komunikację miejską. Radny zaproponował, żeby zrobic na początek na próbę taką zmianę.
- Radny Bogucki zwrócił się z prośbą o dożwirowanie ulicy Fiołkowej, która jest w tragicznym stanie. Radny poruszył temat ulicy, która odchodzi od myjni za cerkwią, zapytał, czy będzie nadawana nazwa tej uliczce?
- Radny Korowicki poruszył temat drogi wyjazdowej ze szpitala, zapytał czy coś dzieje się w tej sprawie?
Radny zapytał, czy jest możliwość polepszenia jakości obiadów, żeby obiad składał się z drugiego dania, czy da się coś z tym zrobić?
- Pani Kierownik MOPS odpowiedziała, że w tym roku na pewno nie ma takiej możliwości.
- Radny Korowicki poruszył temat oświetlenia ulicznego, powiedział, że w dużej części miasta latarnie się nie świecą.
Radny zapytał, czy został wysłany nadzór budowlany do budynków o których była mowa na poprzedniej, m.in. na ul. Drohiczyńskiej, Pałacowej i Świętojańskiej?
Radny poruszył temat śmieci w lasach na obrzeżach miasta (przy transformatorze), powiedział, że ludzie wywożą śmieci do lasu. Zapytał o to kto powinien posprzątać las.
Radny poruszył temat „kaflarni”. Powiedział, że mieszkańcy okolicy uważają, że jest tam niebezpiecznie, zbierają się tam osoby nadużywające alkoholu, mieszkańcy proszą o nadzorowanie tego terenu przez policję.
- Wiceprzewodniczący Rady zapytał o kanalizację na „Łojkach”, zapytał o to na jakim etapie są prace w tym zakresie?
- Radny Rybałtowski poruszył temat drogi wyjazdowej ze szpitala, powiedział, że może uda się drogę ze szpitala wyprowadzić na ulicę Ogrodową, gdzie część terenu jest już zabudowana, a wystarczy zburzyć ogrodzenie.
Radny Rybałtowski zaproponował, żeby wykupić część działki prywatnej na ulicy Zielonej dojazd do ulicy Ogrodowej i postawić tam garaże, stoi tam już kilka garaży. Miasto miałoby zyski z dzierżawy.
- Radny Burakowski zapytał o uchwałę w sprawie nagród dla nauczycieli i dodatku motywacyjnego, uchwała omawiana była w czerwcu, zapytał, czy będzie ona omawiana w najbliższym czasie?
- Radny Roszczenko zapytał o parking przy placu zabaw przy szkole (Zespole Szkół), zapytał, czy jest możliwość przedłużenia tego parkingu.
Radny poruszył temat parkowania na rondzie, powiedział, że czasami policja reaguje na złe parkowanie, a czasami nie, zapytał czy miasto może podjąć jakieś decyzje w sprawie parkowania?
 
