Uchwała Nr XLVII/281/18 Rady Miasta Siemiatycze z dnia 2018-08-01

Data wydania 2018-08-01
Numer XLVII/281/18
w sprawie w sprawie odmowy wygaszenia mandatu radnego

UCHWAŁA NR XLVII/281/18
RADY MIASTA SIEMIATYCZE
z dnia 1 sierpnia 2018 r.
w sprawie odmowy wygaszenia mandatu radnego

Na podstawie art 383 § 1 pkt 5, § 2 i § 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, poz. 1000, poz. 1225, poz. 1238, poz. 1282, poz. 1321 i poz. 1349) i art 24 f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, poz. 1000 i poz. 1349) Rada Miasta Siemiatycze uchwala, co następuje:
§ 1. Odmawia się wygaszenia mandatu radnego Igora Śnieżko w związku z brakiem podstaw do stwierdzenia złamania przez radnego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, o którym mowa w art 24 f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Miasta
Agnieszka Monika Zalewska

Uzasadnienie

W dniu 9 lipca 2018 r. wpłynęło do Rady Miasta pismo Wojewody Podlaskiego sygnalizujące możliwość zaistnienia przesłanki skutkującej stwierdzeniem wygaśnięcia mandatu radnego Igora Śnieżko z powodu naruszenia ustawowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminnego. Do pisma Wojewody załączona została kopia wniosku, podpisany A.Kowalski, z prośbą o wyjaśnienie i ewentualne wszczęcie procedury wygaśnięcia mandatu radnego Igora Śnieżko z powodu wykonywania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usług na rzecz przedszkoli samorządowych polegających na dostarczaniu pieczywa do przedszkoli samorządowych na terenie miasta.

Radny Igor Śnieżko objął mandat radnego w listopadzie 2014 r. Od 2004 r. prowadzi działalność gospodarczą pod firmą MIŚ S.C. Igor Śnieżko, przedmiotem działalności firmy jest między innymi produkcja pieczywa; produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek.

W mieście Siemiatycze funkcjonują trzy przedszkola Nr 1, Nr 3 oraz Nr 5. Na podstawie informacji Dyrektorów przedszkoli ustalono następujący stan faktyczny.

Oświatowe jednostki budżetowe dokonują zakupów produktów cukierniczych miedzy innymi w firmie MIŚ S.C. Igor Śnieżko za pośrednictwem intendentek przedszkolnych na podstawie rozeznania rynku uwzględniając cenę i jakość produktów, z uwagi na małą wartość zakupów zamówienia były realizowane poza trybem zamówień publicznych. Zakupy finansowane są ze środków wpłacanych przez rodziców dzieci w ramach opłaty żywieniowej i gromadzonych przez jednostki budżetowe na wyodrębnionych rachunkach.

Odnosząc się do ustalonego stanu faktycznego w ocenie Rady brak jest podstaw do stwierdzenia wykorzystania przez radnego mienia komunalnego gminy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wskazać również należy na obowiązujące orzecznictwo sądowo-administracyjne w tym orzeczenie WSA w Szczecinie z dnia 09-11-2017 II SA/Sz 1032/17, zgodnie z którym stosując art. 24f ust. 1 w zw. z art. 98a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), obowiązkiem organu nadzoru jest uwzględnić, w każdej sprawie, okoliczności obiektywne związane z naruszeniem przez radnego zakazu z art. 24f ust. 1 ustawy, w szczególności sposób, stopień i czas trwania tego naruszenia, celem rozważenia, czy skutek w postaci stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego, co stanowi istotną ingerencję w prawa wyborcze zarówno radnego, jak i wyborców, jest w danym przypadku proporcjonalny do celów, którym służą nakazy i zakazy nakładane na radnych. Przepisy normujące wygaszanie mandatu radnego nie mają charakteru bezwzględnego. Nie można bowiem automatycznie przyjmować, że jakiekolwiek korzystanie przez radnego z mienia komunalnego stanowi wykorzystanie mienia komunalnego w rozumieniu art. 24f ust. 1 ustawy powodujące skutek w postaci wygaśnięcia mandatu radnego (podobnie II SA/Lu 393/17 - wyrok WSA Lublin z dnia 04-07-2017) oraz orzeczenie Naczelnego Sadu Administracyjnego sygn. II OSK 1719/17 z dnia 06-09-2017, w którym sąd wskazał, że o prowadzeniu przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy można mówić wtedy, gdy radny korzysta z mienia gminnego na uprzywilejowanych zasadach, wykorzystując swoją pozycję w gminie.

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że: - na dokonywane zakupy wydatkowane były środki pochodzące z wpłat rodziców, - wyboru podmiotu, od którego dokonano zakupu dokonywały intendentki kierując się jakością i ceną sprzedaży, - małą ilość podmiotów wytwarzających wyroby cukiernicze na terenie Miasta Siemiatycze (łącznie 3), - brak jakiegokolwiek uprzywilejowania czy wpływu radnego na wybór podmiotu gdzie zakupy były dokonywane brak jest podstaw do stwierdzenia prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminnego zgodnie z dyspozycją przepisu art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym tj. z dnia 9 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 994).

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2018-08-01

Wprowadzający: Dariusz Prochowicz

Data modyfikacji: 2018-08-08

Opublikował: Dariusz Prochowicz

Data publikacji: 2018-08-08