Do punktu 14 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
 
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta Siemiatycze oraz Z-ca Burmistrza.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Rybałtowskiego w sprawie hotspotów Burmistrz odpowiedział, że punktów jest bardzo dużo. W mieście jest już dużo miejsc z dostępem do Internetu, a trzeba było gdzieś te nowe punkty rozmieścić. Burmistrz dodał, że ma nadzieję że z darmowego Internetu będą korzystali pracownicy i mieszkańcy, przyjeżdżający załatwić sprawy w Oczyszczalni. Burmistrz dodał, że hotspoty zostały umieszczone na miejskich budynkach żeby nie było problemów z pozwoleniami.
- Odnosząc się do interpelacji Radnego Rybałtowskiego w sprawie wykupu działki na ulicy Zielonej, powiedział, że jest to duży koszt. Mieszkańcy którzy chcą sprzedać kawałek działki proponują bardzo wysokie ceny (od 60 do 100 zł). Burmistrz powiedział, że Prezes Bereza przeanalizuje opłacalność takiej inwestycji.
Odnosząc się do interpelacji w sprawie wyjazdu ze szpitala, Burmistrz odpowiedział, że jest tam plan zagospodarowania przestrzennego i ta uliczka nie dochodzi do samego szpitala. Burmistrz powiedział, że Zarząd Powiatu Siemiatyckiego wypowiedział się na temat drogi wyjazdowej ze szpitala i Pan Zduniewicz – radny powiatowy ją przedstawi. Burmistrz powiedział, że jeśli będzie potrzeba to plan zagospodarowania przestrzennego może być zmieniony.
- Odnosząc się do  interpelacji radnego w sprawie komunikacji miejskiej, Burmistrz odpowiedział, że były robione pilotażowe kursy np. w niedzielę i nie zdało to rezultatu. Burmistrz powiedział, że zostanie przeanalizowane czy można przedłużyć linię na ulicy Kasztanowej.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej w sprawie odśnieżania osiedla Wysokie, Burmistrz powiedział, w związku z tym że przez osiedle przejeżdża komunikacja miejska, to ta droga wewnętrzna (pomimo, że nie jest to droga miejska) będzie odśnieżana.
Burmistrz zaapelował, aby na sesjach zaczął pojawiać się Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej ponieważ niektóre poruszane sprawy dotyczą terenów spółdzielni.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej w sprawie chodnika na ulicy Wysokiej, Burmistrz odpowiedział, że jest to droga powiatowa i Miasto zwróci się do Powiatu z zapytaniem dlaczego ten chodnik został zdjęty.
- Odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej w sprawie biletu miesięcznego, powiedział, że były uruchamiane pilotażowo linie w soboty i niedziele ale nie było zainteresowania.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Kosieradzkiego w sprawie sprzątnięcia targowicy Burmistrz powiedział, że Prezes sobie zanotował potrzebę sprzątnięcia tego terenu.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Śnieżko w sprawie oświetlenia Osiedla, powiedział, że dokumentacja jest już zrobiona, ale trzeba jeszcze wycenić i znaleźć wykonawcę. Burmistrz powiedział, że realnie inwestycja zostanie zrobiona w przyszłym roku.
- Odnosząc się do interpelacji w sprawie progów zwalniających, Burmistrz powiedział że w ciągu trzech tygodni powinien być zamontowany, jeśli będzie wiadomo w którym miejscu ma się znaleźć. Burmistrz dodał, że jest dzisiaj spotkanie z mieszkańcami Osiedla w sprawie wyboru Zarządu Osiedla i ten temat zostanie omówiony.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Boguckiego w sprawie dożwirowania ulicy Fiołkowej, Burmistrz odpowiedział, że lada dzień zostanie ta droga dożwirowana.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Boguckiego w sprawie nadania nazwy ulicy za cerkwią, Burmistrz odpowiedział, że jest tam kilka domów i więcej już nie powstanie, ponieważ nie ma tam więcej działek. Domy, które są pobudowane przynależą od ulicy Górnej czy Sikorskiego i tak zostanie. Nie jest to teren rozwojowy i nie będzie nadawana nazwa ulicy.
- Odnosząc się do interpelacji w sprawie oświetlenia na ulicy Kilińskiego, Burmistrz odpowiedział, że trzeba zgłaszać do Urzędu Miasta gdzie latarnie nie świecą. Informacja jest przekazywana do firmy zajmującej się bieżącym utrzymaniem oświetlenia.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie ruin kaflarni, Burmistrz powiedział, że ten teren jest często monitorowany przez policję, ponieważ tam koczują bezdomni, którzy nie chcą pójść do noclegowni.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie śmieci w lasach na obrzeżach miasta, Burmistrz powiedział, że dziwi się że ludzie wyrzucają śmieci do lasu jeśli mogą wystawić je przed swoją posesją, skąd zostaną zabrane.
- Radny Korowicki zapytał o to kto powinien to posprzątać?
- Burmistrz odpowiedział, że teren (przy transformatorze) o który mówi radny należy do wspólnoty Dębitka, zostanie to sprawdzone i być może uda się sprzątnąć własnymi siłami.
- Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego odnośnie kanalizacji na Łojka Burmistrz powiedział, że w tej sprawie wypowie się Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego – Pan Zduniewicz.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Burakowskiego w sprawie uchwał Burmistrz odpowiedział, że zostanie zorganizowane jeszcze w tym roku spotkanie ze związkami zawodowymi nauczycieli.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Roszczenko w sprawie przedłużenia parkingu Burmistrz odpowiedział, że jakiś czas temu Burmistrz Czmut przygotował wstępną koncepcję tego parkingu. Część terenu w za placem zabaw należy do spółdzielni i trzeba wspólnie z Prezesem Spółdzielni dojść do ustaleń żeby wspólnie zrobić ten parking.
- Odnosząc się do interpelacji radnego Roszczenko sprawie parkowania na rondzie Burmistrz odpowiedział, że w ostatnim czasie zebrała się komisja złożona z przedstawicieli GDDKiA  i policji i ustalili że bezpieczniejsze jest parkowanie równoległe.
Burmistrz poprosił Prezesa Zduniewicza o udzielenie odpowiedzi na dwa pytania.
- Prezes Zduniewicz odniósł się do pytania w sprawie drogi wyjazdowej ze szpitala, powiedział, że na sesji rady powiatu został złożony wniosek (z podpisami mieszkańców miasta i powiatu) i projekt drogi, Zarząd odniósł się na piśmie do radnego Żero, informując że Zarząd Powiatu przeanalizował przedmiotową sprawę i podziela wniosek o potrzebie budowy drogi wyjazdowej z terenu szpitala na ulicę Legionów Piłsudskiego. Zarząd poinformował, że zadanie zostanie ujęte w planowanych zadaniach inwestycyjnych związanych z modernizacją szpitala oraz zagospodarowaniem jego otoczenia przewidzianych do realizacji we współpracy z rejonem Kamienieckim w ramach programu  współpracy transgenicznej Polska – Białoruś – Ukraina na lata do 2020 r. Prezes dodał, że trudno wywnioskować kiedy nastąpi budowa tej drogi.
Odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego w sprawie kanalizacji ulicy 11 Listopada Prezes PK powiedział, że zakończono podpisywanie umów przedwstępnych z osobami, które chcą się podłączyć do kanalizacji. Dodał, że podpisano ponad 70% umów w stosunku do możliwych podłączeń. Obecnie trwają prace projektowe i w styczniu zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę.
- Burmistrz Czmut poruszył temat budynku na ulicy Pałacowej, powiedział że nadzór budowlany podejmował działania dotyczące stanu technicznego tego budynku, ale z uwagi na brak możliwości zlokalizowania właścicieli tej nieruchomości te działania były nieskuteczne. I to nie zmieniło się do tej pory. Burmistrz dodał, że rozmawiał z mieszkańcem Siemiatycz, który ma kontakt ze spadkobiercami tej nieruchomości i być może ta osoba podejmie się próby mediacji dotyczącej ewentualnej rozbiórki pozostałości tego budynku. Miasto nie ma żadnych narzędzi prawnych do wyegzekwowania takiego działania.
- Radny Korowicki zapytał o to czy ktoś opłaca podatek za ta nieruchomość?
- Burmistrz Czmut odpowiedział, że z uwagi na nieskuteczność doręczenia decyzji podatek został umorzony.
- Radny Korowicki zapytał o to czy tak samo wygląda sytuacja na ulicy Drohiczyńskiej?
- Burmistrz Czmut powiedział, że Inspektor Nadzoru Budowlanego interweniował u właścicieli o zabezpieczenie budynku, zabezpieczenie zostało wykonane, ale zbyt długo to nie trwało. Jedyną możliwością prawną jest wyegzekwowanie zabezpieczenia przez właściciela budynku.
- Radny Kosieradzki powiedział, ze podobnie jest z budynkiem po masarni na ulicy Świętojańskiej.
- Burmistrz powiedział, że tym teren zainteresowana jest straż pożarna i trwają rozmowy na ten temat.
 
Do punktu 22 – wolne wnioski.
W wolnych wnioskach głos zabrali:
- Radny Berski zwrócił się do Prezesa ZMK z pytanie czy jest możliwość dostawienia dodatkowych koszy na śmieci segregowane.
Radny powiedział, że na ulicy Świętojańskie przy budynku PSS jakiś czas temu były prowadzone prace przez Wodociągi i nie miejsce zostało uprzątnięte, robi się tam dość duży dół. Radny zwrócił się do Prezesa PK z prośbą o naprawienie.
Radny Berski poruszył temat remontu zakrętu na ulicy Świętojańskiej.
- Radny Korowicki, powiedział że często „atakuje” Burmistrzów, a teraz w imieniu własnym i mieszkańców chciał podziękować Burmistrzom za zaangażowanie. Powiedział, że Burmistrz Siniakowicz jest wszędzie widoczny, spotyka się i z młodzieżą i seniorami, a Burmistrz Czmut zawsze go ubiega, jak coś zauważy i chce zgłosić na sesji to za chwilę jest to już zrobione.
- Burmistrz powiedział, że nigdy nie odbierane są uwagi jako „ataki” ale jako rozmowy o mieście.
- Przewodnicząca Rady zapytała Dyrektora MOSiR o to czy będzie w tym roku lodowisko?
- Dyrektor MOSiR powiedział, że zależy wszystko do pogody.
- Radny Rybałtowski powiedział, że widział, w programie lokalnym, że na śmietnikach w blokowiskach wystawione były skrzyneczki na chleb. Radny dodał, że ludzie mają szacunek do chleba i na pewno chętnie wyrzucą taki chleb do specjalnych skrzynek. Trzeba by było zastanowić się co dalej robić z takim chlebem.
- Burmistrz powiedział pomysł  ze skrzyneczkami jest bardzo dobry i jeśli uda się to zrealizować to zostanie to zrobione.
- Radny Korowicki poprosił, żeby Prezes ZMK wypowiedział się na temat targowicy czy zostanie uprzątnięta.
- Prezes ZMK – Pan Bereza powiedział, że zapisał sobie wszystkie uwagi i uczuli osoby sprzątające teren targowicy i cmentarza.
Odnosząc się do ustawienia dodatkowych koszy na papier , plastik i szkło, powiedział, że w tym temacie trzeba porozmawiać z szefem MPO i albo zwiększyć częstotliwość odbioru odpadów segregowanych, albo dostawić dodatkowe pojemniki.
- Dyrektor MOSiR poruszył jeszcze temat cmentarza żydowskiego, dodał, że pracownicy MOSiR wspólnie z pracownikami Urzędu Miasta sprzątali cmentarz żydowski. Zostały też umieszczone tabliczki o zakazie wysypywania śmieci.
- Radny Korowicki stwierdził, że PZMOT nie dba o porządek na swoim placu
- Burmistrz dodał, że w niedługim czasie kończy się umowa, która obowiązuje Miasto do sprzątania cmentarza.
Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Panu Mikołajowi Żabińskiemu.
- Pan Żabiński poruszył temat uchwały na temat nagród i dodatków motywacyjnych dla nauczycieli o której wspomniał radny Burakowski, zaznaczył, że jeśli będą dawane podwyżki dla nauczycieli to nie można zapomnieć tez o pracownikach biurowych pracujących w oświacie.
Pan Żabiński poruszył również temat parkowania na rondzie, powiedział, że GDDKiA nie powinna wypowiadać się na temat Miasta. Zapytał czy GDDKiA nie może powiadamiać Urzedu Miasta o swojej wizycie, żeby przedstawiciel Urzędu Miasta mógł się wypowiedzieć w tym temacie. Pan Żabiński dodał, że parkowanie równoległe nie jest w tym miejscu bezpieczniejsze. Chcąc zaparkować prawidłowo równolegle to trzeba zająć dwa miejsca i powinno się parkować tyłem.
Pan Ż. Poruszył temat parasoli nad zalewem, zapytał, czy nie można ich zabezpieczyć na zimę.
- Burmistrz powiedział, że nie chodzi o podwyżki dla nauczycieli ale o regulację dodatku motywacyjnego. Powiedział, że chcieliśmy pójść w stronę, żeby dodatki były przyznawane dla nauczycieli, którzy się wyróżniają.
- Z-ca Burmistrza powiedział, że wielokrotnie wyrażał sprzeciw działaniom GDDKiA i być może w związku z tym Miasto nie jest informowane o wizytach, dzięki temu mogą spokojnie pracować.
- Burmistrz wrócił do parasoli nad zalewem, powiedział, że małe parasole są zwijane i chowane w garażu na całą zimę, natomiast deszczochrony są wykonane z materiału (jak w Soplicowie w Białowieży) mamy zapewnienie że wytrzymają długi czas.
 
Do punktu 23 - zakończenie obrad.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XV sesji Rady Miasta w dniu 28 listopada 2015 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 15:45.
 
 
Na tym protokół zakończono.
 
 
Protokołowała                                                                      Przewodniczący Rady Miasta
 
Monika Mazur                                                                     Agnieszka Monika Zalewska

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2016-01-05

Wprowadzający: Jarosław Kiczko

Data wprowadzenia: 2016-01-05

Data modyfikacji: 2019-11-05

Opublikował: Jarosław Kiczko

Data publikacji: 2016-01-05